به چه علت در گرما التهاب روده و معده شدت می یابد؟

بیماری های التهابی معده و روده باعث التهاب جداره و دیواره معده و روده می شوند. این امر در تابستان شدت می یابد. علت التهاب روده و معده در تابستان به علت افزایش فعالیت میکروب ها در محیط خارجی است، از عوامل دیگری که علت التهاب روده و معده در تابستان هستند، می توان به مصرف آب های آلوده و غذاهای فاسد اشاره کرد.

بیماری التهابی روده (IBD) یک گروه از اختلالات روده ای است که باعث التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش می شود. دستگاه گوارش شامل دهان، مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ است. التهاب در هر کجا دستگاه گوارش، روند طبیعی هضم و جذب غذا را مختل می کند. IBD یا التهاب روده می تواند بسیار دردناک و مخرب باشد و در بعضی موارد حتی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. علت التهاب معده و روده میکروب ها هستند که از طریق دهان وارد بدن می شوند و معمولا چند روز بعد از ورود علائم و نشانه های التهاب و بیماری را نشان می دهند. در مقاله گذشته به علل التهاب و ورم معده پرداختیم در این مقاله سعی می کنیم علل التهاب روده و افزایش شیوع التهاب روده و معده و علت التهاب روده و معده در تابستان را بررسی کنیم.

انواع التهاب روده چیست؟

بیماری التهاب روده (IBD) یک اصطلاح برای توصیف اختلالاتی است که شامل التهاب مزمن دستگاه گوارش است. التهاب روده و دستگاه گوارش می تواند ناتوان کننده و گاهی اوقات تهدید کننده زندگی می شود. انواع IBD عبارتند از:

  • کولیت اولسراتیو. این وضعیت موجب التهاب و زخم های طولانی مدت در روده بزرگ و رکتوم می شود.
  • بیماری کرون. بیماری کرون می تواند در هر بخشی از دستگاه گوارش التهاب ایجاد کند. این نوع التهاب در پوشش داخلی دستگاه گوارش گسترش می یابد و اغلب به داخل بافت های آسیب دیده گسترش می یابد.

علائم بیماری التهاب روده چیست؟

علائم و نشانه های التهاب روده بسته به موقعیت و شدت التهاب متفاوت است، علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد. شاخص ترین و مهم ترین علائم التهاب روده و دستگاه گوارش عبارت است از:

  • اسهال، در اثر التهاب ایجاد شده در روده، قسمت های آسیب دیده روده نمی تواند آب را دوباره بازجذب کنند.
  • خونریزی که ممکن است در مدفوع خون دیده شود.
  • درد شکم، در اثر گرفتگی و نفخ ناشی از انسداد روده
  • کاهش وزن
  • کم خونی
  • تب و خستگی
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

علت التهاب روده و معده

 

التهاب روده و دستگاه گوارش همچنین می تواند با مشکلات خارج از سیستم گوارش مرتبط باشد، از قبیل:

  • التهاب چشم
  • اختلالات پوستی
  • آرتروز

چه وقت باید به دکتر مراجعه کنم؟

اگر شما در معرض تغییر مداوم عادت های روده هستید یا اگر علائم و نشانه های بیماری التهاب روده و دستگاه گوارش را در خود مشاهده می کنید، هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما می توانید از لیست پزشکان متخصص گوارش و کبد که ما در سایت دکتر دکتر برای شما عزیزان تهیه کرده ایم، پزشک متخصص خود را انتخاب کنید و روند درمانی خود را شروع کنید. اگرچه بیماری التهاب روده و دستگاه گوارش معمولا کشنده نیست، اما یک بیماری جدی است که در بعضی موارد ممکن است عواقب تهدید کننده را ایجاد کند. پس هر چه سریع تر درمان خود را شروع کنید.

علت التهاب روده و معده

دقیقا علت التهاب روده و معده، هنوز معلوم نیست. پیش از این، پزشکان به رژیم غذایی و استرس مشکوک بود، اما در حال حاضر پزشکان می دانند که این عوامل ممکن است باعث تشدید بیماری و التهاب شوند، اما این عوامل علت التهاب روده و معده نیستند. پزشکان علت التهاب روده و معده و در کل التهاب دستگاه گوارش را در زمینه های ژنتیکی و سیستم ایمنی بدن می دانند. اگر کسی مستعد به ابتلا به التهاب دستگاه گوارش باشد، عوامل خارجی خیلی راحت تر می توانند باعث ایجاد التهاب در دستگاه گوارشان شوند. این افراد در تابستان خطر بیشتری برای ابتلا و تشدید التهاب دستگاه گوارش دارند. در زیر به این عوامل می پردازیم.

ژنتیک اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است. دانشمندان بر این باورند که علت التهاب روده و معده ممکن است یک عنصر ژنتیکی باشد.

سیستم ایمنی بدن همچنین ممکن است سیستم ایمنی علت التهاب روده و معده و در کل دستگاه گوارش در شما باشد. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن را از پاتوژن ها (ارگانیسم هایی که باعث بیماری و عفونت می شوند) محافظت می کند. عفونت باکتری یا ویروسی دستگاه گوارش می تواند پاسخ ایمنی را ایجاد کند. همانطور که بدن سعی دارد با مهاجمان مقابله کند، دستگاه گوارش ملتهب می شود. در افراد مبتلا به التهاب روده و دستگاه گوارش، التهاب دستگاه گوارش می تواند حتی زمانی رخ دهد که عفونت وجود ندارد. سیستم ایمنی به جای میکروب و عوامل پاتوژن، سلول های بدن را مورد حمله قرار می دهد.

معمولا میکروبهای علت التهاب روده و معده هستند. باکتری ها، ویروس ها و بعضی از انگل ها باعث این التهاب می شود. عوامل میکروبی و ویروسی ممکن از فرد به فرد دیگری انتقال پیدا کنندیا از طریق خوردن آب های آلوده یا غذا های فاسد به بدن راه یابند.علت التهاب روده و معده

عوامل خطر ابتلا به بیماری التهاب روده

عوامل و کار های زیر باعث افزایش خطر ابتلا به التهاب روده و دستگاه گوارش می گردند.

سیگار کشیدن سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری کرون است. سیگار کشیدن درد و سایر علائم بیماری کرون را تشدید می کند و خطر ابتلا را افزایش می دهد.

قومیت التهاب روده و دستگاه گوارش در همه جمعیت ها وجود دارد. با این حال، برخی گروه های قومی مانند قفقاز و یهودیان افراد مبتلای زیادی را دارند.

سن التهاب روده و دستگاه گوارش می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در اغلب موارد، این بیماری قبل از سن 35 سالگی شروع می شود.

سابقه خانوادگی افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به التهاب دستگاه گوارش دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

منطقه جغرافیایی افرادی که در مناطق شهری و کشورهای صنعتی زندگی می کنند خطر ابتلا به I التهاب روده و دستگاه گوارش در آنها است. افزایش خطر ابتلا به این بیماری می تواند در اثر انتخاب شیوه زندگی و رژیم غذایی باشد.

جنسيت به طور کلی، التهاب روده و دستگاه گوارش بر روی هر دو جنس به طور مساوی تاثیر می گذارد. کولیت زخم در میان مردان شایع تر است، در حالی که بیماری کرون در زنان بیشتر است.

عوارض جانبی التهاب روده و دستگاه گوارش

  • کولیت اولسراتیو و بیماری کرون در برخی از عوارض مشترک هستند و برخی دیگر از عوارض مختص همان بیماری هستند. عوارض ناشی از هر دو بیماری التهابی کرون و کولیت عبارتند از:
  • سرطان کولون. داشتن التهاب روده و دستگاه گوارش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • التهاب پوست، چشم و التهاب مفصلی. اختلالات خاصی از جمله آرتریت، ضایعات پوستی و التهاب چشم ممکن است در طوفان التهاب روده و دستگاه گوارش رخ دهد.
  • لخته شدن خون. IBD خطر ابتلا به لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها را افزایش می دهد.
  • انسداد روده بیماری کرون بر ضخامت دیواره روده تاثیر می گذارد. با گذشت زمان، بخشی از روده می تواند ضخیم و کلفت شود که ممکن است جریان محتوای گوارشی را مسدود کند. شما ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن بخش مسدود شده داشته باشید.
  • سوء تغذیه اسهال، درد شکمی و گرفتگی عضلات
  • کمبود آهن یا ویتامین B12
  • کم آبی شدید بدن اسهال بیش از حد می تواند منجر به کم آبی شود.

 

بر گرفته از:

علائم و نشانه های التهاب روده را بشناسیم

علل ایجاد التهاب روده و دستگاه گوارش چیست؟

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
175 نظرات
  1. مبین می گوید

    سلام وقت بخیر من در زمستان ۲سال اینجوری شدم شکمم داغ و درد و بدون اشتها بعضی وقتا اسهال و کم خوابی

  2. farhad moghadam می گوید

    سلام خانم دکتر من ۳۰ سالمه داخل شکمم بعضی وقتا احساس گرما میکنم و پهلوهام از بیرون سرد میشه آزمایشم گرفتم صبح ها چایی میخورم بالا میارم دکتر دوباره رفتم دوباره آزمایش تروئید دادم دکتر گفت از اعصابت هست باید به یک دکتر اعصاب مراجعه کنی خواستم بگم داغی شکمم امکان داره مال اعصاب باشه خواهشا بهم توضیح بدید

  3. امیرمهدی الله یاری می گوید

    سلام و احترام خدمت شما
    من ۱۸ سالم هست حدود ۳ سال هست مشکل معده و روده داشتم تا اینکه از چند ماه پیش زخم معده گرفتم و داروی امپرازول و لیبروکس مصرف میکنم
    اما الان اثر چندانی نمیکنه عملکرد روده و معده ام دچار تغییر شده . روده هام خوب تخلیه نمیشه و احساس پر بودن میکنم و معده ام درد میکنه

  4. خدا می گوید

    سلام حدود ۳روز میشه تب دارم و در ناحیه شکم و سینه خییلی گرمه بی حال و خیلی خواب الود هم هستم به نظرتون مشکلم چیه جدی که نیست؟

  5. مرتضی می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    مرتضی۴۰ ساله هستم التهاب روده دارم که در آزمایش مدفوع بالای ۱۵۰ بود . در قسمت سمت چپ پایین شکمم احساس سنگینی و حس ناخوشایندی دارم احساس دفع بسیار کم دارم مگر با کمک قرص هایی مثل مبورین و یبوست التهاب و خشکی پوست هم دارم . دکتر ها بیشتر به آی بی اس اعتقاد دارند ولی تا کنون کولونوسکوپی نکردم خانم دکتر اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم

  6. امیر می گوید

    سلام من معدم بهم ریخته بدنم از تو گرم شده سرمم یکم گیج شده دیدمم یکم بهم ریخته همین تور تعادلم هم بهم ریخته علام بیماریه خاسیه

  7. هراتی می گوید

    با سلام ممنون از راهنمایی های شما

    من خانومی با سن 48 هستم که حدود 20 سالی هست مشکل معده و رفلاکس دارم و حدود 12 سالی هم هست که کولیت اولسرا دارم اول بیماری خیلی اسهام همراه با خون و دلپیچه داشتم اما حالا با مرود زمان کمتر شده اسهام معمولا مواقعی دارم که مواد غذایی بخورم که مناسبم نباش و دل پیچه ولی درد استخوان شدید در ناحیه گردن و کمر دارم و چند سالی هم ضعف پا و دست که پا بیشتر و شبها نمی گذارد بخوابم خیلی زندگی روز مره مرا تحت شعاع قرار داده دکتر و درمان هم کردم ولی بهبود پیدا نکرده الان با مشکل معده و روده کنار امدم درد استخوان و ضعف پا خیلی اذیتم می کنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

  8. Ss می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۱۹ سالمه و وقتی هوا گرم میشه خیلی معده درد و حالت تهوع میگیرم . بیشتر هم زمان هایی که میخوام برم بیرون اینجوری میشم .
    یه مواقعی هم اوق خشک میزنم و احساس میکنم اسید معده ام جوش آورده و چیزی هم نمیتونم بخورم . بیشتر صبح و ظهر هم اینجوری میشم . اون زمان باید دستشویی هم برم ، بعضی مواقع یکمی اسید معده هم در مدفوع میبینم و اسهال هم بعضی مواقع میشم . ولی وقتی که جای خنک میرم حالم خیلی خوب میشه و اصلا دیگه این علائم رو ندارم…
    دکتر هم رفتم گفتن برا استرس .
    این مشکل خیلی اذیتم میکنه و انجام کار ها رو برام سخت کرده ، میشه بگید چجوری خوب میشه و راهنماییم کنید ؟؟

  9. قاسمی می گوید

    با سلام و شب بخیر
    ببخشید من سر پرخوری چیزهای مختلف خوردم دچار سوء هاضمه شدم معدم از داخل داغ میشه ممنون میشم راهنمایی کنید چه باید مصرف کنم؟؟

  10. حمیده ح می گوید

    باسلام چندروزی بود که شکنم قیمت بالای ناف درد میکرد بعد قط شدن درد شکم درد معدم شروع شد یه جوری که در معدم احساس سنگینی میکردم اشتها به غذا نداشتم ولی کم کردن وزن و حالت تهوع هم نداشتم .الان از امروز بعد یک هفته درد معده احساس گرما میکنم مثل گرمایی که بعد نوشیدن مشروب احساس میکنی .درد معدم هم کم شده ولی این گرمی داخلی کلافم کرده از بیرون روی بدن این گرمی حس نمیشه علت چی متونه باشه راهنمایی کنید

  11. ناشناس می گوید

    من تعادل ندارم همش چشمام خسته و بی حالم روی معده ام داغه وسرگیجه دارم و مفصلای ساعت و آرنجم درد میکنه نمیدونم میشه راهنماییم کنید

  12. شروین ندیم می گوید

    سلام خانم دکتر . ایجاد برآمدگی مثل قزروف .در اطراف ناحیه بواسیر و دفع کم مدفوع نشانه چی هست؟ میشه که خطر داشته باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به معاینه دارد، باید به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  13. سهیلا می گوید

    سلام
    ۲۳سالمه
    یکسالی هست که یه نقطه از شکمم(طرف راست زیرقفسه سینه) داغ میکنه! اطرافیان که دست میزنن متوجه نمیشن ولی از درون حس میشه.دکتر رفتم گفتن به نظر میرسه مشکل کبدی باشه ولی ازمایش خون و سونوگرافی همه چیو طبیعی نشون داد.موقع استرس سوزش و داغی این قسمت بیشتر میشه.دیگه خسته شدم.نمیدونم این چی بیماریه که درگیرم کرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      میتونه ریفلاکس معده باشه

    2. جواد می گوید

      سلام خانوم دکتر من ای بی اس دارم بعد گر میگیره بدنم مخصوصا بد چیزی خوردن انگار نبض گرما میزنه تو بدنم احساس تب بعد باید آب بزنم به شکمم و بدنم این تب رو رو صورت و شکمم احساس میکنم نمیدونم بعد ادرار یکم بهتر میشم انگار

  14. Pouya می گوید

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من ۳ ماهی میشه میکروب معده دارم البته اندوسکوپی کردم گفتن التهاب معده داری و نمونه برداری ک انجام دادن جواب میکروب منفی شد ، طب سنتی رفتم از عنبیه شناسی گفتن ک میکروب داری و دارو (عرقیجات و عسل این چیزا) دادن مصرف کنم ، بعد از ۲ هفته یکم درد داشتم موقع نشستن ک متوجه برامدگی دور مقعد شدم ک از هموروئید خارجی بود ۲ روز گذشت خود ب خود بهبود پیدا کردم ، ولی همش احساس دفع دارم با اینکه دفع کامل انجام میدم صبح ها ، میخواستم ببینم این احساس دفع ک در طول روز دارم از چیه ؟ ی مقدار میترسم ک نکنه بیماری بدی داشته باشم ، ممنون میشم جواب بدید . مرسی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خود همورویید ممکن احساس ناخوشایندی بده
      اگر متخصص جراحی تایید کردن که همورویید هست اقدام خاصی لازم نیست

    2. زینب عارف می گوید

      سلام خانم دكتر من مكروب معجه داشتم اسيد رفلاكس شديد الان بيشتر ٩بار دوره انتي بيتوتيك چند نمونه دادن با یک گرم اموسسلین استخونام یه بار عفونت چشم گرفتم قرص اسید تا یک ماه تو همه دوراها دیگه نمیتونم تحمل کنم اسید مدم بسیار شده اسهال شدید کف الود سبک متلاشی دارم تو این چند دوره مطفوع سبک کف الود هیچ تعثری نزاشته انگا مطفوع اسیدی شدید دارم طوری ک زخم معقد میگیرم اخرین دورم با کپسول پرو بیوتیک بود برای یه ماه هفته اول قارچ لوزه گرفتم خوب شدم وارژنم افتاد رو خارش سردرد تو دوره 9بار یه ساله دیگه سر درد خوب نشد خاب ندارم شبا از اسید سنگینی سر دیگه نا امیدم خواهش میکنم چکار کنم میترسم سرطان باشه

  15. سیما می گوید

    با سلام سیما هستم در مسافرت از حول در دستشویی برای خشک کردن استفاده کردم سه روز بعدش. زیر شکمم درد. گرفت. به پزشک مراجعه کردم قرص فو متیدن تجویز کرد بعد از استفازه بهتر شدم. ولی خوب نشدم. دوباره مراجعه کردم قرص لیبرو سیداد ولی الان در خواب دراتر گرماداخل شکمم داغ میشود. چکتر کنم با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش ادرار و کشت ادرار بدین
      قرص فاموتدین رو بعد هر وعده غذایی مصرف کنید

  16. AP28 می گوید

    سلام خانم دکتر، وقت بخیر
    من تو فصل گرما اشتهام کم میشه، بیشتر نوشیدنی و میوه میخوردم
    ضعف غذایی و گرسنگی برام پیش میوند، خیلی کم غذا میخوردم، همیشه تو تابستون غذا بهم نمیچسبه
    تا اینکه یه ماه بیشتر ارتودنسی کردم، چون خیلی چیزا رو نمیشد بخوری
    چن روز پیش یه دفعه احساس یه حرارت زیاد همراه با اسید کردم، درست مثل سرکه ای که برای ترشی بزاری جوش بزنه، و بخارش ببینی گرم و اسیدی، دقیقا احساس میکردم همچین چیزی داره از معده ام میاد به سمت حلقم و همراه باهاش احساس ضعف شدید و تشنگی که انگار کناره کوره اتیشی، بعد یه دفعه افتادم، تو مغازه یکی از آشنایان، بنده خدا فورا بهم یه لیوان آب لوله داد، با اون آب فورا عرق سرد کردم، اما بعدیکی دو دقیقه سیاهی چشام رفت، بعد اون هر وقت ضعف میکنم هی احساس میکنم میخاد همونجور شه فورا یه شیرینی یا نوشیدنی میخورم، خیلی نگرانم، واقعا مشکل چی میتونه باشه،!؟؟ راستی چن سال پیش هیلیو باکتر داشتم دوسال کلیندیوم سی و فاموتیدین و اینا خوردم ، بعدش خوب شدم ، به نظرتون چی میتونه باشه!؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون معاینه لازمه و بهتره چکاپ هم بدین
      به متخصص” داخلی مراجعه کنید

      1. علیرضا می گوید

        سلام خانم دکتر وقت بخیر من نزدیک یه یه ماه پیش دل درد شدید و اسحال گرفتم شدید بعد با این دل دردی ک داشتم بدنم داغ میشد احساس سستی میکردم دست و پاهام ب لرزش میافتادن نمیدونستم چیکار کنم بعد یه دوباره اونطوری شدم هنوز هم ب دکتر مراجعه نکردم میخوام بدونم مشکلش جزئیه یا ن اگه بهم بگین ممنونتون میشم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز
          با توجه به طول کشیدن علایم باید علت بررسی و ازمایش بدین
          به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  17. هادی می گوید

    سلام من زمان دستشویی رفتنم هم تغییر کرده چون قبل از این که التهاب روده بگیرم زمان دستشویی رفتنم بعضی وقتا شب بود بعضی وقتا بعد از ظهر بود الان دیگه صبح ها باید برم دستشویی ایا این هم به دلیل التهاب روده هست.؟؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

  18. هادی می گوید

    سلام خسته نباشید من یک ماه پیش دچار اسهال شدم شکمم صدا میداد شکم درد نداشتم و تا دو هفته دچار این بیماری بودم بعد از دو هفته به دکتر مراجعه کردم گفتن التهاب روده هست و برام قرص امی لوپرا .قرص مترونیدازول ۵۰۰ .کپسول یوموگی تجویز کردن و از هر قرص نصف ورق خوردم تا چند روز هم خوب بودم اما کم کم اسهال شروع شد و باز شروع کردم قرص خوردن
    اما اگر دو روز قرص نخورم باز دچار اسهال میشم
    راهنمایی کنید ممنون.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مترونیدازول رو یک دوره کامل ۷ روزه و مرتب مصرف کنید
      قرص لاکتوفم هم روزی یکی بخورید

      1. هادی می گوید

        قرث مترونیدازول دو ورق برام تجویز کردن ی ورق کامل و خوردم از بیقه قرص ها هم نصف ورق خوردم اما کامل خوب نشدم این دارو ها رو بدون تجویز دکتر میشه تهیه کنم و باز بخورم؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          یک دوره دیگه ۷ روزه هر ۸ ساعت مرتب بخورید با دوز ۲۵۰ میلی

      2. هادی می گوید

        قرص مترونیدازول رو بدون تجویز هم میشه تهیه کرد

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          ممکن عوارض پوستی بده اگر قبلا خوردین و مشکلی نداشتین میتونین بگیرین

  19. عباس روستازاد می گوید

    باسلام من حدودهشت ساله اصلانمیتونم غذابخورم شکمم لرزه داروخیلی داغ هست وقتی مدفوع میرم عفونت هم میادمدفوع رفتنم خوبه اماعفونت هم میادوهیچ دردی واحساس نمیکنم فقط احساسم اینکه انگارمعدم حال ندارچجوری بگم خیلی معدم شل هستش احساس میکنم معدم بی حاله شل ووله یعنی واقعاهم همینطورزندگی برام واقعاخیلی تلخ شدحتی ده روزهم نتونم غذابخورم اصلاقشنم نمیشه وباعثه نتوانستنه خو ردنه غذاباعث شدکم جون بشم وقتی میخوابم هرکاری میکنم بلندشم نمیتونم دست خودم نیست پام یابدنم یه چیزیکه اروم میخورسریع کبودمیشه دکتررفتم اندوسکپی کلونوسکپی انجام دادم نتیجه ای نگرفتم امیدی ندارم گهگداری مشروب خوردم اشتهام واقعاعالی شدتونستم غذابخورم وقتی غذاخو ردم من هیچ ناراحتی احساس نکردم امادوروزبعدبازم همان اش وهمان کاسه تنهاچیزیکه میتونه من وبه خوردنه غذاتحریکم کنه مشروب بو دحالامیخوام بدونم ایابخوردنه مشروب ادامه بدم یانه خواهش میکنم نجاتم بدیدخواهش میکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر زیرا سبب آسیب کبدی میشه
      به نظر شما دچار استرس و اضطراب هستین و این مسئله باید درمان شه
      به متخصص” روانپزشکی مراجعه کنید

  20. محسن یاراحمدی می گوید

    سلام دکتر من 45سال دارم ودهانه معدم به علت ترشح اسید زیاد سوخته آندوسکوپی هم انجام دادم خواستم بدون این مشکل من درمان می‌شود میشه لطف کنید من در درمان زود تر راهنمایی کنید با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله درمان میشه با داروهای ضد اسید معده مثل امپرازول یل پنتوپرازول صبح ناشتا و فاموتیدین یا آلمینیوم ام جی اس بعد غذا
      داروها زیر نظر پزشک متخصص برای ۸ الی ۱۲ هفته مصرف بشه

      1. ناشناس می گوید

        سلام دکتر من۴۹ سالمه کمرمو خیلی سرم درد میکنه وتوی شکمم و گردنو معده و لرزش دارم واینکه و تروعیددارم و سرو بدنم خیلی داغ میشه و سر گیجه دارم چیکار کنم این علا-“م از بین بره ممنون

  21. کوران می گوید

    سلام خسته نباشین، من بیماری استرس مزاجی داشتم جوری که دائم استرس دستشویی داشتم تلقینی، اما به لطف خدا دوسالی خیلی بهترم، الان یک هفتس به محض خوردن وعده نهار باید برم دستشویی!!! ( شام اینجوری نیستم) به شدت نفخ دارم و حس میکنم شکمم ورم کرده! درد ندارم، مدفوع خونی ندارم، فقط شکمم بیشتر از چیزی که میخورم کار میکنه!!! این قضیه کم کم شرع شد و الان یجورایی اوجشه! از طرفی غذام خیلی دیر حضم میشه! عرق نعنا، پونه، زیره و… تست کردم! فایده نداشته!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      غذاهای نفاخ، سبزیجات،حبوبات نخورید
      از داروهایی مثل کلیدینیوم سی قبل غذا
      ، دایمتیکون جویدنی و فاموتیدین بعد غذا میشه کمک گرفت
      زیر نظرپزشک مصرف کنید.
      اگه تا ۲ هفته خوب نشدین با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

      1. مرتض عسکری می گوید

        سلام خانم دکتر من اندس کوبی کردم ریفلاکس وورم روده دارم اب می خورم بدنم اتیش میگیره. وبعدازاندسکوبی پهلوی چپم زیر دنده درد میکنه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          علایمتون بخاطر ریفلاکس و ورم معده و روده هست

  22. حمیدرضا می گوید

    سلام دکتر من آقا هستم 37سالم من معده درد دارم فقط زمان گرما توی فصل سرما هیچ مشکلی ندارم آندوسکوپی هم چند سال پیش دادم فقط ورم معده بوده اذیتم میکند لطفاً کمکم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از داروهایی مثل نفخ پنتوپرازول صبح ناشتا و فاموتیدین بعد غذا میشه کمک گرفت
      زیر نظرپزشک مصرف کنید.
      اگه تا ۳الی ۴ هفته خوب نشدین با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  23. ali می گوید

    سلام دکتر خسته نباشید من ۲۵ سالمه بیشتر از ۲٠روزی هست ک اسهالم و دکتر رفتم گفت التهاب روده و قرص مترادینازول ۲۵ و دیفنوکسیلات و ضد تهوع داد ولی هنوز بعد از چندین روز بهتر نشدم اگه صبح یدونه دیفنوکسیلات نخورم هر چی میخورم اسهال میشم و هرروز هی دل رودم میپیچه و صدای قارو قور میده و نفخ میکنم و خوابمم خیلی بدجور شده ولی روبه شب ک میشه حالم سبک تر میشه یه مقداری.ولی ول نمیکنه کلی لاغر شدم دیوانم کرده خواهشن راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز، چون اسهال بیش از ۲ هفته طول کشیده باید ازمایش مدفوع و کشت مدفوع بدین اول

  24. علی می گوید

    سلام خانم دکتر،بنده پسری ۳۱ ساله هستم.مشکل معده هم دارم یعنی اسید معده ام خیلی بالاست که دارو مصرف میکنم.اما یه اتفاقی که زندگیم رو تحت تاثیر قرار داده این هست که وقتی هوا گرم میشه و بنده میرم بیرون بدنم کلا سست میشه و تپش قلب میگیرم.یا تا یه کار کوچیک تو گرما میکنم هم سریع حالم بد میشه و تپش قلب میگیرم و اصلا بدنم تو گرما در کل سست میشه.نمیدونم دلیلش چیه و اصاا زندگیم رو تحت تاثیر قرار داده.خانم دکتر ممکنه مشکل از کجا باشه؟ضمن اینکه مشکل قلبی هم با توجه به آزمایشاتی که توسط دکتر قلب گرفتم ندارم
    سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر تیرویید بررسی شوید

      1. سیدمحسن موسوی می گوید

        سلام خانوم دکتر من ۲۸سالمه ۶سال پیش تب مالت گرفتم بعدازاون معدم شروع کرد به ورم کردن وبعدش تب وکل بدنم سالی دوبار دردمیگرفت بعد شدماهی ۲بار این ورم معدم خوب نشد پیش دکتر رفتم دارو داد خوب شدتب ودرد بدن ولی چند وقت معدم شکمم بدجور داغ میشه دیگه بریدم ازبس دکتر رفتم نصف جوونیما گرفت این ورم معده وتب حالم که معدم داغ میکنه همیشه هم روی زبونم قهوه ای هست فکرمیکنم افونت تانوک زبونم امده خاک کجارابریزم توسرم راهت بشم خیرببینی یه راه بزارجلو پام

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          آیا تب مالتتون درمان شد به طور کامل؟ ازمایش برای پیگیری ریشه کنی تب مالت دادین؟
          برای معده چه داروهایی استفاده کردین و میکنبن؟

  25. طاهر می گوید

    سلام دکتر جان من ۳۴ سال سن دارم من خیلی شکم داغ میکنه حالت تهوع دارم بلعم زیاد هست سمت چب زیر سینم درد دراه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عزیز از نظر عفونت اچ‌پیلوری و ریفلاکس باید بررسی شین

  26. غزل می گوید

    دکتر من عفونت روده دارم و بدنم ۲۴ساعته اتیش میگیره چیزیم نیست ک کم بشه اولش خیال میکردم تیروئید باشه ولی با ازمایش فهمیدم
    دارویی دمنوشی چیزی هست خرارت بدنم کمتر کنه
    خیلی بده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت باید با آنتی بیوتیک مناسب درمان شه

      1. سیدرضا می گوید

        سلام گرمابدنم خیلی زیادداخل شکم مثل آتش

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگر کل بدن احساس گرما داربن باید ازمایش جهت بررسی قند و چربی و تیرویید و تب مالت و…بدین
          اگر فقط در ناحیه معده احساس سوزش و گرما دارین احتمالا ریفلاکس مطرحه

      2. ریگی می گوید

        سلام من شب های شکم داغ میکنه و مثل آتش میشه بدم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          سوزش معده و ترش کردن دارین؟

  27. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر خانمی۲۴ ساله هستم‌که دوساله رفلاکس خیلی بدی دارم.واقعا متوجه‌نمیشم از کدوم خوراکی ها هست.ولی هر دفعه سر یه چیزی رفلاکسم کمتر و یا بیشتر میشه. خود به خود هم برطرق میشه. جدیدا رفلاکس حس نمیکنم و فقط معدم آتیش میگیزه جوری که انگار میخوام‌بمیرم. این حرارت و آتیشی شدن معده خطرناک نیست؟ خیلی میترسم برم دکتر و بگه مریضی لاعلاجی دارم. توروخدا جوابمو بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عزیزم ادویه و ترشیجات نخورین و از داروهای ضد ریفلاکس مثل امپرازول صبح ناشتا و فاموتیدین بعد غذا برای ۴ هفته با نظر پزشک مصرف کنین
      اگه خوب نشدین با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  28. بیمار می گوید

    سلام من 18 ساله امه که امسال کنکورم دارم تقریبا از سال 98 دچار یه مشکل گوارشی ام که اصلا حل نمیشه خیلیا میگفتن به خاطر کم تحرکی و استرسه اما من هم دارم ورزش میکنم هم برای اینکه استرسم کمتر شه میرم سالن مطالعه با این حال بازهم مدام دچار نفخ و صدای شکم هستم گاهی اونقدر شکمم پرباد میشه که ساعتی 1 بار باید برم دستشوی که خیلی عذاب آوره واسم. تو سالن مطالعه هم که نمیشه تو روز 12 بار رفت دستشویی آخه آبروم میره. وقتایی که شکمم داغ میکنه بیشتر پر باد میشه اما ریفلاکس ندارم . تازه 5دقیقه یک بار هم آروغ میزنم . به قرآن رژیم غذایی خوبی هم دارم نه لبینیات زیاد استفاده میکنم نه غداهای گلوتن دار …… اصلا 2 ساله لوبیا نخوردم از دست این مریضی . این دکتر های شهر ما هم که انگار تو این 7 سال درس خوندن فقط تاثیر داروی مترونیدازول و ملین رو یادگرفتن دیگه هیچی نمینویسن بعد همش میگن باکتری های رودت زیاد شدن دارو هاشونم تاثیری نداره. اسهال ندارم ولی اغلب اوقات به سختی اجابت مزاج میکنم . نه اینکه مدفوعم سفت باشه مثلا طوری که انگار روده هات پیچ خوردن نمیذارن مدفوعتو دفع کتی. خدایی اگه راه حلی نداره بهم بگین خودم رو بکشم هم از شر این مریضی خلاص شم هم از شر کنکور

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      غذاهای نفاخ نخورید
      از داروهای ضد نفخ مثل دمپریدون و دایمتیکون میشه کمک گرفت
      زیر نظرپزشک مصرف کنید.
      اگه تا ۲ هفته خوب نشدین با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  29. ادینه بیکه بندی می گوید

    سلام خوبی خانوم دکتر معدم گرم میشه از چی هسته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا ریفلاکس و اسید معده هست

  30. شریفی می گوید

    سلام خسته نباشید 🌹
    من یه پسر ۱۶ساله هستم
    وقتی تصمیم میگیریم جایی بریم دلم خیلی داغ میشه و حالت سنگینی و سر گیجه میکنم بعد ۵دقیقه ای یک بار دیگه اسهال میگیرم و باید دستشویی پیشم باشه تا خیالم راحت بشه و بهتر بشم
    وقتی میخوام جایی برم حالم بد جوری بد میشه که دیگه دلم میخواد بمیرم.
    این حالت من،یه یکبار دوسال پیش تابستون رخ داد ، و یک بار هم امسال تابستون
    بنظر شما من باید چیکار کنم مشکلم با دکتر روانپزشک و دارو حل میشه ؟
    یا با روانشناس و مشاوره؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🌹

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یجور فوبیا هست
      بله با روانپزشک حل میشه نگران نباشین اصلا

      1. فرهاد بیارس می گوید

        سلام خسته نباشی پسرم ۲ساله است معده درد داره بدنش داغ میشه وبی حال است تا حالا دکتر زیاد بردیم نتیجه نگرفتیم لطفا راهنمای کنید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          چه اقداماتی انجام شده؟
          آزمایش خون؟
          سونوگرافی؟
          آندوسکوپی؟
          داروهایی مصرفی رو هم ذکر کنید

      2. ناشناس می گوید

        سلام من ۳۲سالمه الان ۴۰وخردی روزه که شکم پیجه میگیرم بعد شکمم شل میشه علتش چیه ؟ممنونم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          ازمایش مدفوع و کشت مدفوع بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.