بیماری های گربه خانگی و واکسن های ضروری برای آنها

نگهداری از حیوان خانگی مسئولیتی بزرگ است که بسیاری از افراد به دلیل مزایایی که وجود یک حیوان ملوس و بامزه در خانه دارد، آن را می پذیرند. یکی از مسئولیت های سنگین در برابر حیوانات خانگی، علاوه بر وابستگی عاطفی و نیازهای روحی روانی که حیوان خانگی دارد و باید به آنها توجه نمود، مراقبت های بهداشتی، نظافت و انجام واکسیناسیون حیوان و دور نگه داشتن او از انواع بیماری هاست. گربه ها از جمله حیوانات خانگی هستند که طرفداران زیادی دارند و بسیاری از مردم به آنها عشق می ورزند. دکتردکتر در این مقاله به بررسی نکات بهداشتی مراقبت از این حیوانات بامزه و جذاب می پردازد.

واکسن های مورد نیاز برای گربه ها

اگر قصد دارید تا از یک گربه خانگی در منزل خود نگهداری نمایید، باید به برنامه واکسیناسیون او توجه داشته باشید و واکسن ها را به موقع و منظم برای او تزریق نمایید. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که واکسن ها در برابر بیماری ها مصونیت کامل ایجاد نمی کنند و برای  اینکه گربه سالم و به دور از بیماری ها داشته باشید، باید از تماس آنها با حیوانات آلوده و محیط هایی که ممکن است دچار بیماری و عفونت باشند، جلوگیری نمایید. این واکسن ها عبارتند از:

  • هاری
  • پان لوکوپنی (دیستمپر گربه)
  • کالیسی ویروس گربه
  • ویروس هرپس گربه
  • رینوتراکیت ویروسی گربه: واکسن‌های رینوتراکیت ویروسی گربه‌ها، کلسی‌ویروس و پانلوکوپنیا اغلب به صورت یک واکسن ترکیبی به نام FVRCP تزریق می شود.

این واکسن ها، تزریقات روتینی هستند که برای همه گربه های خانگی باید انجام شوند اما برخی از واکسن های دیگر با توجه به اینکه گربه چه مدت زمانی را در خارج از خانه سپری می کند، تعداد دفعات حضور او در کنار گربه های دیگر چقدر است و اینکه در محل زندگی شما چه بیماری هایی شایع است، باید در برنامه واکسیناسیون قرار بگیرند و تزریق شوند.

معمولا دامپزشکان واکسن های موردنیاز برای حیوانات خانگی را به دو دسته تقسیم بندی می نمایند. واکسن های اصلی و اجباری و واکسن های مفید ولی غیراجباری. واکسن های ضروری حیوانات خانگی واکسن هایی هستند که برای همه حیوانات خانگی توصیه می شوند در حالی که واکسن های غیراصلی ممکن است بر اساس سبک زندگی حیوان خانگی شما توصیه گردند. به عنوان مثال، اگر گربه یا سگ شما فقط در خارج از منزل است یا اغلب همراه با شما در سفر است، دامپزشک ممکن است واکسن های غیر اصلی خاصی را پیشنهاد نماید.

این واکسن ها عبارتند از:

  • لوسمی گربه: عفونت ویروسی بسیار جدی که از طریق بسیاری از مایعات بدن مانند بزاق، مدفوع، ادرار و شیر پخش می شود. واکسن در بچه گربه ها و سپس 12 ماه بعد توصیه می شود. لوسمی گربه قابل درمان نیست، بنابراین پیشگیری در اولویت است.
  • بوردتلا: این عفونت به سرعت در فضاهایی که حیوانات زیادی وجود دارند، پخش می شود. بنابراین اگر شما شاغل هستید و قصد دارید تا گربه تان را برای مدتی به محل های نگهداری حیوانات خانگی بسپارید، از تزریق این واکسن غافل نشوید.

انواع بیماری های گربه های خانگی

معمولا گربه ها علاقه بسیار زیادی به نوازش شدن دارند و آسان ترین راه برای ابراز محبت به آنها، نوازش کردن آنها است. اما نوازش کردن گربه خانگی تان علاوه بر محبت به او می تواند یکی از راه های تست سلامتی او نیز باشد. اگر در هنگام ناز کردن گربه خود متوجه تغییر محسوسی در کیفیت پوشش عمومی او شدید حتما در مورد برخی از بیماری ها مشکوک شوید و آنها را پیگیری نمایید. برخی از مشکلات گربه ها که نشانه آنها در موی و ظاهر آنها پدیدار می شود، عبارتند از:

موهای کدر

اگر موی گربه شما درخشندگی خود را از دست داده است، ممکن است به چربی های سالم بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشد. غذاهای صنعتی و آماده ای که از بازار برای گربه خود می خرید، اسیدهای چرب کافی را تامین می‌کنند. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که از غذاهای خانگی برای تغذیه گربه خود استفاده می کنید، حتما باید به میزان چربی مورد نیاز او توجه داشته باشید. با مشورت دامپزشک مطمئن شوید که رژیم غذایی گربه شما از نظر چربی، کلسیم، فسفر و سایر مواد مغذی غنی و متعادل است.

موهای نامرتب و به هم ریخته

اگر به تازگی متوجه شده اید که گربه شما مانند همیشه آراسته و مرتب نیست حتما باید در مورد سلامتی او نگران شوید زیرا حتی تنبل ترین گربه ها هم علاقه زیادی به تمیز کردن خود دارند و همیشه با زبان خود سعی در تمیز کردن و مرتب نگه داشتن خود دارند. این نشانه های ممکن است نشانه یک بیماری روحی روانی در او باشد و یا از مشکلات جسمی او نشات بگیرد. حتما با دامپزشک مشورت نمایید.

موهای بهم ریخته گربه نشانه بیماری است

موهای بدبو

ریزش مو

بسیاری از مشکلات هورمونی می توانند منجر به ریزش مو در حیوانات خانگی مانند سگ و گربه شوند. یکی از بیماری هایی که بر اثر بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن حیوانات به وجود می آید، بیماری کوشینگ است که با ریزش مو به عنوان اولین نشانه ها شروع می شود. گربه مبتلا به بیماری کوشینگ فقط ممکن است موهای روی تنه خود را از دست بدهد و بیش از حد معمول غذا بخورد و ادرار کند.

گاهی اوقات ریزش مو در گربه و ایجاد نقاط طاسی تکه تکه روی پوست آنها می تواند به دلیل لیس زدن بیش از حد آنها رخ دهد. لیس زدن بیش از حد هم می تواند نتیجه تحریک پذیر شدن پوست و خارش آن باشد که بر اثر آلرژی به وجود می آید. آلرژی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در سگ ها و گربه های خانگی است.

سایر التهاب ها یا عفونت ها نیز می توانند باعث تحریک پوست شوند. سرطان پوست، مشکلات تیروئیدی و پانکراس باید مورد بررسی قرار گیرند. علت هر چه باشد، حیوان خانگی شما ناراحت است و به دامپزشک نیاز دارد.

آکنه گربه ای

حتما برای تان جالب است که بدانید حتی گربه ها هم جوش می زنند و حتی آنها هم از این مهمانان ناخوانده دوست نداشتنی در امان نیستند. آکنه گربه معمولا رو و اطراف چانه گربه ظاهر می شود. دلایل احتمالی عبارتند از: استرس، نظافت نامناسب، واکنش به دارو، بیماری پوستی زمینه‌ای یا حتی ظرف غذای آلوده. دامپزشک در این مواقع ممکن است یک شامپو یا ژل تخصصی برای رفع جوش به همراه یک آنتی بیوتیک برای گربه تجویز نماید تا عفونت های باکتریایی که معمولا همراه با جوش بروز می کنند، از بین بروند. زیرا آکنه گربه می تواند فولیکول های موی گربه را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند و در نتیجه فولیکولیت ایجاد شود.

آکنه گربه ای

درماتوفیتوز

کرم حلقوی نوع دیگری از قارچ است که گربه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه اگر گربه‌ها زیر 1 سال سن داشته باشند. ممکن است باعث ایجاد ضایعات دایره‌ای در سر، گوش‌ها و اندام‌های جلویی گربه و همچنین هر قسمت دیگری از بدن شوند. پوست اطراف این ضایعات اغلب پوسته پوسته و طاس است. کرم حلقوی بسیار مسری است و می تواند به سایر حیوانات خانگی در خانه و همچنین به افراد سرایت کند.

درماتیت آلرژیک گربه

گربه‌ها می‌توانند به محصولات آرایشی، غذا و محرک‌های محیطی مانند گرده یا نیش کک واکنش های آلرژیک نشان دهند. خاراندن سر یا گردن یکی از علائم رایج آلرژی غذایی است. علائم سایر آلرژی ها شامل جویدن پنجه ها یا پایه دم یا خاراندن گوش ها است. آلرژی همچنین می تواند باعث ریزش مو یا ضایعات پوستی در هر نقطه از بدن از جمله شکم شود. درمان های مختلفی برای تسکین خارش پوست مرتبط با آلرژی وجود دارد، اما اجتناب از قرار گرفتن در معرض محرک ها بهترین راهبرد است.

درماتیت آلرژیک گربه ای

کک

فکر اینکه حشرات کوچکی مانند کک از خون گربه شما تغذیه کنند هم می تواند بسیار آزاردهنده باشد اما کک یک مشکل بسیار رایج در گربه ها است. کک ها روی موها و همچنین درون مدفوع گربه های خانگی دیده می شوند. علائم دیگر آلودگی به کک، خاراندن مداوم، بثورات پوستی و نازک شدن موهای بالای دم است. برای از بین بردن کک ها، باید گربه و همچنین مبلمان، ملافه و فرش خود را با مواد خاصی پاکسازی نمایید. حتما برای این کار به دامپزشک مراجعه نمایید.

کنه های گوش گربه

کنه های گوش انگل های ریزی هستند که به سمت موم و روغن های داخل گوش گربه کشیده می شوند. همزمان با تغذیه آنها از مواد داخل گوش، التهابات هم ایجاد می شوند که منجر به عفونت جدی پوست یا گوش می گردند. از علائم مایت گوش می توان به خاراندن بیش از حد گوش، لرزش سر و بوی شدید و ترشح تیره از گوش اشاره نمود.

کنه گوش گربه ای

شپش گربه

شپش ها انگل هایی هستند که از پوست خشک تغذیه می کنند. مراحل اولیه رشد شپش ها در پوست گربه ها معمولا با علائم خاصی همراه نیست به همین دلیل در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود اما مرحله های پیشرفته منجر به خاراندن، بی قراری، ظاهر غیر معمول موها و ریزش آنها می گردد. شپش مانند کنه با محلول های ضدعفونی خاصی از بین می روند که برای استفاده از آنها باید با دامپزشک مشورت نمایید.

هایپرپلازی دم گربه ای

دم گل میخ که هیپرپلازی غده دم نیز نامیده می شود به غدد بیش فعال در بالای دم اشاره دارد. این غدد ترشحات مومی شکل تولید می کنند و منجر به ریزش مو و ضایعات پوسته پوسته می شوند. در موارد شدید، این وضعیت می تواند دم را در برابر عفونت های باکتریایی آسیب پذیر کند.

در دم گل میخ، گربه دارای دانه های سرسیاه در بین موهای دم است و خز این ناحیه بسیار چرب می شود و این ناحیه می تواند عفونی و بسیار دردناک شود. عقیم کردن ممکن است مشکل را در گربه های نر برطرف کند. سایر گزینه های درمانی شامل نظافت دقیق دم و استفاده از شامپوهای فرموله شده ویژه است.

هایپرپلازی دم گربه

گرانولوم ائوزینوفیلیک

اگر گربه شما زخم یا ضایعاتی روی بینی یا لب ها داشته باشد، ممکن است نوعی واکنش آلرژیک به نام گرانولوم ائوزینوفیلیک داشته باشد. این واکنش می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما بیشتر در صورت، پنجه ها و ران ها دیده می شود. گاهی اوقات آلرژی های غذایی یا کک ها مقصر هستند، اما ضایعات نیز می توانند ناشی از عفونت های باکتریایی باشند. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث واکنش شده است.

تومورهای پوستی

توده های پوستی روی بدن گربه ها لزوما نشانه سرطان نیستند اما باید توسط دامپزشک مورد بررسی قرار گیرند. گربه‌های مسن‌تر و به ویژه آن‌هایی که گوش‌ها و سر سفید دارند، مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند. برای تایید تشخیص سرطان، بیوپسی ضروری است. اگر توده کوچک باشد و رشد آن در مراحل اولیه قرار داشته باشد، معمولا توصیه دامپزشک برای برداشتن کامل آن است اما برای تومورهای بزرگ تر و پیشرفته تر درمان های دیگری مورد پیگیری قرار می گیرند.

تومور پوستی گربه ای
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ریحانه می گوید

    سلام ببخشید من الان اومدم خونه و دیدم بچه گربمون تقریبا ی جاهایی نزدیک گردنش یک چیزی شبیه ب دانه زده که ی جورایی انگار شبیه عدسه ک دوتا لهم چسبیدست.. هرچی تحقیق کردم نتونستم بفهمم چیه و مشابه بهش جایی ندیدم.علائمی هم مثل بی حالی یا امتناع از خوردن غذا یا خارش ندیدم و میخواستم بدونم این مشکل جدی هس یا چ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر