تاثیر فلزات و عوارض آن بر بدن انسان

از زمان مصر باستان تا عصر اینترنت خواص پزشکی و تاثیر فلزات برای هزاران سال توجه انسان‌ها را به خود جلب کرده است.

گفته می‌شود که پوشیدن مس درد و التهاب آرتروز را کاهش می‌دهد. فلزات مغناطیسی نیز ظاهرا گردش خون را افزایش می‌دهند و شدت درد را کم می‌کنند. طلا و نقره نیز به شکل تئوری، عملکرد شناختی بدن را بهبود بخشیده و توانایی ترمیمی بدن را افزایش می‌دهند.

تیتانیوم هم که در زمان‌های گذشته ناشناخته بوده گفته می‌شود که به ثابت شدن جریان انرژی در بدن کمک می‌کند؛ این باور به حدی قوی است که بسیاری از بازیکنان لیگ حرفه‌ای بسکتبال گردنبندهایی با پوشش تیتانیومی و به رنگ باشگاه خود می‌پوشند.

تاثیر فلزات بر بدن؛ از ادعا تا واقعیت

همواره بخش کوچکی از ادعاها در مورد تاثیر فلزات با علم پزشکی در ارتباط است و قسمت اعظمی از آن به مسائل مالی و تبلیغاتی بازیکنان مربوط می‌شود. مطالعه‌ای در انگلستان بر روی دستبندهای مسی و مغناطیسی انجام شده که ماه گذشته در نشریه مکمل‌های دارویی علم پزشکی چاپ شده و گفته‌های افراد شکاک را تایید می‌کند. این مطالعه بیان می‌کند که تمامی تاثیرات مثبت این دستبندها جنبه روانی دارند و در بهترین حالت به عنوان دارونما عمل می‌کنند.

محققان دانشگاه یورک و دانشگاه هال در یورکشایر به 45 بیمار مبتلا به بیماری ورم مفاصل و استخوان که بیش از 50 سال سن داشتند؛ چهار نوع دستبند از جنس مس، مغناطیسی ضعیف، مغناطیسی قوی‌ و نواری غیرمغناطیسی دادند که هرکدام را به مدت چهار هفته پوشیدند.

در نهایت هیچ یک از افراد بیمار تجربه خاص و مشخصی از کاهش درد، فعالیت فیزیکی، تغییر در توانایی‌های حرکتی یا نیاز به دارو را با پوشیدن این دستبندها گزارش ندادند. این تحقیق تاثیر فلزات بر بدن را تا حدی مورد شک قرار می‌دهد.

سرپرست این گروه تحقیقاتی درباره نتایج بدست آمده می‌گوید: امیدوار بودم این دستبندها به درمان بیماری کمک کنند و ای کاش می‌شد این درمان‌های ارزان‌قیمت هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دادند. با این حال تحقیقات ما نشان داد که این لوازم چیزی جز دارونما نیستند.

تاثیر فلزات بر بدن

چرا از فلزات برای درمان یا انرژی‌بخشی استفاده می‌کنیم؟

سوال اینجاست که پس چرا با وجود این‌که می‌دانیم این لوازم به ما کمکی نمی‌کنند به خرید آن‌ها ادامه می‌دهیم و هرساله حدود 4 میلیارد دلار تنها برای زیورآلات مغناطیسی و مسی هزینه می‌کنیم؟

یکی از دلایل آن است که بیماری‌هایی مانند آرتروز معمولا به تمام داروهای معمول مقاوم هستند، برای همین افراد مبتلا هر چیزی را امتحان می‌کنند تا شاید اندکی بهتر شوند. طبق یک نظرسنجی حدود 19 درصد از مبتلایان به رماتیسم و آرتروز دستبندهای مسی را امتحان کرده‌اند.

دلیل دیگر نیز می‌تواند ارزان‌قیمت بودن آن‌ها باشد و این‌که برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشکی نیست. همینطور تبلیغات شرکت‌ها و استفاده آن‌ها از افراد مشهور، بسیاری را به پوشیدن اینگونه لوازم ترغیب می‌‌کند. این افراد معمولا با خوش‌بینی به تاثیر درمانی این دستبندها نیز نگاه می‌کنند.

سنگ‌های مغناطیسی؛ از گذشته تا امروز

پزشکان چینی در سال 200 پیش از میلاد اعتقاد داشتند که سنگ‌های طبیعی و مغناطیسی یا همان آهنربای امروزی می‌توانند عدم‌ تعادل زیان‌بار در بدن را درمان کنند. پزشکان اروپایی در قرون وسطا مصارف گوناگونی برای آهنرباها داشتند. به تازگی برخی از برنامه‌های کاربردی مانند بازیابی جهت مغناطیسی در بدن به وجود آمده که به‌نسبت برخی دیگر از این دستگاه‌ها که به منظور درمان طاسی استفاده می‌شوند ؛ منطقی‌تر به نظر می‌رسند.

پزشکان ملکه الیزابت برای درمان بیماری آرتروز او از آهنربا استفاده کردند و علی‌رغم مشاهدات علمی اخیر، این باور که آهنرباها می‌توانند امروزه به عنوان مُسَکن استفاده شوند را تقویت کردند.

آهنرباها در شکل‌های مختلفی مانند دستبندها، گردنبندها، کفی‌های کفش پوشیده شده با آهنربا، پوشش‌های ماهیچه‌ای، و لایه‌های مخصوص تشک قابل خریداری هستند.

پس از سخت‌گیری‌های انجام شده توسط سازمان غذا و دارو و کمیسیون تجاری فدرال آمریکا، فروشندگان اینگونه محصولات دیگر به طور مستقیم ادعایی بر روی تاثیر فلزات و سنگ‌های مغناطیسی به صورت صد در صد مفید، بر روی تولیدات خود ندارند.

در حال حاضر مرکز ملی داروهای مکمل و جایگزین که سازمانی دولتی برای مطالعه روش‌های غیرمتعارف برای مراقبت‌های درمانی است؛ درباره استفاده از آهنرباها برای دردهای مزمن، میگرن‌ها و بیماری پارکینسون تحقیق می‌کند.

در عین حال متخصصان می‌گویند که آهنرباها موجب ایجاد ناراحتی‌های اندکی می‌شوند. به علاوه زنان باردار و افرادی که از قلب مصنوعی و باتری‌دار، دستگاه‌های کنترل ضربان نامنظم قلب، پمپ‌های انسولین و اتصالات پزشکی استفاده می‌کنند، به هیچ وجه نباید این لوازم مغناطیسی را بپوشند.

آیا تاثیر فلزات واقعی است؟

مس و نقش آن در درمان بیماری‌ها

مس با مقادیر کم در بدن وجود دارد و در سیستم‌های قلبی- عروقی، عصبی، اسکلتی و توانایی بدن در بهبود بافت‌های خود نقش مهمی ایفا می‌کند. طبق یک تئوری کم بودن مس در بدن باعث بروز مشکلات مفصلی و آرتروز می‌شود و جذب این فلز از راه پوست می‌تواند موجب بازگشت تعادل در شرایط جسمی شود. این شاید یکی از منطقی‌ترین تاثیر فلزات بر بدن باشد.

هرچند برخی از مصرف‌کنندگان دستبندهای مسی اظهار دارند که درد آرتروزشان کاهش یافته؛ اما نتیجه مطالعات جدید نشان می‌دهد که در بهترین حالت این پوشیدنی‌ها می‌توانند به عنوان دارونما عمل کنند.

اگر حس می‌کنید که کمبود مس دارید بهتر است پیش از پوشیدن و به کار بردن لوازم مسی به یک دکتر مراجعه کنید. اما به طور کلی پوشیدن مس هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی‌کند.

مس و بیماری ها

نقش تیتانیوم در سلامتی

سال‌هاست که به دلیل وزن کم و مقاومت بالا، از تیتانیوم در ساخت مفاصل مصنوعی استفاده می‌شود، اما توضیح درباره محبوبیت وسیع اخیر این فلز در ساخت گردنبندهای نایلونی با پوشش تیتانیومی بین ورزشکاران، تا حدی سخت است. برخی می‌گویند تاثیر فلزات همچون تیتانیوم می‌تواند منجر به درمان برخی بیماری‌ها شود و یا حداقل از بروز بیماری جلوگیری کند.

این موج محبوبیت با تاسیس شرکت ژاپنی فیتن در دهه 1980 آغاز شد. این شرکت که توسط یک ماساژور ورزشی افتتاح شد؛ روشی را ایجاد کرد که از آن طریق امکان حل کردن اجزای تیتانیومی در آب و سپس آغشته کردن محصولاتی همچون لباس‌ها، جوراب‌ها، برچسب‌ها، نوارهای ورزشی، گردنبندها و لوسیون‌های ماساژ به وجود می‌آمد.

شرکت فیتن ادعا می‌کند که در این شرایط تیتانیوم با سیستم انرژی بدن فعالیت و انرژی بدن را متعادل می‌کند. این شرکت همچنین اظهار می‌کند که تعادل انرژی به از بین رفتن خستگی، بازیابی سریع‌تر اندام‌ها و حالتی ضد خستگی می‌انجامد. به گفته فیتن ورزشکارانی که از محصولات آن‌ها استفاده کرده‌اند؛ می‌گویند دیرتر خسته می‌شوند و روند بازیابی آن‌ها پس از فعالیت‌های شدید سریع‌تر انجام می‌شود. آنها مدعی بودند که تاثیر فلزات بر روی بدن ورزشکاران غیر قابل انکار است.

اظهارات شرکت فیتن توسط کمیسیون تجاری فدرال مورد ارزیابی قرار نگرفته و همچنین مرکز ملی داروهای جایگزین و مکمل نیز مطالعه خاصی بر روی تیتانیوم انجام نداده است. هرچند به نظر می‌رسد تیتانیوم یکی از بارزترین نشانه‌ها برای تاثیر فلزات بر بدن انسان است.

نقره؛ فلزی محبوب از گذشته تا امروز

قبل از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، برای درمان صرع، سوزاک و بیماری‌های نواحی استوایی از قرار دادن نقره بر روی پوست به عنوان عامل ضد میکروب و ضدعفونی کننده استفاده می‌شده است.

ترکیباتی مانند نیترات نقره هنوز هم برای درمان ورم ملتحمه چشم نوزادان تازه متولد شده استفاده می‌شود و سولفادیازین نقره نیز گاهی اوقات برای درمان سوختگی به کار می‌رود. البته این نشان از تاثیر فلزات در روش‌های درمانی است.

اما ذرات کلوییدی نقره که به صورت محلول در مایع به عنوان مکمل غذایی به فروش می‌رسد موجب نگرانی متخصصان شده است. برخی از سایت‌ها ادعا می‌کنند اسپری‌ها، لوسیون‌ها، محلول‌های قابل تزریق و قرص‌های ساخته شده با نقره کلوییدی می‌توانند از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنند و به درمان دیابت، سرطان، خستگی مزمن، تبخال، سرفه، پروستات و ایدز کمک کنند.

طبق گفته‌های مرکز ملی داروهای جایگزین و مکمل این اظهارات ثابت نشده‌اند. کمیسیون تجاری فدرال در سال 1999 قانونی را وضع کرده که بر اساس آن هیچ محصولی که دارای نقره کلوییدی باشد سالم و بی‌خطر نیست. پس علاوه بر تاثیرات فلزات همچون نقره باید به عوارض خطرناک آن نیز توجه شود.

در نهایت باید گفت که مصرف بیش از اندازه نقره می‌تواند باعث درد و ناراحتی در معده، تشنج، آسیب به کلیه و تغییر رنگ پوست به رنگ آبی مایل به خاکستری شود که این بیماری را اصطلاحا آرجریا می‌نامند و امکان درمانش وجود ندارد.

تاثیر فلزات بر زندگی

استفاده از طلا برای سلامتی

مصریان باستان گمان می‌کردند که مصرف پودر طلا به آن‌ها عمر جاودان می‌دهد. از قرن هجدهم پزشکان تزریق طلا را برای درمان اختلالات خودایمنی بدن مانند لوپوس، روماتیسم و آرتروز به کار برده‌اند؛ اما به دلیل عوارض شدید و نیز پیشرفت بیماری‌های آرتروز و روماتیسم کنونی، استفاده از نمک طلا در سال‌های اخیر منسوخ شده است.

در حال حاضر برخی از تاجران اقدام به فروش طلای کلوییدی به شکل قرص یا مایع به عنوان مکمل‌های غذایی می‌کنند و ادعاهای مبهمی درباره تاثیرات ترمیمی شناختی آن دارند. یکی از این شرکت‌ها آپتیموکس است و می‌گوید قرص‌های آئوراسول آن‌ها به عنوان منبعی از طلای کلوئیدی و بدون هیچ‌گونه عوارض پزشکی و جسمی قابل استفاده هستند.

به علاوه سایت این شرکت یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی پنج فرد را نشان داده که هرکدام از آن‌ها هر روز 30 میلی‌گرم طلای کلوییدی را به مدت یک ماه استفاده کرده‌اند و در پایان ضریب هوشی این گروه  افزایش 20 درصدی داشته است.

محصول تولیدی شرکت فیتن که با نام آب جی به بازار عرضه می‌شود دارای طلای کلوییدی است و طبق اظهارات شرکت بر اساس تحقیقات خانگی مشاهده شده که اسپری کردن آن بر روی سر موجب از بین رفتن خستگی‌های مزمن مغذی در افراد می‌شود.

شاید اگر مشتریان این محصولات قدری باهوش‌تر شوند نسبت به این اظهارات و ادعاها قدری شک کنند. تاثیر فلزات به ویژه فلزی مثل طلا هیچگاه اثبات نشده است. برخی مطالعات استفاده مدام از طلا توسط مردان را باعث ایجاد بیماری فشارخون می‌داند و برخی دیگر آن را رد می‌کند. بررسی های بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد تا اثر طلا بر سلامتی یا بروز بیماری را مشخص کند.

منابع:

outline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. ابوالفضل می گوید

    منی ک تو بچه گی سکه های ۱۰۰ تومنی و ۵۰ تومنی قورت دادم با دیدن این مطالب 😐

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    ببخشید آهن برای بدن ضرر داره یا موجب سلامتی میشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگر خانمها مصرف كنند يا افرادي كه كم خوني فقر آهن دارند ضرر نداره اما آقايان چون عادت ماهيانه ندارند لزومي نداره كه مصرف كنن
      مصرف زياد آهن هم مسموميت زا هست ( مثلا مصرف چندتا قرصش باهم)

  3. امیرمحمد خانی می گوید

    سلام ببخشید من مس رو خوردم بعد از خوردن آن باعث درد کلیه و مفصل های دیز شدم مشکلی که نداره؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      مس خوردید؟؟در مقاله ذکر شده دستبند مسی استفاده شود
      درصورتی که علایم درد و …دارید ویزیت شوید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.