تست عملکرد کبد به چه منظور انجام می شود

تست عملکرد کبد شامل آزمایش خون است که برای کمک به تشخیص و نظارت بر بیماری کبد یا آسیب کبدی استفاده می‌شود.

بعضی از آزمایش‌های تست عملکرد کبد، عملکرد عادی کبد برای تولید پروتئین و پاکسازی بیلی روبین را اندازه گیری می‌کنند. سایر تست‌های عملکرد کبد آنزیم‌های کبدی را اندازه می‌گیرند که از سلول‌های کبدی در پاسخ به آسیب یا بیماری منتشر می‌شوند.تست عملکرد کبد

تست عملکرد کبد چیست

تست‌های عملکرد كبدی گروهي از آزمایش‌ها را شامل می‌شود كه براي تشخيص، ارزيابي و كنترل بیماری‌های كبدی به كار می‌روند. كبد يكي از بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است كه در قسمت سمت راست بالاي ناحيه شكمي در پشت آخرين دنده قرار گرفته است. كار كبد، متابوليزه كردن و سم‌زدایی داروها و موادي است كه براي بدن مضر هستند. همچنين كبد محل توليد فاكتورهاي انعقاد خون، پروتئین‌ها و آنزیم‌ها، تنظيم هورمون‌ها و محل ذخيره ویتامین‌ها و مواد معدني است.

نتایج غیر طبیعی تست عملکرد کبد همیشه نشان دهنده بیماری کبدی نیست. دکتر شما می‌تواند نتایج را برای شما تفسیر کند. با انجام تست عملکرد کبد شما می‌توانید از سلامت کبد خود با اندازه گیری سطح پروتئین، آنزیم‌های کبدی و بیلی روبین در خون مطمئن شوید.

موارد انجام تست عملکرد کبد

تست عملکرد کبد در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • برای بررسی آسیب‌های عفونت‌های کبدی، مانند هپاتیت B و هپاتیت C
  • برای نظارت بر عوارض جانبی برخی از داروهایی که بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد
  • اگر شما در حال حاضر بیماری کبدی دارید، برای نظارت بر بیماری و بررسی روند درمان بیماری می‌توانید از این تست عملکرد کبد کمک بگیرید
  • اگر در معرض علائم اختلال کبدی هستید
  • اگر شرایط خاصی از قبیل تری گلیسیرید بالا، دیابت، فشار خون بالا یا کم خونی هستید
  • اگر الکل مصرف می‌کنید
  • اگر بیماری صفراوی دارید

انواع تست عملکرد کبد

تست‌های عملکرد كبدی، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و موادی را كه به وسيله كبد توليد يا ترشح می‌شوند و در اثر آسيب كبدی تغيير می‌کنند، اندازه گيري می‌کند. اين تست‌ها اغلب شامل چندين تست است كه همزمان روي نمونه خوني انجام می‌گیرند و عبارت‌اند از تست‌های آنزیمی کبد شامل ALT، AST، آلکالن فسفاتاز و تست‌های عملکرد واقعی کبدی (LFTs) شامل PT،INR، آلبومین، بیلی روبین است. تست‌های خاص می‌توانند جنبه‌های مختلف عملکرد کبدی را بازتاب دهند.

تست عملکرد کبد سطح آنزیم‌های خاص و پروتئین‌های موجود در خون را بررسی می‌کند. سطوح بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی می‌تواند مشکلات کبدی را نشان دهد. برخی از آزمایش‌های معمول کبد عبارت‌اند از:

آلانین ترانس آمیناز ALT: یک آنزیم موجود در کبد است که به بدن شما کمک می‌کند پروتئین را متابولیزه کند. هنگامی که کبد آسیب دیده باشد، ALT به جریان خون آزاد می‌شود و سطح آن افزایش می‌یابد.

ترانس آمیناز آسپارتات AST: آنزیمی است که به متابولیزه کردن اسید آمینه آلانین کمک می‌کند؛ مانند ALT، AST به طور معمول در خون در سطح پایین قرار دارد. افزایش سطح AST ممکن است آسیب کبدی یا بیماری یا آسیب عضلانی را نشان دهد.

آلکالین فسفاتاز (ALP :(ALP یک آنزیم در کبد، مجرای صفراوی و استخوان است. سطوح بالاتر از حد نرمال ALP ممکن است علت آسیب یا بیماری کبد را مشخص کند، مانند مجاری صفراوی مسدود شده یا برخی بیماری‌های استخوانی.

آلبومین: آلبومین یکی از پروتئین‌هایی است که در کبد ساخته می‌شود. بدن شما نیاز به این پروتئین‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها و انجام وظایف دیگر دارد. سطح آلبومین و کل پروتئین کمتر از حد معمول ممکن است نشان دهنده آسیب یا بیماری کبدی باشد.

معرفی تخصص و بهترین دکتر گوارش و کبد و صفرا

بیلی‌روبین: ماده‌ای است که در طول تجزیه عادی گلبول‌های قرمز ایجاد می‌شود. بیلی‌روبین از طریق کبد به مدفوع دفع می‌شود. سطح بالایی از بیلی روبین (زردی) ممکن است آسیب کبدی یا بیماری کبدی یا برخی از انواع آنمی را نشان دهد.

گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT :(GGT یک آنزیم خونی است. سطوح بالاتر از حد طبیعی ممکن است آسیب کبدی یا مجرای صفرا را نشان دهد.

L-lactate dehydrogenase (LD) :LD آنزیمی است که در کبد یافت می‌شود. سطح بالایی ممکن است آسیب کبدی را نشان دهد اما می‌تواند در بسیاری از اختلالات دیگر افزایش یابد.

زمان پروترومبین (PT :(PT زماني است که خون لخته می‌شود. افزایش PT ممکن است آسیب کبدی را نشان دهد.

نتایج غیر طبیعی در هر یک از این آزمایشات کبدی به طور معمول نیاز به پیگیری برای تعیین علت ناهنجاری دارد. حتی نتایج کمتری می‌تواند همراه با بیماری کبد باشد. با این حال، این آنزیم‌ها نیز در مکان های دیگر علاوه بر کبد یافت می‌شوند. در مورد نتایج آزمایش عملکرد کبد و اینکه چه چیزی ممکن است برای شما مهم باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

چرا تست عملکرد کبد انجام می‌شود

آزمایش‌های عملکرد کبدی می‌تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • نمایش عفونت‌های کبدی، مانند هپاتیت
  • نظارت بر پیشرفت بیماری، مانند هپاتیت ویروسی یا سیروز کبدی و تعیین درمان مناسب آن
  • اندازه گیری شدت بیماری، به ویژه سیروز کبدی
  • نظارت بر عوارض جانبی داروها

تست‌های عملکرد کبدی

چرا من به تست عملکرد کبد نیاز دارم؟

مشکلات کبدی می‌تواند فرد را بسیار بیمار کند و حتی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. تست عملکرد کبد می‌تواند به تعیین اینکه آیا کبد شما به درستی کار می‌کند کمک می‌کند. کبد تعدادی از توابع بدن حیاتی را انجام می‌دهد، مانند:

  • از بین بردن مواد زائد از خون
  • ذخیره سازی مواد معدنی و ویتامین ها
  • تنظیم لخته شدن خون
  • تولید کلسترول، پروتئین، آنزیم‌ها و صفرا
  • ساخت عواملي كه با عفونت مبارزه می‌کنند
  • از بین بردن باکتری‌ها از خون و مواد شیمیایی که می‌تواند به بدن شما آسیب برساند
  • حفظ تعادل هورمون
  • تنظیم میزان قند خون

علائم اختلال کبدی چیست؟

نشانه‌های اختلال کبدی عبارت‌اند از:

  • ضعف
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • کاهش وزن
  • زردی (پوست زرد و چشم)
  • جمع شدن مایع در شکم
  • ادرار تیره یا مدفوع روشن
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم
  • کبودی یا خونریزی غیر طبیعی

اگر علائم اختلال کبدی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک برای بررسی بیشتر تست عملکرد کبد را انجام دهد. تست‌های مختلف عملکرد کبد همچنین می‌توانند پیشرفت یا درمان یک بیماری را کنترل و عوارض جانبی برخی از داروها را آزمایش کنند.تست های عملکرد کبدی

چگونگی آماده شدن برای آزمون عملکرد کبد

دکتر شما به شما دستورالعمل‌های کامل در مورد نحوه آماده شدن برای دادن نمونه خون برای تست عملکرد کبد را می‌دهد. برخی از داروها و مواد غذایی ممکن است سطح این آنزیم و پروتئین در خون شما را تحت تأثیر قرار دهد. پزشک ممکن است از شما بخواهد از بعضی از انواع داروها اجتناب کند یا ممکن است از شما بخواهند قبل از تست، از خوردن بعضی چیزها اجتناب کنید.

خطرات تست عملکرد کبد

دادن نمونه خون برای آزمایش، به ندرت باعث عوارض جانبی جدی می‌شود. با این حال، خطر تهیه نمونه خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی زیر پوست یا هماتوم
  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت

نتایج تست عملکرد کبد

نتایج این آزمایش‌ها ممکن است علت دقیق بیماری و نوع بیماری شما یا میزان آسیب کبدی شما را مشخص نکن که نیاز به آزمایشات تخصصی‌تر از جمله سونوگرافی و سی تی اسکن دارد که توسط پزشک متخصص گوارش و کبد تعیین می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از سامانه نوبت دهی دکتر دکتر متخصص گوارش و کبد خود را برای انجام روند درمانی بیماری خود انتخاب کنید. پزشک معالج شما با استفاده از نتایج تست عملکرد کبد در مورد انجام آزمایشات تکمیلی و روند درمان بیماری با شما صحبت خواهد کرد. به طور کلی، اگر نتایج تست عملکرد کبد شما نشان دهنده یک مشکل باشد، پزشک شما داروهای مصرفی و تاریخچه پزشکی قبلی شما را برای کمک به تعیین علت، بررسی خواهد کرد. پزشکان متخصص ممکن است بیوپسی کبدی را برای ارزیابی کبد برای فیبروز، بیماری کبد چرب یا سایر شرایط کبد توصیه کنند.

نتایج آزمایش عادی برای آزمایشات معمول تست عملکرد کبد عبارت‌اند از:

ALT 7 تا 55 واحد در لیتر (U / L)

AST 8 تا 48 وات / لیتر

ALP 45 تا 115 U / L

آلبومین 3.5 تا 5.0 گرم در دسی لیتر (g / dL)

کل پروتئین 6.3 تا 7.9 گرم در دسی لیتر

بیلی‌روبین 0.1 تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL)

GGT 9 تا 48 عدد / لیتر

LD 122 تا 222 یورو / لیتر

PT 9.5 تا 13.8 ثانیه

این نتایج برای مردان بالغ سالم است. نتایج عادی از آزمایشگاه به آزمایشگاه متفاوت است (به علت روش‌های متفاوت آزمایش) و ممکن است کمی برای زنان و کودکان متفاوت باشد. دکتر شما از این نتایج برای کمک به تشخیص وضعیت شما یا تعیین درمان که ممکن است لازم باشد استفاده کنید. اگر شما قبلاً بیماری کبدی داشته باشید، تست عملکرد کبد می‌تواند به تعیین میزان پیشرفت بیماری شما کمک کند.

منابع:

healthline

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
34 نظرات
  1. سحرقربانی می گوید

    سلام alt20.als26.نرمال است اما alp 851 بالاست ایا خطرناک است؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به پیگیری علت دارد
      با فوق” تخصص گوارش مشورت کنید

  2. نیکویی می گوید

    سلام خسته نباشید خانم دکتر خسته نباشید همسر من ۵سال هست که متادون میخوره پوستش به هر چیز گرمی واکنش نشون میده و حتی داخل دهان و گلوش هم جوش میزنه و کل بدنش خارش داره چه آزمایش هایی باید بده تا کامل متوجه بیماریش بشیم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش قند و چربی و کبد و تیرویید که باید حتما بدن
      منتها توصیه من اینه با توجه به مصرف متادون و علایمشون ابتدا به متخصص” داخلی مراجعه کنید تا معاینه شن و سپس ازمایش درخواست بشه

  3. ملیکا می گوید

    سلام دوسالی هست سیروز کبدی دارم آزمایش دادم هر بار کم و زیاد میشه اینبار آزمایش بالاتر از قبل شده لطفا راهنمایی کنید آیا دیگه فقط پیوند جوابگو هست یا نه؟ تحت نظر دکتر متخصص هم هستم ولی هیچ دارویی جز ویتامین دی تجویز نمیکنن
    آلکالین فسفات ۶۰۰
    Ggt 460

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان سیروز بستگی به علتش هم داره
      اگر خودایمنی یا هپاتیت سی باشه درمان دارویی میتونه کنترلش کنه
      اگر تهران هستین به دکتر سید موید علویان مراجعه کنید

  4. محدثه می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دستم اگزما داره رفتم دکتر گیاهی میگه اگزما بخاطر مشکل کبدی هست
    نیازه ازمایش کبد بدم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

  5. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید، عدد ALT۱۲۷ هستش
    کبد چرب گرید چند دارم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بالا بودن انزیم کبدی علل مختلفی داره که فقط یکی از اون ها کبد چرب
      نمیشه گفت حتما کبد چرب دارین و باید سایر علل التهاب کبد هم بررسی شن دوست عزیز
      در ضمن گرید کبد چرب با سونوگرافی مشخص میشود نه عدد آنزیم

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  6. توکلی می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید خانم دکتر یه سوال داشتم من مدت دو ماهی هست صورتم جوش زده پیشونی و کناره های صورتم علایم کبد چرب که مطالعه کردم به غیر از این مورد و یکم بدخوابی چیزی دیگه نداشتم بنظرتون لازم که ازمایش بدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه قبلا نداشتین بله آزمایش کبد و هورمونی بدین

  7. همت می گوید

    سلام من )(ASTزده46.70)و(ALTزده۳۹.۲۵)
    Alkaline Phosphataseزده ۱۱۹
    جوابش چی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كبدتون چريه
      بايد رژيم بگيريد ١٠ درصد وزنتونو كم كنيد مثلا اگه ٧٠ كيلوييد ٧ كيلو كم كنيد
      سونوگرافي از نظر گريد كبد چرب بديد و
      به متخصص داخلي براي درمان مراجعه كنيد.

  8. زهرا می گوید

    سلام،alt 48 وast۲۲ کبد چرب محسوب میشه؟ممنون میشم جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بايد سونوگرافي انجام بديد و توسط متخصص داخلي ويزيت شويد

  9. میلاد می گوید

    سلام خانم دکتر، من بیماری سیکل سل دارم و بعدظهرا بدنم زیاد تب میکنه و سرد درد پیدا میکنم همراه با خارش بدن از مسکن مثه استامینوفن و نوافن و پتدین البته در موقع حمله سیکل استفاده میکنم، چ کنم ک از تب روزانه خلاص بشم؟ ال اف تی مختل دارم دکتر میگه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام فقط بايد استامينوفن بخوريد
      Lft هم مختله بدليل ليزهاي گلبول هاي قرمزتونه

  10. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر من alt بوده ۵۵ و ast بود ۴۳ دکتر عمومی گفته مشکل خاصی نیست اما از حد اون آزمایش بالاتر بوده تو برگه آزمایش نرمال alt بوده ۴۱ و اون ۳۷ نگران کنندست یا خیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كبدتون چربه بايد سونوگرافي بدين و غذاي چرب و ار كربوهيدرات نخوريد

      1. Parsa می گوید

        خانم دکتر ایا سطح alt48و ast33 کبد چرب محسوب میشه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بله ، بتيد سونوگرافي بديد
          وزنتونو كم كنيد ١٠٪؜ وزنتونو پايين بياريد و براي دريافت دارو توسط متخصص گوارش ويزيت شيد.

  11. عادل می گوید

    سلام
    خانم دکتر من مدتی هستش که ضعف عضلانی ،کرختی ،بی حالی ،کهیر در قسمت ساق پا ، خواب الودگی دارم چیکار باید بکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا اين آزمايشات را انجام دهيد:
      Cbc.diff
      Esr crp
      Ldh
      Ast alt alk.p
      Ca
      25ohvitD
      Mg
      Ferritin

  12. فریبرز می گوید

    سلام
    من سالهاست از قرص متادون استفاده میکنم.آزمایش هام سلامت میباشد.اما همیشه خستگی و خواب آلودگی دارم.علت چیست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بخاطر متادونه
      بايد تحت نظر متخصص اعصاب و روان مصرف كنيد

  13. ساسان می گوید

    سلام.
    ببخشید. پشت بازو و کمرم یمقدار جوش زدم و حس میکنم دورنافم آب هست.رفتم پیش متخصص و اونم برام ازمایش نوشت.نتیجه همه ی ازمایشاتم نرمال بود.خواستم بدونم ایا اکان داره کبدم التهاب داشته باشه. در ازمایش alt=10. وast=19 و بیلی روبین هم 0.3 اگه کمکم کنید ممنون میشم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آزمايشات كبديتون نرمال هست در كبد چرب آنزيمها افزايش ميابد
      ممكنه هورموني باشه يا بختطر مصرف غذاي چرب و فست فود زياد.

  14. محسن نصیری می گوید

    سلام
    محسن هسنم 47 ساله
    تست انجام دادم بیلی روبین اعلام شده 1.6(H)میلی گرم بر دسی متر نظرتون چی هست
    ممنون از راهنمایی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام يكم بالا هست، بنظرم دوباره تستو تكرار كنيد و قبلش گرسنه نباشيد

  15. حسین می گوید

    با سلام من پسرم ۲۰ سالمه تستGGT من شد ۸ نظرتون چیه کم نیست ؟ممکنه بعد تست بدم یخورده بره یالا یا ثابته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مشکلی ندارد

  16. شریف حیدری می گوید

    سلام بر شما داکتر عزیز خیلی ممنون از رهنمای تون واقعآ مطالب خیلی مهم و آموزنده بود سپاس

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      ??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.