تست ورزش قلب چگونه عملکرد قلب را ارزیابی می کند؟

تست ورزش قلب که به آن تست استرس نیز می گویند، نشان دهنده عملکرد قلب در حین فعالیت بدنی می باشد. زمانی که بیمار شروع به ورزش می کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر کار کند تا خون کافی به عضلات و اندام های بدن برساند.

تست ورزش چیست؟

تست ورزش، در واقع یک روش غربالگري جهت بررسی تأثیر ورزش بر قلب می باشد. با انجام این روش تشخیصی یک بررسی کلی از سلامت قلب به عمل می آید. یکی از دلایل انجام تست ورزش بررسی بیماری عروق کرونری قلب است. زمانی که بیمار شروع به ورزش می کند، عضلات نیاز بیشتری به خون رسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تندتر و قوی تر ضربان بزند. به این ترتیب حین ورزش، خود قلب از همه اعضای بدن فعال تر بوده و نیاز به خون رسانی بیشتری دارد.

تست تنش معمولا شامل راه رفتن بر روی یک تردمیل یا یک دوچرخه ثابت است که در آن بر ریتم قلب شما، فشار خون و تنفس شما نظارت می شود. امکان بجای انجام تست ورزش به شما یک داروی تزریق شود که اثر ورزش را تقلید می کند. اگر شما علائم یا نشانه هایی از بیماری عروق کرونر یا ریتم قلب نامنظم قلبی (آریتمی) را دارید می توانند دلایل انجام تست ورزش باشند و این عوامل ممکن است پزشک را مجاب کند برای شما انجام تست ورزش یا آزمون استرس قلبی را تجویز کند. اگر قبلا بیماری قلبی شما تشخیص داده شده باشد، این آزمون همچنین می تواند تصمیمات مربوط به روند درمان را هدایت کند، اثربخشی درمان را اندازه گیری کند یا شدت داروها و روش درمان را تعیین کند.

تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد؟

قبل از شروع تست ابتدا تاریخچه بیماری گرفته می شود و معاینه فیزیکی بعمل آمده و فاکتورهای تعداد ضربان قلب، فشار خون و ECG ثبت می گردد. موارد فوق در پایان هر مرحله از تست و بلافاصله قبل و بعد از خاتمه تست و همچنین در مرحله بعد از فعالیت (ریکاوری) هر یک دقیقه به مدت 1-15 دقیقه بررسی و ثبت می گردد.

دلایل انجام تست ورزش

در این تست از دستگاه تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده می شود. بیمار در حالی که به طور مداوم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلبش ثبت می شود روی یک دستگاه تردمیل راه میرود. براي انجام این تست در حالی که فعالیت الکتریکی قلب از طریق نوار قلب ضبط می شود و فشارخون نیز همزمان اندازه گیري می شود، فرد شروع به راه رفتن روي دستگاه تردمیل می کند یا شروع به رکاب زدن روي دوچرخۀ ثابت می کند. این اقدام تشخیصی در واقع نشان دهندة واکنش قلب نسبت به افزایش نیاز بدن به اکسیژن می باشد. معمولاً این اقدام تشخیصی تا زمانیکه ضربان قلب به تعداد مورد نظر افزایش یابد، ادامه پیدا می کند؛ مگر اینکه عوارضی از قبیل درد قفسۀ سینه یا افزایش بسیار زیاد فشارخون رخ دهد که در این صورت تست متوقف می شود. پس از انجام ورزش، وضعیت بیمار 10 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که ضربان قلب به میزان اولیه برگردد، کنترل می شود.

آمادگی هاي لازم براي انجام تست ورزش

برای انجام تست ورزش قلب باید یکسری اقدامات را انجام داد از جمله:

  • از 3 ساعت قبل از انجام تست فرد اجازه ندارد سیگار بکشد، چیزي بخورد و مایعات حاوي کافئین و الکل مصرف کند.
  • داروها باید طبق معمول مصرف شوند، مگر این که دستورات دیگرياز طرف پزشک صادر شده باشد.
  • بیمار باید کفش و لباس راحت جهت انجام ورزش بپوشد.
  • بیماران دیابتی توجه داشته باشند که در مورد قطع داروی قند خود تزریقی یا خوراکیبا پزشک معالج خود مشورت نمایند.
  • بیمار قبل از انجام تست نباید فعالیت فیزیکی شدید داشته باشد.

دلایل انجام تست ورزش

یکی از دلایل انجام تست ورزش تعیین علت درد قفسۀ سینه است. همچنین ممکن است یکی از دلایل انجام تست ورزش تعیین ظرفیت و توانمندی قلب در انجام ورزش و فعالیت قلبی است، برای تعیین میزان مناسب ورزش در افرادی که برنامۀ ورزشی را به تازگی شروع کرده اند و همچنین تعیین اختلالات ریتم قلب طی ورزش نیز از دلایل انجام تست ورزش در ورزشکاران و بیماران قلبی است. البته ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که پزشک انجام این تست را درخواست کند. از جمله عوامل و دلایل انجام تست ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تشخیص بیماری عروق کرونری قلب می تواند از جمله دلایل انجام تست ورزش باشد. عروق کرونری قلب وظیفه خون رسانی و اکسیژن به قلب را دارند. این بیماری معمولا به علت افزایش ذخایر حاوی کلسترول و سایر مواد (پلاک) ایجاد می شود.

تشخیص مشکلات ریتم قلب (آریتمی) نیز می تواند یکی از دلایل انجام تست ورزش قلب باشد. آریتمی قلب زمانی رخ می دهد که ضربان های الکتریکی که ریتم قلب را تنظیم می کنند به درستی عمل نکنند و باعث بهم خوردن و اختلال ضربان قلب شود.

تشخیص بیماری قلبی. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماری قلبی و شدت آن نیز یکی از دلایل انجام تست ورزش باشد. اگر قبلا بیماری قلبی شما تشخیص داده شده است، یک آزمایش استرس ورزشی می تواند به پزشک شما کمک کند تا متوجه شود که روند درمانی شما چگونه است. همچنین ممکن است تست ورزش برای تعیین نوع درمان و روند درمان مورد نیاز باشد.

تعیین زمان عمل جراحی نیز می تواند از دلایل انجام تست ورزش باشد. پزشک ممکن است از تست استرس برای کمک به تعیین زمان جراحی قلب مانند جایگزینی دریچه های قلب توسط کاردیولوژی قلب استفاده کند. در برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، نتایج آزمایش های استرس ممکن است به پزشک کمک کند تا تعیین کند که فرد که نیاز به پیوند قلب دارد یا سایر درمان های پیشرفته می تواند به او کمک کننده باشند.

عوامل خطر

تست ورزش معمولاً یک تست بی خطر است. با این حال در موارد کمی برخی افراد طی انجام تست احساس درد در قفسه سینه، تپش قلب، گیجی و تنگی نفس دارند یا ممکن است در طی ورزش غش کنند. حمله قلبی یا ایجاد ریتم های غیرطبیعی خطرناک در طی انجام تست، نادر است. افرادي که مستعد این گونه عوارض هستند اغلب ضربان قلب ضعیفی دارند که معمولاً در این گونه موارد این تست تجویز نمی شود.

دلایل انجام تست ورزش

عوارض تست ورزش

تست ورزش به طور کلی ایمن است و عوارض نادری دارد؛ اما همانند هر روش پزشکی، خطر عوارض وجود دارد، از جمله:

فشار خون پایین. فشار خون ممکن است در طی یا بلافاصله پس از ورزش کاهش یابد، احتمالا باعث ایجاد احساس سرگیجه یا ضعف می شود. بعد از اینکه ورزش را ترک کردید، باید از بین برود.

ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی). آرتریت ناشی از تمرینات ورزشی استرس معمولا بعد از اینکه ورزش را متوقف کرد، خیلی زود از بین می رود.

حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد). اگرچه بسیار نادر است، ممکن است یک آزمون استرس ورزشی می تواند باعث حمله قلبی شود.

در این اقدام تشخیصی فرد چه احساسی دارد؟

الکترودهاي دستگاه از طریق برچسب هاي هدایت کننده جریان الکتریکی بر روي قفسۀ سینه، دست ها و پاها قرار می گیرند. آماده کردن محا الکترود ها روی قفسه سینه ممکن است احساس سوزش خفیفی ایجاد کند. بازوبند دستگاه فشارخون نیز بر روي بازو بسته شده نیز ممکن است فشار مختصري بر روي بازو ایجاد کند.

نتایج طبیعی در این اقدام تشخیصی چیست؟

به طور طبیعی تعداد ضربان قلب با افزایش بار کاري قلب افزایش می یابد و براساس سن و وضعیت بیمار به یک سطح استقامت می رسد

نتایج غیرطبیعی در این اقدام تشخیصی چیست؟

نتایج غیرطبیعی ممکن است نشان دهندة ریتم هاي غیرطبیعی در طی ورزش، فشار بر قلب در طی ورزش و اختلالات عروق کرونر (انسداد در عروق) باشند.

بر گرفته از:

دلایل انجام تست ورزش و ضرورت انجام آن چیست؟

دلایل انجام تست ورزش در بیماران قلبی چیست؟

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
23 نظرات
  1. امیر علی می گوید

    ببخشید ۳۰ نخ سیگار بکشی بعد یک هفته تست ورزشی بدی سیگار معلوم میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      خیر

  2. محمد می گوید

    باسلام و عرض خسته نباشید چند ماهی است که گاهگاهی درد قفسه سینه دارم و هنگام خواب هم اگر به سمت چپ دارز بکشم احساس تنگ ی نفس و خفگی بهم دست میده حتی هنگام دارز کشیدن پشت به زمین اگر سمت قلب به زمین فشار بیاره همین اتفاق میفته تنگی نفس نوار قلب و اکو هم گرفتم و ازمایش خون و غیره دکتر کفته همه چیز نورمال ممنون میشم راهنمایی کنید چون واقعا دیگه عزیت میشم و فکر میکنیم بزودی میمیرم …..با تشکر

  3. ارجمند می گوید

    با سلام .چند سالی هست که احساس تیر کشیدن در قسمت قلبم رو احساس میکنم ولی جدیدا احساس درد دست چپ رو دارم که میاد ومیره همزمان در بعضی وقته احساس درد هم دارم .اکو انجام دادم به دفعات چیزی نبوده.تست ورزش دادم چیزی نبوده .ورزش هم میکنم روزی یک ساعت .لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر تست ورزش و اکو خوب بوده مسائل ارتوپدی مطرحه
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  4. محسن می گوید

    سلام من مشکل asd داشتم یه ماه میشه عمل بسته برام انجام دادن ۳۷ سالمه تنگی تنفس اصلا ندارم فقط درد قفسه سینه دارم ورزش کردن برای من ضرر داره یا نه ؟ مشکل بزرگی بطن راست هم دارم ای اف قلبم ۴۰ تا ۵۰ هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      محدودیت هاتون رو فقط پزشک جراح و متخصص قلبی که زیر نظرش هستین با توجه به پروندتون میتونه بگه دوست عزیز

    2. A.p می گوید

      سلام خسته نباشید ۲۳ ساله هستم چندین ساله تحت درمان بیماری پانیک اتک هستم اخیرا دچار درد قفسه سینه شدم به متخصص قلب مراجعه کردم اکو و نوار قلب گرفتن سالم بود تست ورزش هم گرفتن قسمت امادگی جسمانی نوشته شده خیلی ضعیف و ارتمی اما خود دکتر گفتن هیچ مشکلی وجود نداره میخواستم بدونم نظر شما چی هستش ممنون میشم پاسخ بدین.

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیز
        من که جواب تست ورزش رو ندیدم
        اما اگر پزشکتون گفتن مشکلی نداره به نظرشون اعتماد کنین

  5. محمد سلیمانی می گوید

    عرق بیش از حد موقع ورزش ممکنه به قلب و عروق ربط داشته باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه تنگي نفس و درد قفسه سينه ربط داره به مسائل قلبي

  6. افشین می گوید

    سلام .‌میشه بفرمائید تست ورزش چقدر اعتبار زمانی دارد . ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بستگي به شرايط بيمار داره
      مثلا اگه سيگار نكشن، فشار خون نداشته باشن اعتبار داره اما اگه مصرف سيگار دارن و درد تيپيك قلبي دارن بايد آنژيوگرافي انحام بدهند

  7. نسیم می گوید

    سلام ی روز سرگیجه و ی دفعه چشم سیاهی رفت وتپش قلبم زیاد شده بود ونیمه بی هوش شدم من و سریع به بیمارستان رساندن حالا به نظر شما باید برم دکترقلب

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بدليل افت فشار خون هست بله بايد معاينه شويد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  8. افسانه می گوید

    سلام من هفت ساله فشار خون دارم ومدتی است ک تحت کنترل. توار قلب گرفتم مشکلی نداشت ولی اکو گرفتم. گفتن پرولاپس میترال داری ومشکلت مادرزادی. تپش قلب شدید دارم… ولی جدیدا درد قفسه سینه دارم ومیزنه به دستم نیازی هست تست ورزش بدم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله با نظر پزشکتون تست ورزش یا اسکن قلب بدین

  9. ساسان می گوید

    با سلام .
    من تردمیل خریدم واسه ورزش چونکه افزایش وزن داشتم چند ساله ورزش کنار گذاشتم و خیلی چاق شدم ، اما همون روز اول که خواستم ورزش کنم گذاشتم روی سرعت 4 و ۱۵ دقیقه ورزش کردم که احساس کردم فشارم افتاد و حالم بد شد .خلاصه تا چند روز سردرد شدید و تنگی نفس داشتم. ضربان قلب تردمیل اولش حدود ۱۰۵ را نشون میداد اما حین ورزش ۷۰رو نشون میداد .دیگه بعد از اون ترسیدم ورزش کنم ،ممنونمیشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص قلب مراجعه كنيد تست وردش بديد و در صورتي كع مثبت بو تستتون بايد بررسي بيشتر انجام بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  10. رزیتا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پزشکان عزیز بنده مشکل خاصی ندارم فقط میخواستم از سلامت قلبم مطلع بشم . دکتر تست ورزش اکو و نوار واسم انجام داد و گفت مشکلی نداری.
    آیا من دیگه آزمایشی نباید انحام بدم ک مطمئن بشم مشکلی نیستش؟؟؟
    ممنون میشم کمکم کنید تروخدا?
    فکرم خیلی مخدوشه
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه نرمال بوده تست ورزشتون نه كار ديگه اي لازم نيست انجام بديد

  11. غلامرضا می گوید

    خوب بود ممنون

    1. کوثر مهدی زاده می گوید

      ممنون از حسن نظرتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.