کهیر حاد چیست و چه نشانه‌ها و درمان‌هایی دارد؟

کهیر حاد چیست؟ کهیر از انواع بثورات پوستی است که گاهی با خارش زیاد همراه است و اغلب به خاطر واکنشی نسبت به ماده‌ای حساسیت‌زا به وجود می‌آید. کهیر حاد نوعی از انواع کهیر است که زود از بین می‌رود. نوع دیگری هم وجود دارد که به کهیر مزمن مشهور است و مدتی طولانی روی پوست باقی می‌ماند. برای درمان کهیرها از استروئيدها یا آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود. برای معالجه این مشکل باید به متخصص پوست مراجعه کنید. در این مقاله از دکتردکتر هم برایتان از کهیر حاد می‌گوییم تا اطلاعات بیشتری درباره‌اش داشته باشید.

کهیر حاد چیست؟ درمان آن سخت است؟

کهیر حاد لکه‌ها و برآمدگی‌هایی قرمز روی سطح پوست است که در نتیجه واکنش بدن به عاملی حساسیت‌زا به وجود می‌آید. این واکنش هم زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی می‌خواهد با عاملی حساسیت‌زا برای بدن مقابله کند.

آلرژن‌ها یا عوامل حساسیت‌زا پروتئین‌هایی هستند که برای بسیاری از افراد خطری ندارند اما در افراد حساس باعث بروز واکنش سیستم ایمنی می‌شوند. کهیر حاد یا مزمن با خارش و گاهی سوزش و حسی شبیه گزیدگی همراه است و علاوه بر آنها 2 نوع دیگر از کهیر وجود دارد که ما در موردشان در مقاله کهیر چیست مجله دکتردکتر برایتان گفته‌ایم.

لکه‌های کهیر با اندازه‌های متنوعی به کوچکی اثر انگشت تا در حد و اندازه یک بشقاب روی پوست ظاهر می‌شوند. در بیشتر مواقع، کهیر در عرض ۲۴ ساعت بهبود پیدا می‌کند اما امکان دارد که مدت طولانی‌تری هم روی پوست بماند. کهیر حاد در کمتر از ۶ هفته بهبود پیدا می‌کند.

کهیر حاد چیست

نشانه‌های کهیر حاد چیست؟

کهیر حاد بنا به شرایط و هر فرد، نمودهای مختلفی روی پوست افراد دارد. امکان ظهورش در هر نقطه از بدن وجود دارد و از نشانه‌هایش باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زیر سطح پوست حالت پف‌آلودی به وجود می‌آید.
  • مرکز لکه‌های کهیر با فشرده‌شدن بی‌رنگ و سفید می‌شود.
  • لکه‌های ناشی از کهیر حاد باعث خارش سطح پوست می‌شوند.
  • در ناحیه لب‌ها، چشم‌ها و داخل گلو تورم دردناکی به وجود می‌آید.
  • برآمدگی‌ها و لکه‌های برجسته روی پوست که به رنگ قرمز هستند و روی پوست‌های روشن‌تر کم‌رنگ‌تر ظاهر می‌شوند.

علت کهیر حاد

علت کهیر حاد چیست؟

معمولاً علل کهیر حاد را باید در ماده‌ای جست‌وجو کنید که وارد بدن می‌شود و حساسیت‌زا است. برای مثال، مصرف دارویی خاص، خوراکی یا نوشیدنی می‌تواند موجب ظهور کهیر حاد شود.

پوست دارای سلول‌های ایمنی موسوم به ماست‌سل ( mast cells) است. زمانی که این سلول‌ها دست‌به‌کار و فعال می‌شوند، ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین ترشح می‌کنند. هیستامین‌ دلیل شکل‌گیری و ظهور کهیر است.

کهیر حاد می‌تواند در نتیجه دلایل متنوع دیگری هم ظهور کند. از جمله دلایل ابتلا به آن می‌توانیم به استرس، عفونت‌ها و فشار واردشدن به پوست اشاره کنیم. گاهی‌اوقات، پزشکان در تشخیص دلیل ابتلا به کهیر حاد دچار مشکل می‌شوند.

کهیر حاد مسری است؟

کهیر مسری نیست اما اگر به خاطر تماس با آلرژن‌ها یا همان مواد حساسیت‌زایی مانند برخی گیاهان به آن دچار شوید، امکان پخش ماده حساسیت‌زا در محیط و ابتلای دیگران هم قوت می‌گیرد. در صورتی که به ماده‌ای حساسیت‌زا دست زده باشید و اثر آن را از روی پوست و بدن پاک کنید، امکان انتقال آن ماده به دیگران و ظهور کهیر روی بدنشان وجود نخواهد داشت.

کهیر حاد چطور تشخیص داده می‌شود؟

دکتر پوست با نگاه به وضعیت پوست‌تان به تشخیص درباره وجود کهیر روی آن می‌رسد. با انجام آزمایش‌های حساسیت هم عامل حساسیت‌زا تشخیص داده می‌شود. از جمله آزمایش‌های حساسیتی که در این زمینه انجام می‌شود به موارد زیر دقت کنید:

  • آزمایش‌های پوست: در این آزمایش، متخصص با آزمایش‌کردن عوامل محرک و حساسیت‌زای مختلف روی پوست در پی آن است که علت کهیر حاد را کشف کند. اگر پوست در واکنش به تماس با یکی از این محرک‌ها قرمز و متورم شود، یعنی عامل کهیر همان مورد است.
  • آزمایش‌های خون: در این آزمایش‌ها به دنبال آنتی‌بادی‌هایی در خون می‌گردند. بدن با آنتی‌بادی‌ها تلاش می‌کند که با عوامل حساسیت‌زا مقابله کند. چنانچه بدن تعداد زیادی آنتی‌بادی ترشح کند، امکان دچارشدن به کهیر و تورم پوستی وجود خواهد داشت.

درمان کهیر حاد چگونه است؟

در بیشتر موارد، کهیر به خودیِ خود درمان می‌شود و نیازی به استفاده از روش و راه‌کاری مشخص نیست. با این حال، راه‌کارهایی از سوی دکتر پوست تجویز می‌شود تا علائم ناشی از کهیر بهبود پیدا کنند و دوباره عود نکند:

  • داروهای ضدحساسیت
  • درمان‌های خانگی
  • مصرف استروئیدهای خوراکی
  • اپی‌نفرین (Epinephrine)

داروهای ضدحساسیت

درمان دارویی کهیر حاد با داروهای آنتی‌هیستامین انجام می‌شود. این داروها اثر حساسیت‌زای ماده شیمیایی هسیتامین در بدن را خنثی می‌کنند. داروهای آنتی‌هیستامین یا در قالب خوراکی (قرص) تجویز می‌شوند یا موضعی (پماد و کرم). این داروها خارش کهیر حاد را کم می‌کنند. اثرگذاری برخی از آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن‌هیدرامین بسیار سریع است.

برای خرید محصولات پوستی روی لینک زیر بزنید:

درمان‌های خانگی

برای درمان خانگی کهیر حاد به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  • کرم‌های بدون نسخه هیدروکورتیزون یا آنتی‌هیستامین هم مؤثر هستند.
  • زیر دوش آب سرد بروید تا خارش و عوارض کهیر را کم کنید.
  • از کمپرس‌های سرد استفاده کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید.

مصرف استروئیدهای خوراکی

داروهای کورتیکواستروئیدی (Corticosteroids) مانند پردنیزون  (prednisone) برای کهیرهایی که با استروئیدهای موضعی یا آنتی‌هیستامین بهبود پیدا نمی‌کنند، گزینه‌های مناسبی هستند.

اپی‌نفرین

کهیر حادی که علامت‌های بسیار شدیدی بروز می‌دهد، گاهی با مشکل خطرناکی به نام آنافیلاکسی (Anaphylaxis) همراه است. اگر آنافیلاکسی در نتیجه بروز کهیر در بدن رخ بدهد، صورت، گلو و دهان متورم می‌شود و فشار خون پایین می‌آید. عوارض دیگری مانند خس‌خس‌کرد سینه و تنگی نفس هم رخ می‌دهند. برای نجات بیمار از این وضعیت خطرناک، آمپول اپی‌نفرین تزریق می‌شود.

کهیر حاد در کودکان

درمان کهیر حاد در طب سنتی چگونه است؟

درمان‌هایی که از سوی طب سنتی تجویز می‌شوند، با تحقیقات علمی و دانشگاهی به دست نیامده‌اند. بنابراین، در استفاده از آنها باید نهایت دقت را به‌خرج بدهید و از پزشک مشورت بگیرید. توصیه‌های طب سنتی در خصوص درمان کهیر حاد هم به شرح زیر است:

  • استفاده از طب سنتی می‌تواند علائمی مانند خارش و سوزش کهیر را کاهش بدهد.
  • دوش‌گرفتن با آبی حاوی جوش شیرین یا جوی دوسر هم برای کاهش علائم کهیر مانند خارش توصیه می‌شود.
  • آلوئه‌ورا هم از آن گیاهانی است که خاصیت تسکین‌بخشی برای پوست دارند و مالیدن مایع درونش روی ناحیه کهیرزده مفید است.

درمان کهیر حاد در کودکان

برای درمان کهیر حاد در کودکان باید به پزشک مراجعه کنید. امکان دارد که نیاز به تزریق آمپول اپی‌نفرین وجود داشته باشد. با تزریق این دارو، تورم ناشی از ظهور کهیرها در بدن کاهش پیدا می‌کند.

بنا به شکل کهیرها و نوعشان درمان‌های مختلفی برای کودکان در نظر گرفته می‌شود. گاهی مصرف آنتی‌هیستامین‌ها برای آنها هم در درمان کهیر مفید است.

تفاوت کهیر مزمن و حاد در چیست؟

کهیرهای حاد و مزمن شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دو با خارش همراه هستند و برآمدگی‌هایی روی پوست به وجود می‌آورند. با این حال، تفاوت‌هایی هم میان آنها وجود دارد که باید بدانید. کهیر مزمن معمولا با:

  • با تغییر مکان و اندازه برآمدگی‌ها و لکه‌های پوستی همراه است.
  • استرس، ورزش‌کردن و گرما باعث بروز و تشدید آن می‌شوند.
  • ظاهر می‌شود، از بین می‌رود و دوباره، دست‌کم هر چند روز یک‌بار برای دوره‌ای طولانی در حد چند ماه یا حتی سال ظاهر می‌شود.

در یکی از مقالات مجله دکتردکتر تحت عنوان کهیر مزمن به صورت کامل و جامع درمورد این نوع از کهیر برایتان گفته‌ایم؛ خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

درمان کهیر حاد

چه زمانی باید برای درمان کهیر حاد به پزشک مراجعه کنید؟

کهیرها بدون نیاز به درمان هم بهبود پیدا می‌کنند اما اگر بیشتر از یک هفته ماندگار شدند، علائمی شبیه عفونت در برآمدگی‌هایشان ظاهر شد، خارش شدید داشتند، علائم آنافیلاکسی را ظاهر کردند و باعث تورم صورت و لب‌ها شدند به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات با پزشک پوست می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید. این روش، شما را به‌سادگی به بهترین پزشکان متخصص متصل می‌کند.

اگر تجربه‌ای در بروز کهیر حاد روی بدنتان داشته‌اید، ما را هم در جریان بگذارید و برایمان از وضعیت‌تان بگویید. پرسشی در این زمینه هم در ذهنتان به وجود آمده است؟ با ما مطرح کنید.

منابع:

my.clevelandclinic.org

my.clevelandclinic.org

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. ادیب می گوید

    سلام من الان ۲هفته هست که به کهیر دچار شدم اول به دستم زدم بعد به پاهایم بعد به صورت دور چشم آزمایش هم دادم دکتر دارو داد من احساس میکنم دارها اصلا اثر نمی کنه هیچ انگار دارومیخورم کهیر بیشتر میشه لطفا چکار کنم دیگه خسته شدم

  2. حافظ می گوید

    سلام
    من ۱۵ سالم هست دو سه هفته هست روی بدنم کهیر میزنه با زدن پماد زینک اکساید خارشش از بین میره و تقریبا اون قسمت کهیرش از بین میره وقتی هم یدونه قرص سیتریزین میخورم تا دو سه روز کهیر از بین میره بعد دوباره کم کم ایجاد میشه. دلیلش میتونه خوردن چیزای گرم باشه؟ و اینکه لازمه به پزشک مراجعه بکنم؟

  3. پیمان می گوید

    سلام من بار اول روی کشاله رانم یه جوش قرمز زد و کم کم بیشتر شد و اندازه یه سکه شد کمی هم ورم داشت و فشارش که میدادم پوستم برای چند ثانیه سفید میموند و دباره به حالت قرمزی بر میگشت اینم بگم که خارش شدید هم داشت و الاننزدیک ده روزه جوش های پام خوب شده ولی روی سینه ام زیاد زده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی که فرمودین به کهیر نمیخوره و نیاز به معاینه داره
      به متخصص” پوست مراجعه کنید

  4. ایوب می گوید

    سلام
    این حساسیت هیچ دارمان دارد یا خیر ؟
    من به مدت چهار سال میشه که به این حساسیت گرفتار شدم کا خیلی سخته ام کرده واقیعا ناراحتم کرده است لطفا یک راهی را نشانم بدهید که درمان بشم .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز اول باید چکاپ و بررسی مشکلات کلیوی و کبدی بدین اگه بررسی ها خوب بود ، آلرژی مطرحه و باید از آلرژن هایی که سبب کهیر درشما میشن مثل برخی غذاها و ادویه ها که خودتون به مرور باید دقت کنید به نوع آلرژن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر