تقویت قلب با راهکارهای طبیعی و آسان

تقویت قلب برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها در این عضو حساس، حیاتی است. برای انجام بهتر این کار، روش‌های ساده و طبیعی وجود دارد.

تغذیه، فعالیت بدنی و اصلاح شیوه زندگی بهترین راه‌های تقویت قلب است. بهبود این رفتارها می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. در این مقاله راه‌های تقویت قلب به شما می‌گوییم. برای اکثر ما، جلوگیری از بیماری قلبی تا حدودی بستگی به شیوه زندگی ما دارد، این بدان معنی است که در قدرت ما برای بهبود شانس زندگی طولانی و خوب در دستان خودمان است. استفاده از داروها در صورت لزوم می‌تواند سودمند باشد، اما داروها باید به بهبود شیوه زندگی مانند غذای سالم کمک کنند. در این مقاله راه‌های تقویت قلب به طور طبیعی را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

راه‌های تقویت قلب به طور طبیعی

ورزش کنید

 راه‌های تقویت قلب

ثابت شده است که ورزش منظم مزایای زیادی برای سلامتی دارد. فعالیت بدنی منظم یکی از مهم ترین مواردی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. انجام ورزش منظم و تحرک کافی یکی از راه‌های تقویت قلب است و می‌تواند باعث عوامل زیر شود:

  • کنترل وزن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • بهبود ترکیب بدن (نسبت چربی به عضله بدن)
  • کاهش قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک
  • کاهش فشارخون و کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا
  • کاهش خطر برخی از سرطان‌ها
  • تقویت استخوان‌ها
  • کاهش استرس
  • بهبود خواب

توانایی خود را برای انجام فعالیت‌های روزانه و جلوگیری از افتادن بهبود دهید، شانس خود را برای زندگی طولانی افزایش دهید.

از دست دادن چربی بدن، به خصوص چربی شکم

همان‌طور که وزن بدن ما افزایش می‌یابد خطر تشکیل پلاک در شرایین و حمله قلبی نیز وجود دارد. داشتن اضافه وزن با چندین عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی، از جمله فشارخون بالا، دیابت نوع 2 و فرم‌های نامطلوب کلسترول ارتباط دارد. از دست دادن چربی اضافی بدن علاوه بر اینکه یکی از راه‌های تقویت قلب است، برای سطح سلامتی بدن نیز مفید است. چاقی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود، وضعیتی بسیار جدی است که در آن قلب قادر به کافی خون نیست تا نیازهای بدن را تأمین کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چربی بدن، به ویژه چربی شکم خطرناک است. سلول‌های چربی شکم نیز مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند، از جمله هورمون‌های استروئیدی که سبب افزایش چربی شما می‌شوند. اگر چربی شکم شما زیاد است، هورمون‌های ذخیره سازی چربی در بدن شما تولید می‌شود و کم کردن وزن برای شما سخت‌تر است. راه بهینه برای کاهش چربی، از جمله چربی شکم، با برنامه غذا خوردن و ورزش است. با برنامه غذایی گیاهی، شما تمرکز خود را روی غذاها مانند تمام میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات غنی از غنی از آب است می‌گذارید و به طور طبیعی کالری مصرفی روزانه خود را کم می‌کنید. راه‌های تقویت قلب

پایین‌تر آوردن مصرف کلسترول

کاهش LDL (اغلب کلسترول بد نامیده می‌شود) هدف اصلی درمان برای کاهش حوادث قلبی عروقی بود. چربی‌های غیر HDL به ایجاد پلاک‌های چربی با كلسترول در دیواره شریانی کمک می‌کند. با کاهش مصرف کلسترول شما یکی از راه‌های تقویت قلب خود را انتخاب کرده‌اید.

سیگار را ترک کنید

در زیر نمونه‌هایی از شرایط جدی و تهدیدکننده زندگی که نتیجه مستقیم سیگار کشیدن است را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • بیماری قلبی
  • مشکلات تنفسی
  • سرطان ریه
  • سرطان کلیه
  • امفیزم

ترک سیگار یکی از راه‌های تقویت قلب است، با ترک سیگار شما می‌توانید سطح سلامت خود را افزایش دهید. ترک سیگار از جنبه مالی نیز به نفع شما است. راه‌های تقویت قلب

فشارخون خود را پایین نگه دارید

فشارخون خود را تحت کنترل در آورید، چرا که فشارخون بالا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی، ناتوانی جنسی، از دست دادن عملکرد ذهنی و التهاب را بیشتر می‌کند. کنترل فشارخون یکی از راه‌های تقویت قلب است که بسیار آسان به دست می‌آید. شما می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود گام بلندی را به سوی سلامتی خود بردارید. اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا، می‌توانند فشارخون خود را بدون نیاز به دارو با اصلاح سبک زندگی کنترل کنند. شما می‌توانید توصیه‌های لازم برای کاهش فشارخون بالا را در مطلب دیگر بخش قلب و عروق بخوانید.

جلوگیری یا کنترل دیابت

جلوگیری یا کنترل دیابت می‌تواند یکی از راه‌های تقویت قلب و بالا بردن سطح زندگی شما باشد. حملات قلبی در افرادی که مبتلا به دیابت هستند نسبت به افراد غیر دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر است. سکته مغزی در این افراد دو تا چهار بار بیشتر اتفاق می‌افتد. از آنجا که دیابت عمدتاً یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی است، ما می‌توانیم با اصلاح و تغییر سبک زندگی از بروز آن جلوگیری کنیم. ورزش روزانه و تغذیه سالم، می‌توانند به میزان قابل توجهی سطح قند خون را کاهش دهند و همچنین به کاهش چربی بیش از حد بدن نیز کمک کند.

کاهش التهاب

التهاب مزمن در بدن ما اغلب به دلیل کلسترول بد و ناخوشایند و سایر عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل فشارخون بالا، قند خون بالا، داشتن اضافه وزن و سیگار کشیدن است. کاهش التهاب بدن یکی از راه‌های تقویت قلب می‌باشد که مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است.

سطح تری گلیسیرید پایین

تری گلیسرید، چربی خون است. بلافاصله پس از غذا خوردن چربی، اکثر تری گلیسیرید ها به طور موقت در ذرات به نام چیلومیکرون بسته‌بندی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که سطح بالایی از چیلومیکرون تقریباً سه برابر خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانید از افزایش سطح این چربی در خونتان جلوگیری کنید و یکی از راه‌های تقویت قلب را انجام دهید.

اقدامات کلیدی اصلاح سبک زندگی برای کاهش سطح تری گلیسیرید عبارت‌اند از:

  • از دست دادن وزن اضافی
  • خوردن شکر و سایر کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه شده و پردازش شده مانند نان سفید
  • خوردن ماهی‌های بیشتر و چربی‌های امگا 3
  • کاهش نوشیدن الکل
  • ورزش منظم

کاهش استرس

ارتباط بین استرس وسطح سلام قلب ما واقعی است. احساس استرس می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می دهند، مانند سیگار کشیدن، ورزش پرخطر و پرخوری‌های هیجانی در اثر استرس. کاهش استرس در طول روز یکی از راه‌های تقویت قلب است، شما می‌توانید در یک آرام خود را ریلکس کنید یا به مدیتیشن بپردازید تا استرس خود را کاهش دهید. همچنین می توانید از ورزش برای کاهش استرس خود کمک بگیرید.

 راه‌های تقویت قلب

نوشیدن مایعات

نوشیدن مایعات زیاد در طول شبانه روز یکی از راه‌های تقویت قلب است، شما با نوشیدن مایعات کافی بدن را از خطر کم آبی نجات می‌دهید. با این کار دیگر فشار زیادی بر روی قلب در اثر کاهش آب بدن نمی‌آید. تعادل آبی بدن باعث کاهش فشارخون می‌شود و احساس شادابی بیشتری به بدن می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

یکی از راه‌های تقویت قلب داشتن رژیم غذایی مناسب است. با داشتن رژیم غذایی مناسب، شما از شر اختلالات گوارشی و بیماری‌های گوارشی در امان هستید. با داشتن یک سیستم گوارشی سالم شما قلب شاداب تر و سالم‌تری خواهید داشت.

خواب کافی

یکی از راه‌های تقویت قلب داشتن خواب کافی در طول شب است. خواب کافی مانع از ایجاد فشارخون بالا و استرس در بدن می‌شود. مطالعات نشان داده کسانی که در طول شب کم‌تر از شش ساعت می‌خوابند، فشارخون بالاتری دارند.

مصرف مکمل‌های طبیعی

شما می‌توانید با مصرف مکمل‌های طبیعی سطح سلامت قلب خود را افزایش دهید. با مصرف مکمل‌های طبیعی که از دانه و غلات و میوه‌ها به دست می‌آیند شما می‌توانید علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، یکی از راه‌های تقویت قلب را نیز انجام دهید.

منابع:

pritikin

thedrswolfson

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
80 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    سلام دکتر من دوبار است دچار تپش قلب و احساس فشار در قلبم میشم شب ها بیشتر اذیت میشم پیش دکتر معمولی رفتم گفت حمله پانیک است الان حدود یک هفته است تا یکم فشار میارم اکن احساس بهم دست میده باید چکار کنم سنم ۲۲

  2. رضا می گوید

    سلام دکتر . من اکو گرفتم قلبم 40 درصد کا ر می کند البته فشار خون داشتم الان کنترل شده .سیتو انژو هم کردم رگهای قلبم بازه .گاهی اوقات غذای مقوی نمی خورم بی حال می شوم . کار کم هم خسته می شوم .حتی حرف زدن هم کم می اورم . داروی مکمل یا غذا برای تقویت قلبم چی بخورم .با تشکر

  3. محسن می گوید

    سلام وقت بخیر امروز گفتم دو سه تا نفس عمیق بکشم .سه تا کشیدم دیدم.تو سومی دیدم چشمم احساس کردم به تاری میزنم سریع نشستم پایین انگار فک کنم .فشارمم یجوری شد ۳۸ساله هستم یه هفته ای میشه یه دردی احساس میکنم سمت چپ سینم

  4. ...... می گوید

    سلام.خسته نباشد
    من یه چند ماهیه احساس درد خفیف مداوم تو قفسه سینه دارم یه به دستمم منتقل میشه
    نوار قلب و اکو هم رفتم گفتن نرماله
    به بنظرتون چه مشکلی هست؟

  5. . می گوید

    سلام.خسته نباشد
    من یه چند ماهیه احساس درد خفیف مداوم تو قفسه سینه دارم یه به دستمم منتقل میشه
    نوار قلب و اکو هم رفتم گفتن نرماله
    به بنظرتون چه مشکلی هست؟

  6. رها می گوید

    سلام،من مدت سه سال هستش که هر چند وقت به مدت دوماه و خورده ای دچار تنگی نفس میشم که با استشمام بعضی بوها و خوردن یک سری غذاها تشدید میشه،داخل گلوم سوزش حس میکنم و قفسه ی سینه م هم سنگین میشه دست چپم بی حس میشه و گاهی تیر میکشه احساس ضعف هم دارم،اولین بار که این اتفاق برام افتاد سی تی اسکن ریه دادم و ریه م مشکلی نداشت،بعد از اون دیگه پیگیری نکردم ولی همچنان تکرار میشه و خودبخود خوش قطع میشه و باز تکرار…. ممکنه از قلبم باشه؟اخه پدرم هم مشکل ضعیفی قلب و حمله قلبی داشتن. ممنون میشم جواب بدین و اینکه ۲۶سالم هستش

  7. حبیب می گوید

    سلام دکتر.. عالی هستین .. خدا خیرتون بده احسنت که جوابگوی مردم هستین.. در حد توان وقت میزارید و جواب میدین و نشانگر انسانیت و انصاف کاریتون هست…
    ان شاءالله در نحوهی حضوری هم مراعات مردم رو بکنید خدا خودش جبران همه لطفهای انجام شده هست.. خیلیا درآمد خوبی ندارن و دچار بیماریهای قلبی هستن که خرجش بالاست و ناچار به درمان…
    زن بنده هم دچار همین مورد هست و خیلی وقتا کم میارم در مقابل خرج درمان.. البته خدا بزرگه.. ممنون که هستین تا با وجودتون عده ی به جواب سوالاتشون برسن…

  8. محمد درویشی می گوید

    سلام دکتر عزیز من تازگیا با یخورده فعالیت بدنی زربان قلبم خیلی میزنه جوری که احساس میکنم الان میترکه و گوشام سنگینی میکنه سن مک ۱۸ سال وزنم ۷۳ میشه بگین باید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اول باید معاینه شین و نوار قلب بررسی شه
      به متخصص” قلب مراجعه کنید

    2. مصطفی می گوید

      ممنون عالی بود 👌

  9. هما می گوید

    سلام آیا این دارواهای گیاهی که ند ووقته خیلی باب شده آ رو تقویت قلب موثره؟ من ه سر از دارو کده و پونه مارکت خریدنم اما نمیدونم اصن معتبرن یا نه… کسی تجربسو داره بهم بگه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اسم داروهای گیاهی رو بگین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.