خاصیت گلاب برای پوست صورت و دیگر اعضای بدن

گلاب یک ماده‌ی بسیار خوش‌بو است که همواره در طب سنتی توجه ویژه‌ای به آن شده است. این ماده در لوازم آرایشی هم استفاده می‌شود.

گلاب ماده‌ای بسیار خوش‌بو است که کاربرد‌های بسیاری دارد و از آن‌جایی که این ماده طبیعی و ارگانیک بوده و اغلب در دسترس است و قیمت مناسبی نیز دارد همواره توجه ویژه‌ای به آن شده تا جایی که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی و خارجی در تولید محصولات خود از این ماده اعجاب‌انگیز استفاده می‌کنند. چرا که طی تحقیقات بسیاری که انجام شده فواید این ماده بر همگان مشخص گردیده است.

گلاب چگونه ساخته می‌شود

گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل رز با بخار به دست می‌آید.

گلاب یک ضدعفونی کننده قوی است و خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد پیری بالایی دارد به همین دلیل، از گذشته تا امروز در طب سنتی و نوین جایگاه ویژه ای داشته است. که در ادامه به ذکر برخی از این خواص می پردازیم.

فواید گلاب

مرطوب کننده ی قوی پوست

گلاب یک مرطوب کننده بسیار قوی برای پوست های خشک است که منافذ پوست را باز کرده و PH پوست را احیا کرده و به این ترتیب به حفظ زیبایی و طراوت پوست کمک می‌کند.

تسکین دهنده تحریک و سوزش پوست

زمانی که فرد به علت اگزما، درماتیت و دیگر عوامل دچار تحریک پوستی و قرمزی و سوزش پوستی شد می تواند از این ماده به عنوان یک درمان موثر استفاده کند چرا که گلاب خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی دارد. همچنین این ماده می تواند به عنوان یک پاک کننده ی بسیار قوی ظاهر شده و روغن و گرد و غبار جمع شده روی پوست را بزداید و موجب باز شدن منافذ پوست شود.

ضد آکنه و جوش

از این ماده می توان برای از بین بردن آکنه و جوش استفاده کرد زیرا همان طور که ذکر شد گلاب موجب باز شدن منافذ و زدودن گرد و غبار از پوست می‌شود و به این ترتیب به درمان جوش و آکنه می‌پردازد.

درمان کننده پاشنه پای ترک خورده

مقداری گلاب را با گلیسیرین به این منظور مخلوط کرده و روی پاشنه پای خود بمالید. در این حالت گلیسیرین موجب نرمی پوست پاشنه پا شده و گلاب ویتامین های A، B3، C،  D، E را فراهم می کند و دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی است که برای این وضعیت در پاشنه پا مناسب است.

نرم و خوش رنگ کردن لب‌ها

برای نرم و لطیف کردن لب‌ها و بخشیدن رنگ صورتی و زیبا به آن ها، می توانید از این ماده استفاده کنید و آن را هر شب بر روی لب‌های خود قرار دهید.

پاک کننده آرایشی

اساسا دلیل اصلی ایجاد شدن جوش و آکنه و ایجاد شدن پوستی ناسالم بسته شدن منافذ پوستی است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله ی این ها باقی ماندن مواد آرایشی بر سطح پوست است.

باید بعد از استفاده از لوازم آرایش به خوبی پوست را با آب و مواد شوینده، شست و شو دهید و بعد از آن برای اطمینان یافتن از پاکیزگی کامل پوست، آن را با یک پنبه که به گلاب آغشته شده ماساژ دهید. این کار هم اندک ذرات باقی مانده از مواد آرایشی را از پوست شما می‌زداید و هم موجب زیبایی و طراوت پوست شما می‌شود و از بروز هرگونه جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

سلامتی مو

گلاب می تواند درمان خوبی برای خشک و فردار شدن مو یا عفونت وشوره سر باشد.

رفع خستگی چشم‌ها

خستگی چشم‌ها تاثیری بسیار منفی بر زیبایی و جذابیت شما می گذارد بنابراین رفع این مشکل بسیار ضروری است. برای این منظور می توانید دو قطعه پنبه را به گلاب آغشته کنید و پشت پلک های بسته قرار دهید و حداقل 10 دقیقه در همین وضعیت بمانید تا متوجه تاثیر شگرف آن شوید. همچنین از گلاب می‌توان برای از بین بردن پف زیر چشم نیز استفاده کرد.

ضد افسردگی

گلاب خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب داشته و به بهبود خلق و خو کمک می کند. برای این منظور فقط کافی است که مقداری از این ماده را در فضا اسپری کنید و یا مقداری از آن را استشمام کنید.

درمان سردرد

گلاب هم به دلیل خاصیت تسکین دهندگی خود و هم به دلیل خاصیت خنک کنندگی موجب تسکین سردرد می‌شود.  همچنین می توانید این ماده را اندکی روی بالشت خود قبل از خواب اسپری کنید. این کار سبب می‌شود اندکی از سردرد شما بکاهد و موجب آرامش خواب شما شود.

تقویت کننده لثه‌ها

برای تقویت لثه ها و افزایش استحکام آن ها در طب سنتی، قرقره کردن گلاب توصیه می‌شود. این کار نه تنها موجب تقویت لثه ها می‌شود بلکه باعث از بین بردن آفت و برفک دهان نیز می‌شود و به سرعت باکتری های دهان را از بین می برد.

درمان دردهای معده‌ای

گلاب داغ برای درمان نفخ معده، دردهای معده و درد شکم  توصیه می‌شود. بعد از عمل‌های جراحی دستگاه گوارش، کم کاری و فلج معده یا روده‌ها ممکن است رخ دهد که برای درمان این مورد و نیز برای جلوگیری از آن مصرف این مایع شفابخش توصیه می‌شود.

روشن کنندگی پوست

این ماده به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین A و E موجب از بین بردن سلول های مرده پوست می‌شود و به این ترتیب روشنایی و شفافیت را برای پوستتان به ارمغان می آورد.

کاهش درد های روماتیسمی

برای کاهش دردهای روماتیسمی می توان گلاب را با روغن زیتون ترکیب کرده و با آن، محل مفاصل و استخوان های دردناک را ماساژ داد.

جلوگیری از چین و چروک های پوستی

گلاب سرشار از ویتامین C که یک آنتی اکسیدان قوی است است این خاصیت به کلاژن سازی در پوست کمک می کند و موجب افزایش قدرت کشسانی پوست می‌شود و از چین و چروک های پوستی جلوگیری می‌کند.

رفع کننده ی حلقه های سیاه دور چشم

برای این منظور یک تکه پنبه را به گلاب آغشته کنید و اطراف چشمتان بمالید.

جلوگیری از تاثیر بیش از حد آفتاب بر پوست

منابع:

stylecraze 

medicalnewstoday

.healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر