بهترین دارو حساسیت و خارش؛ راه‌حل‌ فوری

خلاصه این مقاله را بشنوید

تا به حال به ماده‌ای حساسیت داشته‌اید؟ محرک‌ها باعث آزار پوست یا نقاط دیگر بدنتان شده‌اند؟ دست و پنجه نرم‌کردن با خارش و عوارض حساسیت‌های مختلف ساده نیست. احتمالاً برای رهایی از خارش یا وضعیت‌های ناخوشایند دیگر به دنبال بهترین دارو حساسیت و خارش بوده یا هستید. پیش از هرچیز این را بدانید که اگر علائمتان شدید است، نیاز به مراجعه به دکتر پوست دارید. در این مقاله از مجله دکتردکتر هم فهرستی از داروهای مناسب برای رهایی از حساسیت و مشکلاتی مانند خارش پوستی را برایتان تدارک دیده‌ایم. بهترین دارو حساسیت و خارش پوست چیست؟ به این سوال در ادامه پاسخ خواهیم داد.

داروهای حساسیت و خارش بدن؛ آیا واقعا تاثیرگذارند؟

حساسیت پوستی از آن دسته مشکلاتی است که هرکسی به دلایل معلوم و نامعلوم امکان دارد به آن دچار شود. خارش بینی و کل بدن، آبریزش بینی، قرمزی و التهاب چشم و بسیاری از علائم دیگر، در بیشتر اوقات نشان از یک حس ناخوشایند و آزاردهنده مثل حساسیت و خارش پوست هستند. خوشبختانه وجود داروهای دارو و قرص حساسیت و خارش بدن باعث بهبود این علائم می‌شود.

حساسیت پوستی و در نتیجه آن خارش مشکلی است که برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه احتمال وقوعش وجود دارد. می‌گویند که همیشه بهترین راه‌حل، داشتن آگاهی درباره مشکل است؛ برای همین توصیه می‌کنیم تا در یکی از مقالات مجله سلامتی دکتردکتر درباره انواع حساسیت پوستی، دلایل، انواع و درمان آن بیشتر در این زمینه مطالعه کنید. خواندن این مطلب، مکملی بر این مقاله است.

قرص برای حساسیت پوستی

درمان حساسیت فصلی با دارو

سوالی که بسیاری در پی پاسخ آن هستند این است که داروی آلرژی فصلی چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که درمان نشانه‌های حساسیت فصلی بهار و تابستان معمولا در منزل و با داروهای بدون نیاز به نسخه انجام می‌شود.

داروهایی مثل قطره‌های چشمی، گیرنده‌های لوکوترین، داروهای ترکیبی، کورتیکواستروئیدهای بینی و آنتی‌هیستامین‌ها علاوه‌براین که قرص حساسیت فصلی بهار هستند، به‌عنوان داروی حساسیت فصلی تابستان نیز تجویز می‌شود. اگر به دنابل داروی حساسیت فصلی شدید و قوی ترین داروی حساسیت فصلی هستید، باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است هرگونه گزینه احتمالی و پیشنهادی برای شما عوارض داشته باشد.

بهترین دارو حساسیت و خارش

مثل همیشه توصیه می‌کنیم که اگر هرگونه حساسیت پوستی غیرعادی در بدن خود مشاهده کردید، خیلی راحت با دریافت نوبت دکتر از دکتردکتر به متخصص پوست مراجعه کنید اما در ادامه، با 7 نوع از داروها و روش‌های متداول درمان حساسیت و خارش بدن آشنا شوید:

۱. آنتی‌هیستامین‌ها

بدون توجه به علائم حساسیت فصلی بسیاری از حساسیت‌ها به واسطه مواد شیمیایی در بدن موسوم به هیستامین ایجاد می‌شود. داروهای ضدحساسیت با بهره‌مندی از ترکیباتی ضدهیستامینی سعی می‌کنند که اوضاع بدن را به حالت طبیعی برگردانند.

قرص‌ها و شربت‌ها

برای تهیه بعضی از انواع آنتی‌هیستامین خوراکی به نسخه نیاز دارید و بعضی از موارد هم بدون نیاز به دستور پزشک قابل‌ خریداری هستند. برای رفع مشکلاتی مانند کهیر پوستی، تورم یا نشانه‌های دیگری از حساسیت پوستی می‌توانید از این داروها استفاده کنید.

یادتان باشد که برخی از آنتی‌هیستامین‌ها باعث خواب‌آلودگی و خستگی می‌شوند؛ بنابراین، اگر قصد دارید که فعالیتی نیازمند به هوشیاری انجام بدهید از مصرف آنها بپرهیزید. از جمله آنتی‌هیستامین‌های خواب‌آور باید به این‌ها اشاره کنیم:

از میان آنتی‌هیستامین‌ها، موارد زیر خواب‌آلودگی کمتری به همراه می‌آورند:

  • ستیریزین (Cetirizine)
  • دسلوراتادین (Desloratadine)
  • فکسوفنادین (Fexofenadine)
  • لووستیریزین (Levocetirizine)
  • لوراتادین (Loratadine)

اسپری‌های و قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین هم برای حساسیت‌های نقاط مختلف بدن مانند بینی و چشم در بازار موجود است. از نمونه‌های اسپری آن می‌توانیم به آزلاستین (Azelastine) و از قطرات چشمی‌اش به کتوتیفن (Ketotifen) اشاره کنیم.

۲. داروهای ضداحتقان

بعضی از انواع حساسیت بسته به دلایل حساسیت باعث بروز گرفتگی بینی و گلو می‌شوند. برای رهایی سریع از این مشکل می‌توانید از داروهای ضداحتقان استفاده کنید. این داروها می‌توانند باعث بروز خستگی، سردرد و بالارفتن فشار خون شوند.

اگر فشار خون بالایی دارید یا دچار مشکلات قلبی‌ و عروقی هستید، نباید به سراغ مصرف ضداحتقان‌ها بروید. مبتلایان به آب سیاه یا پرکاری تیروئید هم نباید ضداحتقان مصرف کنند.

از جمله داروهای ضداحتقان معروف برای رفع گرفتگی بینی و گلو که می‌تواند در نتیجه بعضی از حساسیت‌های پوستی هم رخ بدهد باید به سودوافدرین (Pseudoephedrine) و تتراهیدروزولین (Tetrahydrozoline) اشاره کرد.

۳. کورتیکواستروئیدها

داروهای کورتیکواستروئیدی (Corticosteroid) با سرکوب التهابات ناشی از حساسیت می‌توانند به بهبود اوضاع پوست و نقاط دیگر بدن کمک کنند. این داروها در قالب قرص حساسیت و خارش بدن یا کرم‌های موضعی در بازار موجود هستند. برای حساسیت نقاط مختلف بدن، امکان استفاده از قطره‌های چشمی و اسپری‌های تنفسی این داروها هم وجود دارد. در میان موارد مختلف این نوع از داروها می‌توانید متناسب با مشکلتان به بهترین دارو حساسیت و خارش پوست برسید.

قرص‌ها و شربت‌ها

داروهای کورتیکواستروئیدی خوراکی برای درمان تمام انواع واکنش‌های آلرژیک شدید بدن کاربرد دارند. باید بدانید که مصرف این داروی حساسیت و خارش پوست برای مدتی طولانی عوارضی به همراه دارد.

از جمله عوارض مصرف کورتیکواستروئیدها در بلندمدت می‌توانیم آب مروارید، پوکی استخوان، ضعف عضلات، زخم معده، بالارفتن قند خون و تأخیر در رشد کودکان را نام ببریم. مصرف انواع قرص حساسیت و خارش پوست کورتیکواستروئيدی می‌تواند باعث بدترشدن وضعیت فشار خون بالا هم شود.

داروهای کورتیکواستروئیدی نیازمند به نسخه عبارت‌اند از:

  • پردنیزولون (Prednisolone)
  • پردنیزون (Prednisone)
  • متیل‌پردنیزولون (Methylprednisolone)

با مصرف انواع قرص حساسیت و خارش پوست می‌توانید از عوارض آزاردهنده حساسیت دور شوید.

کرم‌های پوستی

انواع کرم‌های کورتیکواستروئیدی هم داروی حساسیت و خارش پوست هستند. با مصرف این کرم‌ها می‌توانید از واکنش‌های پوست به مواد حساسیت‌زا مانند خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته‌‌شدن نجات پیدا کنید.

بعضی از انواع کرم‌های پوستی با درصد اندکی از مواد ضدحساسیت بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند اما اگر قصد مصرف طولانی‌مدت دارید، باید حتماً نظر پزشک را جویا شوید. برای رسیدن به بهترین دارو حساسیت و خارش پوست و نواحی دیگر باید با پزشکان در تماس باشید.

از عوارض مصرف کرم‌های کورتیکواستروئیدی باید به تغییر رنگ پوست و آزردگی آن اشاره کنیم. مصرف بلندمدت دُزهای زیاد از داروهای این دسته‌بندی می‌توانند با نازک‌شدن پوست یا تغییرات هورمونی همراه باشند. از جمله کرم‌های کورتیکواستروئیدی موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • بتامتازون (Betamethasone)
  • دزوناید (Desonide)
  • هیدروکورتیزون (Hydrocortisone)
  • مومتازون (Mometasone)
  • تریامیسونولون (Triamcinolone)

کرم برای حساسیت پوستی

۴. تثبیت‌کننده‌های ماست‌ سِل

نوع دیگری از داروی ضدحساسیت و خارش پوست موسوم به ماست‌سل (Mast cell stabilizers) هم در بازار موجود است. این داروها اثر مواد شیمیایی سیستم ایمنی در پاسخ به عوامل حساسیت‌زا در اثر محرک‌های رایج آلرژی را خنثی می‌کنند.

مصرف این‌ها معمولاً خطری ندارد اما برای اثرگذاری باید در دوره‌ای نسبتاً طولانی استفاده شوند. از این داروها در زمانی بیشتر استفاده می‌شود که اثرگذاری آنتی‌هیستامین‌ها بالا نباشد.

اسپری‌های بینی

اسپری کرومولین (cromolyn) از داروهای بدون نسخه‌ای است که می‌تواند از عوارض حساسیت‌های مختلف کم کند.

قطرات چشمی

قطره‌های چشمی زیر با نسخه فروخته می‌شوند:

  • کرومولین (cromolyn)
  • لودوکسامید (Lodoxamide)
  • ندوکرومیل (Nedocromil)

۵. ایمنی‌درمانی در مقابل عوامل حساسیت‌زا

روش ایمنی‌درمانی زمانی استفاده می‌شود که موارد درمانی دیگر نتیجه‌ای به همراه نداشته باشند. برای انجام آن هم به زمان‌بندی دقیق و قراردادن تدریجی بدن در معرض عوامل حساسیت‌زا نیاز است. در واقع، با چنین روندی سعی می‌شود که بدن در مقابل محرک‌ها، به ویژه مواردی مانند گرد و غبار که کنترل حضورشان دشوار است به نوعی هماهنگی محیطی برسد.

آمپول‌ها

برای اجرای ایمنی‌درمانی گاهی نیاز به تزریق مجموعه‌ای از آمپول‌ها نیاز است؛ معمولاً ۱ یا ۲ بار در هفته. بنا به شرایط هر فرد، دوز آمپول‌ها هفتگی یا هر دو هفته یک‌بار افزایش پیدا می‌کند. بیشترین دوز ممکن هم هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار در سال انجام می‌شود.

عوارض این آمپول‌ها شامل عطسه، احتقان و کهیر می‌شود. در بعضی از موارد نادر، امکان دارد که بدن به این آمپول‌ها واکنش آنافیلاکسی (anaphylaxis) نشان بدهد. این واکنش ناگهانی با تورم گلو و دشواری تنفس همراه است.

۶. داروهای بیولوژیکی

بهترین دارو حساسیت و خارش پوست می‌تواند درمیان داروهای بیولوژیکی پیدا شود. بعضی از داروها واکنش خاصی از سیستم ایمنی را هدف می‌گیرند و نمی‌گذارند که چنین چیزی از سوی آن در بدن رخ بدهد و حساسیت ایجاد کند.

این داروها در قالب آمپول استفاده می‌شوند. دوپیلوماب (dupilumab) از جمله این داروها است که حساسیت‌های پوستی را رفع می‌کند. داروی دیگری که در این دسته‌بندی است هم امالیزوماب (omalizumab) نام دارد و برای درمان آسم یا کهیر استفاده می‌شود. این داروها هم عوارضی دارند و باید با نظر پزشک مصرف شوند.

۷. آمپول اپی‌نفرین فوری

آمپول‌های اپی‌نفرین برای درمان آنافیلاکسی (anaphylaxis) استفاده می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، آنافیلاکسی واکنشی خطرناک و ناگهانی از سوی بدن است که می‌تواند منجر به خفگی شود.

در صورت حساسیت‌داشتن به مواد خوراکی خاصی مانند بادام زمینی یا نیش زنبور، باید این آمپول تزریق شود. امکان تزریق آمپول‌های اپی‌نفرین از سوی خود فرد هم وجود دارد.

8. داروهای ضد گرفتگی بینی

ضد احتقان‌ها داروهایی هستند که با کاهش التهاب و تورم بینی ئر قسمت مخاط مجاری بینی و چشم، گرفتگی بینی را بهبود می‌بخشند. داروهای ضد گرفتگی بینی به‌صورت شربت، قرص، اسپری و قطره بینی در دسترس هستند و بیشترشان را می‌توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد.

ضد احتقان‌ها را به‌عنوان دکونژستانت نیز می‌شناسند، فقط روی اثر گرفتگی بینی تاثیر می‌‍گذارد و روی دیگر جنبه‌های حساسیت بینی مثل آبریزش بینی تاثیر می‌گذارد.

9. مهار کننده لکوترین

لکوترین‌ها باعث التهاب و واکنش مولکول‌های سفید می‌شوند و در اکثر اوقات به بروز بیماری‌هایی همچون آسم و رینیت می‌انجامند. مونته لوکاست، زفیرلوکاست و زیلوتون از انواع مهار کننده لکوترین هستند.

10. داروهای ضد حساسیت تزریقی

برای واکنش‌های حاصل از ماست سل، آنتی‌هیستامینی و کورتیکواستروئیدی داروهای ضد حساسیت تزریقی تجویز می‌شود. فکسوفنادین، دیفن هیدرامین، لوراتادین، لوراتادین، آمپول هیدروکسی زین هیدروکلراید، آمپول بتامتازون، کورتون و سیتریزین از جمله داروهای ضد حساسیت تزریقی هستند.

درمان گیاهی حساسیت پوستی

انواع داروی گیاهی برای حساسیت و خارش بدن

برای درمان حساسیت و خارش بدن توصیه‌هایی برای مصرف داروهای گیاهی هم وجود دارد. هرچند که توصیه می‌کنیم که اول با گرفتن نوبت دکتر به صورت آنلاین از دکتردکتر به متخصص پوست مراجعه کنید.

پزشک بعد از بررسی نشانه‌های ظاهری و پرس‌وجو درباره پرونده پزشکی، تست آزمایش تشخیص حساسیت پوستی را از بیمار به‌عمل می‌آورد و بعد درمان را تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها، انواع مختلفی دارند و واکنش بدن به هر کدام از آنها متفاوت است. اگر نشانه‌های حساسیت پوستی را در خود می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تست آزمایش تشخیص حساسیت پوستی را مطالعه کنید.

در میان توصیه‌های گیاهی موجود به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

  • آلوئه‌ورا
  • ریحان
  • بابونه
  • گشنیز
  • گزنه
  • گل همیشه‌بهار

چند روش درمان خانگی حساسیت و خارش بدن هم وجود دارند. باید بدانید که این روش‌ها و مصرف داروهای گیاهی از نظر علمی تأییدشده نیستند. در نتیجه، امکان دارد که ضمن بهبود یک مشکل، عواض دیگری در شما نمایان شود. در هر حال، به دو روش زیر هم برای درمان خانگی حساسیت‌ها نیم‌نگاهی داشته باشید:

  • جوی دوسر
  • جوش شیرین

این‌ها می‌توانند بهترین دارو حساسیت و خارش پوست باشند و باعث از بین‌رفتن التهابات پوستی شوند.

جوی دوسر

در میان روش‌های سنتی، جوی دوسر هم می‌تواند بهترین داروی حساسیت پوستی باشد. برای استفاده از آن باید یک پیمانه پودر جوی دوسر را به آب ولرم وان حمام اضافه و آنها را خوب مخلوط کنید. وارد وان شوید و بدنتان را در آب غوطه‌ور کنید. بعد از ۳۰ دقیقه، بدن را با آب خنک آب‌کشی کنید.

جوش شیرین

برای تسکین خارش و عوارض حساسیت‌های پوستی می‌توانید از جوش شیرین هم استفاده کنید. ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱۲ قاشق غذاخوری آب مقطر مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. خمیر را روی نواحی دچار خارش و حساسیت بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه، آن ناحیه از بدن را با آب سرد بشویید.

داروی حساسیت فصلی گیاهی

بهترین گزینه‌ها به‌عنوان داروی گیاهی جهت حساسیت فصلی، سیر، نمک، روغن بنفشه، جواشنده گل بنفشه و شکر تیغال است؛ این گزینه‌ها طبق تجربه بیشترین تاثیر و کمترین عارضه را دارند.

درمان حساسیت فصلی در اطفال

بیشتر اوقات انواع مختلفی از آلرژن‌ها مخصوصا در فصل بهار باعث بروز حساسیت فصلی در کودکان می‌شوند. درمان حساسیت فصلی در کودکان کار سختی نیست. تنها باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • فرزندتان را مرتب حمام کنید؛
  • منشا حساسیت‌های فرزندتان را شناسایی کنید؛
  • پنجره‌ها را ببندید؛
  • و کمتر فرزندتان را در معرض گرده‌های گل قرار دهید.

داروی حساسیت فصلی کودکان را بهتر است که پزشک اطفال تجویز کند اما با این‌حال عمل به تجویز پزشک بسیار کمک‌کننده است.

داروی حساسیت فصلی در بارداری

حساسیت فصلی در دوران بارداری بسیار شایع است و دلیل آن پایین بودن سطح ایمنی و تولید آلرژن‌ها در بدن مادر است. حساسیت فصلی بارداری معمولا به شکل تنگی نفس، گرفتگی بینی و کهیر خود را نشان می‌دهد.

کلرفنیرامین، تری فینل امین و دیفن هیدرامین (داروهای آنتی‌هیستامین) معمولا داروهای ایمنی برای استفاده در این دوران هستند ولی موارد دیگری از جمله اسپری بینی اکسی‌متازوفین، کرومولین و بکلومتازون بهتر است با نظر پزشک در این دوره مصرف شوند.

داروی حساسیت فصلی سرفه

برای درمان حساسیت فصلی سرفه بهترین گزینه پیش رو، داروهای آنتی‌هیستامین هستند؛ گرچه این داروها خواب‌آورند.

داروی حساسیت فصلی چشم

بهترین درمان برای حساسیت فصلی چشم، استفاده از کمپرس آب سرد، شستشوی مرتب چشم، استفاده از عینک آفتابی و دور بودن از عوامل حساسیت‌زا است.

گرچه داروهایی از قبیل قطره اشک مصنوعی، قطره‌های پایدار کننده ماست سل‌، آنتی‌هیستامین‌های خوراکی، قطره‌های آنتی هیستامین و قطره های ضد التهاب استروئیدی، غیر استروئیدی نیز به‌عنوان داروی حساسیت فصلی چشم معرفی می‌شوند.

داروی حساسیت پوستی فصلی

بسته به‌علت ایجاد حساسیت، کرم‌های هیدروکورتیزونی OTC، ژل موضعی بریمونیدین، کرم‌های استروئیدی، کرم‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان، صابون‌های ملایم و لوسیون‌های مرطوب‌کننده حاوی سرامید بهترین داروهای درمان حساسیت پوستی فصلی هستند.

آمپول حساسیت

برای رسیدن به جواب سوال بهترین قرص حساسیت فصلی چیست، باید پزشکتان مشورت کنید

برای رسیدن به بهترین دارو حساسیت و خارش باید با پزشک مشورت کنید. یادتان باشد که حتی داروهای بی‌نیاز از نسخه هم عوارضی دارند و مصرف خودسرانه‌شان می‌تواند مشکلاتی در پِی داشته باشد حتی اگر قرص ضد حساسیت فصلی خارجی باشد. ضمن اینکه بعضی از انواع داروی حساسیت و خارش بدن با داروهای دیگر تداخلاتی دارند و ممکن است که مشکلاتی به وجود بیاورند.

برای مراجعه به پزشک می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی دکتردکتر هم کمک بگیرید. با این روش از نوبت‌گرفتن به بهترین متخصصان دسترسی پیدا می‌کنید.

تا به حال دچار حساسیت شده‌اید؟ خارش پوستی و مشکلات دیگر مربوط به آن را تجربه کرده‌اید؟ اگر پرسشی در این زمینه دارید، حتماً با ما درمیان بگذارید.

منابع:

healthline.com

mayoclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
49 نظرات
  1. سارا می گوید

    سلام من حساسیت داروویی دارم ب تشخیص پروفسور حهان بینی…سه سال پیش پیشش رفتم امسالم مترانوید ازول خوردم الان دوماهه فایده نداره بتا۱۰گرم زدم بتا ال ا چند تا تریامرهگزام فاید نداره قرص مونه للوکاست فکسوفنادین سیتریزین هیدروکسی زین پردینازول هرچی ک بگی ذو امتحان کردم جواب نمیده چیکار کنم همه جا میخاره داغ میشه قرمز میشه ورم میکنه میسوزه دیگه درد دارم حتی سرمم و چشمم داره درگیر میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر ازمایش خون و کبد نرمال هست و تورم دهان و لب و مفاصل ندارید ممکن است چندین هفته طول بکشد
      به فوق تخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید

  2. ناشناس می گوید

    سلام و وقت بخیر
    بدن من خارش شدید به مدت دو هفته داشت،رفتم دکتر آزمایش دادم eos خون حدودا ۱۳ بود که خیلی بالا بود. دکتر گفتن حساسیت بدنتون خیلی بالاست و نسبت به چیزی حساسیت داره…
    ولی بدن نسبت به بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنم حساسیت نداره.. نظرتون چه

  3. مریم می گوید

    با سلام . من هر دفعه از قرص ناپروکسن استفاده می کنم لب و چشم و کلا سمت چپ صورتم ورم می کند و بدنم هم دچار خارش می شود. می شود راهنماییم کنید که باید چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      اصلا نباید مصرف کنید!
      در مواردی مثل شما قطع علل مسبب و داروی سبب ایجاد کهیر الزامی هست
      چون گاهی ممکن عوارض شدید و انسداد راه هوایی بدهد که خطرناک هست

  4. Sh می گوید

    برای رفع تیرگی وخارش پوست دست باموادشوینده دست چه کاربایدکرد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چه مدته ایجاد شده و با چه شوینده ای کار کردین؟

  5. اصغر می گوید

    سلام دکتر صاحب محترم بدنم بخار کرده نمیدونم چطور کنم کدام دوا مد نظر دارید بگوید خیلی به تکلیفم خارش داره و جایش سرخ وبعضی وقت دانه گگ میبرایه لطف بکنید اگر کدام دارودارید نامیشه بگوین واگر خودیتان پست میتوانید جناب دکتر چه خوب والله خیلی به تنگم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید بثورات پوستی بررسی شن
      خارش بی علت نیاز به ازمایش خون و بررسی کبد و کارکرد کلیه و آلرژی دارد
      سایر علل مثل گال و ساس هم باید مد نظر باشد

  6. فاطمه می گوید

    سلام من اين چند هفتاس كه خارش بدن شديد دارم رفتم دكتر پوست گفت كه گال داروي گال دارم استفاده ميكنم ولي هنوز خارش شديد دارم تو كل بدن چكار كنمم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چه دارویی تجویز شده؟
      درمان گال نیاز به حوصله و پیگیری دارد
      اولا ممکن است فقط داروهای موضعی موثر نباشن
      دوما باید ریشه کنی اون از محیط زندگی ، رختخواب ها انجام شه

      1. هاجر می گوید

        سلام دکتر جان خدا خیرتون بده
        من نزدیک دوسال است خارش شدسد کف پا دارم اینقدر میخواره که زخم میشه سر انگشتان پاهام ترک میخوره حتی زخم پاهام خارش داره دکتر رفتم چند باری ولی افاده نکرده قرص هیسومین 60 وصابون گلیسیرین هم تاثیر نداره شب وروز نداره هر دقیقه خارش بیشتر نیشه به زور میتونم خوابم ببره لطفا راهنمایی بفرمایید ازمایش هم دارم قند وچربی خون هم ندارم یه نوزاد هفت ماهه دارم
        ♥️

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز
          با توجه به شرح حالتون اگزما کف پا و قارچ باید بررسی و درمان شود
          درمانتون کافی نبوده و احتمالا نیاز به کورتون های موضعی و…است
          به متخصص پوست مراجعه کنید

  7. حدیث می گوید

    سلام علیکم اوقاتتون خوش
    من یه سوال داشتم اینکه یه پسر بچه چهارساله دارم مریض بود بردمش دکتر بهش داروی کوتریموکسازول داد دوبار بهش دادم تمام بدنش کهیر زد بعد چندروز بردم دکتردیگه بهش پماد زینک دادبهترشد ولی هنوز بدنش لک داره وبیش از حد زبر وخشک شده به نظرتون چی کارکنم براش؟؟لطفا کمکم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چند وقته این مورد پیش اومده؟

  8. amir می گوید

    سلام بنده شب ها خارش بدن دارم بحز صورت و سر قرص هیدروکسی زین که میخورم خارش ۹۰درصد کم میشه قطع کنم بازشروع میشود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا باید چکاپ و بررسی ازمایش خون و کلیه و بیلی روبین و….بدهید
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

      1. abbas81mnsore@gmail.com می گوید

        سلام من واکسن زدم وخارش شدید بعدش پیدا کردم الان هم بدنم پر از جوش شده بغیر از صورت دکتر رفتم دارو داد نتیجه نگرفتم به نظرت چه داروی مصرف کنن؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          چه واکسنی زدین و چه مدت گذشته؟

  9. محمد مهدی می گوید

    بسیار عالی و شفاف بود.سپاس از شما

  10. همتا می گوید

    سلام به پودر ماشین لباسشویی حساسیت دارم هروقت استفاده میکنم بینهایت بدن خارشه دارم چکار کنم خوب بشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از مایع لباسشویی از برند دیگر استفاده کنید

    2. مینا می گوید

      سلام منم همینطور بودم از پودر صابون بچه مخصوص لباسشویی استفاده کنید

  11. حنا می گوید

    سلام من کاشت ناخن انجام دادم دستم خارش پیدا کرده بعد یک روز باد میکنه و تاول ریز میزنه پماد ان ان و بتامتازون هم استفاده کردم خوب نشده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر عفونت قارچی باید بررسی شین

  12. سید محسن شجاع می گوید

    سلام من بدنم اول از دستام میگیره شروع به خارش میکنه و کم کم به بدنم پخش میشه صورتم و پاهام هم میگیره دون دون میشه و قرمز و خیلی هم میخواره به نظر شما علتش

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ابتدا ازمایش چکاپ بدین و چک کارکرد کلیه، کبد و بیلی روبین و…انجام بشود
      جهت بررسی به متخصص داخلی مراجعه کنید

  13. Ainullah mohammadi می گوید

    بخاطر خارش چیکار کنیم که خلاص شود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول باید علت خارش مشخص شه
      پوست از نظر قارچ و گال بررسی شه
      ازمایش خون و چک کارکرد کبد و کلیه و بیلی روبین و…لازمه
      جهت بررسی به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  14. ناشناس می گوید

    سلام بدنم کلاخارش پیداکرده و جوشهای بزرگ‌زده میخارونم بعد ورم میکنن وقرمز میشن بعدازاون زخم میشن اگه داروی مدنظرتون هست ب من بگید لطفا راهنمای کنید بیشتر درشکم و پهلو و پاهام و کمرم هستن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول باید علت خارش مشخص شه
      از نظر قارچ و گال بررسی شین و
      ازمایش خون و چک کارکرد کبد و کلیه و بیلی روبین و…لازمه
      جهت بررسی به متخصص” داخلی مراجعه کنید

      1. ناشناس می گوید

        سلام خسته نباشید بدن مه گال کرفته رهنمایی کنید ممنون میشم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگر تشخیص گال قطعی هست، درمان های موضعی با توجه به موارد منع مصرف )در برخی موارد منع مصرف دارند) و حتما زیر نظر پزشک مثل کرم پرمترین ۵ درصد : شب از گردن به پایین زده شود و ۸ الی ۱۲ ساعت بعد استحمام شود ( یکبار انجام و یک هفته بعد هم تکرار شه
          محلول نلا اسکاب : روزی ۴ الی ۵ بار روی نقاط خارش دار تا ۱۰ روز
          تمام رختخواب و ملحفه ها و لباس ها شسته شه
          و درزها و مبل و سوراخ های منزل با دقت جاروبرقی شه
          و با اسپری دافع حشرات نلا یا اسپری دافع حشرات درمین کل خونه سم‌پاشی شه
          اگر بعضی وسایل امکان شستشو ندارن
          تو کیسه های بزرگ پلاستیک بزارین و داخل کیسه اسپری درمین زده شود و گره بزنن یک هفته بماند

      2. امیر می گوید

        سلام یک زنبور عسل من رانیش زد و الان پوستم به خارش افتاده و لکه هایی مثل کک روی بدنم هست میشه کمک کنید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          خارش پوستی منتشر پس از زنبور گزیدگی یک اورژانس پزشکی به حساب می آید و باید فورا از اورژانس ۱۱۵ کمک بگیرید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید

  15. مجید نصیری می گوید

    سلام خسته نباشید من الان ۵ سال هست زمستون ها بدنم شروع ب خارش میکنم وقتی بدنم گرم بشه یا پیاده روی کنم یا در آفتاب بایستم خیلی خیلی خارشم شدید میشه به حدی ک دیوانه کننده هر دکتری هم رفتم خوب نشدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      هیچ تشخیصی براتون مطرح‌نکردن؟ ازمایش کبد خوب بوده؟
      کهیر گرمایی و سرمایی مد نظر نبوده؟

  16. میرنظر می گوید

    از خارش بدن بیسار دچار مشکل هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول باید علت خارش مشخص شه
      ازمایش خون و چک کارکرد کبد و کلیه و بیلی روبین و…لازمه
      جهت بررسی به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  17. ناشناس می گوید

    سلام سوالی که دارم با عرض پوزش من کنار نشیمنگاه یعنی پوست اطراف مقعدم دچار خارش شده (اطراف خود مقعد یا دور آن نه)از بس خاروندم جوشهای ریز زده اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      پماد کلوتریزون هر ۱۲ ساعت بزنید
      اگر جوش ریز زده بهتره معاینه شین

  18. ناشناس می گوید

    سلام من دوبار حساسیت بیسیار شدید دارم تمام پست بدنم قیر میز مشود وخاریش زیاد داره توسعه شما چه است؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول چکاپ و بررسی کارکرد کلیه و کبد انجام بشه

  19. ناشناس می گوید

    خیلی خیلی ممنون ازلطفتون

    1. سارا بیگی می گوید

      سلام من قرص اهن مصرف کردم روزی دوتا می‌خوردم الان خارش دارم تمام بدنم خارش داره.چیکار کنم؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        اصولا قرص آهن خارش نمیدهد
        اما اگر خارشتون بعد از قرص ایجاد شده ، فعلا قرص را قطع کنید و درصورت عدم بهبودی ویزیت شوید

      2. ناشناس می گوید

        خوب میشی انشالله

  20. سمانه صالحی می گوید

    خارش شدید پوستی همراه بادانه های قرمزپوست دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      شرح حال‌بیشتر و معاینه لازمه، به متخصص” پوست مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.