درمان افسردگی با موسیقی؛ آیا قدرت موزیک به افسردگی می‌چربد؟

درمان افسردگی با موسیقی یک رویکرد درمانی است که با استفاده از خواص طبیعی موسیقی برای بهبود خلق و خو به افراد کمک کند تا سلامت روان خود را بهبود بخشند. این شکل از درمان برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب مفید بوده و به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک می‌کند. نکته مهم این است که برای تجربه تأثیرات مفید موسیقی درمانی به پیشینه موسیقی نیاز ندارید؛ بنابراین دکتر روانشناس اغلب به بیماران مبتلا به افسردگی موسیقی درمانی را پیشنهاد می‌کنند. با این مقاله از دکتردکتر همراه باشید.

 

موسیقی درمانی برای افسردگی

شاید تعجب کنید اگر بدانید به بیش از هفت هزار زبان مختلف در سراسر کره زمین صحبت می‌شود. در حالی که بیشتر ما در طول زندگی خود فقط بر تعداد کمی از آنها تسلط خواهیم داشت، تنها زبان جهانی ما قطعا موسیقی است. صرف نظر از فرهنگ یا پیشینه ما، همه ما واکنش عاطفی به آکوردها و ملودی‌های مختلف را تجربه می‌کنیم و اکنون شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که از این ایده حمایت می‌کند که موسیقی می‌تواند در بهبود سلامت روان نقش داشته باشد.

به نظر می رسد موسیقی درمانی علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد کمک می‌کند؛ به عنوان مثال با حفظ مشارکت در فعالیت ها و روابط. اما هنوز مشخص نیست که آیا موسیقی درمانی بهتر از روان درمانی است یا خیر. چیزی که واضح است آن است که برای درمان افسردگی اولین قدم مراجعه به روانشناس است. سپس در صورت نیاز به درمان دارویی به روانپزشک مراجعه کرده و در نهایت برای درمان‌های تکمیلی می‌توان از موسیقی درمانی و غیره استفاده کرد. البته موسیقی درمانی به همراه درمان معمولی موثرتر از درمان معمول افسردگی به تنهایی است.

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی مفهوم جدیدی نیست. گفته می‌شود که یونانیان باستان از موسیقی برای اهداف درمانی استفاده می‌کردند و امروزه، تحقیقات فزاینده ای نشان می‌دهد که موسیقی درمانی می‌تواند مکمل موثری برای درمان سنتی باشد. مطالعه‌ای که در مجله بریتانیایی روانپزشک منتشر شد 79 فرد 18 تا 50 ساله را که تشخیص افسردگی داشتند، مورد بررسی قرار داد. چهل و شش نفر از شرکت‌کنندگان مراقبت‌های سنتی شامل جلسات روانکاوی، دارو و مشاوره روانپزشکی را دریافت کردند. بقیه همان درمان را دریافت کردند، اما جلسات موسیقی درمانی دو هفته‌ای را نیز تجربه کردند. این جلسات به شرکت‌کنندگان اجازه می‌داد تا با ساز ریتمیک پتک، درام آکوستیک و ساز کوبه ای موسیقی بنوازند. تنها پس از 3 ماه درمان، گروه موسیقی درمانی بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.

فواید درمان افسردگی با موسیقی

مطالعات اضافی نشان می‌دهد که موسیقی درمانی ممکن است فواید متعددی را برای افرادی که با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند ارائه دهد:

  • کاهش تنش عضلانی
  • افزایش عزت نفس
  • کاهش اضطراب
  • تقویت روابط شخصی
  • افزایش انگیزه
  • رهاسازی احساسی ایمن

موسیقی درمانی چگونه کار می کند؟

موسیقی درمانی (که به عنوان موسیقی درمانی فعال یا موسیقی درمانی غیرفعال نیز شناخته می شود) در بهبود عملکرد، کمک به تحریک خلاقیت و حتی در بهبود ارتباط بین بیماران و مراقبان، نویدبخش بوده است. یک موسیقی درمانی فعال به بیمار یا درمانگر اجازه می‌دهد تا موسیقی بسازد. بیمار در به اشتراک گذاشتن افکار و احساساتی که به سطح می‌آیند هدایت می‌شود و امکان بینش در افکار و رفتارها را فراهم می‌کند. در درمان غیرفعال، افراد در حین مدیتیشن یا تفکر به موسیقی گوش می‌دهند. سپس درمانگر و بیمار می‌توانند خاطرات و احساسات برانگیخته شده توسط موسیقی را کشف کنند.

تجربه موسیقی در یک محیط درمانی می‌تواند به فرد کمک کند تا خود را در سطح عمیق‌تری بیان کند. دانشمندان بر این باورند که ترکیب انتخابی از ملودی، هارمونی و ریتم می‌تواند با کاهش ریتم تنفس، ضربان قلب و سایر عملکردهای بدن، حس آرامش را تقویت کند. همراه با گفتار درمانی، موسیقی می‌تواند به افزایش سطح هورمون‌های “احساس خوب” ما کمک کند، در نتیجه آزادی بیان و وضوح فکر را تحریک می‌کند. در واقع، بررسی 9 مطالعه شامل بیش از 400 شرکت کننده نشان داد که موسیقی درمانی در “کاهش سطح اضطراب و بهبود عملکرد افراد افسرده” موثر است.

درمان افسردگی با موزیک

مطالعه دیگری که اخیراً توسط محققان دانشگاه بورنموث انجام شد، تأثیرات موسیقی درمانی را در درمان افسردگی در میان کودکان و نوجوانان بررسی کرد. نتایج نشان داد در افرادی که موسیقی درمانی علاوه بر گفتار درمانی دریافت کرده بودند در مقایسه با کودکانی که بدون موسیقی درمانی تحت درمان قرار گرفتند، به طور قابل توجهی عزت نفس بهبود یافته و علائم افسردگی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. افرادی که در دوره موسیقی درمانی بودند نیز در ارتباطات، عملکرد اجتماعی و مهارت‌های تعاملی بهبود یافتند.

دکتر مایکل کرافورد روانپزشک تاکید می‌کند دلایل متعددی وجود دارد که چرا موسیقی درمانی می‌تواند موثر باشد. او بیان می‌کند که در ابتدا موسیقی حس معنادار بودن و لذت را ایجاد می‌کند چرا که موسیقی یک تجربه زیبایی‌شناختی است که بیمار را جذب می‌کند؛ ثانیاً، این نوع درمان بدن را درگیر می‌کند و افراد را به حرکت وا می‌دارد؛ مشارکت فیزیکی از افسردگی جلوگیری می‌کند. در نهایت موسیقی به ما کمک می‌کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم و همین تعامل برای درمان افسردگی بسیار کمک کننده خواهد بود.

سخن آخر

علم می‌گوید موسیقی در مناطقی از مغز را تحریک می‌کند که ممکن است در حالت عادی با درمان‌های معمول در دسترس نباشد. به نظر می‌رسد موسیقی مغز را تقویت کرده و به کارایی بیشتر آن در شناخت، ارتباط و استفاده از مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند. همان طور که در مقاله خواندید ثابت شده که درمان افسردگی با موسیقی در کنار درمان روانپزشکی بسیار سودمند خواهد بود. اگر با مشکلات روانی و به خصوص افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با دریافت نوبت آنلاین با یک متخصص روانشناسی ارتباط برقرار کرده و روند درمانی خود را با موسیقی ترکیب کنید!

 

منبع

https://www.mindbody7.com/news/2018/1/10/can-music-help-in-treating-depression

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر