دیابت و رابطه جنسی؛ چگونه با مشکلات شایع مقابله کنیم؟

زندگی با دیابت نوع ۲ گاهی اوقات چندان هم آسان نیست، اما یادگیری نحوه تاثیر آن روی شما، اولین قدم برای کنار آمدن با این مشکل است.

دیابت ممکن است بر رژیم غذایی شما تاثیر بگذارد. مدیریت سطح قند خون ممکن است بخشی  از کارهای روتین روزانه شما باشد. همچنین ممکن است مجبور شوید داروهایی را که روی تمایل جنسی افراد تاثیر دارند، مصرف کنید؛ در نتیجه باعث ایجاد عوارض جانبی جنسی شود.

خبر خوب این است که چالش‌های جنسی قابل درمان هستند. زندگی سالم جنسی می‌تواند بر مدیریت دیابت و همچنین کیفیت زندگی‌تان تاثیر مثبتی داشته باشد.

دیابت

اینجا مشکلاتی را که ممکن است در این رابطه به وجود بیاید را مطرح می‌کنیم و چند پیشنهاد برای مقابله با این مسائل مطرح می‌شود:

چالش‌های جنسی افراد دیابتی

هر کسی با هر سنی می‌تواند دچار اختلالات عملکرد جنسی شود. علائم، با افزایش سن افزایش می‌یابد. تشخیص دقیق علت علائم جنسی در دیابت کمی پیچیده است، چون دلایل اغلب چند لایه بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما شما می‌توانید دلیل را پیدا کنید.

مثلا بیماری به نام «مارک کانادا» بیش از ۱۵ سال است که دیابت نوع ۲ دارد. به تازگی او به دلیل تغییراتی که در شیوه زندگی‌اش داده، شاهد بهبود در وضعیت سلامتی‌اش است.

هرچند او می گوید هیچ وقت دچار اختلال نعوظ نشده، اما تمایلات جنسی او کاهش یافته است. او این مساله را با خستگی، استرس ناشی از کار، درد بدن و دوره‌های ارتباط ضعیف در زندگی مشترکش مرتبط می‌داند. او می‌گوید: «فقط دوست دارم به خانه بروم، روی صندلی راحتی بنشینم و همه چیز را فراموش کنم. ما از عهده‌اش برآمدیم، اما می‌توانست بهتر باشد.»

پزشکی به نام دبرا ویک‌من، سرپرست بخش سلامت جنسی زنان، یائسگی و پزشکی دانشگاه پزشکی Banner است. او می‌گوید که هر بیماری که باعث ایجاد اختلال در بدن می‌شود، می‌تواند بر میل جنسی فرد تاثیر بگذارد.

دیابت و رابطه جنسی در پیری

به‌طور معمول، زمانی که فرد دچار یک اختلال یا بیماری مزمن مثل دیابت است، بیش از یک ناحیه درگیر چالش‌های جنسی می‌شود. علاوه بر علائم جسمی، عوامل دیگری مثل احساسات تنش‌زا و اختلاف در رابطه زناشویی می‌تواند با مشکلات روابط جنسی در ارتباط باشد.

علائم بیماری‌های جنسی و عملکرد مثانه همچنین ممکن است علامت بیماری دیابت باشد. اگر سطح قند خون بالا باشد و کنترل نشود، دیابت می‌تواند باعث آسیب به عصب شود، درنتیجه به بخش‌های مختلف بدن مثل اندام‌های جنسی آسیب وارد می‌شود.

در نتیجه شما ممکن است احساس بی‌حسی، درد یا نداشتن هیچ حسی در ناحیه تناسلی را تجربه کنید. در مردان کاهش جریان خون می‌تواند بر تحریک جنسی اثر گذاشته، در نتیجه از نعوظ جلوگیری شود. به علاوه کاهش تمایل جنسی نیز یکی دیگر از عوارض این بیماری است.

به دلیل کاهش جریان خون، به عصب آسیب وارد می‌شود یا فرد دچار فشار عاطفی شود، در نتیجه خانم‌ها ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند:

  • خشکی واژن
  • اختلال در تحریک جنسی
  • درد هنگام رایطه جنسی
  • کاهش تمایلات جنسی

اگرچه بسیاری از خانم‌ها ممکن است بر نداشتن تمایل به رابطه جنسی تمرکز کنند، اما اغلب در پشت این بی‌علاقگی، مشکلات جسمی نهفته است.

Lauren Streicher، پزشک زنان و مامایی و مدیر مرکز سلامت جنسی و مرکز یائسگی دانشگاه Northwestern می‌گوید: «جمعیتی از زنان وجود دارد که بخاطر بیماری دیابت‌شان، جریان خون پایینی دارند. آن‌ها مشکلات عصب دارند و سالم نیستند. »

وی در ادامه می‌گوید: «زنان در طول رابطه جنسی دچار کاهش حس، کاهش روانی در دخول و درد بیشتر می‌شوند. در نتیجه تمامی این عوامل، تمایلات جنسی آن‌ها کاهش می‌یابد.»

خبر خوب: چالش‌های جنسی قابل درمان هستند

اگر خبر بد درباره عوارض جانبی و دیابت این است که این عوارض شایع هستند، خبر خوب این است که این عوارض به‌طور غیرقابل باوری قابل درمان هستند. گزینه‌های گوناگونی وجود دارد که مردان و زنان می‌توانند با استفاده از آن‌ها در زمینه سلامت جنسی از آن‌ها کمک بگیرند.

برای هر کسی، اعمال تغییرات در شیوه زندگی سالم معمولا اولین قدم برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت از زندگی جنسی آن‌ها است. این تغییرات همچنین می‌تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

مدیریت قند خون، فعال بودن، غذاهای سالم خوردن و کاهش وزن، همگی با بهبود علائم دیابت و افزایش اعتماد به نفس و انرژی در ارتباط است.

ماری روبرت، کسی که در سال ۲۰۰۸ به دیابت نوع ۲ مبتلا شد، می‌گوید که تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن نه تنها علائم دیابتش را قابل کنترل‌تر کرد، بلکه باعث افزایش تمایلات جنسی وی شد.

در حالی که او زمانی احساس خستگی می‌کرد و از اندام خود راضی نبود، هم‌اکنون زندگی جنسی فعالی دارد و کیفیت زندگی‌اش بسیار بهتر شده است.

به گفته او، سبک زندگی سالم مهم است، اما ممکن است تمام علائم مشکلات جنسی را که در اثر بیماری دیابت پدید می‌آیند، درمان نمی‌کند. این امر به ویژه در مورد علائم خشکی واژن و درد صادق است.

دکتر Streicher می‌گوید: «باید اعتراف کنیم که افرادی که مشکلات جسمی خاص دارند، ممکن است در توانایی داشتن فعالیت جنسی مطلوب و لدت‌بخش دچار مشکل شوند.» او در مورد در نظر گرفتن تغییر سبک زندگی به عنوان درمان نهایی اختلال در عملکرد جنسی، هشدار می‌دهد.

درمان‌های احتمالی برای زنان

دیابت زنان و رابطه جنسی در جوانی

اگرچه تغییرات در سبک زندگی می‌تواند تفاوت زیادی در وضعیت بیمار ایجاد کند، اما دکتر Streicher توصیه می‌کند که چند قدم اضافی نیز باید بردارید تا مطمئن شوید از رابطه جنسی لذت لازم و کافی را می‌برید:

بهترین روان‌کننده را پیدا کنید

همه روان‌کننده‌ها برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیستند. Streicher توصیه می‌کند که خانم‌هایی که به دیابت مبتلا هستند، از روان‌کننده‌های سیلیکونی استفاده کنند. او می‌گوید روان‌کننده‌های پایه آب معمولا جاذب هستند و به بافت واژن آسیب می‌رسانند.

علاوه بر این، بسیاری از روان‌کننده‌های پایه آب حاوی گلیسیرین هستند که قند دارد و انتخاب مناسبی برای افرادی که می‌خواهند قند خود را کنترل کنند، نیست.

داروهایی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنید

داروهایی که فقط با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد، در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار دارند و می‌توان برای درمان خشکی واژن و کاهش تمایلات جنسی از آن‌ها استفاده کرد. راهکارهای درمانی زیادی برای درمان این مشکلات وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استروژن درمانی اشاره کرد. درمان می‌تواند به شکل استفاده از کرم، حلقه یا داروهای خوراکی باشد. پزشک می‌تواند در مورد هر یک از این گزینه‌ها به شما توضیحاتی ارائه دهد و بگوید کدام‌یک برایتان مناسب است.

با پزشک خود در مورد لیزر واژینال صحبت کنید

Streicher گزینه درمان لیزری را نیز توصیه می‌کند. این درمان برای بافت‌های خشک و دردناک واژن استفاده می‌شود. این امر ممکن است سبب روان‌کاری و رشد رگ خونی جدید شود.

باید توجه داشته باشید که ایمنی و اثربخشی درمان لیزر واژینال هنوز از نظر علمی کاملا به اثبات نرسیده است. با پزشک خود در مورد فواید و خطرهای این روش درمانیصحبت کنید و ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر.

درمان‌های احتمالی برای مردان

دیابت مردان و رابطه جنسی در جوانی

برای مردانی که در اثر بیماری دیابت به اختلال نعوظ دچار می‌شوند، چند داروی دیگر هم پیشنهاد می‌شود که به شرح زیر است:

از داروهای تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید

برخی از رایج‌ترین داروهای خوراکی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل (Cialis، Adcirca)

این داروها جریان خون به آلت تناسلی را افزایش می‌دهند.

البته اگر در مصرف داروهای خوراکی مشکل دارید، آمپول و شیاف‌ هم برای درمان این اختلالات در دسترس است. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه درمانی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند در مورد واکنش‌های احتمالی داروهای مصرفی، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهند.

از پمپ آلت تناسلی استفاده کنید

این دستگاه باعث می‌شود خون به  آلت تناسلی برسد و نعوظ اتفاق بیفتد. پزشک می‌تواند در انتخاب دستگاه مخصوص مورد نیازتان، به شما کمک کند.

چگونه زوج‌ها کیفیت زندگی جنسی خود را حفظ کنند؟

با تغییر در سبک زندگی و داروهای تجویزشده در دسترس، باز هم کارهایی وجود دارد که می‌تواند بر کیفیت زندگی جنسی شما اثرگذار باشد:

از روش‌های مختلف و خلاقانه در طول رابطه جنسی استفاده کنید

در روابط جنسی از روش‌های مختلف و خلاقانه استفاده کنید. مثلا از دست یا دهان برای تحریک بخش‌های حساس بدن استفاده کنید.

از مشاوره یا درمان‌های جنسی بهره ببرید

درمان روابط عاطفی و روابط جنسی می‌تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی جنسی زوج‌ها داشته باشد. این مشکلات می‌تواند سبب شرایط مزمن منفی در رابطه، کاهش میل جنسی و از دست دادن عزت نفس فرد شود.

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که اگر رابطه جنسی برای شما لذت‌بخش نیست، می‌توانید با روش‌های مختلف این مشکل را حل کنید. برای اغلب افراد، نکته مهم و کلیدی، پیدا کردن پزشک خوب (کسی که در زمینه سلامت جنسی متخصص است) و درمان مناسب است. اگر شما راه حلی نیافتید، بدین معنی نیست که راه حلی وجود ندارد؛ نباید ناامید شوید و به دنبال راهکار مناسب بروید. همواره برای درمان مشکلات جنسی مبتلایان به دیابت راه حل مشخصی وجود دارد؛ پس نگران نباشید.

منبع:

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
38 نظرات
  1. صادق می گوید

    سلام وقت بخیر
    من از 11سالگی دیابت نوع1 مبتلا شدم و العان 17سالمه و از انسولین استفاده میکنم .خیلی هم رعایت میکنم درکنار رژیم ورزش هم میکنم ..
    خاستم بدونم دراینده بعداز ازدواج ممکن هست ک فرزندم دچار دیابت شه چون دیابت خودم ارثیه ایا امکانش توخون بچه هم باشه؟
    یا با رابطه جنسی فرد مقابلم دیابت بگیره؟
    لطفا پاسخ دهید
    و اینکه اگر همینجوری رعایت کنم واز انسولین استفاده کنم میتونم دراینده با خیال راحت تا اخرعمر با دیابت کنار بیام و مشکلی برام پیش نیاد
    ؟
    ـ

  2. ناشناس می گوید

    سلام کلآدیابت باعث وبانی تخریب بدن است ای کاش درمانی برای ریشه کنی اوبودازپزشگان هم تشکرمیکنم وخداقوت

  3. اکبر می گوید

    باسلام حدود ۲۰ ساله دیابت دارم و آنژیو هم رفتم برای اولین بار خون در منی ام دیده شد علت چه میتونه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علل عفونی باید بررسی شن

  4. آشنا می گوید

    سلام. آیا خانمی که دیابت نوع یک دارد میل جنسی کم دارد و سکس باهاش درد اوره واسه اون. و اینکه درسته میگن اندام های بدنش زود پیر و شکسته و چروکیده میشه

  5. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشی بنده دیابت نوع ۱ دارم سه وعده انسولین میزنم صبح ظهر شب اصلا میلی به روابطه جنسی ندارم کلا هیچ حسی ندارم خانمم خیلی رنج میکشه ولی چیزی نمیگه اگه راهی يا درمانی هسته راهنمایی کنید چندبارم اقدام به خودکشی کردم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان کمکی دارد
      عللی مثل افسردگی و اضطراب هم باید بررسی و درمان شن
      برای تجویز داروی خوراکی اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

  6. متین می گوید

    سلام. ببخشید آیا تأثیر دیابت بر فعالیت جنسی و توانایی جنسی حتمی است؟ منظورم اینه که آیا فردی که دیابت داره، حتما توانایی جنسی او کم میشه؟ آیا او حتما نسبت به دیگران روابط جنسی کمتری می تونه داشته باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام به طور کلی بله اما برای همه قطعی صدق نمیکنه

  7. علي می گوید

    مطالب آموزنده و مفيد بودند

  8. محمود می گوید

    بنده دیابتی هستم ازنوع ۱وسه بادرروزانسولین مصرف میکنم وآزمایش اوانسی زیر۷ و۷/۵میباشد التم سفت نمی شه وزودانزالی دارم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید داروی خوراکی تجویز شه با نظر متخصص اورولوژی

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

  9. بهرام صیاد می گوید

    بنده دیابتی هستم و مدت یک سال از نظر احساس سکس بی رمق هستم و هیچ تمایلی به انجام سکس ندارم باید گچکاری انجام دهم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در اختلالات اورولوژیک ناشی از دیابت کنترل دقیق قند و دارو میتونه کمک کننده باشه،

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

  10. بهزادکاظمی ۰۹۱۵۶۷۳۶۲۸۰ می گوید

    بیمار دیابت دو دارم تمایل جنسی زیاد دارم قرص زیمپت ۵۰۱۰۰۰ استفاده میکنم ولی رگ ها سفت نمیشود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  11. معاذالدین می گوید

    من دیابت نوع دو را دارم قوای جنسی من خیلی ضعیف شده و بی اندازه رنج میبرم. لطفا حرکات یا تمرینات و غذاهای لازم را توصیه کنید. قبلا ممنون تان هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد اول به متخصص قلب مراجعه كنيد تا از نظر قلبي بررسي شيد و در صورت صلاحديد دارو براي مشكلتون تجويز كنن
      فعلا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  12. سعیدی می گوید

    من دیابت نوع ۲ دارم ولی انسولین قلمی تزریق می کنم مشکل جنسی دارم الت من سفت نمی شود ولی در اثر تحریک نعوظ دارم ولی الت شل است چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید داروهای تقویت کننده عملکرد جنسی مصرف کنید

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی استفاده کنید.

  13. سپیده محمدی می گوید

    سلام من ۵۱ سالمه و همسرم ۴۴ تو روابط جنسی لذتی رو که ببرم نمیبرم و فقط وانمود میکنم چکار کنم که من هم مثل همسرم از رابطه مون لذت ببرم برام یه مشکل شده میترسم همسرم بعدها متوجه بشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد در مورد اين مسائل باهم صحبت كنيد
      ميتونيد از مشاور هم كمك بگيريد
      خانم ها مثل مردها دير به اوج لذت جنسي نميرسند و اگه اطلاعي از اين مسئله نداشته باشند اذيت ميشن
      لطفا با مشاور يا يك سكسولوژيست مشورت كنيد

  14. شعبان چوگانی می گوید

    سلام خو بین خسته نباشید : قندم مقداری بالا است میل جنسی ندارم لطفتن راهنما یی من کنید از لطف شما ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد Hba1c بديد مشخص شه قند سه ماهتون حدودا چقدر بوده و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید.

      1. ناشناس می گوید

        سلام من ۵۱ سال دارم دیابت دارم خانم باردار نمیشه نعوظ کم میل جنس ندارم شل هست باید چکار کنم راهنمای کن ممنون

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          دیابتتون باید دقیق کنترل بشه
          از طرفی علل هورمونی هم بررسی شن
          افسردگی و اضطراب هم بررسی و درمان شن
          در کل درمان دارویی داره و پیگیری کنید، با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  15. خسرو می گوید

    ضمن خسته نباشیدب کادرزحمت کشتون میخاستم بدونم ک ارتباط دهانی باواژن خانومم ک ب دیابت مبتلاست خطری برای من داردیاممکنه این مریضی انتقال پیداکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه خطري نداره ( اگه به ويروس ايدز و هپاتيت مبتلا نيستن)

  16. ناشناس می گوید

    سلام دوکتور من31ساله هستم دییابت دام چی کار کونم این مریضی ام ازبین برن ممنونم اگر جواب بدی من ساکن قزوین هستم. بکودام دوکتور تماس بگیرم
    شماره تماس من09100493048

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام به متخصص غدد مراجعه كنيد

  17. ياسين می گوید

    سلام خان دكتر من ٤٥سال دارم و ١٥سال ديابت دارم و در حال حاظر انسولين مصرف مى كنم و درحال حاظر دو سال ناتوان جنسى دارم و اشتها به سكس دارم اما امادگى ندارم وناتوان شدم چه بايد كرد احساس مى كنم رگهاى ان خيلى ضعيف شده لطفا مرا راهنما كنيد كه چه كنم در ضمن عرض كنم از موقعى كه انسولين مصرف مى كنم اين مشكل پيش امد

  18. پرویز می گوید

    سلام پرویز هستم 41سالمه حدودا یکساله به دیابت نوع 2 مبتلا شدم سوال من از شما اینه که در رابطه جنسی بعداز خروج اسپرم باعث کاهش قند خون میشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه ربطي نداره.

      1. 'کفایت جامعی می گوید

        سلام خسته نباشید خانم دکتر از وقتی شوهرم دیابت گرفت اصلن قدرت نزدیکی ندارد ونمیتواند نزدیکی کند خواستم علتش را ببینم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بخاطر ديابت هست، قوص آسپرين و اتورواستاين ٢٠ ميلي گرم هر شب بخورن از ىياگرا هم استفاده كنند

          1. علی رضا می گوید

            سلام 48سالمه دیابت نوع 2دارم متاسفانه حالت نعوظ ندارم چکارباید کرد

          2. مشاور سلامتی می گوید

            سلام بايد قندتون كنترل باشه و تحت نطر
            متخصص اورولوژي با كنترل فشار خونتون دارو بگيريد

        2. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بخاطر ديابت هست، قوص آسپرين و اتورواستاين ٢٠ ميلي گرم هر شب بخورن از وياگرا هم استفاده كنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.