20 ویژگی یک رابطه جنسی زناشویی سالم

خلاصه این مقاله را بشنوید

یکی از ارکان‌های مهم و اصلی رابطه زناشویی برای داشتن خانواده‌ای پایدار، وجود رابطه جنسی خوب در بین زوجین است. شاید با خود بگویید این موضوع چندان اهمیتی ندارد و رابطه جنسی به هر صورتی که انجام شود، لذت‌بخش است. اما خوب است بدانید که امروزه شاهد آمار بالا طلاق زوجین هستیم و علت آن در بیشتر موارد به دلیل نداشتن رابطه جنسی خوب است. اما سوال اصلی اینجاست که رابطه جنسی زناشویی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوع ارتباط یک زوج با یکدیگر، آموزش نادرست، انتظارات غیر واقعی و مواردی از این دست از جمله آسیب‌هایی هستند که در پی آموزش اشتباه زناشویی پیش می‌آیند. به همین دلیل با به دست آوردن شناخت کافی نسبت به سکس و همسر خود، می‌توانید از طلاق جلوگیری کنید. یا با مراجعه به مشاور و مشورت با او، علت را پیدا کرده و در رفع آن تلاش کنید.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر به طور کامل این بحث را مورد بررسی قرار خواهیم داد ‌و درباره 20 ویژگی مهم رابطه‌ جنسی و زناشویی سالم برایتان می‌گوییم؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن
ویژگی‌‌های یک رابطه جنسی سالم چیست؟

ویژگی‌‌های یک رابطه جنسی سالم چیست؟

همه ما می‌دانیم که با گذشت زمان ممکن است که رابطه جنسی به یک عادت روتین تبدیل شود، البته با مشغله‌های زندگی نگه داشتن حالت تعادل آن کمی دشوار است اما رابطه جنسی هرگز نباید به یک رویداد خسته کننده تبدیل شود.

باید سعی کنید رابطه زناشویی خود را صمیمانه نگه دارید و رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید. اما یک رابطه جنسی سالم باید ویژگی‌‌های خاصی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

۱. خواسته‌ها و انتظاراتتان را به اشتراک بگذارید

یکی از ویژگی‌های مهم رابطه جنسی سالم، صریح صحبت کردن و گفتن تمایلات جنسی طرفین است. پس سعی کنید با همسر خود صادق باشید و آنچه را که سبب ایجاد لذت در شما می‌شود، به طور مستقیم بیان کنید.

بدون شک ارضا نشدن نیاز شما و نرسیدن به آرامش در رابطه جنسی به‌مرور زمان به رابطه شما با همسرتان صدمه خواهد زد.

۲. ارتباط برقرار کنید

کلید اصلی زندگی زناشویی سالم و خوب، توانایی برقراری ارتباط با طرف مقابل است. شما باید به طور مستقیم درونی‌ترین احساس خود را با همسرتان در میان بگذارید و بیشتر با هم صحبت کنید.

ارتباط برقرار کردن با همسر به صمیمیت بیشتر شما کمک خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود همسرتان کنار شما احساس راحتی کند و خواسته‌هایش را در میان بگذارد.

۳. گاهی شما آغازگر رابطه جنسی باشید

شما باید این موضوع را قبول کنید که تنها همسرتان مسئول رابطه عاشقانه و جنسی شما نیست. پس لازم است هر دو این مسئولیت را پذیرفته و برای داشتن یک ارتباط سالم و موفق تلاش کنید.

برای مثال می‌توانید برای قرار‌های شبانه برنامه‌ریزی کنید یا دست‌های یکدیگر را محکم بگیرید و محبتتان را به هم نشان دهید.

۴. علایق و خواسته‌های شریک زندگیتان را شناسایی کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های رابطه زناشویی سالم، درک خواسته‌ها، علاقه‌ها و دانستن دلیل نارضایتی شریک زندگیتان است. شما علاوه بر این که باید بدانید چه چیز‌هایی شریک زندگیتان را خوشحال می‌کند، باید از پوزیشن‌هایی در سکس استفاده کنید که حس بهتری به او دست می‌دهد و تمام نیاز‌های جنسی او را رفع می‌کند.

برای این کار می‌توانید ویدیو یا پکیج‌هایی که به آموزش سکس و رابطه جنسی می‌پردازند را تهیه کرده و سطح معلوماتتان را در این زمینه بالا ببرید.

رابطه جنسی و زناشویی سالم

۵. به سلامتی خود اهمیت دهید

یکی دیگر از دلایل داشتن رابطه جنسی سالم، داشتن بدنی سالم و اندامی تمیز است. این موضوع در هنگام رابطه جنسی بسیار پر اهمیت بوده و باعث ترغیب همسر به داشتن رابطه جنسی می‌شود.

۶. تعداد رابطه جنسی‌ تان را نشمارید

برای ارزیابی رابطه جنسی در زندگی درست نیست که تعداد رابطه‌ها را در طول هفته یا در طول ماه بشمارید.

شاید تعداد رابطه‌های خود با شریک زندگیتان را کم تلقی کرده و برای افزایش آن‌ها خود را تحت فشار قرار دهید.

اما با افزایش تعداد رابطه‌ های جنسی ممکن است با مسائل جدیدی رو به رو شوید و نارضایتی طرفین را به دنبال داشته باشد.

۷. نسبت به اندامتان احساس بهتری داشته باشید

طبق تحقیقاتی انجام شده، زنانی که دچار حس بدن‌بیزاری نیستند در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسر خود نیز رضایت بیشتری دارند.

در واقع هنگامی که حواس شما به اندازه ران یا شکمتان پرت شده و نسبت به آن‌ها حساس شوید، آن‌طور که باید از رابطه جنسی لذت نخواهید برد و ممکن است اصلا به ارگاسم نرسید.

صرف‌نظر از وزن یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس، ورزش کردن است که افزایش رضایتمندی از اندام را به همراه خواهد داشت.

۸. از سر دلسوزی با همسرتان رابطه جنسی برقرار نکنید

گاهی اوقات خوب است که به خاطر همسرتان رابطه جنسی را پذیرفته و او را به آرامش برسانید. اما انجام مکرر این کار باعث می‌شود مغز رابطه جنسی را یک عمل بیهوده و طاقت‌فرسا تلقی کرده و کم‌کم به‌طور کامل میل جنسی را در شما سرکوب کند.

۹. مسائل روتین موجود در رابطه را تغییر دهید

گاهی اوقات ممکن است رابطه جنسی اصلا برای شما جذاب نباشد و به‌خاطر همسرتان تظاهر به خوشحالی کنید.

چنین شرایطی پیچیدگی‌های خودش را دارد و بهترین راه‌حل در میان گذاشتن این موضوع با همسرتان است.

با مشورت یکدیگر می‌توانید مسائل تکراری و روتین شده را از رابطه خود حذف کرده و با تغییر لباس‌ها، پوزیشن و مکان سکس، تنوع را به رابطه برگردانید.

۱۰. کارهایی برای تحریک همسر خود انجام دهید

یکی از کارهای کوچک برای محکم‌تر کردن رابطه فیزیکی و عاشقانه، انجام شوخی‌های ساده است. همچنین می‌توانید در طول روز یک پیام تحریک کننده برای همسرتان بفرستید یا حرفی را زیر گوشش زمزمه کنید.

این کار‌های به ظاهر ساده صمیمیت شما با همسرتان را چندین برابر می‌کند.

۱۱. از کم شدن گاه و بیگاه رابطه جنسی نترسید

گاهی اوقات به دلیل شرایط زندگی و مشغله‌های فکری ممکن است رابطه جنسی فروکش کرده و چندان پر شور و شدید نباشد.

اگر شما و همسرتان به خوبی روحیه یکدیگر را بشناسید و آنچه را که می‌خواهید به زبان بیاورید، رابطه جنسی‌تان کاملا سالم بوده و دچار صدمه نشده است.

توجه به اصول روابط زناشویی سالم

۱۲. در هنگام رابطه جنسی لازم نیست حتما دخول انجام شود

هنگامی که سخن از رابطه جنسی کامل و سالم پیش می‌آید، برخی تصور می‌کنند که حتما باید دخول انجام شود تا زن به اوج لذت جنسی برسد. در حالی که در برخی از زنان دخول به تنهایی باعث ارگاسم نمی‌شود.

۱۳. نباید مرد فاعل و زن مفعول باشد

گاهی زنان به دلیل خجالت یا هر دلیل دیگری، در رابطه جنسی مانند مجسمه سرد رفتار کرده و این موضوع باعث می‌شود مرد از خود مایه بگذارد.

درست این است که هر کدام برای لذت بردن خود و طرف مقابل از رابطه جنسی تلاش کند؛ هر کس بدن خود را بهتر می‌شناسد و می‌داند که چگونه به اوج لذت جنسی می‌رسد.

۱۴. به مدت زمان رابطه جنسی توجه نکنید

گاهی اوقات ممکن است شما با برقراری ۲۰ دقیقه ارتباط به اوج لذت جنسی برسید و گاهی ساعت‌ها لازم باشد تا این حس را تجربه کنید.

در واقع هیچ حداقل و حداکثری برای رابطه جنسی تعریف نشده، پس در بند زمان نباشید و به آن اهمیت ندهید؛ زیرا رضایت شما و همسرتان از رابطه جنسی اصلی‌ترین موضوع سکس است.

۱۵. کیفیت را فدای کمیت نکنید

یکی از موضوعاتی که در جامعه ما وجود دارد، این است که هر چقدر تعداد رابطه جنسی بیشتر باشد، رضایت دو طرف بیشتر خواهد شد. اما باید بگوییم این موضوع حقیقت ندارد و گاهی یک رابطه جنسی با کیفیت از چند رابطه سریع و بدون لذت بهتر است.

۱۶. برای رابطه جنسی برنامه ریزی کنید

گاهی می‌توانید برای داشتن یک رابطه جنسی عالی برنامه‌ بریزید. برای انجام این کار به کودکتان زود غذا دهید و او را بخوابانید.

سپس در کنار همسرتان در کمال آرامش به یک سریال تلویزیونی نگاه کرده و سپس به او نزدیک شوید. انجام این کار میل جنسی را در شما افزایش خواهد داد.

۱۷. حتما نباید به ارگاسم برسید

برخلاف تصور همیشگی، به ارگاسم رسیدن هدف اصلی رابطه جنسی نیست. در واقع استفاده از روش‌های وسوسه انگیز یا ارتباط و لمس کردن همسرتان،به هر شکلی که برای شما و شریک زندگی‌تان مفید باشد، برای ایجاد یک رابطه جنسی کافی است‌.

۱۸. نگاه کردن به عکس‌ها و فیلم‌های پورن را محدود کنید

گاهی ممکن است مشاهده فیلم یا عکس‌های پورن یا عاشقانه شما و همسرتان را به برقراری رابطه جنسی ترغیب کند. به این توج داشته باشید که افراط در این کارخواسته‌های غیر واقعی از سکس را به دنبال خواهد داشت و باعث آسیب رساندن به عزت‌نفس شریکتان می‌شود.

۱۹. از یک دیگر انتقاد نکنید

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که در هنگام رابطه اصلا نباید درباره دلخوری و ناراحتی قبلی صحبت کرده و آن را یادآوری کنید.

باید تمام تمرکز خود را روی رابطه جنسی و همسرتان بگذارید و از تعریف دیگران هنگام رابطه خودداری کنید.

در یکی از مقالات مجله دکتردکتر درباره شیوه صحیح انتقاد جنسی برایتان گفته‌ایم، مطالعه این مطلب را توصیه می‌کنیم.

۲۰. سریع بستر را ترک نکنید

پس از اتمام سکس سعی کنید در بستر بمانید و دقایقی را کنار همسرتان بگذرانید.  از همسرتان به خاطر ایجاد این لحظات ارامش بخش تشکر کنید و از احساس خود با او صحبت کنید.

این موضوع باعث می‌شود رابطه جنسی شما به حس خوب تبدیل شده و سالم تلقی شود.

سکس و رابطه جنسی سالم

رابطه جنسی امن و محافظت شده

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که رابطه امن و فحافظت شده به چه نوع رابطه‌ای گفته می‌شود؟ رابطه جنسی امن، رابطه‌ای است که در آن از خود و شریک جنسی‌تان در مقابل عفونت‌های آمیزشی و بارداری ناخواسته محافظت کنید.

در رابطه جنسی ایمن، طرفین رابطه، با ترشحات بدن مانند مایع منی، ترشحات واژینال و خون در تماس نخواهند بود. در واقع رابطه جنسی محفاظت شده، شما و شریک جنسی‌تان را از ابتلا به انواع عفونت‌های آمیزشی مانند سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و ایدز دور نگه می‌دارد.

گاهی اوقات افراد تصور می‌کنند که رابطه جنسی محافظت شده میزان لذت بردن از رابطه جنسی را می‌کاهد.

باید بگوییم این یک باور نادرست است و رابطه جنسی امن و محافظت شده نه تنها لذت مقاربت را کاهش نمی‌دهد، بلکه از ابتلا شما و همسرتان به عفونت‌های مختلف نیز پیشگیری می‌کند.

فرمول مخصوص خودتان را برای یک زندگی زناشویی سالم داشته باشید…

برای داشتن یک رابطه جنسی خوب در زندگی زناشویی نیازی به ویژگی ذاتی نیست و این یک مهارت آموختنی است.

هر چقدر اطلاعات شما نسبت به همسرتان و نیاز‌ ایشان کامل‌تر باشد و به نکات گفته شده در این مطلب بیشتر دقت کنید، بدون شک رابطه جنسی بهتری را تجربه خواهید کرد.

رابطه‌ای که هر دو طرف از آن لذت کافی را ببرند. حتی درباره این موضوع می‌توانید از پزشکان روانشناس نیز کمک بگیرید تا به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوید. برای گرفتن نوبت دکتر می‌توانید از سامانه آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

آیا شما تا به حال در رابطه جنسی خود با همسرتان دچار مشکل شده‌اید؟ برای رفع آن چه اقدامی انجام داده‌اید؟ در صورت نیاز می‌توانید مشکلات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا مشاور سلامتی دکتردکتر در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر