از بین بردن جای جوش در یک روز شدنی است؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

زیبایی و شادابی پوست صورت یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی به شمار می‌رود. بسیاری از زنان و مردان به‌دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند زیبایی و جوانی پوستشان را برای مدت طولانی حفظ کنند. کرم‌ها و لوازم بهداشتی مختلف و پرطرف‌داری برای این منظور طراحی و تولید شده است. اما یکی از عواملی که با وجود مصرف محصول‌های مختلف هنوز برای بسیاری از افراد مشکل‌آفرین است، ماندگاری جای جوش و آکنه پوستی است. از بین بردن جای جوش و آکنه چگونه است؟ معمولا بعد از بروز جوش و مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا برطرف شود، جای جوش روی پوست می‌ماند. این عارضه ممکن است تا مدت طولانی روی پوست بماند که برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. به همین دلیل ما در این مقاله درباره انواع مختلف روشهای از بین بردن جای جوش به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. اگر شما هم دنبال بهترین راهکارها برای رفع جای جوش سفید و عمیق و آکنه صورتتان هستید، در این مقاله همراه ما باشید. فراموش نکنید که برای کشف علت جوش‌زدن و انتخاب درمان مناسب باید از متخصص پوست کمک بگیرید. 

از بین بردن جای جوش

جوش‌ها لکه های قرمز برجسته با مرکز سفید هستند که وقتی فولیکول‌های مسدودشده مو ملتهب یا با باکتری عفونی می‌شوند به وجود می‌آیند. انسداد و التهاب در اعماق فولیکول‌های مو باعث ایجاد توده‌های کیست مانند در زیر سطح پوست شما می‌شود. با کشف علت بروز جوش صورت و بدن، جای جوش عفونی و انواع آکنه را می‌توان از بین برد. 

برای مثال، جای جوش پشت گردن را چطور از بین ببرید؟ روش‌های مختلفی وجود دارد اما لازم است که در ابتدا، منبع اصلی بروز چنین چیزی را کنترل کنید. ناحیه پشت گردن چرب‌تر است و احتمال بروز چنین جوش‌هایی را بالا می‌برد.

شاید با نظافت بیشتر بتوانید ایجاد چنین جوش‌هایی را مدیریت کنید. گاهی هم پای مسائل هورمونی به میان است و برای جلوگیری از بروز جای جوش پشت کتف یا هر ناحیه دیگری، نیاز به بررسی این نوسانات وجود دارد. از بین بردن جای جوش و آکنه و درمان جوش‌های هورمونی را بشناسید و از آنها خلاص شوید.

رفع جای جوش

آکنه چیست؟

باید بدانید که آکنه یک بیماری شایع پوستی است و زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو زیر پوست مسدود می شوند. سبوم یعنی روغنی که به جلوگیری از خشک شدن پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست منافذ را مسدود می‌کنند.

این روند منجر به شیوع ضایعاتی می‌شود که معمولاً به آنها جوش می‌گویند. رفع جای جوش سرسیاه یا سرسفید که در دسته‌بندی آکنه قرار می‌گیرند، چه خواهد بود؟ به جای جوش اسکار هم گفته می‌شود و روش‌های گوناگونی برای از بین‌بردن آن تجویز می‌شود.

تفاوت جوش با آکنه چیست؟

واضح‌ترین راه برای تمایز بین آکنه و جوش این است که درک کنید که جوش‌ها نشانه یک بیماری هستند، در حالی که آکنه خود بیماری است. افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، جوش ها را به عنوان بخشی از بیماری خود تجربه می‌کنند، اما همه کسانی که گاه به گاه جوش می‌زنند، پوست مستعد آکنه ندارند. 

فرق لکه‌های تیره آکنه و تفاوت با جای جوش در چیست؟ جای آکنه معمولا قهوه‌ای، قرمز یا سیاه است و حالت مسطح و تخت دارد اما مورد دیگر جای جوش عمیق تولید می‌کند و فرورفته هم می‌شود. 

جای جوش روی صورت چیست؟

برای از بین بردن جای جوش و آکنه و لکه‌های آنها سلول‌های جدید جای سلول‌های قدیمی پوست را می‌گیرند. این سلول‌ها برای ترمیم بافت آسیب‌دیده ملانین تولید می‌کنند. در بیشتر مواقع به‌دلیل شدت آسیب و التهاب، ملانین بیشتری تولید شده که موجب بروز لکه‌های تیره یا اسکار (زخم) می‌شود. به این لکه‌های تیره و زخم، جای جوش می‌گویند.

جای جوش خوب می‌شود؟

این موضوع وابسته به شیوه درمان و وضعیت پوست هر فرد است. باید به سراغ دقیق‌ترین راه بروید و از آزمون و خطاکردن برای رفع جای جوش عمیق و سطحی خودداری کنید. روش از بین بردن جای جوش و آکنه در هر مورد چیست؟

اثر جوش های مختلف روی صورت

جای جوش و آکنه معمولا به‌صورت لکه‌های تیره، لکه‌های قرمز، اسکار آکنه و اسکارهای قرمز دیده می‌شوند. 

  • لکه‌های تیره و جای جوش قهوه‌ای: این لکه‌ها به‌صورت مسطح روی پوست دیده می‌شوند و معمولا به‌رنگ قهوه‌ای هستند. دلیل اصلی ایجاد این لکه‌ها، تولید بیش‌ از حد ملانین توسط سلول‌هایی است که بافت آسیب‌دیده را ترمیم کرده‌اند.
  • جای جوش قرمز: لکه‌های قرمز، جای جوش‌هایی هستند که به‌تازگی بهبود یافته‌اند. این لکه‌ها هم مانند لکه‌های تیره روی پوست مسطح هستند و معمولا 6 ماه زمان می‌برد تا کاملا از بین بروند.
  •  اسکار آکنه: بدترین نوع جای جوش روی پوست، اسکارهای آکنه است. این زخم‌ها به‌دلیل آسیب زیاد و التهاب شدید بافت زیرین پوست به وجود می‌آیند. اسکارها به 2 صورت فرورفتگی یا برآمدگی روی پوست ایجاد می‌شوند. با کرم لایه‌بردار یا راهکارهای خانگی درمان نمی‌شوند و باید با لیزر و روش‌های دیگر بهبود پیدا کنند. 
  • اسکار قرمز: اسکارهای قرمز نسبت به اسکارهای آکنه، شدت کمتری دارند و راحت‌تر درمان می‌شوند. این زخم‌ها به‌صورت فرورفتگی‌هایی با عمق کم روی پوست دیده می‌شوند. اغلب روی گونه‌ها و پیشانی ایجاد می‌شوند و بعد از 6 ماه بهبود می‌یابند.

جای جوش زونا یا آبله مرغان و بیماری‌های مشابه قرمز است و روی پوست تا مدت زیادی باقی می‌ماند. برای رفع هر نوع جوش از جمله جای جوش تازه یا زیرپوستی باید اقدامات درست و مناسب را در اختیار بگیرید. 

روش های درمانی و پزشکی از بین بردن جای جوش و آکنه

برای درمان فرورفتگی جای جوش و از بین بردن قرمزی جای جوش، روش‌های متعددی وجود دارد که باید توسط متخصص پوست و مو تجویز شوند. دارودرمانی و مصرف داروهای ضدالتهاب و ضدباکتری، لیزردرمانی و سابسیژن از مواردی هستند که برای درمان و بهبود جای جوش استفاده می‌شوند. 

از بین بردن جای جوش با لیزر

دستگاه لیزر، نوری با طول موجی مشخص را متناسب با هدفی که پزشک دارد، به پوست می‌تاباند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزردرمانی، برطرف کردن جای جوش و اسکار روی پوست بدن است. برای این منظور، دستگاه‌های لیزر متعددی مثل دایود، لیزر دی‌اکسیدکربن، لیزر Erbium YAG و لیزر فرکشنال استفاده می‌شوند. این روش در رفع جای جوش آبله مرغان و جوش‌های عمیق کاربرد دارد. 

این دستگاه‌ها معمولا به 2 صورت تخریبی یا غیرتخریبی شناخته می‌شوند. کار این دستگاه‌ها ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده پوست است. با دستگاه لیزر تخریبی که برای درمان اسکارهای آکنه بسیار مفید هستند، می‌توان بافت سطحی پوست را تخریب کرد تا با تحریک کلاژن و سلول‌های پوستی، پوست بازسازی شود.

دوره نقاهت این نوع لیزر نسبت به لیزر غیرتخریبی طولانی‌تر است. در دستگاه لیزر غیرتخریبی، از آنجا که شدت اشعه و میزان نفوذ آن در پوست کمتر است، فقط روی تحریک کلاژن برای بازسازی پوست تمرکز می‌شود.

کلاژن نوعی پروتئین در بدن انسان است که باعث استحکام و افزایش حالت کشسانی پوست می‌شود. همچنین در بازسازی پوست و ساخت سلول‌های جدید هم موثر است.

توجه کنید که بعد از لیزردرمانی باید از پوست خود به‌خوبی مراقبت کنید. بهتر است کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و حتما از ضدآفتاب و کرم‌های ترمیم‌کننده پوست استفاده کنید.

از بین بردن جای جوش و آکنه

لیزر فرکشنال برای جای جوش

لیزر فرکشنال (fractional) کاربردهای زیادی دارد و از لیزرهای غیرتخریبی به شمار می‌رود. از این روش برای درمان جای جوش و اسکارهای آکنه استفاده می‌شود و با تحریک کلاژن پوست، به بازسازی بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند.

علاوه بر این، برای درمان چین‌وچروک، لکه‌های تیره پوست که ناشی از آکنه‌های پوستی، نور خورشید یا کهولت سن هستند هم استفاده می‌شود. استفاده از لیزر فرکشنال از بروز جوش یا آکنه هم پیشگیری می‌کند و چون منجر به تولید کلاژن بیشتری در پوست می‌شود، میزان استحکام آن را افزایش می‌دهد.

لیزر IPL برای جای جوش

لیزر IPL یا گرمادرمانی، با استفاده از گرمای تولیدشده به‌وسیله نور لیزر که در طول موج‌های مختلف تولید می‌شود، می‌تواند در درمان جای جوش موثر باشد.

از این روش برای درمان اسکار‌های آکنه، لکه‌های تیره و آفتاب‌سوختگی استفاده می‌کنند. از طرفی لکه‌های قرمز هم با این روش به‌خوبی درمان می‌شوند.

انواع ژل و کرم ترمیم کننده جای جوش

بیشتر کرم‌های ترمیم‌کننده جای جوش از کرم‌های لایه‌بردار محسوب می‌شوند. این کرم‌ها بیشتر برای درمان لکه‌های تیره و قرمز آکنه کاربرد دارند و در بهبود اسکارهای آکنه چندان مفید نیستند.

این کرم‌ها سطح میانی پوست را ترمیم می‌کنند و در برای از بین بردن جای زخم ناشی از سوختگی یا بریدگی هم کاربرد دارند. جای جوش باسن یا پیشانی و هر نقطه دیگری را هم می‌توانید با این محصولات کنترل کنید. 

میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ (microneedling)، پزشک با ایجاد سوراخ‌هایی تقریبا به عمق 2 میلی‌متر، سعی می‌کند پوست را تحریک کند تا کلاژن بیشتری ساخته شود.

میزان اثربخشی این روش به تعداد دفعات انجام آن و عمق سوراخ‌های ایجاد شده مربوط است. توجه کنید که این روش باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا احتمال عفونت پوست کاهش پیدا کند.

ساب سیژن (سابسیژن) سریع‌ترین روش از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش در کمترین زمان ممکن چطور پیش می‌رود؟ سریع‌ترین روش از بین بردن جای جوش و آکنه را می‌شناسید؟سابسیژن (Subcision) یکی از موثرترین روشهای درمانی جای جوش و آکنه است. در این روش با استفاده از یک سوزن در بافت آسیب‌دیده یا اسکار، زخمی ایجاد می‌کنند تا با تشکیل لخته خون در زیر پوست، به تولید کلاژن بیشتر کمک شود. 

سابسیژن انواع مختلفی دارد که متناسب با نحوه و مکان ایجاد زخم انتخاب می‌شود. به‌عنوان‌مثال در سابسیژن کانولا به‌جای ایجاد زخم‌های متعدد روی پوست، تنها در یک ناحیه زخم ایجاد می‌شود.

از این طریق روی بخش‌های دیگر پوست سابسیژن را انجام می‌دهند. مراقبت‌های بعد از انجام سابسیژن بسیار مهم است. باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید تا از عفونت‌های باکتریایی جلوگیری شود. 

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) روشی غیرتهاجمی برای درمان لکه‌های تیره و قرمز پوست است. ابتدا ذراتی ریز روی پوست پخش می‌شود و بعد دستگاهی روی سطح پوست شروع به لایه‌برداری از سطح پوست می‌کند.

در این روش، لایه‌برداری عمیق‌تری نسبت به استفاده از کرم‌های لایه‌بردار انجام می‌شود. با روش میکرودرم ابریژن، می‌توان علاوه بر از بین بردن لکه‌های ناشی از جای جوش، پوستی صاف و یکدست داشت.

داروی جای جوش 

استفاده منظم از رتینوئیدهای موضعی مانند این موارد هم برای از بین بردن جای جوش و آکنه در برخی موارد مفید است:

  • ترتینوئین (Retin-A)
  • آداپالن (Differin)
  • تازاروتن (Tazorac) 

این پمادهای ضدجای جوش باید از سوی پزشک به عنوان بخشی از مسیر درمان و متناسب با شرایط هر بیمار تجویز شوند.

درمان جای جوش

روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش

مهم‌ترین راهکارهای خانگی درمان جای جوش شامل موارد زیر است:

  • آلوئه‌ورا: این گیاه خاصیت ترمیم‌کنندگی و روشن‌کنندگی قوی دارد. برای درمان لکه‌های تیره پوست و از بین بردن ترک‌ها و چین‌وچروک پوستی مفید است.
  • ویتامین C: لیمو‌ترش سرشار از ویتامین C است. با مالیدن اندکی از آب لیمو‌ترش روی جای جوش‌ها در مدت‌زمان کوتاهی شاهد سفید شدن و محو شدن لکه‌های تیره خواهید بود.
  • کرم ضدآفتاب: این کرم‌ها از پوست صورت و بدن شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌‌کنند. روزانه باید از این کرم‌ها استفاده کنید و هر 3 تا 4 ساعت آن‌ها را روی پوست خود تمدید کنید. کرم‌های ضدآفتاب نه‌تنها از تشدید آکنه‌ها جلوگیری می‌کنند، بلکه احتمال ابتلا به سرطان پوست را هم کاهش می‌دهند.
  • عسل: عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد. با قرار دادن عسل طبیعی روی جای جوش‌ها، لکه‌های تیره و قرمز کم‌رنگ می‌شوند.
  • خیار: خیار باعث شاداب‌شدن پوست می‌شود. به‌دلیل داشتن ویتامین A و پتاسیم در از بین بردن و ترمیم جای جوش هم مفید است. می‌توانید مقداری از خیار یا آب خیار را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 30 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.
  • زردچوبه: از بین بردن جای جوش و آکنه با این ماده هم مقدور است چون خواص ضدالتهابی دارد و با وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، پوست درخشان‌تر می‌شود. زردچوبه ضدلک جای جوش است. 
  • سرکه سیب: این ماده هم دارای خواص ضدالتهابی و میکروبی است و می‌تواند در رفع جای جوش و آکنه نقش داشته باشد.
در به کارگیری روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش و آکنه دقت کنید. یادتان باشد که بسیاری از توصیه‌های خانگی کاربردی نیستند. برای مثال، استفاده از خمیردندان برای از بین‌بردن جای جوش را شنیده‌اید؟
این ماده اصلا نقشی در رفع جای جوش ندارد. خمیردندان می‌تواند وضعیت پوست را بسیار بدتر کند چون حاوی چند ماده است که منافذ پوستی را مسدود می‌کنند؛ مانند پراکسید هیدروژن، جوش شیرین، الکل و منتول. 
پیشنهاد می‌کنیم تا برای خرید محصولات مراقبت از پوست، روی عکس زیر بزنید:
 

درمان جای جوش صورت با طب سنتی

برای جای جوش چه روغنی خوب است؟ روش‌های سنتی را قبول دارید؟ باید بدانید که این روش‌ها پایه علمی درستی ندارند و قابل اعتماد کامل نیستند. بهتر است که فقط آنها را مرور کنید و در استفاده‌شان احتیاط به خرج بدهید. 
 
حجامت جای جوش و روش‌هایی که از سوی طب سنتی توصیه می‌شوند، از سوی بسیاری از متخصصان موردقبول نیستند. اگر قصد دارید که از روش‌های این نوع طب بهره ببرید، باید حتما تحقیقات کافی انجام بدهید. 
از تجویزات معروف دیگر طب سنتی برای از بین بردن جای جوش و آکنه باید به این موارد هم اشاره کنیم:
  • روغن نارگیل
  • روغن درخت چای
  • آب لیمو
  • طب سوزنی

پیشگیری از جای جوش

پیشگیری از ایجاد جای جوش

برای جلوگیری از ایجاد جای جوش باید از دست‌زدن به آن و فشاردادنش خودداری کنید. از ضدآفتاب کمک بگیرید و پوستتان را مرطوب نگه دارید. با این اقدامات ساده می‌توانید از بروز جای جوش جلوگیری کنید. 

در این مقاله درباره روشهای از بین بردن جای جوش و آکنه توضیح دادیم. استفاده از روش‌های خانگی مثل آلوئه‌ورا و عسل یا استفاده از لیزردرمانی و کرم‌های ترمیم‌کننده، همگی باید متناسب با نوع پوست و مشکل شما توسط پزشک متخصص تجویز شوند. برای از بین بردن جای جوش نیاز است که صبور باشید و روتین بهداشتی منظمی برای درمان در نظر بگیرید.

مشورت با پزشک برای انتخاب بهترین راه را فراموش نکنید و یادتان باشد که سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات پزشکان مختلف است.

درباره از بین بردن جای جوش و آکنه پرسش دیگری در ذهن دارید؟ از ما بپرسید تا به پاسخ برسید. 

منابع:

healthline

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
17 نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام

    چه پمادی خوبه برای جای جوش پاک بشه صورتم خیلی خراب شده

    جوش های چرکی هست

  2. جواد می گوید

    روتین پوستی چیزه

  3. آیناز موسوی می گوید

    ببخشید. الان از صورتم یه جوش چرکی در اومده سرش باز نشده که چرکه بیاد بیرون مونده داخل خیلی بد شده دردشم زیاده چیکار کنم 0؟؛

  4. حمیدرضا طوماری می گوید

    من صورتم جای جوش عمیق و قهوه ای سطحی داره به طوری که اصلا نمتونم تو آینه به خودم نگا کنم آیا واقعا درمان مبشه

  5. فاطمه مرادی می گوید

    سلام من پوستم سبزه وفوقالعاده حساس وخشک مدتی هست روی صورتم جوش ها بزرگ میزنم من دستکاریشون نمیکنم ولی بعد یک مدت جاشون قهوه ای میشه نمیدونم چکار کنم. لطفا راهنماییم کنید.

  6. مهسا کرمی می گوید

    من مدت ۶ الی ۷ ماه هست که در نواحی بازو و کمر و باسن جای جوش دارم
    و لک قهو ه ای
    سوال اولم این هست که از دستگاه دموکرافت نتیجه بخش هست استفاده کنم یا تبلیغات هست بیشتر
    دوم اینکه لیزر برای من مناسب هست؟
    راهنماییم کنید ممنون میشم

  7. محسن خوش سیما شهرکی می گوید

    فرزندم در چند ماه پیش بنا به تشخیص پزشک مبتلا به آبله مرغان شد ولی این جوشه که اکنون پنج ماه میگذره کمتر نشده هیچ بلکه زیاد و زیادتر هم شدن و تمام بدن فرزندم رو فرا گرفتن تب و سردرد و مشکلات تنفسی و یا هر علائم دیگری همراه این جوش‌ها نیست ولی خارش اونها فرزندم ا خیلی اذییت می‌کند. جوش‌های قدیمی خشک و جوشهای جدید پدیدار می‌شوند بطوری که کل بدن فرزندم را یکنواخت فراگرفته . ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با شرح‌حالی که فرمودین خیر آبله مرغان نیست و باید معاینه بشن
      به متخصص پوست مراجعه کنید

  8. آیناز می گوید

    سلام ببخشید ۱۵ سالمه دختر هستم
    از صورتم خیلی جوش در میاد ولی یه اشتباهی کردم کندم جاشون مونده لکه های قهوه ای چیکار کنم تا این لکه ها برن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر لکه ها سطحی باشن و فرورفتگی ایجاد نشده باشه درمان موضعی و با استفاده از کرم و محلول هست
      اما اگر وسیع تر باشن اقدامات درمانی مثل ساب سیژن و لیزر و …ممکنه لازم باشه
      جهت معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید

      1. omid می گوید

        سلام نگفتید چه کرمی و محلولی برای این لکه های قهوه ای مناسب است

  9. ... می گوید

    سلام وقتتون بخیر 🌹🌹✨
    من به بازوم بشدت دست میزنم و حتی اگه جوش هم نداره من بزور از منافذش با فشار بیش از حد تخلیه میکردم و این یک عادت اشتباه در من بود و من خیلی پشیمونم میخام بدونم اگر دست نزنم خوب میشن و جاشون نمیمونه؟؟خیلی نگرانم خواهش میکنم راهنماییم کنین🙏🥺🌹

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله از صابون آنتی آکنه برای شستشو روزانه محل جوش ها استفاده کنید

  10. ناشناس می گوید

    سلام
    من ۱۸سالم هست واز ۱۲-۱۳سالگی بازو و کمرم و صورتم جوش میزد فعال نبودن،، معلمولی بودن امامن اشتباه کردم دست زدن بهشون و خیلی تحریک کردم پوستم رو الان صورتم بهتره ولی تمام بالاتنم جای جوش و زخمه هنوزم جوش میزنم ولی خیلی ناراحت لک ها هستم و فکر میکنم دیگه با کرم درمان نمیشن،، با کدون روش لیزر درمان میشن؟ واقعا تاثیر داره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله تاثیر داره، اول باید معاینه شین و بعد پلن درمان گذاشته شه
      توصیه میشه حتما جهت درمان به متخصص” پوست مراجعه کنید

  11. نازگل می گوید

    سلام
    من 28سال خانم و قد160وزن 77 هستم .الان چند ماهه عذر میخام کشاله رانم قسمت داخلیش جوشهای دردناک میزنن ک وقتی هم خوب میشه جاش میمونه .بعد جوش بعد .الان شاید +10تا جا مونده .نمدونم علت جوشها برای چاقیمه؟؟؟چکار کنم خوب بشن ازمایش خون هم سالم بود .سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موهای اون ناحیه رو شیو میکنین؟
      ازمایش خون شامل هورمون ها هم بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر