رژیم غذایی مناسب دیابت – شما هم به این سفر یک روزه دعوتید

پیشگیری بهتر از درمان است، این اصلی مهم و اساسی در بیماری دیابت نوع دو است. رعایت اصولی از قبیل فعالیت های مناسب ورزشی، رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت ، مانع از بروز مرض قند و عوارض متعاقب این بیماری می شود و زندگی سالم و طول عمر بیشتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

شاید برای شما سوال باشد که مگر شدنی است که رژیم غذایی بر طول عمرتان اثرگذار باشد؟ دقیقا درست است. بهتر است بدانید که غذا مهم ترین راه علاج بیماری هاست و غذای ناسالم و نادرست هم مادر بسیاری از مرض هاست.

اگر شما مبتلا به دیابت نیستید و یا مبتلا به این بیماری بوده اید و تحت درمان قرار گرفته اید، فرصت را غنیمت بشمارید و با اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت، مرض قند را مهار کنید.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دوست عزیز، از شما می خواهیم که فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار شده اید و قرار است تا شب، رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت را در زندگی روزمره خود پیاده کنید. این سفر زمانی یکروزه را با هم طی می کنیم.

وعده غذایی صبحانه:

وعده غذایی صبحانه از اهمیت بسزایی برخوردار است پس لطفا از صبحانه خوردن بی تفاوت نگذرید. خوردن یک صبخانه کامل، باعث می شود که شما انرژی کافی برای فعالیت تا وعده غذایی ناهار را داشته باشید.

شما باید احتیاط کنید که از مصرف بیش از اندازه مواد حاوی افزودنی ها و دارای شکر زیاد جلوگیری کنید. عسل به مفدار کافی بخورید. یک یا دو عدد خرما در کنار وعده صبحانه، قند خون شما را به اندازه کافی تنظیم می کند.

احتیاط کنید، از ریختن بیش از اندازه شکر یا قند در چای یا شیر جلوگیری کنید.

اگر از آبمیوه های غیر طبیعی استفاده می کنید، همان بهتر است که یا کم مصرف کنید یا اصلا مصرف نکنید و شیر را جایگزین کنید. بیشتر آبمیوه های ساخته شده در کارخانجات، مقدار شکر بالایی دارند و چندان برای سلامت شما مفید نیست.

وعده غذایی ناهار:

مصرف یکسری از غذاها به کنترل شدن قند خون در محدوده نرمال کمک می کنند. ما قرار نیست شما را از خوردن غذاها منع کنیم، فقط به شما توصیه می کنیم، در هر وعده غذایی زیاده خوری نکنید، وعده غذایی اصلی را کمتر بخورید و میان وعده های غذایی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

تنها غذایی که عدم مصرف آن را به شما توصیه می کنیم، فست فود های سرخ شده هستند که اگرچه لذیذ و خوش طعمند، ولی خطر بروز انواع بیماری ها به خصوص دیابت را ایجاد می کند.

  • گوشت قرمز بخورید ولی نه زیاد
  • خوردن گوشت سفید به خصوص ماهی و میگو در رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت نقش مهمی دارد.
  • غذاهایی از قبیل خورشت و سوپ های حاوی حبوبات را فراموش نکنید.
  • غیر قابل انکار است که مصرف سبزیجات، لیمو ترش، روغن زیتون در کنار وعده اصلی ناهار بسیار مفید است.
  • اگر عادت به مصرف ترشی بهمراه وعده غذایی دارید، ترشی سیر را به شما توصیه می کنیم.
  • بهترین آشامیدنی در سفره برای یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت، قطعا آب و دوغ کم چرب و کم نمک است.
  • نوشابه را از سفره خود حذف کنید. هر قوطی نوشابه حاوی دهها حبه قند است. 

وعده غذایی شام:

در یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت، شام باید مختصر و سبک باشد و سر شب حوالی ساعت هشت و نه خورده شود.

این توصیه را جدی بگیرید که خوردن شام هر شب بصورت غذای سنگین و به خصوص محتوای گوشت قرمز و یا گاه فست فود ها در ساعات پایانی شب یا اوایل بامداد، به این معنی است که شما خود را در دایره خطر بیمار شدن و ابتلا به مرض قند و بیماریهای قلبی قرار داده اید. بهنر است اصلا شام نخورید تا بخواهید با این شیوه ناسالم وعده غذایی شام را داشته باشید.

میان وعده ها:

یکی از پر اهمیت ترین بخش های رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت، میان وعده های هستند. به شما توصیه می شود در میان وعده ها از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

  • میوه های زردآلو، هلو، سیب با پوست، انبه، پرتقال، گریپ فوروت میان وعده های مفیدی هستند.
  • خشکبار و تنقلاتی از قبیل آجیل، توت و انجیر و خرما خشک شده، بادام زمینی و غیره به شرطی که به اندازه مصرف شوند بسیار مفید و مقوی هستند.

به خاطر داشته باشید که اگر حجم غذایی که در وعده های اصلی قرار است بخورید را به چندین بخش در طول روز تقسیم کنید و میان وعده ها به کم شدن پرخوری ناهار کمک کند، شما قدم مهمی در اجرای رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت در زندگی روزمره خود برداشته اید.

دیتابیس اطلاعات پزشکی WebMD

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.