هفت اصل مهم در رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

بیماری های قلبی امروزه جزء شایع ترین بیماری ها بحساب می آیند. احتمالا سبک نادرست زندگی روزمره از قبیل کم تحرکی و رژیم های غذایی ناسالم در این رویداد نقش مهمی داشته باشند. آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب از جمله مهم ترین اطلاعاتی است که شما باید در زندگی بدانید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، احتمالا تکه‌ی گم شده پازل زندگی شما باشد. وقت آماده کردن غذاهای سالم ندارید، به رستوران ها و فست فود فروشی ها می روید، غذاهای پرچرب و غیر استاندارد می خورید و صرفا شکم سیر شده است ولی نیاز بدن به غذای سالم تامین نشده است.

ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب 

بدن شما به مواد مغذی و ویتامین های غذاهای سالم بیشتر نیاز دارد، تا غذاهای خوش نمک و چرب فست فود فروشی ها. شما اگر چند توصیه ساده در زندگیتان درباره رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب را رعایت کنید، نه تنها از شر بیماری های قلبی دور خواهید ماند بلکه مشکلاتی مثل فشارخون و چربی و قند خون بالا هم کاری به کار شما نخواهند داشت.

اصل اول: حضور میوه و سبزیجات در سبد غذایی

سبزیجات را کنار وعده های غذایی تان قرار دهید، سبزیجات علاوه بر کمک های قابل توجه به هضم و جذب بهتر غذا، دارای ویتامین هایی است که برای سلامت فلب اهمیت دارد.

به شما توصیه می شود که خورشت هایی که سبزیجات در آنها کاربرد دارد را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

روزانه در چند نوبت به عنوان میان وعده، میوه مصرف کنید. میوه هایی از قبیل انار، سیب، انگور، توت فرنگی، شاه توت و غیره ارادت خاصی به سلامتی قلب شما دارند. از این میوه ها بیشتر مصرف کنید.

دوست عزیز، در میوه و سبزیجات موادی وجود دارند به نام آنتی اکسیدان که اثرات سلامتی این مواد خارق العاده است. مواد غذایی با خاصیت آنتی اکسیدان در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب بسیار حائز اهمیت است.

اصل دوم: گوشت سفید بیشتر، گوشت قرمز کمتر

گوشت قرمز اگر چه باید در رژیم غذایی شما حضور داشته باشد چون تامین کننده موادی است که برای سلامت بدن نیاز است ولی ایرادی که وجود دارد این است که خانواده های ایرانی اکثرا بیش از حد از گوشت قرمز در وعده های غذایی خود استفاده می کنند. در هر مهمانی، جشن یا عزا، بساط کباب گوشت بره و گوسفند آماده است که مناسب و سالم نیست.

دوست عزیز، ارزش گوشت سفید از گوشت قرمز از نظر شاخص های سلامت بسیار بیشتر است. گوشت مرغ و ماهی را در وعده های غذایی خود فراموش نکنید.

نکته ای که لازم است به شما تذکر دهیم این است که حذف کردن ماهی از لیست غذایی خود به نفع سلامت شما نیست. توصیه شده است که 2 تا 3 نوبت در هفته، خورشت قلیه ماهی یا کباب ماهی بخورید.

اصل سوم: روغن های خوراکی غیر استاندارد را کنار بگذارید.

برای سرخ کردن غذاها، از روغن حامد اصلا استفاده نشود. توصیه می کنیم که روغن سرخ کردنی را جایگزین کرده و در هنگام سرخ کردن، از استفاده بیش ار حد روغن خودداری کنید. مواد غذایی روغن را به درون خود کشیده و وقتی وارد بدن شما می شوتد، همه آن روغن ها را به بدن شما علی الخصوص قلب و رگ های قلبی تحویل خواهد داد.

روغن های گیاهی از قبیل روغن زیتون و روغن کنجد در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب می توانند نقش مهمی داشته باشند.

اصل چهارم: مواد اضافی سر سفره نگذارید.

از آوردن نمکدان بر سر سفره جدا خودداری کنید. نمک اگر چه غذا را خوش طعم می کند ولی وقتی به سر سفره بیاید و بی رویه روی هر غذایی پاشیده شود، دیگر خوش طعم کننده نیست بلکه تبدیل به یک ماده ی ناسالم و بیماریزا می شود.

شکر و قند اضافی هم دقیقا همانند نمک مضر هستند، اگر بی رویه مصرف شوند.

یادتان باشد که نمک زیادی می تواند عامل بروز بیماری فشار خون بالا و شکر و قند اضافی هم عامل بروز بیماری دیابت گردد.

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، باید عادت کنید که از نمک، قند و شکر را تا حد امکان کمتر مصرف کنید.

اصل پنجم: غذاهی پرچرب مصرف نکنید.

تا حد امکان میزان روغن مصرفی در غذاها را کاهش دهید و از مصرف غذاهای چرب جلوگیری کنید چون نقش عمده ای در بروز بیماری کلسترول بالا (چربی خون بالا) دارد.

اگر خورشتی که آماده کرده اید به گونه ای است که روغن بصورت یک لایه بر سطح خورشت دیده می شود، مناسب نیست. این غذا شاید خوشمزه باشد ولی سالم نیست.

غذاهایی از قبیل کله پاچه، دیزی، آبگوشت که اصولا غذاهای پر چرب هستند کمتر مصرف کنید.

اصل ششم: غذاهای فست فود را فراموش کنید. 

در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، ساندویچ و فست فود ها و سیب زمینی سرخ شده اصلا جایگاهی ندارند، بلکه قویا ممنوع شده هستند.

ما به شما توصیه می کنیم که تلاش کنید مصرف فست فود ها را به حداقل برسانید. اگر قادر باشید که این عادت ناسالم را ترک کنید که فوق العاده است.

اصل هفتم: متعادل غذا بخورید.

این یک اصل مهم است که اگر مایلید که یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب داشته باشید، نباید پرخوری کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر حجم غذایی که در وعده های اصلی قرار است بخورید را به چندین بخش در طول روز تقسیم کنید و میان وعده هایی از قبیل میوه ها، خشکبار و تنقلاتی از قبیل آجیل، توت و انجیر و خرما خشک شده، بادام زمینی مصرف کنید، شما اصل مهمی در داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب را رعایت کرده اید.

این نکته را بخاطر بسپارید که همیشه ” پیشگیری بهتر از درمان است “. به شما توصیه می کنیم به رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب به عنوان یک راه حل کلیدی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی توجه داشته باشید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.