زنگ هشدار زخم معده چه زمانی به صدا در می آید؟

زخم معده از بیماری های شایع گوارشی به حساب می آید که باید باید با توجه به زنگ هشدار زخم معده هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا مورد بررسی قرار بگیرید و در صورت نیاز، درمان مناسب زخم معده برای شما شروع گردد. یک درمان با کفایت، شما را در روند بهبودی قرار می دهد.

دوست عزیز، زخم معده یک بیماری ساده با درمان ساده است که اگر با توجه و پیگیری شما همراه شود به‌زودی و به‌خوبی درمان می شود. متاسفانه اگر نسبت به زنگ هشدار زخم معده بی توجهی کنید و اجازه بدهید که بیماری پیشروی کند و دیر به پزشک مراجعه نمایید، احتمال دارد که عوارض متنوعی از قبیل عفونت معده، خونریزی معده یا سرطانی شدن زخم معده را در آینده تجربه کنید.

درد؛ مهم ترین زنگ هشدار زخم معده

درد ناشی از زخم در معده، هم در طول روز و هم در شب ممکن است باعث ناراحتی شما گردد و حتی گاهی شدت درد به اندازه ای بالا است که می تواند شما را از خواب بیدار کند. این درد نه تنها در زمان احساس سیری بعد از غذا خوردن ممکن است بوجود بیاید، بلکه خالی بودن شکم برای مدت طولانی و گرسنگی نیز شدت درد را بیشتر می کند.

سوء هاضمه

به این نکته توجه داشته باشید که اگر بعد از غذا خوردن، مکررا آروغ می زنید یا به سکسکه می افتید، این علامتی از سوء هاضمه است و از جمله نشانه های بیماری زخم شدگی سطح داخلی معده است.

تهوع و استفراغ

اگر صبح که از خواب بیدار می شوید، قبل از خوردن صبحانه و با شکم خالی حالت تهوع و یا حالت اوق زدن دارید و این علایم چندین و چند بار در طول هفته تکرار شود، شما احتمالا در خطر مبتلا شدن به زخم معده هستید.

سنگینی شکم

ممکن است که شما احساس کنید شکم تان سنگین شده درست مثل حالتی که یک پارچ آب را یک نفس نوشیده باشید. احساس سنگینی و سیری همزمان با وجود اینکه غذا یا آب زیادی مصرف نکرده باشید از جمله نشانه های زخم در معده است.

کاهش اشتها

درد تیز و سوزشی که بعد از خوردن غذا ایجاد می شود، باعث می شود که شما به مرور زمان، ترس از غذا خوردن پیدا کنید فلذا شما آرام آرام کم خوراک می شوید و علی رغم اینکه زود به زود احساس گرسنگی می کنید ولی میلی به غذا خوردن ندارید.

کاهش وزن؛ جدی ترین زنگ هشدار زخم معده

طبیعی است وقتی که شما کاهش اشتها پیدا کرده اید و از سوی دیگر تهوع و استفراغ بعد از غذا خوردن دارید، به مرور زمان وزن شما افت می کند.

خونریزی؛ اورژانسی ترین زنگ هشدار زخم معده

اگر شما مدت ها از بیماری زخم معده رنج برده اید و تحت اقدامات توصیه ای، درمان های دارویی و یا جراحی بوده باشید، اگر ناگهان یکی از سه علامت اورژانسی از قبیل استفراغ خونی، مدفوع خونی و یا مدفوع مشکی در شما بروز پیدا کرد، بدون کوچکترین تعلل برای اقدامات تشخیصی یا درمانی به پزشک مراجعه کنید.

دوست عزیز، اگر زنگ هشدار زخم معده در شما به صدا در آمد، لطفا فرصت را غنیمت بشمارید و برای تشخیص داده شدن اینکه آیا شما مبتلا به زخم معده هستید یا خیر به پزشک مراجعه کنید.

درمان زودهنگام بیماری زخم معده، باعث می شود علایم و بیماری کنترل شود و هیچ عارضه ای شما را  در آینده تهدید نکند.

برگرفته از: دیتابیس اطلاعات پزشکی Best Practice BMJ

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. پژمان می گوید

    دوست عزیز زخم معده و بیماری های مربوط به ان که در طولانی مدت ایجاد شده اصلا هم بیماری ساده ای نیست و خیلی سخت و طولانی درمان میشه, اونم با داروهای ایرانی که بدتر عوارض داره و کلا واسه اکثر مریضا کلا دو سه مدل نسخه میشه نوشت, در صورتی که دستور تولید اسید از مغز میاد و کم کم با تغییر سبک زندگی میشه درستش کرد.منکه صد مدل دارو خوردم و پیش کلی دکتر و طب سنتی هم رفتم ولی هییییچ

  2. امیر می گوید

    سلام ببخشد من معدم ۳ ماه درد میکنه ولی وقته گرسنه میشم حالت تهوع میگریم و شروع ب درد میکنه همش همینجوریه دکترم رفتم ۴۰ تا آزمایشیم دادم گفتن مشکلی نداری نمیدونم چرا خوب نمیشم

  3. ف.ش می گوید

    سلام وقت بخير
    خانومي ٢٦ ساله هستم ك ٣ سالي ميشه سابقه ي ريفلاكس معده دارم و دارو مصرف ميكنم مرتب
    مشكلم اينه ك من ب فاصله ي ١٠ دقيقه بعد از ي وعده غذايي كامل احساس كاذب گرسنگي دارم
    درواقع گرسنم نيس ولي شكمم انگار خاليه و صدا ميده انگار صدساله غذا نخوردم و بدنم شروع ميكنه ب لرزش
    اختلال اضطرابي هم دارم
    نميدونم از كدوم مشكلمه
    تو اينرنت خوندم ديابت خيلي ترسيدم
    سابقه ي ديابت فقط پدر بزرگم دارن و هيچكدوم از بچه هاشون ندارن
    ممنونم

  4. Parsstoo.Bayat می گوید

    با عرض سلام و ادب و خسته نباشید
    من مدت چند ماهی است که ضعف شدید معده دارم ولی از این ماه 12بیشتر ضعف شدید شدیدی دارم و مخصوصا هر چقدر غذا میخورم فایده ایی ندارد.و مخصوصا موقع خواب ضعف شدیدی دارم به طوری که اینگاری معده ام خالی است.و بعد از خوردن غذا مکرر اروغ میزنم.و احساس حالت تهوع دارم و این رو بگویم ریفلاکس معده ام دارم از بچگی و گاهی ام احساس حالت تهوع دارم و احساس میکنم تهوع ام بر میگرد داخل معده ام و اذیت میشوم.و یک هفته ی پیش قفسه سینه ام موقع خواب درد شدیدی داشتم به طوری که تنگی نفس هم داشتم.و سمت معده ام درد میکرد و تیر میکشید.ولی قسمت پهلو ام گاهی تا قسمت شکم درد شدیدی میگیرد و چند روز یکبار معلوم نیست درد پهلو و کلیه شدید هم دارم.چند ماه پیش ازمایش دادم التهاب روده داشتم و دکتر برایم قرص نوشت و خوردم و مدتی بود علایمی نداشتم.ولی بعد تمام شدن قرص هایم شروع شد.و باز به دکتر مراجعه کردم و چکاب کل دادم مشخص شد کم خونی شدید و قندم لب مرز است.و الان از ازمایش دومم گذشته یک ماهی میشود و من علایم جدیدی را دارم.خیلی ممنون میشوم بگویید من چرا این علایم ها را دارم‌.واقعا اذیت میشوم از ضعف شدید و خستگی و بی حالی ام دارم.سپاسگزارم از شما.🌹😢😢😢

  5. رعنا پرویزی می گوید

    با سلام
    سوال” آیا احساس گرسنگی در کم شدن صدا تاثیر داره؟
    منظورم اینه که موقع صحبت کردن صدامون کم میشه و با زور و فشار صحبت می کنیم.
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  6. خلیل تیشه کنی می گوید

    سلام من3سال پیش واریس مری داشتم وباندیگیشن انجام دادم وحال چند روزی است ناراحتی معده پیدا کرده‌ام به طوری که صبح ها به شدت در معده از خواب بیدار میشوم وباخودن مقداری غذا دردم خوب میشود لطفاً مرا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد اندوسكوپي مجدد انجام بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  7. شادمهر می گوید

    سلام خسته نباشید من 20سالمه و سه ماه پیش به علت زخم معده که اسمش دایولافوی بود تو بیمارستان بستری بودم و با اندوسکوپی:
    5cc N/S, 1cc thrombovar, 1cc EP Injection
    به زخم تزریق شد، من سه ماه قبل اینکه giفعال شه سرفه های خشک و شدید داشتم طوری که اخرش سخت قادر به نفس گرفتن میشدم و اوق میزدم دوبار هم بالا اوردم، بعد که بیمارستان بودم و معدم خالی بود سرفه هم نداشتم و وقتی که غذا میخورم یکم سرفه میکردم، الان رژیم غذایی رو رعایت میکنم ولی به ندرت سرفه هایی از اون جنس ولی با شدت خیلی کم رو دارم، البته فکر کنم اگه معدم پر بشه باز هم همونجوری سرفه کنم، بعد از اینکه از بیمارستان اومدم هم یه هفته دچار یبوست شدید بودم که تقریبا درمان شد ولی الان سه ماهه به ندرت دفع راحت داشتم و ابتدای مدفوعم سفت میشه، خواستم مطمئن شم که سرطان نیست خیلی هم پیش دکترم رفتم ولی راجع به این موضوع صحبتی نشده و اخیرا نگران شدم

    در ضمن هیچ سابقه فردی یا خانوادگی در زمینه زخم معده و سرطان نداریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.