غدد لنفاوی و سرطان این سیستم حیاتی را بشناسید

غدد لنفاوی و سیستم آنبخش مهمی از بدن انسان را تشکیل می‌دهد که اکثر مردم اطلاعات زیادی درباره آن و بیماری‌هایش ندارند.

زمانی که خون در بدن در حال گردش است؛ برای غذارسانی و اکسیژن رسانی به بافت‌ها بخشی از خون از رگ‌ها خارش شده و در مجاورت سلول‌ها قرار می‌گیرند. بعد از انجام تبادلات بین خون و سلول‌ها، مجددا خون به داخل رگ‌ها بازمی‌گردد در این میان درصد بسیار اندکی از آن، در بافت‌ها باقی مانده و توسط رگ‌های سیستم لنفاوی جمع‌آوری می شوند و سپس در نزدیکی قلب این مایع مجددا با داخل خون بازگردانده می‌شود.

پس از ورود مایع به داخل رگ‌های لنفاوی دیگر آن را به نام لنف می‌شناسیم. در این سیستم علاوه بر رگ‌های لنفاوی، غدد لنفاوی یا گره‌های لنفاوی نیز وجود دارند که محل استقرار سلول‌های ایمنی هستند و در این محل‌ها عوامل بیگانه را به دام می‌اندازند. وجود سیستم لنفاوی برای سم زدایی بدن کاملا حیاتی است.

غدد لنفاوی چیست؟

غده‌های لنفاوی یا گره‌های لنفاوی اندام‌هایی به شکل بیضی بوده که جزئی از دستگاه ایمنی بدن هستند و حامل مایعی به نام لنف می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و در ارتباط با رگ‌های لنفاوی گسترش یافته‌اند. غدد لنفاوی از سلول‌های لنفوسیتی B ، سلول‌های لنفوسیتیT  (که انواعی از سلول‌های ایمنی هستند) و سایر سلول‌های ایمنی تشکیل شده‌اند. غدد لنفاوی مانند فیلتر یا تله‌ای ذرات بیگانه، مانند برخی سلول‌های سرطانی را به دام انداخته و موجب عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

اگر به ساختار غدد لنفاوی بخواهیم اشاره کنیم؛ باید بگوییم که این غدد یا گره‌های لنفاوی شدیداً با انواع مختلف گلبول‌های سفید خون مانند لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند و همین سلول‌ها به آنها ساختار ویژه‌ای داده‌اند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی در علم پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این تغییرات می‌تواند علامتی از یک بیماری باشند. ملتهب شدن یا بزرگ شدن این غدد در شرایط مختلف، که ممکن است عللی پیش پا افتاده، مانند عفونت گلو، داشته باشد یا ممکن است علت آن یک عامل تهدیدکننده حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز باشد.

در واقع می‌توان گفت که در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمز رنگ و ملتهب بوده و شدیدا دردناک هستند. همچنین بعد از تشخیص بیماری و قطعی شدن تشخیص توسط انواع آزمایش‌ها و معاینات، وضعیت غدد لنفاوی تعیین‌کننده مرحله سرطان، خواهد بود؛ که با کمک آن پزشک تشخیص می‌دهد که کدام روش درمانی باید به کار گرفته شود. همچنین این روش یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام بدخیمی‌ها و درمان به موقع آن‌هاست.

 

سرطان غدد لنفاوی

به طور کلی سرطان، واژه‌ی وهم آفرینی است که متاسفانه ابتلا به آن در سال‌های اخیر تا حد زیادی افزایش یافته است. یکی از سرطان‌هایی که بسیار رواج دارد ولی خوشبختانه امروزه تا حد زیادی قابل درمان است، سرطان لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی است.  وجود این سیستم برای سم زدایی بدن حیاتی است. ازآنجاکه علائم سرطان غدد لنفاوی شبیه سرماخوردگی است، معمولا تا زمانی ‌که شدت زیادی پیدا نکرده باشد، جدی گرفته نمی‌شود و این در حالی است که تشخیص زودهنگام این سرطان، مراحل درمان را تا حد زیادی ساده‌تر و کوتاه‌تر می‌کند.

لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی چیست

لنفوم نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی که با عفونت مبارزه می‌کنند به‌نام لنفوسیت‌ها آغاز می‌گردد. این سلول‌ها در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس، مغز استخوان و بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن قرار دارند. وقتی یک نفر به لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) مبتلا می‌شود، لنفوسیت‌های او  دستخوش تغییراتی شده و به‌ صورت کنترل‌ناپذیری رشد کرده و تکثیر می‌شوند.

غدد لنفاوی

انواع لنفوم‌ها

سرطان غدد لنفاوی چندین نوع داشته که دو نوع آنها اصلی‌تر بوده و شیوع بالاتری دارند. این دو نوع لنفوم هوچکین و غیرهوچکین هستند.

لنفوم غیرهوچکین نسبت به نوع هوچکین شیوع بالتری دارد به طوری که اکثر افرادی که مبتلا به لنفوم هستند، مبتلا به این نوع می‌باشند.

لنفوم هوچکین و غیرهوچکین، هر کدام نوع متفاوتی از لنفوسیت‌ها را درگیر می‌کنند. هر نوع لنفوم با سرعت متفاوتی رشد کرده و گسترش می‌یابد و به شکل متمایزی به درمان‌ها پاسخ می‌دهد.

با اینکه لنفوم یک نوعی از سرطان است، اما تا حد زیادی درمان شده و بسیاری از افرادی که به آن مبتلا شده‌اند؛ به ‌طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.

متاسفانه اشتباها برخی تصور می‌کنند که لنفوم و لوسمی یک نوع سرطان هستند حال آن که این دو، کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. لنفوم در لنفوسیت‌ها ایجاد مشکلاتی کرده و سبب رشد بی‌رویه آن‌ها می‌شود که همان طور که پیش‌تر گفته شد این سلول‌ها وظیفه مبارزه با عفونت‌ها را دارند حال آن که در لوسمی، سلول‌های تشکیل‌دهنده‌ی خون در داخل مغز استخوان دچار جهش شده و به شکل بی‌رویه‌ای تکثیر می‌گردند.

همچنین لنفوم با لنف‌ادم نیز دو مقوله‌ی کاملا متفاوت هستند؛ لنف‌ادم، تورمی است که درنتیجه‌ی جمع شدن مایع لنفاوی در زیر پوست ایجاد می‌شود که علت آن آسیب‌دیدگی‌های گره‌های لنفاوی و عروق لنفاوی است، که به دنبال آن مایع لنف به خارج عروق و درواقع به زیر پوست نشت پیدا می‌کند.

درمان لنفوم

درمانی که بیمار برای لنفوم دریافت می‌کند، به نوع لنفوم و اینکه تا چه اندازه بیماری در بدن‌تان گسترش یافته است و بیمار را درگیر کرده است؛ بستگی دارد.

درمان‌های اصلی برای لنفوم غیرهوچکین شامل موارد زیر هستند:

شیمی‌درمانی: در این روش از دارو برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی و توقف تکثیر سلولی استفاده می‌شود.

پرتو درمانی: در این روش پزشک از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه‌ی ایکس، اشعه‌ی گاما و… برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.

ایمونوتراپی: در این روش از سیستم ایمنی بدن خود بیمار، برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

درمان‌های اصلی برای لنفوم هوچکین شامل شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

اگر درمان‌های فوق مؤثر واقع نشوند، ممکن است پزشک پیشنهاد انجام پیوند سلول‌های بنیادی را بدهد.

پیوند مغز استخوان چیست؟

پیوند مغز استخوان روشی است که در آن سلول‌های بنیادی را که وظیفه‌ی آنها تولید سلولهای خونی است جایگزین می‌کنند. پیوند سلول‌های بنیادی در دو نوع انجام می‌شود. پیوند اتولوگ که از سلول‌های بنیادی خود فرد استفاده شده و به خود بیمار پیوند زده می‌شود.

پیوند آلوژنیک نوع دیگری از پیوند مغز استخوان است که در آن از سلول‌های بنیادی فرد دیگری گرفته‌شده و به کسی که به این سلول‌ها نیازز دارد؛ پیوند زده می‌شود.

این پیوند یکی از حساس‌ترین پیوند‌هاست که احتمال واکنش دادن بدن فرد گیرنده به آن وجود دارد.

منابع:

en.wikipedia

.webmd

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. سما می گوید

    سلام.هاشیموتوداشتم چند ماهی میشه کلا تیرووید برداشته شد.الانم سمت چپ کنا رگردن پشت گردن یه ورم کوچولو حس میکنم وسفته میتونه لنفام باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي بدهيد تا مشخص شه ماهيت توده چيه

  2. مهتاب می گوید

    سلام،دختری هستم ۲۷ ساله،۵ ماهی هست که دردی در پهلوی سمت راست و کشاله ران سمت راستم دارن،اول دکتر متوجه نشد علت درد چی هست
    هفته پیش رفتم سونو گفتم لنف رانم کمی ورم داره،به دکتر جراح مراجعه کردم بهم آنتی بیوتیک دادند،ولی به شدت نگران‌هستم و استرس دارم،و مدام به چیزهای بد فکر میکنم،لطفا من رو راهنمایی کنید Several veriable size reactive inguinal lymph nodes are noted at Rt side which who largest of them are measuring about
    19×5 mm
    and 21×5 mm

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      طبق دستور پزشک خود عمل کنید
      بسیاری از موارد علت بزرگ شدن غدد لنفاوی عفونت هستند که با مصرف انتی بیوتیک برطرف می شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.