صفر تا صد نحوه تشخیص بیماری های قلبی را بدانیم

بیماری های قلبی طیف وسیعی از شرایطی است که قلب و سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به نحوه تشخیص آنها می‌پردازیم.

اصطلاح «بیماری قلبی» اغلب به معنای «بیماری قلبی عروقی» بکار برده می‌شود. بیماری قلبی عروقی به طور کلی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن رگ‌های خونی، کوچک یا مسدود می‌شوند. این موارد می‌تواند منجر به تپش قلب، حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین صدری) یا سکته مغزی شود. بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می‌توان با تشخیص صحیح و انتخاب شیوه زندگی سالم از بین برد. در این مقاله با نحوه تشخیص بیماری های قلبی بیشتر آشنا می‌شویم.

علائم بیماری قلبی

نشانه‌های یک مشکل قلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر هر کدام از این علائم را دارید، باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. تشخیص بیماری های قلبی و درمان اولیه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض مانند حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کند.

تشخیص بیماری های قلبی

نحوه تشخیص بیماری های قلبی

بیماری قلب مانند بیماری عروق کرونری و آریتمی قلبی هر گونه بیماری‌ است که قلب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای انجام آزمایشات لازم و بررسی بیماری باید با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید. از آنجا که این تست‌ها به عنوان پیشگیری و غربالگری در نظر گرفته می‌شوند، بسیاری از بیمه‌ها آنها را پوشش می‌دهد.

البته با اینکه انجام آزمایشات تشخیص بیماری های قلبی برای تعیین سلامتی افراد حیاتی هستند، انجام آنها شاید گران باشد. پس قبل از قرار ملاقات با پزشک و انجام آزمایشات، موارد پوشش شرکت بیمه خود را بررسی کنید. برای تشخیص بیماری های قلبی، دکتر متخصص قلب و عروق، تعدادی آزمایش و ارزیابی انجام خواهد داد. از مهم‌ترین آزمایشات و تست‌های تشخیص بیماری های قلبی می‌توان موارد زیر را نام برد:

معاینه فیزیکی و آزمایش خون

در طول وقت ملاقات، پزشک شما از علائم و سابقه پزشکی شما خواهد کرد. او همچنین ضربان قلب و فشار خون را بررسی می‌کند. پزشک همچنین می‌تواند آزمایش خون را تجویز کند. به عنوان مثال، آزمایشات سطح چربی و کلسترول را در جریان خون مورد سنجش قرار دهد. پزشک می‌تواند از این آزمایش‌ها برای کمک به تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی استفاده کند. یک آزمایش کامل کلسترول، چهار نوع چربی را در خون شما بررسی می‌کند:

  • کلسترول کل
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) گاهی اوقات کلسترول بد نامیده می‌شود. بیش از حد آن باعث ایجاد چربی در شریان‌ها می‌شود که جریان خون را کاهش می‌دهد. این حالت می‌تواند به یک حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب که کمک می‌کند تا کلسترول LDL به کبد منتقل شود.
  • تری گلیسرید نوعی چربی در خون شما است. سطح بالای تری گلیسیرید اغلب با دیابت، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل همراه است. پزشک شما همچنین می‌تواند آزمایشات C-reactive protein (CRP) را برای بررسی علائم التهاب بدن انجام دهد. نتایج آزمایش‌های CRP و کلسترول خون برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی استفاده می‌شود.

تشخیص بیماری های قلبی

آزمایش‌های غیر تهاجمی برای بیماری های قلبی

پس از اتمام یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون، پزشک شما احتمالا آزمایش‌های غیر تهاجمی دیگری را انجام می‌دهد. غیر تهاجمی به این معنی است که تست‌ها شامل ابزارهایی نیستند که پوست را بشکافد یا به بدن وارد شود. آزمایش‌های غیر تهاجمی زیادی برای کمک به بررسی و تشخیص بیماری های قلبی وجود دارد.

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) یک آزمایش کوتاه مدت است که فعالیت الکتریکی را در قلب نشان می‌دهد. این فعالیت روی یک نوار کاغذ ثبت می‌شود. پزشک ممکن است از این آزمایش را برای بررسی ضربان قلب نامنظم یا آسیب قلبی استفاده کند.

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام یک سونوگرافی از قلب (با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از قلب) شما است. پزشک ممکن است از آن برای ارزیابی دریچه‌های قلب و عضلات آن استفاده کند.

تشخیص بیماری های قلبی

تست ورزش

برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های قلب، احتمالا نیاز به بررسی عملکرد قلب در حالت فعال بودن و فعالیت شدید داشته باشید. در طول آزمایش ورزش یا استرس ممکن است از شما بخواهند روی دوچرخه ثابت قرار بگیرید یا چند دقیقه روی یک تردمیل راه بروید. مسئول آزمایش وقتی که ضربان قلب افزایش می‌یابد، واکنش بدن به استرس را کنترل و نظارت می‌کند.

سونوگرافی کاروتید

اسکن دوطرفه کاروتید با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر شریان‌های کاروتید در هر دو طرف گردن انجام می‌گیرد. این آزمایش به دکتر اجازه می‌دهد تا میزان رسوب پلاک در شریان‌ها را بررسی و خطر ابتلا به سکته مغزی را بررسی کند.

مانیتور هولتر

اگر  نیاز به مراقبت و بررسی عملکرد قلب، در مدت 24-48 ساعت داشته باشید، پزشک از شما می‌خواهد که از دستگاهی نظیر مانیتور Holter استفاده کنید. این دستگاه کوچک مانند یک الکتروکاردیوگرام، مداوم کار می‌کند. پزشک می‌تواند از نتایج آن برای بررسی ناراحتی‌های قلب مانند آریتمی یا ضربان قلب نامنظم ناشناخته، استفاده کند.

معرفی تخصص و بهترین دکتر قلب و عروق
اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه به پزشک شما کمک می‌کند که علت ضعف تنفس یا درد قفسه سینه را تعیین کند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن با استفاده از چندین تصویر اشعه ایکس برای ایجاد یک تصویر مقطعی از قلب شما استفاده می‌شود. پزشک شما ممکن است انواع مختلفی از CT اسکن را برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است اسکن کربن غربالگری کلسیم را برای بررسی رسوبات کلسیم در شریان‌های عروق کرونری استفاده کنند.تشخیص بیماری های قلبی

MRI قلب

در MRI، آهنرباهای بزرگ و امواج رادیویی تصاویر داخل بدن شما را ایجاد می‌کنند. در طی یک MRI قلب، تکنسین تصاویری از رگ‌های خونی و قلب می‌گیرد. پس از آزمایش، پزشک شما می‌تواند تصاویر را برای تشخیص بیماری های قلبی مانند بیماری‌های عضلانی قلب و بیماری عروق کرونری استفاده کند.

تست‌های تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی

گاهی اوقات آزمون‌های غیر تهاجمی پاسخ‌های کافی را ارائه نمی‌دهند. ممکن است پزشک شما برای تشخیص بیماری های قلبی نیاز به استفاده از یک روش تهاجمی داشته باشد. رویه‌های تهاجمی شامل ابزارهایی هستند که به صورت جسمی وارد بدن می‌شوند مانند سوزن، لوله.

آنژیوگرافی عروق کرونری و کاتتریزاسیون قلبی

در طی کاتتریزاسیون قلبی، دکتر شما یک لوله انعطاف پذیر طولانی را از طریق رگ‌های خونی در کشاله ران یا قسمت دیگر، وارد بدن می‌کند. سپس این لوله را به سمت قلب حرکت می‌دهند. پزشک شما می‌تواند از آن برای بررسی مشکلات رگ‌های خون و اختلالات قلب استفاده کند.

به عنوان مثال، پزشک آنژیوگرافی عروق کرونر را با کاتتر کردن کامل می‌کند. آنها ابتدا یک رنگ مخصوص را به رگ‌های خونی قلب شما تزریق می‌کنند. سپس از یک اشعه ایکس برای بررسی شریان‌های عروق کرونر استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند از این آزمون برای یافتن شریان‌های محدود یا مسدود استفاده کنند.

مطالعه الکتروفیزیولوژی

اگر ریتم‌های قلب غیر طبیعی دارید، پزشک می‌تواند یک مطالعه الکتروفیزیولوژیک را برای تعیین علت و بهترین برنامه درمان انجام دهد. در طی این آزمایش، دکتر یک کاتتر الکترود را از طریق رگ خونی به قلب می‌فرستد. آنها از این الکترود برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی به قلب استفاده کرده و یک نقشه از فعالیت الکتریکی آن را ایجاد می‌کنند. پزشک شما ممکن است سعی کند ریتم طبیعی قلب را با تجویز دارو یا درمان‌های دیگر بازگرداند.تشخیص بیماری های قلبی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم

اگر مشکوک به بیماری قلبی یا نارسایی احتقان قلب هستید، با پزشک خود ملاقات کنید. عواملي كه شما را در معرض خطر بيشتری براي بیماری‌های قلبی قرار می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • سن

پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی یا آزمایش خون یا آزمایش‌های دیگر برای بررسی مشکلات و تشخیص بیماری های قلبی را انجام دهد. این آزمایش‌ها می‌تواند برای تشخیص بیماری های قلبی مفید بوده و در تعیین روند درمان مثمر ثمر باشند. عوارض بیماری قلبی شامل حمله قلبی و سکته مغزی است. شما می‌توانید خطر عوارض را با تشخیص زودرس و درمان سریع، کاهش دهید.
متخصص قلب و عروق

درمان بیماری های قلبی

درمان بیماری های قلبی متفاوت است. به عنوان مثال، اگر عفونت قلب دارید، به احتمال زیاد به شما آنتی بیوتیک داده می‌شود. به طور کلی، درمان بیماری های قلبی معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

تغییر سبک زندگی: رژیم مناسب، کم چربی و کم سدیم است. حداقل 30 دقیقه تمرین متوسط در طول روزهای هفته، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل از دیگر تغییرات لازم هستند.

مصرف دارو: اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، پزشک احتمالا داروهایی برای کنترل بیماری قلبی شما تجویز می‌کند. نوع دارو به نوع بیماری قلبی بستگی دارد.

روش‌های دیگر پزشکی یا جراحی: اگر مصرف داروها کافی نباشند، ممکن است دکتر روش خاص یا جراحی را توصیه کند. نوع روش بستگی به نوع بیماری قلبی و میزان آسیب به قلب دارد.

منابع:

healthline

mayoclinic
سوالات پزشکی و مشاوره رایگان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
39 نظرات
  1. Zara می گوید

    با سلام من خانم ۳۹ساله مدتیه سمت چپ قفسه سینم درد میکنه دردگاهی پخش میشه گاهی در یک طرف سمت چپم درد میگیره چند روزه که موقع خواب به طرف قلبم می خوابم احساس سنگینی میکنم ودرد ریز وبه طرف دیگه بر میگردم بازم احساس سنگینی قلب ودرد ریز دارم وقتی هم که به پشت می خوابم دردم بیشتر میشه گاهی هم‌هنگام خوابم احساس میکنم دست وپای چپم لمس شده به زور خودم حرکتش میدم رگ جلوی گردنم یک قسمتش مثل نخود بزرگ میشه بعد به حالت اولیه بر میگرده آیا مشکل من عصبیه یا به دکتر قلب مراجعه کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

  2. مهدی علیزاده می گوید

    باسلام بیتشراز۲ماه است که قفسه سینه سمت چپ وپشت کتفم وپهلوها ازهردوطرف دردنسبتا شدیدی داره،ازمایش نوارقلب واکو وتست ورزش هم دادم موردی مشاهده نشده پیش دکترمعده هم رفتم بازم موردی نبوده احساس میکنم دردش داره شدیدترمیشه وکمی حالت تهوع ویکم حالت گیجی هم دارم،چندروزپپیش هم پشت زانوکبودی بنفش به قطر۶سانت ایجادشده،واقعانمیدونم چیکارکنم لطفا راهنمایی فرماییدباتشکرعلیزاده

  3. عبدالکبیر نوری می گوید

    سلام وقت بخیر
    مدت یک ماه قبل درد قفسه سینه داشتم نزد متخصص بعداز نوار قلب و ایکو گفت مشکل ندارد اما من چون درد داشتم برایم تست ورزش نوشتن بعداز انجام تست ورزش متخصص بیان داشت و گفت احتمال گرفتگی سرخ رگها دارید باید تست انژوگرافی انجام دهید و دارد برای تجویز نمود من دارو را استفاده میکنم و تاهنوز انزو گرافی انجام ندادم .باوجود که دارد استفاده میکنم هنوز درد دارم .
    ایا انژوگرافی انجام بدهم با تست های دیگری لطفاً راهنمایی ام کنید

  4. دیبا می گوید

    سلام، من دختر م و تقریبا 14 سال و شیش ماهمه و بعضی وقتا بی دلیل حس میکنم یهو ضربان قلبم کند میشه و چندثانیه خیلی کوتاه بیشتر نیست و بعد به روال عادیش برمیگرده، و بعضی وقتا قلبم تیر میکشه ممکنه خیلی بد باشه و ممکنه خفیف باشه، یهو تیر میکشه، و من نمیخوام فعلا به کسی بگم در این باره و میخواستم بدونم با آزمایش خون مشخص میشه مشکلم؟

  5. محمود خدایی می گوید

    سلام من 32سالمه باشگاه بدنسازی میرم کارم کشاورزی گلخانه ست یکم که زور میزنم مخصوصا تو باشگاه یا گرمم بشه قلبم برای یکی دو دقیقه اینقد زیاد و تند تند میزنه که قشنگ و واضح قفسه سینم بالا پائین میشه و پاهام یکم احساس سستی میکنه بعد خودش به حالت نرمال برمیگرده نظر شما چیه

  6. بهزاد می گوید

    سلام .طرف راست سینم دقیق رو نوک سینم درد دارم بعضی موقه ها که درد میده با پاین.طرف معده .انگار قلبم. میخاد بخابه .مشکل از چیس؟

  7. مجید حسین پور می گوید

    با سلام من از مطالب ارائه بسیار استفاده کردم خیلی ممنون

  8. مرتضی غفوری می گوید

    سلام من ۳۷ سالمه چطور بدونم که قلب من سالم هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با مراجعه به متخصص” قلب و انجام معاینه و نوار قلب و اکو و..

  9. Fatemeh می گوید

    سلام من ۱۵سالمه من از قبل درد قلب رو داشته ام الان که کم خونی گرفتم بد تر هم شده قبلا درد در حد تیر کشیدن بود الان ضربان قلبم یا زیاد تند میشه یا زیاد کند میزنع که وقتی دستمو میزارم رو قلبم صداشو نمی‌شنوم شما میدونید مشکل من چیه و باید چیکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون بهتره به فوق” تخصص قلب اطفال مراجعه کنید

  10. سیلوارت وارتومیان می گوید

    سلام خانمی ۵۲ ساله هستم. مدتی پیش حالت منگی سر پیدا کردم که دکتر قرص آسنترا و دپاکین تجویز کرد. با مصرف آنها احساس هری ریختن قلب و هق هق و تیکهای عصبی کردم. دکترم گفتن که از آسنترا است و آنرا حذف کر د. ولی هنوز بعد از حذف آن که ۴ ماه میگذرد احساس هری ریختن خفیفتر و هق هق در شب قبل از خواب را دارم آیا احتیاجی به مراجعه به پزشک هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله به متخصص” قلب مراجعه کنید

  11. ناشناس می گوید

    سلام خانومی هستم 33ساله دوهفته قبل احساس سوزش سمت قلبم داشتم نوار قلب گرفتم خوب بود گاهی وقتا هم احساس تپش قلب میکنم و حالت سر گیجه دارم میخواستم ببینم از قلبم هست؟ ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره به متخصص” قلب مراجعه کنید

  12. هلیا می گوید

    ممنون

  13. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر
    تنگی نفس دارم در زمان کمی که شروع به ورزش میکنم
    22 سالمه و نوار قلب گرفته شده و دکتر گفتن مشکلی نیست
    به تست ورزش یا اکو هم نیاز هست یا نوار قلب به تنهایی میتونه نشان از سلامت قلب باشد
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نوارقلب تنها کافی نیست

  14. محمد می گوید

    سلام من نوار و اكو و تست ورزش دادم نرمال بوده
    ولى بازم درد دارم چيكار بايد كنم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با نظر پزشکتون اگه لازمه اسکن هسته ای یا سی تی آنژیو بدین

  15. .F می گوید

    سلام خسته نباشید
    من دختری۱۶ ساله هستم چن وقته که روزی یکی دوبار قلبم درد میگیره ولی این درد شدید نیست و حدود۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول میکشه ولی دیروز حدود ۴۵ دقیقه این درد طول کشید و اینکه نسبت به قبلا دردش شدیدتر بود این میتونه نشانه بیماری قلبی باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید شرح حال بیشتری اخذ شه ، کیفیت و ماهیت درد و علایم همراه مهم هستن

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

  16. آیناز می گوید

    سلام و عرض خدا قوت…
    من دختری ۱۷ ساله هستم که هر چند وقت یکبار قلبم عضلش میگیره یا تیر می‌کشه ممکنه اگر این اتفاق بیوفته تا دو روز هی بگیرع و ول کنه(استرس هم دارم)..‌ هنوز دکتر نرفتم…

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دردتون اگه تيز و خوجري هست عصبي و عضلاني هست
      اما اگه فشاري هست درد قلبي هست
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  17. Yaghob_norii می گوید

    قلبم هر روز درد و چندتا دکتر هم رفتم درد منو نمیدونن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه نوار قلب، اکو ، تست ورزش و یا اسکن قلبی دادین و همش نرمال بوده
      میتونه از اضطراب باشه

      1. mostafa می گوید

        سلام اگه کسی آسم شدید داشته باشه برای اسکن هسته ای قلب مشکلی نداره.ممنونم

  18. احمدشاه قاسمی می گوید

    سلام علیکم
    امیدوارم خوب باشید
    من شصت ساله استم مشکل قلبی من هر وقت نیست. گاهی اگر سنگین کاری بکنم ویا هم غذای ثقیل تر بخورم شب سر قلب من حمله میاید طوری که حتی به مدت نیم ساعت بیهوش میشوم ودست ام کرخت میگردد وهمچنان قفس سینه ام درد میکند
    لطفن راهنمایی بکیند؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص قلب مراجعه كنيد و اكو قلب و تست ورزش بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  19. امیر می گوید

    سلام. من ۱۶ ساله هستم، حدودا از ۷ ماه پیش تپش قلب گرفتم و ۱ ماه پیش شدید بود و احساس سبکی سر و گیجی داشتم و به پزشک مراجعه کردم(بیشتر تپش و سبکی سر از عصر شروع میشد) اونجا از من نوار قلب گرفتن و گفتن ضربان قلبت بالاس و قرص پرانول برام تجویز و مصرف کردمو آنچنان بهتر نشدم، و اونا تموم شد و یک هفته قبل تپش قلبم شدید شد و طوری که از سرجا م بلند میشدم بیشتر میشد و یه فشاری به سرم میومد، و اون گذشت و ضربان قلبم چند روزیه بهتر شده ولی از امروز صبح قفسه سینم سمت چپ پایینتر از قلبم درد میکنه. ببینم تشخیص شما چیه؟ممنون میشم جوابمو بدین.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه درد عصبي عصلاني باشه يا بدليل التهاب معده باشه
      در سن شما بيماري قلبي نا شايع هست
      اما اگه دردتون حالت فشاري هست بايد از نظر قلبي بررسي شيد
      اگر هم تيز و حالت تير كشيده داره كه درد عصبي عضلاني هستش

  20. امیر می گوید

    سلام. من ۱۶ ساله هستم، حدودا از ۷ ماه پیش تپش قلب گرفتم و ۱ ماه پیش شدید بود و احساس سبکی سر و گیجی داشتم و به پزشک مراجعه کردم(بیشتر تپش و سبکی سر از عصر شروع میشد) اونجا از من نوار قلب گرفتن و گفتن ضربان قلبت بالاس و قرص پرانول برام تجویز و مصرف کردمو آنچنان بهتر نشدم، و اونا تموم شد و یک هفته قبل تپش قلبم شدید شد و طوری که از سرجا م بلند میشدم بیشتر میشد و یه فشاری به سرم میومد، و اون گذشت و ضربان قلبم چند روزیه بهتر شده ولی از امروز صبح قفسه سینم سمت چپ پایینتر از قلبم درد میکنه. تشخیص شما چیه؟ممنون میشم جوابمو بدین.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید حتما توسط متخصص قلب ویزیت شین و اکو و نوارقلب مجدد و درصورت نیاز هولتر ۲۴ ساعته انجام شود

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  21. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید من یه هفته اس که تنگی نفس دارم و همش احساس میکنم چیزی تو گلوم مونده و قفسه سینه درد دارم و عصبی و ناراحتم می‌تونه ناراحتی قلبی باشه با تشکر جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام گاهي اضطراب باعث اين حالت ميشه گاهي هم رفلاكس معده به مري
      من سن و شرايط جسماني شمارو نميدونم بهتره متخصص داخلي معاينتون كنن
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  22. fati می گوید

    سلام خسته نباشید
    مدتی هست که تپش قلبم خیلی اروم شده بعضی وقتا انقدر اروم میتپه نفسم میگیره و دردش میزنه به شونه و کمرم
    ممکنه بیماری قلبی باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون باید بررسی بشین از نظر قلبی
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  23. محمد می گوید

    سلام من مشکل قلبی دارم ۲۷ساله هستم نمیدونم برای چی خیلی چاق شدم راه که میرم نفس کم میارم سمت چپم وقتی عصبی میشم درد می‌کنه سر گیجه میگیرم قلبم خیلی تند میزنه بیحس میشه تمام بدنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نوع مشکل قلبی خود را ذکر نکردید جهت چاقی آزمایش تیرویید بدهید
      اما علایمی همچون تنگی نفس و طپش قلب نیاز به ویزیت مجدد قلب دارد
      به متخصص قلب مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.