طول درمان افسردگی؛ روش‌های درمانی اثربخش چقدر طول می‌کشند؟

افسردگی مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، به درمان نیاز دارد و اگر به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. اما گاهی ابهاماتی درباره طول درمان این بیماری وجود دارند و مبتلایان نمی‌دانند چه زمانی به طور کامل بهبود می‌یابند. از طرفی برخی بیماران درباره میزان اثربخشی راه‌های درمانی دچار شک هستند. ولی خبر خوب این است که راه‌های اثر بخش زیادی وجود دارند و با دریافت نوبت از متخصص روانشناس می‌توانید بهبود پیدا کنید.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که طول دوره درمان افسردگی و میزان اثربخشی آن چقدر است، در ادامه همراه مجله دکتردکتر باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

درمان افسردگی با روان درمانی چطور صورت می‌گیرد؟

یک مراجعه کننده آقا و روانشناس خانم در حال صحبت کردن در مطب

روان درمانی اغلب اولین نوع درمان توصیه شده برای افسردگی است و انواع تکنیک‌های درمانی را شامل می‌شود. در طول روان‌درمانی، فرد مبتلا به افسردگی با یک متخصص صحبت می‌کند تا عواملی که ممکن است باعث ایجاد افسردگی شوند را شناسایی کرده و راه‌حلی برای رفع آن پیدا کنند.

گاهی اوقات این عوامل در ترکیب با عامل وراثت یا عدم تعادل شیمیایی در مغز، افسردگی را به وجود می‌آورند. روان درمانی باعث می‌شود تا فرد رفتارها، عواطف و عقایدی که منجر به افسردگی می‌شوند را پیدا کند. همچنین با روان درمانی شما می‌توانید احساس کنترل و لذت را در زندگی به دست آورید. تکنیک‌های مقابله و مهارت‌های حل مسئله را می‌آموزید و به سمت بهبودی پیش می‌روید.

 

طول درمان افسردگی با روان درمانی چقدر است؟

طول روان درمانی لزوما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درمان باید همیشه به طور مناسب با ماهیت و شدت مشکلات ارائه شده توسط فرد مطابقت داشته باشد. مشکلات حاد معمولا به جلسات درمانی کمتری نسبت به شرایط مزمن نیاز دارند. علاوه بر این، طول درمان نیز با توجه به نوع درمان ارائه شده، متفاوت است.

درمان‌های رفتاری-شناختی که بر یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند، عموما کوتاه‌تر از درمان‌هایی هستند که بر بخش بزرگتری از بیماری تمرکز دارند. برای مثال در استفاده از روش شناختی رفتاری، پیشرفتی که به دست می‌آورید تا حد زیادی به ورودی شما بستگی دارد. پزشک به صورت واضح با شما صحبت می‌کند و ممکن است به شما وظایفی داده شود که در خانه انجام دهید.

روانشناس از شما می‌خواهد که در دفترچه خود مطالبی را وارد کنید و این تکلیف شما است. اینکه آیا این تکلیف را درست انجام می‌دهید یا نه، به فرآیند درمان کمک می‌کند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که فقط پزشک و برنامه درمانی تعیین کننده طول درمان نیستند، بلکه مشارکت و ورودی شما نیز اهمیت دارد.

روان‌درمانی برای درمان افسردگی، فقط شامل مکالمه در اتاق نیست. بلکه فرآیند توسعه دانش، آگاهی و مهارت‌ها است که جلسات را به‌هم پیوسته نگه می‌دارد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، درمان زمانی با موفقیت به پایان می‌رسد که بیمار بتواند به اهدافی که با پزشک توافق کرده بودند، دست یابد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که به طور متوسط ​​15 تا 20 جلسه برای بهبودی 50 درصد از بیماران مورد نیاز است. تعداد رو به رشدی از درمان‌های روانشناختی خاص با مدت متوسط ​​(مانند 12 تا 16 جلسه هفتگی) وجود دارند و از نظر علمی نشان داده شده است که منجر به پیشرفت‌های بالینی قابل توجهی می‌شوند.

در عمل، بیماران و درمانگران گاهی اوقات ترجیح می‌دهند درمان را در دوره‌های طولانی‌تری (مثلا 20 تا 30 جلسه در مدت شش ماه) ادامه دهند تا به بهبودی کامل‌تر دست یابند و نسبت به مهارت‌ها احساس اطمینان کنند. تعداد کمی از افراد با مشکلات مزمن وجود دارند که ممکن است به جلسات درمانی گسترده نیاز داشته باشند، اما تعداد این بیماران کم است.

 

میزان اثربخشی درمان افسردگی با روان درمانی چقدر است؟

مطالعات نشان می‌دهند که 75 درصد از بیمارانِ تحت روان درمانی، علائم مثبتی از بهبود را نشان می‌دهند. برخی از محققان همچنین به این واقعیت اشاره می‌کنند که یک فرد معمولی که تحت درمان قرار می‌گیرد، نسبت به ۸۰ درصد افرادی که اصلا تحت درمان روان‌درمانی نیستند، وضعیت روحی بهتری دارد. با این حال، ارزیابی اثربخشی روان درمانی به دلیل انواع اختلالات روانی و شرایط فردی بیماران بسیار دشوار است.

میزان اثربخشی روان درمانی را می‌توان با ترکیب سه عامل تعیین کرد:

  • درمان مبتنی بر شواهد منحصر به فرد برای افسردگی فرد
  • تخصص بالینی روانشناس
  • ویژگی‌ها، ارزش‌ها، فرهنگ و ترجیحات مراجعه کننده

در ابتدای درمان، درمانگر احتمالا یک جدول زمانی تقریبی را برای بیمار تعیین کرده و اهدافی را مشخص می‌کند. با این حال، بیمار باید در طول درمان گذشته خود را در نظر بگیرد و میزان پیشرفت خود را با پزشک درمیان بگذارد.

هر چه رابطه بین درمانگر و مراجعه‌کننده بهتر باشد، ارتباط بهتری بین این دو برقرار خواهد شد که به نوبه خود بر موفقیت درمان تاثیر می‌گذارد. مراجعه کنندگان تمایل دارند که به جلسات بیایند و استرس و تنش خود را به درمانگر بگویند. همچنین آنها امیدوارند که درمان موثر باشد و از این رو مشتاقانه منتظر هستند تا با گذشت زمان احساس اضراب کمتری کنند. در نتیجه، اگر بیمار تکالیف خود را به درستی انجام دهد و با درمانگر ارتباط خوبی داشته باشد، اثربخشی روان درمانی بسیار بالاتر خواهد بود.

 

درمان افسردگی با دارو چطور صورت می گیرد؟

پزشک در حال دادن قوطی دارو به یک خانم و آقای مسن

رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی تجویز شده، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI ها هستند. این داروها با افزایش میزان سروتونین موجود در مغز، در جهت بهبودی بیمار عمل می‌کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی محسوب می‌شود که بالابرنده خلق و خو است. SSRI ها از بازجذب یا انتقال سروتونین به نورون‌ها جلوگیری می‌کنند.

اثربخشی این داروها بسیار طول می‌کشد، زیرا نه تنها ناقل‌های سروتونین را در سلول‌های مغزی غیرفعال می‌کنند، بلکه ژن‌هایی را که برای ساخت ناقل‌ها کد می‌کنند، غیرفعال می‌کنند. به این ترتیب، با گذشت زمان، SSRI ها منجر به انتقال سروتونین کمتری در مغز می‌شوند، بنابراین سروتونین بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند. اگر میزان اضطراب بیمار بالا باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند بنزودیازپین‌ها پیشنهاد دهد تا درمان سریع‌تر صورت بگیرد.

این داروها می‌توانند خیلی سریع‌تر از SSRI ها یا سایر داروهای ضد افسردگی، بیماری را تسکین دهند. با این حال، احتیاط توصیه می‌شود. زیرا بنزودیازپین‌ها می‌توانند باعث اعتیاد شوند. البته جایگزین‌های مطمئن‌تری مانند پروپرانولول (ایندرال) یا هیدروکسیزین (ویستاریل) نیز وجود دارند.

واکنش افراد مختلف به داروهای ضد افسردگی متفاوت است، زیرا بیان ژن ناقل سروتونین در هر فرد متفاوت است. پاسخ به داروهای ضد افسردگی نیز تحت تاثیر عوامل دیگری مانند میزان متابولیسم فرد، عملکرد کبد، سن، جنس و وضعیت تغذیه است.

درمان افسردگی با دارو چقدر طول می کشد؟

اکثر بیماران حدود 1 تا 2 هفته پس از شروع داروهای ضد افسردگی، بهبود را در خود حس می‌کنند. با این حال، اولین دارو منجر به بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی نمی‌شود. بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید داروی موثر را پیدا کنید.

به طور کلی، شما باید ظرف 4 تا 6 هفته احساس بهتری داشته باشید و حداکثر نتیجه را 2 تا 3 ماه پس از شروع مصرف داروهای ضد افسردگی به دست آورید. البته پاسخ فرد به یک داروی خاص قابل پیش بینی نیست. فرض کنید بعد از 6 هفته هیچ بهبودی را در علائم افسردگی نشان نمی‌دهید. در این صورت، پزشک ممکن است دوز دارو را تغییر دهد، داروی دیگری را تجویز کند یا درمان‌های دیگری را اضافه کند.

 

میزان اثر بخشی درمان افسردگی با دارو چقدر است؟

داروهای ضد افسردگی فقط برای تسکین کوتاه مدت علائم افسردگی طراحی نشده‌اند. آنها از دوره‌های بعدی افسردگی نیز جلوگیری می‌کنند. یک دوره درمان نشده افسردگی اساسی می‌تواند حدود 6 ماه طول بکشد و احتمال عود بالایی دارد. به همین دلیل حتی پس از 6 تا 12 ماه پس از کاهش علائم نیز باید درمان ادامه پیدا کند. گاهی بسته به شدت علائم، پزشک ممکن است درمان را برای 3 سال یا بیشتر ادامه دهد.

مهم است که به محض شروع بهبودی، درمان را متوقف نکنید. اگر قبل از اینکه پزشکتان بگوید دارو را قطع کنید، احتمال بازگشت علائم افسردگی شما زیاد است. برای به دست آوردن حداکثر فایده، باید دارو را طبق تجویز مصرف کنید. هنگامی که احساس آمادگی کردید، در مورد قطع دارو با پزشک خود صحبت کنید. پزشک به تدریج دوز داروهای ضد افسردگی شما را کاهش می‌دهد. زیرا در این صورت و پس از قطع ناگهانی دارو، دچار علائم ناخوشایند نمی‌شوید.

چه راه‌های جایگزینی برای درمان افسردگی توصیه می‌شوند؟

یک قوری پر از دمنوش گاهی به همراه دو فنجان قهوه ای رنگ

هیچ درمان جایگزینی برای درمان افسردگی تضمین نشده است، اما اگر درمان دارویی و روان درمانی تاثیری نداشتند، می‌توان از روش‌های دیگر کمک گرفت. داروهای گیاهی، طب سوزنی، ورزش، مدیتیشن و ماساژ، برخی از این روش‌های جایگزین محسوب می‌شوند. در ضمن این روش‌ها را می‌توان به همراه درمان دارویی یا غیردارویی انجام داد.

 

طب سنتی برای درمان افسردگی

عموما در طب سنتی خیلی از واژه افسردگی استفاده نمی‌شود. ولی علائمی که افزایش سودا در مغز به وجود می‌آورد را با علائم افسردگی مشابه می‌داند. احساس غمگینی، افکار منفی، بی‌قراری، بی‌خوابی یا بدخوابی، احساس سنگینی و کسالت از علائم افزایش سودا در مغز است. طب سوزنی، حجامت، بادکش، ماساژدرمانی و زالو درمانی از مهمترین راه های درمان افسردگی در طب سنتی به شمار می‌روند.

 

طب گیاهی برای درمان افسردگی

همانطور که می‌دانید، طب گیاهی نیز شاخه‌ای از طب سنتی محسوب می‌شود. در این طب، گیاهان مختلفی از جمله اسطوخدوس، بابونه، آویشن، سنبل‌الطیب و زعفران وجود دارند که تاثیر آنها برای درمان افسردگی ثابت شده است. شما می‌توانید این گیاهان را به صورت دم کرده یا خشک کرده در غذاهای خود استفاده کنید. البته، گیاهان دارویی را بیش از اندازه مصرف نکنید و در صورت داشتن بیماری‌های خاص، این گیاهان را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

 

برای درمان افسردگی اقدام کنید

ما در این مطلب انواع راه های درمان افسردگی و میزان اثربخشی آنها را بررسی کردیم. نکته مهم این است که برای درمان سریع‌تر و دستیابی به اثربخشی بالاتر، هرچه زودتر اقدام کنید. زیرا با گذشت زمان روند بهبودی سخت‌تر می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم جهت دریافت نوبت دکتر آنلاین، وارد سایت دکتردکتر شوید. ما لیستی از بهترین متخصصان رونشناس را معرفی کرده‌ایم و شما می‌توانید به صورت آنلاین در هر جای دنیا که هستید، ویزیت شوید.

 

  1. درمان افسردگی با دارو چه قدر طول می کشد؟

درمان دارویی به عوامل مختلفی مانند سن، عملکرد کبد و وضعیت تغذیه بستگی دارد. اما به صورت کلی، داروها بعد از 4 تا 6 هفته بیشترین تاثیر خود را نشان می‌دهند.

 

  1. ماندگاری درمان افسردگی بدون دارو چه قدر است؟

چنانچه روانشناس تخصص خوبی داشته باشد و بیمار نیز وظایف خود را به درستی انجام دهد، با این روش حتی افسردگی می‌تواند برای همیشه از بین برود یا به پایین‌ترین حد ممکن خود برسد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. غریبه می گوید

    منم افسردگی شدید داشتم تیمارستانی که توی ذهنته با بیمارستان روانپزشکی فرق میکنه پیشنهاد میکنم پیش یک روانپزشک بری دکتر من دکتر شیرزاد خیر اندیش هستن اگر تهرانید پیشنهاد میکنم پیش ایشون برید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست گرامی
      تشکر از اینکه معلوماتتون رو به اشتراک گزاشتین

  2. ناشناس می گوید

    نمی دونم اصلا شاید باورتون نشه ولی من الان 9 ساله که از افسردگی رنج میبرم 😑
    من کلا از اون موقع تا حالا خودم توی اتاق حبس کردم دلم نمی خواد اصلا کسی رو ببینم یا باهاش حذف بزنم چون اصلا من رو درک نمی کنن اگر هم می خوام باهاشون حرف بزنم بهم می گن تور خدا بس کن اینقدر با منفی بنی حرف می زنی که حالمون بد میشه 😶

    اما می خوام بدون این علائم طبیعه چند ماهه دارم این علائم می بینم علامی ماندند درد لرزش خود به خود دست و هنگام که می خوام بخوابم
    پاهام بدجور درد می گیرن همه خستم دلم درد می گیره و یه چیزی انگار توی گلوم گیر کرده همیشه توی بدنم احساس کوفتی می کنم .

    ببخشید طولانی شد اما به خاطر اون علائم بهم بگین تور خدا نمی خوام به خانواده بگم چون می دونم منو می برن تیمارستان نمی خوام اونجا برم خواهش بهم بگین .

    1. رضا می گوید

      سلام من سومین دوره افسردگی دارم از قرص زیاد خوردن نفرت دارم قرص پاروکستین ومیرتازاپین و کلونازپام میخورم افسردگیمم شدیده زندگیم از هم پاشیده توروخدا کمکم کنید

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیزم
        شما رو درک میکنم‌، ممکن مشکلات و تنش های روزمره سبب تشدید علایم بشن
        چه مدته دارو مصرف میکنین؟چه علایمی دارین؟ اخرین بار کی ویزیت شدین؟

        1. رضا می گوید

          سلام ممنون که پاسخ دادید من ۴سال دارو میخورم آخرین بار ی ماه پیش ویزیت شدم دو ماه پیش شوک مغزی ۶جلسه گرفتم ولی ی ماه پیش دکتر داروهامو خیلی زیاد کرد که نتونستم بخورم

          1. مشاور سلامتی می گوید

            دوست عزیزم
            چقدر به جزییات درمان و مشکلتون آگاه و دقیق هستین و این واقعا جای تبریک و خوشحالی داره
            در کنار درمان دارویی و شوک حتما از ورزش های نظیر یوگا ، استخر بهره ببرید
            رواندرمانی هم بهتون‌کمک میکنه که زودتر دارو رو قطع کنید
            نگران‌ نباشین تدریجا دوز داروهاتون‌ کم میشه و بهتون قول میدم قطع خواهد شد

        2. رضا می گوید

          سلام دوماه پیش شوک مغزی گرفتم و آخرین بار یک ماه پیش ویزیت شدم دکتر داروهامو چند برابر کرد نتونستم بخورم الان دلم شدید میلرزه نمیتونم از خونه بیرون برم حالم خیلی بده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.