هورمون درمانی و عوارضی که برای افراد به دنبال دارد

امروزه استفاده از داروهای حاوی هورمون با قصد جلوگیری از بارداری، درمان نازایی، اختلالات تخمک گذاری و بدنسازی و غیره، افزایش داشته است.

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی باید بیشتر به عوارض داروها توجه کرد. منظور ما از این هشدار آن است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی میزان بروز عوارض به دنبال مصرف داروهای مختلف در افراد نسبت به پیش افزایش چشمگیری داشته است. این تغییرات شامل بی‌تحرکی، رژیم غذایی متفاوت نسبت به گذشته، شیوع انواع بیماری‌های مزمن در افراد، همچنین موضوع چاقی به‌عنوان یک مسئله بسیار مهم و شایع، می‌شوند.

مسئله داشتن اندامی زیبا یک آرزو برای همه مردان و زنان محسوب می‌شود؛ ولی متاسفانه همه افراد به دنبال راحت‌ترین راه برای دست یافتن به این هدف هستند و بدون این که از ورزش و رژیم غذایی مناسب و توصیه‌های پزشکان استفاده کنند، به انواع داروهایی لاغر (بعضا غیر قانونی) روی می‌آورند. در نتیجه به‌دنبال مصرف آنها، خسارت و ضرر و زیان‌های جسمی و مالی را متحمل می‌شوند.

عوارض هورمون درمانی برای افزایش وزن

برخی از داروهای بسیار رایج که مخصوصا جوانان برای افزایش وزن استفاده می‌کنند (بیشتر در باشگاه‌های بدنسازی و به قصد حجیم کردن عضلات) داروهای کورتیکو استروئیدی یا همان کورتون‌ها هستند. جالب است بدانید که این داروها موجب چاقی کاذب در افراد می‌شوند. زیرا مکانیسم اثر این داروها احتباس آب و نمک در فرد مصرف کننده است و در نتیجه شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شود. در نهایت، مصرفه‌کننده به هدف زیبایی شناختی نائل نمی‌شود. به‌علاوه، حتی چاقی کاذب، ناپایدار و عارضه‌داری را برای فرد به وجود می‌آورد که عوارض بسیاری را در آینده در پی خواهد داشت.

اگر بخواهیم به طور دقیق به عوارض این داروها یعنی کورتیکواستروییدها اشاره کنیم باید بگوییم که ریسک ابتلا به  دیابت، فشار خون، سیستم ایمنی سرکوب‌شده، مشکلات گوارشی، گلوکوم یا افزایش فشار داخلی چشم و غیره را زیاد می‌کنند.

متاسفانه اغلب داروهای بدنسازی که فرد از منبعی غیر از داروخانه و بدون نسخه پزشک مصرف می کند، دارای کورتون هستند. موضوعی که در مورد این دارو وجود دارد این است که کورتون موجود در این قبیل داروهای به اصطلاح بدنسازی، سبب می‌‌شود که فرد به سرعت به نتیجه دلخواه خود برسد ولی ممکن است بعد از این روزهای اوج به سرعت عوارض خود را نیز نشان دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، ازدیاد فشار خون، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد و بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در زنان شود. این داروها به گونه‌ای با اختلالات هورمونی که ایجاد می‌کند، خصوصیات مردانه را در زنان و خصوصیات زنانه را در مردان ایجاد می‌کند.

عوارض مصرف قرص‌های هورمونی ضد بارداری

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی هورمون استروژن سنتتیک (صناعی) است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که نقش مهمی در کنترل سیکل قاعدگی و تخمک گذاری داشته و ماهانه یک تخمک را از تخمدان‌های فرد آزاد می‌کند. نقش دیگر هورمون پروژسترون آماده سازی دیواره رحم برای بارداری است. در هر ماه اگر حاملگی رخ ندهد سطح پروژسترون افت کرده و درنتیجه آن دیواره رحم فرو می‌ریزد و فرد پریود می‌شود.

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌يائسگي‌، هيپرپلازي‌ آندومتر و نيز سندرم‌ پلي‌كيستيك‌ تخمدان‌ پلی کیستیک وهمین طور در درمان خونريزی‌های‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشين‌ درمانی‌ هورمونی ‌در زنان‌ يائسه‌ و نيز ارزيابی‌ ميزان‌ توليدآندروژن‌ و استروژن استفاده می‌شود.‌ ولی به طور کلی اصلی‌ترین علت مصرف قرص مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره‌های جنسی است.

با وجود این که نامنظم بودن دوره‌های قاعدگی و تخمک گذاری علل بسیاری متفاوتی دارند، ولی اصلی‌ترین علت بروز این اختلالات عدم تعادل هورمونی است. یکی هورمون‌های اصلی که در همین زمینه مشکل‌ساز می‌شوند پروژسترون است. حتی گاهی ممکن است علت ناباروری در برخی زنان همین عدم تعادل هورمونی باشد که با کمک این قرص‌ها مرتفع خواهد شد.

 

در مورد عوارض این داروها باید بگوییم اگر با قصد جلوگیری از بارداری از این قرص‌ها استفاده می‌کنید، باز هم احتمال بارداری خواهید داشت. آمارها نشان می‌دهد در هر سال از بین هر  ۱۰۰ خانمی که این قرص‌ها را به صورت صحیح و منظم مصرف می کند، یک مورد بارداری اتفاق می افتد؛ ولی درمورد دیگر عوارض باید به لکه بینی، درد سینه، افزایش فشار خون، سر درد، حالت تهوع اشاره کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که این موارد تنها عوارض زودگذر این قرص‌ها هستند که بعد از چند روز کاملا برطرف می‌شوند ولی این قرص‌ها یک سری عوارض خطرناک‌تر دارند که باید بیشتر نگران آنها بود. این عوارض شامل ایجاد لخته خون در پاها، افزایش شدت بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، حملات قلبی و سکته مغزی و تومور کبد هستند.

عوارض استفاده از انسولین با اهداف بدنسازی

انسولین یکی از داروهای اصلی بیماران دیابتی است و به این دلیل به این افراد تزریق می‌شود که بدن آنها به دلیل وجود برخی نواقص قادر به ساختن میزان کافی و کارآمدی از انسولین نیست. بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رود انسولین، قند خون را کاهش می‌دهد.  برخی ورزشکاران به منظور حجیم کردن عضلات، علاوه بر سوماتوتروپین (هورمون رشد) انسولین را هم تزریق می‌کنند تا به این ترتیب اثر هورمون رشد را بهبود ببخشند.

افراد عادی به اندازه کافی انسولین اندوژن در بدن خود دارند و از طرفی هم قند آنها در محدود نرمال است بنابراین ممکن است با یک بار تزریق انسولین دچار افت شدید قند خون و شوک هیپوگلیسمی ناشی از آن شوند، و حتی به کما بروند و هیچ وقت هم از این کما زنده و سالم بیرون نیایند. به این ترتیب تزریق انسولین را به هیچ فرد سالمی صرفا با هدف افزایش حجم عضلانی یا انرژی توصیه نمی‌کنیم.

منابع:

medicalnewstoday

aafp

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
31 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام شبتون بخیر
    به تجویز دکتر برای تنبلی و کیست قرص هورمونی اسپیداکتون و یک دوره قرص ال دی مصرف کردم پریودی بعد از خوردن قرص ب شدت خون پریودیم سیاه بود و اصلا درد پریودی مثل قبل نداشتم الان دوره دوم پریودی هم مثل قبل شده نگران نشدم نکنه مشکلی ب وجود آورده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر حجم و زمان خونریزی و مدت آن مثل سابق هست موردی نیس

  2. S.n می گوید

    سلام وقت بخير. ٢٧ سالمه و دكتر غدد تشخيص تنبلي تخمدان برام دادن البته بدون سونوگرافي و فقط از روي آزمايش هورمون و جوش صورت. قرص سيپروترون كامپاند رو به همراه اسپيرونولاكتون برام تجويز كردن. ولي بعد از خوردن ده عدد سيپروترون كامپاند، حالت تهوع شديد و افت فشار پيدا كردم. و مصرفش رو قطع كردم. ولي الان ٢٢ روز از اخرين قرصي كه خوردم ميگذره ولي همچنان صبح ها بعد از بيدار شدن تا چند ساعت حالت تهوع و افت فشار شديد دارم. يك دكتر داخلي گفتن مسموميت دارويي هست. ميخوام بدونم دقيقا چقدر طول ميكشه اثر اين قرص كاملا از بدنم خارج بشه و براي تسهيلش چيكار بايد انجام بدم؟؟ ممنون

  3. b.z می گوید

    سلام وقتتون بخیر. ۳۴ سالمه و به تشخیص پزشک در سال گذشته تنبلی تخمدان داشتم، و مدروکسی و متفورمین و چنتا قرص دیگه برام نوشتن و یه مدت مصرف کردم. در طی ۸ ماه مصرف قرص تغییری در سونوگرافیام نبود اصلا. مشکلم اینه که به شدت قرصها بر اعصابم تاثیر میزارن و کلا یه ادم دیگه میشم و دقیقا به این نتیجه رسیدم هنگام مصرف قرص، ۴ دوره ثابت داشتم که تکرار میشد که زندگی روزانه و روابطم رو مختل کرد. هر دفعه ام به دکترم گفتم و قرصو تغییر داد باز فرقی نداشت برام و هر شب کابوس داشتم.سر خود قرصارو قطع کردم و حال روانیم تقریبا به ثبات رسید. و عجیبا تو ۵ ماه وضعیت تخمدانهام بهتر شد، الان ممجدد رفنم دکتر زنان که یرام ازمایش نوشتن ولی در کل مشکلم اینه هر چی میگم داره اثر بدی روی اعصابم میزاره توجه نمیکنن. بنظرتون باید پیش متخصص دیگه ای برم یا به حرف دکتر زنانم گوش کنم؟ واقعیت وضعیتی که براتون شرح دادم برام غیر قابل تحمل و مشکل ساز هست.از ترس دارو و این عوارضش به دکتر افصاب نرفتم و گفتم شاید الکی اوناهم چارتا قرص بدن. یکی از دوستان پزشک غدد رو بهم پیشنهاد کرده ولی من نمیدونم مشکل از کجاست واقعا و به کی باید مراجعه کنم که متوجه بشه و کمکم کنه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      متفورمین اثری بر حالات روحی نداره مصرفش رو ادامه بدین
      کاهش وزن، ورزش منظم ، حذف شیرینیجات و قند، مصرف سبزیجات و میوه ها، در بهبود تنبلی تخمدان موثر است

      1. Ftm می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        من ضخامت آندومتر ۳۳ میلیمتر دارم و کیست ۴۰ م تخمدان راست
        دکتر برام قرص مارلین نوشتن
        آیا امکان داره با مصرف این قرص موهای زائد ضخیم تر و زیادتر بشن؟
        یا مستقیم برم سراغ کورتاژ ؟؟؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          خط اول درمان مصرف دارو هست
          تغییر موهای زاید اگر رخ بدهد هم موقتی هست

  4. سما می گوید

    سلام دخترم ۱۱ سالشه سومین پریود رداره البته زمان مشخصی نداشته و همیشه لکه بینی یا خونریزی داشته الان یکماهه همینطوره.دکتر مراجعه کردم قرص هومونی داده که هرشب دوتا باهم بخوره الا ن بسته دوم هست هنوز پریودش قطع نشده بیشتر هم شده الان باید چکار کنم قرصش رو ادامه بدم یا نه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر علایمش همچنان ادامه داره جهت تنظیم دوز دارو از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; زنان استفاده کنید

  5. اهوخانوم می گوید

    سلام وقت بخير
    بنده ٣٤ ساله و مجردم، بايد ٣٠ آبان پريود ميشدم كه نشدم و از ٦ اذر لكه بينى شروع شد تا ١٠ اذر(سيكل ٤٠ روزه) اما روز ١٠ اذر خونريزيم شديد و روان و تيره رنگ و غيرعادي بود و چون هميشه يك هفته قبل پريود سينه درد و گرفتگى شكمى داشتم اين دفعه نداشتم فهميدم غيرعاديه،رفتم متخصص زنان و سونوگرافي شدم،تشخيص تنبلي تخمدان(PCOM) داده شد و توضيح دادن كه بدون تخمك گذاري خونريزيم شديد شده، ٢ آمپول پروژسترون ٥٠ دادن و قرص مدروكسي پروژسترون ١٠ و كپسول ترانگزاميك اسيد٢٥٠ اما متاسفانه طريقه مصرف رو توضيح ندادن،ديشب يك امپولم رو زدم خونريزي روان ندارم اما هنوز مثل روز اول دوم پريودى عادي هست،آيا قرص مدروكسي رو صبح و شب بخورم و يا فقط شبي يك عدد؟ (كلا بسته ١٠ عددي هست) و كپسول هم نخوردم چون بخاطر لختگى ترسيدم،مدروكسي تموم بشه كى پريودم عادي ميشه؟ و اگر بعد قرص خونريزيم تموم نشه چيكار كنم؟ممنون ميشم راهنماييم كنيد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      دوز داروها رو با توجه به وضعیت سونوگرافی و جسمی مشخص میکنند و دستور ثابتی برای همه نداره
      ترانزامیک رو فعلا روزی یکی بخورید تا دستور دقیق رو از پزشکتون بگیرید
      در مورد ادامه روند درمان هم وقتی پریودتون تموم شد مجدد ویزیت شین تا درمان pco انجام شه چون درمانش متفاوت و زمان طولانی تری میبره

  6. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشین من دختری ۲۱ساله هستم که موهای زائد در ناحیه چانه وسینه و شکم داشتم رفتم دکتر که قرص مارلین واسپیر ونولاکتن ، هیدروکلروتیازید مصرف کردم الان بعد از دو ماه که از مصرف گذشت سردرد و سرگیجه افت فشار وتاری دید گرفتم الانم موهای زائدم زیادتر شدن لطفاً راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن داروهاتون افت فشار بدن
      برای بررسی عوارض و تغییر داروها مجدد به پزشکتون مراجعه کنید
      البته موی زاید رو افزایش نمیدن

  7. صبا می گوید

    سلام خسته نباشین من دخترم ۱۹ سالمه صورتم جوش میزنه ولی شدید نیست میخوام برم دکتر پوست ولی از قرص هاش میترسم که نکنه کیست بیارم ممنون میشم جواب بدین که درسته یا نه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر کیست نمیاره

  8. مسعود می گوید

    سلام من پسرم میخوام کاملا شبیح دخترا بشم دارم یک ماه قرص اوست آل دی مصرف میکنم میخواستم بدونم عوارض چی هستش .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مصرف سرخودانه هیچ اثری برای تغییر جنسیت ندارد
      عوارض تهوع، استفراغ، سردرد لخته خون، چاقی، اختلال هورمونی و…

  9. سارا می گوید

    سلام خسته نباشید.من سه ماه هستش قرص روکین و اسپیرونولاکتون استفاده میکنم و وقتی سر پا می ایستم چشم هام مداوم سیاهی میرن این مدت.میخواستم بدونم ربطی به این قرص ها داره؟ ممنون از پاسخگویی شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن اسپیرونولاکتون فشارتون رو بیاره پایین و باعث سرگیجه بشه

  10. ناشناس می گوید

    ببخشید میشود بدون نسخه پزشک هورمون تستسترون مصرف کرد!؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خير نميشه

  11. احمدی می گوید

    سلام من چند ماه استروژن مصرف کردم بخاطر پرولاکتین بالا و بعد از آن وجودم مکمل استریا شد و روز به روز زیاد میشه نمی‌دونم چرا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد آزمايش urin free cortisol بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص غدد مراجعه کنید.

  12. Reza78 می گوید

    باسلام و عرض خسته نباشید. ببخشید یک سوال کوچیک داشتم. آیا بدن انسان میتونه نسبت به داروهای هورمونی مقاوم بشه؟ یعنی منظورم شبیه داروهای مخدر که بعد از یک مدتی اثراتش افت می کنه و شخص مجبور میشه برای همون تأثیرات بیشتر دارو مصرف کنه. آیا همچین حالتی برای داروهای هورمونی هم هست؟ اگه سوالم احمقانه است عمیقا از همه اعضای سایت عذرخواهی می کنم ولی نتونستم جواب مشخصی واسش تو اینترنت پیدا کنم. خیلی ممنونم میشم اگه جواب این سوال منو بدید بازم ازتون ممنونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خواهش ميكنم
      اين حالت براي هورمونهاي آنابوليك هست كه مردها بواي بدنازي استفاده ميكنند
      بجز مقاومت عوارض زياد ديگري هم داره مثل سرطان كبد

      1. Reza78 می گوید

        خیلی ممنونم. ببخشید یک سوال دیگه هم داشتم. الان یعنی منظورتون اینه که این حالت برای قرص هایی که یک جورایی بازدارنده هستن. یعنی با تأثیر هورمون تستسترون مقابله می کنند، وجود نداره ؟ یا اونا هم تأثیرشون ضعیف میشه؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام هستند، هورموناهاي زنانه هستند
          نميتونيد بدون مشورت متخصص غدد دارويي مصرف كنيد

  13. دیانتی می گوید

    سلام و وقتتون بخیر من اردیبهشت و خرداد ماه امپول تریامیسونول ترزیق کردم بخاطرلینکن پلان الان از تیرماه قاعدگی ام 5و6روز عقب می افته و 2هفته هم طول میکشه دکتر زنان هم رفتم بهم 4تا آمپول پروژسترون داد که 2تا یکی کردم و زدم اما هنوزم همونجوری هستم و فرقی نکردم چیکار باید بکنم جواب منو بدین ممنون میشم؟باسپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا آزمايش fsh lh tsh prl انجام بدين

  14. محمدی می گوید

    سلام …من پسر ۲۱سالمه هستم صدام هنوز نازکه آیا هورمون مردانه ام کمه؟با قرص اوکی میشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام سطح خوني تستسترونتونو اندازه بگيريد همراه با fsh -lh-PRL-TSH

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.