انواع بیماری‌‌ های قلبی و پیشگیری و درمان آن‌ها

قلب شما اندازه مشت شماست و درست در مرکز سیستم خون‌رسانی بدنتان قرار گرفته است و وظیفه پمپاژ خون را برعهده دارد. این اندام متشکل از چندین لایه بافت، سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ است که هر کدام از آنها نقش اساسی را در بدن ایفا می‌کنند. زمانی که قلب دچار اختلال یا نقصی در مسیر انجام وظایف خود شود، می‌توان گفت که قلب ما بیمار شده است. بیماری قلبی طیفی از شرایطی را توصیف می‌کند که بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد. این شرایط متأثر از برخی عادات اشتباه، نقص‌های مادرزادی یا مسائل ژنتیکی است.

گرفتگی عروق کرونر، افتادگی دریچه، نارسایی قلب یا تپش قلب نمونه‌ای از بیماری‌های شایع این اندام است. در مقاله پیش رو از مجله دکتر دکتر سعی داریم تا عوامل بیماری‌زا، راه‌های پیشگیری، انواع بیماری، راه‌های درمان و هر آنچه که برای سلامت قلب شما نیاز است را در اختیارتان قرار دهیم. اگر پس از مطالعه این مقاله، علائم یا نشانه‌هایی را که مرتبط با بیماری‌های قلبی در خود احساس کردید، در اولین فرصت با متخصص قلب و عروق یا جراح قلب و عروق ارتباط بگیرید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

چه عواملی باعث انواع بیماری‌ های قلبی می‌شود؟

دلایل زیادی برای بروز بیماری‌های قلبی در انسان‌ها وجود دارد که باید پس از شناسایی آن، درصدد رفع آن برآیید. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • آلودگی هوا
  • سبک زندگی نادرست
  • اضطراب و استرس
  • دیابت
  • چاقی و اضافه وزن
  • تغذیه نامناسب
  • بی‌توجهی به سلامت دندان‌ها
  • مصرف بالای نمک
  • کلسترول بالا خون
  • فشارخون بالا
  • سابقه خانوادگی
  • مشکلات مادرزادی
  • استعمال دخانیات و سیگار
  • نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • مصرف داروهای بدون نسخه
  • مکمل‌های غذایی و تغذیه‌ای
  • بی‌توجهی به ورزش و فعالیت‌های ورزشی
  • نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی
  • زیاده‌روی در مصرف برخی از داروهای گیاهی

بیماری‌های قلبی وابستگی چندانی به سن و جنسیت ندارند، بلکه مستقیماً با سبک زندگی افراد در ارتباط خواهند بود. چنانچه که یک یا چند نمونه از عادات نادرست نام برده را در زندگی فردی خود دارید برای داشتن قلبی سالم، آن را کنار گذاشته و تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی و تناسب‌اندام را در پیش بگیرید.

برای بررسی علائم، داشتن یک دستگاه پالس اکسی‌متر برای بررسی ضربان قلب مهم است.

چه افرادی بیشتر مستعد بیماری‌های قلبی هستند؟

ژن‌های برخی از بیماری‌ها می‌تواند از طریق والدین به نسل‌های بعدی منتقل شود که به آنها بیماری‌های ارثی می‌گوییم. افرادی که در خانواده خود سابقه اختلال قلبی دارند، یکی از کاندیدهای بیماری قلبی هستند. در کنار بیماری‌های ارثی برخی مؤلفه‌ها مانند فشارخون بالا نیز می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند بیماری عروق کرونر قلب، حمله یا سکته قلبی شوند. در کنار این موارد سطح کلسترول و‌تری گلیسیرید بالا، چاقی، سیگار کشیدن، دیابت نوع ۱، استرس، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی با چربی اشباع بالا موجب بروز بیماری‌های قلبی خواهند شد.

انواع بیماری‌های قلبی

وجود اختلال و عملکرد ناکافی بافت و عروق قلب باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود که برخی از این بیماری‌ها شایع‌تر و برخی دیگر نادر هستند. در ادامه تعدادی از این بیماری‌ها از نظر دکتر قلب و عروق و متخصصان این حوزه را بررسی خواهیم کرد:

1. بیماری عروق کرونر قلبی

یکی از شایع‌ترین بیماری قلبی که در سراسر جهان  به چشم می‌خورد؛ بیماری عروق کرونر قلبی است. در این اختلال رگ‌های قلب بر اثر رسوب باریک یا بسته می‌شود. بروز این اختلال موجب حمله قلبی یا آنژین خواهد شد که عموماً متخصصان قلب با تجویز دارو و آنژیوگرافی سعی در رفع این مشکل دارند.

2. نقص مادرزادی قلب

نواقص مادرزادی قلب یا CHD زمانی رخ می‌دهد که قلب جنین در داخل رحم مادر به هنگام تشکیل و رشد، دچار یک یا چند ناهنجاری شده است. نوزاد به هنگام تولد می‌تواند با یک یا چند نقص در قلب خود به دنیا بیایید که ممکن است در بدو تولد یا در سنین بالاتر عاملی تهدیدکننده برای او باشد. وجود سوراخی کوچک یا از بین رفتن قسمتی از بافت قلب می‌تواند نمونه‌ای از نقص‌های مادرزادی باشد.

3. آریتمی یا ضربان نامنظم قلب

آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب، اختلالی است که به سیگنال‌های قلب بیمار مرتبط است. عضله قلب دارای سیستم الکتریکی خاصی است که برای تحریک ضربان قلب حائز اهمیت است. اگر سیگنال‌های الکتریکی در قلب بیمار قطع یا مختل شود، ضربان قلب او خیلی سریع (تاکی کاردی)، خیلی آهسته (برادی کاردی) یا به‌صورت نامنظم می‌کوبد. در چنین شرایطی بیمار به آریتمی قلبی مبتلا شده است. اگر شما هم تجربه ضربان نامنظم را دارید، بهتر است با پزشک قلب ملاقات داشته باشید. سامانه نوبت‌دهی آنلاین مجموعه دکتر دکتر زمینه را برای شما فراهم کرده است تا با حاذق‌ترین پزشکان قلب و عروق مشاوره داشته باشید.

4. نارسایی قلب

اگر عمل پمپاژ قلب به‌اندازه کافی کارآمد و مؤثر نباشد، ماهیچه قلب شما نمی‌تواند نیاز بدن را به خون و اکسیژن برآورده کند. به همین دلیل علائم مختلفی مانند خستگی و تنگی نفس را از خود نشان می‌دهد. این مشکل را نارسایی قلبی می‌گویند. زیرا قلب شخص، در انجام فعالیت خود کاملاً موفق نیست. اگر به دانستن چندوچون این بیماری علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم مقاله نارسایی قلبی؛ شناخت علت و درمان این عارضه مهم است را مطالعه کنید.

5. حمله قلبی

حمله قلبی یا سکته قلبی، انفارکتوس میوکارد یا MI زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون بخشی از عضله قلب شما، به طور کامل مسدود شده است. این مشکل عموماً به دلیل شکسته شدن تکه چربی (رسوب موجود در رگ‌ها) یا تشکیل لخته خون در شریان کرونری ایجاد می‌شود. این اتفاق موجب آسیب به بخشی از عضله قلب خواهد شد که شریان کرونر مسدود شده تغذیه آن بخش را برعهده داشته است.

6. روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسم قلبی، اختلالی است که در آن دریچه‌های قلب فرد مبتلا، دچار مشکل شده است. این بیماری بر اثر تب روماتیسمی شدید ایجاد می‌شود که عامل آن عفونت استرپتوکوک درمان نشده است. روماتیسم قلبی در واقع بر اثر یک پاسخ التهابی سیستم ایمنی در بدن به وجود می‌آید که تأثیر دائمی بر دریچه‌های قلب می‌گذارد. در این بیماری دریچه‌های قلب ممکن است ملتهب شده و به مرور زمان زخمی شوند. این مشکل می‌تواند منجر به باریک شدن یا نشتی دریچه قلب شود و عملکرد طبیعی قلب را سخت‌تر کند. البته بیماری روماتیسم قلبی به یک‌باره ایجاد نخواهد شد؛ اما در صورت کنترل نکردن آن، نارسایی قلبی بروز پیدا می‌کند. تب روماتیسمی در هر سنی رخ می‌دهد، اما معمولاً در کودکان ۵ تا ۱۵ساله شایع‌تر است.

حمله قلبی

7. گشاد شدن قلب (کاردیومیوپاتی اتساعی)

کاردیومیوپاتی گشاد شده (DCM) یا گشاد شدن قلب وضعیتی است که در آن بطن چپ که محفظه پمپاژ اصلی قلب است، بزرگ یا گشاد شده است. همان‌طور که محفظه بطن چپ بزرگ‌تر می‌شود، دیواره عضلانی قلب که بافتی ضخیم است بر اثر کشیدگی نازک‌تر و ضعیف خواهد شد. این تغییر بافت سبب می‌شود تا توانایی قلب برای پمپاژ خون غنی از اکسیژن برای تمام قسمت‌های بدن کافی نباشد.

8. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (HCM) تا حد زیادی وضعیت معکوس بیماری کاردیومیوپاتی اتساعی است که در آن عضله قلب ضخیم می‌شود. با کوچک شدن بافت قلب، عضله جمع و نهایتاً ضخیم‌تر خواهد شد. این ضخیم شدن ماهیچه قلب می‌تواند پمپاژ خون را برای قلب سخت‌تر کند. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک اغلب تشخیص داده نمی‌شود. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به این بیمار، علائم بسیار کمی دارند.

9. نارسایی دریچه میترال

دریچه‌های قلب برای تنظیم جریان خون در قلب، باز و بسته می‌شوند. مشکلات دریچه می‌تواند فشار کاری قلب فرد را افزایش دهد؛ بنابراین عضله قلب بار زیادی را تحمل خواهد کرد. اینجاست که قلب با نشان دادن طیف وسیعی از علائم به مالک خود هشدار می‌دهد. مانند: تنگی نفس، تورم در مچ پا، خستگی، درد در قفسه سینه (آنژین یا تپش قلب)، سرگیجه یا غش.

10. تنگی آئورت

تنگی آئورت یا تنگی دریچه آئورت اختلالی مربوط به دریچه قلب است. این امر باعث کاهش یافتن یا مسدود شدن جریان خون از قلب به آئورت و سایر قسمت‌های بدن خواهد شد. تنگی دریچه آئورت ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود. علائم تنگی آئورت شامل موارد زیر است:

  • صدای نامنظم قلب
  • درد قفسه سینه
  • احساس ضعف یا سرگیجه یا غش کردن در اثر فعالیت
  • تنگی نفس، به‌خصوص با فعالیت بالا
  • خستگی، به‌ویژه در زمان افزایش فعالیت
  • ضربان قلب تند یا تپش قلب بالا
  • عدم میل به غذا به‌ویژه در کودکان‌
  • عدم افزایش وزن

11. بیماری آترواسکلروز

آترواسکلروز ضخیم شدن یا سخت شدن شریان‌های قلب بر اثر تجمع پلاک (رسوب چربی) در پوشش داخلی یک یا چند شریان ایجاد می‌شود. پلاک از رسوبات مواد چرب، کلسترول، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل شده است. با انباشته شدن پلاک در رگ‌ها، دیواره‌های سرخرگ ضخیم و سفت می‌شوند. ضخیم شدن سرخرگ‌ها باعث کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها به‌ویژه اندام‌های حیاتی بدن خواهد شد. آترواسکلروز یک بیماری آهسته و پیش‌رونده است که ممکن است از دوران کودکی شروع و رفته‌رفته پیشرفت کند.

12. عفونت قلبی

اندوکاردیت یا عفونت قلبی نوعی التهاب پوشش داخلی حفره‌های قلب و دریچه‌های قلب است که بر اثر عفونت‌های باکتریایی یا به‌ندرت قارچی ایجاد می‌شود. خون ‌آلوده به باکتری یا قارچ وارد قلب شده که در صورت کنترل نکردن و عدم درمان باعث مرگ بیمار خواهد شد. علائم عفونت قلبی شامل تورم در پاها، وجود دانه‌های قرمز روی پوست، درد مفاصل و خستگی است.

13. آنژین قلبی

آنژین قلبی به خودی خود یک بیماری نیست؛ اما یک علامت هشدار دهنده مهم از بیماری عروق کرونر قلب است. زمانی شخص دچار آنژین می‌شود که شریان‌های قلبی باریک شده و خون‌رسانی به طور کامل به قلب انجام نخواهد شد. درد یا ناراحتی در قفسه سینه، بازو، گردن، معده یا فک نمونه‌ای از علائم آنژین قلبی است.

بسیاری از مردم دچار آنژین پایدار می‌شوند. این حمله قلبی ناشی از استرس یا انجام فعالیت‌های سنگینی است که خارج از توانایی فرد بوده. در نتیجه قلب با ایجاد این هشدار شما را آگاه می‌سازد که اکسیژن‌رسانی به‌اندازه کافی به قلب شما انجام نمی‌شود. اگر درد قفسه سینه برایتان غیرقابل‌تحمل بود، سریعاً خود را به پزشک قلب یا فوریت‌های پزشکی برسانید.

دسته‌ای دیگر از آنژین وجود دارد که به آن آنژین ناپایدار یا سندرم حاد کرونری (ACS) می‌گویند. این حملات ممکن است در زمان استراحت رخ دهند و شما را از خواب بیدار کنند. دوام این حملات ۱۰ دقیقه است. این علائم نشانه‌ای از خون‌رسانی ضعیف به قلب شما خواهد بود. برای رفع این حملات در اولین فرصت با دریافت نوبت توسط یک متخصص قلب و عروق معاینه شوید.

انواع بیماری‌ های قلبی

ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی

همه انسان‌ها با افزایش سن بیشتر مستعد اختلالات قلبی خواهند بود؛ اما برخی فاکتورها در کنار مسائل ژنتیکی، وارثتی، اکتسابی و سبک زندگی نیز می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را بالاتر ببرند. استعمال دخانیات به‌ویژه تنباکو، استرس، چاقی و اضافه وزن، بی‌توجهی به سلامت دندان‌ها، به تعویق انداختن درمان و دیابت نمونه‌ای از فاکتورهایی هستند که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

هیچ کس قادر به کنترل ژنتیک، مشکلات وارثتی و بالا رفتن سن نیست؛ بنابراین منطقی‌ترین راه داشتن عادات و سبک زندگی مناسب است. برای سالم نگه‌داشتن بافت و جزئیات قلب، همچنین کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی توصیه می‌کنیم که ورزش، فعالیت بدنی کافی، استفاده از خوراک‌های سالم، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مدیریت استرس، کنترل کلسترول، تنظیم قند خون و فشارخون را در برنامه روزانه خود جای دهید.

علائم کلی بیماری‌های قلبی

هر بیماری قلبی بسته به نوع و میزان پیشرفت خود دارای علائم خفیف تا شدید است؛ اما به‌طورکلی علائم و نشانه‌های زیر به بیماری‌های قلبی اشاره دارند. اگر چند مورد از علائم زیر را داشتید سریعاً به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • ضعف عمومی
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش وزن
  • نیاز به دفع مکرر ادرار
  • تورم در گردن، مچ پا، شکم، یا پاها
  • رنگ مایل به آبی در انگشتان و لب‌ها
  • و بروز درد در بازوی چپ، فک، کمر، گردن، کتف و شانه

چگونه بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهند؟

زمانی که شما چند نمونه از علائم بیماری‌های قلبی را برای چند ساعت یا چند روز داشتید به‌شدت توصیه می‌کنیم که برای مشاوره و معاینه به متخصص قلب و عروق یا جراح قلب مراجعه کنید. سایت نوبت‌دهی آنلاین دکتر دکتر یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین راه‌های دریافت وقت و مشاوره با پزشکان حاذق است.

اگر پزشک شما پس از معاینه و بررسی تست‌های موجود به این نتیجه برسد که شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، راه‌های مختلفی را بسته به نوع بیماری، شدت و پیشرفت آن شروع به تجویز روش درمانی یا دارو خواهد کرد. موارد زیر مولفه‌های تشخیصی هستند که متخصصان قلب به‌وسیله آن بیماری شما را تأیید می‌کنند، مانند:

  1. آزمایشات خون
  2. تصویربرداری به کمک اشعه ایکس از قفسه سینه
  3. الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)
  4. مانیتورینگ هولتر
  5. اکوکاردیوگرافی
  6. تست ورزش یا تست استرس
  7. کاتتریزاسیون قلبی
  8. سی تی اسکن قلب
  9. اسکن قلب

نحوه درمان بیماری‌های قلبی

برای درمان بیماری‌های قلبی باید سه مؤلفه رفتار، دارو و روش‌های درمانی را در کنار روش‌های خانگی در نظر گرفت:

1. تغذیه سالم

درمان بیماری قلبی به علت و نوع آسیب قلبی بستگی دارد. عادات و سبک زندگی سالم مانند خوردن غذاهای کم‌چرب و کم‌نمک، ورزش منظم، خواب کافی، دوری از الکل، سیگار و دخانیات و چکاپ منظم بخش مهمی از درمان است.

2. داروها

اگر تغییرات سبک زندگی به‌تنهایی مؤثر واقع نشود، ممکن است برای کنترل علائم بیماری قلبی و جلوگیری از عوارض آن، پزشک بسته به نوع بیماری قلبی برای شما دارو تجویز کند.

3. جراحی یا سایر روش‌های درمانی

برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است به عمل جراحی، پیوند قلب، آنژیوگرافی یا سایر روش‌های درمانی نیاز داشته باشند. روش درمان بسته به نوع بیماری و شدت آسیب‌دیدگی قلب، تحت‌نظر و تشخیص متخصص یا جراح قلب و عروق انتخاب می‌شود.

4. شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

بیماری قلبی را می‌توان با ایجاد تغییرات خاصی در سبک زندگی بهبود بخشید یا حتی از آن پیشگیری کرد که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها خواهیم پرداخت.

چطور از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنیم؟

به غیر از موارد ژنتیکی و وارثتی هر فردی می‌تواند با رعایت و توجه به برخی ویژگی‌های محیطی و اکتسابی کنترل بیماری‌های قلبی را به سادگی انجام دهد. مانند:

  • یک رژیم غذایی سالم برای خود طراحی کنید.
  • دخانیات، سیگار، الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید.
  • مصرف غذاهای سالم مانند میوه سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی را افزایش دهید.
  • مصرف قند، نمک، چربی‌های اشباع شده و غذاهای ناسالم را محدود کنید.
  • فشارخون را کنترل کنید. اگر ۱۸ سال و بالاتر دارید، حداقل هر 2 سال یک‌بار فشارخون خود را چک کنید. اگر سابقه بیماری قلبی در خود یا خانواده‌تان وجود دارد و شما بالای ۴۰ سال سن دارید، ممکن است به معاینات دوره‌ای نیاز داشته باشید.
  • آزمایش کلسترول بدهید. زمانی که از سن ۲۰ سالگی عبور کردید از پزشک عمومی بخواهید که هر ۳ یا ۴ سال یک‌بار آزمایش کلسترول پایه برایتان بنویسد. برای تعیین وقت مشاوره می‌توانید به سامانه نوبت‌دهی دکتر دکتر مراجعه کنید.
  • دیابت را مدیریت کنید. اگر دیابت دارید، کنترل دقیق قند خون می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.
  • ورزش کنید. فعالیت بدنی به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید و آن را حفظ کنید. ورزش منظم به کنترل دیابت، کلسترول بالا و فشارخون کمک می‌کند و عوامل خطر برای بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
  • استرس را مدیریت کنید. راه‌هایی برای کمک به کاهش استرس عاطفی پیدا کنید. ورزش بیشتر، تمرین تمرکز حواس و ارتباط با دیگران برخی از راه‌های کاهش و مدیریت استرس هستند.
  • بهداشت را خوب رعایت کنید. به طور مرتب دست‌های خود را بشویید و برای حفظ سلامت خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • عادات خواب خوب را تمرین کنید. خواب ضعیف ممکن است خطر بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. بزرگسالان باید روزانه ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.

بیماری‌های قلبی ارثی

همان‌طور که از نام این بیماری پیداست، برخی بیماری‌ها و اختلال‌ها از طریق ژنتیک به افراد مختلف در یک خانواده انتقال پیدا می‌کند. برخی از بیماری‌های قلبی خانوادگی یا ژنتیکی هستند که می‌توانند فرد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهند و عاملی تهدیدکننده برای سلامتی او باشند. بارزترین نشانه وجود این بیماری، مرگ ناگهانی یکی از اعضای خانواده بر اثر بیماری قلبی است. در صورتی که شخص هیچ گونه علائم یا مشکلی قلبی در طول حیات خود نداشته است. وجود چند بیمار قلبی در یک خانواده هم می‌تواند صحت بیماری‌های قلبی ژنتیکی در آن خانواده را تا حد زیادی تأیید کند. دقت داشته باشید که این نوع بیماری قلبی با بیماری‌های مادرزادی قلبی متفاوت است، اگرچه برخی از بیماری‌های مادرزادی نیز ریشه وارثتی دارند. پزشکان بر این باورند در صورت داشتن سابقه بیماری‌های قلبی ارثی در خانواده، سعی کنید هر چند وقت یک‌بار معاینات دوره‌ای را توسط پزشک قلب و عروق انجام دهید.

بیماری‌های قلبی با چربی

عموماً بیماری‌های قلبی با افزایش چربی یا اضافه وزن ارتباط مستقیمی دارند. با افزایش وزن و بالا رفتن چربی و کلسترول LDL خون، مشکلات قلبی آغاز خواهند شد. چراکه تجمع چربی یا پلاک‌ها در شریان‌های کرونری باعث باریک یا مسدود شدن رگ‌های قلب خواهند شد که عامل بزرگی در بروز بیماری‌های قلبی هستند. بیماری‌های قلبی مرتبط با چربی احتمال حمله قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. اولین بیماری قلبی خطرناک که مرتبط با چربی بوده، آترواسکلروز است.

بیماری‌های قلبی و تنفسی

یکی از مهم‌ترین علائم بیماری‌های قلبی درد در قفسه سینه و احساس تنگی نفس است. عوامل زیادی در ایجاد تنگی نفس یا مشکلات تنفسی نقش دارند؛ اما بیماری‌هایی مانند نارسایی قلبی، آریتمی قلبی یا تپش قلب و بیماری‌های مرتبط با عضله قلب مانند کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و کاردیومیوپاتی اتساعی نمونه‌ای از بیماری‌های قلبی مرتبط با تنفس است. اگر بیماری‌های قلبی و تنفسی کنترل نشود باعث مرگ‌ومیر زودرس خواهد شد.

بیماری‌های تپش قلب

تپش قلب همیشه عاملی نگران‌کننده نیست؛ اما اگر تپش قلب با سرگیجه، تنگی نفس و درد قفسه سینه همراه باشد امری خطرناک است. یکی از علائم مهم در بسیاری از بیماری‌های قلبی مانند آریتمی قلب، تپش نامنظم قلب است. بیماری‌های قلبی که مرتبط با تپش قلب هستند شامل نمونه‌های زیر است:

  • آریتمی (ریتم غیرطبیعی قلب)
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری‌های مادرزادی قلب
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • بیماری‌های مرتبط با دریچه قلب

کدام یک از بیماری‌های قلبی ناشی از استرس است؟

استرس و فشار عصبی بر بسیاری از بیماری‌های قلبی تأثیرگذار است اما تحقیقات نشان داده است که کاردیومیوپاتی استرس یا سندرم تاکوتسوبو ارتباط تنگاتنگی با استرس و فشارهای عصبی دارد. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که فرد استرس حاد ناگهانی را تجربه می‌کند که می‌تواند به سرعت عضله قلب را ضعیف کند. هنگامی که شما یک رویداد استرس‌زا را تجربه می‌کنید، بدنتان هورمون‌ها و پروتئین‌هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین تولید می‌کند که به مقابله با استرس کمک می‌کنند. اما مقدار زیاد آدرنالینی که به طور ناگهانی در پاسخ به استرس تولید شده باعث می‌شود تا شریان‌های کوچک قلب به‌شدت باریک شوند و موقتاً جریان خون‌رسانی به قلب با اختلال روبه‌رو شود.

از طرف دیگر، آدرنالین ممکن است به‌طور مستقیم به سلول‌های قلب متصل شود و باعث شود مقادیر زیادی کلسیم وارد سلول‌ها شود. این مصرف زیاد کلسیم می‌تواند از ضربان مناسب سلول‌های قلب جلوگیری کند. محققان بر این باورند که اثراتی آدرنالین بر بافت، عضله و شریان‌های قلب می‌گذارد موقت است و قلب معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی

بیماری‌های قلبی اطفال

بسیاری از بیماری‌های قلبی را می‌توان به‌صورت نادر در کودکان نیز دید؛ اما وجود برخی بیماری‌ها در اطفال شایع‌تر است؛ مانند روماتیسم قلبی و نقص‌های مادرزادی. بزرگ‌ترین بیماری قلبی که اطفال را از بدو تولد تا سنین بزرگسالی تهدید می‌کند، بیماری‌های قلبی مادرزادی است که انواع مختلفی دارد؛ مانند موارد زیر:

  • نقص دیواره بین دهلیزی
  • نقص سپتوم دهلیزی بطنی
  • کوآرکتاسیون آئورت
  • بطن راست دو خروجی
  • D انتقال عروق بزرگ
  • ناهنجاری ابشتاین
  • سندرم هیپوپلاستیک قلب چپ
  • قوس آئورت قطع شده
  • آترزی ریوی
  • بطن منفرد
  • تترالوژی فالوت
  • بازگشت غیرعادی کامل وریدی ریوی
  • آترزی سه لتی
  • تنه شریانی
  • نقص دیواره بین بطنی

بیماری‌های قلبی در جوانان

بسیاری از شرایط و رفتارهایی که افراد را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌دهد در سنین پایین‌تر ظاهر می‌شوند. چاقی، دیابت، عدم تحرک، نداشتن فعالیت‌های ورزشی، سیگار، مصرف الکل، تغذیه نامناسب، فشارخون و کلسترول بالا، رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع و استرس از جمله عوامل هستند که بیماری قلبی در جوانان را ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد از سن ۱۸ تا ۴۴ سالگی در دوران جوانی مستعد بیماری‌های قلبی زیر هستند:

  • بیماری‌های مادرزادی
  • نقص دیواره بین بطنی
  • برگشت غیرعادی سیاهرگ وریدی
  • تنگی دیواره آئورت
  • جابه‌جایی عروق بزرگ
  • پرفشاری ریوی

بیماری‌های قلبی در زنان

یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در زنان اختلالات قلبی است. نارسایی قلبی، آریتمی قلبی و بیماری عروق کرونر قلبی سه نمونه از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در زنان است. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده انجام شد، محققان دریافتند که حدود ۵۰ درصد از خانم‌هایی که سابقه بیماری قلبی داشته‌اند، بر اثر بیماری‌های مانند موارد زیر از دنیا رفته‌اند:

  • آنوریسم آئورت
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری‌های قلبی و اختلالات سلامت روان
  • نارسایی قلبی
  • فشارخون بالا
  • سندرم مارفان
  • بیماری شریانی محیطی (PAD)

بیماری‌های قلبی در بارداری

بسیاری از بیماری‌های قلبی در دوران بارداری رخ می‌دهند. مادران باردار ممکن است قبل از اقدام به بارداری دچار برخی از این اختلالات قلبی مانند مشکل‌های مادرزادی باشند. البته امکان بروز برخی بیماری‌های قلبی در دوران بارداری نیز وجود دارد که تغییرات پیچیده هورمونی و فیزیولوژی بارداری عامل بروز آن‌ها هستند.

اگر زنان باردار دارای بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا، دیابت شیرین و بیماری‌های مادرزادی قلبی باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در این افراد چند برابر خواهد کرد. به‌همین دلیل خانم‌های باردار باید تحت‌نظر پزشک زنان و معاینات دوره‌ای قرار بگیرند. موارد زیر برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی شایع در دوران بارداری هستند:

  • کاردیومیوپاتی؛ علت بروز این بیماری در دوران بارداری شامل سوءمصرف الکل، مصرف دوکسوروبیسین و مواد مخدر مانند کوکائین و متامفتامین‌ها است.
  • بیماری عروق کرونر؛ علت بیماری عروق کرونر قلب در زنان باردار مشابه زنان غیرباردار است. عوامل خطری که این افراد را در معرض بیماری عروق کرونر قرار می‌دهد، عبارت‌اند از فشارخون بالا، چربی خون و هیپرتری گلیسیریدمی، دیابت شیرین، چاقی، سیگار و بی‌حرکتی.
  • انفارکتوس میوکارد (MI) مرتبط با بارداری؛ همان عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر برای MI مرتبط با بارداری نیز وجود دارد. برخی از شرایط حاملگی، مانند پره اکلامپسی و اکلامپسی، می‌تواند به بروز بیماری MI کمک کند.
  • بیماری‌های مرتبط با دریچه قلب؛ اگرچه همودینامیک بارداری می‌تواند برخی بیماری‌های دریچه‌ای را تشدید کند، اما مشخص نیست که آیا بارداری نقش خاصی در بروز اختلالات دریچه‌ای در دوران بارداری دارد یا خیر اما آنچه مشخص است این نوع بیماری در دوره حاملگی موردی شایع است.

بیماری قلبی از چه سنی شروع می‌شود؟

به‌طور دقیقی نمی‌توان برای شروع و بروز نشانه‌ها در بیماری قلبی، عددی یا سنی را مشخص کرد. برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی مادرزادی یا روماتیسم قلبی از بدو تولد یا در سنین ۵ تا ۱5 سالگی علائم و عوارض خود را به نمایش می‌گذارند. هر چند طبق تحقیقاتی که در سراسر جهان انجام شده افراد از سن ۶۵ تا ۷۰ سالگی عمدتاً دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؛ اما میانگین سن افراد مبتلا به اختلالات قلبی در ایران به ۵۰ سال رسیده است. حتی این امکان هم وجود دارد که جوانان در بازه سنی 18 تا 45سالگی علائمی از بیماری‌های مرتبط با قلب را احساس کنند.

بیماری های قلبی از چه سنی شروع میشود

مراقب سلامت قلب خود باشید!

بسیاری از افراد در سراسر جهان علائم خفیف تا شدیدی از بیماری‌های قلبی را با خود به همراه دارند که در صورت تغییر در عادات نادرست و سبک زندگی اشتباه می‌توانند این بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کنترل کنند. در این مقاله از مجله دکتر دکتر علائم، عوارض، علل، نحوه درمان و پیشگیری بیماری‌های شایع قلبی را با هم بررسی کردیم.

همچنین دریافتیم که با داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل فشار، قند و کلسترول خون، تناسب‌اندام، ترک سیگار و چندین مورد دیگر به‌راحتی می‌توانیم از قلب خود در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کنیم. علاوه‌بر این‌ها توصیه کردیم که افرادی بالای ۵۰ سال و اشخاصی که سابقه بیماری قلبی در خود یا خانواده‌شان وجود دارد، بهتر است از معاینات دوره‌ای غافل نشوند. شما می‌توانید به کمک سایت نوبت‌دهی دکتر دکتر با متخصصین این حوزه ارتباط بگیرید.

در انتها اگر سوالی دارید، از مشاور دکتردکتر بپرسید.

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
41 نظرات
  1. سجاد می گوید

    Conclusion:
    Normal LV size and normal systolic function, LVEF: 55-60%
    Hyper trabeculated LV apex without essential criteria for LV non-compaction
    Mild MR, Mild TR, No PH
    سلام
    مشکلی تو اکوی من هست دکتر؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کارکرد قلب طبیعی است
      مختصر شلی دریچه دارید که اگر علامتی ندارید اهمیتی ندارد

  2. حسین کیان می گوید

    باسلام وخسته نباشید به شما وهمه همکاراتون
    من 44سال سن دارم حدودده سال پیش قفسه سینم موقعهنفس کشیدن تیرمیکشیدخیلیم دردمیکردبعدخودش ساکت میشدولی الان نزدیک به دوماهیه خورده که میخام سریع راه برم تپش قلب میگیرم به قدری تندتندمیزنه سرم گیچ میره نفسم نمیادبالا جوری میشه کمیگم الانه که بمیرم لطفا راهنمایی کنید بدونم ایا رفتنیم یاموندنی خواهشا جوابموبدیدلطفا

  3. امیر می گوید

    سلام ۱۷ سالمه ورزشکارم یکی دو روزه درد قفسه سینه دارم تا حالا سابقه نداشته میتونه چه مشکلی باشه

  4. هادی سالاری می گوید

    سلام،۲۵سال دارم، ۳سالی میشه در قفسه سینه احساس درد دارم دکترای مختلف داخلی رفتم نتیجه ای نگرفتم ، یکبار متخصص قلب هم رفتم با اکو و الکتروکاردیو گرافی باز گفتن چیزیت نیس منتهی من درد رو کماکان دارم تنگی نفس هم احساس میکنم
    موقع حرکت دادن کتف راستمم درد میکنه ؛ممنون میشم راهنماییم بکنید.

  5. مهرسا می گوید

    سلام
    ببخشید من یه دختر ۱۵ ساله هستم که چند سالی میشه هر چند وقت چندین بار در طول روز ابتدا سرگیجه شدید جوری که همه چیز سیاه میشه بعد تپش قلب شدید میگیرم جوری که دردش خیلی زیاد میشه بعد کم کم اروم میشه میشه راهنمایی کنید که چیز خطر ناکی هست یا نه!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      با توجه به شرح حالتون از نظر کم خونی و تیرویید بررسی شین و به متخصص” قلب مراجعه کنید

  6. Aida می گوید

    سلام خسته نباشید
    من۱۷
    حدودا۱۰روزی میشه که معده ام درد میکنه بی اشتها شدم
    از ۹سالگی هم درد درسمت چپ قفسه سینه دارم ب طوریکه نمیتونم تکون بخورم تیر میکشه وبانفس کشیدن بدتر میشد الان هم تواین ۱۰روز اینجوری شدم دوباره واطرافش هم درد میکنه هرازگاهی سرفه خشک هم دارم مشکل از قلب هست ایا؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون تیپیک قلبی نیست بهتره اول از نظر گوارشی بررسی شین
      به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  7. فاطمه می گوید

    با سلام من ۱۴ سالمه من ی چند وقت هست که تپش قلبم خیلی رو مخم میره با اینکه استرس ندارم .
    حس میکنم تنگی نفس دارم . و درد در قفسه سینه (بیشتر سمت چپ )دارم . فکم ،پشت گوش هام گردن کمرم و زیره بغل درد دارم(درد خفیف که کمی ازار دهنده است)سردرد دارم و چهار پنج ثانیه بعضی وقت ها سرم گیج میرع. و احساس میکنم گلوم میخاره. ایا این موضوع مشکل قلبیه و در حدی هست که با خانوادم در میون بزارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله درمیون بزارین و به فوق” تخصص قلب اطفال مراجعه کنید

  8. Miss می گوید

    سلام وقت بخیر
    دختر ۲۲ ساله هستم
    به مدت حدودا دو هفته هست که درد شدید در قسمت قفسه سینه سمت چپ کتف شونه و از بازو تا نزدیک بند انگشتام دارم .بعضی مواقع در همین هنگام شاهرگ دست چپم هم تیر میکشه
    همینطور ضربان قلبم تند شده نمیتونم درست نفس بکشم و جدیدا احساس میکنم ته حلقم چیزی گیر کرده و همش سرفه دارم
    ضمنا سمت راست سرمم خیلی درد میگیره
    هم اینکه به صورت ارثی چند نفر تو خانواده دریچه قلبشون گشاد هست
    میخواستم ببینم آیا منم دچار افتادگی دریچه شدم یا ممکنه بخاطر چیز دیگه ای باشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز با این شرح حال نمیشه تشخیصی داد

  9. لیلا می گوید

    سلام ،من دختری 21ساله هستم بعضی مواقع سمت چپ قفسه سینه احساس سنگینی و گرفتگی دارم ،تپش قلب و تنگی نفس هم بعضی مواقع دارم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نوار قلب بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  10. ناشناس می گوید

    سلام من ۱۵ سالمه
    حدود چهار ماه پیش هر چن روز ی بار قلبم به اندازه ی چند ثانیه درد میگرفت ولی توی همین چند ثانیه نمیتونستم درست نفس بکشم البته من آسم دارم
    این اتفاق دیگه تکرار نشد ولی الان حدود یک ماه هست که هر روز حتی گاهی اوقات روزی چندبار قلبم درد میگیره و این درد حدود پنج دقیقه طول میکشه ولی دردش شدید نیست
    این میتونه نشانه بیماری قلبی باشه ؟
    لطفا کمکم کنید خیلی ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه اين درد قلبي نيست درد عصبي عضلاني هست

  11. حامد پورنیک زاده می گوید

    سلام دکتر حامد هستم ۲۲ساله. من یک مدتی میشه احساس درد وسنگینی در ناحیه قفسه سینه و گاهی ناحیه چپ سینه ام دارم که حدودا یک دقیقه طول میکشه .آیا نشانه بیماری قلبیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام در سن شما بعيده بيشتردرد عضلاني ميخوره باشه اما بهتره اكو قلب هم بديد

  12. حامد پورنیک زاده می گوید

    سلام حامد هستم ۲۲ساله. دکتر یک ماه میشه که من در ناحیه قفسه سینه وگاهی ناحیه چپ سینه ام احساس درد میکنم که حدودا یک دقیقه طول میکشه و همین طوراحساس سنگینی در قفسه سینه ام دارم آیا نشانه بیماری قلبیه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام احساس سنگيني در قفسه سبنه بله قلبي هست بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  13. علی می گوید

    سلام
    من 17 سالمه من یه ماه بود به علت فوت پدرم خیلی استرس و نارحتی می کشیدم شب ها به دلیل تپش قلب نمی خوابیدم و الان یکی دو روزه کمی تنگی نفس و کمی درد پا در هنگام راه رفتن و کمی درد در قلب دارم آیا می تونه نشانه بیماری قلبی باشه یا از عوارض استرس هست در ضمن من واریکوسل گرید 1 هم دارم
    تورو خدا جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه اصلا اينها بدليل اضطراب هست
      بهتره كه

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به روانپزشک مراجعه کنید.

  14. ثریا می گوید

    من ۱۳ سالمه
    دوساله که آریتمی شدید دارم
    از یک هفته قبل نفسم سنگین شده
    پنج روز پیش قلبم درد گرفت خیلی شدید نبود اما واقعا غیر قابل تحمل بود
    امروز برای بار دوم قلبم خیلی خیلی شدید تر تیر میکشید قبلش هم دست چپم خواب رفته بود سعی کردم بخوابم ولی اون موقع بود که درد قلبم شروع شد خیلی بی قرار شدم
    به اندازه کافی روزی دوازده لیوان آب میخورم
    به خانوادم هم نگفتم لطفا راهنمائی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نوار قلب بديد لطفا تا مشخص شه آريتميتون از چه نوعي هست چون بعضي وقتا ممكنه فقط اضطراب و افزايش ضربان قلب باشه
      اكو قلب هم بايد بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

      1. ثریا می گوید

        ممنون از راهنمائیتون

  15. ف می گوید

    سلام من دوسال پیش دچار تپش قلب شذم که دایمی نیود این تپش قلبم ادامه پیدا کرده الان تقریبا همیشگی شده قبلا در اثر فعالیت بود الان تا یه تکون هم میخورم یا ثابت یه جا مینشینم این تپش قلب رو دارم و من به خاطر کرونا همش خونه هستم از پارسال بهمن تا الان دچار مشکلات روحی هم شدم و قلبم این مدت دردش بیشتر شده و میگیره ول می‌کنه و درد های مختلف داره اینها علایم چه بیماری هست و باید چی کار کنم ؟ دوسال پیش دکتر برایم داروی پراپرانول ۱۰ نوشت و کفت هر وقت دچار این حالت شدی مصرف کن که من یک بار اونم در این ایام مصرف کردم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام مجددا نوار قلب بديد و بر اساس تعداد حملات تپش قلبتون و نوار قلبتون دارو بايد مصرف كنيد
      حتما متخصص قلب بايد ويزيتتون كنن

  16. مهدی ابراهیمی ثانی می گوید

    سلام وقتتون خوش بنده 21 سالمه و گاهی احساس تپش قلب و احساس بدی بهم دست میده مثل گرفتگی قلب و امروزم برا اولین بار دست چپم یکم درد می کرد یه بارم رفتم اکو گرفتم چند سال قبل اما گفتن کاربت نیست وقتی اعصابم داغون میشه و استرس بهم دست میده این جوری میشم نمی دونم مشکل دارم یا ن طبیعی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اين حالتتون بدليل اضطراب هست
      به متخصص قلب مجددا مراجعه كنيد تا بر اسنس نوار قلب و اضطرابتون دارو تجويز كنند

      1. مهدی ابراهیمی ثانی می گوید

        ممنون از شما بابت پاسخ گویی دقیق شما

      2. امیر می گوید

        با سلام من جوان ۲۱ ساله هستم و از ۱۸ سالگی کم کم قلبم درد میگرفت تا اینکه رفتم دکتر و گفتن که به دلیل فرو رفتن یکی از رگ های دور قلب به داخل آن ،باعث ضربان شدید قلب میشه و فشارم بالا می ره. درضمن گفتن که مادر زادی هس . حالا میخام از شما بپرسم که آیا میتونه از ضربه باشه واینکه میشه عمل کرد یا نه . ممنون

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بايد دقيق اسم بيماريتونو بگيد، و اينكه تحت درمان دارويي هم باشيد
          اسم بيماريتونو نگفتن؟

  17. میثم شکوهی می گوید

    با سلام جوانی۳۶ساله قبلااعتیادبه تریاک داشتم یکسال آن رانرک کردم ناگهان ضربان قلبم خیلی کند شدبطوری که احساس یخ بودن قلبم را داشتم بعد مدتی دردشدیددرقفسه سینه واحساس کرخ شدن داشتم دارو مصرف میکنم ولی شبها در خواب ضربان قلب پایین میاد؟ کار هم میکنم واعتیاددارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید نوار قلب و اکو بدین دوست عزیز
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  18. سعیده پناهی می گوید

    سلام ببخشین من یه 6ماهی میش که درد شدید گردن و سردرد درد پشت دارم ام ار ای رفتم گفتن مشکلی نداری ایا ممکنه مشکل قلبی باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام چند سالتونه؟ درد گردن شبيه درد قلبي نيست

  19. نیما می گوید

    مرسی و متشکرم از مدیر سایت

    1. مشاور سلامتی می گوید

      ??

  20. زینب عبداللهی می گوید

    با سلام خانمی۳۵ ساله هستم که تقریبا نزدیک به ۴ یا ۵ سال هست که در اکثر مواقع تپش قلب دارم بطوریکه ناتوان از انجام هر کاری هستم و احساس خفگی میکنم دو بار از قلبم اکو گرفته شد که بار اول تشخیصشون افتادگی دریچه میترال بود ولی برای اطمینان گفتن که هولترینگ برای بررسی بیشتر وصل شود و بار دوم هم گفتن که حتما باید تست ورزش انجام شود چون مشکوک هستش ولی بنده مراجعه نکردم.الان مدتی هستش که قلبم تقریبا هرروز درد میکند و درد آن به بازو و دست چپم و احساس سوزش وسط سینه و یا نزدیک گردن و گاهی کتفم و پشت کمرم دارم. میخواستم نظر دکتر محترم رو در مورد قلبم بدونم ممنون از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      طبق دستور پزشک متخصص قلب جهت تست ورزش اقدام کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.