ماموگرافی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ماموگرافی روشی برای تصویربرداری از پستان با هدف تشخیص زودهنگام سرطان پستان یا سرطان سینه، پیش از بروز علائم است. برای این که بدانید ماموگرافی چیست، کافیست بدانید که در این روش از پرتوهای کم‌انرژی اشعه ایکس استفاده می‌شود، بنابراین عوارض ماموگرافی بسیار کم است. البته شاید هنگام آزمایش کمی درد در پستان احساس کنید. سن مناسب غربالگری سرطان پستان و آزمایش ماموگرافی از 40 تا 45 سالگی شروع می‌شود. افرادی با سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان‌های سینه، رحم و تخمدان بیش از سایرین نیاز به غربالگری دارند.

مطالعه این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر 12 دقیقه زمان نیاز دارد، ولی شما را درباره آمادگی‌های لازم برای ماموگرافی، مراحل انجام ماموگرافی و آشنایی با انواع نتایج ماموگرافی آگاه می‌کند.

اگر سوالی در رابطه با این آزمایش دارید، می‌توانید در انتهای همین مطلب و در بخش نظرات بپرسید تا مشاور سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

آزمایش ماموگرافی چیست؟

این تست روش تصویربرداری از بافت پستان با دوز پایین اشعه ایکس است. پزشک متخصص زنان و زایمان هنگام جست‌وجوی علائم اولیه سرطان سینه نیاز به نتیجه ماموگرافی دارد. البته بیشتر یافته‌ها موارد خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند.

اگرچه با پیشرفت مستمر روش‌های درمان، پزشکان توانسته‌اند آمار مرگ‌ومیر سرطان را کاهش دهند، اما تشخیص زودهنگام سرطان پستان از طریق غربالگری شانس درمان را بالاتر می‌برد.

براساس آمار سال 2020 موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان سینه در بالای فهرست شایع‌ترین سرطان‌ها قرار دارد. این گزارش نشان می‌دهد برای زنان سه سرطان سینه، ریه و کولورکتال شایع هستند و حدود 50 درصد از آمار بیماری‌های سرطانی را تشکیل می‌دهند.

همین مسئله باعث شده است آزمایش ماموگرافی، یکی از مهم‌ترین و پرتقاضاترین آزمایش‌ها برای زنان باشد.

تکنولوژی مدرن ماموگرافی

انواع آزمایش ماموگرافی

از نظر رویکرد تشخیصی، انواع ماموگرافی به دو دسته غربالگری و تشخیصی تقسیم می‌شوند؛ غربالگری برای کنترل و بررسی است و تشخیصی برای دادن نظر قطعی درباره ابتلا یا عدم ابتلا. در ادامه این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

ماموگرافی غربالگری

متخصص زنان معمولا ماموگرافی غربالگری را به‌عنوان آزمایشی روتین برای بررسی علائم سرطان و تغییرات سینه می‌داند. این آزمایش ابزاری برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است. با تشخیص به‌موقع امکان درمان موثرتر برای شما فراهم می‌شود.

ماموگرافی تشخیصی

هنگامی‌که در آزمایش اولیه علائم سرطان سینه دیده شود و نشانه‌های دیگری هم همچون درد در پستان، ترشح از نوک سینه، فرورفتگی بافت یا تغییرات پوستی پستان گزارش شده باشد، دکتر، ماموگرافی تشخیصی را به‌عنوان بخشی از مراحل تشخیص سرطان پستان تجویز می‌کند؛ کیست سینه یا توده‌های خوش‌خیم هم می‌تواند در غربالگری نمایان شود.

تفاوت ماموگرافی تشخیصی نسبت به غربالگری به این صورت است:

  • احتمالا از دوز بالاتر اشعه استفاده می‌شود؛
  • تصویربرداری پستان‌ها از چندین زاویه صورت می‌گیرد؛
  • با دقت بالاتر و زمان بیشتر نسبت به غربالگری انجام می‌شود؛
  • رادیولوژیست ممکن است مناطقی را که نشانه‌ها در آن ظاهر شده‌اند، مورد توجه قرار دهد.

در ضمن، هر دو نوع آزمایش با دستگاه‌های مشابهی انجام می‌شود.

ماموگرافی چگونه انجام می‌شود؟

دستگاه ماموگرام فقط برای بررسی بافت پستان طراحی شده است و همین ناحیه در معرض اشعه قرار می‌گیرد. نسبت به دستگاه اشعه X برای بررسی استخوان‌ها، اشعه با دوز ضعیف‌تری تولید می‌کند. مراحل ماموگرافی به ترتیب زیر است:

  1. پستان روی یک صفحه تکیه‌گاه متصل به دستگاه اشعه ایکس قرار می‌گیرد.
  2. تکنسین رادیولوژی سینه شما را با یک صفحه موازی فشار می‌دهد، تا حرکت را به کمترین میزان برساند و تصویر شفاف‌تری ثبت کند.
  3. شاید از شما بخواهند هنگام تصویربرداری، برای چند ثانیه، نفستان را حبس کنید.
  4. اشعه ایکس از سینه می‌گذرد و به آشکارساز در طرف مقابل می‌رسد. آشکارساز، سیگنال‌های الکترونیکی را به کامپیوتر می‌فرستد تا تصویر دیجیتالی ماموگرام تشکیل دهد.

زمانی که سینه با صفحه فشرده می‌شود، شکل یکنواختی پیدا می‌کند. اشعه ایکس می‌تواند از مسیر کوتاه‌تری بگذرد و به آشکارساز برسد. بنابراین کمتر در معرض تابش قرار می‌گیرید.

شرایط انجام آزمایش ماموگرافی

برای انجام ماموگرافی ابتدا باید:

  1. تمام زیورآلات و لباس‌های بالاتنه را دربیاورید
  2. روپوش مخصوص مرکز رایولوژی را بپوشید
  3. باتوجه به نوع دستگاه و امکانات مرکز تصویربرداری، از شما می‌خواهند مراحل انجام ماموگرافی را به‌صورت نشسته یا ایستاده بگذرانید

با رعایت این نکات، عکس‌دقیق‌تری از بافت سینه شما تهیه می‌شود.

آمادگی برای انجام ماموگرافی

نکته‌های زیر کمک می‌کند برای این آزمایش آماده شوید:

  • اگر پروتز سینه دارید یا تازه واکسن زده‌اید، به کارشناس رادیولوژی اطلاع دهید.
  • در روز آزمایش می‌توانید مانند روزهای دیگر غذا بخورید و داروهای‌تان را مصرف کنید.
  • پوست بدن را پیش از انجام آزمایش تمیز کنید.

با رعایت این نکات، روند آزمایش بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود.

آیا قبل از ماموگرافی باید حمام کرد؟

استحمام پیش از ماموگرافی، می‌تواند تصمیم درستی باشد اما پس از استحمام هیچ محصول آرایشی و بهداشتی، مانند لوسیون، کرم، دئودورانت، پودر یا عطر روی پوست بدن و زیر بغل را استفاده نکنید. این مواد می‌توانند تصاویر را خراب کنند یا خطایی در آزمایش به‌وجود آورند.

ماموگرافی چگونه انجام می شود

بهترین زمان انجام ماموگرافی

بهترین زمان برای انجام آزمایش بین دو دوره قاعدگی است. در طول دوره قاعدگی و یک هفته پیش از آن، سینه‌ها حساس هستند و ممکن است باعث ناراحتی شما شوند.

ماموگرافی چقدر طول می‌کشد؟

گاهی آزمایش از هر دو پستان و در زوایای مختلف انجام می‌شود. ماموگرافی غربالگری بین 15 تا 20 دقیقه و آزمایش تشخیصی معمولا تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

چه افرادی باید ماموگرافی انجام دهند؟

در صورت مشاهده علائم در مراحل اولیه بیماری، درمان سریع‌تر و با شانس موفقیت بالاتری انجام خواهد شد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند به‌طور منظم، معاینه خانگی سرطان سینه را انجام دهید. این سریع‌ترین روش برای دیدن تغییرات و نشانه‌ها است.

باوجوداین ممکن است انجام آزمایش‌های غربالگری، به‌صورت دوره‌ای، توصیه شود. اغلب افرادی با ویژگی‌های زیر به ماموگرافی نیاز دارند:

  • خانم‌های 40 سال به بالا
  • خانم‌هایی با سابقه شخصی ابتلا به سرطان‌های رحم، تخمدان و پستان
  • خانم‌هایی با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه
  • پس از مشاهده تعدادی از علائم سرطان پستان

در صورتی‌که شما هم در دسته افراد بالا قرار دارید، برای انجام اقدامات لازم، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ماموگرافی از چه سنی باید انجام شود؟

پزشک با دیدن هر نشانه‌ مشکوک این آزمایش را تجویز می‌کند، اما سن مناسب غربالگری سرطان پستان بانوان بالای 40 سال است. البته انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند شروع منظم غربالگری پستان در ۴۵ سالگی باشد. در موارد خاص ممکن است پزشک، غربالگری را در سنین پایین‌تر توصیه کند.

هر چند سال یک بار باید ماموگرافی انجام داد؟

پاسخ این سوال از فردی به فردی دیگر متفاوت است. به‌طور معمول بسیاری از متخصصان زنان توصیه می‌کنند پس از ۴۰ سالگی باید هر 1 تا 2 سال یک‌بار، در کنار آزمایش چکاپ زنان، ماموگرام هم داشته باشید.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

این آزمایش با درد همراه نیست؛ پس بدون اضطراب و ترس خودتان را برای آن آماده کنید. البته ممکن است هنگام فشرده‌شدن سینه‌ها روی صفحه اشعه ایکس، مقدار کمی درد در پستان خود احساس کنید.

عوارض ماموگرافی

هنگام انجام این آزمایش، مانند سایر آزمایش‌های تصویربرداری اشعه ایکس، در معرض مقدار کمی اشعه قرار می‌گیرید. بااین‌حال، خطر این میزان پرتو بسیار محدود است. اگر در دوران بارداری ناچار به ماموگرافی باشید، در طول فرایند پیش‌بند سربی به شما پوشانده می‌شود.

محدودیت‌های آزمایش ماموگرافی

در حال حاضر ماموگرافی بهترین آزمایش غربالگری سرطان پستان است، اما نتایج را صد درصد دقیق نشان نمی‌دهد. شاید بعضی از سرطان‌ها را نمایش ندهد یا چیزهایی را پیدا کند که سرطان نیست. تقریبا بین ۵ تا ۱۵ درصد از آزمایش‌های غربالگری ماموگرافی برای تشخیص صحیح و اطمینان بیشتر نیاز به آزمایش مجدد یا سونوگرافی دارند.

ماموگرافی مثبت کاذب

نتایج مثبت کاذب، حتی زمانی که سرطانی در پستان نیست، غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد. ماموگرافی‌های غیرطبیعی اغلب نیاز به ماموگرافی تشخیصی، سونوگرافی و گاهی MRI یا حتی بیوپسی پستان دارد.

نتایج مثبت کاذب در خانم‌های جوان با بافت سینه‌های متراکم، درحال مصرف استروژن و در خانواده‌هایی با سابقه سرطان پستان بیشتر دیده می‌شود. اگر برای اولین بار ماموگرافی می‌روید و نتیجه آزمایشی برای مقایسه ندارید، احتمال مثبت‌ کاذب‌شدن آزمایش هست.

ماموگرافی مثبت کاذب و آزمایش‌های اضافی تا رسیدن به اطمینان درباره سلامت پستان‌ها یا وجود سرطان، اضطراب، هزینه، زمان و فشار روانی به شما تحمیل می‌کند. بااین‌حال سلامتی ارزش هزینه بیشتر را دارد. پس با صبوری دستورالعمل‌های پزشک‌تان را پیگیری کنید.

ماموگرافی منفی کاذب

نتیجه منفی کاذب، زمانی است که حتی با وجود سرطان پستان، نتایج طبیعی به‌نظر می‌رسد. به‌طورکلی، ماموگرافی‌های غربالگری حدود 1 مورد در هر 8 سرطان پستان را نشان نمی‌دهند.

زنانی با سینه متراکم احتمالاً نتایج منفی کاذب می‌گیرند. این نتایج با دادن احساس امنیت اشتباه مانع از پیگیری‌های بیشتر و شروع روند درمان می‌شوند. بنابراین اگر علائم جدیدی در پستان‌های خود مشاهده کردید، حتی اگر نتیجه غربالگری طبیعی بود، به سراغ پزشک متخصص بروید.

آزمایش ماموگرافی
آزمایش ماموگرافی

اغراق در نمایش نتیجه‌های تست ماموگرافی

این تست تخصصی اغلب می‌تواند سرطان‌های بسیار کوچک را پیدا کند. ممکن است رشد سلول‌های سرطانی سریع نباشد یا گسترش نداشته باشند. این موارد، منجر به تشخیص بیش از حد یا اغراق در نتایج می‌شوند. در این وضعیت معالجه برای افرادی انجام می‌شود که واقعا نیاز به درمان پیشرفته ندارند.

ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، رادیولوژیست را در جریان بگذارید. معمولا در چنین موقعیت‌هایی نمی‌توانید ماموگرافی غربالگری انجام دهید. در صورت لزوم پزشک روش دیگری مانند سونوگرافی را برای غربالگری سرطان پستان توصیه می‌کند.

تفسیر نتیجه ماموگرافی

پس از دریافت نتیجه آزمایش ممکن است نکاتی در آن توجه شما را به خود جلب کند که موجب نگرانی شوند. نتیجه غربالگری سرطان پستان شامل اطلاعاتی درباره بافت و ویژگی‌های سینه است. اطلاعاتی مانند:

  • ترکیب پستان یا تراکم و چربی آن
  • شکل توده‌ها و نوع لبه‌های آن‌‍ها
  • کلسیفیکاسیون یا وجود رسوبات کلسیم در پستان
  • عدم تقارن یا تفاوت کلی بین یک پستان نسبت به دیگری
  • ویژگی‌هایی مانند ضخیم‌شدن پوست یا تغییر نوک سینه
  • توصیف محل ناحیه مورد بحث؛ با فاصله از نوک پستان

تفسیر نتایج ماموگرافی نیاز به دانش پزشکی، آشنایی با اصطلاحات آن و تجربه زیاد دارد. پس بدون نگرانی نزد پزشک بروید و اجازه دهید شما را از نتیجه آگاه کند.

تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی

این دو روش می‌تواند به‌صورت مکمل یا جایگزین هم کاربرد داشته باشند. جدول زیر تفاوت سونوگرافی پستان با ماموگرافی را نشان می‌دهد:

نوع روشامواج مورد استفادهمزایا
سونوگرافیامواج صوتینمی‌تواند رسوبات کلسیمی را نمایش دهد.
ماموگرافیاشعه ضعیف‌شده ایکس و امواج الکترومغناسیسرسوبات کلسیمی را، که از اولین نشانه‌های ابتلا به سرطان سینه هستند، نشان می‌دهد.

علاوه‌بر نکات بالا، میزان خطا در روش ماموگرافی پایین‌تر است. شباهت سونوگرافی و ماموگرافی در این است که هر دو روش‌هایی کم‌خطر و سریع برای تشخیص سرطان پستان هستند.

ماموگرافی مشکوک چیست؟

گاهی پس از آماده‌شدن جواب ماموگرافی مشکوک، پزشک از شما می‌خواهد تست تشخیصی بدهید. اگر بدانید هدف از این ماموگرافی چیست کمتر دچار اضطراب و ترس می‌شوید. لازم است متخصص رادیولوژی تصویر دقیق‌تری از پستان‌ها یا از نماهای بیشتری ثبت کند. همچنین ممکن است بزرگنمایی تصویر را در ناحیه خاصی از سینه بیشتر کند تا دقت نتایج بالاتر برود.

تکنولوژی مدرن ماموگرافی

ماموگرافی دیجیتال جایگزین روش معمولی است و نتایج آن روی صفحه نمایشگر به تصویر درمی‌آید. ابزار دیجیتال امکان ارزیابی نتایج در لحظه و اشتراک‌گذاری آن‌ها بین متخصص رادیولوژی و متخصص زنان را فراهم می‌کند. توضیحات زیر کمک می‌کند با انواع نتایج ماموگرافی آشنا شوید.

ماموگرافی 2 بعدی

ماموگرام دیجیتال اغلب شامل حداقل دو عکس از هر پستان در زوایای مختلف است. معمولاً یک تصویر از بالا به پایین و دیگری از کنار پستان گرفته می‌‌شود و نمای دوبعدی دارد.

ماموگرافی 3 بعدی

در روش جدیدتر، ماموگرافی سه‌بعدی، قطعه‌ای به‌صورت قوس روی پستان حرکت و تصاویری از بافت‌های درونی را ثبت می‌کند. تصاویر با برنامه کامپیوتری کنار هم قرار می‌گیرند تا پزشک بافت‌های پستان را به‌وضوح در سه‌بعد ببیند. مطالعات نشان داده‌اند که ماموگرام 3بعدی تشخیص سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و میزان مثبت کاذب را پایین می‌آورد.

آیا با وجود ایمپلنت سینه می‌توان آزمایش ماموگرافی داد؟

وجود پروتز و ایمپلنت، تصویربرداری و تفسیر نتیجه آزمایش ماموگرافی را سخت می‌کند، اما روش‌هایی برای پایین‌آوردن میزان خطا هست. برای گرفتن عکس ماموگرافی از سینه در خانم‌هایی که پروتز دارند، باید سینه‌ها با دقت فشرده شود تا بدون پارگی پروتز، دید کافی از بافت‌های داخلی ایجاد شود.

ماموگرافی چیست

تشخیص سرطان در زمان مناسب با آزمایش ماموگرافی

تصویربرداری از پستان با اشعه ایکس مزایای زیادی دارد. عوارض ماموگرافی کم است و روشی سریع و با میزان خطای نسبتا پایین به شمار می‌آید. ماموگرافی دیجیتال، از روش‌های مدرن غربالگری سرطان پستان، تفسیر نتایج ماموگرافی را برای پزشک آسان‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

باتوجه به آمار بالای ابتلا به انواع سرطان‌ها، به‌ویژه این نوع خاص در بین زنان، تشخیص زودهنگام سرطان پستان و شروع هرچه‌ سریع‌تر مراحل تشخیص سرطان پستان و درمان اهمیت زیادی دارد. بنابراین بسیاری از متخصصان زنان سن مناسب غربالگری سرطان پستان را 40 تا 45 سالگی می‌دانند. هنگام گذراندن مراحل انجام ماموگرافی، درگیر اضطراب و ترس نخواهید شد؛ تنها ممکن است قدری درد در پستان احساس کنید.

آمادگی های لازم برای ماموگرافی چندان سخت نیست. تکنسین رادیولوژی شما را راهنمایی می‌کند. برای تفسیر انواع نتایج ماموگرافی و هشدار درباره علائم سرطان سینه، متخصص رادیولوژی و پزشک زنان در کنار شما هستند.

منابع:

my.clevelandclinic.org

cancer.org

سوالات متداول آزمایش ماموگرافی

ماموگرافی غربالگری و تشخیصی دو نوع آزمایش رایج برای تشخیص سرطان سینه هستند؛ که براساس شرایط فرد به‌عنوان بهترین گزینه انتخاب می‌شود.

روش تشخیصی تکنیک‌های تصویربرداری اضافی، مانند فشرده‌سازی نقطه‌ای، زوایای تکمیلی یا نماهای بزرگنمایی دارد و معمولا با دقت بیشتری انجام می‌شود.

ماموگرافی روشی بدون درد و کم‌عارضه است. اما بهتر است در هفته‌ قبل از پریودی و روزهای عادت ماهانه که بافت سینه در آن حساسیت بیشتری نسبت به درد دارد، انجام نشود.

این روش با استفاده از پرتوهای ضعیف اشعه ایکس انجام می‌شود؛ بنابراین خطر چندانی ندارد. البته بانوان باردار، شیرده و افرادی که به‌تازگی واکسن زده‌اند، باید شرایط خود را به متخصص رادیولوژی اطلاع دهند.

گاهی نتایج ماموگرافی غیرطبیعی به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که توده سرطانی در پستان نیست. در این وضعیت پزشک از شما می‌خواهد آزمایش را تکرار کنید یا تست‌های بیشتری انجام دهید.

تصاویر ماموگرافی شامل اطلاعاتی درباره نوع بافت پستان، شکل توده‌های موجود، وجود رسوبات کلسیمی و محل دقیق هریک از علائم است. تفکیک این نشانه‌ها از سایر بیماری‌ها یا توده‌های خوش‌خیم در پستان زنان و مردان نیاز به دانش و تجربه زیاد دارد.

در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می‌شود، اما در ماموگرافی اشعه ایکس و امواج الکترومغناطیس به کار می‌رود. میزان خطای ماموگرافی کمتر از سونوگرافی است و می‌تواند نشانه‌هایی مانند وجود رسوبات کلسیمی در پستان را نشان دهد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
34 نظرات
  1. رقیه می گوید

    سلام خسته نباشین، من حدود یک هفته پیش جراحی دیسک کمر انجام دادم و الان از یک سینم خودبخود ترشح میاد ، ایا مشکل خاصی هست؟ممکنه بخاطر جراحی باشه؟ چون ترشحات شدیدی هم از ناحیه تناسلی دارم

  2. فاطمه می گوید

    سلام
    هر دو سینم و زیر بغلم تقریبا بیشتر از یک ساله دردناکن
    و الان که لمسشون کردم توی یکی شون توده هم حس کردم بیست سالمه و قبلا هم کیست داشتم در حدود ۱۵ سالگی
    به نظر خطر ناک میاد؟
    و باید بیوپسی بدم ؟؟ اخه دفعه قبلی اول یه ماه دارو مصرف کردم و بعد وقتی مراجعه کردم بهم گفت کیست از بین رفته

  3. فرشته می گوید

    سلام چن روزه یهویی سینه سمت چپم درذ گرفته بغلش تا زیر بغلم و زیر همون سینه م .و یهو گه گاهیم انگاری تیر میکشه و از داخل انگاری فشار میاد بهش.دست گرفتم انگاری رگ بغل سینه م گرفته و عضلاتش .حالا سمت راستی هم درد گرفته .و اینکه از نوک سمت چپیه مایع شیری رنگ انگار اومده پاکش کردم بازم شب دیدم بود .مشکلی داره ?! خعلی ترسیدو

  4. ناشناس می گوید

    با سلام من دو سه هفته هست که سینه سمت راستم درد می کنه ونگرانم کرده

    بهنطرتون خطرناکه

  5. اکرم اسکندری می گوید

    سلام ببخشید من یک سونو گرافی دارم
    در سینه چپ
    به فاصله ۴ سانتی متری از نیپل ناحیه هایپواکو به ابعاد 7.8×5.6
    میشه بگید سرطان است
    من خیلی نگران شدم رطفا جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با یک سونو و یک توده که نمیشه گفت سرطان
      بعضی توده ها خوش خیمن
      باید سونو دقیق بررسی بشه تا بتوان نظر داد
      نگران نباشین و به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  6. بهار می گوید

    سلام و عرض ادب
    یک توده هیپواکو در سینه چپ به ابعاد ۹ میلی در سنوگرافی مشاهده شده آیا این توده سرطان؟
    جواب بدین ممنون میشم 😥

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشین توده ها انواع مختلفی دارن و بعضی هاشون اصلا جای نگرانی ندارن
      به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  7. samar می گوید

    سلام وقت بخیر
    نزدیک دوهفتست که سینه چپم رو ک فشار میدم قطره شیری رنگ ازش بیرون میاد سینه سمت راست کمتره
    باید چیکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این قطره به تنهایی اگر خونی نباشه کاری لازم نداره
      البته بهتره یک سونوگرافی از هر دو سینه بدین

  8. پور حسینی می گوید

    سلام خسته نباشید ۳ روزه که متوجه یک توده اندازه پسته در سینه سمت راستم شده ودست که میزنم هم زیر دستم میلغزه هم کمی درد داره ولی همیشه سینه هام دست که میخوره درد داره آیا ممکنه سرطان باشه لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه كيست باشه بايد سونوگرافي بديد و اگه كيست نبود نمونه برداري كنيد

  9. مبینا می گوید

    سلام یه توده اندازه بند انگشت سینه سمت چپم ظاهر شده همراه با درد . چند روزی هست که درد نداره ۳۳ سالمه ماموگرافی میتونم انجام بدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به سنتون سونوگرافی هر دو برست و آگزیلاری انجام بدین

  10. Fateme می گوید

    سلام من دوطرف سینه اماز سفت شده ودردناکه وقتی ب بغل میخوابم بادست مشخصه سفته،داروهای پیش بارداری مصرف میکنم میتونه دلیلش ب هم ریختگی هورمون باشه یا خطرناکه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه شین و اگه زیر ۴۰ سال دارین سونوگرافی و اگه بالای ۴۰ سال دارین ماموگرافی بدین

  11. معصومه می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشيد من الان سه روزه. به طور يكدفعه ي توده در سينه ي سمت چپ مشاهده كردم بنظرتون ميتونه خطرناك باشه. چون هيج درد ي هم ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي بديد و نمونه برداري ازش انجام بديد

  12. طیبه رجبی می گوید

    سلام خانم دکتر مامان من سینه سمت راستش هم سفت شده وهم نزدیک بغلش اندازه یک گردو بالا اومده به نظر تون باید چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ماموگرافی بدن عزیزم حتما

  13. زهرا می گوید

    سلام، من روی سینه ام تقریبا نزدیک بغلم يه دونه زده مثله جوش،اوایل هیچ دردی نداشت ولی الان وقتی سوتين بپوشم یا به طرف همون سینه سمت راستم بخوابم کمی درد ميگيره بنظرتون باید چیکار کنم،یعنی خطر ناکه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد معاينه شين ممكنه هيدرآدنيت باشه
      كه درمانشم تخليه اون ضايعه هست

  14. ناشناس می گوید

    من زیر بغل و سینم مدتیه درد میکنه
    ایا میتونه نشانه سرطان غدد لنفاوی یا سرطان سینه باشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه عزيزم هر ورم و دردي سرطان نيست
      سرطان تازه بدون دردم هست
      سونوگرافي بديد و اين آزمايشم انجام بديد
      Cbc.diff esr crp

  15. میلاد می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    همسر من امشب بهم گفت غده زائده داره و گفت که حتی ماموگرافی هم انجام داده؟
    این غدا زائده چیه؟
    کن نمیخوام بهش بگم که خودش. توضیح بدهنه اینکه بگه ازم سرد شده و از اینا،
    باید چ ازمایشات و مراحل درمان و میگید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد نمونه برداري انحام بدن
      ممكنه توده خوش خيم باشه كه خيلي هم شايعه در خانم ها

  16. پروین می گوید

    سلام من دوعفته هست سینه سمت چپم وقتی نفس میکشم تارو دنده و پشت کتفم درد میکنه سنو دادم چیزی نبوده لازمه موموگرافی کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد اول از نظر قلبي بررسي شيد
      در صورتي كه بررسي قلبيتون نرماب بود بايد دستگاه گوارشتون چك شه و در آخر ماموگرافي كنيد

  17. ناشناس می گوید

    من ۱۹ سالمه ی چیزی مثل نخود تقریبا تو سینم هستش خطر ناکه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام احتمالا كيست هست اما بايد سونوگرافي انحام بديد

  18. ف. ملکی می گوید

    سلام من سینه ام بزرگتر شده و قتی فشارش میدم یه مایه زرد رنگی ازش بیرون میاد اگه بگید مشکلش چیه و چکار باید بکنم ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لازمه ماموگرافي بديد ، ميتونه خطرناك باشه

  19. ناشناس می گوید

    سلام مامان من عمل قلب باز انجام داده آیا ماموگرافی برایش ضررندارد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خير ضرري نداره عزيزم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.