مزایای نگهداری از گربه ؛ دلایل علمی فواید نگهداری از گربه‌ها

مطالعات بسیاری نشان داده است که تنها تماشای فیلم گربه‌ها در اینترنت می‌تواند انرژی فرد را افزایش داده و احساسات مثبتی در او ایجاد کند. بنابراین ندارد که صاحب واقعی گربه از مزایای بیشتر برخوردار باشد. نگهداری حیوانات خانگی در کنار تمامی مشکلاتی که دارد مزایای بسیاری هم دارد. در ادامه مقاله درباره مزایای نگهداری از گربه و تاثیرات مثبتی که بر زندگی صاحبان خود می‌گذارند صحبت می‌کنیم.

با کمک گربه‌ها می‌توان از پس بحران‌ها برآمد

از دست دادن یک عزیز فوق‌العاده دردناک است؛ اما یکی از بهترین راه‌های کنار آمدن با این غم داشتن یک حیوان خانگی است. تحقیقات مختلفی نشان داده است که داشتن یک گربه به عنوان حیوان خانگی باعث می‌شود شما زودتر با غم از دست دادن کنار بیایید. با این وجود که آن‌ها تنها حیوان هستند، اما می‌توانند در هنگام مواجهه با یک بحران اجتماعی همانند یک دوست کنار شما باشند.

بسیاری از افراد زمانی که سوگوار هستند نیاز به صحبت با دیگران دارند. تجربه نشان داده است که صحبت با یک حیوان خانگی مانند گربه می‌تواند به غم فرد تسلی بخشد. صحبت با شخصی که پاسخ شما را نمی‌دهد و شما را قضاوت نمی‌کند می‌تواند بسیاری از مشکلات فرد را درمان کند. اغلب اوقات همراهی و صحبت با گربه خانگی می‌تواند تاثیر مثبت بیشتری نسبت به صحبت با انسان‌ها بگذارد.

مزایای نگهداری گربه در خانه
مزایا و معایب نگهداری از گربه

اغلب صاحبان گربه‌ها باهوش هستند!

نظرسنجی دانشگاه بریستول در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد که اغلب صاحبان گربه‌ها دارای مدرک دانشگاهی هستند و نسبت به صاحبان سگ‌ها هوش بیشتری دارند. اما باید گفت این بدان معنا نیست که نگهداری از گربه یا خود گربه سبب این هوش بالا شده است.

اصل داستان این است که سگ‌ها نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. در نتیجه وقت زیادی از صاحبان خود می‌گیرند و آنان را بیشتر درگیر خود می‌کنند. اما افرادی که دانشجو هستند یا مدت زمان زیادی برای پروژه‌های کاری خود زمان می‌گذارند و به اصطلاح موفق‌ترند از گربه‌ها نگهداری می‌کنند. دلیل این امر تنها توجه کمتری است که گربه‌ها نیاز دارند و زمان کمی که از صاحبان خود برای مراقبت می‌گیرند.

قلبی سالم‌تر از مزایای نگهداری از گربه خانگی

از مزایای نگهداری از حیوانات خانگی داشتن قلبی سالم‌تر است. گربه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و و سبب کاهش استرس شما می‌شوند. داشتن یگ گربه می‌تواند اضطراب و استرس را در زندگی شما کاهش دهد. حتی نوازش گربه‌ها نیز همانند آرام‌بخش عمل می‌کند.

در طی یک آزمایش که در دوره‌ای ۱۰ ساله انجام شد، صاحبان گربه‌ها نسبت به باقی افراد ۳۰ درصد کمتر دچار حمله قلبی یا سکته قلبی شده بودند. به صورت کلی صاحبان گربه‌ها استرس کمتری دارند و آرامش بیشتری را در زندگی خود تجربه می‌کنند.

گربه‌ها، همراهانی خوب برای شما

یک جمله کلیشه‌ای وجود دارد که بیان می‌دارد سگ‌ها بیشتر از گربه‌ها محبت دارند. اما باید گفت که این تنها جمله‌ای کلیشه‌ای بیش نیست. در طی سالیان اخیر مشخص شده است که گربه‌ها هم مانند سگ‌ها می‌توانند همراهان خوبی برای انسان‌ها باشند. مطالعات نشان داده است که اغلب گربه‌ها لطف و مهربانی که در حقشان می‌کنید را به خاطر دارند و حتما در زمانی مناسب برایتان جبران می‌کنند.

پس از گذشت هزاران سال از اهلی شدن گربه‌ها، آن‌ها یاد گرفته‌اند که در زمان ناراحتی صدایی شبیه به صدای گریه نوزاد از خود در بیاورند. در این صورت انسان‌ها با توجه به غریزه خود و حساسیت به صدای گریه نوزاد سعی می‌کنند خواسته گربه را برطرف کنند. در این شرایط نادیده گرفتن خواسته گربه می‌تواند برایشان بسیار ناراحت‌کنند باشد؛ گویی فرزندشان در حال گریه است.

گربه‌ها نشان‌دهنده شخصیت شما هستند

انتخاب یک حیوان به عنوان حیوان خانگی، تا حدی می‌تواند شخصیت درونی شما را نیز نشان دهد. افرادی که سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب می‌کنند، اغلب افرادی برونگرا و اجتماعی هستند. اما برعکس، افرادی که گربه را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب می‌کنند اغلب افرادی ساکت و درونگرا هستند.

از دیگر مزایای نگهداری از گربه به عنوان حیوان خانگی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که نشان‌دهنده قابل اعتماد بودن شما هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته اغلب صاحبان گربه‌ها افرادی قابل اعتماد و متواضع هستند و می‌توان در شرایط سخت بر آن‌ها تکیه کرد.

خواب کافی از مزایای نگهداری از گربه

مطالعات بسیاری نشان داده است که خوابیدن در کنار یک گربه می‌تواند خواب عمیق و کافی را برایتان به ارمغان بیاورد. بسیاری از صاحبان گربه‌ها اذعان داشته‌اند که در کنار گربه‌های خود خواب آرون و عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

دیگر دلیل خواب کافی و آرام، آرامشی است که گربه‌ها در طول روز به صاحبانشان منتقل می‌کنند. انتقال این آرامش سبب می‌شود که آن‌ها استرس و تنش کمتری را تحمل کنند و همین سبب خوابی مطلوب در شب می‌شود.

آلرژی کمتر در کودکان از مزایای نگهداری از گربه

اگر شما صاحب فرزند هستید و هنوز کودک است، بهتر است به داشتن گربه خانگی فکر کنید. در سال ۲۰۰۲ طبق تحقیقات موسسه ملی بهداشت آمریکا، کودکان زیر یک سالی که در کنار یک گربه خانگی رشد کرده‌اند کمتر در معرض آلرژی‌ها بوده‌اند. این بدان معنا نیست که کودکان تنها دربرابر آلرژی به حیوانات خانگی در امان می‌مانند. مجاورت با گربه به عنوان حیوان خانگی، هم در برابر آلرژی به حیوانات خانگی و هم در برابر دیگر آلرژی‌ها نظیر گرد و غبار، گل‌ها و … نیز در امان می‌مانند.

مزایای نگهداری گربه
مزایای نگهداری از گربه برای کودکان

کلام آخر

نگهداری از حیوانات خانگی در کنار تمام سختی‌هایش، فواید بسیاری هم دارد. مزایای نگهداری از گربه هم بسیار است که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به ایجاد حس آرامش، سلامت قلبی، خواب کافی و … برای صاحبانشان اشاره کرد. گربه‌ها همراهان خوبی برای صاحبانشان هستند و تاثیر به‌سزایی در آرامش آنان دارند.

منابع:

mentalfloss

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. رضا شیرازی می گوید

    با این مقالات نظرم به گربه عوض و بهتر شد
    ممنون

  2. شیا می گوید

    با سلام هرچند گربه ها وحیوانات زبان بسته را باید مورد توجه قرار داد ولی به نظر می رسد اگرارتباط انسان با حیوانات وگربه یا سگ تنگا تنگ بشود وانسان بخواهد خلای های عاطفی احساسی را با آنان پر کند کار درستی نیست بخاطر اینکه گربه یا هر حیوان دیگری را از محیط طبیعت وهوای متاسب ان موجود دچار تنش واذیت آزار برای گربه وهر حیوان دیگر است حیوانات هم حق در طبیعت وزتدگی آزادانه را دارند چرا ؟انسان بایو خود خواه باشد وآنها را اجیر میل خواسته های خود کند از طرفی انسان هوشمند اشرف مخلوقات راههای بهتری می تواند برای خلائ های عاطفی خود داشته باشد من نمیدانم شما چه دین وآیینی دارید ولی این را بطور حتم ویقین میدانم انس انسان بادقرآن کریم ودرک مفاهیم عالی الهی او ارام بخشدترین وبا ارزشترین های عالم است هم انسان را رشد میدهد اقناعومی کند راه درست را نشان میدهد وهزاران هزار این تبلیعات سگ وگربه هم شده یکنوع بیزینس برای کسب دردآمد

    1. ناشناس می گوید

      حیوانات فانتزی که نباید در فضای ازاد و جنگل زندگبی کنند ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر