کاشت مو و روش‌­های جایگزین آن

خلاصه این مقاله را بشنوید

ریزش مو و طاسی مشکلی رایج است که افراد زیادی در سنین مختلف با آن مواجه می‌شوند. کاشت مو دائمی به‌عنوان یک روش برای ترمیم خط ریزش مو و جایگزینی موهای از دست رفته کاربرد دارد. در این روش، فولیکول‌های مو از قسمت‌های پرپشت سر به نواحی طاس یا کم‌پشت منتقل می‌شوند. انواع روش‌‌های کاشت مو طبیعی در آقایان تقاضای بالاتری دارد و بسیاری از افراد برای کاشت ریش و کاشت ابرو نیز کاندید می‌شوند. باتوجه به عوارض کاشت مو مثل درد، تورم و خونریزی لازم است تا در انتخاب کلینیک مناسب دقت و سابقه و تخصص پزشکان متفاوت را بررسی کنید. درادامه این مطلب از دکتردکتر که 10 دقیقه از شما زمان می‌گیرد همراه شوید تا با قیمت کاشت مو، مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو آشنا شوید.

درانتها اگر سوال و ابهامی درخصوص کاربردهای کاشت مو، میزان تاثیر و آزمایش‌های قبل از کاشت مو داشتید در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید، تا پزشک متخصص یا کارشناس دکتردکتر پاسخ شما را بدهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

کاشت مو چیست؟

کاشت مو یک روش جراحی و تهاجمی است که در آن فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده (معمولاً پشت سر) برداشته شده و به ناحیه گیرنده (نواحی طاس یا کم‌پشت) منتقل می‌شوند. درسال‌های اخیر روش‌های کاشت مو پیشرفت‌های زیادی کرده است. روش‌هایی مثل FUT و FUE و SUT کاربرد بالایی برای درمان خط ریزش مو در مردان و زنان دارند.

موهای کاشته شده با روش‌های فوق به‌طور کامل طبیعی به‌نظر می‌رسند و هیچکس متوجه کاشت مو شما نخواهد شد. البته هر روشی مزایا و معایب خاص خود را داشته و لازم است تا با یک پزشک متخصص دارای مجوز مشورت کرده و تحت درمان ریزش مو قرار بگیرید.

کاربردهای کاشت مو

کاشت مو دائمی به‌عنوان یک روش برای ترمیم موهای از دست رفته، کاربردهای مختلفی دارد. برای مثال شایع‌ترین علت ریزش مو، آندروژنیک آلوپسی یا طاسی با الگوی مردانه/زنانه است که با کاشت مو ترمیم می‌شود. از طرفی در اثر زخم یا سوختگی، ممکن است موهای یک ناحیه از سر بین بروند، کاشت مو می‌تواند به ترمیم موهای از دست رفته در این نواحی کمک کند.

همچنین برخی افراد به‌طور طبیعی خط رویش مو نامرتبی دارند. کاشت مو می‌تواند به اصلاح خط رویش مو و زیباتر شدن ظاهر آن کمک کند. افرادی که موهای نازک و کم‌پشت دارند نیز می‌توانند از کاشت مو برای افزایش تراکم موهای خود استفاده کنند.

کاشت مو دائمی

انواع روش‌های کاشت مو

امروزه روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت ریزش مو، وسعت ناحیه طاس، سلامت عمومی فرد و بودجه او بستگی دارد. رایجترین روش‌های کاشت مو عبارتنداز:

1. روش FUT یا (Follicular Unit Transplantation)

این روش یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های کاشت مو و به معنی پیوند واحدهای فولیکولی است. قبل از عمل پزشک با معاینه و انجام آزمایش‌های قبل از کاشت مو، بهترین روش را برای شما تجویز می‌کند. عمل کاشت مو به روش FUT معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش، جراح نواری از پوست سر را از ناحیه اهدا کننده (معمولاً پشت سر) برداشته و سپس فولیکول‌های مو را از آن جدا می‌کند. این فولیکول‌ها در نواحی طاس یا کم‌پشت کاشته می‌شوند.

2. کاشت مو به روش FUE یا (Follicular Unit Extraction)

FUE یکی از روش‌های نوین کاشت مو است که به‌دلیل کم‌تهاجمی بودن و عدم ایجاد اسکار خطی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این روش، هر فولیکول با استفاده از ابزار مخصوص برش از کف سر برداشته می‌­شود. هریک از این فولیکول‌ها، با برش‌های کوچکی در محل مورد نظر وارد می‌‌شود. این عمل بدون بیهوشی و درحالت درازکشیده انجام می‌شود.

در این نوع عمل جراحی، دقت در زاویه برش‌ها بسیار حائز اهمیت است. زاویه مناسب برش‌ها، مسیر رشد طبیعی مو را تضمین می‌کند. پس از کاشت، فولیکول‌ها در محل‌های طاسی، تارهای موی قوی و سالمی را به وجود می‌آورند.

3. روش SUT یا (Supervised Unit Transplantation)

روش SUT نوع پیشرفته‌ای از کاشت مو به روش FUE به شمار می‌رود. در این روش، از دستگاه‌های اتوماتیک برای برداشت و کاشت فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. دراین روش با استفاده از پانچ‌های ظریف، فولیکول‌های مو به‌صورت جداگانه از ناحیه اهدا کننده برداشته می‌شوند. دستگاه اتوماتیک فولیکول‌ها را تفکیک و برای کاشت آماده می‌کند. سپس جراح، فولیکول‌ها را در نواحی طاس یا کم‌پشت با دقت بالا و بر اساس زاویه و جهت رشد طبیعی مو می‌کارد.

تکنیک SUT یک روش کم‌تهاجمی و از روش‌های کاشت مو بدون عمل جراحی است. بنابراین در کاشت مو به این روش، خبری از بی‌هوشی، درد، بخیه و خونریزی نیست.

4. کاشت مو به روش ARTAS

کاشت مو به روش ARTAS از جدیدترین روش‌های کاشت مو است که با استفاده از رباتیک و هوش مصنوعی انجام می‌شود. این روش به‌دلیل دقت و ظرافت بالا، نتایج طبیعی و دوره نقاهت کوتاه، به سرعت محبوبیت پیدا کرده است. در این روش با استفاده از سیستم تصویربرداری سه‌بعدی و هوش مصنوعی، ربات دقیق‌ترین محل‌ها را برای برداشت و کاشت فولیکول‌ها انتخاب می‌کند.

بازوی رباتیک با ظرافت و دقت بالا، فولیکول‌ها را به‌صورت جداگانه از ناحیه اهداکننده (معمولاً پشت سر) برداشت می‌کند. درمرحله بعد ربات، فولیکول‌ها را براساس زاویه و جهت رشد طبیعی مو در نواحی طاس یا کم‌پشت می‌کارد. این روش درد ندارد و بدون ایجاد زخم، کاشت مو انجام می‌شود.

5. کاشت مو به روش FIT

FIT مخفف Follicular Unit Extraction بهمعنی استخراج واحدهای فولیکولی است. این روش یکی از روش‌های نوین کاشت مو محسوب می‌شود که به‌دلیل کم‌تهاجمی بودن و عدم ایجاد اسکار خطی، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

6. کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو به‌روش میکروگرافت نوعی از روش کاشت مو به روش FUE است که با استفاده از ابزارهای ظریف‌ و دقیق‌تر انجام می‌شود. این روش به‌دلیل ظرافت و دقت بالا، امکان کاشت مو با تراکم بیشتر و نتایج طبیعی‌تر را فراهم می‌کند. استفاده از دستگاه ایمپلنتر در این روش، دقت کاشت را به‌طور چشمگیری در هر سانتی‌متر مربع افزایش و در نتیجه، تراکم کاشت چند برابر می‌شود.

7. کاشت مو به روش HRT

برای کسانی که بانک موی مناسبی ندارند، از روش HRT برای کاشت مو استفاده می‌شود. در این روش از گرافت‌های طبیعی برداشته‌شده از مو برای پیوند استفاده می‌شود. HRT درواقع یک روش کاشت مو نیست؛ بلکه روشی برای ترمیم موهای از دست رفته است. در این روش، بدون نیاز به جراحی و برداشت فولیکول از بانک مو، موهای مصنوعی یا طبیعی به پوست سر اضافه می‌شوند.

8. کاشت مو به روش DHI

کاشت مو مستقیم یا DHI، روشی است که در آن فولیکول‌های مو به‌صورت مجزا از ناحیه بانک مو برداشته شده و بعد در درون حفره‌های محل کاشت قرار می‌گیرد. استفاده از قلم‌های DHI، امکان کاشت دقیق و ظریف فولیکول‌ها را فراهم و احتمال آسیب به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

9. کاشت مو به روش Sapphire FUE

Sapphire FUE یکی از جدیدترین روش‌های کاشت مو است که در آن از ابزارهای پیشرفته برای برداشت و کاشت فولیکول‌ها استفاده می‌شود. تیغ‌های سافایر به‌دلیل لبه‌های صاف و برش‌های ظریف، آسیب کمتری به بافت‌های اطراف فولیکول‌ها وارد می‌کنند. در این روش می‌توان فولیکول‌ها را با تراکم بیشتری کاشت و ظاهری طبیعی‌تر ایجاد کرد.

10. کاشت مو با سلول‌های بنیادی

روش کاشت مو با سلول‌های بنیادی روشی نوین و درحال تحقیق برای ترمیم موهای از دست رفته است. در این روش، از سلول‌های بنیادی که قابلیت تمایز به سلول‌های فولیکول مو را دارند، برای تحریک رشد موهای جدید استفاده می‌شود. این روش یکی از راه‌های کاشت مو بدون بانک مو است.

روش‌های کاشت مو

11. کاشت مو پی آر پی

روش PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کاشت مو، روشی کم تهاجم است و در سه مرحله انجام می‌شود. در قدم اول از بیمار خون گرفته و بعد خون فرد پردازش می‌شود. بعد از آن هم خون پردازش شده به سر بیمار تزریق می‌شود.

چه افرادی می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟

برای انجام کاشت مو، لازم است که فرد در ناحیه اهداکننده (معمولاً پشت سر) موهای کافی داشته باشد. هرچه تعداد فولیکول‌های قابل پیوند بیشتر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود. بااین‌حال، لازم به ذکر است که برای دستیابی به نتایج قابل قبول، به تعداد خیلی زیادی فولیکول نیاز نیست. افرادی که ریزش موی شدید و گسترده دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت مو نباشند.

چه افرادی نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند؟

درحالی که کاشت مو راه حلی امیدوارکننده برای بسیاری از افراد با ریزش مو است، همه افراد کاندیدای مناسب برای این روش نیستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای کاشت مو، وجود بانک موی مناسب با تعداد کافی فولیکول‌های سالم است. درنتیجه افراد مبتلا به فقر فولیکولی، به‌دلیل کمبود فولیکول‌های سالم در ناحیه اهدا کننده، شرایط لازم برای کاشت مو را ندارند.

از چه سنی می‌توان کاشت مو انجام داد؟

حداقل سن مناسب برای کاشت مو به‌طور کلی 25 سالگی است. در این سن، الگوی ریزش مو در اکثر افراد تثبیت شده و می‌توان با اطمینان بیشتری عمل کاشت مو را انجام داد. در سنین پایین‌تر، الگوی ریزش مو هنوز در حال تکامل است و امکان دارد بعد از کاشت مو، ریزش مو در نواحی دیگر سر ادامه پیدا کند. در سنین کمتر، معمولا مشکل ریزش مو با استفاده از درمان‌های دارویی حل می‌شود.

مراحل انجام کاشت مو

اولین قدم برای کاشت مو، مشورت با یک متخصص پوست و مو است. در این جلسه، متخصص پوست و مو با بررسی شرایط شما، بهترین روش کاشت مو را برای شما انتخاب می‌کند. قبل از انجام انواع کاشت مو، لازم است آزمایشات خون و سایر آزمایش‌های قبل از کاشت مو را انجام دهید.

قبل از عمل، لازم است موهای شما کوتاه شود. همچنین، ممکن است لازم باشد از مصرف برخی داروها مانند آسپرین و وارفارین خودداری کنید. عمل کاشت مو معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی عمومی نیست. در این روش، فولیکول‌های مو از ناحیه اهدا کننده (معمولاً پشت سر) برداشته و در نواحی طاس سر کاشته می‌شوند.

انتخاب روش مناسب کاشت مو به‌عوامل مختلفی مانند وسعت ناحیه طاس، تراکم موی فرد و مهارت جراح بستگی دارد. بعد از عمل، لازم است به‌مدت چند روز استراحت و مراقبت‌های بعد از کاشت مو را جدی بگیرید. درجدول زیر به خلاصه‌ای نحوه انجام کاشت مو توجه کنید:

مرحلهتوضیحات
مشاوره و معاینه ملاقات با متخصص پوست و مو، بررسی شرایط و سابقه پزشکی بیمار، انتخاب روش مناسب کاشت مو، پاسخ به سوالات و انتظارات بیمار
آزمایشات قبل از عملانجام آزمایش خون و سایر آزمایشات لازم، اطمینان از سلامت عمومی بیمار، کاهش احتمال عوارض جانبی
مراقبت‌های قبل از کاشت موکوتاه کردن موها، مصرف یا عدم مصرف داروهای خاص، دستورالعمل‌های تغذیه‌ای، آمادگی روحی و روانی
عمل کاشت موبی‌حسی موضعی، برداشت فولیکول‌ها از ناحیه اهدا کننده، کاشت فولیکول‌ها در نواحی طاس
دوره نقاهتاستراحت و مراقبت‌های اولیه، شستشوی موها، مصرف داروهای تجویز شده، فعالیت‌های مجاز و ممنوع
پیگیری و مراقبت‌های بعد از عململاقات با پزشک معالج، بررسی وضعیت موهای کاشته شده، انجام اقدامات لازم در صورت نیاز، مراقبت‌های بلندمدت

جزئیات هر مرحله می‌تواند با توجه به شرایط و روش کاشت مو متفاوت باشد.

مراقبت‌های قبل از کاشت مو

کاشت مو یک روش دائمی برای رفع طاسی و کم‌پشتی مو است. اما برای دستیابی به بهترین نتیجه، لازم است قبل از عمل کاشت مو، مراقبت‌های لازم را انجام دهید. این مراقبت‌ها به آماده شدن بدن شما برای عمل و تسریع روند بهبودی بعد از عمل کمک می‌کنند. برخی از مهمترین نکات عبارتنداز:

  • قبل از عمل کاشت مو، لازم است آزمایش خون و سایر آزمایشات لازم را انجام دهید تا از سلامت عمومی خود مطمئن شوید.
  • برخی از داروها مانند آسپرین و وارفارین می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. لازم است مصرف این داروها را 10 روز قبل از عمل (با نظر پزشک) قطع کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی قبل از عمل کاشت مو بسیار اهمیت دارد. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین به تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.
  • قبل از عمل کاشت مو، لازم است موهای خود را با شامپوهای ملایم بشویید و از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نکنید.
  • انتخاب یک کلینیک مناسب و دارای مجوز برای انجام عمل کاشت مو بسیار مهم است. بنابراین در انتخاب پزشک متخصص دقت کنید.

با رعایت دقیق مراقبت‌های قبل از کاشت مو، می‌توانید به بهترین نتیجه برسید.

آزمایش‌های قبل از کاشت مو

قبل از انجام عمل کاشت مو، لازم است آزمایش‌های مختلفی برای بررسی سلامت عمومی و وضعیت جسمانی شما انجام شود. این آزمایش‌ها به جراح شما کمک می‌کنند تا با اطمینان خاطر عمل را انجام دهد و احتمال بروز عوارض را به حداقل برساند. برخی از این آزمایش‌ها عبارتنداز:

  • آزمایش خون
  • تست ادرار
  • نوار قلب
  • عکس قفسه سینه
  • معاینه فیزیکی و موارد دیگر.

کاشت مو چند ساعت طول می‌کشد؟

هرچه عمل کاشت مو گسترده‌تر و پیچیده‌تر باشد، زمان آن نیز بیشتر خواهد بود. افزایش تعداد فولیکول‌های پیوندی، به‌طور مستقیم با افزایش زمان عمل کاشت مو مرتبط است. روش‌های مختلف کاشت مو مانند FUT و FUE زمان‌های متفاوتی دارند. روش FUT به‌دلیل نیاز به بخیه، زمان بیشتری نسبت به روش FUE دارد. به‌طورکلی، عمل کاشت مو می‌تواند از 4 تا 10 ساعت طول بکشد.

کاشت مو طبیعی

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو لازم است که از قرص‌های آنتی بیوتیک و مسکن‌های تجویزی پزشک استفاده کنید. باید تا مدت‌ها سطح سرتان را از تابش مستقیم آفتاب، گرد و غبار و هر عامل بیرونی مضر دیگری حفظ کنید. توصیه می‌کنیم تا مدت‌ها از الکل و سیگار (مخصوصا تا سه روز بعد از عمل) استفاده نکنید.

در راستای مراقبت‌های هفته اول کاشت مو، بعد از سه روز بعد از هماهنگی با پزشک می‌توانید حمام کنید. در صورت ایجاد خارش، به‌هیچ‌عنوان سر خود را نخارانید و تا یک هفته سمت فعالیت‌های ورزشی نروید.

زمانمراقبتتوضیحات
24 ساعت اولاستراحتاستراحت کامل در منزل و عدم انجام فعالیت‌های سنگین
24 تا 48 ساعت اولکمپرس سرداستفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم و درد
روز دومشستشوی سرشستشوی ملایم سر با شامپو و محلول مخصوص تجویز شده توسط پزشک
روزهای 3 تا 7مصرف داروهامصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به‌طور منظم
هفته اولعدم فعالیت ورزشیخودداری از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین
هفته دومعدم قرار گرفتن در معرض نور خورشیداستفاده از کلاه و ضدآفتاب برای محافظت از پوست سر
هفته سومعدم خاراندن پوست سرخودداری از خاراندن یا دست زدن به محل کاشت مو
ماه اولعدم مصرف دخانیات و الکلخودداری از مصرف دخانیات و الکل به‌دلیل تاخیر در روند بهبودی
ماه دومبررسی نتایجمراجعه به پزشک برای بررسی نتایج کاشت مو
ماه های 3 تا 6رشد موهامشاهده رشد تدریجی موهای کاشته شده

دقت داشته باشید که بعد ازمدتی موهای قبلی شما می‌ریزد که البته اتفاقی طبیعی است. توصیه می‌کنیم در این دوره ورزش‌های سنگین نکنید و سر خود را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید.

چه مدت بعد از کاشت مو نتیجه نهایی مشخص می‌شود؟

اولین نتایج بعد ازچهار ماه قابل رویت است. نتیجه کامل جراحی کاشت مو پس از یک سال آشکار می‌‌شود. این احتمال وجود دارد که فولیکول‌های پیوند زده شده به مرور زمان کم شده و تارهای نازکی ایجاد کنند. دراین‌صورت، می‌‌توان یک عمل کاشت موی دیگر انجام داد.

البته روش‌های مختلف کاشت مو مانند FUT و FUE زمان‌های متفاوتی برای مشاهده نتیجه نهایی دارند. هرچه تعداد فولیکول‌های کاشته شده بیشتر باشد، زمان مشاهده نتیجه نهایی نیز بیشتر خواهد بود.

کاشت مو چند سال دوام دارد؟

ماندگاری کاشت مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. افراد جوان‌ و سالم‌تر معمولاً نتایج ماندگارتری از کاشت مو دریافت می‌کنند. همچنین موهای ضخیم و قوی معمولاً ماندگاری بیشتری نسبت به موهای نازک و ضعیف دارند. اگر ریزش موی شما در آینده ادامه یابد، ممکن است نیاز به جلسات ترمیمی کاشت مو داشته باشید. بادرنظر گرفتن بهترین شرایط می‌توان گفت که کاشت مو می‌تواند تا 20 سال یا بیشتر دوام داشته باشد.

عوارض و خطرات کاشت مو

کاشت مو یک روش جراحی است که مانند هر عمل جراحی دیگری، عوارض و خطراتی را به همراه دارد. درد و تورم در ناحیه کاشت مو و محل برداشت فولیکول‌ها، طبیعی است و معمولاً با داروهای مسکن و کمپرس سرد قابل کنترل است. خونریزی جزئی در محل کاشت مو نیز طبیعی است، اما خونریزی شدید باید توسط پزشک بررسی شود.

در روش FUT، یک اسکار خطی در پشت سر باقی می‌ماند. اما در روش FUE، جای زخم‌ها به صورت نقطه‌ای بوده و معمولاً قابل مشاهده نیستند. در برخی موارد نیز ممکن است همه موهای کاشته شده رشد نکنند. از دیگر عوارض کاشت مو عفونت است. عفونت یک عارضه نادر اما جدی است که باید با آنتی‌بیوتیک درمان شود.

آیا کاشت مو می‌تواند شکست بخورد؟

بله این امکان وجود دارد که بدن فرد فولیکول‌های جدید را نپذیرد. دراین‌صورت کاشت مو با شکست مواجه می‌‌شود. اما این مورد به ندرت اتفاق می‌‌افتد. توجه کنید که کاشت مو روشی با درصد موفقیت بالا است اما گاهی حتی این روش هم پاسخ لازم را نمی‌دهد. با این‌حال میزان موفقیت کاشت مو بین 90 تا 95درصد است.

دلیل موفق نبودن کاشت مو

انتخاب یک جراح بی‌تجربه و ناآشنا با تکنیک‌های کاشت مو می‌تواند منجر به نتایج نامطلوب و حتی شکست کاشت مو شود. همچنین برخی از مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات انعقادی خون می‌توانند خطر شکست کاشت مو را افزایش دهند. همچنین موهای ضعیف و نازک ممکن است به‌خوبی در محل جدید خود رشد نکرده و به شکست کاشت مو منجر شوند.

برای انتخاب کلینیک مناسب برای کاشت مو چه گزینه‌هایی را باید درنظر گرفت؟

انتخاب کلینیک مناسب برای کاشت مو یک تصمیم مهم است که می‌تواند به‌طور چشمگیری بر نتایج کاشت مو تأثیر بگذارد. سابقه و تجربه جراح و پزشکان متخصص یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در نظر بگیرید. جراح باید دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه کاشت مو باشد.

کلینیک کاشت مو باید دارای مجوز و تأییدیه از مراجع ذیصلاح مانند وزارت بهداشت باشد. قبل از انتخاب کلینیک، حتماً از وجود مجوز و تأییدیه‌های لازم اطمینان حاصل کنید. همچنین کلینیک کاشت مو باید از تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته برای کاشت مو استفاده کند. برای گرفتن وقت دکتر متخصص پوست و مو می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

هزینه کاشت مو

روش‌های مختلف کاشت مو مانند FUT و FUE هزینه‌های متفاوتی دارند. علی رغم انواع روش‌های کاشت مو، برخی از کلینیک‌ها خدمات اضافی مانند مشاوره، مراقبت‌های بعد از کاشت مو و غیره ارائه می‌دهند که می‌تواند به هزینه کاشت مو اضافه کند. اما به‌طورکلی، می‌توان گفت که هزینه کاشت مو در ایران بین 10 تا 40 میلیون تومان است.

کاشت مو برای زنان

زنان کمی در مقایسه با مردان واجد شرایط عمل کاشت مو هستند. الگوی ریزش موی زنان به گونه‌ای است که نمی‌توان فولیکول‌های مناسبی از کف سر برداشت. اما بااین‌حال کاشت مو برای ترمیم موهای از دست رفته می‌تواند برای زنان نیز مفید باشد.

کاشت ریش

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و موارد بسیار دیگر می‌تواند منجر به کم‌پشتی یا عدم رشد ریش شود. کاشت ریش یک روش جراحی برای ترمیم ریش‌های از دست رفته است. این روش می‌تواند برای مردانی که به‌طورطبیعی ریش کم‌پشت یا بدون ریش دارند، مفید باشد.

کاشت ریش مشابه با کاشت مو است و با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال فولیکول‌های مو به صورت جداگانه از پشت سر یا کناره‌های سر برداشته شده و در قسمت‌های کم‌پشت ریش کاشته می‌شوند.

کاشت مو و ریش

کاشت ابرو

کاشت ابرو نیز یکی از انواع عمل‌های زیبایی است که در آن فولیکول‌های مو از یک ناحیه از بدن مانند پوست سر برداشته شده و به ابروها پیوند زده می‌شود. این روش می‌تواند برای افرادی که به‌طورطبیعی ابروهای کم‌پشت دارند، مفید باشد.

روش‌های جایگزین کاشت مو

اگر کاشت مو برای شما روشی پرریسک است یا تمایلی به انجام آن ندارید، روش‌های جایگزین را امتحان کنید. در روش‌های جایگزین کاشت مو، دیگر خبری از روش‌های تهاجمی نیست و تنها با استفاده از محرک‌های بیرونی، پیاز مو تحریک می‌شود:

1. فیوکسیدیل

فیوکسیدیل (Minoxidil) یک داروی موضعی است که برای درمان ریزش موی ارثی (آندروژنیک آلوپسی) در مردان و زنان استفاده می‌شود. این دارو با تحریک فولیکول‌های مو برای رشد مجدد موها و ضخیم‌تر شدن تارهای مو عمل می‌کند.

2. فنیاستراید

فنیاستراید محرکی دارویی است که به‌صورت قرص مصرف می‌‌شود و مایع تولید هیدروتستوسترون DHT است. این دارو فرایند تولید تار‌های ضعیف توسط فولیکول را متوقف می‌کند. این قرص‌ها را تنها با نسخه پزشک می‌‌توانید استفاده کنید.

3. شامپوهای مخصوص ریزش مو

این شامپو و لوسیون‌ها تاثیر بسزایی در ریزش مو ندارند و تنها برای مدتی تارهای مو را محکم‌تر می‌‌کنند.

4. مکمل‌های ریزش مو

این روش نیز مانند شامپو‌های ریزش مو تاثیر چندانی ندارد. بااین‌وجود ممکن است منجر به کاهش ریزشی شود که در اثر کاهش مواد معدنی بدن یا رژیم ایجاد شده است. دراین شرایط باید با پزشک خود صحبت کنید. این روش می‌‌تواند به‌صورت موقتی منجر به ضخیم شدن مو شود.

5. رنگدانه پیشرفته تار مو ATP

رنگدانه پیشرفته تار مو ATP (Advanced Tricho Pigmentation) یک روش جدید برای ترمیم موهای از دست رفته است. این روش شامل کاشت رنگدانه‌های شبیه مو در پوست سر است که ظاهری شبیه به موهای طبیعی ایجاد می‌کند.

قبل از تصمیم به کاشت مو حتما نظر پزشک را بپرسید

انواع روش‌های کاشت مو راه‌حلی است که زیبایی و سلامت از دست رفته موهایتان را بازمی‌گرداند. اما قبل از این‌که اقدام به کاشت مو دائمی کنید، حتما به توصیه‌های پزشک خود گوش کنید. با درک درست از عوارض کاشت مو، روش‌های آن و در نظر گرفتن مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو می‌توانید به بهترین نتیجه برسید. در انتها اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، حتما با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول 

آیا کاشت مو درد دارد؟

در زمان عمل از داروی بی‌حسی یا بیهوشی استفاده می‌‌شود. درنتیجه به هنگام جراحی، درد احساس نمی‌کنید. در دوران نقاهت کمی درد خواهید داشت. روش FUT با برداشتن باریکه‌های فولیکول همراه است و نسبت به روش FUE درد بیشتری دارد.

آیا در کاشت مو جای زخم یا بخیه باقی می‌‌ماند؟

در روش FUE، هیچ جای بخیه یا زخمی باقی نمی‌ماند. اگر می‌‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید از این روش کاشت مو استفاده کنید. در روش FUT، جای بخیه در کف سر باقی می‌‌ماند اما می‌‌تواند در زیر مو پنهان شود.

چند بار باید کاشت مو را تکرار کرد؟ 

به‌طور معمول یک بار کافی است اما گاهی اوقات برای پوشش بیشتر سر چند بار باید این عمل را تکرار کرد.

بهترین فصل برای کاشت مو چه زمانی است؟

انتخاب بهترین فصل کاشت مو به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، وضعیت سلامت مو، توانایی شخص در مراقبت از موها، روش کاشت و… بستگی دارد.

منبع:

Telegraph

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر