نشانه ها و علائم گرفتگی عروق

گرفتگی عروق به افزایش چربی ها، کلسترول و سایر مواد داخل و خارج دیواره شریانی (پلاک) اشاره دارد که می تواند جریان خون را محدود کند. گرفتگی عروق می تواند منجر به مشکلات جدی شود، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، یا حتی مرگ شود. علائم گرفتگی عروق بستگی به محل گرفتگی عروق و نوع عروق درگیر شده در اثر گرفتگی دارد.

گرفتگی عروق یا آترواسکلروز که به آن تصلب شرابین نیز می گویند، بیماری است که در آن، در داخل شریان ها پلاک تشکیل می شود. شریان‌ها سرخرگ‌های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به قلب و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. پلاک‌ها، از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده‌اند. با گذشت زمان، این پلاک‌ها سفت شده و باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود. در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن، به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن محدود می‌گردد. گرفتگی عروق می‌تواند به مشکلات جدی از جمله حمله قلبی، سکته، یا حتی مرگ منجر شود.

بیماری های مربوط به آترواسکلروز

آترواسکلروز می تواند بر روی هر شریانی در بدن تاثیر بگذارد، از جمله شریانهای قلب، مغز، بازوها، پاها، لگن و کلیه. در نتیجه، بیماری های مختلف ممکن است بر اساس آن که شریان ها تحت تاثیر قرار دارند، توسعه یابد.

بیماری های قلبی عروقی

بیماری عروق کرونر (CHD)، زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان های عروق کرونر ایجاد می شود. این شریان ها خون اکسیژن دار را به عروق کرونری قلب می رساند. پلاک، ناحیه عروق کرونر را کاهش می دهد و جریان خون را به عضله قلب کاهش می دهد. ایجاد لکه های پلاک باعث می شود که لخته های خون در شریان ها ایجاد شود. لخته های خون می تواند به طور جزئی یا به طور کامل جریان خون را مسدود کند. اگر جریان خون به عضله قلب شما کاهش یا مسدود شود، ممکن است آنژین (درد قفسه سینه یا ناراحتی) یا حمله قلبی داشته باشید.

بیماری عروق کاروتید

در صورتی که پلاک در شریان های کاروتید که خون را به مغز می رساند تشکیل شود، بیماری شریانی کاروتید (ka-ROT-id) رخ می دهد. اگر جریان خون به مغز شما کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سکته مغزی باشید.

بیماری عروق محیطی

اگر پلاک در شریان های اصلی ایجاد می شود که خون غنی از اکسیژن را به پاها، بازو و لگن می رساند، بیماری شریانی محیطی (P.A.D.) رخ می دهد. اگر جریان خون به این قسمت ها از بدن کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سوزش، درد و در بعضی موارد عفونت های خطرناک رخ دهد.

بیماری مزمن کلیوی

اگر پلاک در شریان های کلیوی ایجاد شود، بیماری مزمن کلیه ممکن است رخ دهد. این شریان ها خون را به کلیه ها می رسانند. با گذشت زمان، بیماری مزمن کلیه باعث کاهش عملکرد کلیه می شود. عملکرد اصلی کلیه ها حذف مواد زائد و آب اضافی از بدن است.

علت ایجاد گرفتگی عروق

گرفتگی عروق یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است در دوران کودکی شروع شود. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، گرفتگی عروق ممکن است با آسیب لایه داخلی یک شریان شروع شود. آسیب ممکن است ناشی از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سیگار کشیدن
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی یا دیابت
  • التهاب بیماری هایی مانند آرتریت، لوپوس یا عفونت، یا التهاب علت ناشناخته

هنگامی که دیواره داخلی یک عروق آسیب دیده است، سلول های خونی و سایر مواد اغلب در محل آسیب دیده گیر می کنند و در قسمت داخلی درون شریان قرار می گیرند. با گذشت زمان، رسوبات چربی (پلاک) ساخته شده از کلسترول و دیگر محصولات سلولی نیز در محل آسیب ایجاد می شود و سخت می شود و باعث باریک شدن شریان ها می شود. اندام ها و بافت های متصل به شریان های مسدود شده پس از گرفتگی عروق خون کافی برای عملکرد مناسب دریافت نمی کنند. علاوه بر این، پلاک ممکن است باعث لخته شدن خون شود که می تواند جریان خون را به قسمت خاصی از بدن شما متوقف کند.

علائم گرفتگی عروق

عوامل تشدید کننده گرفتگی عروق

علت دقیق گرفتی عروق مشخص نیست. با این حال، مطالعات نشان می دهد که گرفتگی عروق یک بیماری تدریجی و پیچیده است که در هر سنی امکان رخ دادن دارد. عادت ها و شرایط خاصی مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری دیابت، اضافه وزن یا چاقی، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب و سابقه خانوادگی بیماری های قلبی می توانند شرایط ابتلا به گرفتگی عرق را افزایش دهند. برخی از افراد مبتلا به گرفتگی عروق هیچ نشانه ای و علائم گرفتگی عروق را ندارند تا زمانی که در آنها حمله قلبی یا سکته مغزی رخ دهد. درمان اصلی برای آترواسکلروز یا گرفتگی عروق، تغییر سبک زندگی است. همچنین ممکن است به داروها و روش های پزشکی نیاز داشته باشید. این درمان ها، همراه با مراقبت های پزشکی در حال انجام، می تواند به شما در زندگی سالم کمک کند.

علائم گرفتگی عروق

گرفتگی عروق معمولا علائم و نشانه‌های خاصی ندارد، مگر تا زمانی که یکی از عروق به شدت تنگ شده یا کاملا مسدود شود و جریان خون را مختل کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. البته برخی افراد ممکن است نشانه‌ها و علائم گرفتگی عروق را داشته باشند. بسته یه اینکه کدام سرخرگ مسدود شده باشد، علائم گرفتگی عروق فرق دارد. گرفتگی عروق خونی به تدریج توسعه می یابد. گرفتگی عروق خفیف معمولا علائم ندارد. علائم گرفتگی عروق متوسط تا شدید به این بستگی دارد که کدام شریان ها آسیب ببینند؛ مثلا:

اگر گرفتگی عروق در شریانهای قلب خود دارید، ممکن است علائم گرفتگی عروق مانند درد قفسه سینه یا فشار در سینه (آنژین) داشته باشید.

اگر در شریان هایی که خون به مغز می رسانند، دچار گرفتگی عروق شوند علائم گرفتگی عروق ممکن است شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی در بازوها یا پاها، دشواری صحبت کردن یا نادیده گرفتن گفتار، از دست دادن موقت بینایی یا فلج موقت عضلات صورت باشد. این علائم یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را نشان می دهند که اگر بدون درمان باقی بمانند ممکن است به یک سکته مغزی توسعه پیدا کنند.

اگر در رگ ها سینه ها و پاها شما گرفتگی عروق پیدا کنید، ممکن است علائم گرفتگی عروق شامل درد پا و عضلات پا در هنگام پیاده روی داشته باشید. در صورت وجود گرفتگی عروق در شریان هایی که به کلیه منتهی می شود، فشار خون بالا یا نارسایی کلیه ایجاد می شود.

اولین نشانه ها و علائم گرفتگی عروق می تواند از دوران نوجوانی شروع شود. اغلب تا زمانی که پلاک تشکیل شود یا جریان خون بسیار محدود شود، هیچ علائم گرفتگی عروق قابل تشخیص نمی باشد. معمولا چند سال طول می کشد تا علائم گرفتگی عروق، خود را نشان بدهند. علائم گرفتگی عروق بستگی به آن دارد که کدام شریان ها آسیب دیده باشند.

شریان های کاروتید

شریان های کاروتید خون را به مغز می رسانند. یک خونریزی محدود می تواند منجر به سکته مغزی شود و یک فرد ممکن است به علت آترواسکلروز در این منطقه علائم متعددی از جمله:

  • ضعف
  • دشواری تنفس
  • سردرد
  • بی حسی صورت
  • فلج

عروق کرونر

عروق کرونر خون را به قلب می رساند. هنگامی که خون به قلب محدود می شود، می تواند منجر به آنژین و حمله قلبی شود. علائم گرفتگی عروق در این موارد عبارتند از:

  • استفراغ
  • اضطراب شدید
  • درد قفسه سینه
  • سرفه
  • احساس ضعف

شریان های کلیه

شریان های کلیه خون را به کلیه ها می رسانند. اگر عرضه خون محدود شود، خطر جدی برای بیماری مزمن کلیه وجود دارد. فرد مبتلا به انسداد شریان کلیوی ممکن است در اثر تنگ شدن عروق، علائم گرفتگی عروق را نشان بدهد از جمله:

  • از دست دادن اشتها
  • تورم دست و پا
  • دشواری تمرکز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فکر می کنید که گرفتگی عروق دارید، با پزشک خود صحبت کنید و به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. همچنین به علائم اولیه نارسایی جریان خون مانند درد قفسه سینه (آنژین)، درد پا یا بی حسی توجه کنید. تشخیص و درمان اولیه می تواند از ابتلا به گرفتگی عروق جلوگیری کند و از حمله قلبی، سکته مغزی و یا یک اورژانس پزشکی دیگر جلوگیری کند. ما در سایت دکتر دکتر برای آسایش و راحتی شما لیست بهترین متخصص های قلب عروق را برای شما فراهم کردیم، شما می توانید از این لیست برای درمان بیماری خود کمک بگیرید.

در مقاله بعدی با نحوه تشخیص و درمان های رایج گرفتگی عروق بیشتر آشنا می شویم.

بر گرفته از:

گرفتگی عروق به چه علت رخ می دهد؟

گرفتگی عروق را بیشتر بشناسید

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص قلب و عروق روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص قلب و عروق دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

 
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
308 نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام و عرض تشکر
    همیرم 45 سالشونه، شغلشون تحرکش کمه،اضافه وزن هم دارن، مدتیه سه تا انگشت دست چپشون بیحس میشه،دکتر داخلی احتمال دیسک گردن دادن ولی آزمایششون ریسک ابتلا به گرفتگی عروق کرونر رو متوسط زده، برای درمان باید متخصص اعصاب بریم یا قلب؟ و آیا ام آر آی از گردن لازمه؟

  2. بهار می گوید

    سلام چند روزی هست بعد از مرگ یکی از اقوام که سکته کرده حال بدی بهم دست میده یه دفعه نفس کم میارم وچشمام درست نمی بینه حس نی کنم می خوام بیهوش بشوم علت ازقلبم هست راهنمایی کنید چه کنم

  3. Shahi می گوید

    15 سالم خیلی قفسه سینه شب ها درد می کنه به پزشک رفتم

  4. سیدسعید می گوید

    سلام. وقت بخیر. آقا هستم 33ساله. من صبح ها که بیدار میشم قلبم برا چند دیقه ای به شدت میتپه،جوری که صداشو میشنوم.
    صبح که از خواب بیدار شدم با تغییر پوزیشن بدنم سمت چپم درد میکرد،این درد زمانیه که به سمت چپ میخوابم. آیا مشکل قلبی دارم؟

  5. Me می گوید

    سلام وقت بخیر.من دیروز ژل گونه تزریق کردم برای دومین بار و مقدارش هم تقریبا یک سی سی بود شاید کمی کمتر.یک مقدار ناحیه ی تزریق در موقع تزریق خونریزی کرد ولی بعد متوقف شد و دکتر گفت که خون زیر پوستت جمع شده و مقداری ورم داره.بعد از اینکه به خونه رسیدم کمپرس یخ استفاده کردم که متوجه شدم بالای ناحیه تزریق کمی رنگ پریده شده و بعضی نقاط صورتم(به خصوص در ناحیه لب هام) گزگز و بی حسی دارم البته نه در تمام ساعات روز.من واقعا ترسیدم نگرانم یه موقع ژل باعث گرفتگی رگم شده باشه یا شاید به شریان یا عروق فشاری وارد شده .میشه لطفا راهنمایی ام کنید

  6. نسترن می گوید

    سلام من تالاسمی مینور دارم ی وقت هایی هر جایی از بدنم بهش فشار وارد میشه حس میکنم مربوط ب عروق و رگ های بدنمه بنظرتون باید چیکار کنم درست شه چون هنگام فشار ی درد خیلی زیادی هم بهم وارد میشه می‌تونه تو ناحیه دست یا پا باشه انگار یچیزی میخواد حرکت کنه

  7. زهرااحمدی می گوید

    سلام ۲۵ساله یک هفته هس وقتی استرس زیادهست نفس تنگی میگیرم بیشتروقت هاسوزش سینه سمت چپ وتیرمیکشه ودست چپم تیرمیکشه میخاستم بدون ازقلبم خیلی میترسم میشه راهنمایم کنید

  8. رضایی می گوید

    سلام خانم ۴۰ ساله هستم که چند روزی هست تپش قلب و تنگی نفس دارم و درد و سنگینی مبهمی در قفسه سینه و دست چپ اورژانس نوار قلب گرفتم که گفتن تپش بالاست اکو کردن و گفتن اکو موردی نشون نمیده
    خواستم بدونم برای تشخیص مشکلات قلبی و گرفتگی عروق نوار قلب و اکو کافی هست؟
    لازم نیست تست ورزش یا اسکن انجام بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      برای بررسی دقیق گرفتگی عروق،
      تست ورزش یا اسکن یا سی تی آنژیو کاربرد داره ( متناسب با سن و علایم و وضعیت جسمی یکی از موارد فوق به عنوان روش تشخیصی به کار میره)

  9. حسینی می گوید

    سلام ،وقت بخیر ،همسرم از سال ۹۸ قند عصبی و چربی داره ،قند ۳۰۰یا ۴۰۰ هست و تری گلیسرید ۷۰۰ داره ،که دارو مصرف میکنه ،آلان مدت دو هفته س که گاهی اوقات درد قفسه ی سینه داره گاهی ضربان قلبش تند میزنه و درد قلب داره که میکه حالت پخش شدن درقلبش رو احساس میکنه ، کتف و شانه ی چپش درد میکنه و میگیره، از نظر اخلاقی عصبی هست و استرس و اصطراب داره ، میخواستم بدونم این درد ها ب ای قلب هست یا اعصاب ،ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به دیابت و تری گلیسیرید بالا حتما لازمه از نظر قلبی بررسی بشن و به متخصص” قلب مراجعه کنن

  10. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر، من حدود دو هفته پیش یک ترس شدید کردم از آن روز ابتدا نوک انگشت شست و سبابه و وسط دست چپم شروع به گز گز کرد و بعد این درد به بازوی چپم و پام زد ، الان تا حدودی گزگز نوک انگشتم درست شده میخواستم بپرسم علت چیست ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      سن و جنسیت شما، و همینطور سابقه قبلی گزگز و درد و بی حسی مهمه
      منتها اگر بلافاصله بعد از ترس شدید ایجاد شده ، ممکن بخاطر اضطراب شدید باشه
      در صورتی که تداوم‌ گزگز و بی حسی ، یا درد دارین یا در آینده علایمتون عود کرد جهت بررسی به متخصص” مغز و اعصاب مراجعه کنید

    2. امید فرهادی می گوید

      سلام وقت بخیر،آقایی ۳۲ ساله هستم،سال قبل دردهایی در زیر بغل چپ،بازو،بی حالی،تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه،درد گذرا پیشانی و گردن و بین دو کتف تا پایین کمر به پزشک متخصص قلب مراجع کردم و نوار قلب و اکو انجام دادن و گفتن موردی نیست،ولی امسال باز هم همین علائم را دارم.البته من آلرژی فصلی هم دارم و بهار و تابستان آبریزش بینی و گرفتگی بینی هم که گاهی شدید میشه دارم.لطفا راهنمایی کنید

  11. حمید می گوید

    سلام دکتر من چند ماه رگهای متعدد کل بدنم در اومده هم مویرگ های قرمز هم رگ سبز بعدش ضعیف هم شدم بدنم وزن کم کرده و زرد هم شده رگهای بدنم تیر میکشن دکتر کبد کلیه و جراح عروق رفتم جواب قانع کننده نگرفتم واریس هم نبود آزمایش هم دادم چند بار گفتن ازمایشت خوبه الان چکار باید کنم با این وضعیت ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام‌عزیز
      با توجه به شرح حالتون و نرمال بودن ازمایشات کلیه و‌‌کبد میتونین جهت بررسی به فوق” تخصص روماتولوژی مراجعه کنید

  12. علی مرادی می گوید

    سلام خوب هستین من ۱۹ سالمه خودم کلسترول خونم بالا و دارو مصرف میکنم همچنین پدرم سابقه عمل قلب باز تو ۲۷ سالگی داره و شلیه دریچه ی میترال داره و کلسترولمم ارثی تمام خانواده پدریم دارن من ۲ ساله سیگار میکشم الان حس میکنم میدونم نفس کم میارم و تو عضلات بالا تنم مثه شونم احساس خستگی میکنم و عرق سرد زیاد میکنم ولی فک میکردم این عرق از سیگاره ولی الان شک کردم چون یکم قلبم و سینه م درد میکنه دردش هر از گاهی میگیره ولی جدیداً سنگینی شو حس میکنم و خواببم کلا بهم ریخته خسته ام همیشه انگار ولی خوابم نمیبره الان میخوام بدونم امکان داره دچار گرفتگی عروق شدید شده باشم یا این حالت خفیفه شه اگه ممکنه به خیفیف یا شدید بودنش اشاره کنید ممنون واقعا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      واقعیت اینه که گرفتگی عروق رو صرفا با علایم‌نمیشه شدت و خفیف بودنش رو مشخص کرد، بسیاری از افراد که ناگهان علایم سکته قلبی میکنن سابقه هیچ درد و علایم از قبل رو نداشتن، به همین جهت با توجه به سابقه خانوادگی هایپرکلسترولمی و سابقه جراحی پدرتون و هم‌ چنین علایم خودتون توصیه میکنم جهت معاینه به متخصص” قلب مراجعه کنید

      1. محمد می گوید

        سلام خانم من ۲۹سالمه مدت یک سال می شود که مشکل فشاردارم فشارم بالاست قلبم میزنه سرم گیج میره دست پای چپم کرخت میشه چندبار راکتور رفتم آزمایش خون وه ادرار دادم گفتن مشکل نداری البته یک بارسنگرافی قلبم گرفتم گفتن مشکل نداره ایابنزرشما الحساب باشه اگه لطف کنید باسه بدید ممنون میشم

  13. محسن مختاری می گوید

    سلام مدت دوساله سمت چپ سینه ام درد خفیفی دارم گاهی اوقات هم تیرمیکشه اکوازم گرفتن خوب بوده تست ورزش ازم گرفتن خوب بوده حالا نمیدونم چیکار کنم خیلی رو اعصابه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام جناب شکاری، شرح حال کاملی ازتون لازمه تا بتوان مشخص کرد درد به قلب میخوره یا مسایل ارتوپدی
      از جمله سن شما، زمان بروز علایم، تشدید و تخفیف علایم با فعالیت، اضطراب، استراحت
      پوزیشنال بودن درد، ماهیت و کیفیت درد و تیر کشیدن به کجا؟

  14. فولاد می گوید

    سلام،فردی35ساله هستم و قسمت چپ قفسه سینم دو روزه احساس درد میکنم،احتمال داره قلب گرفتگی خفیف باشه؟ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم دقیق لازمه بررسی شه
      به هرحال با توجه به سبک زندگی بی تحرک و آلودگی هوا و ….احتمال مشکلات قلبی در جوانان هم هست

  15. مهدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    جوانی هستم ۳۴ساله عروق کلیه راستم با عکس
    برداری مشخص شده گرفته
    چند وقتی هست سر درد شدید دارم
    میخاستم بپرسم سر دردم به بیماریم ربط داره
    با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این دو ارتباطی با هم ندارن
      ولی به طور جداگانه باید بررسی شن

  16. S می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ۲۰سالم دریچه قلبم دو لتی هست و مینور دارم اما جدیدا خیلی اذیت میشم نفس کم میارم تپش قلب دارم فشارم یا بالا یا پایین سرگیجه دارم پاهام وقتی راه میرم میگیره و پاهام خیلی خواب میره
    از پله بالا میرم تنگی نفس میگیرم ورزش میکنم تنگی نفس میگیرم استرس میگیرم تپش قلب میگیرم سرم داغ میشه بدنم شروع به لرزیدن میکنه
    قفسه سینم هم وقتی که فعالیت میکنم درد میگیره یا بعضی وقتا بی دلیل درد میگیره
    وقت تنگی نفس قفسه سینم درد میگیره سوزش در قفسه سینم احساس میکنم عرق میکنم و رنگم کبود میشه یا میپره
    سردرد حالت تهوع بی حالی همیشه دارم کمر درد زیاد دارم
    وقتی عصبانی میشم دست چپم درد میگیره
    تازهم دقت کردم انگشت پاهام رنگ پریده و انگشت پاهام سرده
    بازو دست چپم ورم کرده گاهی درد میگیره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید مجددا به به متخصص” قلب مراجعه کنید و اکو بشین
      همچنین چکاپ کامل هم بدین

  17. علی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ۲۰ سالمه و تنگی نفس دارم میخواستم بدونم گرفتگی عروق دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تنگی نفس علل زیادی از جمله ریوی مثل آسم، گوارشی، و قلبی داره
      جهت بررسی و معاینه بهتره اول به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  18. آقایی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من خانم۲۵ساله هستم تیروئیدکم کاردارم وقرص مصرف میکنم.حدود۳ماهه طرف چپ سینم به طرف زیربغلم درددائم دارم که وقتی ناراحتی واضطراب دارم بیشترمیشه.پاهام نصف شبارگهام میگیره جوری که نمیتونم تکون بدم پامو.فشارم هی بالاوپایین میشه ونبض ضعیفی دارم والان حدودچندروزمیشه که بازوهام میگیره ودردشدیدواحساس خواب رفتگی عضلانی دارم ورگهای دستم ورم کرده ودردنقطه ای دارم خواستم بدونم مشکل قلبی هست یانه وبه چه پزشکی مراجعه کنم .باتشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به متخصص” داخلی مراجعه کنید

    2. اقلیما می گوید

      با سلام من خانم 55ساله هستم مدت دوسال ونیم هست که درسرم صدای جیرجیرانی میاد به هرکس میگم میخندن واخیرا نه تنها این صدا بیشتر شده بلکه سردرد یک طرفه راست سر داربینایی سمت راستم بطوریکه درد سوزشی در سر دارد

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        با توجه به اینکه سردرد یک طرفه و چشم درد همراهش دارین باید جهت بررسی متخصص” مغز و اعصاب مراجعه کنید

  19. صفورا صمدی می گوید

    سلام وخسته نباشید من ۴۰ سالمه حدودا ۶ ماهه وقتی صبحا از خواب بیدار میشم نمی تونم پاهامو زمین بذارم حدودا ۲۰ ثانیه طول میکشه تعادلم حفظ کنم میخاستم بپرسم مشکل گرفتگی عروق دارم ؟ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علامتی که فرمودین ربطی به گرفتگی عروق نداره

  20. شبنم می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ٢٩ سالمه و حدود دو ساله که گاهی اوقات هنگام غذا خوردن در قسمت کمرم یک درد شدیدی حس میکنم و حدود ۵ دقیقه زمان میبره تا این درد از بین بره (این درد پیک دار هستش یعنی از کم شروع میشه، بعد شدید میشه تا حدی که نمیتونم بشینم و کم کم دردش از بین میره)
    الان حدود شش ماه هست که این حمله های درد زیاد شده( چهار پنج بار در هفته)
    این حمله ها اوایل زمانی که غذای سرخ کردنی میخوردم بهم دست می‌داد ولی الان اگر غذای سبک هم بخورم بازم اتفاق می افته (خیلی کم پیش میاد فست فود و غذای چرب بخورم)
    الان متوجه شدم که درد از کلیه هام هستش
    چند ماه پیش هم پیش دو تا دکتر رفتم و گفتن مشکلی ندارم
    سونوگرافی کلیه و کبد هم انجام دادم و مشکلی نبود
    به نظر شما من الان باید چکار کنم
    ممنون

  21. محمد می گوید

    سلام خدا قوت

    من چند سال پیش تپش قلب گرفتم و بعد از اون اضطراب داشتم دائما و ضعف شدید بدنی داشتم و سرگیجه و تپش قلب و فشار بالا و پایین و حالت تهوع و بدتر از همه دایم عرق سرد و رنگ پریدگی و ضعف و سرگیجه داشتم چندین بار اکو گردم مشکلی نداشتم ازمایشاتم خوب بود و خونم مشکلی نداشت فقط کمی کلسترول داشتم لب مرز بود ام ارای سر گرفتم خوب بود عکس از ریه گرفتم خوب بود سونوی شکم و لگن خوب بود …گفتن افسردگی و اضطراب و پنیک داری …..
    ولی از نظر جسمی خیلی محدود شدم و دائم حالم بده وضعف شدیدی در بدنم دارم باید چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید هولتر ۴۸ ساعته جهت بررسی ریتم قلب و یا وجود آریتمی ببندید

  22. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشین من مدتی هست که وقتی دست پاهام به آب سرد میخوره خارش شدید همراه با ورم میشه آیا مشکل عروقی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کهیر سرمایی هست احتمالا

  23. فرح می گوید

    سلام من بدنم کبود میشه مثل زیربغل آرنج وکشاله ران هرجا چند تیکه به اندازه نصف بند انگشت میتونه از گرفتگی عروق باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر باید چکاپ بدین
      Cbc, diff,pt,ptt,inr

  24. نگار می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من پنجاه ساله ام مدتیه نفس کم میارم حتی با انجام کارهای خیلی سبک احساس میکنم اکسیژن بهم کم میرسه و مجبور میشم نفسهای عمیق بکشم گاهی بعد از این حالت تپش قلب میگیرم همراه با درد ضعیف قلب که بعد از چند دقیقه برطرف میشه گاهی احساس سوزش رگ در پای چپم دارم پشت زانو و گاهی پشت ساق پا فشار خونم هم معمولا هشت و نه هست و مشکل تیروئید هم دارم قرص لووتیروکسین روزی نصف عدد میخورم متخصص قلب مراجعه کردم نوار قلب و اکو قلبم سالم بود قرص پرانول ده تجویز کردن با توجه به اینکه گاهی نفس کم میارم اشکالی نداره این قرص و بخورم وآیا مشکل من مربوط به گرفتگی عروق میتونه باشه
    چکار باید بکنم لطفا راهنمایی بفرمایید ،
    خیلی ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه بررسی های قلبی خوب بوده و نارسایی قلبی نداشتین
      از نظر ریوی و کلیوی باید بررسی شین
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ریه مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.