عمل بینی؛ آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ دیدگاه پزشک زیبایی را درمورد آن بخوانید

یکی از جراحی‌هایی که امروزه درمیان مردم به خصوص جوان شایع شده، جراحی بینی است که با اهداف زیبایی یا بهبود سیستم تنفسی انجام می‌شود. این عمل یکی از جراحی‌های زیبایی صورت محسوب شده و تا حدود زیادی بر عملکرد دماغ تأثیرگذار است. دکتر گوش،حلق و بینی شهرهای مختلف مانند دکتر گوش و حلق و بینی مشهد با تشخیص مناسب و انجام جراحی می‌تواند در تنفس و ظاهر بینی شما تغییرات مثبتی ایجاد کند. اما از آن‌جا که تعداد متقاضیان این جراحی در حال افزایش است و موضوع چندان ساده‌ای نیست، لازم دانستیم در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر در رابطه با این جراحی از دیدگاه پزشک زیبایی صحبت کنیم تا آگاهی شما در رابطه با عمل بینی بیشتر شده و توقعات متناسبی را از این جراحی داشته باشید.

عوارض عمل بینی چیست؟

جراحی و عمل بینی گوشتی یا استخوانی مانند هر عمل دیگری اثرات جانبی و عوارض خاص خود را دارد و پس از مدت زمان مشخصی این عوارض رفع می‌شوند. اگر قصد جراحی بینی داشته باشید، باید با این عوارض آشنا باشید. از عوارض و اثرات جانبی عمل بینی می‌توان موارد زیر را نام برد.

1. ورم بینی

معمولا ورم بینی پس از جراحی، یکی از عوارض کوتاه مدت محسوب می‌شود و فرد با استفاده از کمپرس، نوشیدن آب کرفس و استفاده درست از چسب بینی می‌تواند آن را کاهش دهد.

2. درد بعد از جراحی بینی

پزشک در هنگام جراحی بینی تغییراتی در اسکلت و غضروف بینی ایجاد می‌کند که این موضوع درد و ناراحتی را در فرد به وجود می‌آورد. اما خوشبختانه درد ایجاد شده بسیار کم بوده و جراح برای کنترل و کاهش آن دارو‌های مسکن برای بیمار تجویز می‌کند.

3. عفونت بینی

یکی از عوارض بسیار شایع جراحی دماغ، عفونت است که برای جلوگیری از ابتلا به آن توصیه می‌کنیم بینی خود را پس از جراحی و برداشتن گچ، با محلول مخصوص، خوب شستشو دهید تا میکروبی در آن باقی نماند.

3. کبودی اطراف چشم

این عارضه به دلیل نشست خون از مویرگ‌ها به زیر پوست ایجاد شده و با توجه به تغییراتی که روی بینی انجام می‌شود، وضعیت سیستم انعقاد خون در فرد رخ می‌دهد. برای کاهش این عارضه کافیست به مدت ۴۸ ساعت بعد از عمل زیبایی بینی، از کمپرس سرد استفاده کنید.

4. چسبندگی داخل بینی

از دیگر عوارض جراحی بینی، چسبندگی داخل بینی است که بر اثر ترمیم نشدن زخم‌ها و برش‌های جراحی و چسبیدن بافت‌های داخل آن به وجود می‌آید.

5. باقی‌ماندن جای زخم

حتی اگر برای جراحی به بهترین جراح بینی مراجعه کرده باشید و او محل برش را به شکل حرفه‌ای بخیه بزند که پس از بهبود قابل مشاهده نباشد، باز هم پس از جراحی باید از دارو و پماد‌های تجویز شده توسط جراح استفاده کنید تا محل زخم به خوبی ترمیم شود.

6. اختلال تنفسی

گاهی اوقات جراح سطح مقطع مجاری تنفسی را بیش از اندازه کوچک می‌کند. در این مواقع بیمار دچار اختلال در تنفس خواهد شد. پس بهتر است برای کوچک کردن بیش از اندازه بینی پافشاری نکنید.

7. مشکلات بویایی

یکی دیگر از اختلالات عملکردی جراحی بینی، مشکل بویایی است. در برخی از مواقع به دلیل داشتن ترشحات زیاد یا التهاب و ورم بافت داخلی بینی، حس بویایی بیمار کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط بیمار باید آرامش خود را حفظ کند؛ چون این عارضه امری طبیعی است و پس از رفع تورم بینی، حس بویایی شما بهبود پیدا می‌کند.

تکنیک‌های انجام عمل بینی

فرم بینی همه افراد مانند هم نیست و شکل‌های متفاوتی دارد. به همین دلیل نوع عمل افراد نیز ممکن است با هم متفاوت باشد و پزشک با توجه به صلاحدید خود از عمل بسته یا باز استفاده کند. عمل زیبایی بینی مردانه با خانم‌ها فرقی ندارد و روش‌های جراحی بینی در همه افراد با توجه به نظر پزشک انجام می‌شود. اما در حالت کلی جراحی دماغ با چند روش زیر انجام می‌شود.

عمل بینی

1. عمل بینی بسته

در این روش از عمل بینی، برش‌ها در درون بینی ایجاد شده و در بخش میانی حفره‌های بینی هیچ نوع برشی به وجود نمی‌آید. در این روش پس از جراحی، جای برش یا اسکار روی بینی قابل مشاهده نیست.

2. عمل بینی باز

تمام کار‌هایی که در جراحی بینی به روش بسته انجام می‌شود، در روش باز نیز اجرا خواهد شد. اما با این تفاوت که بخش میانی حفره‌های بینی یا کلوملا نیز باز خواهند شد. در روش عمل بینی باز، پزشک روی اصلاح کجی بینی و غیر قرینگی حفره‌ها تسلط بیشتری داشته و بعد از عمل، پوست بلند شده را در جای خود بخیه خواهد زد.

3. عمل بینی با لیزر

با توجه به نظر پزشکان، رینوپلاستی یا عمل بینی با لیزر تنها برای برش دادن پوست فرد استفاده شده در فرایند عمل بینی یا درمان پولیپ و از بین بردن قوز دماغ نقش یا کاربردی ندارد. در زمینه عمل بینی با لیزر اطلاعات ضدونقیض زیادی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با این موضوع حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

4. جراحی بینی بدون بیهوشی

گاهی اوقات بدون بیهوشی کامل و با بی‌حسی موضعی هم می‌توان بینی عمل بینی را انجام داد. در این وضعیت می‌توانید صدا‌ها را شنیده و از اتفاقات باخبر باشید اما توانایی نشان دادن واکنش را ندارید. از این روش بیشتر در عمل رینوپلاستی استفاده می‌کنند.

انواع جراحی بینی باتوجه به فرم بینی و صورت

فرم و نوع بینی افراد با هم متفاوت است و این موضوع باعث ایجاد تفاوت‌هایی در عمل بینی آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی جراحی انواع فرم‌های بینی می‌پردازیم.

عمل بینی گوشتی خیلی بزرگ

پزشکان یکی از سخت‌ترین عمل‌های زیبایی را جراحی بینی گوشتی می‌دانند؛ زیرا ضخامت پوست و غده‌های چربی بینی گوشتی نسبت به سایر بینی‌ها بیشتر است و این موضوع باعث می‌شود پزشک پس از برش به خوبی نتواند پوست را روی فرم استخوانی غضروفی قرار دهد.

عمل جراحی دماغ گوشتی بیشتر روی کسانی انجام می‌شود که پوست بینی آن‌ها ضخیم بوده و غضروف و استخوان ضعیف‌تری دارند. در روش‌های قدیمی عمل این نوع از بینی‌ها غضروف‌ها را تراشیده و پوست بینی را نازک می‌کردند؛ که البته پس از گذشت مدت زمان متفاوتی، فرم بینی به حالت عادی بازمی‌گشت.

اما امروزه با استفاده از روش‌هایی مثل رینوپلاستی، حتی عمل بینی گوشتی خیلی بزرگ هم ساده‌تر شده است.

عمل جراحی بینی

عمل بینی استخوانی

بینی‌های استخوانی پوست نازکی داشته و اغلب دارای قوز هستند و در اصطلاح به آن‌ها بینی عقابی گفته می‌شود. در واقع مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد با بینی استخوانی برای عمل بینی اقدام کنند، برداشتن قوز دماغ است. برداشتن این برآمدگی از روی بینی، ظاهر فرد را زیبا و جذاب‌تر خواهد کرد.

جراحی به فرم طبیعی

اغلب افراد دوست دارند جراحی بینی آن‌ها به روش طبیعی انجام شود؛ زیرا در مدل طبیعی تنها مشکلات ظاهری بینی مانند افتادگی نوک بینی، پهنای نوک بینی، قوز بینی، انحراف ظاهری برطرف شده و بینی شخص زیباتر به نظر می‌رسد و حالت طبیعی خود را حفظ می‌کند.

عمل بینی طبیعی در واقع به معنی تناسب کامل بینی با سایر اجزای صورت است و در این عمل هیچگونه عوارضی مانند جای بخیه، فرو رفتگی زیاد و غیره دیده نمی‌شود.

جراحی ترمیمی بینی

یکی از انواع جراحی‌های بینی که برای ترمیم شکل و عملکرد بینی در افرادی که از نتیجه جراحی اولیه خود راضی نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، جراحی ترمیمی است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رینوپلاستی ترمیمی، روند پیچیده‌ای داشته و باید به کمک یک جراح با تجربه و ماهر انجام شود. این عمل ممکن است ۴۵ تا پنج ساعت طول بکشد.

عمل بینی فانتزی

عمل بینی فانتزی برعکس عمل بینی طبیعی بوده و کاملاً از ترند روز پیروی می‌کند و در هر دوره‌ای با دوره قبل تفاوت دارد. مثلاً در یک دوره عمل بینی عروسکی مد بود و در دوره‌ای دیگر، مدل کانتوری!

در عمل بینی فانتزی زاویه مناسب بین بینی و لب باید ۹۰ درجه باشد که فرم بینی حالت طبیعی خود را از دست ندهد. اما بعضی از افراد دوست دارند فرم بینی خود را مصنوعی کرده و حالت سرسره‌ای یا عروسکی به آن بدهند که در این حالت زاویه بین بینی و لب ۱۰۵ درجه است.

آمادگی‌های قبل از عمل جراحی بینی

قبل از جراحی بینی مراقبت‌هایی لازم است که فرد باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشد تا روند بهبودی بهتری را تجربه کند. نکات مهمی در این خصوص وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

  1. دو هفته قبل از عمل جراحی آسپرین مصرف نکنید.
  2. دخانیات و نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی شده و اختلالاتی در گردش خون ایجاد می‌کند. پس حداقل ۲ هفته قبل از جراحی دماغ از دخانیات استفاده نکنید.
  3. حداقل ۸ ساعت قبل از جراحی، هیچ خوراکی را مصرف کنید.
  4. یک روز قبل از عمل آب کافی بنوشید.
  5. شب قبل از عمل دوش بگیرید. این کار به آرامش بیشتر شما کمک می‌کند.
  6. اگر لاک ناخن زده‌اید بهتر است آن را پاک کنید.
  7. راه‌های رسیدن به محل کلینیک یا بیمارستان مورد نظر را بررسی کنید تا در روز عمل استرس نداشته باشید.
  8. در روز جراحی هیچگونه زیورآلاتی را با خود به همراه نبرید.
  9. از خوردن و آشامیدن در روز عمل به شدت خودداری کنید.
  10. حتماً آزمایش و مدارک پزشکی خود را در روز عمل با خود به همراه ببرید.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی

معمولا ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی بینی را سخت‌ترین زمان برای ریکاوری فرد می‌دانند. پس در این مواقع لازم است اقداماتی صورت گیرد که این دوره تا حدودی آسان‌تر سپری شود‌. از مواقبت‌های بعد از عمل بینی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • برای کاهش تورم و کبودی چشم حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد در اطراف بینی و زیر چشم خود استفاده کنید.
  • پس از جراحی بینی از مسافرت با هواپیما در روز‌های اول خودداری کنید.
  • حتماً بهترین زمان برای حمام کردن بعد از جراحی بینی را از پزشک خود بپرسید.
  • از فین کردن و فشار به بینی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خونریزی شود.
  • با دهان باز عطسه یا سرفه کنید تا از وارد شدن فشار به بینی جلوگیری نشود.
  • در هفته اول از خندیدن و حرف زدن زیاد خودداری کنید.
  • از خوردن نمک پرهیز کنید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • تا چند هفته از پایین انداختن سر، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های شدید ورزشی دوری کنید.
  • هنگام استراحت و خواب برای زیر سر خود از چند بالش استفاده کنید.

برای مراقبت و پانسمان بینی بعد از عمل، نیاز به لوازمی دارید که با کلیک روی عکس زیر می‌توانید آنها را به‌صورت آنلاین خریداری کنید:

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

پس از جراحی بینی و به هوش آمدن ممکن است به شدت احساس ضعف و گرسنگی کنید و پس از جراحی بینی باید نسبت به نوع تغذیه خود بسیار حساس بوده و هر چیزی را مصرف نکنید. در ادامه در رابطه با تغذیه پس از جراحی بینی نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم.

از غذا‌های پروتئین دار مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و غیره استفاده کنید. چون پروتئین برای التیام و بهبود سریع‌تر زخم‌ها بسیار مؤثر است.

پزشکان بهترین منبع برای تأمین انرژی بدن را چربی‌ها می‌دانند. پس مصرف چربی می‌تواند در کنار ایجاد انرژی موردنیاز بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

یکی از اصلی‌ترین مسائل در روز‌های پس از جراحی بینی، خوردن غذا‌های نرم و ترجیحا آبکی است. با این حال برای کاهش بروز یبوست باید در این غذا‌ها از فیبر کافی استفاده شود.

مهم‌ترین نوشیدنی که باید در دوران نقاهت بیماری و جراحی رینوپلاستی به خوبی مصرف شود، آب است. برای بهبودی سریع‌تر نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز را فراموش نکنید.

غذا‌های ضدالتهاب مانند سبزیجات برگ‌دار، پیاز قرمز، میوه‌هایی مانند سیب و آناناس در برنامه تغذیه بعد از جراحی بینی در بهبود تورم و التهاب ناشی از جراحی بینی بسیار مؤثر است.

از مصرف الکل و کافئین به شدت خودداری کنید.

تا اطلاع ثانوی، مصرف چای سبز را به تعویق بیندازید؛ زیرا این نوشیدنی بر بیهوشی، ضربان قلب و فشار خون تأثیر منفی می‌گذارد.

عمل بینی برای چه افرادی خطرناک است؟

جراحی بینی با همه مزایا و زیبایی‌هایی که دارد، برای همه مناسب نیست و گاهی انجام آن سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. عمل بینی باید تنها با مشورت پزشک انجام شود و اگر جزو افراد زیر هستید، عموما جراحی بینی به شما توصیه نمی‌شود.

  • افراد دیابتی
  • افرادی سیگاری یا الکلی
  • افراد دارای بیماری قلبی و عروقی
  • بیماران دچار کم خونی
  • افراد مبتلا به اختلالات تنفسی
  • افراد بدون تعادل روانی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

عمل بینی با آگاهی بیشتر!

جراحی بینی آن‌چنان که یک مسئله ساده تلقی شده و امروزه در جامعه ما بسیار باب شده، موضوعی چندان کم اهمیت نیست. بلکه فرد متقضی باید توسط یک پزشک گوش، حلق و بینی به خوبی مورد معاینه قرار گرفته تا تشخیص دهد فرد می‌تواند بینی خود را جراحی کند یا خیر.

در این مطلب از دکتردکتر به طور کامل به بررسی این موضوع پرداختیم و عوارض جراحی بینی را نام بردیم. اگر باز هم در رابطه با این موضوع دچار مشکل شدید، می‌توانید نوبت‌ دکتر را از سایت دکتردکتر گرفته و از پزشکان متخصص کمک بگیرید تا در این زمینه به خوبی شما را راهنمایی کنند.

سؤالات متداول عمل بینی

معمولا جراحی بینی به یک ساعت تا دو ساعت، زمان نیاز دارد. اما گاهی ممکن است با توجه به اهداف جراحی، فرایند این عمل برای برخی از افراد طولانی‌تر شود. به طور کلی مدت زمان عمل به اهداف شما و تکنیک‌های خاص دکتر بستگی دارد. برای مثال جراحی بینی ترمیمی، اغلب حدود چهار ساعت زمان می‌برد.

پزشکان معمولا سن بلوغ را سن تغییرات ظاهر و صورت می‌دانند. پس ممکن است تغییراتی که در ظاهر شما ایجاد می‌شود، باعث ایجاد این حس در شما شود که به اندازه کافی خوب و زیبا نیستید. به همین دلیل شاید تصمیم بگیرید در این سن بینی خود را عمل کنید.

در حالی که بهتر است کمی صبر کنید تا رشد بینی شما کامل شود. معمولاً می‌توان گفت برای دختران سن ۱۵ سالگی و برای پسران سن ۱۷ سالگی زودترین زمان برای عمل زیبایی بینی محسوب می‌شود. پس بهتر است اجازه دهید تا بینی به طور کامل رشد کند و سپس به جراحی اقدام کنید.

جراحی بینی برای هر شخصی منحصربه‌فرد است و نتایج نهایی عمل گاهی می‌تواند تا یک سال بعد از جراحی قابل مشاهده باشد.

اغلب پزشکان توصیه می‌کنند حداقل تا یک هفته پس از عمل بینی برای پرواز کردن صبر کنید. این در حالیست که برخی از جراحان معتقدند بیمار پس از جراحی فوراً می‌تواند پرواز کند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.