گاستریت یا ورم معده را چگونه درمان کنیم

گاستریت یا ورم معده حالتي است كه در اثر افزایش اسيد معده، معده دچار التهاب، آزردگي، زخم سطحي يا عفونت در لايه مخاطي می‌شود.

گاستریت در واقع جزئی از يك طيف بيماری است كه شامل زخم سطحی معده نيز می‌شود. گاستریت حاد ناگهانی رخ می‌دهد و اغلب به درمان مناسب پاسخ می‌دهد در حالی که ورم معده مزمن به آرامی رشد می‌کند. ورم معده اغلب توسط یک باکتری به نام H. pylori ایجاد می‌شود. گاستريت يا ورم معده خود به خود يك بيماري نيست اما موجب التهاب بافت‌های معده شده و زمانی اتفاق می‌افتد كه بافت درون معده تحريك پذير می‌شود.

ممكن است ورم معده در كوتاه مدت و يا به تدريج و در مدتي نسبتاً طولاني فرد را مبتلا كند كه معمولاً درمان گاستریت آسان و بدون دردسر است.

 انواع گاستريت یا ورم معده

گاستریت یا ورم معده ممکن است حاد یا مزمن باشد، گاستریت حاد به صورت یک حمله ناگهانی رخ می‌دهد، ورم معده مزمن تدریجاً در طول زمان پیشرفت می‌کند. علت ورم معده حاد بیشتر به خاطر مصرف غذاهای تند و پر ادویه است. در برخی موارد، ورم معده می‌تواند منجر به زخم معده و افزایش خطر سرطان معده شود. با این حال، برای اکثر افراد، ورم معده جدی نیست و به سرعت با درمان بهبود می‌یابد.

چه وقت برای دیدن یک دکتر

تقریباً همه افراد مبتلا به اختلالات گوارشی و معده به ورم معده مبتلا می‌شوند. اکثر موارد سوء هاضمه کوتاه مدت هستند و نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند. در مقاله قبلی به بررسی علائم و علت ورم معده پرداختیم، اگر شما علائم و نشانه‌های گاستریت را بیش از یک هفته یا بیشتر دارید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص گاستریت

برای تشخیص علائم و نشانه‌ها و به طبع آن درمان ورم معده، پزشک بعد از معاینات فیزیکی و گرفتن شرح حال بیمار و بیماری‌ها و داروهای مصرفی، جهت تشخیص بهتر و دقیق‌تر ورم معده ممکن است روش‌های زیر را تجویز کند:

آندوسکوپی مطمئن‌ترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص و درمان گاستریت یا ورم معده استفاده از آندوسکوپی است.

تست‌های H. pylori. پزشک شما ممکن است آزمایش‌هایی برای تعیین اینکه آیا باکتری H. پیلوری را بدهد (علت اصلی ورم معده و گاستریت باکتری به نام هیلکو باکتر پیلوری است). اینکه کدام نوع آزمایش را انجام می‌دهید بستگی به وضعیت شما دارد. H. pylori ممکن است در یک آزمایش خون، در آزمایش مدفوع یا با آزمایش تنفسی تشخیص داده شود.

اشعه X از دستگاه گوارش فوقانی. اشعه ایکس تصاویری از مری، معده و روده کوچک را برای جستجوی ناهنجاری‌ها را می‌دهد.درمان گاستریت

درمان گاستریت

علت ورم معده، ضعف در پوشش مخاطی معده است که منجر به گاستریت می‌شود. داشتن پوشش معده نازک یا آسیب دیده که خطر ابتلا به گاستریت را بیشتر می‌کند. علت دیگر ورم معده، عفونت باکتریایی دستگاه گوارش است که می‌تواند باعث ایجاد ورم معده شود. درمان ورم معده بستگی به علت خاص آن دارد. به خاطر داشته باشید:

  • ورم معده حاد: بر اثر عفونت یا یک عامل محرک ایجاد می‌شود و باعث بروز ناگهانی ناراحتی و در معده می‌شود؛ اما با از بین بردن عامل التهاب نیز این درد و ناراحتی به سرعت از بین می‌رود و درد تسکین می‌یابد.
  • ورم معده مزمن: وضعیتی است که در آن مخاط داخلی معده در بلند مدت در معرض آسیب قرار می‌گیرد. عامل التهاب و آسیب معمولاً میکروب هلیکوباکتری است. گاستریت مزمن معمولاً باعث درد یا سوءهاضمه نمی‌شود اما بروز آسیب‌های شدید به مخاط معده می‌تواند باعث فقر ویتامین B12 و کم‌خونی شدید شود.

گاستریت حاد ناشی از مصرف مواد غذایی تند، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا مصرف بیش از حد الکل است، درمان گاستریت در این حالت متوقف کردن مصرف این مواد است. داروهای مورد استفاده برای درمان ورم معده مزمن عبارت‌اند از:

داروهای آنتی‌بیوتیک برای کشتن H. pylori. برای هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش شما، پزشک ممکن است ترکیبی از آنتی‌بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین (بیسین) و آموکسی سیلین (آموکسیل، اوگوتیمین، دیگران) یا مترونیدازول (Flagyl) را برای کشتن این باکتری پیشنهاد کند.درمان گاستریت

داروهایی که تولید اسید معده را مسدود می کنند، نیز در صورتی که علت گاستریت اسید معده تشخیص داده شود برای درمان گاستریت کاربرد دارد. مهارکننده‌های پمپ پروتون، با مسدود کردن فعالیت قسمت‌هایی از سلول‌هایی که اسید تولید می کنند، اسید را کاهش می‌دهند. این داروها عبارت‌اند از: امپرازول (Prilosec)، لنسپروزول (Prevacid)، رابپرازول (Aciphex)، اسموپرازول (Nexium)، دکسلانوسپارازول (دگزیلانت) و پنتورپازول (پروتونیک).

استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون، به ویژه در دوزهای بالا، ممکن است خطر ابتلا به شکستگی‌های ران، مچ دست و ستون فقرات را افزایش دهد. در مورد مصرف این داروها برای درمان گاستریت با پزشک معالج خود صحبت کنید.

آنتی اسیدها که اسید معده را خنثی می کنند نیز در درمان ورم معده به صلاح دید پزشک معالج تجویز می‌شوند. آنتی اسید ها اسید معده موجود را خنثی می کنند و می‌توانند باعث تسکین درد شوند. عوارض جانبی می‌تواند شامل یبوست یا اسهال باشد.

درمان ورم معده به شیوه خانگی

علاوه بر درمان ورم معده با داروها شیمیایی، شما می‌توانید یا انجام برخی از کارها و اقدامات قدم مهمی در درمان گاستریت بردارید، ازجمله:

  • خوردن وعده‌های کوچک‌تر غذا. اگر شما در دچار سوء هاضمه هستید، خوردن وعده‌های کوچک‌تر و بیشتر غذا می‌تواند به کاهش اثرات اسید معده کمک کند.
  • اجتناب از خوردن غذاهای محرک. اجتناب از غذاهایی که معده شما را تحریک می کنند، به خصوص آنهایی که تند، اسیدی، سرخ شده یا چرب هستند.
  • اجتناب از خوردن الکل. الکل می‌تواند لایه مخاطی معده را تحریک کند. پس از خوردن آن جدا خودداری کنید.
  • تغییر در مصرف نوع داروها. اگر از داروهای ضد درد استفاده می‌کنید که خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می‌دهند، از پزشک خود در مورد گزینه‌های دارویی دیگر که اثرات جانبی کمتری دارند، سؤال بپرسید.
  • خوردن برخی از میوه‌ها برای درمان گاستریت مفید هستند، مصرف زنجبیل (خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد)، توت فرنگی (خاصیت ضد اکسیدانی و حاوی مواد فنلی جهت درمان التهاب معده)، بابونه؛ ریحان، نعنا و … برای درمان ورم معده به روش طب سنتی مفید است.درمان گاستریت

عوامل خطر

عواملی که خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:

عفونت باکتریایی. گرچه عفونت با هلیکوباکتر پیلوری یکی از رایج‌ترین اختلالات گوارشی در سراسر جهان است، تنها برخی از افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش هستند. پزشکان معتقدند آسیب‌پذیری باکتری ممکن است ژنتیکی باشد یا ناشی از انتخاب بد شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی باشد.

افزایش سن سالمندان دارای خطر بیشتری برای ابتلا به ورم معده می‌شود.

مصرف الکل بیش از حد الکل می‌تواند باعث تخریب و تخریب معده شما شود که باعث می‌شود معده شما به اسید گوارشی آسیب پذیرتر شود. الکل بیش از حد، احتمال دارد علت ورم معده حاد باشد.

استرس. استرس شدید ناشی از جراحی عمده، آسیب، سوختگی یا عفونت شدید می‌تواند علت ورم معده حاد باشد.درمان گاستریت

عوارض

گاستریت بدون درمان، ممکن است به زخم معده و خونریزی معده منجر شود. به ندرت، بعضی از انواع گاستریت مزمن ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. اگر علائم و نشانه‌های شما بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید. انواع خاصی از ورم معده، از جمله ورم معده آتروفیک اتوایمیون و ورم معده H. pylori، می‌تواند اثر بخشی توانایی بدن برای جذب آهن از خون را کاهش دهد. در گاستریت آتروفیک اتوایمیون، این حالت می‌تواند بر جذب ویتامین B12 تاثیر بگذارد. هر دو نوع می‌توانند فرد را مبتلا به کم خونی کند.

پیشگیری از عفونت H. pylori

مشخص نیست که چگونه H. pylori پخش می‌شود، اما شواهدی وجود دارد که می‌توان آن را از فرد به فرد یا از طریق مواد غذایی و آب آلوده انتقال داد. شما می‌توانید با شستن دست‌های خود با آب و صابون و خوردن غذاهایی که به طور کامل پخته شده‌اند اقدام به محافظت از خود در مقابل عفونت‌ها، مانند H. pylori کنید.

منابع:

mayoclinic

healthline

سوالات پزشکی و مشاوره رایگان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
796 نظرات
  1. لیلا می گوید

    من از دوره ای که کرونا شروع شده معدم این مشکل داره دریچه تعالی باز و شل است و بفلاکسی را تسهیل میکند Esmahain Normal

    معده مخاط اریتماتوز بود

    دوازدهه طبیعی

    تشخیص نهایی

    مری از وفاژیت رفلاکس درجه A

    گاستریت اریتماتوز (هیپرمی)

    دوازدهم طبیعی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان دارویی برای شما شروع شده؟
      علاوه بر دارو از دسته ppi مثل پنتو یا امپرازول
      چای و قهوه و ادویه و غذای سرخکردنی و سنگین خصوصا شب ها نخورید
      بعد از خوردن غذا تا یک ساعت دراز نکشید و همراه غذا آب و مایعات نخورید

  2. امیرحسین فرزو می گوید

    سلام
    من اندوسکوپی انجام دادم و تشخیص گاستریت مزمن moderate دادن و زخم مری هم داشتم به خاطر رفلاکس. در ازمایش پاتولوژی وجود باکتری منفی بود. دکتر پنتوپرازول و فاموتیدین تجویز کردن به مدت دو ماه. الان دو هفته است که میخورم یکم بهترم ولی کامل خوب نشدم. چقدر درمان این بیماری ها طول میکشه؟

  3. محسن می گوید

    سلام
    من میکروب معده داشتم به مدت دو هفته دارو مصرف کردم آزمایش دادم میکروب خوب شده بود
    ولی هنوز علاعم نفخ شدید و آروغ زدن زیاد داشتم
    دکتر گفت معدت عصبیه داروی اس امپرازول قبل
    صبحانه وکلیدنیم سی قبل صبحانه ناهار وشام
    دوهفته مصرف کردم ولی علاعم نفخ شدید وآروغ زدن دارم آیا تشخیص درست بوده فک کنم ورم معده دارم آیا ورم معده دارمان میشه یا تا آخر عمر این علاعم دارم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله دارو ها رو مصرف کنین
      دایمتیکون جویدنی بعد غذا هم جهت کاهش نفخ کمک کنندس

  4. زهرا می گوید

    سلام من ۲۷ ساله هستم از وقتی که ۱۵ ساله بودم مشکل معده داشتم آندوسکوپی هم دادم ی سال پیش زخم معده و اسید معده و باکتری معده هم تشخیص دادن خوب بودم تا اینکه الان ی هفته است ورم معده دارم اول با درد قفسه سینه شروع شد و سرگیجه که فشارم همش پایین الان حالت تهوع و سنگینی معده دارم با اینکه نمیتونم چیز زیادی بخورم و همش باد گلو میزنم بدم میاد رفتم دکتر برام فاموتیدین ۴۰
    سوپرمینت باریچ۲۰ و پنتوپرازول۴۰ وبرای حالت تهوع ام دمپریدون۱۰.دی سیکلومین ۱۰ نوشتن الان حالم اصلا خوب نمیشه ی هفته است

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش مجدد جهت بررسی اچ پیلوری زیر نظر پزشکتون انجام شود

  5. مهرناز اصغری می گوید

    سلام. آزمایش خون من اچ پیلوری نشون داد.اما یک هفته بعد از اون آندوسکوپی کردم و اچ پیلوری مشاهده نشد و جوابش این بود، ورم معده مزمن خفیف غیر اختصاصی. معنی این جمله چیست؟ و اینکه بالاخره باکتری اچ پیلوری دارم یا ندارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت اچ‌پیلوری ممکن است با مصرف داروهای ppi منفی کاذب شود
      اگر نمونه ازمایش مخصوص اچ پیلوری مثبت بوده کفایت میکند

    2. رضوانی می گوید

      با سلام ؛ بنده ۴۵ سالمه و مشکل ریفلاکس معده دارم و چندساله موقعی که غذا میخورم و نشسته‌ام و به شکمم و سمت کبد بیشتر فشار وارد میشه ، پشت سرم تیر میکشه و با رها شدن فشار از روی شکمم دردش ساکت میشه یا اینکه موقع دولا راست شده و کارهاییکه باید بشینمو بلد بشم پشت سرم تیر میکشه با احساس ترس و اضطراب و تعریق و یا مثلا بعضی روزها موقع سجده رفتن حتی با شکم خالی هم مغز سرم تیر میکشه و حال بدی پیدا میکنم و حس میکنم میخوام از دنیا برم دور از جونتون! تا اینجوری میشم چند روزی ناهارو ترک میکنم و مقداری بهتر میشم حدود ۲۰ روز خوبم ولی دوباره با شروع ناهارخوری و خوراک روزمره بازم دچار این مشکل میشم !! آیا من مشکل خاصی دارم مثلا روده یا کبد یا اثنی‌عشر چون تقریبا تو همین محدوده‌ی شکم تا فشار میارم روش ، نمیدونم چرا پشت سرم بسمت مرکز مغز تیر میکشه لحظه‌ای هستش و بعد چند ثانیه برطرف میشه عرق میکنه بدنم و اضطراب و ترس میاد سراغم!! به هر کسی هم که میگم همه تعجب میکنن ازین مشکل من!! حدود ۱۰ ساله این مشکلو دارم و میترسم برم دکتر و دستم بند بشه!! لطفا کمکم کنید… ممنونتونم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        از نظر ستگ صفرا و ورم معده بررسی لازم است
        به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  6. مهیا می گوید

    برا معدم ک درد شدید دارم چی خوبی شیاف استفاده میکنم ضرر نداره اندوسکپی هم دادم گفت اسید معدت بالاس و ورم معده و التهاب دارم پاتالوژی هم سالم بود.دو هفتس درد شدید دارم امپرازول سی میخورم ناشتا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      امپرازول رو نیم ساعت قبل از شام هم مصرف کنید

  7. افسانه می گوید

    سلام ۲۵ سالمه تقریبا یک ساله معده درد داشتم ک ب پشتم میزد همراه با ورم معده کاهش وزن نفخ بی اشتهایی دو بار ازمایش مدفوع پیلوری منفی شد اما اندوسکپی تشخیص گاستزیت مزمن فعال با اچ پیلوری مثبت بود دکتر ۲هفته متونیدازول تتراسایکلین بیسموت و امپرازول دادن
    یک هفته گذشته علایم بهبودی ندارم چیکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درمان رو به طور کامل ادامه بدین و درصورت عدم بهبود ازمایش ریشه کنی اچ‌ پیلوری بدین

      1. محمد می گوید

        سلام خسته نباشین من ۲۰ سالمه و به معده دوسال ورم شدید معده و سوزش که به پشت کمرم میزنه د چندین ماه دارو خوردم خوب نشدم
        آزمایش دادم گفت اچ پیلوری دارم
        چندین هفته هم انواع آنتی بیوتیک هارو باهم برام نوشتن خوب نشدم
        هر روز هروز دارم درد میکشم فشار سنگینی رو سینمه
        نمیدوم چیکار کنم راحلش چیه
        ن چیز چربی میخورم ن اسیدی یا شور وزنم به شدت افت کرده

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          آندوسکوپی انجام شده؟

  8. اقایی می گوید

    باسلام درد معده داشتم جواب نمونه پاتولوژی این بوده ممنون میشم بگید چیه جوابش
    -moderate chronic nodular gastritis with mild activity
    -positiv for helicobacter pylori
    -negative for intestinal metaplasia, dysplasia or melignancy

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      التهاب مزمن متوسط و عفونت اچ پیلوری ذکر شده

  9. اذری می گوید

    سلام وقت بخیز ببخشید با علائم ضعف در پا و بدن و رنگ پریدگی به دکتر فوق تخصص خون مراجعه کردیم که در ازمایش ها هموگلوبین 5 و فقر اهن و ب12 بود.سونو شکم و لگن انجام شد خوب بود.اندوسکوپی کردیم التهاب مزمن معده بود.ایا ممکنه دلیل کم خونی این باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      التهاب مزمن به تنهایی همچین کم خونی ایجاد نمیکنه

  10. نفیسه می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.من چند وقته صبحها بعد خواب حالت تهوع دارم.به خصوص اگه شب پیاز خام خورده باشم یا غذای سنگین.جدیدا هم گاهی بعد از غذای سنگین و چرب حالت تهوع دارم.فلفل، گوجه، قهوه و …هم بخورم باز اذیتم می کنه.پزشک عمومی تشخیص ورم معده داد.و قرص های فاموتیدین ۴۰ و کلدینیوم سی تجویز کرر.همینها کافیه یا برم متخصص گوارش؟به نظرتون تشخیصشون درست بوده؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ۲ هفته داروها رو مصرف کنید و درصورت عدم بهبود به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  11. علی تقی تبار می گوید

    سلام .بنده۲۴ سال سن دارم ۳ ماه که درد معده دارم آندوسکوپی کردم ودکتر گفت ورم معده ورفلاکس معده و خراش معده داری تا الان نزدیک چهار ماه شد و قرص لانزو ۱۵ و کلیدینیوم سی برام نوشت دردش کم تر شد ولی خوب خوب نشد لطفا راهنمایی کنین این قرص ادامه بدم یا نه قرص عوض کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش اچ پیلوری منفی بوده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.