مزوتراپی مو؛ انتظار پرپشتی و رفع ریزش موها، دروغ یا واقعیت؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

مزوتراپی مو روشی درمانی است که با تزریق ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه مورد نیاز مو به پوست سر انجام می‌شود. این روش به اجزای تغذیه‌کننده فولیکول‌های مو کمک می‌کند که به راحتی در مو بنشینند. با این روش می‌توان ریزش مو را درمان کرد چون موهای نازک را ضخیم، ریزش مو را متوقف و موها را قوی‌تر و درخشان‌تر می‌کند. برای مشاوره دریافت چنین خدمات و فرایندهایی باید به متخصص پوست،مو و زیبایی مراجعه کنید. در این مقاله از مجله دکتردکتر هم اطلاعات کاملی درباره این فرایند برایتان فراهم شده است.

مزوتراپی مو (Mesotherapy) چیست؟

تعداد کمی از افراد از موهای خود راضی هستند. این روزها، آب‌وهوای ناخوشایند، آلودگی‌های محیطی و استرس و فشار زندگی هم روی موها اثرات منفی زیادی می‌گذارند و به نارضایتی از آنها دامن می‌زنند.

مزوتراپی مو (MesoHair) روشی است که با تحریک زیستی همراه می‌شود، یعنی درمانی که سلول‌های مو را از طریق تزریق‌های کوچک که زیر جلدی هستند، از نظر بیولوژیکی فعال می‌کند. مزوتراپی باعث می‌شود، انقباض فولیکول‌ها معکوس شوند و ضخامت و رشد مو افزایش پیدا کند.

اینفو گرافی مزوتراپی مو

روش انجام مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی مو تزریق مستقیم ویتامین‌ها، مواد معدنی (کلسیم، ید، منگنز، مس، روی، سلنیوم، آهن، پتاسیم) به لایه کراتین پوست است. این روند باعث رشد مو و بالارفتن کیفیت ظاهری آن می‌شود.

مزوتراپی بسیاری از مشکلات مو را حل می‌کند. از ترکیبات مختلفی شامل کمپلکس‌های ویتامین، نمک‌های معدنی، کوآنزیم‌ها، اسید هیالورونیک (که برای افزایش ضخامت الیاف مو مهم است)، اسیدهای آمینه، فاکتورهای رشد و آنتی اکسیدان‌ها برای متعادل‌کردن و تغذیه پوست سر در مزوتراپی استفاده می‌شود.

ترکیبات مورد استفاده در درمان مزوتراپی پوست سر را تغذیه و ضخامت و رشد مو را تقویت می‌کنند. چنین فرایندی باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود و بازسازی و رشد آن را تشویق و تحریک می‌کند.

مزوتراپی با تزریق

برای واردکردن مواد فعال و موثر در تحریک رشد مو از روش‌های مختلفی در مزوتراپی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های رایج مورد استفاده توسط متخصصان، تزریق مخلوط مزوتراپی به بدن است. برای چنین روش‌هایی به سرنگ‌هایی با طراحی خاص نیاز است که سوزن بسیار باریکی دارند. تزریق بی‌دردترین روش است اما زمان بیشتری می‌برد.

مزوتراپی با گان یا تفنگ

استفاده از این نوع دستگاه نیاز به نهایت دقت و توجه دارد، زیرا اقدامات نادرست باعث آسیب‌هایی در ناحیه سر می‌شوند. بنابراین، قبل از پذیرش چنین رویه‌ای، باید به جوانب مثبت و منفی آن فکر کنید.

هنگام انتخاب پزشک، مطمئن شوید که او تجربه عملی کافی دارد. در این روش، سرنگی با عمق تزریق قابل‌تنظیم روی تفنگ نصب می‌شود. با کمک چنین تفنگی ترکیبات درمانی مختلف به پوست سر وارد می‌شود.

غلتک‌های مخصوص

از غلتک‌های مخصوص هم برای پیش‌برد این فرایند استفاده می‌شود. معمولا در مراکز زیبایی است که این غلتک‌ها را به‌کار می‌برند. این ابزار شامل تعداد زیادی سوزن کوچک است که در یک نقطه مشترک قرار می‌گیرند. برای استفاده راحت، این نقطه مشترک به دسته وصل می‌شود.

مزوی موها

مزوتراپی مو درد دارد؟

بله مزوتراپی همراه با درد است، البته همه چیز به آستانه تحمل درد هر فرد بستگی دارد. پشت سر و ناحیه گوش حساس‌ترین نواحی به تزریق هستند. بعد از مزوتراپی نمی‌توانید موهای خود را بشویید و نباید به مدت ۴  روز به استخر و سونا بروید تا از عوارض و ناراحتی جلوگیری کنید. بهتر است که این روش را در طول دوره قاعدگی متوقف کنید، چون درد در این دوره بسیار قوی‌تر احساس می‌شود.

درمان ریزش مو به چند جلسه مزوتراپی نیاز دارد؟

این فرایند فقط ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. در واقع، هرجلسه در مدت‌زمانی به این شرح طول می‌کشد و تعداد جلسات چندبار در هفته تعیین می‌شود. تعداد جلسات را متخصص نسبت به وضعیت مشخص می‌کند.

مزوتراپی مو چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

 مزوتراپی اثرگذاری فوری دارد اما آنقدرها دوام نمی‌آورد. از ترکیب‌هایی موسوم به کوکتل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، الاستین، کلاژن، گشادکننده عروق و مواد دیگر در این فرایند استفاده می‌شود.

پزشک پس از بررسی دقیق مو و پوست سر و مشکلات مربوط به بیمار، موقعیت صحیح و نتایج مورد نظر را تعیین می‌کند.  این نوع کوکتل‌ها به سرعت مشکل را حل می‌کنند اما اثرگذاری بادوامی ندارند.

شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. گاهی برای ماندگاری، نیاز به تکرار سالیانه عملیات است. تعداد جلسات برای این کار در حدود ۸ تا ۱۵ بار است. زمان‌بندی و تعیین فواصل انجام کار وابسته به شرایط هر بیمار و تصمیم پزشک متخصص است.

فواید و مزایای مزوتراپی چیست؟

از مزایای روش مزوتراپی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رشد مو فعال می‌شود.
  • فعالیت غدد چربی کمتر می‌شود و موها تمیزتر و پر به نظر می‌رسند.
  • جریان خون و اکسیژن‌رسانی بهبود پیدا می‌کند.
  • شوره سر کاهش پیدا می‌کند.
  •  تراکم مو، صافی و درخشندگی بیشتر می‌شود.

 مزوتراپی مو را پرپشت می‌کند؟

بله، این فرایند به پرپشت‌تر نشان‌دادن موها کمک شایانی می‌کند. مزوتراپی در کاهش ریزش مو نقش دارد و راه‌کاری موثر است که اگر منعی برای انجامش نداشته باشید، مفید واقع می‌شود.

معایب و عوارض این کار چیست؟

اگر فولیکول‌های مو حیات خود را از دست داده‌ اما هنوز زنده هستند، مزوتراپی می‌تواند به بهبود اوضاعشان کمک کند. اما اگر مشکلات ناشی از دلایل مهم‌تری باشند، امکان اینکه مزوتراپی جواب بدهد، آنچنان زیاد نیست. برای مثال، در موارد ارثی و نبود تعادل هورمونی، مشکلات به سادگی حل نمی‌شوند.

امکان اینکه مزوتراپی با نتیجه مطلوبی روبه‌رو نباشد هم وجود دارد. در واقع، تضمینی در انجامش نیست. از عوارض محتمل آن هم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  درد؛ سوراخ‌شدن پوست با درد همراه است و مزوتراپی مو هم با تزریق‌هایی انجام می‌شود که درد دارند.
  • خارش و پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر هم محتمل است.

درمان مشکلات مو

چه افرادی نباید مزوتراپی انجام بدهند؟

در شرایط زیر، نباید مزوتراپی انجام شود:

  • بارداری و شیردهی
  • حساسیت به مواد موجود در فرایند
  • وجود اختلالات سیستم غدد درون‌ریز
  • وجود تومورهای خوش‌خیم و بدخیم
  • ابتلا به عفونت‌ها
  • قاعدگی

چه افرادی می‌توانند مزوتراپی انجام بدهند؟

این روش به مقابله با مشکلات مختلف مرتبط با وضعیت مو و پوست سر کمک می‌کند. با‌این‌حال، وقتی صحبت از یک بیماری خاص می‌شود، مزوتراپی نمی‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

برای مثال، اگر پای نوسانات و اختلالات ارثی و هورمونی به میان باشد، احتمال جوابگویی مزوتراپی مو کم می‌شود. پیش از انجام این عمل، حتما با متخصص مشورت کنید. لازم است بدانید که علت ریزش مو در اثرگذاری مزوتراپی نقش دارد.

مزوتراپی مو برای ریزش ارثی

مزوتراپی مو برای ریزش مو، یا آلوپسی/طاسی هم کاربرد دارد. این درمان برای همه کسانی است که می‌خواهند موهایی با شادابی، حجم، درخشندگی، انعطاف‌پذیری و کیفیت بهتری داشته باشند. بااین‌حال، باید بدانید که مزوتراپی در موارد وجود مشکلات ارثی و هورمونی کمتر جواب می‌دهد.

مزوتراپی مو بعد از کاشت

بعد از کاشت موها هم از روش مزوتراپی مو برای بهبود اوضاع استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این روش ظرفیت پرپشت‌ و درخشان‌کردن موها را دارد.

مزوتراپی مو یا پی‌آرپی

پی‌آرپی (PRP) روشی است که برای تحریک و نوسازی بافت‌های آسیب‌دیده مختلف بدن استفاده می‌شود. در این روش، اجزای خون هر بیمار کاربرد دارد و اثرگذاری خوبی هم از آن دیده می‌شود. معمولا پی‌آرپی تاثیر بهتری دارد و بیشتر هم از سوی متخصصان تجویز می‌شود.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو چیست؟

در پایان عمل، زخم‌های کوچکی از تزریق باقی می‌ماند و برای بهبود به کمی زمان نیاز است. روند مراقبت را به شکل زیر پیش بگیرید:

  • ۳ تا ۴ روز موهایتان را نشویید چون روی نتیجه کار اثر منفی می‌گذارد و روند بهبودی‌تان را به تأخیر می‌اندازد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت ۲ تا ۳ روز خودداری کنید.
  • مناطق تزریق باید به خوبی خشک شوند.
  • حداقل به مدت ۷ روز از سونا یا استخر استفاده نکنید.
  • تا زمانی که به طور کامل بهبود حاصل نشده، نواحی تزریق را ماساژ ندهید.
  • الکل مصرف نکنید. الکل اتساع عروق را تحریک می‌کند و این بر کارایی مزوتراپی تأثیر منفی می‌گذارد.

مزوتراپی مو خانگی چگونه است؟

امکان انجام مزوتراپی و تزریقاتش در منزل وجود ندارد. تزریق فقط در کلینیک‌ها، مراکز زیبایی و توسط متخصصان قابل انجام است. اگر می‌خواهید این روش را به تنهایی انجام دهید، باید از رولرها یا غلتک مزوتراپی مو (meso roller) استفاده کنید.

البته استفاده از این غلتک‌ها اثرگذاری کمتری نسبت به مزوتراپی تخصصی در کلینیک دارد و به‌صرفه نیست. چرا؟ به دلایل زیر:

  • عمق نفوذ ناکافی سوزن
  • هزینه بالای ترکیب
  • سوزن‌ها به سرعت غیرقابل استفاده می‌شوند.

مزوتراپی

مزوتراپی مو چقدر موثر است؟

اگر شرایط فرد برای انجام مزوتراپی مساعد باشد، اثرگذاری خوبی از آن خواهد دید. مزوتراپی برای پوست سر و مو بسیار موثر است. برای اینکه از مفیدبودن آن برای خود باخبر شوید، باید با پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید.

یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای دریافت نوبت از متخصصان مختلف، استفاده از امکان نوبت دکتر سایت دکتردکتر است. با این روش، در عرض چند دقیقه از پزشک موردنظرتان وقت می‌گیرید.

درباره مزوتراپی مو سوال دیگری دارید؟ قصد دارید این کار را انجام بدهید؟ پرسش‌هایتان را از ما بپرسید تا به شما در پیداکردن اطلاعات بیشتر کمک کنیم.

منبع:

handeulusal.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.