چند راهکار ساده برای محافظت از گوش

وارد کردن جسم نوک‌تیز به گوش، ورود حشرات، استفاده از گوش پاک‌کن، ضربه و موارد تهاجمی از این دست، مواردی هستند که در صورت عدم محافظت از گوش‌ برای افراد اتفاق می‌افتند. این در حالیست که می‌توانید با رعایت مواردی از جمله تمیز نگه‌داشتن گوش‌ها، مراقبت از آن‌ها در برابر صدای بسیار بلند، استفاده نکردن از گوش پاک‌کن و نکات مراقبتی مخصوصی از گوش خود در برابر آسیب‌های مختلف، محافظت کنید. دقت کنید که شنیدن واضح صدا و عدم احساس درد در گوش‌ها از اولین نشانه‌های یک سیستم شنوایی سالم است؛ درحالیکه احساس وزوز در گوش، درد و سرگیجه از وجود یک مشکل خبر می‌دهند  و بابت آن باید به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

در ادامه این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتر‌دکتر قصد داریم تا 7 راهکار موثر و کارآمد برای مراقبت از گوش‌ها را به شما معرفی کنیم. مطالعه این مطلب، 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

جلوگیری از وارد شدن آسیب به شنوایی

مراقبت از گوش و جلوگیری از انواع آسیب به شنوایی با کم کردن صدای موسیقی، مراقبت در برابر ورود انواع آلودگی ها و اجسام خارجی و محافظت در برابر انواع بیماری‌های گوش انجام می‌شود.

تا جایی که می‌توانید مراقبت سلامت گوش‌های خود باشید ولی اگر آسیبی به آن وارد شد، هرچه سریع‌تر به دکتر گوش مراجعه کنید و درمان را اصولی پیش بگیرید؛ سلامت گوش‌های خود را بی‌اهمیت نشمارید.

در حال‌حاضر راه‌های زیادی برای محافظت از گوش‌ها وجود دارد که در صورت رعایت کردن آن‌ها، سلامت شنوایی شما حفظ می‌شود و دچار مشکل نخواهید شد. در ادامه با راه‌های محافظت از گوش آشنا می‌شوید.

مراقبت از گوش عفونت کرده

تمیز کردن

شستشوی گوش یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به مراکز درمانی است و به‌دنبال احساس درد یا کاهش حس شنوایی در افراد، انجام می‌شود. اما در شرایط عادی، برای تمیز کردن جرم گوش خود در منزل کافیست حین دوش گرفتن، با استفاده از یک صابون ملایم و آب گرم لاله گوش خود (قسمت بیرونی) را بشوید. با این کار به حفظ نظافت قسمت درونی گوش نیز کمک کرده‌اید. برخلاف تصورتان نیازی نیست با استفاده از انگشت، این ناحیه را نیز تمیز کنید چون احتمال هل دادن جرم گوش به انتخاب آن و ایجاد مشکلات مختلف، وجود دارد. فراموش نکنید بعد از استحمام گوش خود را با یک پارچه تمیز یا باد غیرمستقیم سشوار خشک کنید.

استراحت به گوش

قرار گرفتن در محیطی ساکت، گوش دادن به یک موسیقی بی‌کلام، کم کردن صدا و خواب در مکانی آرام و… می‌توانند به استراحت گوش شما کمک کرده و از وارد شدن آسیب به آن شما جلوگیری کنند؛ علت نیاز گوش به استراحت نیز به این دلیل است که آلودگی صوتی به جزئی جداناپذیر از یک زندگی شهری تبدیل شده و می‌تواند آسیب زیادی را به گوش شما وارد کند.

درمان عفونت گوش

اگر گوش شما دچار عفونت شده باشد، روش‌های زیر می‌توانند به درمان عفونت گوش کمک کنند:

  • گذاشتن پارچه گرم روی گوش
  • اجتناب از خوابیدن روی گوشی که عفونت کرده
  • استفاده از قطره‌های مسکن مثل استامینوفن
  • مصرف آنتی‌بیوتیک تحت نظر پزشک

فراموش نکنید که عفونت موضوع بسیار مهمی است و بهتر است برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

انواع مشکلات داخل گوش
انواع مشکلات داخل گوش

جلوگیری از ورود آب

استفاده از گوش‌گیرهای ورزشی شنا می‌تواند از ورود آب به گوش و ایجاد عفونت در آن جلوگیری کند. علاوه‌بر شنا امکان ورود آب در زمان استحمام نیز وجود دارد؛ بنابراین بهتر است زمانی که از وان استفاده می‌کنید یا زیر دوش ایستاده‌اید، از گوش خود در برابر ورود مستقیم آب به آن محافظت کنید. در نهایت چنانچه آب به گوش شما وارد شد، استفاده از قطره‌های خشک‌کن گوش یا باد غیرمستقیم و گرم سشوار بهترین روش برای حل این مشکل است.

بهداشت گوش

برای رعایت بهداشت سیستم شنوایی خود، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • در حمام، لاله گوش خود را به کمک صابون ملایم و کمی آب گرم بشویید.
  • در زمان شست‌و‌شوی گوش از نظافت قسمت پشتی آن غافل نشوید.
  • در سرما و گرمای شدید از لاله گوش خود محافظت کنید.
  • به موسیقی با صدای ملایم‌تری گوش دهید.
  • اگر از سمعک یا گوشواره استفاده می‌کنید، لازم است آن را به‌صورت روزانه تمیز کنید.
  • از گوش پاک‌کن برای نظافت داخلی گوش استفاده نکنید.

مهم‌ترین فایده توجه به بهداشت گوش، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوش است. 

گوش پاک کن

استفاده از گوش‌پاکن برای حفظ نظافت گوش توصیه نمی‌شود؛ علت آن نیز این است که این وسیله، جرم طبیعی گوش را به داخل آن برمی‌گرداند و همین موضوع سبب انسداد مجرای گوش و ایجاد مشکلات مختلفی از جمله عفونت و پارگی پرده آن خواهد شد. جالب است بدانید جویدن و حرکات فک، سبب خروج جرم‌های گوش به‌صورت طبیعی شده و نیازی به استفاده از ابزار خاصی برای خروج آن نیست.

استفاده از هدفون، هندزفری، ایرپادها

گوش کردن به موسیقی با صدای بلند ممکن است چیزی باشد که روح شما به آن نیاز دارد اما برای سلامت گوش شما بدترین گزینه ممکن خواهد بود و می‌تواند با آسیب رساندن به سیستم شنوایی، مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. شایع‌ترین پیامد این موضوع، کاهش حس شنوایی در سنین بالاتر است؛ بنابراین بهتر است موسیقی را با صدای کمتر و برای مدتی کوتاه‌تر گوش کنید.

مراقبت از گوش

در صورت بروز آسیب به گوش چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

بیماری‌های گوش می‌توانند مربوط به بخش میانی، خارجی یا داخلی آن باشند که هرکدام ساختار خاص و پیچیده خود را دارند؛ بنابراین اگر اخیرا مشکلی را در سیستم شنوایی خود احساس کرده‌اید، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است. پزشک بعد از معاینه بالینی شما و بررسی علائم مربوطه، درمان‌های موردنیاز را آغاز کرده و سبب بهبود مشکل ایجاد شده خواهد شد. توجه داشته باشید که نوع درمان گوش بسته به آسیب آن متفاوت است برای همین نباید از یک نسخه یکسان برای درمان آسیب گوش استفاده کنید. برای مشاوره درمان می توانید از طریق سایت نوبت دهی دکتردکتر نوبت خود را ثبت کنید.

همچنین اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید. 

مراقبت از گوش آسیب دیده

زمانی‌که گوش شما به هر دلیلی دچار آسیب می‌شود، بهتر است در قدم اول از روش‌هایی برای مراقبت از گوش آسیب‌دیده استفاده کنید. در ادامه به چند مورد پرتکرار در این زمینه اشاره شده است.

مراقبت از گوش شکستهتا زمان مراجعه به پزشک، محل آسیب‌دیده را با کمپرس آب یخ و به مدت 15 دقیقه بپوشانید تا از تورم آن جلوگیری شود.
مراقبت از گوش نوزادجلوگیری از ورود آب و صابون به گوش نوزاد و خشک کردن آن توسط حوله یا یک دستمال تمیز بعد از هر بار استحمام
مراقبت از گوش سوراخ شده نوزادروزی سه‌بار اطراف محل سوراخ شده را با آب‌نمک تمیز کنید و قبل از آن حتما دست‌های خود را بشویید. استفاده از پماد تتراسایکلین نیز در مواردی که زخم عفونی شده موثر خواهد بود.
مراقبت از گوش عفونت کردهاستفاده از یک پارچه گرم، اجتناب از خوابیدن روی گوش عفونی، استفاده از قطره‌های مسکن

سوالات متداول راهکارهای مراقبت از گوش

هر زمان که گوش شما با خارش و سوزش همراه شد و علائمی مثل ناشنوایی یا سنگینی و عفونت را در آن مشاهد کردید این یعنی به شستشوی گوش نیاز دارید. 

اجتباب از قرارگیری در محل پر سروصدا، جلوگیری از ورود آب به گوش، استفاده نکردن از گوش پاک‌کن، خشک کردن گوش ها بعد از هر بار استحمام، تمیز نگه‌داشتن لاله گوش و اطراف آن و… همگی از راه‌های حفاظت از گوش هستند.

روزی سه مرتبه از آب‌نمک برای تمیز نگه‌داشتن محل زخم استفاده کنید؛ علاوه‌بر آن نخوابیدن روی گوشی که سوراخ‌شده نیز توصیه می‌شود.

سیگار مواد مضر زیادی دارد و استفاده از آن می‌تواند بر عملکرد گوش میانی تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. کم‌شنوایی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به این موضوع است.

منبع:

kidshealth

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    ممنون خیلی کمکم کرد

  2. مریم می گوید

    سلام.وقتتون بخیر:اکثر اوقات فکر میکنم ی پرده جلو گوشم هست واحساس میکنم حرفها رو واضح نمیشنوم صداها رو میشنوم .نمیدونم کمبود توجه دارم یا سطح شنوایی ام پایین است؟ متشکرم از پاسخگویی تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر