ده عاملی که باعث از کار افتادگی قلب شما می شود

امروزه بيماری های قلبی و عروق عامل 25 تا 45 درصد از كل مرگ ومير در جهان است. برخی از عوامل غیر از افزایش سن و سابقه ژنتکی بیماری های قلبی می تواند باعث از کار افتادگی قلب شود.

قلب یک تلمبه عضلانی است که خون را در داخل بدن ما به گردش در می آورد. خون از طریق شریان ها به عضلات و اندام های ما پمپ می شود. هر گونه اختلال در عملکرد قلب باعث آسیب جدی به بدن می گردد. حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های و از کارافتادگی قلب برای تداوم حیات ضروری می باشد.

عوامل از کار افتادگی قلب

در این مقاله سعی کردیم با 10 عوامل اصلی که باعث از کار افتادگی قلب و ضعیف تر شدن آن می شود، بیشتر آشنا شوید.

سیگار کشیدن

یک علت عمده بیماری قلبی و از کار افتادگی قلب، سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن باعث افزایش فشار خون، ایجاد لخته های خون و کاهش HDL (کلسترول خوب) می شود. اگر چه شاید ترک کردن سیگار سخت باشد. اگر سیگار می کشید، توقف فوری سیگار کشیدن برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به قلب و از کار افتادگی قلب ضروری است. هنگامی که از سیگار کشیدن دست می کشید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما در عرض چند روز پس از ترک، کاهش می یابد. در طول یک سال، خطر شما به نصف کاهش می یابد.

نادیده گرفتن درد قفسه سینه

اگر در هنگام فعالیت جسمی یا ورزش دچار درد قفسه سینه می شوید، این هشدار جدی برای شما است. درد قفسه سینه یکی از عوامل آسیب به قلب است. این آسیب می تواند از عوامل زیادی نشاط گرفته باشد. اگر دچار درد قفسه سینه هستید هر چه سریع تر به یک متخصص قلب مراجعه کنید تا عامل ایجاد درد را شناسایی کنید. درمان نکردن و نا دیده گرفتن درد قفسه سینه می تواند باعث از کار افتادگی قلب و کاهش عملکرد خون رسانی به بدن گردد.

سابقه خانوادگی

داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یک عامل خطر قوی برای مبتلا شدن مشکلات قلبی است. داشتن یک پدر و مادر که حمله اولیه قلبي داشته است، خطر ابتلا مردان را که دو برابر می کند. گاهی داشتن سابقه خانوادگی و ژنتیکی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد بالا می برد؛ اما می توان با رعایت برخی اقدامات از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کرد. می توان به سبک زندگی سالم و اصلاح رژیم های غذایی اشاره کرد.

افزایش وزن

افزایش وزن و دور کمر هر دو برای سلامت قلب خطرناک هستند. داشتن چربی های بالا باعث کاهش عملکرد مطلوب قلب می شود و باعث اختلال در خونرسانی به بدن می گردد. سندرم متابولیک ترکیبی از عوامل خطر است که می تواند منجر به بیماری قلبی، از کار افتادگی قلب، سکته مغزی یا دیابت شود.

 

کم تحرکی و ساکن بودن بیش از حد

خوابیدن زیاد و کم تحرکی یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. فعالیت فیزیکی باعث افزایش طول عمر می گردد. ورزش کردن به کاهش فشار خون کمک می کند، سطح کلسترول را کاهش داده، باعث کاهش وزن، عملکرد رگ های خونی را بهتر و باعث کاهش استرس می شود.از کار افتادگی قلب

فشار خون بالا

 فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین و شایع ترین بیماری‌های غیر واگیردار است که در طی چند دهه اخیر، شیوع آن در جوامع در حال توسعه افزایش چشم گیری یافته است. اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید، خطر جدی برای از کار افتادگی قلب و مشکلات قلبی عروقی دارید.

کاهش یا متوقف کردن داروها

اگر شما مبتلا به بیماری قلبی هستید و مصرف داروهای قلبی خود را متوقف کردید، ممکن است یک فاجعه قلبی اتفاق بیافتد. هرگز دارو قلبی را متوقف نکنید و یا دوز را بدون مشورت با پزشک معالجتان کم نکنید.

چکاپ نکردن منظم

یک بررسی پزشکی مناسب برای شناخت اختلالات قلب پنهان و بدون علامت ضروری است. اگر در ناحیه سینه احساس درد می کنید یا علائم مربوط به مشکلات قلبی را در خود می بینید، هر چه سریع تر به یک متخصص مراجعه کنید. هیچ چیز مهمتر از سلامت قلب نیست، همیشه لحظاتی را برای سلامت قلب خود پیدا کنید.

احساس خستگی بدون دلیل و کاهش عملکرد بدن

احساس خستگی در قلب شما باعث ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خستگی یا ضعف واقعی می شود که نشانه ای از آریتمی قلبی است. این یک مشکل الکتریکی در قلب شما است که باعث می شود نا منظم شدن ریتم قلب و کاهش عملکرد قلبی می شود.

سبک زندگی ناسالم

استفاده بیش از حد از غذاهای آماده و فست فود ها باعث افزایش وزن و کلسترول خون می گردد. اضافه وزن یا چاقی باعث بیماری های قلبیو از کار افتادگی قلب می گردد. بدون شک، کاهش وزن سخت است؛ اما خبر خوب این است که حتی کاهش وزن متوسط می تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را بهبود بخشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم غنی از میوه ها، سبزیجات باعث کاهش وزن و کاهش کلسترول خون که عامل اصلی مشکلات قلبی است، می شود. سعی کنید یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کنید.

بر گرفته از:

عوامل ضعیف شدن قلب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. #$% می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سال ۹۳ با تشخیص بیماری برگر و رینود ۵۰ درصد از کار افتادگی دارم
    سال ۹۵ انژیو کردم
    سال ۹۹ سکته مغزی کردم
    و یک هفته پیش انژیو مجدد کردم
    با ef 10_15% و با تنگی بیش از حد دریچه آئورت در بیمارستان بستری بودم
    آیا این درصد کسری رو میتونم با سکته مغزی و این بیماری قلبی بگیرم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به ef بله بنظر میتونین

  2. اصغر حامد می گوید

    باسلام اینجانب حامد ۳۹ ساله درسال۹۸دچارسکته قلبی وvfشده که ۴ نوبت شوک با۳۰۰j و۳ باز آنژیوگرافی و۲ استنتگذاری وبعد از آن ef۳۰٪ میباشد ودر سال۴۰۰عمل جراحی قلب باز صورت گرفته وتقریبا یک وسال وچند ماه گذشته بازم ef30%هستش
    میتونم از کار افتادگی ۱۰۰٪ بگیرم
    ممنون میشم در این مورد راهنمایی فرمایید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا بله میتونین
      منتها باید پزشکان بیمه تایید کنن

  3. مهرانفر می گوید

    سلام چند سال پیش دچار سکته قلبی و عمل انژبو و استنت در دو رگ شدم ..تنگی نفس ..عرق زیاد ..بی حالی .خواب ااودگی ..و اینکه با کمی راه رفتن نفسم بند میاد …با توجه به اینکه قبلا هم ۲۳ درصد از کار افتادگی در پرونده من بابت نقص عصو هست و ۲۰ سال سابقه بیمه دارم میتوانم از کار افتادگی بگیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمال زیاد بله

  4. ایمان می گوید

    سلام..چند وقت پیش دچار درد قفسه سینه شدم رفتم دکتر بعد از بستری و مجددا پیش دکتر رفتن.اکو گرفتن که گفتن باید تست ورزشی بدی تست هم دادم بعد هم رفتم انژیو .داری بیماری فشار خون بالا و دیابت بالا هم هستم..الان نفس تنگی زیاد دارم.بحال میشه بدنم زود درد قفسه سینه ام بعضی وقتها زیاد..با این شرایط شغل بنده پر از استرس و سنگینه یعنی راننده ماشین سنگین هستم ایا میتونم از کار افتادگی بگیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به سن و بررسی دقیق علایمتان دارد اما اگر علائمی که گفتید را دارید احتمالش بالاست

    2. ناصر می گوید

      سلام من ۵۴ سال سن دارم آریتمی قلبی دارم دوبار ابلیشن شدم جواب نداده بعد استنت گذاشتن چون ریه خون ننی رسید الان تنگی نفس شدید دارم دکتر گفته در حال را رفتن ریه جمع میشه ایا با این وصعیت میتونم کارافتادگی بگیرم گچ کارم ممنونم کمکم کنید

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        بله احتمالا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.