معرفی کامل بیماری لوپوس

لوپوس (Lupus) یک بیماری خود ایمنی است و در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های بدن حمله می‌کند. التهابی که بیماری لوپوس ایجاد می‌کند، می‌تواند کل سیستم‌های بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه‌ها را درگیر کند. 

از آن‌جایی که بسیاری از علایم بیماری لوپوس با دیگر عارضه‌ها و بیماری‌ها یکسان است، تشخیص بیماری لوپوس دشوار است. امکان ابتلای برخی از افراد به این بیماری بیش‌تر از سایرین است، این افراد به واسطه‌ی بروز عفونت در بدن، مصرف داروهای خاص و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. درمان بیماری لوپوس هنوز شناخته نشده ولی با این همه داروهایی وجود دارد که به کنترل نشانه‌های بیماری کمک بسیار زیادی می‌کند. 

[display-posts tag=”living-with-lupus, signs-of-lupus,treatment-for-lupus, diagnosis-of-lupus” excerpt_length=”25″ title=”راهنمای بیماری لوپوس ” wrapper_class=”rd-dp-tags” posts_per_page=”1000″ order=”ASC”]

علت بیماری لوپوس

زمانی که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله می‌کند، بیماری لوپوس در بدن پدیدار می‌شود. بیماری خود ایمنی لوپوس در واقع آمیزه‌ای از اختلالات ژنتیکی و محیطی است. 

بیماری لوپوس در افرادی با پیشینه‌ی ژنتیکی و خانوادگی که در معرض عوامل محیطی تحریک کننده قرار می‌گیرند، بیش‌تر از سایر افراد پیدار می‌شود. با این همه علت بیماری لوپوس در بسیاری از موارد ناشناخته است. . برخی از عوامل تحریک کننده علایم در افراد مبتلا به لوپوس عبارتند از:

  • نور خورشید:  قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث بروز ضایعات پوستی ناشی از لوپوس و یا تحریک پاسخ‌های داخلی در بدن افراد حساس شود. 
  • عفونت‌ها: عفونت در بسیاری از موارد باعث آغاز بروز علایم بیماری لوپوس و یا حتی عود کردن بیماری در بسیاری از افراد شود. 
  • داروها: بسیاری از داروهایی که برای درمان فشار خون از آن‌ها استفاده می‌شود، داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها به عنوان عوامل تحریک کننده‌ی بیماری لوپوس شناخته می‌شوند. نوع خاصی از بیماری لوپوس وابسته به دارو است، این بیماری با نام drug-induced lupus به واسطه‌ی مصرف یک سری داروهای خاص ایجاد می‌شود. زمانی که مصرف داروهایی خاص متوقف شود، علایم این بیماری هم رو به بهبود خواهند رفت. در موارد نادر اما علایم این بیماری هنوز بعد از توقف مصرف دارو پابرجا خواهند بود. 

ریسک فاکتورها برای بیماری لوپوس :

فاکتورهایی که خطر ابتلا به بیماری لوپوس را افزایش می‌دهند، شامل: 

  • جنسیت: لوپوس در زنان شایع‌تر است
  • سن: با وجود اینکه لوپوس در همه‌ی سنین بروز پیدا می‌کند، معمولاً بین سنین 15 تا 45 سال بیش‌تر در افراد پدیدار می‌شود. 
  • نژاد: بیماری لوپوس بیش‌تر در افراد آفریقایی – آمریکایی، افراد پرتغالی یا اسپانیایی زبان آمریکای لاتین و افراد آسیایی – آمریکایی دیده می‌شود. 

ارتباط بین لوپوس و خشکی مفاصل چیست؟

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب می‌شود که در نهایت این التهاب می‌تواند منجر به درد مفاصل و  حتی خشکی مفاصل شود. خشکی مفاصل می‌تواند ناشی از التهاب غشای مفصلی باشد که این می‌تواند به دلیل لوپوس ایجاد شود. علاوه بر این، لوپوس می‌تواند باعث کم‌خونی شود که این عارضه هم به خشکی مفاصل کمک خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله خشکی زانو را نیز در همین رابطه مطالعه کنید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک معالج بیمار مبتلا به بیماری لوپوس

فرد در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه خواهد کرد و پزشک برای بررسی دقیق‌تر بیماری و از طرفی تشخیص و درمان التهاب مفاصل یا مشکلات ایجاد شده در سیستم ایمنی فرد را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.

از آن‌جایی که علایم بیماری لوپوس با بسیاری دیگر از عارضه‌ها یکسان است، بیمار برای تشخیص درست بیماری باید صبور باشد. گاهی فرد لازم است که بر حسب نشانه‌ای از بیماری که در بدنش ظاهر شده به پزشکان متخصصی همچون نفرولوژیست، هماتولوژیست و نورولوژیست مراجعه کند. 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر با پزشک متخصص ارتباط برقرارکرده و مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره روی دکمه زیر کلیک (یا لمس) کنید.

چه کاری باید انجام داد؟

قبل از مراجعه به پزشک شاید بهتر باشد که پاسخ درستی به این سوالات داده شود:

  • چه زمانی اولین نشانه‌ها ظاهر شدند؟ آیا این نشانه‌ها ظاهر شده و دوباره از بین می‌روند؟
  • آیا متوجه عامل یا عواملی که نشانه‌های بیماری را تحریک کرده و آن‌ها را شدید می‌کنند، شده‌اید؟
  • آیا والدین و یا خواهر و بردار شما به بیماری لوپوس و یا دیگر بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند؟
  • چه داروها و یا مکمل‌هایی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید؟

بهتر است که بیمار این سوالات را از پزشک معالج خود بپرسد:

  • دلیل احتمالی بروز نشانه‌های بیماری لوپوس چیست؟
  • چه آزمایش‌هایی باید انجام شود؟
  • آیا هیچ کدام از این تست‌ها به تشخیص علت بیماری منجر خواهند شد؟ چه آزمایش‌های دیگری لازم است که انجام شود؟
  • آیا در حال حاضر هیچ درمانی یا حتی تغییر شیوه‌ی زندگی به بهبود نشانه‌های بیماری منجر خواهد شد؟
  • تا زمانی که بیماری تشخیص داده شود، آیا باید اقدامی در جهت پرهیز از عوامل انجام شود؟
  • آیا نیازی به ملاقات با یک پزشک متخصص وجود دارد؟
  • اگر قصد بارداری دارید، حتماً این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. چرا که برخی از داروها نباید در طول بارداری مصرف شوند. 

علاوه بر این سوالات، اگر در طول ویزیت پزشک متوجه‌ی موضوعی نشدید، حتماً با پزشک خود مطرح کنید. یادتان باشد که نوعی آرتریت لوپوس هم وجود دارد که شناختش خالی از لطف نخواهد بود.

پزشک معالج از بیمار  مبتلا به لوپوس چه سوال‌هایی خواهد پرسید؟

بیمار مبتلا به لوپوس زمانی که به پزشک مراجعه می‌کند باید یه چندین سوال پاسخ دهد، برخی از این سوال‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • آیا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث ایجاد دانه‌ها و جوش‌های پوستی در شما می‌شود؟
  • آیا نوک انگشتان در مواجه با سرما بی‌حس و یا رنگ پریده می‌شوند؟
  • آیا مشکلی در به یاد آوردن رویدادها و یا اختلال در تمرکز داشته‌اید؟
  • تا چه اندازه علایم این بیماری باعث شده که در محیط کار یا تحصیل و یا در روابط شخصی دچار مشکل شده و نتوانید فعالیت‌ها را به صورت درست انجام دهید؟
  • آیا به بیماری دیگری مبتلا هستید؟
  • آیا باردار هستید یا اینکه قصد بارداری دارید؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می‌توانید از امکان تماس تلفنی دکتردکتر به صورت رایگان بهره‌مند شوید. برای دریافت نوبت یک ربع مشاوره پزشکی رایگان؛ روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی رایگان با پزشک

منبع: 

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.