هفت چهره‌ متفاوت درد گردن 

درد گردن به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، پزشکان تخمین می‌زنند که از هر 10 نفر 7 نفر در مقاطعی از زندگی با این مشکل دست به گریبان هستند. اگر از هر کدام از این 7 نفر علت درد گردن را سوال کنید، احتمالاً با هفت پاسخ مختلف رو به رو خواهید شد. 

اگر علایم درد گردن خود و یا مجموعه عواملی که باعث این درد می‌شود را به درستی با پزشک معالج خود در میان بگذارید، پزشک به تشخیص درست‌تری در مورد علت درد گردن و نحوه‌ی درمان آن خواهد رسید. 

انواع مختلف درد گردن

در ادامه‌ی این مقاله با انواع مختلف درد گردن بیش‌تر آشنا می‌شویم:

درد عضلانی  

درد ماهیچه‌های شانه و گردن ممکن است در پاسخ به فعالیت بیش از حد و یا قرار داشتن در معرض استرس‌های طولانی مدت فیزیکی و عاطفی به وجود آید. گاهی بر ماهیچه‌های گردن گره‌های سختی به وجود می‌آید که در برابر لمس بسیار حساس هستند، به این گره‌ها نقاط محرک گفته می‌شود.

اسپاسم عضلانی 

در اسپاسم ماهیچه‌ای، به یک‌باره و به صورت ناگهانی عضله‌ها منقبض و سخت می‌شوند. فرد در این حالت در ناحیه‌ی گرد احساس درد و گرفتگی زیادی می‌کند، در این شرایط حتی برگرداندن سر به اطراف سخت و غیر ممکن خواهد بود.  زمانی که فرد با گردنی دردناک و گرفته از خواب بیدار می‌شود، به اسپاسم عضلانی گردن مبتلا شده است.

هفت چهره‌ی متفاوت درد گردن 

اسپاسم عضلانی در بسیاری از موارد در نتیجه‌ی آسیب عضلانی رخ می‌دهد ولی گاهی دیسک نخاعی (spinal disc)، مشکلات عصبی و استرس‌های عاطفی هم منجر به این مشکل خواهند شد. در بسیاری از موارد هم اسپاسم عضلانی گردن هیچ علت مشخص و روشنی نخواهد داشت.

سر درد 

سردرد مرتبط با درد گردن معمولاً در نواحی پشتی سر و قسمت بالایی گردن احساس می‌شود و معمولاً نتیجه‌ی یک تنش یا اسپاسم ماهیچه‌ای است. سردرد وابسته به درد گردن، درد شدیدی نیست و در حد گرفتگی و درد خفیف باقی می‌ماند. در این نوع درد، گردن هم سخت و تحریک پذیر خواهد شد و حرکت دادن گردن مشکل خواهد بود.

درد مفاصل بین مهره‌ای پشتی

 درد مفاصل بین مهره‌ای پشتی دردی عمیق و شدید است که معمولا با خم کردن سر به طرفین شدیدتر شده و شانه و قسمت بالایی کمر را هم تا حدود زیادی درگیر می‌کند. التهاب مفصلی در این مفاصل در صبحگاه و یا بعد از یک دوره‌ی طولانی عدم تحرک بیش‌تر خواهد شد

هفت چهره‌ی متفاوت درد گردن 

درد عصبی

تحریک شدن ریشه‌های عصب‌های نخاعی عاملی برای درد گردن است که در بسیاری از مواقع هم درد شدید، مزمن و ادامه‌داری به حساب می‌آید. علاوه بر عصب‌ها، بازوها و گاهی حتی دست‌ها هم درگیر این درد خواهند شد.

درد ارجاعی

این دسته از دردها، به دردهایی در نقاطی از بدن گفته می‌شود که توسط مشکلی در بخش دیگری از بدن تحریک می‌شوند. برای مثال درد گردنی که به واسطه‌ی فعالیت زیاد، شدیدتر می‌شود، شاید نشانی از یک بیماری قلبی باشد. اگر در هنگام غذا خوردن فرد دردی را در ناحیه‌ی گردن احساس کند، شاید این درد ناشی از مشکل و اختلالی در مری باشد

هفت چهره‌ی متفاوت درد گردن 

درد استخوانی

  درد و تحریک پذیری مهره‌های گردنی بسیار کم‌تر از درد گردنی ناشی از بافت‌‌های نرم شایع است. درد استخوانی از آنجایی که ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل حاد در سلامت فرد باشد، نیازمند بررسی‌ها و درمان‌های پزشکی است.

برای رهایی از درد آزار دهنده‌ی گردن کارهای زیادی می‌توان انجام داد، این راه‌ها توسط پزشک معالج به شخص توصیه می‌شود. برای درمان این مشکل می‌توان از داروهای مسکن و برخی تکنیک‌های تسکین درد استفاده کرد. 

 

منبع: 

health.harvard.edu

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.