برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها و جلوگیری از بیماری‌های کلیوی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی چه باید کرد؟ احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی در مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و افرادی با سابقه‌ی خانوادگی نارسایی کلیوی بیش‌تر از سایر افراد است. در این مقاله می‌خوانیم که برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی چه باید کرد؟

برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها چه باید کرد؟

برخی از عوامل مانند بیماری دیابت و فشار خون بالا در نهایت باعث آسیب‌های کلیوی می‌شوند به افراد توصیه می‌شود که از این شرایط و عوامل دوری کرده و یا در صورت ابتلا، آن‌ها را مدیریت کنند. در ادامه‌ی این مقاله به نکاتی اشاره شده که رعایت آن‌ها تمام بدن و در نهایت کلیه ها را در شرایط سالم و خوبی نگه می‌دارد.

به افراد توصیه می‌شود که در هنگام ملاقات با پزشک معالج خود از او از مورد مراقبت‌های لازم برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها سوال کنند. بیماری‌های‌ کلیوی در مراحل اولیه علایم خاصی ندارد و از روی علایم نمی‌توان آن را تشخیص دارد، در این مرحله فقط انجام آزمایش‌های کلینیکی کمک کننده خواهد بود. پزشک معالج می‌توان آزمایش‌های لازم برای تشخیص سلامتی و یا وجود احتمالی بیماری‌های کلیوی را برای فرد تجویز کند.

مراجعه به پزشک برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

اگر فرد به عفونت مجاری ادراری مبتلا باشد و آن را درمان نکند، احتمال ابتلایش به بیماری‌های کلیوی و در نهایت آسیب کلیوی زیاد خواهد بود. بنابراین این بیماری باید به سرعت درمان شود.

چگونگی داشتن تغذیه‌ی سالم برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

غذاهایی را در برنامه و رژیم غذایی خود بگنجانید که برای سلامت قلب و کل بدن شما مفید باشد. میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه و یا یخ زده، نان سبوس دار و لبنیات کم چرب و یا فاقد چربی بسیار برای داشتن قلبی سالم‌تر توصیه شده‌اند. غذاهای سالم و جلوگیری از اضافه کردن نمک و شکر زیاد به غذا هم از جمله نکات مهمی هستند که باید رعایت شوند. هر روز باید کم‌تر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم استفاده شود و کم‌تر از ده درصد کالری دریافتی روزانه باید از شکر تامین شود.

تغذیه سالم برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

نکاتی برای انتخاب گزینه‌های غذایی سالم برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

  • غذاهای خود را به جای نمک با مخلوط مناسبی از ادویه‌ها بپزید
  • برای روی پیتزا از گزینه‌های گیاهی همچون اسفناج، بروکلی و فلفل استفاده کنید.
  • گوشت قرمز و سفید (مرغ و ماهی) را به جای سرخ کردن، بخارپز و یا آب ‌پز کنید.
  • غذاها رو بدون اضافه کردن عصاره‌ی خارج شده از گوشت در حال پخت (gravy) و یا چربی و روغن اضافه سرو کنید
  • غذاهایی که با شکر یا قند کم‌تر را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.
  • سعی کنید به جای استفاده از شیر کامل با چربی بالا از شیری با چربی دو درصد استفاده کنید و بعد به تدریج این شیر را با شیر بدون چربی یا کم چرب جایگزین کنید.

 

خوردن غذای سالم برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

  • غذاهایی که برای تهیه‌ی آن‌ها از غلات کامل (دانه‌هایی که سبوس و جوانه آن‌ها جدا نشده (whole grains) ) مانند آرد سبوس دار، برنج قهوه‌ای و … استفاده کنید. برای مصرف روزانه از نان‌های تست و یا نان‌های ساندویچ تهیه شده از آرد سبوس‌دار استفاده کرده و برنج قهوه‌ای را در منزل با برنج سفید جایگزین کنید.
  • به نشان غذایی موجود بر روی مواد غذایی دقت کنید و موادی که برای ساخت آن‌ها از اسیدهای چرب اشباع و نمک و شکر زیاد استفاده شده را از سبد خرید روزانه‌ی خود حذف کنید.

جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

  • مصرف تنقلات را کاهش دهید. خوردن یک بسته ذرت بو داده‌ی کم چربی از خوردن یک برش کوچک کیک زمان بیش‌تری می‌برد. به جای خوردن آب پرتقال دارای مواد افزودنی، یک پرتقال پوست کنده و میل کنید.
  • مواد غذایی که در طول هفته مصرف کرده‌اید را یادداشت کنید. این گزارش به شما کمک می‌کند تا به تصویر روشنی از زمانی که بیش از مقدار لازم غذا خورده‌اید و یا کالری و چربی بالایی را وارد بدن خود کرده‌اید دست پیدا کنید.

  • نتایج تحقیق پژوهشگران نشان می‌دهد که رژیم غذایی DASH  که یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی و لبنیات کم چرب یا فاقد چربی است تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک می‌کند. اگر به بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و یا فشار خون بالا مبتلا هستید، برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

گنجاندن فعالیت‌های فیزیکی در برنامه‌ی روزانه

در روز به مدت سی دقیقه و یا حتی بیش‌تر فرد باید فعالیت بدنی داشته باشد. فرد باید با مراجعه به پزشک با توجه به نیاز بدن خود بهترین نوع فعالیت فیزیکی و ورزشی مورد نیاز خود را پیدا کند.

تلاش برای رسیدن به تناسب وزن برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

در حال حاضر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به وزن شما میزان کالری مورد نیاز شما را اندازه گیری می‌کنند. اگر فرد به اضافه وزن و یا چاقی مبتلا باشد باید به پزشک و یا متخصص تغذیه مراجعه و برنامه‌ی غذایی متناسب با نیازهای بدن خود را دریافت کند.

داشتن خواب کافی

روزانه هر فرد به ۷ الی ۸ ساعت خواب کافی نیاز دارد، برای داشتن خواب بهتر هم لازم است با پزشک مشورت شود.

داشتن خواب کافی برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

ترک سیگار

فرد برای ترک سیگار می‌تواند در جلسه‌های گروهی تراپی شرکت کند و یا از دیگر فرآورده‌های تنباکو استفاده کند. هر چند که پژوهشگران معتقدند استعمال سیگارهای الکترونیکی هم بدون خطر نیست.

کم کردن مصرف مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی به افزایش فشار خون و افزایش کالری دریافتی منجر می‌شود. با زیاد شدن مقدار کالری دریافتی هم فرد دچار اضافه وزن خواهد شد.

انجام فعالیت‌های موثر در کاهش استرس برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

فرد باید یاد بگیرد که چگونه استرس خود را کنترل کرده و با مشکلات خود کنار بیاید، همه‌ی این‌ها به بهبود احساسات و سلامت فیزیکی فرد کمک می‌کند. انجام فعالیت‌های روزانه‌ی ورزشی در نهایت به کاهش استرس منجر خواهد شد. ورزش‌هایی مانند یوگا و تای چای که ذهن و روح را همزمان درگیر می‌کنند در کاهش استرس بسیار موثر هستند.

یوگا برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی

کنترل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی

اگر به دیابت، فشار خون و یا بیماری‌های قلبی مبتلا هستید بهترین راه برای محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی و بیماری‌های کلیوی موارد زیر است:

میزان قند خون را همیشه در حد نرمال نگه دارید. لازم است که به صورت مرتب میزان قند خون اندازه‌گیری شود‌ و برای کنترل بهتر بیماری، فرد در تماس نزدیک با تیم پزشکی باشد

میزان فشار خون نرمال افراد دیابتی باید زیر ۱۴۰/۹۰ mm/Hg نگه داشته شود.

داروهای تجویزی را مصرف کنید و از پزشک خود در مورد مصرف داروهای فشار خون هم‌چون مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین(ACE-inhibitor) و آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین  II (ARBs) که به حفاظت از کلیه‌ها کمک می‌کنند، سوال بپرسید.

داروهای بدون نسخه را در دوز و مقدار مشخصی مصرف کنید. مصرف مداوم داروهای غیر استرویید ضد التهابی (anti-inflammatory drugs (NSAIDs)) هم چون ایپوپروفن (ibuprofen) و ناپروکسان (naproxen) می‌تواند منجر به آسیب کلیه‌ها و بیماری‌های کلیوی شود.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی میزان کلسترول خون باید در حد نرمال باقی بماند. دو نوع کلسترول LDL و HDL در خون وجود دارد. کلسترول LDL یا کلسترول بد می‌تواند در رگ‌های خونی تجمع کرده و مسیر خون را مسدود کند. اگر مقدار کلسترول بد افزایش یابد، می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی یا سکته شود. کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند تا کلسترول بد از جریان خون پاک شود. تست کلسترول یک نوع خاصی از چربی موجود در خون به نام تری گلیسیریدها را اندازه گیری خواهد کرد.

سوالات خود را با پزشک معالج مطرح کنید

در ملاقات بعدی با پزشک این سوالات را که با سلامت کلیه‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارند را با او مطرح کنید. اگر فرد به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشد، تشخیص آن در مراحل اولیه به درمان سریع‌تر و موثرتر آن منجر خواهد شد.

سوالات اساسی و مهم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

نرخ نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) من چیست؟

نتایج آلبومین موجود در ادرار چه چیزی را نشان می‌دهد؟
فشار خون من به چه اندازه است؟
میزان قند خون من چه اندازه است؟ (برای افراد مبتلا به دیابت)
چند وقت یکبار باید کلیه‌ها چک شوند؟

دیگر سوالات برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها چه باید کرد؟
آیا نیاز به مصرف داروهای مختلف وجود دارد؟
آیا نیاز به فعالیت بدنی بیش‌تر دارم؟
چه نوع فعالیت بدنی و فیزیکی باید انجام دهم؟
چه باید بخورم؟
آیا وزن من در محدوده نرمال قرار دارد؟
آیا لازم است که جهت گرفتن رژیم و برنامه‌ی غذایی با پزشک متخصص تغذیه  مشورت کنم؟

آیا نیازی به مصرف  داروهای مهارکننده‌ی ضد فشار خون برای سالم نگه داشتن کلیه‌ها هست؟

اگه به بیماری‌های کلیوی مبتلا شوم چه اتفاقی در بدن من رخ خواهد داد؟

با توجه به دغدغه ابتلا به بیماری‌های کلیوی در بین مردم بهتر دیدیم که به سوالات اختصاصی مخاطبان پاسخ دهیم. بنابراین می‌توانید از طریق فرم نظرها در قسمت پایین همین مقاله‌ آخرین سوالات و مشکلات درباره پیشگیری از بیماری‌های کلیوی را بپرسید. تا پزشکان و کارشناسان دکتر دکتر به سوالات شما رسیدگی و راهنمایی لازم را داشته باشند.

منبع:

niddk.nih.gov

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رضاکاظمی می گوید

    رنگ‌ ادارار من طبیعی است و شب هم به دستشویی نمیرم هیچ دردی هم در اطراف کلیه ندارم و قند خون و فشار خون هم ندارم امکان داره بازم مشکل کلیه داشته باشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر