کاهش فشار خون در گرما تابستان با 14 راهکار ساده

گرمای تابستان و سرمای زمستان روی فشار خون به روش‌های مختلف تاثیر می‌گذارند. این امر با توجه به آب و هوای گرم و خشک کشور ما مخصوصا در فصل تابستان روی بیماران قلبی بیشتر از دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. برای همین پزشکان به بیماران قلبی توصیه می‌کنند که سطح فشار خون را کنترل کرده و با درک تغییرات فیزیکی و محیطی خود در گرم‌ترین فصل سال، سطح سلامت خود را حفظ کرده و بالا ببرند.

از آن‌جایی که گرما باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن و در نتیجه آن خون می‌شود، وظیفه رساندن این ماده حیاتی به اندام‌های مختلف بدن با چالش روبرو می‌شود. از این رو داشتن راه‌حل‌هایی برای کاهش فشار خون در تابستان مخصوصا برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند کمک بسیاری برای بدن باشد؛ راه‌کارهایی که بهتر است توسط پزشک متخصص پیشنهاد شوند. اما با این‌حال، 14 روش‌ مختلف وجود دارد که می‌توانید به‌وسیله آنها، اثر گرما روی فشار خون را کاهش دهید. در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر همراه باشید تا این موارد را با هم مرور کنیم.

تاثیر گرما بر بیماران قلبی

موج گرما وحشتناک در کشور باعث بروز مشکلات جسمانی مختلفی می‌شود. با افزایش گرما، فشار روی قلب بیشتر شده و باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران قلبی می‌شود که می‌تواند تهدیدکننده سلامت و برای آنها خطرناک باشد.

با افزایش درجه حرارت دما، فضای عروق بدن بازتر می‌شود و در نتیجه، قلب برای پمپ کردن خون به سطح پوست برای کمک به عرق کردن برای خنک شدن بدن وظیفه سخت‌تری را بر دوش دارد. اگر بدنتان به‌اندازه کافی خنک نشود، فشار روی قلب بیشتر شده و احتمال آسیب به اندام‌ها نیز بیشتر می‌شود. کسانی که بیماری قلبی دارند، تاثیر گرما بر قلب آنان بیشتر از سایر افراد است.

کارشناسان می‌گویند که آب و هوای گرم می‌تواند برای افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و افرادی که داروهای خاصی برای شرایط مانند فشار خون بالا و افسردگی مصرف می‌کنند خطرناک باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی برای حفظ سلامتی و وضعیت قلبی خود باید یک سری اقدامات لازم را انجام دهند. حتی افراد سالم نیز در شش ماهه نخست سال، ممکن است دچار مشکلاتی شوند و از این رو حتما باید با متخصص قلب مشورت کنید.

آب و هوای گرم چطور فشار خون را افزایش می‌دهد؟

مطالعات نشان می‌دهد که کنترل فشار خون در طول آب و هوای گرم بیشتر باید تحت نظارت قرار گیرد، در طول ماه‌های گرم سال بیماران قلبی نباید میزان داروهای ضد فشار خون را کاهش دهند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که فشار خون معمولا در تابستان و زمستان بیشتر می‌شود. دلیل تغییرات فصلی فشار خون، این است که دمای محیطی، بر روی عروق خونی بدن تاثیر می‌گذارد و نیاز به فشار بیشتری برای خون‌رسانی به اندام های بدن از طریق رگ‌ها و شریان‌های محدود دارد. به دنبال نتایج مطالعات محققان، پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌کنند تا اقدامات لازم برای کاهش فشار خون در گرما و محافظت از خود در برابر آب و هوای گرم را انجام دهند.

کاهش فشار خون در گرما

علائم هشدار دهنده برای بیماران قلبی در گرما

گرمای زیاد باعث تحریک‌پذیری می‌شود، علاوه‌براین مورد گرما باعث خستگی گرمایی و سایر مشکلات مرتبط می گردد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن آگاهی و توانایی انجام وظایف ذهنی
  • از دست دادن توانایی انجام وظایف ماهرانه یا کار سنگین
  • تهوع
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • احساس ضعف
  • سرگیجه
  • خستگی
  • تشنگی
  • عرق کردن شدید
  • دمای بدن بالا

اگر این علائم و مشکلات را بعد از قرار گرفتن در معرض گرما در خود مشاهده می‌کنید یا اگر نشانه‌هایی از آنها را در شخص دیگری مشاهده می‌کنید، به یک فضای مطبوع بروید و یک لیوان آب سرد بنوشید اگر این عمل کمکی به شما نکرد یا نشانه‌ها همچنان ادامه داشتند، هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید یا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

اقدامات لازم برای کاهش فشار خون در گرما

به‌طور کلی، گرما بسیار زیاد برای هر کسی خوب نیست، اما برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار بدتر است. توصیه‌های لازم برای بیماران قلبی در تابستان به‌خصوص برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا شایع‌ترین بیماری‌های قلبی را در زیر برایتان جمع‌آوری کردیم، با رعایت آنها می‌توانید از تشدید بیماری در فصول گرم سال از خودتان محافظت کنید و اقدامات لازم برای کاهش فشار خون در گرما را انجام دهید:

1. به‌تعویق انداختن کارها به ساعات سردتر روز

ورزش یا فعالیت‌های جسمانی خود را در ساعات سردتر روز انجام دهید تا از قرارگیری در معرض اشعه‌های خورشید در امان باشید. شب و صبح زود بهترین زمان برای بیرون آمدن است. اگر ورزش می‌کنید، آب بیش‌ازحد معمول بنوشید.

2. مصرف داروهایی قلبی خود را متوقف یا کاهش ندهید

اگر تحت نظر پزشک هستید یا قرص و داروی خاصی برای قلب خود مصرف می‌کنید، به‌هیچ عنوان مصرف آن را قطع نکنید. به‌هر حال هر دارویی که مصرف می‌کنید، به بهبود شرایط حال حاضر بدن شما قرار است که کمک کند. برای همین تحت هیچ شرایطی مگر تجویز پزشک مصرف داروهای خود را قطع نکنید یا مقدار آن را کم و زیاد نکنید و به‌صورت مرتب با دستگاه فشارسنج، وضعیت فشار خون خود را بسنجید.

3. خوردن وعده های غذایی کم‌تر و کوچکتر

از دیگر اقدامات لازم برای کاهش فشار خون در تابستان، خوردن وعده‌های غذایی كم‌تر است. با این کار فشار کاری بر روی قلب کاسته می‌شود. میل کردن سوپ سرد، سالاد و میوه‌ها می‌تواند گرسنگی شما را از بین ببرد و میزان مناسبی از نیاز مایعات بدن شما را تامین کند.

4. نوشیدن آب کافی

برای تامین آب بدن و کاهش فشار خون در تابستان، سعی کنید مقدار بیشتری آب را در طول روز مصرف کنید تا از کم آبی بدن فشار بر روی قلب کاسته شود.

تاثیر خوراکی های خنک در کنترل تاثیر گرما روی فشار خون و بیماری های قلبی

5. مصرف روزانه میوه و سبزیجات

روزانه حداقل پنج وعده از سبزیجات و میوجات را مصرف کنید. برنامه غذای گیاهی و میوه کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که شما برای کاهش وزن خود تلاش می‌کنید. از دست‌دادن وزن بیش از حد یکی از موثرترین راه‌های کاهش فشار خون است. خوردن میوه و سبزیجات همچنین به معنای خوردن منابع غنی از پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که غذاهایی که این مواد معدنی دارند، باعث کاهش برخی از اثرات سمی سدیم می‌شود. سدیم یکی از عوامل افزایش فشار خون است.

6. اجتناب از بیرون رفتن‌های غیر ضروری

سعی کنید برای کاهش گرما بدن و کاهش فشار خون در گرمادر ساعات گرم روز در محیط‌های سردتر از بیرون باشید و از رفت و آمد غیرضروری در ساعات گرم روز اجتناب کنید.

7. کاهش مصرف نمک

برای کاهش فشار خون در گرماو سایر ایام سال مصرف سدیم و نمک را محدود کنید.

8. اجتناب از نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی

برای کاهش فشار خون در گرما از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های الکل‌دار تا حدالامکان خودداری کنید. افزایش بیش از حد مشروبات الکلی (بیش از 3 نوشیدنی در روز) باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا می‌شود.

9. مصرف ویتامین و مکمل‌ها

از ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی برای بهبود و کاهش فشار خون در گرما و سایر فصول سال استفاده کنید از قبیل امگا 3 و کلسیم و ویتامین D.

10. ترک سیگار

از دیگر اقدامات لازم برای کاهش فشار خون در گرما ترک‌سیگار و دخانیات است. سیگار یکی از عوامل مهم در ایجاد فشار خون بالا است.

11. دوش آب سرد

سعی کنید روزانه برای کاهش دمای بدن یک دوش آب سرد بگیرید. برخورد جریان آب سرد باعث کاهش تاثیر گرما بر فشار خون می‌شود و از این رو تاثیر بسیار بالایی دارد.

12. محل کار خود یا زندگی خود را خنک نگه دارید

سعی کنید که دمای محل زندگی و کار خود را حداقل تا 21 درجه سانتی‌گراد (دمای متعادل) تنظیم کنید تا شرایط برای داخل بدنتان نیز هموار باشد. یادتان نرود که فشار خون بالا و احساس گرما با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

13. از مسافرت به مقاصد گرمسیری خودداری کنید

اگر دچار مشکل قلبی هستید یا فشار خون بالایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای کنترل اثر تاثیر گرما بر فشار خون از سفر به مقاصد گرمسیری خودداری کنید. در عوض می‌توانید در فصول سرد سال با داشتن بدنی سالم و البته دمایی متعادل، از سفر خود در این مقاصد لذت ببرید.

14. در هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب و عینک افتابی به سلامت پوست و چشم شما کمک بسیاری می‌کند اما داشتن کلاه آفتاب‌گیر به‌همراه این موارد باعث می‌شود تا گرما و فشار خون مخصوصا در نواحی سر و صورت به مقدار زیادی کنترل شود.

گرما و فشار خون

تاثیر گرما و سرما بر فشار خون را جدی بگیرید و به این توصیه‌ها عمل کنید

درباره تاثیر گرما و فشار خون سوالات بسیاری وجود دارد؛ آیا گرمیجات فشار خون را بالا می‌برد؟ یا این که چرا گرما فشار خون را بالا می‌برد و یا این که آیا فشار خون 14 خطرناک است؟

سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد که ما تا حد زیادی آنها را پاسخ گفته‌ایم که ما بیشتر آنها را پاسخ داده‌ایم اما اگر بیماری خاصی دارید و نیاز به توجه‌های ویژه دارید، با یک متخصص مشورت کنید و از طریق پلتفرم آنلاین دکتردکتر، نوبت دکتر خود را بگیرید.

در انتها اگر تجربه یا سوالی در این رابطه دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

health.harvard.edu

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر