خروپف چیست و برای درمان آن، چه باید کرد

خروپف پدیده‌ای است که تقریباً همه ما در طول زندگی خود دست کم برای یک‌بار در طول خواب‌های شبانه خود آن را تجربه کرده‌ایم. در ادامه این مقاله با روش‌های درمان خروپف آشنا شوید.

تقریباً همه ما در طول زندگی خود دست کم برای یک بار هم که شده در طول خواب‌های شبانه خود خروپف کرده‌ایم. شاید در نگاه اول تنها آسیب خروپف متوجه اطرافیان فرد در هنگام خواب شود، اما اگر بخواهیم به‌طور عمیق‌تر به بررسی تأثیرات این عارضه بپردازیم، شاید اولین موردی که قابل مشاهده باشد، تأثیر این عارضه بر کیفیت خواب خود فرد، خلق و خو و آستانه تحمل او در برابر مشکلات در صبح روز بعد است.

البته این موضوع تنها مورد تأثیر پذیر این عارضه نیست، خروپف‌ها حتی می‌توانند به روابط افراد یک خانواده نیز صدمه وارد کنند. به همان ترتیبی که ذکر شد، خروپف می‌تواند بر کیفیت خواب دیگر افراد خانواده همانند همسر فرد نیز تأثیر بگذارد. مقوله خروپف همواره در طول زندگی بشر مقوله‌ای پر حاشیه بوده که در بسیاری از فرهنگ‌ها با افسانه سرایی‌هایی همراه بوده است.

ما در این نوشته قصد داریم به بررسی دقیق‌تر این موضوع پرداخته و با ذکر عوامل این عارضه، با روش‌های کنترل آن آشناتر شویم.

خروپف چیست

اگر بخواهیم معنی علمی واژه خروپف و آنچه باعث آن می‌شود را بیشتر بررسی کنیم، شاید هیچ‌گاه نتوانیم یک عامل مشخص را برای وقوع خروپف در طول خواب‌های شبانمان معرفی کنیم. همان‌گونه که دلیل سرما خوردن ما می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، دلیل واقعی خروپف همه ما نیز می‌تواند متفاوت باشد.

امروزه به‌طور تقریبی نیمی از مردان بزرگ‌سال خروپف می‌کنند. خروپف‌ها معمولاً جدی گرفته نمی‌شوند و به مسائلی همچون خستگی فرد در طول روز نسبت داده می‌شوند، اما این وضعیت گاهاً به‌منزله هشداری برای مطلع کردن فرد نسبت به عارضه‌های دیگری است. به‌عنوان مثال رنج طولانی مدت برخی خروپف‌ها که خبر از انسداد تنفسی خواب می‌دهد، معمولاً منجر به فشار خون بالا می‌شود و ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

چرا خروپف می‌کنیم

دلیل اصلی ایجاد صدای خشمگین خروپف‌ها ارتعاش در مسیر تنفسی ما در هنگام خواب است. بافت‌های آرام و در حال استراحت سیستم تنفسی ما در هنگام خواب می‌توانند مانع از عبور مستقیم جریان هوا شوند و این صداها را تولید می‌کنند. در واقع می‌توان خروپف‌ها را در 4 گروه کلی قرار داد.

انسداد راه‌های هوایی بینی

برخی افراد تنها در فصولی که برای آن‌ها با آلرژی همراه است و یا زمانی که سینوس‌های عفونی دارند خروپف می‌کنند. همچنین بدشکلی‌های موجود در مسیرهای هوایی بینی همچون انحراف سپتوم بینی نیز می‌تواند در ایجاد این نوع خروپف‌ها مؤثر باشد.

ضعف ماهیچه‌ای زبان و گلو

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده خروپف استراحت و شل شدگی بیش از حد عضلات گلو و زبان است. در برخی مواقع، شل شدگی این عضلات می‌تواند بسیار شدیدتر از حالت عادی باشد و مسیر هوایی تنفس را مسدود کند. این حالت معمولاً پس از یک دوره خستگی بسیار شدید، مصرف الکل و داروهای خواب‌آور و یا پیری طبیعی اتفاق می‌افتد.

بزرگی بافت گلو

بزرگی بافت گلو که معمولاً در اثر چاقی مفرط ایجاد می‌شود یکی از دلایل شایع خروپف است. همچنین کودکان مبتلا به لوزه بزرگ نیز می‌توانند مستعد خروپف کردن‌های شدید باشند.

بزرگ بودن زبان کوچک

بزرگ بودن زبان کوچک نیست می‌تواند مسیر هوایی بین گلو و بینی را مسدود کند. ارتعاش این اندام در حین تنفس، باعث ایجاد صدای خشن خروپف می‌گردد.

راه‌های جلوگیری از خروپف‌های شبانه

امروزه پزشکان و درمان گران راه‌های بسیار زیادی را برای جلوگیری از ادامه این عارضه پیشنهاد می‌کنند که در مجموع در دو گروه اصلاح رفتاری و دارویی جای می‌گیرند. در ادامه با رعایت 9 پیشنهاد زیر می‌توانید برای همیشه از شر صدای وحشتناک خروپف شبانه رهایی یابید:

  • از مصرف الکل حتی‌الامکان قبل از خواب جلوگیری کنید
  • از خوابیدن در موقعیت‌های طاق باز دوری کرده و سعی کنید بر روی پهلوهای خود بخوابید
  • با استفاده از متکا و بالش‌های مناسب، سر خود را در موقعیتی بالاتر از سطح بدن قرار دهید
  • اختلالات مزمن آلرژیک خود را درمان کنید.
  • اصلاح مشکلات ساختاری بینی شما نیز می‌تواند مفید باشد. یکی از بدیهی‌ترین راه‌ها اصلاح تیغه منحرف بینی است.
  • همان‌طور که گفته شد، افزایش وزن می‌تواند خود عاملی برای میزان خروپف افراد شود. وزن خود را متعادل نگه دارید.
  • سعی کنید به‌صورت طبیعی بخوابید و برای خوابیدن از قرص‌های آرامش‌بخش کمک نگیرید
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن عاملی برای ایجاد خروپف در افراد است.
  • به‌اندازه بخوابید
  • اسفاده از ابزارهای اصلاح‌کننده که معمولا در قفسه‌های داروخانه‌ها موجودند نیز می‌تواند ما را کمک کند. باز کننده‌های مسیر هوا که به هنگام خواب در بینی نصب می شوند، یکی از این تجهیزات هستند.

منابع:

healthline

webmd

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید بنده پسری ۱۴ساله هستم شب ها هم خروپف و هم دندان قروچه میکنم اینطور که خواهرم میگه صدای خروپف زیاده واینکه چند روز پیش یک بار دچار خونریزی بینی شدم که کم بود علتش چی میتونه باشه؟ و اینکه چاق نیستم و لاغر هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه بدليل خشك شدن مخاط بينيتون باشه
      اين آزمايشات را هم انجام بديد
      Cbc.diff esr crp
      Pt ptt inr bt
      Pbs

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.