بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی یکی از پیامدهای فشار خون بالا

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی یعنی قلب شما بزرگ‌تر از حد طبیعی است. از علل بزرگ شدن قلب، فشار خون بالا است.

بزرگ شدن قلب یک بیماری نیست اما علامت یک نقص یا بیماری قلبی است که باعث می‌شود قلب سخت‌تر کار کند، از علل بزرگ شدن قلب می‌توان به فشار خون بالا و مشکلات دریچه‌های قلب اشاره کرد. قلب بزرگ‌تر می‌تواند خون را به طور مؤثرتر نسبت به یک قلب عادی پمپ کند. بزرگ‌تر شدن قلب می‌تواند منجر به عوارضی مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

بزرگ شدن قلب یا کاردیو مگالی

واژه کاردیومگالی “cardiomegaly” به بزرگ شدن قلب گفته می‌شود که در آزمایش تصویربرداری، از جمله یک اشعه ایکس قفسه سینه دیده می‌شود. ممکن است به طور موقت به علت استرس، بارداری یا به علت یک بیماری پزشکی مانند تضعیف عضله قلب، بیماری عروق کرونر، مشکلات دریچه قلب یا ریتم‌های غیر طبیعی قلب، قلب به طور موقت بزرگ شود.

شرایط خاصی ممکن است باعث افزایش قطر عضلانی قلب شود یا یکی از اتاق‌های قلب را بپوشاند و قلب را بزرگ‌تر کند. بسته به شرایط، قلب بزرگ ممکن است موقتی یا دائمی باشد. قلب بزرگ ممکن است با اصلاح علت قابل درمان باشد. درمان برای قلب بزرگ ممکن است شامل داروه، روش‌های پزشکی یا جراحی باشد.
علل بزرگ شدن قلب

علائم بزرگ شدن قلب

گاهی اوقات بزرگ شدن قلب باعث ایجاد نشانه‌ای نمی‌شود. وقتی علائم رخ می‌دهد، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تنگی نفس
  • ریتم قلب نامنظم (آریتمی)
  • تورم در پاها و مچ پا ناشی از ایجاد مایع (ادم)
  • خستگی
  • سرگیجه

نشانه‌هایی که اورژانس پزشکی را نشان می‌دهند عبارت‌اند از:

 

علل بزرگ شدن قلب

علل بزرگ شدن قلب می‌تواند ناشی از شرایط کار کردن آن، سخت‌تر از حد معمول باشد یا عضله قلب دچار آسیب شود. گاهی اوقات قلب به دلیل ناشناخته (ایدوپاتیک) بزرگ و ضعیف می‌شود. از علل بزرگ شدن قلب می‌توان به یک بیماری قلبی مادرزادی، آسیب به قلب از حمله قلبی یا ضربان قلب غیرطبیعی (آریتمی) اشاره کرد.علل بزرگ شدن قلب

سایر علل بزرگ شدن عبارت‌اند از:

فشار خون بالا. قلب شما ممکن است نیاز به پمپ کردن بیشتر و قدرتمندتر برای تحویل خون به اندام‌های بدن داشته باشد که باعث بزرگ شدن و ضخیم شدن عضلات قلب می‌شود. فشار خون بالا می‌تواند قطر بطن چپ را افزایش دهد و این باعث می‌شود که عضله قلب در نهایت ضعیف شود. فشار خون بالا همچنین می‌تواند اتاق‌های فوقانی قلب را بزرگ کند.

بیماری قلبی. چهار دریچه در قلب جریان خون را در مسیر درست نگه می‌دارد. اگر دریچه‌ها با شرایطی مانند تب روماتیسمی، نقص قلب، عفونت‌ها (اندوکاردیت عفونی)، اختلالات بافت همبند، داروهای خاص یا درمان‌های تابشی برای سرطان آسیب ببینند، قلب شما ممکن است بزرگ شود.

بیماری عضله قلب (كارديوميوپاتي). همانطور که ضخیم شدن و سخت شدن عضله قلب در حال پیشرفت است، قلب شما ممکن است بزرگ‌تر شود و سعی کند خون بیشتری به بدن خود اضافه کنید.

فشار خون بالا در آرتریت قلب و ریه‌ها (فشار خون ریوی). یکی دیگر از علل بزرگ شدن قلب داشتن فشار خون ریوی است. در این حالت قلب نیاز به پمپ کردن قدرتمندتر برای انتقال خون بین ریه‌ها و قلب پیدا می‌کند. در نتیجه، سمت راست قلب بزرگ می‌شود.

کم خونی. کم خونی یک بیماری است که در آن سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت‌های بدن وجود ندارد. کم خونی مزمن می‌تواند یکی از علل بزرگ شدن قلب باشد و منجر به ضربان قلب سریع یا نامنظم شود. قلب شما باید خون بیشتری را پمپ کند تا کمبود اکسیژن در خون را جبران کند.

اختلالات تیروئید. کم کاری تیروئید  (hypothyroidism) و  پر کاری تیروئید  (hyperthyroidism) می‌تواند منجر به مشکلات قلبی، از جمله قلب بزرگ شود.

آهن بیش از حد در بدن (هموكروماتوز). هموكروماتوز اختلالی است كه بدن شما به طور كامل آهن را متابولیزه نمی‌کند و باعث می‌شود كه آهن در اندام‌های مختلف از جمله قلب رسوب کند. این امر می‌تواند یکی از علل بزرگ شدن قلب باشد که موجب افزایش بطن چپ به علت تضعیف عضله قلب می‌شود.

بیماری‌های نادر که می‌تواند قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد نیز می‌توانند از علل بزرگ شدن قلب باشند، مانند آمیلوئیدوز. آمیلوئیدوز یک بیماری است که در آن پروتئین‌های غیر طبیعی در خون جریان می‌یابد و ممکن است در قلب رسوب کنند که باعث تداخل با عملکرد قلب و باعث افزایش قطر آن می‌شود.علل بزرگ شدن قلب

عوامل خطر

فشار خون بالا: فشار خون بالاتر از 140/90 میلی‌متر جیوه باعث افزایش خطر ابتلا به قلب بزرگ می‌شود.

سابقه خانوادگی قلب بزرگ یا کاردیومیوپاتی: اگر یک عضو خانواده، مانند یک والدین یا خواهر یا برادر، قلب بزرگ داشته باشید، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرید.

عروق مسدود شده در قلب (بیماری عروق کرونر): با این شرایط، پلاک چربی در شریان‌های قلب شما مانع جریان خون از طریق عروق قلب می‌شود که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود. وقتی یک بخش از عضله قلب می‌میرد، قلب شما باید بیشتر پمپاژ کند تا خون کافی به بقیه بدن برسد که این عمل آن را بزرگ‌تر می‌کند.

بیماری قلبی مادرزادی: اگر با یک بیماری که بر ساختار قلب شما تأثیر می‌گذارد متولد شده‌اید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به قلب بزرگ قرار بگیرید.

بیماری قلبی: شرایطی که به دریچه‌های قلب آسیب می‌رساند ممکن است باعث افزایش قطر قلب شود.

حمله قلبی: داشتن سابقه حمله قلبی خطر ابتلا به قلب بزرگ شما را افزایش می‌دهد.علل بزرگ شدن قلب

عوارض جانبی

خطر عوارض ناشی از بزرگ شدن قلب بستگی به بخشی از قلب که بزرگ شده و علل بزرگ شدن قلب دارد. عوارض قلب بزرگ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نارسایی قلبی: یکی از جدی‌ترین نوع بزرگ شدن قلب، بطن چپ بزرگ است که خطر ابتلا به نارسایی احتقان قلب را افزایش می‌دهد. در نارسایی قلب، عضله قلب شما ضعیف می‌شود.

لخته شدن خون: داشتن قلب بزرگ ممکن است باعث ایجاد حساسیت بیشتر به ایجاد لخته‌های خون در پوشش قلب شود. اگر لخته‌ها وارد جریان خون شوند، می‌توانند به اندام‌های حیاتی بروند که باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شوند. لخته‌هایی که در سمت راست قلب شما ایجاد می‌شود ممکن است به ریه‌ها منتهی شود. وضعیت خطرناکی که به عنوان آمبولی ریه نامیده می‌شود.

ایست قلبی و مرگ ناگهانی: برخی از اشکال قلب بزرگ ممکن است منجر به اختلال در ریتم قلب شود. در اثر بر هم خوردن ریتم طبیعی قلب، ممکن است فرد دچار ایست قلبی و مرگ شود.


متخصص قلب و عروق

جلوگیری

اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی مانند کاردیومیوپاتی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر کاردیومیوپاتی یا سایر بیماری‌های قلب در اوایل تشخیص داده شود، درمان ممکن است از بدتر شدن بیماری جلوگیری کند.

کنترل عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر – مصرف دخانیات، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت – به کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلب و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کمک می‌کند. شما می‌توانید شانس ابتلا به نارسایی قلبی را با خوردن یک رژیم غذایی سالم و استفاده نکردن از الکل و یا مواد مخدر غیر قانونی کاهش دهید. کنترل فشار خون بالا با رژیم غذایی، ورزش و احتمالاً دارو نیز مانع از بزرگ شدن قلب در فرد می‌شود.

منابع:

mayoclinic

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
16 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام نوار قلب انجام دادم اینو نوشته بود تاکی کاردی سینوسی انحراف محور چپ مشخص شده است این خوبه یا بد

  2. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر رفتم نوار قلب تو نوار قلب این رو نوشته
    تاکی کاردی سینوسی
    انحراف محور چپ مشخص شده است این خوبه یا بد

  3. رضاشهبندی می گوید

    بزرگ شدن دیواه قلب

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بدليل فشار خون بالا هست لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  4. زهرا مسام خانی می گوید

    سلام ایا بزرگ شدن قلب درمان دارد یا با جراحی خوب شود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به علت بزرگ شدن قلب داره در برخی موارد دارو و دربرخی موارد جراحی لازم

  5. بازوند می گوید

    باسلام جوانی ۳۶ساله هستم
    ماهیچه قلبم از حد نرمال بزرگتر شده به پزشک هم مراجعه کردم اکو گرفتم اسکن هسته ای گرفتم
    یه کم احساس درد درزیر کتفم دارم بعضی موقع دچار فشارخون بالا میشم بهترین راه درمانش چی هستش
    برای اینکه دچار مشکل نشم چکار کنم
    باسپاس از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید با تجویز دارو فشار خون شما کنترل شده باشد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

      1. بازوند می گوید

        سپاسگزارم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          ???

  6. پیام محبتی ناورودی می گوید

    سلام. دیواره قلبم بزرگ شده . فشار خون هم دارم . ۳۹ ساله . دلیله فشار معلوم نیست . احساسه تنگی نفس میکنم . مخصوصا زمستان . یه دارو یی ،کاری بگین بکنم پدرم در اومد.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خيلي مواقع فشار خون دليل خاصي نداره
      بايد فشارتون دو بار در هفته چك شه تا تشهيص قطعي گذاشته شه، اكو قلب هم بگيريد همراه با نوار قلب
      و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  7. علي ثقفي می گوید

    با سلام. اگر در مراحل اوليه بزرگ شدن قلب باشيم با چه روشهايي ميتوان از ادامه ان جلوگيري كرد و كلا چه راه هايي جهت درمان ان وجود دارد ؟ ايا درمان قطعي دارد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كنترل فشار خون و نمك مصرف نكردن( فقط در غذا نمك باشد)

  8. محمد می گوید

    با سلام مادر اینجانب کم خونی شدید تنبلی مغز استخوان و یا mds دارد بندت ۱۸ ماهه که هر ۲۰ روز با توجه به کاهش هموگلوبین روی سه و نیم و وی بی سی روی ۳و ار بی سی روی یک ونیم و پلاکت ۳۵ هزار است که هر ۲۰ روز دو کیسه خ ن تزریق می کند سه روز پیش بعد از تزریق خون دچار تنگی نفس و قلب درد شد که با توجه به عکس تزریقی تشخیص آب آوردن ریه و بزرگی قلب و نارسایی قلب تشخیص داده شد آیا درنانی داره و یا آیا mds باعث بزرگی قلب شده در کل ممن ن میشک اگر پاسخ دهید که سندروم میلودیسبلاستیک درمان داره آیا کم خونی باعث بزرگی قلب شده .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز
      شرایط ایشان پیچیده است
      تزریق مکرر خون خود سبب بروز عوارضی همچون آلرژی و مشکلات ریوی و قلبی ممکن است بود
      جهت بررسی و درمان دقیق با فوق تخصص خون مشورت کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.