فیبروز ریه چیست ؛ علائم، عوارض و راه‌های تشخیص و درمان آن

فیبروز ریه چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ علت بروز فیبروز ریه چیست و چه درمانی دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

فیبروز ریه چیست؟

فیبروز ریه (Pulmonary fibrosis) ضخیم و سخت شدن بافت ریه ، و از بین رفتن عملکرد طبیعی ریه‌ها است . و  هر چه قدر که فیبروز ریه  وخیم‌تر شود، بیمار بیش‌تر دچار تنگی نفس خواهد شد.

فیبروز ریه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اما در بیش‌تر موارد، علت  دقیق علت آن قابل تشخیص  نیست. اگر علت بیماری شناخته نشود، به آن فیبروز ریوی ایدیوپاتیک گفته می‌شود.

فیبروز شدید  قابل اصلاح نیست ولی داروها و درمان‌ها به کم کردن علائم  بیماری و بالابردن کیفیت زندگی کمک زیادی خواهند کرد. در برخی از موارد پیوند ریه ممکن است راه گشا باشد.

علائم فیبروز ریه چیست؟

علائم  و نشانه‌های فیبروز ریه شامل:

  • تنگی نفس
  • سرفه خشک
  • خستگی
  • کاهش ناگهانی و بدون دلیل وزن
  • درد عضلات و مفاصل 
  • گرد شدن و چماغی شدن نوک انگشتان دست و پا

شدت و سرعت پیشرفت  بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد به سرعت به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند. برخی دیگر از افراد علائم  خفیف‌تری دارند که به آهستگی در طی ماه‌ها و حتی سال‌ها شدت پیدا می‌کند.

در افرادی که علائم  به سرعت بدتر می‌شود، تنگی نفس شدیدتری را نیز تجربه خواهند کرد. این تنگی نفس تا روزها و هفته‌ها ادامه خواهد داشت. در برخی موارد باید از ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند. در این شرایط برای بیمار آنتی بیوتیک، کورتیکواستروئید و داروهای دیگر تجویز خواهد شد.

علت ابتلا به فیبروز ریه

فیبروز ریه باعث جراحت و ضخیم شدن بافت موجود در اطراف و بین کیسه‌های هوایی ریه خواهد شد. این شرایط عبور اکسیژن در جریان خون را سخت و دشوار می‌کند.

این آسیب به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شود، این عوامل شامل:

  • به مدت طولانی در معرض مواد سمی خاصی قرار گرفتن
  • برخی بیماری‌ها
  • پرتو درمانی 
  • برخی از داروها 
  • عوامل شغلی و محیطی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گروهی از مواد سمی و مواد آلاینده می‌تواند به ریه‌ها آسیب وارد کند، این عوامل شامل:

  • ذرات سلیس
  • فیبرهای آزبستی
  • ذرات فلزات سنگین
  • ذرات ذغال سنگ
  • ذرات و گرد و غبار ناشی از دانه‌های گیاهی 
  • فضولات حیوانی و پرندگان

پرتو درمانی 

برخی از افرادی که برای درمان سرطان سینه تحت پرتو درمانی قرار گرفته‌اند، ماه ها و یا حتی سال‌ها بعد از درمان نشانه‌هایی از آسیب ریوی را نشان می‌دهند. شدت آسیب به عوامل زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار از ریه تحت تأثیر پرتو قرار داشته است
  • مقدار کل پرتو
  • اینکه آیا به همراه پرتو درمانی فرد تحت شیمی درمانی هم قرار داشته است یا خیر 
  • داشتن یا نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای ریوی

داروها

بسیاری از داروها به ریه‌ آسیب می‌رسانند، مخصوصاً داروهایی مثل:

  • داروهای شیمی درمانی – داروهایی که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند مانند متوترکسات  (methotrexate) و سیکلوفسفامید (cyclophosphamide) می‌توانند به ریه آسیب بزنند.
  • داروهای قلبی – برخی داروهایی که برای درمان ضربان نامنظم قلب تجویز می‌شوند مانند آمیودارون (amiodarone) می‌توانند باعث تخریب بافت ریه شوند.
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها – آنتی بیوتیک‌هایی مانند نیتروفورانتوئین (nitrofurantoin) و اتامبوتول (ethambutol)  به ریه آسیب می‌زنند.
  • برخی از داروهای ضد التهابی – داروهای همچون ریتوکسی‌مَب (rituximab) و سولفاسالازین (sulfasalazine) می‌توانند خطر آفرین باشند.
داروهایی که به ریه آسیب می‌زنند

برخی بیماری‌ها 

آسیب ریوی گاهی ناشی از گروهی از بیماری‌ها است، این بیماری‌ها شامل:

  • درماتومیوزیت
  • پلی‌میوزیت
  • بیماری بافت همبند مختلط
  • لوپوس  
  • رماتیسم مفصلی
  • سارکوئیدوز
  • اسکلرودرمی
  • ذات الریه

بسیاری از بیماری‌ها و شرایط منجر به بروز فیبروز ریه می‌شود، با این همه در بسیاری از موارد علت اصلی بیماری هرگز شناسایی نمی‌شود. اگر علت بروز فیبروز ناشناخته باشد به آن فیبروز ریه ایدیوپاتیک گفته می‌شود.

دانشمندان فرضیه های متعددی را در مورد عوامل تحریک کننده‌ی بروز فیبروز ریه مطرح می‌کنند. این عوامل شامل ویروس‌ها و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از تنباکو مواد دخانی است. برخی از انواع فیبروز ریه ایدیوپاتیک در چند نسل یک خانواده بروز پیدا می‌کند، بنابراین ممکن است ارثی باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به فیبروز ریه ایدیوپاتیک به بیماری بازگشت اسید معده به مری هم مبتلا هستند. دانشمندان تاکنون به درستی نمی‌دانند که آیا این مشکل گوارشی باعث بروز این مشکل تنفسی می‌شود و یا اینکه برعکس. در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

چه کسانی بیشتر به فیبروز ریه مبتلا می‌شوند؟

عواملی که باعث ابتلای بیش‌تر افراد به این بیماری می‌شود، شامل:

  • سن: این بیماری در نوزادان و کودکان هم دیده می‌شود، ولی با این همه بیش‌تر افراد میان‌سال و مسن به آن دچار می‌شوند
  • جنسیت: مردان بیش‌تر از زنان به فیبروز ریه ایدیوپاتیک مبتلا می‌شوند.
  • سیگار کشیدن: افرادی که به مدت زیادی سیگار کشیده‌اند بسیار بیش‌تر از افرادی که اصلا سیگاری نیستند به این بیماری دچار می‌شوند. فیبروز ریه در بیماران مبتلا به آمفیزم (emphysema) رخ می‌دهد.
  • برخی حرفه‌ها: افراد شاغل در معدن، مزارع و صنعت ساخت و ساز و همچنین افرادی که روزانه در معرض مواد آلاینده‌ی آسیب رساننده به ریه هستند، بیش‌تر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از انواع بیماری چند نسل از یک خانواده را درگیر می‌کند. در این موارد احتمالاً ژنتیک نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

عوارض بیماری فیبروز ریه 

مشکلات ناشی از بیماری فیبروز ریه عبارتند از:

فشار خون بالا در ریه‌ها:این شرایط تنها سرخرگ‌های ریوی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش فشار و مقاومت عروق ریه می‌شود در نتیجه  فشار موجود در شریان‌های ریوی و دریچه‌ی بطن سمت راست قلب را افزایش خواهد داد.

برخی از انواع فشار بالای عروق ریوی  بیماری‌های خطرناکی هستند که به مرور زمان بدتر شده و گاهی حتی خطر مرگ را هم به همراه دارند.

نارسایی سمت راست قلب: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که بطن راست قلب مجبور می‌شود برای رساندن خون به سرخرگ‌های تنفسی مسدود شده، شدید تر از حالت طبیعی منقبض و منبسط شود.

نارسایی تنفسی: این مشکل معمولاً در آخرین مرحله‌ی بیماری مزمن کلیوی رخ می‌دهد. زمانی که سطح اکسیژن خون به طرز شدید و زیادی افت کند، فرد با خط نارسایی تنفسی رو به رو خواهد شد.

مشکلات فیبروز ریه

سرطان ریه: فیبروز ریه طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش میدهد.

مشکلات ریوی: با پیشرفت بیماری فیبروز ریه، احتمال بروز مشکلاتی همچون لخته های خونی در ریه و یا عفونت ریه هم وجود دارد.

نحوه تشخیص فیبروز ریوی

برای تشخیص بیماری، پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار در مورد علائم  و نشانه‌های بیماری و سابقه‌ی خانوادگی پرسش‌هایی را مطرح می‌کند. پزشک بررسی می‌کند که آیا فرد روزانه به مقدار زیاد در معرض گرد و غبار، گاز و مواد شیمیایی قرار داشته است یا خیر؟ بعد از آن پزشک بیمار را معاینه می‌کند. 

پزشک در جریان معاینه با کمک گوشی پزشکی یا استِتوسکوپ تنفس بیمار را بررسی می‌کند و بعد از آن یک و یا چند عدد از آزمایش‌های زیر را انجام خواهد داد. 

روش‌های تشخیصی تصویری 

عکس رادیولوژی سینه – تصویر اشعه ایکس تصویری از سینه و بافت آسیب دیده ناشی از فیبروز ریه را نشان می‌دهد. البته گاهی تصویر رادیولوژی آسیب خاصی را نشان نمی‌دهد و برای پیدا شدن دلیل تنگی نفس باید آزمایش‌های بیسشتری انجام شود.

سی‌تی‌اسکن – سی تی اسکن با دقت  بالا به تشخیص مقدار آسیب بافتی ناشی از فیبروز ریه کمک می‌کند. برخی از انواع فیبروز الگو و طرح اختصاصی خود را دارند و این روش به تشخیص بهتر و درست‌تر آن کمک خواهد کرد.

اکوکاردیوگرام – در این روش تصاویری از قلب، ویدئوهایی از چگونگی کار قلب هم به دست می آید. این آزمایش مقدار فشار وارده به سمت راست قلب را هم ارزیابی می‌کند.

تست عملکرد ریه 

تست عملکرد ریوی – این تست به چندین روش مختلف قابل اجراست. در آزمایشی تحت عنوان اسپیرومتری (spirometry) از بیمار خواسته می‌شود که به سرعت و با قدرت درون لوله‌ای که به یک ماشین وصل شده، نفس بکشد. دستگاه مقدار هوایی که ریه‌ها نگه می‌دارند و سرعت جا به جایی هوای دم و بازدم را اندازه گیری می‌کند. دیگر تست ها حجم ریه‌ها و توان انتشار هوا را اندازه گیری می‌کنند.

پالس اکسیمتر – این آزمایش ساده به کمک دستگاه کوچکی گرفته می‌شود که بیمار انگشت خود را بین آن قرار می‌دهد. پالس اکسیمتر میزان اکسیژن اشباع خون را اندازه‌گیری می‌کند و برای تشخیص مرحله‌ی بیماری می‌توان از آن استفاده کرد.

تست ورزش: در این تست از یک تردمیل و یا دوچرخه ثابت استفاده می‌شود و عملکرد قلب و ریه‌ی بیمار در حین ورزش ارزیابی می‌شود.

تست گاز خون شریانی: برای انجام این تست، پزشک از شریان مچ دست بیمار نمونه خون گرفته و سپس میزان سطح  اکسیژن  و کربن دی اکسید آن را اندازه گیری خواهد کرد.

نمونه بافتی نمونه برداری 

اگر آزمایش‌هایی که گفته شد، به تشخیص بیماری منجر نشود، پزشک بخش کوچکی از بافت ریه را خارج خواهد کرد. نمونه‌ی برداشته شده، سپس در آزمایشگاه برای تشخیص فیبروز ریه و یا دیگر بیماری‌ها بررسی خواهد شد. نمونه‌ی بافتی به کمک روش‌های زیر از ریه خارج خواهد شد:

برونکوسکوپی : در این روش پزشک از لوله‌ای کوچک و انعطاف پذیر به نام برونکوسکوپ برای خارج کردن مقدار بسیار کمی – به اندازه‌ی سر سوزن – از نمونه بافتی استفاده خواهد کرد. این لوله از طریق دهان و یا بینی به ریه وارد خواهد شد. مقدار نمونه خارج شده از بدن برای یک تشخیص دقیق و درست بسیار کم است. ولی با این همه به تشخیص مشکلات و بیماری‌های دیگر هم کمک خواهد کرد.

خطرات و مشکلات ناشی از این روش نمونه برداری کم بوده و گاهی در حد گلو درد و یا احساس ناخوشایند درون بینی خود را نشان می‌دهد. با این همه امکان رخداد مشکلاتی جدی مانند خونریزی و یا هوا جنبی (deflated lung) هم وجود دارد.

گاهی در حین برونکوسکوپی،  لاواژ برونکوآلوئولار هم انجام می‌شود. در این روش پزشک به کمک برونکوسکوپ به بخشی از ریه آب نمک تزریق کرده و بعد بلافاصله آن را خارج می‌کند. مایع خارج شده حاوی سلول‌هایی از کیسه‌های هوایی است.

با وجود اینکه روش  لاواژ برونکوآلوئولار به نسبت سایر روش‌ها بخش بزرگ‌تری از ریه را نمونه برداری می‌کند، قادر به ارائه‌ی اطلاعات کافی برای تشخیص فیبروز ریوی نیست و بیش‌تر برای تشخیص سایر مشکلات کاربر دارد.

نمونه برداری به کمک جراحی – با وجود اینکه این روش نمونه برداری نسبت به سایر روش‌ها مشکلات و عوارض احتمالی بیش‌تری دارد ولی تنها راه به دست آوردن مقدار زیادی نمونه بافتی برای تشخیص دقیق بیماری است

در طی جراحی باز ، جراح برشی در قفسه سینه بین دنده‌ها ایجاد کرده و نمونه بافت ریه را خارج خواهد کرد. در این جراحی هم بیمار تحت بیهوشی کامل قرار دارد. 

آزمایش خون 

برای ارزیابی عملکرد کبد و کلیه پزشک برای بیمار آزمایش خون را تجویز می‌کند. بررسی نتایج این آزمایش به تشخیص بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم کمک می‌کند. 

روش‌های درمان بیماری فیبروز ریه

آسیب وارد شده به بافت ریه در اثر بیماری قابل اصلاح نیست و در حال حاضر هیچ روش درمان موثری برای توقف پیشرفت بیماری وجود ندارد.

برخی از درمان‌ها به صورت موقت نشانه‌های بیماری را بهبود بخشیده و یا پیشرفت روند بیماری را کند می‌کنند. درمان‌های دیگری هم وجود دارد که کیفیت زندگی را بالا می‌برد. پزشک شدت بیماری را ارزیابی کرده و بهترین درمان ممکن برای شرایط خاص بیمار را پیشنهاد می‌کند.

داروها


امکان تجویز داروهای جدیدتر مانند پیرفنیدون (pirfenidone) و نینتدانیب  (nintedanib) وجود دارد. این داروها به کم کردن سرعت پیشرفت فیبروز ریوی ایدیوپاتیک کمک می‌کنند و توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تأیید شده اند. داروهای تکمیلی و داروهایی با فرمول جدید هم در حال تولید است که تا کنون به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده است.

عوارض جانبی داروی نینتدانیب  شامل اسهال و حالت تهوع است و برخی بیماران بعد از مصرف پیرفنیدون از جوش پوستی، تهوع و اسهال شکایت می‌کنند. تحقیقات برای ساخت داروهای موثر بیش‌تر برای درمان فیبروز ریوی ادامه دارد.

بیماری بازگشت اسید معده به مری معمولاً در افراد مبتلا به فیبروز ریوی هم دیده می‌شود‌، برای درمان آن از داروهای ضد اسید استفاده می‌شود.

بیماری فیبروز ریوی

اکسیژن درمانی 

استفاده از اکسیژن آسیب ریوی را متوقف نمی‌کند، اما اثرات زیر را در پی دارد:

  • تسهیل تنفس و ورزش کردن
  • جلوگیری و یا کم کردن مشکلات ناشی از سطح پایین اکسیژن خون
  • کم کردن فشار خون در سمت راست قلب
  • بهبود خواب و دادن احساس بهبودی به بیمار 

بیمار در حال خواب یا ورزش اکسیژن دریافت می‌کند، در گروهی دیگر از بیماران آن‌ها همواره باید از اکسیژن استفاده کنند. بسیاری از افراد از کپسول‌های اکسیژن قابل حمل استفاده می‌کنند.

توانبخشی ریوی 

توانبخشی ریوی به بیمار کمک می‌کند تا علائم  بیماری را کنترل کرده و عملکرد روزانه‌ی خود را تا حد مطلوبی بهبود بخشد. برنامه‌های توانبخشی ریوی روی موارد زیر متمرکز است:

  • تمرین‌های ورزشی برای بهبود ثبات وضعیت 
  • تکنیک‌های نفس کشیدن برای بالا بردن بازدهی ریه
  • مشاوره‌های تغذیه‌ای
  • مشاوره و حمایت‌های روانی 
  • بالا بردن اطلاعات در مورد بیماری

پیوند ریه 

گزینه‌‌ی دیگر درمانی برای افراد مبتلا به فیبروز ریوی پیوند ریه است. پیوند عضو جدید علاوه بر بهبود کیفیت زندگی، عمر فرد را هم طولانی‌تر می‌کند.

اما پیوند ریه هم مشکلات خاص خود را دارد، گاهی فرد با خطر عفونت رو به رو خواهد شد و گاهی هم عضو پیوندی پس زده می‌شود. قبل از انجام عمل پیوند ریه، پزشک با بیمار مشورت خواهد کرد‌

سبک زندگی و درمان‌های خانگی فیبروز ریوی

افراد مبتلا به فیبروز ریه باید فرایند درمان را به درستی و کامل طی کنند و تا آن‌جایی که می‌توانند سبک زندگی سالمی را پیش گیرند، این‌ها دو رکن اصلی و مهم برای کنار آمدن با شرایط بیماری است. برای رسیدن به این دو هدف باید موارد زیر را رعایت کرد: 

سیگار نکشیدن: اگر به بیماری ریوی مبتلا هستید، بسیار مهم است که سیگار را ترک کنید. از پزشک خود در مورد روش‌های ترک سوال سوال بپرسید و راه‌های مختلف آن را بررسی کنید. علاوه بر این باید از افراد سیگاری هم دوری کنید، چرا که در معرض دود سیگار دیگران بودن هم منشا بسیاری از بیماری‌های ریوی است. 

درست و خوب غذا خوردن: افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، به دلیل انرژی زیادی که صرف تنفس می‌کنند و همچنین به خاطر اینکه غذا خوردن در شرایط بیماری کاری سخت و طاقت‌فرساست، معمولاً وزن از دست می‌دهند. لازم است که فرد بیمار از برنامه‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی پیروی کند تا کالری مورد نیاز در روز را دریافت کند. در طول روز فرد باید به تعداد کافی وعده‌های غذایی کوچک دریافت کند. 

میوه و سبزی، غلات کامل، لبنیات کم چرب و یا فاقد چربی و گوشت کم چرب از جمله مواردی هستند که باید در رژیم غذایی فرد گنجانده شوند. از مصرف غذاهایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع با نمک و شکر زیاد خودداری کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند در این زمینه به شما اطلاعات لازم را بدهد. 

فعالیت بدنی داشتن: انجام حرکات ورزشی علاوه بر کنترل استرس، به ریه‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خوبی داشته باشند. فعالیت‌هایی همچون دوچرخه سواری و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر از ویلچر استفاده می‌کنید، حرکات ورزشی را انجام دهید که نیازی به راه رفتن نداشته باشد.

استراحت کردن: به اندازه کافی استراحت کنید. خواب کافی علاوه بر تامین انرژی به فرد کمک می‌کند که با شرایط استرس زا بهتر کنار بیاید. 

دریافت واکسن‌های لازم: عفونت‌های تنفسی بیماری فیبروز ریه را وخیم‌تر خواهند کرد. سالانه واکسن ذات الریه و آنفولانزا دریافت کنید. لازم است که علاوه بر فرد بیمار، همه اعضای خانواده هم این واکسن‌ها را دریافت کنند. در فصل آنفولانزا از بودن در مکان‌های شلوغ به شدت پرهیز کنید. 

کامل کردن همه مراحل درمان: به صورت مرتب با پزشک دیدار کرده و همه‌ی توصیه‌های او را عملی کنید. داروهای تجویزی را مصرف کرده و علاوه بر داشتن فعالیت بدنی مناسب، از رژیم غذایی مناسب هم پیروی کنید. 

مقابله و کنار آمدن با شرایط خاص بیماری فیبروز ریه

فیبروز ریه یک بیماری مزمن و پیش رونده است، به این معنی که به مرور زمان بدتر خواهد شد. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری داشته باشید کنار آمدن با شرایط خاص بیماری آسان‌تر خواهد شد. شرکت در جلسات توانبخشی مخصوص به بیمار کمک می‌کند تا علائم  خود را کنترل کرده و عملکرد روزانه‌ی خود را به شکل خوبی بهبود بخشد.

ابتلا به این بیماری تنفسی ترس و استرس به همراه دارد. بیمار با دوستان و خانواده باید در مورد بیماری خود صحبت کند و در مورد نیاز‌های خود آن‌ها را آگاه کند، فرد بیمار به حمایت آن‌ها نیازمند است. در مورد شرایط خود با پزشک صحبت کنید، اگر حالت‌های افسردگی دارید، پزشک شما را به یک متخصص روان‌پزشکی ارجاع خواهد داد.

شرکت در جلسات حمایتی با حضور افراد مبتلا هم کمک کننده است. فرد با صحبت کردن با افراد دیگری که مشکلات مشابه دارند، راه‌های کنترل وضعیت و کنار آمدن با شرایط را خواهد آموخت. اگر شرایط فرد وخیم باشد و فرد به پایان عمر خود نزدیک شود، بهتر است در مورد موارد ضروری و مهم تصمیم گیری شود

مشکلات فیبروز ریوی

آماده شدن برای ویزیت پزشک

اگر پزشک عمومی وجود مشکلی حاد و جدی را در ریه‌ی بیمار تشخیص دهد، او را به متخصص بیماری‌های ریوی ارجاع خواهد داد. 

چه کاری باید انجام دهید:

قبل از وقت ملاقات، این پرسش‌ها را مرور کنید

  • علائم  شما چیست و چه زمانی شروع شده است؟
  • آیا برای بیماری دیگری تحت درمان هستید؟
  • در ۵ سال گذشته چه داروها و مکمل‌های غذایی مصرف کرده‌اید؟
  • آیا سیگاری هستید؟ از کی سیگار می‌کشید و در روز چند بار؟
  • شغل شما چیست؟
  • آیا یکی از اعضای خانواده به بیماری‌های مزمن ریوی مبتلا است؟
  • آیا تاکنون شیمی درمانی و با پرتو درمانی شده‌اید؟
  • آیا به بیماری دیگری به خصوص التهاب مفاصل مبتلا هستید؟

در هنگام ملاقات با پزشک حتماً از یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود بخواهید که شما را همراهی کند. فیبروز ریه بیماری جدی و پیچیده‌ای است. همراه شما علاوه بر حمایت روانی و احساسی در به خاطر سپردن اطلاعاتی که پزشک با شما در میان خواهد گذاشت بسیار کمک کننده خواهد بود. در هنگام ملاقات با پزشک تا جایی که میخواهید یادداشت برداری کنید.

شما می‌توانید هرگونه سوال در رابطه با موضوع این مقاله را در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

منبع:

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
68 نظرات
  1. بهمن می گوید

    سلام
    خانم بنده ۶ سال پیش دجار آبگرفتکی ریه چپ شد و ۱۵ روز بستری و چست انجام داد و مرخص شد
    گاهی درد در سمت راست و پشت سینه می‌کند. آیا ارتباطی دارد؟
    ممنون

  2. احسان می گوید

    سلام ببخشید اگر فردی۱۸ساله ریه ان در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته باشد ایا درمانی دارد؟
    در حال حاضر سرفه میکنند وگاهی اوقات خون در گلو احساس میکنند حتی بزاق دهانشون به خون اغشته میشود اگر از فعالیت بالایی داشته باشند نفس کم میارند با تشکر از شما

  3. Oli می گوید

    سلام من ۱ سال پیش با درد خیلی ساده توی کل قفسه سینم شروع شد و الان رسیده به تیر کشیدن شدید و سوزش در دو طرف ریه و درد در پشت قفسه سینم من ۲۳ سال دارم و اخرین بار که ۶ ماه پیش دکتر رفتم ریه و تست vbg دادم اکسیژن خونم پایین نصف حالت طبیعی و کرن هم بالا بود و ایشون گفتن بیماری انسداد دارم و گفتن برونشهام هوارو نگه میداره
    من نه سیگاریم و نه اهل دود نمیدونم علت این مشکل چیه
    آیا میتونه بخاطر آلرژی باشه؟چون هر روز صبحا کلی آبریزش دارم و بینیم همیشه گرفته هستش
    پیش دکترم رفتم گفتن که آلرژی دارم.
    این بیماری که دکتر گفتن چقدر خطرناکه و اصلا امید به درمانش هست؟ چون واقعا آزار میده و نفسمو بند میاره و درد ایجاد میکنه و اینکه چیکار کنم ممنون
    از نظر قبلی گفتن مشکلی ندارم

  4. سعید می گوید

    باسلام آیا دکتر گوارش می تونه تشخیص ریه هم باشد.

  5. ساره می گوید

    سلام وقتتون بخیرمامان من بر اثر کرونا فیبروز ریه گرفت و فیبروزشون پیشرفتی نکرده و در همون حد مونده فقط سرفه ها ش شدیدن و خیلی اذیت میشه افت اکسیژن هم اصلا نداره فقط ضعف و بی حالی و سرفه
    میخواستم ببینم دارویی هست که سرفه هاشو قطع یا کم کنه و اینکه آیا فیبروز ریه بر اثر کرونا درمان میشه یا نه امیدی هست؟

  6. منصور می گوید

    سلام ببخشید غیر از قرص پیرفیندون برای فیبروز ریه قرص دیگه ای هست ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

  7. آمنه حسینی می گوید

    سلام و وقت بخیر
    پدرم چند سال پیش دچار برونشیت حاد شدن و تحت درمان قرار گرفتن و اوایل دوران کرونا به کرونا هم مبتلا شدن
    از دارو ها و اسپری های درمان ریه هم استفاده میکردند
    تا حدود دو ماه پیش با تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کردند و تحت درمان دارو های قوی قرار گرفتن
    من نمیدانم که ایشان مبتلا به فیبروز ریه هستند یا نه در طی این دو ماه که تحت درمان قرار گرفتند حافظشون مشکل پیدا کرده تقریبا مثل شخصی شدند که دچار آلزایمر هست
    در منزل از اکسیژن استفاده میکنند و اکسیژن از ۸۶ تا ۹۰ متغیر می‌باشد.
    البته جوری شده است که از زدن اکسیژن امتنا میکنند
    به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردیم و نوار مغز و رگ های گردنشان سالم بود ولی به دلیل اینکه سرفه دارند نتوانستیم سی تی اسکن بگیریم
    از محضرتان سوال داشتم آیا به بهبود ایشان از لحاظ ذهنی امید هست ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  8. مرادی می گوید

    سلام خسته نباشین پدر من مدام اکسیژن خونش پایین میاد مشکل از ریه هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علل قلبی یا علل ریوی میتونن مطرح باشن

  9. مهین رحیمی می گوید

    سلام من مبتلا به فیبروز ریه هستم مطالب خوب و آموزنده ایی بود واقعا مفید و درست
    من بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی مبتلا شدم که نمیدونستم علت فیبروم چیه اما الان متوجه شوم

  10. سید می گوید

    سلام خسته نباشید ، ببخشید بنده ۳۵ سال سن دارم،تقریبا هر چند وقت یکبار درد استخوان از کف پا تا زانو و از مچ دست تا آرنج دارم،بطوری که حتی از شدت ضعف نمیتونم بخوابم،از یکطرف هم من هر شش الی یکسال چکاپ میدم که خدا روشکر مشکلی نیست و آزمایش های من اوکی هستند،ولی مسأله مهم اینه که بنده ۱۲ سال پیش هپاتیت ب داشتم که اول لطف خدا و بعد با یکسری دارو خوب شدم،حتی چندین بار هم آزمایش آنزیم کبد هم انجام دادم نرمال بودن و متاسفانه استرس زیادی دارم بخاطره شغلم و اینکه گاهی اوقات واقعا کلافه میشم از این شرایط و وضعیت حتی نمیتونم با بچه هام وقت بگذرونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دردها چقدر طول میکشه و هرچند وقت یکبار هست؟

  11. محمد می گوید

    سوال اول :: عسلی شدن ریه به چه معنا ست؟ س دوم: آیا برای کسی که به گل وگیاه حساسیت داره درویی هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یک نوغ تغییر بافت هست
      بله دارو داره هم اسپری هم خوراکی

  12. معصومه می گوید

    با سلام وخسته نباشین من حدود ۲۲ ساله مبتلا به آسم و آلرژی هستم و اخیرا مشکلات بیماریم شدت گرفت و تشخیصص انسداد در بازدم و تنگی نای دادند والانم نفس تنگی وسرفه دارم خواهش میکنم راهنمایی بفرمایین با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      براتون چه داروهایی تجویز شده؟
      اگر از نوع ارثی باشه برخی داروها مثل امالیزوماب موثر هستن که فقط با تجویز فوق” تخصص ریه امکان مصرفش هست

      1. معصومه می گوید

        سلام خانم دکتر برام دکتر اسپری بودفورم و نئوتادین و اسپری بینی دادن ممنون از زحمات شما ممنونم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز فعلا همین داروها کافیه
          به مدت ۲ ماه مصرف کنید و مجدد ویزیت شین

  13. مهدیه می گوید

    دکتر فوق تخصص ریه کسی رو لطفن معرفی کنید دکتر خوب

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در تهران دکتر مسجدی

    2. لیلی می گوید

      دکتر محسن فرخ پور

  14. حسن می گوید

    سلام
    خسته نباشید.من از پاسخگویی ومحبت شما به بیماران
    من چندی پیش کرونا برابی دومین بار مبتلا شدم به دکتر مراجعه کردم داروهای داد الحمدرالله خوب شدم چون سرفه میکردم یک اسکن انجام دادم نوشت که در لبه فوقانی ریه مقدار جزئی
    فیبروز مشاهده می‌شود بقیه قسمت‌های ریه گفت نرمال هست آیا این مشکل از کزونا بود حل میشه لطف بفرمایید راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله میتونه از عوارض کرونا باشه
      اگر با فاصله کوتاهی از ابتلا به کرونا سی تی دادین ، ممکن با گذشت زمان بهبود یابد
      به فوق” تخصص ریه مراجعه کنید

  15. باران ابهری می گوید

    سلام من دچار بیماری لوپوس سیستماتیک هستم درگیری فیبروز ریه دارم درد قفسه سینه و درد پشتم خیلی شدید هستش و رفلاکسم خیلی بالاست اینها عوارض فیبروز ریه هستن و یه سوال با این که اکسیژن خونم خیلی عالیه ولی سرفه های خیلی شدید و تنگی نفس دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بدليل فيبروز ريتون هست بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص ریه مراجعه کنید.

  16. نیکی اسفندیاری می گوید

    سلام؛ خسته نباشید
    پدر من که ۶۳ ساله است، کرونا گرفت و بعد از درمان کرونا با رمدیسیور و دگزامتازون کروناش منفی شد. حالش بهتر شده بود اما بعدا دوباره دچار افت اکسیژن فشار خون تا ۸۶ شد. توی بیمارستان بستری شد و بعد از کلی آزمایش گفتن احتمالا فیبروز ریه است. ولی تشخیص قطعی نداشتن. ۱۵ تا قرص کورتون براش تجویز کردن و الان بعد از مصرف اون‌ها کمی بهتر شده. البته هر از گاهی هم کمی خلط خونی داره و با دستگاه اکسیژن ساز نفس می‌کشه. به دکتر فوق تخصص هم مراجعه کردیم گفت بعد از اتمام قرص‌های کورتن دوباره مراجعه کنید. به نظرتون با این حال پدرم خوب می‌شه یا ممکنه بدتر بشه؟ فعلا از زمانی که کرونا گرفت و تا حالا که ۱۵ تا قرص کورتون رو مصرف کرده حدود ۳ ماه طول کشید. قراره یکشنبه دوباره بریم برای ویزیت فوق تخصص ولی من شدیداً نگرانم که بیماری رو به پیشرفت داشته باشه. ممنون میشم یه راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشین
      با دارو و تمرینات بازتوانی ریه ان شاالله بهبودی حاصل میشود

  17. زهرا می گوید

    سلام همسر من توی المان کرونا گرفتن ولی کروناشون تشخیص داده نشد بعد از اسکن گفتن که مبتلا به کرونا بودن و خوب شدن و ۳۰درصد از پایین ریه شون دچار فیبروز شده ۱۵درصد ریه ی راست ۱۵ درصد چپ بعد ریه شون عفونت کرد تحت درمان با انتی بیوتیک قوی قرار گرفتن فیبروز ریه شون به ۳۷ درصد رسیده ۱۸ درصد راست ۱۹ درصد چپ الان نمونه برداری کردن علت رو پیدا کنن و تشخیص براشون سخت شده از طرفی براشون روزی ۵ ساعت فیزیوتراپی با دستگاه نوشتن گفتن به اندازه ی حجم ریه هوا وارد ریه میکنن که شاید قسمت های چسبیده باز شه میخواستم ببینم درمان میشن؟ چقدر وضعیتشون وخیمه؟ خیلی نگرانشون هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چون پیشرفت فیبروز داشتن باید دقیق بررسی شه و پروندشون مطالعه شه
      بهتره تصویر پرونده و مدارکشون رو براتون بفرستن و شما با فوق تخصص ریه در ایران مشورت کنید

  18. جمال می گوید

    با سلام خدمت خانم دکتر وقت بخیر. چهل هستم تقریبا هفت ساله که اسکلودرمی گرفتم حدود سه ساله که دارو مصرف میکنم و اینکه دارو ها هیچ تاثیری ندارن میشه راهنمایی کنین که باید چه دارو هایی مصرف کنم یا اینکه چکار کنم که حالم خوب بشه. با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بابد تحت نظر متخصص روماتولوژي باشيد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

  19. مهدی می گوید

    سلام من حدود 8سال پیش به سرفه شدید دچار شدم طوری که روی کمر نمیدونستم بخوابم الان نفس که میکشم اکسیژن کمتر وارد ریه راست میشه ولی در ورزش کردن هیچ مشکلی ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر كرونا بررسي شيد

  20. عربی می گوید

    سلام بنده اکثر از اول صبح تا حدودا ساعت سه بعدازظهر دچار تنگی نفس میشوم درضمن روزانه یک بسته سیگار مصرف میکنم و کار دایم من نیز رنگ آمیزی با پیستوله هست حدودا چهل و پنج سال دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر قلبي بررسي شيد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  21. محمود پیری می گوید

    مطلوب است خوشم اومد

  22. ناشناس می گوید

    سلام مقاله عالی.من کروناگرفتم با20درصددرگیری ریه راست.حالاکه یکماه گذشته رفع شده مثل یک کمربند دوتادنده هام دوتاکتف پشتم واقعا” درد داره من فیبروزریه دارم؟دردهام دارن بیشترمیشن هیچ دارویی هم ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مجددا جهت بررسی اقدام کنید

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص ریه مراجعه کنید.

  23. جواد می گوید

    با سلام دو ماه بعد ابتلا به کرونا حالم دو باره بد شد ایکس ری انجام شد دکتر پایین ریه هام رو نشون داد گفت فیبروز هستش بعد داروهایی که داد استفاده کردم بیست روز دیگه ایکس ری جدید دادم که دکتر گفت فیبروز ها خیلی کمتر و بهتر شده . هنوز بعد چهار ماه از ابتلا به کرونا دچار یکسری عوارض هستم مشکل تنفسی هم یکی از آنهاست البته بعد سه هفته استفاده از اسپری سیمبیکورت اندکی بهتر شدم . البته در زمانی که مبتلا به کرونا بودم درگیری ریوی کمی داشتم . الان نگران فیبروز ریه هستم آیا احتمالش هست به مرور زمان بهتر بشه یا باید اقدامات درمانی خاصی انجام بدم . چون دو ماه از آخرین ویزیت دکتر گذشته که گفته بود فیبروزت بهتر شده .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به مرور بهتر میشه نگران نباشید، فیزیوتراپی تنفسی انجام بدین
      داروهاتون رو زیر نظر فوق تخصص ریه مصرف کنید، از الودگی هوا و ادکلن و شوینده و ….خودداری کنید

      1. حمید می گوید

        با سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر عزیز که اینقد کامل و مفید و با حوصله جواب میدن. خانم دکتر ببخشید من از کودکی تنگی نفس داشتم و موقع سرماخوردگی نفسم تنگ میشد. از همان کودکی هم موقع ورزش نفسم تنگ میشد که خیلی بهم فشار میاورد. الان سی سالمه و نزدیک ۱۵ ساله دارویی مصرف نکردم ولی موقع ورزش بازم تنگی نفس دارم که با تپش قلب همراه میشه موقع راه پله بالا برم بازم تنگی نفس دارم. ولی پایین اومدن تنگ نمیشه. دکتر گفت یه مقدار چسبندگی ریه داری. ولی من واقعا با این نفس بعد صد متر دویدن تنگی نفس میگیرم. دو دوره دارو گرفتم و مصرف کردم چه اسپری چه قرص ولی بازم خوب نشدم. لطفا یه راهنمایی کاملی اگه میشه بفرمایید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام و تشکر از لطفتون
          تا حالا ویزیت قلبی شدین؟ اکو و تست ورزش انجام شده و نتیجه چی بوده؟
          اسپیرومتری از ریه ها چطور؟

  24. الهام می گوید

    سلام وقت بخیر
    مامان من بعد از ۲۰ روز بستری کرونا دچار فیبروز ریه شدن دکتر بهشون ففط اسپرب و یک قرص داده واینکه گفتن اکسیژن مدام داشته باشن تا ۳ ماه کامل
    میخواستم بدونم قابل درمان هست فیبروز؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به میزان درگیری ریه دارد

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص ریه استفاده کنید.

  25. امیر آذرنوا می گوید

    سلام وقتتون بخیر و ممنون از اطلاعات خوبتون
    متاسفانه پدر من به کرونا مبتلا شد و بعد از دریافت درمان چون شدت درگیری ریه بالا بود(نزدیک 70%) مبتلا به فیبروز ریه شدن، میخواستم بپرسم با توجه به اینکه ایشون اصلا سیگاری هم نبوده امید به بهبودی هست یا خیر؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      امید به بهبود هست
      اما باید حتما تمرینات بازتوانی ریه انجام بشه ، به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فوق تخصص ریه مراجعه کنید

  26. لطفعلی پور می گوید

    سلام درد شدید قفسه سینه که با خنده بیشتر می شود در بیماری که تشخیص قطعی فیروز ریه هست میتواند دلیل درد فیبروز باشد یا نه؟ البته با مسکن هم خیلب جواب نمیده چه توصیه ای دارین ممنونم میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام میتونه بخاطر فیبروز باشه خصوصا اگه بتازگی ایجاد شده

  27. اکبر نوری می گوید

    سلام تشکر از اطلاعات پزشکی بسیار مفید وآموزنده شما.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      ??

    2. ناشناس می گوید

      باسلام من دچار کرونای ضعیف شدم الان بعداز کذشت ۲۰ روز احساس تنگی نفس میکنم ممکنه ریه ها درگیر باشن و فیبروزگرفته باشم. باتشکر

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        دوست عزیز بعید به نظر می‌رسد با این حال باید سمع ریه توسط پزشک انجام شود

  28. فریبا بیران می گوید

    سلام بعلت کرونا سی تی ریه دادم وپزشکم گفت یه خط باریک فیبروزبجا گذاشته درصد کرونای من ۱۰درصد میباشد ایا باخوب شدن کرونا فیبروزازبین میرودیا باید دنبال درمانش بروم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بعد از ٦-٨ هفته بهتر ميشيد

      1. خوینی ها می گوید

        سلام مادربنده یکسال و نیم پیش تحت رادیوتراپی جهت درمان کانسر پستان قرارگرفتند چندماه گذشته سی تی اسکنی که انجام دادیم اثرات پرتو بر ریه مشهود بود اما مشکل تنفسی ندارند ایا ممکنه فیبروز بوده باشه و به مرور بدتر بشه؟یا نیاز هست اقدام خاصی انجام بدیم بابت پیشگیری و پیش روی؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بدتر نميشه همرن اثرات هست فقط بايد با دارو كنترل شه
          براي درمان

          با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ریه مراجعه کنید.

          1. حسن می گوید

            سلام و وقت بخیر خانم دکتر
            من پدرم بخاطر کرونا درگیری ریه 50 درصدی داشتن که بعد از خوب شدن سه ماهه تحت درمانه و به تازگی قرص پرفنیدون هم استفاده میکنند
            سی تی اسکن ضخیم شدن دیواره برونش بر اثر برونشیت و همچنین patchy ground دارند و البته یکی دو چیز دیگه خواستم بدونم چقد شرایطشون حاده و ممکنه بهبود پیدا کنن و ایا شامل فیبروزمیشه یا نه
            سپاس

          2. مشاور سلامتی می گوید

            سلام اين حالت بدليل فيبروز ريه هست
            به مرور برطرف ميشه
            بايد تحت نظر متخصص ريه باشن
            شرايطشون بيشتر بر اساس علائم باليني تعيين ميشه و تحمل فعاليت بدني
            بايد

            برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص ریه مراجعه کنید.

  29. مهدیه می گوید

    سلام پدر من متاسفانه به کرونا مبتلا شده و بعد از گذراندن دوره حاد بیماری الان درمنزل اکسیژن میگیرن.ایا کرونا باعث فیبروز ریه میشود؟بافت ریه بعد کرونا ترمیم میشود؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله سبب فیبروز میشود
      بستگی دارد میزان فیبروز و شدت آن چقدر باشد اگر کم باشد بله احتمال جبران آن هست

  30. مرضیه می گوید

    سلام 20 ساله که اسم دارم مدتی قبل ریه ام عفونی شد بخاطر ترس از کرونا اسکن ریه شدم 36 سالمه الان اسمم کنترله اسپری سرتاید و سیمبی کورت استفاده میکنم دکتری که اسکن ریه ام را دید گفت فیبروز ریه داری ایا ممکنه بخاطر عفونت ریه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام فيبرود ريه علتهاي مختلفي داره، عفونت ريوي هم ميتونه منجر به فيبروز ريه بشود اما بيشتر بدليل محيط كار و سرو كار داشتن با گرد و غبار هستش

      1. عباس می گوید

        سلام با کبوتر سرکار داشتم دچار تنگی نفس شدم دکتر بعد عکس اسپره اسمانکس تجویز کرد حالم خوب شده خداروشکر چهار سال از این جریان میگذره خواستم ببینم احتیاج هست بررسی کنم یا نه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بهتره بصورت غير اورژانسي بعد از فروكش كردن كرونا سي تي اسكن ريه بديد

      2. Fatemeh می گوید

        سلام ببخشید خواستم بدون فیبروز ریه مسری هست ازطریق مقاربت دهانی یا جنسی منتقل میشه یانه ممنون

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          خیر

  31. جواد بختیاری می گوید

    سلام
    پدرم فیبروز ریه داره و قرص پرفنیکس مصرف میکنه که متاسفانه این قرص دیگه گیر نمیاد. داروی مشابهی هست مصرف کنند؟؟

  32. علی رضادجعفری می گوید

    سلام
    من ازمقاله شما خیلی استفاده کردم به دلیل اینکه خودم به این مرضدمبتلا هستم از شما تشکر میکنمعلی رض

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر