عفونت بیضه یا اپیدیدیمیت بیضه چیست + علل و درمان آن

عفونت بیضه چیست و چه علائمی دارد؟ آیا این بیماری قابل درمان است؟ برای درمان عفونت بیضه، اپیدیدیمیت یا التهاب بیضه باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟ در این مقاله به این سوالات جواب خواهیم داد.

التهاب اپیدیدیم و عفونت بیضه چیست؟

یکی از علل درد کیسه‌ی بیضه می‌تواند  ناشی از اپیدیدیمیت (epididymitis) یا التهاب بیضه (orchitis) باشد.

  • اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم با درد و تورم ناشی از مجرای اپیدیدیم همراه است. این مجرا در پشت بیضه قرار داشته و اسپرم را ذخیره و منتقل می‌کند. 
  • اورکیتیس یا التهاب بیضه با درد و تورم در هر دو بیضه همراه است و معمولاً نتیجه‌ی وجود یک عفونت یا ویروس است. 

در این مقاله اطلاعات بیش‌تری در مورد این دو بیماری پیدا خواهید کرد، برای اطلاعات بیش‌تر حتماً با پزشک اورولوژیست صحبت کنید. 

در شرایط طبیعی دستگاه تناسلی مردانه چگونه کار می‌کند؟

دستگاه تناسلی مردان، وظیفه‌ی تولید، ذخیره و انتقال اسپرم را بر عهده دارد. اسپرم به کمک هورمون‌های مردانه مخصوصی در بیضه‌ها ساخته می‌شود. بیضه‌ها خود درون کیسه‌ای متصل به آلت تناسلی مردانه به نام کیسه بیضه  قرار گرفته اند. اسپرم‌ها در بیضه‌ها ساخته شده و در حین حرکت به سمت مجرای اپیدیدیم که پشت بیضه قرار دارد، توان و انرژی کافی را پیدا می‌کنند. 

هر کدام از اپیدیدیم‌ها به کمک مجرای وابران به مجرای انزال متصل است.  در زمان انزال، مایع تشکیل شده در کیسه‌ی منی با ترشحات پروستات مخلوط شده و منی تشکیل می‌شود. مایع منی وارد میزراه شده و بعد از انتهای آلت تناسلی خارج می‌شود. 

اپیدیدیمیت، عفونت بیضه و اپیدیدیمو- اورکیتیس چیست؟

  • زمانی که مجرای اپیدیدیم متورم شود اپیدیدیمیت و یا التهاب اپیدیدیم رخ می‌دهد. این بیماری دو حالت حاد (ناگهانی) و مزمن (بلند مدت) داشته و ناشی از عفونت باکتریایی است. در اپیدیدیمیت حاد بیمار به سرعت احساس درد و قرمزی در ناحیه‌ی بیضه خواهد داشت و این مشکل بلافاصله بعد از درمان برطرف می‌شود. در اپیدیدیمیت مزمن بیمار با دردی رو به رو ست که به آهستگی پیشرفت کرده و برای مدت زیادی باقی خواهد بود. 

احتمال بهتر شدن علائم  اپیدیدیمیت مزمن با گذشت زمان وجود دارد ولی هیچ گاه حتی با طی روند درمان از بین نمی‌روند یا اینکه بعد از مدتی دوباره فرد را درگیر می‌کنند. 

  • اورکیتیس یا التهاب بیضه به تنهایی چندان رایج نیست. معمولاً به سرعت ظاهر شده و بعد از طی مراحل درمان به سرعت از بین می‌رود. در واقع التهاب بیضه خود بخشی از یک بیماری دیگر به نام درد مزمن بیضه (orchialgia) است. 
  • اپیدیدیمو- اورکیتیس  تورم ناگهانی مجرای اپیدیدیم و بیضه است.
دلیل عفونت بیضه

علائم عفونت بیضه

اپیدیدیمیت حاد و اپیدیدیمو- اورکیتیس  حاد 

عفونت کیسه بیضه گاهی ناشی از وجود عفونت در نقطه‌ی دیگری از بدن است. این علائم  در مجاری اپیدیدیم و یا بیضه‌ها و یا دیگر نواحی کشاله ران احساس می‌شود. 

در برخی موارد، علامت اصلی که فرد آن را احساس می‌کند، درد در کیسه‌ی بیضه خواهد بود. این درد از پشت یکی از بیضه‌ها آغاز می‌شود، اما به سرعت در هر دو بیضه، کیسه بیضه و برخی اوقات در کشاله ران منتشر می‌شود. پوست بدن در آن نواحی هم گاهی متورم، تحریک پذیر، قرمز، سخت و داغ خواهد شد. کل کیسه‌ی بیضه گاهی بزرگ و پر از مایع می‌شود (هیدروسل یا hydrocele)

برخی عوامل عفونت و علائم آن عبارتند از:

عفونت میزراه

  • درد و/یا سوزش در هنگام دفع ادرار یا وجود خون در ادرار 
  • درد در آلت تناسلی یا کشاله ران 

عفونت مثانه

  • درد در پایین‌ترین قسمت شکم 
  • تکرر ادرار و یا دفع ادرار به صورت ناگهانی به همراه سوزش 

عفونت پروستات

  • درد بین کیسه بیضه و مقعد 
  • تکرر ادرار و یا دفع ادرار به صورت ناگهانی به همراه سوزش 

عفونت کلیه

  • تب 
  • درد در پهلو 

علائم اپیدیدیمیت مزمن چیست؟

درد در اپیدیدیمیت مزمن تنها در داخل کیسه‌ی بیضه احساس می‌شود. شدت این نوع از بیماری نسبت به نوع حاد کم‌تر بوده و بیمار برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی دارد، گاهی هم به صورت خود به خود برطرف می‌شود. پوست در این حالت متورم، تحریک پذیر، قرمز، سخت و یا داغ نمی‌شود. 

علائم اورکیتیس حاد چیست؟

علائم التهاب بیضه حاد رایج نبوده و معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است. درد در یک بیضه آغاز شده و در نهایت به کل کیسه بیضه سرایت می‌کند. پوست در این ناحیه ممکن است متورم، تحریک پذیر، قرمز، سخت و یا داغ شود. تب، تورم کل کیسه بیضه و درد در این ناحیه از دیگر علائم  هستند. 

اگر التهاب بیضه ناشی از ویروس اوریون باشد، علائم  آن عبارتند از:

  • درد خفیف تا شدید 
  • تحریک پذیری 
  • تورم 

اگر عامل التهاب بیضه ویروس اوریون باشد، درد بیضه تا 7 روز بعد از تورم غده‌ها در صورت ایجاد می‌شود. 

علت عفونت بیضه چیست؟

علت اپیدیدیمیت حاد

نوع حاد بیماری در بیش‌تر موارد به دلیل یک عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. باکتری ای – کلی (e-coli) عامل رایج بروز عفونت است. 

  • در کودکانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند، عفونت ممکن است در مثانه یا کلیه آغاز شده و بعد بیضه‌ها را هم درگیر کند. برخی پسران بیش‌تر به عفونت مجاری ادراری مبتلا می‌شوند و این دسته از افراد بیش‌تر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. 
  • در مردان بالغ بیماری‌های قابل انتقال جنسی یکی از علت‌های بروز اپیدیدیمیت حاد است. عامل اصلی به وجود آورنده‌ی عفونت در این موارد بیش‌تر کلامیدیا و مایکوپلاسما و در موارد اندکی سوزاک است. این عفونت‌ها در میزراه آغاز شده و بعد به سمت بیضه حرکت می‌کنند. گاهی ترشحات عفونی از میزراه به بیرون ترشح می‌شود. 

دیگر دلایل بروز بیماری عبارتند از:

  • پروستات بزرگ مسدود کننده‌ی مثانه 
  • عفونت در غده‌ی پروستات 
  • مجرای میزراه مسدود شده 
  • استفاده از کاتتر 
  • اپیدیدیمیت شیمیایی یا التهاب غیر باکتریایی به علت برگشت ادرار به سمت مجرای اپیدیدیم رخ می‌دهد. معمولاً این حالت بعد از برداشتن اجسام سنگین ایجاد می‌شود. در این حالت ادرار تنها باعث تورم می‌شود و در این مورد عفونت ایجاد نمی‌شود. 
  • مصرف داروی آمیودارون 
  • عفونت جریان خون – توبرکلوزیس
  • دیگر دلایل ناشناخته 
علل بروز عفونت بیضه

در هر کدام از این موارد، اولین علامتی که خود را نشان می‌دهد، درد در قسمت پشتی بیضه است. 

اپیدیدیمیت مزمن

نوع مزمن التهاب اپیدیدیم گاهی به دنبال نوع حاد بیماری ایجاد می‌شود. در این حالت که برای مدت بیش‌تری باقی می‌ماند، گاهی هیچ علامت حاد و یا عفونت شناخته شده‌ای وجود ندارد. در این مورد علت بروز بیماری شناخته شده نیست. 

عفونت بیضه 

عفونت بیضه به تنهایی به دلیل عفونت با ویروس اوریون و یا دیگر ویروس‌ها رخ می‌دهد. اوریون بیضه در حدود یک سوم مردانی که بعد از سن بلوغ به اوریون مبتلا می‌شوند، رخ می‌دهد. در برخی از موارد اوریون، اینترفرون برای جلوگیری از عفونت بیضه استفاده می‌شود. این نوع از عفونت به مجرای اپیدیدیم سرایت نمی‌کند. 

اپیدیدیمو- اورکیتیس

اپیدیدیمو – اورکیتیس حاد در بیش‌تر موارد به دلیل عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. گاهی در موارد نادر اپیدیدیمیت به دلیل عفونت توبرکلوزیس(‌سل)  رخ می‌دهد. به ندرت هم این عفونت در بیضه آغاز شده و در مجاری اپیدیدم منتشر می‌شود

تشخیص عفونت بیضه

پزشک بعد از گرفتن شرح حال و پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه‌ی پزشکی بیمار را معاینه خواهد کرد. برای بررسی وجود احتمالی باکتری‌ها، آزمایش خون گرفته می‌شود. در این قسمت از نمونه ادرار هم در آزمایشگاه کشت داده می‌شود. در اپیدیدیمیت حاد نمونه ادرار آلوده و عفونی و در اپیدیدیمیت مزمن نمونه ادرار بدون مشکل است. 

اگر پزشک مشکوک به ابتلای فرد به عفونت میزراه باشد، از مایع موجود در این مجرا نمونه برداری کرده و در آزمایشگاه بررسی خواهد کرد. اگر دردی که فرد احساس می‌کند ناگهانی و سریع باشد، برای بررسی بهتر و دقیق‌تر بیضه سونوگرافی انجام خواهد شد. در سونوگرافی از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مجرای اپیدیدیم، معاینه‌ی داخل بیضه و دیدن سایر تغییرات در بدن استفاده می‌شود. 

احتمال انجام دیگر آزمایش‌ها هم وجود دارد، تشخیص درست به انتخاب درمان مناسب منجر خواهد شد. 

درمان عفونت بیضه

اپیدیدیمیت حاد و اپیدیدیمو- اورکیتیس  حاد 

درمان با تجویز دوره‌های یک تا دو هفته‌ای آنتی بیوتیک آغاز می‌شود. بیش‌تر موارد نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته و تنها به مصرف دارو به صورت خوراکی نیاز دارند. انتخاب بهترین درمان برای بیمار به نوع باکتری بستگی دارد. رایج‌ترین آنتی بیوتیک مصرفی عبارتند از:

  • داکسی سایکلین (Doxycycline) 
  • سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) 
  • لووفلوکساسین (Levofloxacin)
  • تری متوپریم – سولفامتوکسازول (Trimethoprim – sulfamethoxazole) 

برای موارد شدید عفونت، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. در این موارد بیمار درد شدیدی را به همراه تب بالا و استفراغ احساس می‌کند و این احساس ناخوشایند بعد از چند روز مصرف آنتی بیوتیک به صورت خوراکی بهبود پیدا نمی‌کند. در مواردی، اگر وضعیت بیمار بسیار بد باشد، برای بیمار مواد مخدر تجویز خواهد شد. 

اپیدیدیمیت توبرکلوزیس بسیار جدی و در عین حال نادر است و با داروهای ضد توبرکلوزیس درمان می‌شود. اگر شدت آسیب زیاد باشد، برای برداشتن بیضه‌ها و مجرای اپیدیدیم جراحی انجام می‌شود. 

اگر اپیدیدیمیت به دلیل مصرف آمیودارون (amiodarone) ایجاد شده باشد، با قطع مصرف دارو بهبود خواهد یافت. 

برای انواع ته را بالای سطح قلب قرار دهند. این کار به جریان بهتر خون و کاهی تورم و درد کمک می‌کند. قرار دادن یخ روی کیسه‌ی بیضه و نوشیدن مایعات به اندازه‌ی کافی به بهبود علائم  بیماری کمک می‌کند. 

داروهای ضد التهابی ماند ایبوپروفن (ibuprofen) یا ناپروکسن (naproxen) تورم که باعث ایجاد درد شده را کاهش می‌دهند. اگر درد خیلی شدید باشد در دوره‌های کوتاه مدت داروهای مخدر یا نارکوتیک (narcotic) تجویز می‌شود. این دسته از داروها را نباید به مدت زیاد و به مقدار فراوان مصرف کرد. 

درمان اپیدیدیمیت مزمن

برای درمان این نوع از بیماری معمولاً دارو تجویز می‌شود که دارو تا حد زیادی درد را تسکین می‌دهد. دارو و استفاده از حوله‌ یا پارچه‌ی گرم درمان‌های استاندارد این مشکل هستند. 

اگر با داروهای معمول مشکل برطرف نشود، داروی دیگری برای فرد تجویز می‌شود و یا اینکه بیمار به یک متخصص درد ارجاع می‌شود. اگر تمام راه‌های درمانی موثر نباشد، مجرای اپیدیدم به کمک جراحی خارج می‌شود. در این مدل جراحی بیضه‌ها سر جای خود خواهند ماند. 

درمان عفونت بیضه چیست؟

درمان عفونت بیضه حاد 

بهترین درمان برای عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک‌ها هستند. داروهای مسکن علائم  را کاهش می‌دهند. درمانی برای اوریون حاد وجود ندارد و این عارضه معمولاً با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. 

بعد از درمان عفونت بیضه باید در چه مواردی مراقب بود؟

اپیدیدیمیت حاد و اپیدیدیمو- اورکیتیس  حاد 

برای موارد عفونی، فرد بعد از دو یا سه روز احساس بهبودی خواهد کرد. اگر این اتفاق نیفتد و قرمزی در ناحیه بیضه همچنان باقی باشد، بیمار باید با پزشک تماس بگیرد. حتی بعد از مصرف یک دوره کامل آنتی بیوتیک، گاهی بهبودی کامل و رفع التهاب هفته‌ها تا ماه‌ها به طول می انجامد. گاهی تورم تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. بیمار باید در حالی که پایین تنه و کیسه بیضه را بالاتر از سطح زمین قرار داده، استراحت کند. این کار را باید به مدت یک یا دو روز تکرار کرد. 

موارد اپیدیدیمیت توبرکلوزیس (بدون جراحی) لازم است ماه‌ها دارو مصرف کند تا درمان شود. احتمال کوچک شدن بیضه بعد از درمان وجود دارد. 

اپیدیدیمیت آمیودارون بعد از کاهش دوز دارو و یا قطع مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند. 

اپیدیدیمیت شیمیایی بعد از طی مراحل درمان به صورت کامل بهبود می‌یابد. 

بعد از پایان مراحل درمان، هر چند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید بیماری باز نخواهد گشت. 

اپیدیدیمیت مزمن

علائم  اپیدیدیمیت مزمن به تدریج از بین می‌رود یا اینکه رفع شده و بعد از مدتی دوباره ظاهر می‌شود. گاهی فرد ماه‌ها و یا حتی سال‌ها مجبور به مصرف داروهای ضد التهابی است. علائم  گاهی بهتر و گاهی بدتر خواهند شد. 

اگر جراحی انجام شود، بعد از چند هفته علائم  خفیف می‌شوند. اگر جراحی کمکی به بهبود بیماری نکند، پزشک برای فرد دارو تجویز خواهد کرد. در مواردی هم برای مسدود کردن اعصاب طناب اسپرماتیک یا منوی (spermatic cord) جراحی‌های کوچک انجام می‌شود. 

عفونت بیضه حاد 

درد اغلب بعد از گذر از مرحله‌ی حاد از بین می‌رود و بعد از آن بیضه اغلب کوچک تر می‌شود. 

سوالات متداول  درباره‌ی عفونت بیضه

  • اگر بعد از سه روز مصرف آنتی بیوتیک درد و تورم بهبود پیدا نکند، چه کاری باید انجام داد؟

بیش‌تر موارد حاد بیماری بعد از مصرف آنتی بیوتیک بهبود پیدا می‌کنند. اما برخی اوقات نیاز است که آنتی بیوتیک مصرفی عوض شود و یا فرد برای دریافت یک آنتی بیوتیک قوی‌تر در بیمارستان بستری شود؛ این نوع آنتی بیوتیک به صورت وریدی به بیمار داده خواهد شد. 

اگر آنتی بیوتیک علائم  بیماری را متوقف نکند، پزشک احتمال ابتلای بیمار به توبرکلوزیس اپیدیدیمیت را بررسی خواهد کرد. اگر مقدار زیادی چرک و آبسه تشکیل شده باشد، اقدامات دیگری باید انجام داد. در چنین مواقعی گاهی نیاز است که آبسه‌ها خالی شده و یا حتی بخشی از مجاری اپیدیدیمیت خارج شود. 

بیضه‌ی مرده با رگ‌های خونی تخریب شده یا انفارکتوس بیضه و یا عفونتی که از طریق پوست به بیرون نشت می‌کند یا کوتانئوس فیستولا هم نیاز به انجام جراحی دارند. 

  • آیا امکان انتقال عفونت به شریک جنسی وجود دارد؟

بله، اگر عفونت نوعی از عفونت‌های قابل انتقال جنسی باشد، این امکان وجود دارد. این مورد بیش‌تر در مردان زیر 40 سالی که از نظر جنسی فعال باشند، رخ می‌دهد. در این مورد عفونت از طریق انجام رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود. در این شرایط شریک جنسی هم باید اقدامات درمانی را انجام دهد. 

خیر، اگر عفونت باکتریایی ناشی از مجاری ادراری باشد، این امکان وجود ندارد. در این مورد خطر ابتلای شریک جنسی وجود ندارد. 

  • آیا در صورت ابتلا، احتمال بچه دار شدن بیمار کاهش پیدا می‌کند؟

اگر در اثر ابتلا به اوریون بیضه و یا توبرکلوزیس اپیدیدیمیت، بیضه کوچک شود، مقدار کم‌تری اسپرم هم تولید خواهد کرد. در موارد نادر، مجاری اپیدیدیم بعد از بروز عفونت مسدود می‌شود و همین مقدار اسپرم یکی از اسپرم‌ها را کم می‌کند. اگر تنها یک بیضه با این وضعیت درگیر شود، شانس پدر شدن بیمار همچنان به قوت خود باقی خواهد بود. 

  • آیا تولید هورمون توسط بیضه‌ی عفونی تولید خواهد شد؟

در بیش‌تر موارد، در تولید اسپرم و هورمون تغییری رخ نخواهد داد. در موارد نادر اما بیضه قادر به تولید تستوسترون یا اسپرم نخواهد بود. در این مورد با پزشک اورولوژیست خود صحبت کنید. 

  • آیا اپیدیدیمیت یا عفونت بیضه منجر به سرطان می‌شود؟

این عفونت‌ها به سرطان ارتباطی ندارند. با این همه در مواردی که بهبودی حاصل نمی‌شود، با معاینه‌ی بالینی پزشک و انجام سونوگرافی عامل ایجاد درد مشخص خواهد شد. بیش‌تر انواع سرطان بیضه بدون درد هستند، ولی درصد کمی از آن‌ها با درد در این ناحیه آغاز می‌شوند. 

شما می‌توانید هرگونه سوال در رابطه با موضوع این مقاله را در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود.

منبع:

urologyhealth.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
83 نظرات
  1. بابک می گوید

    ورم‌وعفونت‌بضه‌ها‌به‌دلیل مصرف‌شیشه‌هم‌میشود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از عوارض رایج و ذکر شده نیست

  2. داود دانش می گوید

    سلام ارز ادب آغای دکتر من دو ماه پیش به علت یی شوخی بیضه هام ضربه خورده بود رفتم پیش دکتر گفت عفونت داره دارو داد یی هفته خوب بود بعد کمکم باز درد گرفت بیضه ام یکم قرمز شده خواهش لطف نموده معلومات نماید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مجددا باید از نظر عفونت بررسی شوید
      جهت معاینه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  3. شهاب می گوید

    سلام من پسر خواهرم تازه ۱۴ ساله شده. متاسفانه یدفعه دل‌درد شد و بعد دو روز عفونت بیضه راست و بعد مصرف دوروز آنتی‌بیوتیک ۵۰۰ میلی گرم گفتن در هلند که باید عمل بشه و بیضه اش درآوردند. ولی در سایت شما اصلا اشاره ای به مرگ بیضه بعلت عفونت وجود نداره. میشه بما کمک کنید و توضیح بدید چرا بیضه سیه شده و خون مرده؟ چرا باید یک عفونت به این سرعت عمل کنه؟؟؟

  4. گمنام می گوید

    سلام. من پسر خواهرم روز پنج شنبه بشدت درد زیر دل داشت و چهار بار بالا آورده و روز دوشنبه برای بار دوم به بیمارستان مراجعه کردیم و آنتی بیوتیک دادن و وضعیت بد بود بیضه قرمز و متورم شده بود. روز چهارشنبه بعد اکو سریع عمل کردن و بیضه رو تخلیه کردن. تمام ما در شوک هستیم تو رو خدا بهمون کمک کنید. بما گفتن بیضه مرده بود. و پیچ هم نخورده بود. شاید عفونت باشه؟!! حالا ما نمیدونیم علت اصلی چیه؟؟

  5. مرتضی می گوید

    اگه بیضه عفونی باشه ، اسپرم هم عفونی میشه
    آیا تولید اسپرم توسط بیضه‌ی عفونی تولید خواهد شد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به نوع عفونت بله ممکن است اسپرم هم آلوده باشد
      بله تولید خواهد شد اما ممکن است کم بشود

  6. محسن می گوید

    سلام چند بار پیام دادم لطفاً راهنمایی کنید رفتم دکتر سونو گرافی گرفت گفت عفونته.بیضه هام خود به خود حرکت میکنن این طبیعیه این حرکت ها

  7. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر ،
    من بیضه سمت راستم کوچیک هست! ولی بیضه سمت چپم بزرگ شده مشکلم چیه ؟آیا با دارو درمان میشود ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا باید معاینه و سونوگرافی از هر دو بیضه انجام شود
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  8. علی می گوید

    سلام یک پسر14ساله ام
    بیضه سمت چپم کمی پایین تراز سمت راستم هست و در منی که خارج میشه از بدنم هم خونی دیده نمیشه.
    وهمچنین حدود یک ماه پیش بالا الت رنگ قرمژی دیدم که بعدا خودش به مرور خوب شد
    اتا یک هفاه پیش یک دفعه ای ی دردی برابیضه ام میمومد بعد سریع خوب میشد
    میشه بگید الان مشکلی دارم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال نگران کننده ای ندارید
      جهت اطمینان خاطر به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  9. محسن می گوید

    سلام .من 34 سالمه.تقریبا یه ماه پیش درد بیضه گرفتم .بیست روز پیش فهمیدم بیضه هام خود به خود حرکت شدید دارن .حرکت دورانی .رفتم دکتر سونوگرافی گرفتم .گفتن عفونته ولی الان با گذشت تقریبا سه هفته همینجور بیضه ها حرکت دورانی دارن و یکم درد و ضعف لطفاً راهنمایی کنین خیلی ترسیدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت معاینه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  10. ممد می گوید

    سلام دکتر ۱۷ سالمه‌ و خیلی خارش‌ و سوزش در بیضه هام هست و هیچ علاعم‌ دیگ ای هم ندارم اگه میشه راهه درمانش رو بگین ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      میتواند قارچ پوستی مطرح باشد
      باید جهت معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید

  11. ناسرمحرا می گوید

    سلام و وقتتون بخیر
    حدودا چند سالی هست ک پوسته بیضه مایع بد بو و چسبناکی ازش خارج میشه خارش و سوزش هم داره
    پیش متخصص هم رفتم گفت ک بخاطر گرم بودن هوا و عرق زیاده.برام وازلین و فلوئوسینولون۰۲۵/برام تجویز کرد و استفاده هم کردم بعد از تموم شدن دارو بازم عفونت برگشت
    اگر میتونید کمکم کنید .ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا عفونت قارچی در اثر تعریق هست
      از لباس زیر نخ‌پنبه استفاده کنید
      شلوار خنک بپوشید
      روزانه با شامپو گوگرد شستشو دهید

  12. امیر پوریوسف می گوید

    سلام خسته نباشید من نانوایی دارم بغل تنور که وایسادم حس میکنم ناحیه بیضه عرق سوز شده الان قرمزی همراه با سوزش داره البته سوزش موقعی هستش که دست میزنم بعد از سوزش داغ میشه یعنی میتونه همون عرق سوز شدن باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در اثر تعریق ممکن است التهاب پوست و عفوتت قارچی رخ دهد

  13. هادی می گوید

    با سلام ببخشید من ۱۸ سالمه و بعد از انزال بیضه سمت راستم درد خیلی زیادی میگیره و تقریبا بعد از ۱ روز دردش کم تر کم تر میشه میخواستم ببینن مشکل چیه و باید چه کار کنن اگر میشه راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به دردی که ذکر کردین بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید و سونوگرافی بیضه انجام شود

  14. پارسا رستگار می گوید

    سلام من ۳۰سالمه بعد از ادرار بیضه سمت راستم متورم میشه و درد میگیره.. صب ک بیدار میشم هیچ دردی ندارم..۲هفته پیش این مشکل واسم پیش اومد ولی خوب شدم…الان بعد از دو هفته..دو روزه ک دوباره این مشکلو دارم…شغلم مبلمانه…گاهی باید مبل بلند کنم..

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی سونوگرافی و ازمایش انجام شود
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  15. مصطفی می گوید

    خوب بود

  16. محمد طاها می گوید

    سلام ۱۵ سالمه. علت خوب نشدن ورم اپیدیدم چیه دکتر هم رفتم سیپروفلاکسین ۵۰۰ هم خوردم نزدیک ۳ هفته ولی کامل خوب نشده بازم ورم داره نزدیک یک ساله اینجوریم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکن مقاومت به دارو باشه و نوع و دوز دارو کافی نباشه
      باید مجددا به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  17. محمد می گوید

    سلام
    مدتی است دو طرف بیضه ترشح مانند است که با دستمال خشک میکنم یا حمام هستم کامل میشورم چیزی شبیه اینکه در تابستان عرق می‌کند.
    به ندرت و خیلی کم پیش آمده خارش داشته است.
    نمیدانم چیست و به کجا بروم.
    وقتی خشکش میکنم احساس میکنم چرب بوده و تمیز شده است.
    درمانش چیست؟
    ممنونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون و خارش مختصر بهتره جهت معاینه به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  18. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید بیضه سمت راست درد کنه نشانه چیست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علل مختلفی مطرحه
      عفونت، فتق و… که نیاز به معاینه داره

      1. ماکان میرزایی می گوید

        سلام من ی مدتی ک بیضه سمت راستم بزرگ شده و بعضی موقع ها درد میگیره

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید و جهت معاینه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  19. Amir می گوید

    عفونت از طریق جنسی به من منتقل شده .سی و پنج سالمه .بعداز چند روز بیضه درد و تورم بیضه سمت چپ فقط بوجود اومده .تورم بیضه در حال حاضر شدید شده و بزرگ .دکتر رفتم و آمپول و آنتی بیوتیک داد و آزمایش خون و ادرار گرفت و نتیجه آن در روزهای آینده میاد .سوال اینه واقعا خیلی خطرناکه این مشکل من .ممکنه راهنمایی بفرمایید استرس شدید دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درمان رو شروع کردین و روند علایمتون رو به بهبودی هست نگران نباشین

    2. ناشناس می گوید

      سلام، بیضه سمت چپم وکشاله ران درد داره دکتور هم رفتم انتی بیوتیک داد درد وورم کم شد اما زمانیکه دارو تمام شد دوباره درد گرفت،

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        میتوانید سونوگرافی از کشاله ران و بیضه ها انجام دهید و به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  20. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر ۳۷سالمه که ۱۴ روز میشه عمل اسکوپلاستی کردم بعد ۱۱ روز سون کشیده شد ناگفته نباش که داخل مسیر ادار چندتابخیه م کشیده شد صبح که پاشدم بضیه سمت چپم به اندازه یک تخم مرغ شده بود از ترسم بادکترم تماس گرفتم که ایشان گفتن بضیه به سمت بالا فیکس کن این کارو کردم که بضیه سمت راستم سنگ شد والا از یک طرف پیشمونم که چرا عمل کردم از یک طرفم نمیتونستم بااین مشکل کنار بیام ممنون میشم شما راهنمایی کنید باید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید توسط پزشکتون معاینه بشین

  21. ناشناس می گوید

    سلام دکتر
    من دیروز یدفعه بیضه هام و مثانم درد گرفت
    و ادرارم کم کم خارج میشه
    این میتونه از چی باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت ادراری مطرحه
      .ازمایش ادرار و کشت ادرار بدین

  22. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دچار عفونت بیضه شدم و رفتم دکتر
    ایشون گفتن که عفونت هست و آنتی بیوتیک تجویز کردن
    میخواستم بدکنم که این عفونت کامل با آنتی بیتویک بر طرف میشه آیا؟
    چون از یک مشاور دیگر که پرسیدم
    گفتن آنتی بیتویک به صورت موقت عفونت رو خشک میکنه و اگر قرص ها رو بزارید کنار دوباره تشدید میشه
    آیا این عمر واقعیته؟
    و گفتن که باید عفونت ریشه ای بر طرف بشه
    و اینطور که من برداشت کردم باید همیشه قرص بخورم
    درسته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر نگران نباشین
      داروها رو مصرف کنید و مجددا معاینه شین

  23. ناشناس می گوید

    سلام دکتر شب به علت قطعی آب کمی سرما خوردم صبح زیر شکمم درد گرفت روز بعد بیضه سمت چپ من ورم کرد پیگیری نکردم.وورم.ازبین.رفت بعد از چند ماه بیضه سمت چپ کوچک شد لطفاً بگویید باید چه کار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایم و شرح حالتون باید جهت معاینه و آزمایش به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  24. Ali می گوید

    بجز اون آسیبی که یک هفته پیش به کشاله ران سمت چپم وارد شد و بعد چند روز خوب شد
    میخواستم بدونم این علائمی که درباره ی اپیدیدیم گفتم میتونه اپیدیدیمت باشه؟
    هیچ دردی و علائمی راجب اپیدیدیمت ندارم
    اما به کشاله رانم ۱ هفته پیش آسیب رسید
    و الان نگاه میکنم اپیدیدم سمت چپ کمی متورم و بزرگتر از سمت راست هست
    و قلمبه شده ولی هیچ درد و مشکلی ام ندارم
    میخواستم بدونم باید چیکار کنم؟
    راهنمایی کنید لطفا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر تورم بیضه یک طرفه دارین باید معاینه و بررسی از نظر فتق و هیدروسل و…بشین
      جهت معاینه به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  25. سهراب می گوید

    سلام دکتر وقت شما بخیر
    عذر میخوام من هفته قبل سرما خوردم و تب و حالت تهوع داشتم، روز بعدش دردی توی بیضه راستم حس کردم تا چندین ساعت و شبش قطع شد و بعد از اون احساس درد توی بیضه چپم داشتم که فرداش خوب شد.
    حالم کمی بهتر شده ولی حس میکنم کیسه بیضه هام شل شده و اصلا میل جنسی ندارم.
    لطفا راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمتون به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  26. شایان می گوید

    با سلام بنده به مدت دو ساله بیضه هام بعد از استحمام بعد از گذشت یک روز حالت چرکی میشوند و واقعا بو بدی میدهند علت چیست واقعا خسته شدم مجبورم واسه برطرف کردن بود بد چرک های بیضه را برطرف کرده و استحمام کنم متخصص اورولوژی رفتم قرص داد یک روز شد دو روز ولی خوب نشدم واقعا علت چیست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت هست ممکن اپیدیدیمیت باشه یا انواعی دیگری از std
      با یکی دو روز مصرف دارو بهبودی حاصل نمیشه ، اگر داروهاتون رو تا انتها مرتب خوردین و خوب نشدین مجدد به پزشکتون مراجعه کنید

    2. Abdulaziz می گوید

      تورم اپیدیدیم ناشی از چی است؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        علل زیادی دارد از جمله عفونت

  27. علیرضا می گوید

    سلام
    انجام رابطه جنسی در زمان مصرف انتی بیوتیک برای عفونت اپیدیدیم اشکال ندارد؟
    یعنی میتونم رابطه داشته باشم
    مشکلی نداره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      موردی ندارد

  28. امیر می گوید

    با سلام خدمت دکتر عزیز
    من حدود ی ماه پیش زیر شکمم و بیضه هام درد خفیفی داشتم تا چند روز بعد رفتم ازمایش ادرار و خون هم دادم دکتر درمانگاه گفتش عفونتی چیزی نداری استراحت کن و بعد چند روز خوب شدم
    حالا باز از امروز باز درد خفیف و مزمنی داره بیضه هام ، بنظرتون از چی میتونه باشه ؟فقط با عرض معذرت
    من رابطه جنسی و خودارضایی نسبتا زیادی داشتم .از این میتونه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله میتونه بخاطر رابطه زیاد باشه
      استراحت کنید و درصورت عدم بهبود سونوگرافی بیضه ها و ازمایش مجدد بدین

  29. علیرضا می گوید

    سلام من یک ورم به شکل خط در زیر بیضه چپم چسبیده به پوست دیدم که با کلی تحقیق فهمیدم مجرای وابران است که ورم کرده است بعد یک میکروسکوپ در خانه دارم با آن فهمیدم اسپرم ها هنوز هستند و تعدادشان زیاد است
    میشه لطف کنید بگید این ورم آیا مشکل ساز هست یا خیر 🙏
    یا در باروری تاثیر دارد یا خیر
    من دوباره گزاشتم این نوشته رو و اصلاح کردم
    ممنون میشم جواب بدید🙏🌹

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر واریکوسل باید بررسی شین و آزمایش سمن آنالیز بدین و سونوگرافی بیضه
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  30. صالح می گوید

    سلام. من ازمایش دادم و ازواسپرم بودم. در صورتی که حس خودم میگه تا چندماه پیش نبودم. در ناحیه کشاله ران و بیضه کمی درد مبهم داشتم که به پزشک اورولوژی قرص لووفلوکساسیت تجویز کرد. ایا احتمال داره بعد از مصرف قرص باروریم برگرده و طبیعی بچه دار شیم؟ اگر نه با عمل مشکل انسداد اپیدیدیم حل میشه؟واگه نمیشه با بیوپسی احتمال بچه دار شدن کمه یا زیاد؟ لطفا راهنمایی کنید بسیار نگرانم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      قرص ارتباطی به اسپرم نداره
      علت آزواسپرمی باید مشخص شه، ژنتیکی هست یا اکتسابی مثل واریکوسل و بر اساس علت درمان شه

  31. محمد می گوید

    سلام ببخشید من بیضه سمت راستم عفونت کرد نزدیک ۲ ماه پیش الان خیلی بهتر شده ورمش تموم شده ودرد زیادی ندارم میخواستم بپرسم که ایا ارضا شدن برام مضر هست یا نه چون خیلی وقته ارضا نشدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خیر

    2. محمدانورخدمتی می گوید

      بیضه راستم درد میکند حدود۴سال میشه دکتر رفتم سنوگرافی داپلرگرفتم دکتر بهم گفت که بیضه ات عفونت الآن از چی داروی استفاده کنم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        باید سونوگرافی بررسی و معاینه شوید
        به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  32. حسن می گوید

    سلام خسته نباشید من هجده سالمه و تقریبا یکسال پیش بیضه سمت چپم شروع به درد کرد بعد از معاینه و سنوگرافی گفتن که عفونته و بعد از مصرف قرص تقریبا شیش هفت ماه مشکلی نداشتم بعد از شیش هفت ماه دوباره بیضه سمت چپم شروع به درد کردن کرد و دوباره سونوگرافی و معاینه گفتن که عفونت و التهابه و بعد از مصرف قرص دردم برطرف شد و الان دوباره دردم شروع شده و مثل قبل بیشتر دستشویی میرم ممنکن میشم کمکم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید جهت معاینه به ارولوژیست مراجعه فرمایید

  33. صالح می گوید

    با سلام، من چند مدته ک بیضه سمت چپم خیلی درد میکنه در حین درد بیضه ام باد هم میکنه وکشاله رانم هم درد میکنه،و وقتی ک میخوام ادرار کنم ادرارم ب صورت یک نواخت نمیاد وزمانی ک ادرام تموم شد یه چند دقیقه بعد ته مانده ادرارم دوباره میاد سوزش ادرارم گاهی اوقات هست گاهی هم نیس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي بديد و توسط متخصص اورولوژيست معاينه شيد تا از نظر اپيديديميواركيت بررسيتون كنن
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  34. مجید می گوید

    درد شدید بیضه سمت راست دارم تو حالت عادی خوبم ولی وقتی وسایل سنگین بلند میکم دردم شروع میشه هم کمرم هم زیر شکمم هم بیضه هام دارو یا کاری که باید انجام بدمو ممنون میشم راهنمای کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد حتما سونوگرافي داپلر انجام بديد و از لحاظ تورشن بررسي شويد

    2. امیر می گوید

      سلام
      من یک هفته درد خفیف در ران پای حس می کنم یک روز در پای راست و روز دیگر در پای چپ که تیر می کشد و حس می کنم سر منشا آن بیضه هایم باشند میشه راهنمایی کنید که باید چه کار کنم ؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام آزمايش ادرار بديد و

        برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  35. امیررضا می گوید

    سلام من چندین ساله شیره تریاک و متادون مصرف میکردم و قبل ازمایش آنالیز اسپرمم هم شیره مصرف کردم و نتیجه ازمایش بد بود مقدار اسپرمم خیلی کم بود و اصلا جهشی نداشتن.آیا علتش میتونه مصرف شیره و متادون باشه؟اگه ترک کنم و دارو مصرف کنم میشه شرایطم به حالت مطلوب برگرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ترياك ميتونه رو تحرك اسپرم ها تاثير بذاره

  36. میلاد جعفری می گوید

    سلام.خسته نباشید.
    من قبلا هرگز به درد بیضه مبتلا نشده بودم.مدتی بود که به درد بیضه دچار شده بودم درد طوری بود که هر دو بیضه رو درگیر کرده بود اما بیضه ها به نوبت دچار درد میشدن و همزمان هر دو درد نمیگرفتن.درد بیضه ها شدید نبود و جلوی کار های روزانه رو نمیگرفت.حدود یک ماه و نیم پیش به متخصص اورولوژی مراجعه کردم و بعد از معاینه ی فیزیکی گفتن که هیچ مشکلی نداری و برای درد قرص ملوکسیکام برام نوشت و یه آزمایش عفونت در ادرار و خون که هیچ عفونتی نداشتم.درد تقریبا از بین رفت تا چند روز پیش که دوباره درد به سراغم اومده اما خیلی کمتر از دفعه اول.
    1=درد و احساس داغی در کیسه ی بیضه بیشتر در سمت چپ احساس میکنم ولی هیچ قرمزی یا تورمی نداره و هنگام لمس کمی داغتر از قسمت راست هست.درد شدت خیلی زیادی نداره
    2= وقتی سر پا هستم یا راه میرم درد یا احساس داغی وجود نداره و فقط زمانی که روی صندلی هستم احساس داغی و درد میکنم
    آیا ممکنه به عفونت اپیدیدیم دچار شده باشم؟ چه دارویی لازمه مصرف کنم؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عفونت خيلي دردش شديده و با تب و لرز همراهه
      اين ممكنه واريكوسل باشه
      بهتره سونوگرافي از هر دوتا بيضتون بديد

      1. میلاد جعفری می گوید

        ممنون از پاسختون.راستش من از پزشک خواستم که سونوگرافی انجام بدم اما گفتن هیچ احتیاجی ندارم و معاینه ام هیچ گونه واریکوسلی رو نشون نمیده.
        ممکن هست منشا دردم از کمر باشه؟چون من ساعات زیادی رو پشت صندلی هستم و همین امر گاهی اوقات باعث درد (نه چندان زیاد)در کمرم میشه.
        آیا لازم هست داروی خاصی بخورم یا روشی برای کاهش درد هست؟؟
        (من ۲۴ سالم هست)

      2. احمد می گوید

        سلام بیضه چپ نزدیکه ۶ ماه میشه که ورم کرده سونوگرافی گرفتم گفتن عفونت هست قورس بم دادن ولی تا الان خوب نشده

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بايد مجددا توسط متخصص اورولوژي معاينه شويد و سونوگرافي مجدد انجام بديد

      3. fardeen می گوید

        سلام چند وقت هست که مصرف حشیش رو کنار گذاشتم اما بیضه هام درد میکنه برای این موضوع دکتر هم رفته بودم و دلیلش مصرف حشیش بود دارو هم گرفته بودم خوب بودم اسم دارو یادم نمیاد و نسخه رو هم گم کردم ممنون میشم کمکم کنید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بايد توسط متخصص اورولوژي ويزيت شيد
          لطفا

          برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر