از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم؟

«از چند ماهگی می‌توانم به کودکم آب و غذا بدهم؟» یکی از سوالاتی که مادرانی که به تازگی صاحب فرزندی شده‌اند می‌پرسند، همین مورد است. البته زمان شروع غذای کمکی نوزاد در زیر 6 ماه، شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. گاهی مادرها اصطلاحا برای زودتر به غذا افتادن کودکشان عجله دارند اما گاهی هم ترجیح می‌دهند که تغذیه تکمیلی فرزندشان را به تعویق بیاندازند. همین ابتدا باید بگوییم که در زمینه تغذیه نوزاد اول با دکتر هماهنگ کنید و بعد شروع کنید؛ در این رابطه لازم است بدانید که دیر یا زود شروع کردن تغذیه تکمیلی نوزاد ممکن است برای او مشکل ایجاد کند.  

در این مقاله به تفصیل درباره‌ی این که از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم صحبت خواهیم کرد.

از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم؟

در پاسخ به این سوال باید د رباره موضوع غذا دادن به کودک از 6 تا 12 ماهگی بگوییم. باید بدانید که کودک برای رشد سالم، قوی‌شدن و تکامل عقلی هر روز به مواد غذایی نیاز دارد. حول و حوش 6 ماهگی، رشد کودک سریع شده و بیش‌تر از هر زمان دیگری در زندگی نیاز به انرژی و مواد مغذی زیادی دارد.

از چند ماهگی نوزاد غذا می‌خورد؟ پاسخ این سوال از ابتدا اینطور بوده که در 6 ماهگی، تغذیه با شیر مادر به عنوان یک منبع حیاتی مواد مغذی باید ادامه داشته باشد‌، اما به تنهایی کافی نیست. در این سن باید غذای کمکی شروع شود تا همراه با شیر مادر نیازهای رشدی کودک تامین شود.

اولین غذاهای کمکی بعد از تغذیه با شیر مادر و یا بین دفعات شیردهی باید به کودک داده شود‌. به این روش کودک شیر کافی را دریافت خواهد کرد.

زمانی غذای کمکی را شروع کنید که کودک بیمار نباشد. زمانی که کودک شروع به راه رفتن با دست و پا می‌کند، مرتب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر رفته و در این بین مرتب دست خود را وارد دهانش می‌کند و همین احتمال انتقال آلودگی‌ها را به بدن و بیمار شدن کودک را افزایش می‌دهد. پیش از آماده سازی غذا و پیش از غذا خوردن دستان خود و کودک را شسته و به این روش از بیمار شدن کودک جلوگیری کنید.

البته پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با پزشک متخصص اطفال در تهران یا دیگر شهرهای ایران در این مورد مشورت کنید.

از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم؟

اولین غذا برای شروع غذا دادن به نوزاد باید چگونه باشد؟

زمانی که کودک 6 ماهه است، او به تازگی در حال یادگیری جویدن است‌. بنابراین اولین غذای کمکی باید نرم بوده تا کودک بتواند به راحتی آن را قورت دهد. غذاهایی مانند پوره، حریره، سبزیجات و میوه‌های له شده مناسب هستند.

چگونه متوجه شویم که حریره زیادی آبکی نبوده و مواد مغذی مورد نیاز کودک را دارد؟

درباره حریره یا غذای خانگی نوزاد به موراد زیر توجه داشته باشید:

  • برای اینکه حاوی مواد مغذی کافی باشد باید تا زمانی که غلظت آن به حدی برسد که از قاشق جدا نشود به پختن آن ادامه داد.
  • زمانی که کودک علائم گرسنگی را نشان می‌دهد، برای مثال مرتب دست خود را وارد دهانش می‌کند، به کودک غذا بدهید.
  • دوبار در روز بعد از اینکه دستان خود را شستید، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذای نرمی که آماده کرده‌اید را به کودک بدهید. در این سن معده‌ی کودک بسیار کوچک است و در هر وعده فقط می‌تواند مقدار کمی غذا دریافت کند
  • مزه‌ی غذای جدید ممکن است برای کودک تعجب آور باشد. به او زمان بدهید که به این غذاها و مزه‌ها عادت کند. صبور باشید و کودک را مجبور به خوردن نکنید. به نشانه‌های سیری توجه کنید و در آن زمان دست از غذا دادن به نوزاد بردارید.
  • به محض اینکه کودک رشد می‌کند، معده‌ی او هم رشد کرده و بزرگ‌تر شده و در نتیجه در هر وعده غذایی می‌تواند مقدار غذای بیشتری بخورد.

تغذیه‌ی کودک ۶ تا ۸ ماهه

از 6 تا 8 ماهگی کودک می‌تواند 2 تا 3 بار در روز به اندازه نصف پیمانه غذای نرم دریافت کند. در این سن کودک قادر به خوردن هر چیزی به جز عسل است. عسل تا یک سالگی نباید در رژیم غذایی کودک قرار بگیرد. در این سن میان وعده‌های سالم مانند میوه له شده را می‌توان بین وعده‌های اصلی به کودک داد. در این سن علاوه بر زیاد کردن مقدار غذای کمکی باید به تغذیه با همان مقدار شیر مادر هم ادامه داد. 

تغذیه کودک 9 تا 11 ماهه 

از 9 تا 11 ماهگی، کودک ۳ تا ۴ بار در روز می‌تواند نصف پیمانه غذا و یک میان وعده سالم یا اسنک دریافت کند. در این سن غذاهای نرم را می‌توان به جای له کردن به قطعات کوچک تقسیم کرد. حتی می‌توان به کودک اجازه داد که خود با انگشتانش غذا را به دهان ببرد. هر زمانی که کودک احساس گرسنگی کرد، تغذیه را با شیر مادر ادامه دهید.

هر وعده‌ی غذایی علاوه بر اینکه باید سرشار از مواد مغذی باشد، باید به گونه‌ای تهیه شود که خوردن آن برای کودک راحت هم باشد.

غذاها باید سرشار از انرژی باشد. پس به جز غلات و سیب زمینی کودک باید مقادیر کافی از حبوبات و دانه‌ها و مقدار کافی از روغن‌ها و چربی‌های پر انرژی، غذاهای حیوانی مانند فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید و ماهی را به صورت روزانه دریافت کند. 

با دادن غذاهای متنوع به کودک، شانس این را به او می‌دهید که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

اگر کودک از خوردن غذای جدید سرباز می‌زند یا اینکه آن را به بیرون تف می‌کند، او را مجبور به خوردن ادامه غذا نکنید. چند روز بعد دوباره امتحان کنید. می‌توانید آن غذا را با غذای مورد علاقه‌ی کودک مخلوط کرده و یا مقدار کمی از شیر مادر را روی آن بریزید.

شروع غذای کمکی نوزاد

تغذیه کمکی کودکانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنند: 

اگر نوزاد شیر مادر مصرف نمی‌کند، او نیاز به این دارد که بیش‌تر غذا بخورد. از طرفی دیگر برای اینکه نیاز بدن به مواد مغذی تامین شود، باید روی دیگر غذاها مانند فرآورده‌های لبنی تاکید بیشتری شود.

  • از 6 ماهگی تغذیه با غذاهای کمکی و کمکی را در رژیم غذایی کودک قرار دهید. این مقدار غذا دقیقاً مساوی با همان مقداری است که نوزادان تغذیه کننده با شیر مادر مصرف می‌کنند. به اندازه دو تا سه قاشق غذای نرم و پوره شده در روز شروع کنید و ۴ بار با این مخلوط کودک را تغذیه کنید. این مقدار غذا تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین خواهد کرد.
  • از ۶ تا ۸ ماهگی، ۴ بار در روز کودک به نصف پیمانه غذای نرم شده به علاوه‌ی یک میان وعده‌ی سالم نیاز دارد.
  • از ۹ تا ۱۱ ماهگی، ۴ تا ۵ بار در روز کودک باید نصف پیمانه به علاوه دو میان وعده سالم دریافت کند.

 تغذیه کودکان ۶ تا ۱۲ ماهگی

به توصیه پزشکان، بهترین روال برای تغذیه کودکان بین 6 تا 12 ماهگی به ترتیب زیر است:

  • بعد از ۶ ماهگی، شیر مادر هنوز اصلی‌ترین منبع انرژی و مواد مغذی کودک است ولی غذاهای کمکی هم باید در این سن به رژیم غذایی کودک اضافه شود.
  • نوزاد معده‌ی کوچکی دارد و باید مقدار کمی از مواد غذایی مفید نرم شده را به صورت مکرر در طول روز دریافت کند.
  • علاوه بر غلات و دانه‌ها، انواعی از غذاهای حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی و گوشت پرندگان به علاوه میوه‌ها و سبزیجات هر روز باید به کودک داده شوند.

ازچندماهگی به نوزادغذای کمکی بدهیم

برنامه تغذیه نوزادان را جدی بگیرید!

اولین پایه‌های بنیه کودکان در همان ماه‌های اولیه شکل می‌گیرد. هرگونه قصور یا بی‌توجهی ممکن است روی بزرگسالی فرزند نوپایتان تاثیر می‌گذارد. اگر همچنی دغدغه‌ای دارید، بهتر است همین حالا با استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی پلتفرم دکتردکتر نوبت پزشک متخصص اطفال را برای نزدیک ترین تاریخ ممکن، رزرو کنید.

در انتها اگر سواالی دارید، می‌توانید از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید. همچنین می‌توانید تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

whattoexpect

unicef

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. شیما می گوید

    با سلام و وقت بخیر
    از هفته اول ۶ ماهگی باید فرنی داد یا نه پایان ۶ ماهگی
    یعنی یه روز بعد واکسن ۶ ماهگی میشه شروع کرد یا نه
    ممنون میشم راهنمایی کنید !؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور کلی از بعد واکسن و پایان ۶ ماهگی
      اما در برخی موارد در صورت عدم وزنگیری و… با تشخیص پزشک میتواند زودتر شروع کرد

  2. شاهان می گوید

    من نمیدونم ۶ ماهش که تموم شد باید بهش فرنی بدم یا وقتی رفت توی ۶

  3. ناشناس می گوید

    سلام بخاطر خدا جواب این سوال رو بدید پنج ماه یک روز غذا بدهم به کودک یا شش ماه ویک روز

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور روتین ۶ ماه و یک روز

  4. سمیرا آمان الله پور می گوید

    سلام من میخوام بچه وارد پنج ماهگی بشه بهش روزی ۳ بار فرنی بدم نظره شما چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به نمودار رشدش داره
      اما ابتدا با روزی یکبار و مقدار کم شروع کنین
      و هر ۲ هفته مقدارشو بیشتر و تعدادشو کم کم زیاد کنین

  5. ناشناس می گوید

    سلام ببخشیداز۵ماهگی می توانیم به نوزاد میوه ی له شده وفرنی وحریره ی بادام وغذای کمکی بدهیم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از ٦ ماهگي ميشه
      اما بايد كم كم ميوه ها را اضافه كنيد لطفا p> برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اطفال مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر