بارداری خارج از رحم؛ پدیده‌ای تلخ اما قابل‌کنترل

حاملگی خارج رحمی چیست و چگونه می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد؟ متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها خانم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بارداری خارج از رحم است؛ پدیده‌ای که معادلات را برهم می‌زند. اگر باردار هستید و علائم این مشکل را در خود می‌بینید یا قصد بارداری دارید، حتما به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.

اما در نگاه نخست باید بدانیم که حاملگی خارج رحمی به چه حالتی گفته می‌شود، در ادامه ابن مطلب از مجله دکتردکتر به علل و علائم آن خواهیم پرداخت.

بارداری خارج از رحم چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

سازوکار بارداری به این‌صورت است که با یک تخمک لقاح یافته در رحم مادر شروع می‌شود. اگر بارداری در حالت نرمال باشد، تخمک لقاح‌یافته به دیواره‌ رحم متصل می‌شود. اما در بارداری خارج رحمی (ectopic pregnancy) تخمک جایی خارج از حفره‌ رحم لانه‌گزینی و رشد خواهد کرد‌.

در بیشتر مواقع بارداری خارج رحمی در لوله فالوپ رخ می‌دهد. لوله‌ فالوپ راه ارتباطی بین تخمدان و رحم است و تخمک در آن حرکت می‌کند‌. این نوع از بارداری خارج رحمی، بارداری لوله‌ای (tubal pregnancy) نیز نامیده می‌شود. 

گاهی هم بارداری خارج رحمی در سایر نقاط بدن مانند تخمدان، حفره‌ شکمی یا بخش پایینی رحم یا گردن رحم رخ می‌دهد.

این نوع از بارداری به صورت طبیعی پیش نمی‌رود. در این نوع از حاملگی، تخمک لقاح یافته دوام نمی‌آورد و بافت تشکیل شده اگر بدون درمان رها شود، ممکن است باعث بروز خون‌ریزی‌های مرگبار شود.

حاملگی خارج از رحم چیست

علائم بارداری خارج رحمی 

مادر ممکن است در ابتدا متوجه‌ هیچ‌گونه علامتی نشود. با این همه، برخی از زنانی که بارداری خارج رحمی داشته‌اند، علائم ابتدایی یا علائم بارداری خارج از رحم همچون فقدان قاعدگی، تحریک‌پذیری سینه‌ها یا تهوع را تجربه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این نوع از بارداری بیشتر توسط پزشک و در آزمایش‌ها مشخص می‌شود.

در این شرایط نتیجه تست بارداری ممکن است مثبت باشد. ولی با همه‌ این‌ها این نوع بارداری نمی‌تواند به صورت طبیعی ادامه پیدا کند. زمانی که تخمک لقاح یافته در مکان نامناسب رشد می‌کند، علائم و نشانه‌ها قابل توجه‌تر خواهند بود.

اما در ادامه، علائم مختلف آن را دسته‌بندی و معرفی خواهیم کرد:

علائم اولیه‌ بارداری خارج رحمی

در مرور راهنمای بارداری باید بدانید که اغلب، نشانه‌های اولیه‌ی بارداری خارج رحمی خونریزی سبک از واژن و درد پهلو و لگن است. اگر خون از لوله‌ فالوپ نشت کرده باشد، فرد ممکن است دچار درد شانه شده و یا نیاز فوری به دفع مدفوع داشته باشد.

علائم اختصاصی بارداری خارج رحمی به جایی که خون جمع شده و نوعی از رشته‌های عصبی که تحریک شده‌اند بستگی دارد.

علائم اورژانسی بارداری خارج رحمی

اگر تخمک لقاح یافته به رشد خود در لوله‌ فالوپ ادامه دهد، حتی می‌تواند باعث پاره شدن این لوله‌های رحمی شود. در این شرایط احتمال خونریزی شدید شکمی وجود دارد. علائم اورژانسی تر شامل سبکی سر قابل توجه، از حال رفتن، غش و شوک است.

دلیل حاملگی خارج از رحمی 

بارداری لوله‌ای که شایع‌ترین نوع بارداری خارج رحمی است، زمانی رخ می‌دهد که تخمک لقاح یافته در میانه‌ مسیر خود به سمت رحم، به دلیل آسیب در اثر التهاب لگن یا تغییر شکل و ساختار لوله‌ فالوپ در آن گرفتار می‌شود. از طرفی دیگر عدم تعادل هورمونی و رشد غیر طبیعی تخمک لقاح یافته هم در بروز این نوع از بارداری موثر هستند.

چه افرادی بیشتر درگیر حاملگی خارج از رحم می‌شوند؟

بعضی از بانوان به دلیل دارا بودن شرایط خاصی که حتی گاهی در به‌وجود آمدنشان نقشی دارند، بیشتر از همه مستعد سقط جنین و حاملگی خارج از رحم هستند.

عواملی که خطر بروز این نوع حاملگی را بیش‌تر می‌کند، عبارتند از:

  • سابقه‌ داشتن بارداری خارج رحمی؛ اگر پیش‌تر این نوع از حاملگی را تجربه کرده‌اید، احتمال بروز دوباره‌ آن بیش‌تر خواهد بود.
  • التهاب یا عفونت؛ بیماری‌های قابل انتقال آمیزشی همچون سفلیس و سوزاک باعث بروز عفونت در لوله‌های رحمی و دیگر اندام‌های نزدیک شده و در نتیجه خطر بروز بارداری خارج رحمی افزایش خواهد یافت.
  • درمان‌های ناباروری؛ نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خطر حاملگی خارج از رحم در ivf
    در زنانی که تحت درمان حالگی با بارداری با لقاح رحمی آی‌وی‌اف ivf یا سایر درمان‌های مشابه قرار می‌گیرند بیشتر از سایر زنان است. از طرفی دیگر ناباروری هم خطر بروز بارداری خارج رحمی را افزایش خواهد داد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی همچون اندرومتیوز
  • جراحی لوله‌های رحمی؛ حاملگی خارج از رحم بعد از بستن لوله یکی از اتفاقات قابل پیشبینی برای کسانی است که لوله‌های خود را اصطلاحا بسته‌اند. گاهی برای اصلاح لوله‌های رحمی مسدود یا آسیب‌دیده، نیاز به انجام جراحی وجود دارد. این نوع جراحی‌ها خطر بارداری خارج رحمی را افزایش خواهند داد.
  • برخی روش‌های پیشگیری از بارداری؛ احتمال بارداری در صورت استفاده از یکی از ابزارهای پیشگیری از بارداری داخل رحمی یا آی یو دی (IUD) بسیار کم است. اما اگر در صورت استفاده از آی یو دی بارداری رخ دهد، به احتمال زیاد از نوع بارداری خارج رحمی خواهد بود. توبکتومی (tubectomy) یا بستن لوله‌های رحمی (Tubal ligation) یک روش دائمی جلوگیری از بارداری است ولی در موارد کمی ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد. در صورتی که فردی علی‌رغم توبکتومی باردار شود، خطر بروز بارداری خارج رحمی افزایش پیدا می‌کند.
  • سیگار کشیدن؛ سیگار کشیدن درست پیش از بارداری خطر بروز حاملگی خارج رحمی را افزایش خواهد داد. هر چه فرد سیگار بیش‌تری بکشد، خطر بالاتر خواهد رفت.

پیشگیری حاملگی خارج از رحم

عوارض و خطرات ناشی از بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی می‌تواند باعث پاره شدن لوله‌های رحمی شود. اگر لوله‌های فالوپ آسیب دیده درمان نشوند، یک خونریزی شدید رخ خواهد داد که سلامت و زندگی فرد را تهدید خواهد کرد. همچنین‌ممکن است در آینده شانس باروری فرد کاهش پبدا کند.

پیشگیری از بارداری‌های خارج رحمی چگونه ممکن است؟

راهی برای جلوگیری از این نوع بارداری وجود ندارد، اما اقدامات زیر خطر بروز آن را کاهش خواهند داد:

  • محدود کردن تعداد شریک‌های جنسی یا استفاده از کاندوم در طی رابطه‌ی جنسی خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی قابل انتقال و در نتیجه بیماری التهابی لگن را کم خواهد کرد.
  • سیگار نکشید و اگر سیگاری هستید پیش از اقدام به بارداری ترک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هرگونه علائم و نشانه‌های اولیه بارداری خارج رحمی باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی آغاز شود. این علائم و نشانه‌های اولیه عبارتند از:

  • درد شدید شکم، پهلو یا لگن به همراه خونریزی واژن
  • سبکی سر یا از حال رفتن
  • درد شانه

لازم به ذکر است که سقط جنین در حاملگی خارج از رحم غیرقابل وقوع است.

پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

در صورت عدم نیاز به انجام اقدامات سریع درمانی و اگر بارداری خارج رحمی فرد هنوز تایید نشده باشد، پزشک علائم فرد و سابقه پزشکی او را بررسی خواهد کرد. ممکن است سوالات زیادی در مورد چرخه قاعدگی، باروری و وضعیت کلی سلامتی پرسیده شود.

تشخیص بارداری خارج رحمی

معاینه لگن برای تشخیص نواحی درد، تحریک پذیری و یا وجود توده در لوله فالوپ و تخمدان کمک می‌کند. توجه کنید که پزشک با معاینه قادر به تشخیص بارداری خارج رحمی نیست. برای این کار نیاز به آزمایش خون و سونوگرافی وجود دارد.

آزمایش حاملگی 

برای تایید حاملگی آزمایش خون آزمایش BhcG یا همان گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin (HCG)) تجویز می‌شود‌. این هورمون در دوران بارداری در خون افزایش پیدا می‌کند.

آزمایش خون ممکن است تا زمانی که سونوگرافی خارج رحمی را تایید کند، هر چندین روز یکبار تکرار شود‌. معمولاً ۵ تا ۶ هفته بعد از لقاح سونوگرافی انجام می‌شود

سونوگرافی

سونوگرافی از طریق واژن یا سونوگرافی ترانس واژینال (transvaginal ultrasound) به پزشک اجازه می‌دهد که مکان دقیق بارداری را مشاهده کند. برای انجام این نوع از سونوگرافی یک وسیله‌ی چوب‌دستی مانند داخل واژن قرار می‌گیرد.

این وسیله از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیقی از رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ استفاده کرده و بعد تصاویر را به یک مانیتور می‌فرستد.

در سونوگرافی شکمی، پروب روی شکم فرد حرکت داده می‌شود. از این روش برای تایید بارداری و یا ارزیابی خونریزی داخلی استفاده می‌شود.

دیگر آزمایش‌های خون

یک آزمایش خون کامل، برای بررسی کم‌خونی و یا دیگر علائم از دست دادن خون گرفته می‌شود. اگر بارداری خارج رحمی فرد تایید شده باشد، لازم است که نوع گروه خونی فرد هم مشخص شود، چرا گاهی در این شرایط فرد نیاز به پیوند خون خواهد داشت.

بارداری خارج از رحم

درمان بارداری خارج رحمی 

تخمک لقاح یافته به صورت طبیعی بیرون از رحم قادر به رشد نیست. برای پیشگیری از عوارض و مشکلات مرگبار، لازم است که بافت ایجاد شده‌ حاصل از بارداری خارج رحمی از بدن خارج شود.

با توجه به علائم فرد و این‌که چه زمانی این نوع حاملگی تشخیص داده شده باشد، برای درمان از دارو، جراحی لاپاروسکوپیک یا جراحی شکمی استفاده می‌شود.

درمان دارویی حاملگی خارج رحمی

بارداری خارج رحمی در مراحل ابتدایی، بدون خونریزی غیر قابل کنترل معمولاً با تجویز دارویی به نام متوترکسات (methotrexate) درمان می‌شود. این دارو جلوی رشد سلولی را گرفته و سلول‌های جدید ایجاد شده را حل می‌کند. 

این دارو به صورت تزریقی به فرد داده شده و بسیار مهم است که قبل از استفاده از این دارو، حتماً بارداری خارج رحمی تایید شده باشد.

بعد از تزریق دارو، پزشک برای بررسی موثر بودن درمان یک آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسان تجویز می‌کند. نتیجه‌ی این آزمایش مشخص می‌کند که آیا فرد به داروی بیش‌تری نیاز دارد یا خیر.

بارداری خارج از رحم و لاپاروسکوپی درمانی

سالپنژکتومی (salpingectomy) و سالپنژستومی (Salpingostomy) برای درمان برخی از بارداری‌های خارج رحمی استفاده می‌شود‌. در این روش یک برش کوچک در شکم در نزدیکی ناف ایجاد می‌شود. بعد از آن پزشک از یک لوله باریک که سر آن به دوربین و نور مجهز شده برای دیدن داخل لوله‌های رحمی استفاده می‌کند.

در سالپنژستومی، محصولات بارداری خارج رحمی خارج شده و لوله به حال خود رها می‌شود تا به خودی خود التیام پیدا کند. در سالپنژکتومی اما محصولات ناشی از  بارداری خارج رحمی و لوله فالوپ هر دو با هم از بدن خارج می‌شوند.

اینکه کدام روش انجام شود، به مقدار خونریزی و آسیب وارد شده و اینکه لوله تا چه مقدار دچار پارگی شده، بستگی دارد. از طرفی دیگر بررسی می‌شود که آیا لوله فالوپ ساختار طبیعی دارد و یا اینکه نشانه‌هایی از آسیب قبلی در آن وجود دارد یا خیر.

جراحی اورژانسی برای درمان بارداری خارج رحمی

اگر بارداری خارج رحمی باعث خونریزی شدید شود، فرد به جراحی اورژانسی نیاز خواهد داشت. این جراحی یا به روش لاپاراسکوپی رحم و تخمدان و یا از طریق ایجاد شکاف در شکم یا لاپاراتومی انجام می‌شود.

در برخی از موارد، امکان حفظ لوله فالوپ وجود دارد. اما معمولاً اگر لوله فالوپ دچار پارگی شده باشد باید به صورت کلی از بدن خارج شود.

مراقبت‌های بعد از حاملگی خارج رحمی 

از دست دادن بارداری، حتی اگر فرد مدت بسیار کوتاهی باردار باشد، اثرات بد و ویرانگری روی فرد خواهد داشت‌. 

فرد باید به خود زمانی برای هضم و پذیرش موضوع و سوگواری بدهد. در مورد احساسات خود صحبت کرده و به خود اجازه دهید تا آن‌ها را به صورت کامل تجربه کنید.

از شریک زندگی، دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید. از طرفی دیگر شرکت در گروه‌های حمایتی و یا شرکت در جلسات تراپی با حضور روانشناس تا حدود زیادی کمک کننده خواهد بود. 

بسیاری از زنان درگیر با بارداری خارج رحمی در آینده بارداری‌های سالم و بدون مشکلی خواهند داشت. بدن زنان به صورت طبیعی دو لوله فالوپ دارد، اگر یکی از این لوله‌ها آسیب ببیند یا برداشته شود، تخمک با اسپرم در لوله‌ی دیگر برخورد کرده و سپس تخمک لقاح یافته از این طریق به سمت رحم حرکت خواهد کرد.

اگر هر دو لوله فالوپ آسیب دیده و در نهایت از بدن خارج شوند، می‌توان از روش لقاح خارج رحمی استفاده کرد. در این روش تخمک‌های بالغ در آزمایشگاه بارور و لقاح داده شده و سپس درون رحم لانه گزینی خواهند شد.

بالا رفتن ریسک حاملگی خارج از رحم

اگر فرد پیشتر از یک بارداری خارج رحمی را تجربه کرده باشد، شانس تکرار دوباره آن افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید دوباره باردار شوید باید منظم پزشک را ملاقات کنید. آزمایش خون برای تمامی زنانی که سابقه بارداری خارج رحمی دارند تجویز می‌شود. علاوه بر این آزمایش‌ها، سونوگرافی هم به پزشک کمک می‌کند تا بروز بارداری خارج رحمی را در مراحل اولیه تشخیص دهد‌‌.

درمان حاملگی خارج از رحم

به عنوان بیمار، آگاهی از وضعیت بارداری خارج از رحم مهم است…

بهتر است که پیش از ملاقات با پزشک، سوالات خود را یادداشت کنید:

  • چه نوع تست‌هایی باید انجام دهم؟
  • راه‌های درمان چیست؟
  • شانس من برای داشتن یک بارداری سالم در آینده چه قدر است؟
  • کی می‌توان دوباره اقدام به بارداری کرد؟
  • در صورت بارداری دوباره نیاز به انجام درمان‌های تخصصی خاصی است؟

به غیر از این سوالات، اگر سوال یا ابهامی دیگری دارید حتماً با پزشک خود در میان بگذارید. برای مشاوره و ملاقات با پزشک هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید را با ما و دیگر خوانندگان مجله پزشکی دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

mayoclinic

سوالات متداول بارداری خارج از رحم

خیر. جنین در این نوع از بارداری نمی‌تواند زنده بماند.

خیر. در پاسخ به این سوال که آیا حاملگی خارج از رحم تست مثبت می‌شود یا نه باید بگوییم که این آزمایش برای این مشکل قابل استناد نیست و باید آزمایش خون و سونوگرافی واژینال انجام شود.

بله. یکی از راه‌های تشخیص بارداری خارج از رحم، آزمایش خون بتا است.

نه لزوما. با این که در بیشتر موارد بارداری به این صورت منجر به سقط شده اما در مواردی با نظارت صحیح و تحت نظر گرفتن مداوم مادر، جنین حفظ شده است.

بله. بر اثر پارگی لوله فالوپ، خون‌ریزی و لکه بینی اتفاق می‌افتد.

علائم حاملگی خارج از رحم در هفته‌های 6 و 7 خود را نشان می‌دهند اما به‌صورت کلی، از هفته 6 تا هفته 16 بارداری جنین بیشتر دوام نخواهد داشت.

خیر. اگر کنترلی روی شرایط نباشد و درمان سریع‌تر صورت نگیرد، بر اثر درد شکمی و خونریزی واژینال ممکن است مادر هم از بین برود.

بله. حالت تهوع یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این مورد است.

بله. به دلیل پاره شدن لوله فالوپ، خونریزی واژینال در مادر رخ می‌دهد.

 بیشتر بانوان باردار در هفته‌های 6 و 7 بارداری اولین نشانه‌ها را می‌بینند اما گاهی این مورد تا هفته 12 نیز طول می‌کشد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
55 نظرات
  1. سارا می گوید

    سلام ببخشید من علائم بارداری خارج از رحم دارم ولی بعد گذشت یه ماه هر سری تیتر بتا دادم منفی بوده تا ۲۰ مهرم تو سونو واژینالام چیزی ندیدن باید میشه بهم بگید چیکار کنم؟🥺خیلی نگرانم سمت تخمدان راست تیر میکشه
    سردرد کتف درد تهوع و دل درد و درد لگن دارم
    مهر با پرژسترون خونریزی پریودی داشتم بعد دکتر سیبل داد اونم مصرف کردم ولی هنوز دردا ادامه داره و شکمم نبض میزنه

  2. مونا صادقی می گوید

    سلام وقت بخیر من بعد پریودم نزدیکی داشتم و قرص ال دی هم تا ۲۵ روز خوردم بعد قطع کردن قرص پریود شدم روز اول لکه میومد روز دوم خیلی شدید بوده و روز سوم تموم شدم حالت تهوع هم چند وقته دارم آیا میشه علائم حاملگی خارج از رحم یا از داخل رحم باشه لطفا پاسخ بدهید نگرانم خیلی

  3. سپیده می گوید

    سلام سونو واژینال دادم نوشته تو ادنکس چپ ناحیه اکوژن به قطر ۱۹ mmبتا هر ۴۸ ساعت یکبار انجام دادم به ترتیب ۴۶۵-۶۵۴-۷۴۶
    خونریزی دارم ۱۵ روز هی زیاد میشه قطع میشه و لک بینی
    به نظرتون صبر کنم بتا بدم یا بستری بشم
    چون گفتن باید بستری بشی چک کنیم تیتر رو
    خودم گفتم آزمایش تیتر میدم هر ۴۸ ساعت میام نزدیکه بیمارستان
    حالا استرس دارم کت لوله نترکه

  4. اتنا حاکی می گوید

    سلام
    تو سونو رحم و تخمدانم یه کیست داشتم که دکتر نوشته کیست درمویید با مرکز یعنی یه چیزی داخلش
    ولی شک داشت میگفت شاید حاملگی خارج از رحم باشه
    ولی من پریودم منظم واسه همین نوشت کیست درمویید
    میخاستم بدونم کیست درمویید مرکز داره یعنی تو عکس یه دایره مشکی وسطش یه تیکه سفید

  5. اتنا حاکی می گوید

    سلام من ماه پیش رابطه داشتم
    دوره بعدی قاعدگی ام سر وقت خودش اتفاق افتاد
    الان ۵ روز که از قاعدگی گذشته
    ولی پهلو و شکمم یه دردای خفیفی داره
    ممکن خارج از رحم باردار باشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر پریود بعد از رابطه سر موعد رخ داده و کاملا مثل همیشه بوده بعیده

      1. اتنا حاکی می گوید

        ممنونم

  6. افسانه اللهیاری می گوید

    سلام من 20خردادپریودشدم و1تیرقرص اورژانسی خوردم بعدخوردن قرص بایدپریودمیشدم یه هفته بعدش ولی نشدم دوبارم بی بی زدم منفی شد آزمایش خون دادم گفتم درصدش 66پایینه احتمالا خارج از رحم باشه ولی زیرشکمم کمرم سینه هام بشدت در می‌کنه احتمال داره ک بارداربشم یانه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به عدد بتا اج سی جی باید مجدد ازمایش انجام و درصورت نیاز سونو واژینال انجام شود
      به متخصص زنان مراجعه کنید

  7. افسانه اللهیاری می گوید

    سلام من20خردادپریودشدم 1تیرقرص اورژانسی خوردم امروزم 20تیره پریودنشدم دوبارم بی بی زدم منفی شده ولی آزمایش خون دادم گفتن درصدش66کمه انگاری بارداری توشکه.امکانش هست بارداربشم یاخارج رحم باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله هر دو ممکن هست
      باید ازمایش مجدد bhcg و سونوگرافی بدین
      جهت بررسی به متخصص زنان مراجعه کنید

  8. سوفیا می گوید

    سلام. ۲۷سالمه ۱۵ روز پیش با نامزدم رابطه مقعدی داشتم واب منی رو داخل مقعدم ریختن… همون شب لکه بینی داشتم و تا س روز خونریزی واژن و پریود شدم درصورتی ک ۱۰ روز مونده بود از پریودیم . الان زیر شکمم و مهره اخر کمرم درد دارم ایا احتمال بارداری خارج رحمی یا کلا بارداری وجود داره؟ واینکه چه ازمایشی بدم تشخیص دقیق داده بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درد زیرشکم دارین میتونین در صورتی که موعد پریودتون گذشت تست bhcg بدین

  9. saraa می گوید

    سلام کسی که دوماهه از احرین رابطه اش میگذره و دوباره پریود شده در زمان مقرر و دوره اش 6 روزه ایا احتمال داره باردار باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر امکان بارداری با این شرایط نیست

      1. سارا می گوید

        ممنونم از اینکه استرس بنده را از این مورد برداشتید و مرسی بابت پاسخگوییتون

        1. مشاور سلامتی می گوید

          خواهش میکنم

  10. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر دو ماه پیش رابطه داشتم و بدون دخول بوده هر ماه سر زمانی که باید پریود میشدم شدم با همون رنگ حجم خون و تعداد روز ایا احتمال داره باردار باشم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      خیر بارداری مطرح نیست

  11. حِلما می گوید

    خانما کسای ک خارج از رحم باردار میشن کجای شکمشون ورم‌میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام معمولا در تخمدان يا لوله فالوپ اين انفاق مي افته
      با سونوگرافي واژينال و آزمايش بتا خون مشخص ميشه

  12. زهرا می گوید

    سلام میخاستم بپرسم من یباربارداری خارج رحمی داشتم تولوله فالوپ الان قصدباردارشدن دارم میترسم بازم اونجورشم لطف میکنیدراهنمایی بکنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد تحت نظر متخصص زنان باشيد چون اين اتفاق ممكنه بيوفته

  13. محبوبه می گوید

    سلام من اخرین پریودیم ۲۸ دی بود و اسفند بتا دادم منفی بود الان با درد شدید شکم بتا مثبت هست و نیگن خارج رحم هست ایا لوله فالوپ رو از دست میدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي واژينال بديد و سايزش مشخص شه
      خيلي مواقع با دارو برطرف ميشه و لوله حفظ ميشه

  14. بهار می گوید

    سلام من دو نوبت آزمایش بتا دادم بار اول چهار روز پیش ۲۸ مشکوک به بارداری بار دوم ۲.۱ بود منفی دوبازتست بی بی چک کردم هر دوبار دو خط افتاد حاله ی دوم خیلی کم رنگ بود . بخاطر تعطیلات رفتم پیش ماما آمپول پروژسترون دادن تزریق نکردم آمپول هارو تزریق کنم ؟از دیروز لک بینی دارم مثل اوایل پریودم آیا پریود شدم یا حاملگیه خارج از رحمه ؟خیلی نگرانم امروزم از صبح شانه درد دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اصلا دارويي نزنيد
      سونوگرافي واژينال بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  15. نیلا می گوید

    سلام ببخشید من هفته ی چهارم بعداز رابطه پریود شدم والان پریودم ولی سمت چپ بدنم شامل شانم دوروز درد کرد و یک حالت غش و افت فشارهم داشتم ،الان دو روز میگذره وعلائمی ندارم دیگه و پریودیم هم طبق همون روزی که باید تموم میشد تموم شده ،ایا احتمالش هست من خارج از رحم حامله شده باشم؟وتا کی وقت دارم برای انجام ازمایش ؟چون عیده و بعدتعطیلات میخوام ازمایش بدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالش كمه
      بهتره دو هفته بعد از رابطتون تست بتا خون بديد

  16. نيره می گوید

    سلام،اين ماه كه بايد پريود ميشدم ،نشدم و باقصد بارداري رابطه داشتيم وبه علت تعطيلات عيد نتونستم دكتر و ازمايش بدم ،اما كمر و گاها شكمم درد ميگيره،ايا احتمال داره حاملگي خارج از رحم باشه؟
    بارداري دومم هست و تاحالا خارج رحم نداشتم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد دو نوبت تست بتا خون بديد با فاصله ٤٨ ساعت تا مشخص شه باردار هستيد يا نه و سونوگرافي واژينال هم بعد از تعطيلات بديد

  17. نرجس می گوید

    سلام من هفته ۷ بارداری ام و درد های خفیفی توی پهلو دارم امکانش هس بارداری خارج رحم باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دو نوبت آزمايش بتا خون بديد با فاصله ٤٨ ساعت
      سونوگرافي واژينال هم بديد تا مشخص شه بارداريتون داخل رحم هست يا خارج رحم

  18. مرضیه می گوید

    سلام من دختری ۱۷ ساله هستم ۵ روزپیش نزدیکی داشتم از مقعد بعد از اون با اب منی کمی خون مشاهده کردم و الان ۵ روزع ک ترشحات من قهوه ای رنگ شده میخواستم ببینم چ مکلش برام پیش اومده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آسيب به مخاط مفعدتون وارد شده
      بايد حتما معاينه شبد
      لطفا > برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  19. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید من ماه اول و دوم زمان قاعدگی فقط دو روز لکه بینی قهوه ای داشتم قرص جلوگیری هم استفاده کردم ماه اول ممکنه عوارض قرص باشه یا بارداری هارج رحم ممنون میشم راهنمایی کنین ولی تاریخ قاعدگی منظم بوده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا از عوارض دارو
      اما باید ازمایش bhcg بدهید

  20. لیلا می گوید

    سلام بارداری خارج رحم داشتم الان چهار سال از اون موقع گذشته ولی باردار نشدم چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر باز بودن لوله هاي فالوپتون بررسي شيد
      بايد هيستروسالپنگوگرافي انجام بديد

  21. ...... می گوید

    سلام ۱۹ سالمه و نامزدم یک ماهه پیش زمان پریودی رابطه داشتم اما مطمئنم نیستم ک منی ریخته باشه اونجا یا نه ۴ تا بی بی انداختم همه منفی ۱۰ روزه پریودم عقب افتاده تورو خدا بگید چیکار کنم البته بگم ک بعد رابطه دوتا ال دی خوردم و قرص اعصابم مصرف میکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمال بارداری خیلی کم اما صفر نیست
      جهت اطمینان خاطر ازمایش bhcg بدهید

  22. باران می گوید

    سلام 17سالمه و سه ساله نامزد کردم و هنوز دختر هستم . دوماهه که پریود نشدم و ازمایش بارداری دادم مثبت بود. امکان داره که خارج از رحم حامله شده باشم. درد های خفیف زیر دلم دارم ولی خونریزی ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد تست بتا در دو نوبت بازفاصله ٤٨ ساعت بديد و سونوگرافي واژينال هم انجام بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  23. لیلی می گوید

    سلام بیست سه سالمه ازدواج اجباری داشتم یه سقط تو سن ۱۳داشتم بعدش دوتا بچه دارم الان پسرکوچیکم ۵سالشه و من تقریبا یه ساله AUDگزاشتم چند روزیه درد در قسمت راست پهلوم دارم فجیح انقدی که نمیتونم راست شم امروز انقد درد شکم هم داشتم که تا مرگ رفتم نمیدونم موندم بخاطر کرونا ترسیدم دکتر برم بنظرتون حاملگی خارج رحمه راستی چند روزه سر سینه هام حساس شدن و صبح ها حالت تهوع دارم و به بوی عطر هم حساس و چند روزه قاعدگیم عقب افتاده من تو دوتا حاملگیم اصلا حالت تهوع نداشتم ممنون میشم جوابمو بدین منتظر هستم ???

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه بارداری با آ یو دی رخ بده احتمال خارج رحمی بودن بارداری بالاست
      حتما ازمایش Bhcg بدین و با متخصص زنان مشورت کنید

  24. F.sh.h می گوید

    سلام..۱۶روزه قاعدگی م عقب افتاده..
    ۶روز پیش تست بارداری گرفتم منفی بود..
    الان دو روزه لکه بینی دارم..ممکنه باردار باشم؟
    در ضمن سه ماهه دستگاه آیودی گذاشتم… ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام احتمالش خيلي كمه
      اما باز تست بتا خون بديد و سونوگرافي رحم و تخمدان هم انجام بديد

  25. فاطمه می گوید

    من حدود ۱۵ روز از سیکل قاعدگیم رد میشه آزمایش دادم مثبت بود ولی عدد بتا ۹۶بود گفتن پایینه دوروزه بعد دوباره آزمایش دادم ۳۴۹بود عدد بتا آیا برداریم خارج از رحمت نه خونریزی دارم نه درد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید سونوگرافی انجام شه تا دقیق مشخص شه
      اما فعلا که علایم خاصی بجز تاخیر قاعدگی ندارین

  26. fateme می گوید

    سلام خسته نباشید. من هفته پیش خونریزی داشتم فکرمیکنم پریود بوده ولی خون قهوه ای رنگ بود از همون موقع سوزش شدید ادرار دارم حالا هم تهوع و ضعف و یک مقدار درد و فشار قسمت واژن و مقعد دارم. مشکلم چیه؟ میشه راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه متاهليد اول تست بتا خون بديد
      اگه منفي بود اينها علائم عفونت واژينال هست
      اما براي افتراقش از عفونت رحم بايد متخصصزنان معاينتون كنن و تست پاپ اسمير هم بديد
      سونو رحم هم لازمه كه انجام بديد

  27. عاطفه.م می گوید

    سلام
    پریودم ۴۱روز عقب افتاده وامروز که روز ۱۴ رفتم ازمایش تیتر تشخیص بارداری دادم و جواب ۲ بود یعنی منفی ولی پریود نمیشم چه باید بکنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت تجویز دارو باید از تماس تلفنی با متخصص زنان استفاده کنید

  28. زهرا می گوید

    سلام. من 2 بار به فاصله 2 سال اختلاف حامله شدم و هردو حاملگی خارج از رحم که در اولین حاملگی لوله سمت چپ و در دومی لوله سمت راست رو ازدست دادم و جراحم گفتن باید ای وی اف کنم آیا با آی وی اف من باردار میشم و تنبلی تخمدان هم ندارم و شوهرم هم سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله اما با IVF هم باز خطر حاملگي خارح رحمي براتون هست
      بايد پيگيري بشيد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر