چرا هنگام سرفه کردن، پشت بدن دچار درد می‌شود؟

علت درد کمر هنگام سرفه چیست و چگونه درمان می‌شود؟ در این مقاله به علل مرتبط با این مشکل خواهیم پرداخت.

کمردرد از علائم شایع است. اما سرفه ممکن است که درد کمر را برای برخی افراد بدتر کند. در حالی که در برخی دیگر نیز کمر درد ممکن است تنها در هنگام سرفه حس شود. سرفه سبب می‌شود که فرد کمی به جلو خم شود. این وضعیت به کمر فشار آورده و ممکن است که باعث جابجایی مهره یا استخوان‌های ستون فقرات  شده و درد کمر را بدتر کند.  

علت درد کمر هنگام سرفه

برخی از اصلی‌ترین علل درد کمر هنگام سرفه را در اینجا ذکر کرده‌ایم:

فتق دیسک

در میان استخوان‌های ستون فقرات، دیسک‌های محافظ‌ِ بالش مانندی وجود دارد که همچون کمک فنر عمل می‌کنند. به دلیل ساییدگی و پارگی طبیعی این دیسک‌ها می‌توانند از جای خودش لغزیده یا دچار برآمدگی شوند که در اصطلاح پزشکی به آن «فتق دیسک» گفته می‌شود. 

تحقیقات نشان داده، چنانچه فرد مبتلا به سیاتیک حاد، در هنگام سرفه دچار کمر درد ‌شود، به احتمال زیاد فتق دیسک دارند. سیاتیک دردی است که در اثر فشار یا تحریک عصب سیاتیک به‌وجود می‌آید.

گاهی‌اوقات، برآمدگی دیسک به ریشه‌های اعصاب در کمر و پا که عصب سیاتیک را تشکیل داده‌اند، فشار وارد می‌کند.

فتق دیسک می‌تواند باعث گزگز یا سوزن سوزن شدن در قسمت تحتانی کمر و در یک یا هر دو پا شود. فتق دیسک شدید نیز می‌تواند موجب بروز علائمی مانند بی‌اختیاری روده (مدفوع) یا مثانه شود.  

برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک، فرد می‌تواند چند روز استراحت مطلق داشته باشد، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ژلوفن مصرف کرده و از کمپرس سرد چند بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه استفاده کند. در موارد حاد ممکن است که برای درمان فتق دیسک نیاز به عمل جراحی باشد. 

درد کمر به هنگام سرفه

کشیدگی عضله یا رباط

برخی‌اوقات، یک سرفه شدید یا ناگهانی، فشار زیادی را به کمر وارد می‌کند. این فشار می‌تواند منجر به جراحت‌های موقتی مانند کشیدگی عضله شود.

درد می‌تواند با وضعیت‌های بدنی خاص و انجام اموری از جمله سرفه شدیدتر شود. همچنین ممکن است فرد دچار سفتی عضلات کمر، گرفتگی عضله یا حساسیت عضلانی نیز شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف کنید، به مدت ۱ تا ۲ روز استراحت مطلق داشته، از انجام امور یا قرار گرفتن در وضعیت‌های بدنی که موجب بدتر شدن درد کمر می‌شود پرهیز کنید و همچنین روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده کمپرس سرد بگذارید.

اگر علائم طی ۴ تا ۶ هفته برطرف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

تنگی نخاعی

با افزایش سن با افزایش، فرد دچار تنگی کانال نخاعی می‌شود و همین نیز می‌تواند فشار زیادی را روی اعصاب نخاعی وارد کند. وضعیت‌های بدنی خاص مانند خم شدن به جلو هنگام سرفه نیز می‌تواند فشار زیادی را به اعصاب وارد کرده و موجب کمردرد شود.  

تنگی نخاعی می‌تواند موجب سوزن سوزن شدن یا گرفتگی و درد قسمت تحتانی کمر و پا شود. تنگی نخاعی می‌تواند روی عملکرد جنسی فرد اثر گذاشته، موجب اختلال در عملکرد رود یا مثانه شده و در موارد حاد موجب ضعف پا شود. 

برای کاهش اثرات تنگی نخاعی، فرد می‌تواند برای تقویت عضلات کمر حرکات ورزشی خاصی را انجام دهد. 

همچنین ممکن است مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یا سایر داروهای تجویز شده دیگر به بهبود گرفتگی عضلات کمک کند. برخی از پزشکان ممکن است تزریق استروئید و در موارد حادتر عمل جراحی را به بیماران خود توصیه کنند. 

سرطان ریه

بعید است کسی که هنگام سرفه دچار کمر درد می‌شود، به سرطان ریه مبتلا باشد، اما نمی‌توان با قطعیت این احتمال را رد کرد. درد استخوان می‌تواند نشانه‌ی این باشد که بیماری به اندام‌های مجاور رسیده است. 

برخی دیگر از علائم سرطان ریه عبارتند از:

  • سرفه همراه با خلط خونی
  • کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل‌توجیه
  • تنگی نفس
  • خس‌خس سینه
  • خستگی و ضعف

روش‌های درمانی سرطان ریه به نوع و مراحل آن بستگی دارد. درمان‌های معمول شامل شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای بین بردن و کوچک کردن سلول‌های سرطانی و جراحی برای برداشتن آن‌ها است.

درمان‌های خانگی برای رفع کمر درد در هنگام سرفه

می‌توان از چندین درمان خانگی برای تسکین کمردرد استفاده کرد. روش‌های زیر ممکن است به درمان کمردرد کمک کند:

  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم چند بار در روز هر بار به مدت ۱۰ دقیقه.
  • استراحت مطلق در بستر به مدت حداکثر دو روز. دقت داشته باشید، استراحت طولانی‌مدت می‌تواند موجب سفتی عضلات کمر شده و درد را بدتر کند. 
  • مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین درد.
  •  انجام فعالیت‌های سبکی مانند پیاده‌روی و شنا. این فعالیت‌ها می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمر و برطرف شدن التهاب کمک کند. 
  • استفاده از تکنیک‌های مهار فشار، مانند قرار دادن بالش روی شکم و محکم نگه داشتن آن هنگام سرفه. این روش می‌تواند با کاهش فشار ناشی از تغییر شکل کمر در اثر قوز در هنگام سرفه به فرد کمک کند. 
  • برخی بیماران نیز از درمان‌های پزشکی جایگزین مانند ماساژ و طب سوزنی برای درمان کمردرد جواب گرفته‌اند. 

چه زمان باید برای درد کمر هنگام سرفه به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که فرد علائمی داشته باشد که ممکن است نشانه‌ی فشار شدید به اعصاب یا بیماری حاد باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تغییر عملکرد روده یا مثانه
  • حساسیت غیرعادی در پا یا ناحیه‌ی زینی لگن 
  • تب بسیار بالا (۳۹،۴ درجه سانتی گراد) همراه با سرفه و کمردرد
  • ضعف در پا یا بازو

این علائم ممکن است به درمان فوری یا مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک یا حتی عمل جراحی برای برطرف کردن فشار روی اعصاب نیاز داشته باشد. 

علائم دیگری که در صورت بروز آن لازم است به پزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • کمر دردی که با درمان‌های خانگی التیام پیدا نمی‌کند. 
  • کمردردی که مانع از انجام امور عادی و روزمره می‌شود
  • گزگز یا سوزن سوزن شدن که می‌رود و می‌آید یا شدت آن تغییر می‌کند

در صورت تداوم علائم، پزشک می‌تواند بیمار را به یک متخصص کمر درد، دیسک و ستون فقرات ارجاع دهد.

سخن آخر

ممکن است همیشه با سرفه دچار کمردرد نشوید. اما در صورتی که این اتفاق معمول باشد، ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. 

در صورت تداوم علائم یا حاد بودن آن، فرد باید به پزشک مراجعه کند. در همین حال، انواع روش‌های درمان خانگی و درمان‌های پزشکی نیز برای تسکین کمردرد در دسترس هستند. 

منبع:

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. حمیرا می گوید

    سلام من دوماه پیش از پله افتادم مهره کمرم شکسته والان هم درحال استراحت هستم سه ماه دکترها گفت باید بخوابم الان کتف راستم درد میکنه وسرفه میکنم بیشتر درد دارم میشه بگین دلیلش چیه

  2. مهدی صفری می گوید

    متشکرم از تمام توضیحات و خداوند منان نگهدارتان باشد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      🌹🌹

  3. علی نیک نهاد می گوید

    سلام.کرونا ویروس گرفتم سرفه شدید باعث شد انتهایی کمرم گرفتگی ایجاد شود همراه با درد …الان سه ماه از مریضی میگذرد هنوز تا می‌خوابم از همان ناحیه کمرم احساس درد دارم فیزیوتراپی هم تا الان سه جلسه شرکت کردم نمی‌دونم کمرم چی شده درد به پاهام و لگن هم میرود و اذیتم میکنه

  4. سید سالار میرسالاری می گوید

    سه ماه پیش تست کرونا مثبت شدم.بعد از قرنطینه و مدت طول درمان بهبود پیدا و تست منفی شد. الان حدود بیست روزه که از ناحیه وسط و پهلوی کمر در هنگام سرفه درد زیادی متحمل میشم.بعضی وقتها هم نشستن و برخواستن برام درد آوره. آیا این علائم مربوط به دوره ویروس کروناست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.