بیماری گال چیست و از چی به‌وجود میاد؟

بیماری گال چیست؟ درباره آن شنیده‌اید؟ گال از راه نوعی انگل ایجاد می‌شود و بثورات پوستی به وجود می‌آورد. عوارض آن به همین‌جا ختم نمی‌شود و باید بگوییم که زخم‌های ناشی از آن طوری هستند که خواب را مختل می‌کنند. روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. برای پیگیری وضعیت باید به متخصص پوست مراجعه کنید. در این مقاله، اطلاعات کاملی در خصوص بیماری مذکور برایتان گردآوری کرده‌ایم. 

بیماری گال یا جرب چیست؟

بیماری پوستی گال یا جرب (Scabies) نوعی بیماری است که در اثر نفوذ انگلی به نام سارکوپتس اسکابئی (Sarcoptes scabiei) در پوست ایجاد و باعث بروز دانه‌های قرمز و خارش شدید در ناحیه مورد نظر می‌شود. میزان خارش پوست در این بیماری در شب‌ها بسیار آزاردهنده و شدیدتر است. 

دقت کنید که میان کنه عامل گال و ساس تفاوت وجود دارد. هردوی این موارد از بدن انسان تغذیه می‌کنند اما ساس تغذیه را از خارج بدن انجام می‌دهد و کنه گال از درون. 

بیماری گال یا جرب

بیماری گال مسری است؟

بیماری گال بسیار مسری است و می‌تواند به سرعت از طریق ارتباطات نزدیک در میان اعضای خانواده، پرستاران کودک، کلاس‌های درسی، پرستاران خانگی یا زندان‌ها منتقل شود.

به دلیل واگیرداربودن و انتقال سریع این بیماری، پزشکان معمولا روش‌های درمانی را برای تمامی افرادی تجویز می‌کنند که با فرد مبتلا ارتباط نزدیک دارند. خبر خوبی که در مورد بیماری گال وجود دارد این است که به راحتی درمان می‌شود.

در صورت استفاده از داروهای مناسب برای پوست، انگل‌های عامل بیماری به همراه تخم‌هایشان نابود خواهند شد؛ البته ممکن است خارش پوست تا چند هفته پس از درمان هم باقی بماند.

انواع گال

انواع مختلفی از بیماری گال وجود دارد:

  • پوسته‌دار (نروژی): این نوع اغلب در افرادی با سیستم ایمنی معیوب رخ می‌دهد. گال پوسته‌دار سطح وسیعی از پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر گال پوسته‌دار دارید، ممکن است به جای ۱۰ تا ۱۵ کنه رایج در گال کلاسیک، میلیون‌ها کنه داشته باشید.
  • ندولار (Nodular): این بیماری گال در کودکان بیشتر دیده می‌شود. گره‌های قهوه‌ای-قرمز ناشی از آن می‌توانند مدت‌ها پس از از بین رفتن کنه‌ها همچنان وجود داشته باشند.
  • تاول: در بزرگسالان، این نوع گال را می‌توان با پمفیگوئید بولوز ( bullous pemphigoid) اشتباه گرفت، یعنی نوعی بیماری دیگری که با تاول‌های پوستی همراه است.
  • پوست سر: این نوع روی پوست سر شما اتفاق می‌افتد و ممکن است علائمی نداشته باشد به جز پوسته‌هایی که گاهی شبیه پسوریازیس هستند.

غذاهای مضر بیماری گال

ابتلا به گال ربطی به مصرف ماده غذایی خاصی ندارد. برای همین، لازم نیست که دور مصرف برخی از غذاها را در روند درمان این بیماری خط بکشید. پرهیز از الکل به همه افراد از جمله مبتلایان به جرب یا گال توصیه می‌شود. 

نشانه‌ها و علائم گال چیست؟

علائم و نشانه‌های بیماری گال عبارت‌اند از:

  • خارش، که معمولا به صورت شدید است و در شب‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • سوراخ و شیارهای باریک روی پوست که از دانه‌ها یا برجستگی‌های کوچک ایجاد شده‌اند.

کنه گال بیشتر به کدام بخش های بدن نفوذ می‌کند؟

ناهمواری‌ها یا سوراخ‌ها، معمولا در قسمت چین‌های پوست ایجاد می‌‎شوند. اگرچه تقریبا تمام قسمت‌های بدن می‌توانند درگیر این عارضه شوند، اما در بزرگسالان و کودکان در سنین بالاتر، این بیماری بیشتر در قسمت‌های زیر دیده می‌شود:

  • میان انگشتان
  • زیر بغل
  • دور کمر
  • قسمت داخلی مچ دست
  • قسمت داخلی آرنج
  • کف پا
  • دور سینه
  • اطراف ناحیه تناسلی مردان
  • روی باسن
  • روی زانوها

 قسمت‌های رایج بدن برای ظهور بیماری گال در نوزادان و کودکان عبارت‌اند از:

  • پوست سر
  • کف دست
  • کف پا

در صورتی که در گذشته، سابقه ابتلا به این عارضه را داشته باشید، پس از قرار گرفتن در معرض آن، علائم و نشانه‌ها در طول چند روز در بدن شما آشکار خواهند شد؛ اما اگر تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌ باشید، در صورت قرار گرفتن در معرض آن، ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا علائم بیماری در بدن شما ظهور پیدا کند. دقت داشته باشید که حتی در صورتی که علائم هنوز در بدن شما پدیدار نشده باشد، همچنان می‌توانید این بیماری را به شخص دیگری منتقل کنید.

چه افرادی بیشتر درگیر گال می شوند؟

احتمال ابتلا به بیماری گال در همه افراد وجود دارد اما برخی از افراد بیشتر به گال مبتلا می شوند، از جمله:

  • افرادی که در مکان‌های شلوغ و عمومی زندگی می‌کنند.
  • نوزادان و کودکان. (کودکان تماس فیزیکی نزدیک زیادی با والدین، دوستان، اعضای خانواده و همکلاسی‌های خود دارند.)
  • افرادی که سالمند هستند، به ویژه آنهایی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند.
  • کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که از افرادی مراقبت می‌کنند که نمی‌دانند دچار گال هستند.

آیا احتمال ابتلا به گال بیش از یک بار وجود دارد؟ بله، امکان دچارشدن به این وضعیت بیشتر از یک بار هم وجود دارد. 

چه زمان برای بیماری گال به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که نشانه‌های بیماری گال را در بدن خود مشاهده کردید، در نخستین مرحله حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. عارضه‌های پوستی زیادی از جمله درماتیت و اگزما می‌توانند با خارش پوست و دانه‌های کوچک همراه باشند؛ بنابراین پزشک شما می‌تواند علت اصلی ظهور این علائم را تشخیص بدهد و روش درمانی صحیح را برای آن تجویز کند. شستشو و استفاده از داروهای بدون نسخه ممکن است خارش پوست شما را کاهش دهد، اما قادر به از بین بردن بیماری نخواهد بود. 

تفاوت گال و اگزما

گال و اگزما هر دو بیماری پوستی هستند که باعث ایجاد بثورات قرمز خارش‌دار می‌شوند. بااین‌حال، گال توسط یک انگل ایجاد می‌شود، یعنی کنه‌ای که به بدن شما حمله می‌کند. گاهی اوقات در اثر ابتلا به آن می‌توانید الگوهایی را روی پوست ببینید که شبیه خطوطی با سوراخ در آنها هستند.

اگزما نوعی بثورات پوستی با علت ناشناخته است و می‌تواند فصلی رخ بدهد. اگزما به صورت لکه‌های قرمز یا تاول ظاهر می‌شود. بر خلاف گال، اگزما مسری نیست. اگر جوش قرمز و خارش دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. باید گال را در اسرع وقت پیگیری کنید تا بتوانید از آن به راحتی خلاص شوید و افراد دیگر را مبتلا نکنید.

گال از چی به وجود میاد؟

انگل هشت‌پایی که باعث ایجاد بیماری گال در انسان می‌شود، بسیار کوچک و ذره‌بینی است. انگل گال (سارکوپتس) ماده، زیر پوست بیمار را سوراخ می‌کند و در آن تونل‌هایی برای تخم‌گذاری خود به وجود می‌آورد. هنگامی که تخم‌ها باز می‌شوند، لاروهای (نوزاد حشره) گال به سطح پوست می‌آیند تا در آنجا بالغ شوند و به نقاط دیگر پوست بیمار، یا به پوست سایر افراد در ارتباط با بیمار منتقل شوند.

خارش پوست شما در این بیماری، به دلیل عکس‌العمل بدنتان به انگل‌ها، تخم‌ها و ضایعات آن‌ها است. دقت داشته باشید که هرگونه ارتباط فیزیکی یا استفاده از لباس‌ها یا لوازم خواب شخص مبتلا به گال، باعث انتقال انگل‌ها به پوست شما و مبتلا شدنتان به این بیماری خواهد شد.

انسان‌ها و حیوانات، هر کدام از دو گونه مختلف گال به این بیماری مبتلا خواهند شد. هرکدام از گونه‌های انگل گال، میزبان مخصوص به خود(حیوان یا انسان) را دارند و جدا از میزبان مربوطه نمی‌تواند مدت زمان زیادی زنده بماند.

این احتمال وجود دارد که پوست انسان‌ها با قرار گرفتن در معرض حیوانات مبتلا به گال، عکس‌العمل‌هایی را از خود نشان دهد، اما به طور کلی، یک انسان نمی‌تواند این بیماری را به طور کامل و به شدت زمانی که از یک انسان دیگر به او منتقل می‌شود، از یک حیوان دریافت کند. 

عوارض بیماری گال

خاراندن شدید پوست می‌تواند باعث خراشیده‌شدن آن شود که در نتیجه منجر به ایجاد عفونت‌های باکتریایی پوستی، مانند زردزخم می‌شود. زردزخم نوعی عفونت سطحی در پوست است که توسط باکتری استاف (استافیلوکوک) یا در بعضی موارد باکتری استرپ (استرپتوکوک) به وجود می‌آید.

نوع وخیمی از بیماری گال، با نام گال پوسته‌دار وجود دارد که برای افراد زیر بسیار خطرناک است:

  • افرادی که به شرایط یا بیماری خاصی مانند ایدز یا سرطان خون مبتلا هستند. این وضعیت باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • افرادی با بیماری‌های شدید، مانند کسانی که در بیمارستان یا تحت نظر پرستار هستند.
  • افراد مسن در خانه سالمندان.

عوارض بیماری گال

پیشگیری از گال چگونه است؟

 برای پیشگیری از آلوده‌شدن به این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد، از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تمیز کردن تمامی لباس‌ها و پارچه‌ها: در ابتدا با استفاده از آب گرم و صابون، تمامی لباس‌ها، حوله‌ها و لوازم خواب (ملحفه، روبالشتی و..) خود را که در طول سه روز پیش از شروع درمان استفاده کرده‌اید، به تمیزی بشویید. 
  • گرسنه نگه‌داشتن انگل‌ها: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای از بین‌بردن انگل‌ها انجام دهید، این است که وسایلی را که قادر به شستن آن‌ها نیستید، در کیسه‌ای پلاستیکی قرار بدهید و آن را گره بزنید تا هیچ راه نفوذی به داخل آن نباشد. پس از قرار دادن وسایل در کیسه پلاستیکی، آن را به مدت چند هفته در محلی دور از رفت و آمد (مانند پارکینگ خانه) قرار دهید. با گذشت چند روز، انگل‌های موجود در وسایلتان، به دلیل نداشتن غذا و گرسنگی از بین خواهند رفت.

روش تشخیص بیماری گال چیست؟

برای تشخیص اینکه آیا به بیماری گال مبتلا هستید یا خیر، پزشک شما پوستتان را معاینه می‌کند و با استفاده از روش‌های مختلفی مانند بررسی مشخصات سوراخ‌های روی پوست، به دنبال نشانه‌هایی از حضور انگل می‌گردد.

پس از اینکه پزشک، سوراخ مربوط به انگل را روی پوست پیدا کرد، از آن ناحیه نمونه‌برداری می‌کند تا زیر میکروسکوپ بررسی‌های لازم را انجام بدهد. پزشک با بررسی نمونه پوست زیر میکروسکوپ، حضور انگل یا تخم‌های آن را در پوست شما تشخیص خواهد داد. 

روش‌های درمان بیماری گال چیست؟

آیا گال به خودی خود از بین می‌رود؟ واقعیت این است که درمان بیماری گال، از طریق از بین‌بردن آلودگی‌های بیماری با مصرف دارو صورت می‌گیرد. پس از مراجعه به پزشک برای درمان، احتمالا  از شما می‌خواهد که داروی تجویز شده را از گردن به پایین، به کل بدنتان بمالید و اجازه بدهید که دست‌کم به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت روی بدنتان بماند.

در بعضی از روش‌های درمان پزشکی گال ممکن است به دوبار اعمال دارو روی بدنتان نیاز داشته باشید؛ همچنین در صورتی که دانه‌ها و بثورات پوستی جدیدی در بدنتان ظاهر شوند، باید روش درمانی را به طور مجدد انجام بدهید.

به دلیل اینکه بیماری گال به سرعت به شخصی دیگر منتقل می‌شود، پزشک انجام روش درمانی را برای تمامی اعضای خانواده و افرادی که ارتباط نزدیک با شما دارند تجویز می‌کند، حتی اگر علائمی از گال در بدن آن‌ها وجود نداشته باشد. 

داروهایی که معمولا برای از بین بردن خارشتک و درمان قطعی گال تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کرم پرمترین: پرمترین، یک کرم موضعی شامل مواد شیمیایی لازم برای از بین بردن انگل گال و تخم‌های آن است. این کرم، محصولی ایمن برای استفاده توسط بزرگسالان، زنان باردار و نوزادان از دو ماهگی به بعد در نظر گرفته شده است. 
  • ایورمکتین (Ivermectin): ایورمکتین، داروی خوراکی است که پزشکان آن را برای افرادی تجویز می‌کنند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، افراد مبتلا به گال پوسته‌دار یا افرادی که کرم و لوسیون‌های تجویز شده برای درمان آنها جواب نمی‌دهد. مصرف ایورمکتین برای زنان باردار یا شیرده و کودکانی که وزن آن‌ها کمتر از ۱۵کیلوگرم است هم توصیه نمی‌شود. 
  • کروتامیتون (Crotamiton): این دارو به صورت کرم و لوسیون در دسترس بوده و مصرف آن روزی یک بار به مدت دو روز است. ایمن بودن مصرف این دارو برای کودکان، افراد دارای ۶۵ سال یا بیشتر و زنان باردار یا شیرده مشخص نشده است؛ همچنین تاکنون گزارش‌های مکرری در مورد شکست این دارو در درمان گال نیز وجود داشته است. 

بیماری خارشک

بیماری گال چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه استفاده از داروهای ذکر شده باعث از بین رفتن انگل‌های بیماری خارشک می‌شوند، اما ممکن است خارش پوست شما فورا از بین نرفته و تا چند هفته نیز ادامه پیدا کند.

برای بیمارانی که روش‌های درمانی فوق برای آنها پاسخگو نیست یا افرادی که قادر به استفاده از داروهای نام‌برده شده نیستند، پزشکان استفاده از پمادی موضعی را توصیه می‌کنند که از ترکیب سولفور (گوگرد) و وازلین ساخته می‌شود. 

درمان گیاهی گال

از جمله موادی که در درمان گیاهی گال استفاده می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کنیم. حواستان باشد که شاید استفاده از این‌ها با عوارضی همراه باشد:

  • روغن درخت چای
  • آلوئه‌ورا
  • روغن گل میخک
  • فلفل هندی
  • زردچوبه

درمان خانگی گال

همانطور که اشاره شد، پس از اعمال داروهایی که موجب کشته‌شدن انگل‌های گال می‌شوند، ممکن است خارش پوست شما تا مدتی ادامه پیدا کند. برای تسکین خارش پوستتان از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • پوست خود را مرطوب و خنک نگه دارید: قرار گرفتن پوست در آب خنک، حمام کردن با جو دوسر یا قرار دادن پارچه خنک و مرطوب روی محل تحریک شده پوست، می‌تواند به کاهش میزان خارش کمک کند. 
  • استفاده از لوسیون تسکین‌دهنده: لوسیون کالامین که می‌توانید آن را بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید، درد و خارش ایجاد شده توسط تحریک‌های خفیف پوستی را هم تسکین می‌دهد. 
  • استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها: با مشورت و تایید پزشک، شما می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌ها نیز برای تسکین واکنش‌های پوستی ناشی از گال استفاده کنید.

برای خرید لوسیون‌های پوستی و دیگر محصولات مراقبت از پوست روی عکس زیر بزنید:

نشانه‌های خوب شدن گال

گال می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عوارض جدی مانند عفونت جریان خون، بیماری قلبی و مشکلات کلیوی شود. با استفاده از کرم‌ها یا داروهای خوراکی هم درمان می‌شود. دوباره یادآوری می‌شود که گال مسری است و از طریق تماس پوست به پوست سرایت می‌کند. 

برای پیگیری وضعیت خود در صورت ابتلا به این بیماری باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان هم استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر است.

اگر درباره جرب یا همان بیماری گال، پرسش دیگری هم دارید با ما مطرح کنید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم. 

منبع:

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
181 نظرات
  1. قادری می گوید

    سلام دوست گرامی الان چند ماهه تمام اعضای خانواده گال گرفته این همه پتو و بالش و تشک رو چطوری تمیز کنم آخه نمیشه که هر روز این همه پتو رو شست راهش چیست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در موارد اینچنینی که حجم وسایل و محیط آلوده بالاست
      سمپاشی اصولی توسط متخصص سمپاشی لازم است انجام شود

  2. فاطیما می گوید

    سلام خسته نباشید من یک پرستارم وبه یک بیماری که گال داشت سرم وصل کردم و دستکش نداشتم ممکنه که منتقل بشه؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بعید است

  3. ناشناس می گوید

    سلام من دو ماهه مبتلا به گال شدم، دارو هایم را مصرف میکنم اما خوب نمیشم، اما نمی‌دونم جالب اینجاست هیچ کس از فامیلم به گال مبتلا نشدن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم شما چیست؟ بثورات پوستی هم دارین؟
      چه داروهایی مصرف شده؟ در منزل کسی با شما زندگی میکند؟

  4. مریم می گوید

    سلام ببخشید اگه پس از استفاده از کرم پرمترین ۵٪ بهبودی نیافتین قرص ایورمکتین را چگونه استفاده کنیم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای تجویز نسخه و داروها باید به متخصص پوست یا به متخصص عفونی مراجعه کنید

  5. رها می گوید

    سلام وقت بخیر
    پدر و مادر همسر من دوماهه به گال مبتلا شدن و از اونجایی که ما توی یک ساختمون زندگی میکنیم من خیلی استرس دارم که مبتلا شده باشم با اینکه بدنم هیچ دونه ای نزده ولی همش احساس میکنم سوزن سوزن میشه بدنم چطوری بفهمم مبتلا شدم یا نه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      علایم خارش و بثورات پوستی باید بروز کند
      چون در یک ساختمان هستین اگر رفت و آمد دارین احتمال انتقال به شما هست
      در جهت درمان و ریشه کنی منزل آن ها اقدام کنید

  6. مریم می گوید

    واقعا خوب بود ممنون 🤲🤲🤲

  7. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من مبتلا به گال شدم و درمان رو انجام دادم همه کار های ضد عفونی رو هم انجام دادم کاملا هم علائم کم شد و دیگه خارش ندارم فقط اینکه بعد ۳ هفته درمان اگه مثلا یکی یا دو تا دونه جدید بزنه طبیعیه یا نشان دهنده ابتلای دوباره هست ممنون میشم جواب بدید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر ضایعات جدید هست از نظر ریشه کنی کامل مطمئن شوید

  8. ناشناس می گوید

    سلام خانوم من وهمسرم گال گرفتیم اصلاخوب نمیشیم پمادم مصرف کردیم اصلاافاقه ندلشت پسرم یکسالشه توصورت وسربدنش دونه زده چندجاهم انگار مثل ابله مرغون دکترمتخصص اطفال بردیم گفتن ابله گال نیست گفتیم خودمون گال داریم پمادبراش میزنم ولی پشت گردن کل صورتش داره پخش میشه میترسم باعث مرگ نمیشه؟اول خالم بعدخواهرم مادرم بعدش من گرفتم شوهرم خونرو کلا اسپره دافع حشرت زدیم لباسامون بااب داغ میشوریم

  9. رها می گوید

    سلام ببخشید من برادرم گال گرفته خودم حواسم نبود رفتم تو اتاقش بخوابم دراز که کشیدم بدنم همه جاش یجوری شد انگار همه جام مورچه راه می‌رفت سریع بلند شدم از اتاق در اومدم
    ولی تا فرداش ادامه داشت
    رفتم دکتر بهش گفتم اینطوریه اونم برام یه قرص و لوسیون و یه دارو ساختنی داد الان ۴ روز شده ولی بازم همونطوری هستم
    امکانش هست من فقط بهشون حساسیت پیدا کرده باشم؟ آخه نه دونه داره بدنم و نه جایی خیلی میخاره که قرمز بشه یا اصلا جای خاصی خارش ندارم و فقط انگار مورچه رو کل بدنم حرکت میکنه و یهو یه جارو نیش میزنه اینطوری هستم🙁

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اصلا بعید است با این سرعت منتقل شود و علایم بدهد و شما احتمالا استرس دارید
      داروها رو مصرف کنید و نگران نباشید

  10. مریم نظری می گوید

    ‎ر
    ‎من یک ماه و نیمه که مبتلا به گال شدم.یکسری داروی دستسازکه دکتر دستور داده بود و قرص اورمکتین مصرف کردم
    ‎الان دو هفته ست که ۳ شب در هفته به کل بدن داروی دستساز (سولفور و اوره و مگاکورت اینا داره)میزنم و دو شب در هفته هم پرمترین به کل
    ‎بدن
    ‎تو این ۲ هفته هیچ جوش جدیدی نزدم ولی دوباره دو روزه که جدید جوش زدم
    ‎الان من اومدم خوابگاه
    ‎خیلی استرس دارم.یعنی بعد یک ماه‌و نیم چون جوش جدید زدم و خارش دارم هنوز انتقال داره؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بعد از شروع درمان بعید است
      بهتر است مجددا به متخصص عفونی مراجعه کنید

  11. ف می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید من الان نزدیک به سه ماه که همه علاعم گال ودارم اول رفتم متخصص پوست گفت بیماری روضه بهد ۸هفته خوب میشه بعدش دیدم خوب نشدم یه متخصص دیگه رفتم تشخیصش گال میخوام بپرسم اگه گال ومسری چرا همسرو بچه ها وهمکاران من نگرفتن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گال اغلب به شکل خانوادگی بروز میکند

  12. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید من تو خونه مجردی زندگی میکنم ۳هفته پیش یکی از رفیقام گال گرفت اون خب شد الان یکی دیگه گرفته به نظرشما منم میگرم چون من یه یه سال پیش یه بار گرفتم یعنی دوباره هم میگرم یا نه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درصورت عدم ضدعفونی محیط زندگی و ملحفه و رختخواب ها احتمال ابتلای شما هم هست

  13. حسن عامرب می گوید

    سلام دکتر وقت بخیر خسته نباشید ،،،به غیر از در مان خودمون وسیله های خونه رو با چی پاکسازی کنیم

    1. ناشناس می گوید

      سلام خانوم من وهمسرم گال گرفتیم اصلاخوب نمیشیم پمادم مصرف کردیم اصلاافاقه ندلشت پسرم یکسالشه توصورت وسربدنش دونه زده چندجاهم انگار مثل ابله مرغون دکترمتخصص اطفال بردیم گفتن ابله گال نیست گفتیم خودمون گال داریم پمادبراش میزنم ولی پشت گردن کل صورتش داره پخش میشه میترسم باعث مرگ نمیشه؟اول خالم بعدخواهرم مادرم بعدش من گرفتم شوهرم خونرو کلا اسپره دافع حشرت زدیم لباسامون بااب داغ میشوریم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیزم
        درمان درمراحل اولیه با پماد و اسپری هست و در موارد مقاوم نیاز به داروی خوراکی است
        جهت درمان به متخصص عفونی مراجعه کنید

  14. مالک احمدی زاد می گوید

    باتشکر ازشما بخاطر توضیحات کامل درمورد بیماری ذکرشده وراه درمان آن بسیار عالی بودمتشکرم

  15. ترانه محمدی می گوید

    برای پوست سر که دچار گال شده چه چیزی مصرف کنم؟چون کرم ها ولوسیون ها برای بدنه

  16. ترانه محمدی می گوید

    سلام من ۳ ماهیه که پوست سرم و قسمت هایی از بدنم خارش داره ولی هیچ علائمی روی پوستم دیده نمیشه.ممکنه به گال مبتلا شده باشم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر سایر اعضای خانواده یا کسانی که باهاشون زندگی میکنین هم خارش دارن احتمال گال مطرحه

  17. Amirali می گوید

    سلام حدود دوماه هست بدم خارش داره اولش ران پام بود الان ران پام بهتر شده ولی بیضه و آلت تناسلی ام و کمر باسن شکم زانو پشت کمرم خیلی خارش داره روز ها خوبه شب ها خیلی خارشش زیاد میشه و اثلن خابم نمیبرع بعد دکترم یه باز رفتم دوتا آمپول حساسیت داد یا قرص نعوتادین 5درصد وپوماد دکتر ژیلا و کلو بتازول بهورزان ولی خوب نشده که هیچی بدترم شده نظافت خیلی رعایت میکنم روزی دوبار حمام و روزی دوبار هم شورت عوض میکنم ولی خوب نشده که هیچی بدترم شده آزمایش هم ندادم خاستم بپرسم همین بیماری هست به نظر شما؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر سایر اعضای خانواده هم درگیر هستن احتمال ابتلا به گال هست
      اما اگر فقط شما درگیر هستین باید چکاپ بدین و به متخصص داخلی مراجعه کنید

  18. لطیف می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید اسپری حشرات رو فقط برای لباس کینم یا برای بدن هم؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لباس و محیط

  19. مریم رحمانی می گوید

    سلام ابجی من مبتلا به بیماری گال شده از کرم پر مترین استفاده میکنیم خیلی خوبه مرسی که گفتین عمل میکنه هروز کم میشه

  20. سورناعربخانی می گوید

    سلام. بنده به پس از ابتدا به گال از لوسیون لیندان و کرم پرمترین استفاده کردم اما بعد از یه هفته همچنان قسمت انگشتان دستم داره دونه میزنه، و سوال دیگه اینه که از کجا بدونیم که کامل درمان شدیم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم‌گال ممکن طی یک الی ۲ هفته بهبود پیدا کنن اما گاهی ممکن تا هفته ها بهبودی طول بکشه
      در ضمن ممکن خارش تا چند هفته پس از درمان ادامه پیدا کنه

  21. امیر می گوید

    سلام من نزدیک ۵ ماه هس به این بیماری مبتلا هستم هر دکتری رفتم بهم کرم و قرص دادن فایده ایی نداشت آیا این بیماری خودش از بین میره یا تا آخرش هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خودبخود از بین نمیره و درمان دارویی ضد گال لازمه
      جهت درمان بهتره به متخصص عفونی مراجعه کنید

      1. لطیف می گوید

        سلام خسته نباشید من دوهفته میشه ب این بیماری مبتلا شدم هر دکتر رفتم خب نشدم باید چکار کنم؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام.درمانش زمانبر هست و ممکن چند هفته طول بکشه
          حتی ممکنه بعد از ریشه کنی حشره، خارش تا چند هفته ادامه پیدا کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.