علائم و درمان آسیب‌های عصب رادیال چگونه است؟

اگر به عصب رادیال دست ما آسیب برسد چه باید بکنیم؟ درجات مختلف آسیب عصب رادیال چیست؟ این مشکل چه علائم و عللی دارد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آسیب عصب رادیال مشکلات زیادی برای عملکرد دست انسان به همراه خواهد داشت. با توضیح در مورد علائم و علل آن به توضیح درباره‌ی نحوه تشخیص و درمان آن نیز خواهیم پرداخت. در این مقاله عصب رادیال توضیح داده شده و گفته می‌شود که چرا تا این حد آسیب پذیر است. در این مقاله دلایل بروز این آسیب، علائم و درمان‌های فلج عصب رادیال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عصب رادیال در کجا قرار دارد؟

عصب رادیال (Radial nerve) در بازو قرار دارد و به کنترل حرکات ماهیچه سه سر بازو، کشیدگی مچ دست و انگشتان و احساس در بخشی از دست کمک می‌کند. آسیب عصب رادیال منجر به درد، ضعف، از دست رفتن عملکرد صحیح مچ دست، دست و انگشتان می‌شود. معمولاً به این حالت فلج عصب رادیال گفته می‌شود.

عملکرد عصب رادیال

آسیب عصب رادیال یا افتادگی مچ دست چیست؟

آسیب عصب رادیال به آسیب عصبی در قسمت  بالایی بازو اشاره دارد. این عصب ماهیچه سه سر بازو را کنترل می‌کند. همچنین کمک می‌کند تا مچ دست و انگشتان دست کشیده شوند. احساس در بخشی از دست هم به دلیل حضور عصب رادیال ایجاد می‌شود. عصب رادیال نزدیک استخوان بازو فوقانی بوده و به همین دلیل بسیار در معرض آسیب قرار دارد. احتمال آسیب زمانی بیش‌تر می‌شود که استخوان دچار شکستگی شود.

آسیب عصبی درجات مختلفی دارد:

  • نوروپراکسی (Neurapraxia): اولین درجه آسیب که از نظر شدت کم‌ترین مقدار است
  • آکسونوتمزیس (Axonotmesis): دومین، سومین و یا چهارمین درجه آسیب 
  • نوروتمزیس (Neurotmesis): آسیب درجه پنجم که از نظر شدت بیش‌ترین مقدار آسیب است

آسیب به عصب رادیال می‌تواند منجر به فلج عصب رادیال شود.

علائم آسیب عصب رادیال

علائم آسیب عصب رادیال که می‌تواند منجر به فلج عصب رادیال شود، عبارتند از:

  • درد
  • ضعف در مچ دست، دست‌ها و انگشتان
  • از دست دادن عملکرد درست مچ دست، دست‌ها و انگشتان

علت آسیب‌های عصب رادیال چیست؟

رایج‌ترین علت آسیب عصب رادیال شکستگی استخوان بازو یا هومروس است که از آرنج تا شانه ادامه دارد. همچنین احتمال آسیب دیدن این عصب در طی عمل جراحی روی بازو و یا اصابت گلوله به بازو وجود دارد.

دیگر دلایل آسیب عصب رادیال عبارتند از:

  • ضربه مستقیم، به خصوص در هنگام تصادف رانندگی و یا حوادث ورزشی
  • آسیب‌های ناشی از اشیا نوک تیز مانند چاقوها یا شیشه
  • آسیب‌های ناشی از فشار بیش از حد، مانند استفاده از چوب زیر به بغل به شیوه نامناسب
  • آسیب‌های ناشی از حوادث
  • خوابیدن روی بازوی دست

تست و تشخیص آسیب عصب رادیال

برای تشخیص آسیب عصب رادیال، پزشک معاینه بدنی انجام خواهد داد. برای این کار مفاصل بازوی فوقانی را حرکت داده و از بیمار در مورد احساس درد، کشیدگی و سوزن سوزن شدن سوالاتی خواهد پرسید.

در برخی از موارد، پزشک برای تشخیص محل دقیق و شدت آسیب اقدامات دیگری را هم انجام خواهد داد، این موارد شامل:

تست تشخیصی الکترود

آسیب عصب منجر به کاهش و یا توقف جریان انتقال الکتریکی در بدن می‌شود. اندازه‌گیری سرعت و درجه این سیگنال‌ها در عصب به تشخیص کمک می‌کند.

دو نوع از این تست‌ها ممکن است استفاده شود:

  • الکترومیوگرافی (electromyography) 
  • بررسی انتقال و رسانش عصب (nerve conduction study) 

تست‌های تصویربرداری

روش‌های تصویر برداری پزشکی که برای تشخیص آسیب عصب به کار گرفته می‌شوند، شامل رادیولوژی اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی بوده و کمک می‌کنند تا مکان و شدت آسیب عصب به درستی شناسایی شود.

چگونه می‌توان از آسیب عصب رادیال پیشگیری کرد؟

با پرهیز از وارد کردن فشار زیاد در طولانی مدت روی بازوی فوقانی می‌توان از بسیاری از آسیب‌های عصب رادیال جلوگیری کرد. از انجام فعالیت‌هایی که منجر به آسیب عصب می‌شوند به شدت جلوگیری کنید، حرکات تکرار شونده و پرهیز از ماندن در حالت‌هایی که عضلات در هنگام نشستن یا خوابیدن در حالت گرفته باقی بمانند هم از جمله وضعیت‌هایی هستند که باید از آن‌ها پرهیز کرد.

اگر به واسطه شغل خود مجبور به انجام حرکات تکرار شونده هستید، بین انجام کارهای خود در فواصل زمانی مختلف استراحت کنید.

درمان آسیب عصب رادیال

درمان این مشکل به علت و شدت آسیب بستگی دارد:

یک نوروپراکسی خفیف معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. حس دست و عملکرد آن بعد از گذشت چند ساعت و یا چند هفته در بیش‌تر اوقات به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. این آسیب خفیف معمولاً به علت خوابیدن روی بازو رخ می‌دهد.

برای آسیب‌هایی با درجه متوسط پزشک از بیمار می‌خواهد که استراحت کرده و تا جایی که امکان دارد از بازوی خود استفاده نکند.

اگر بیمار درد زیادی داشته باشد و یا اینکه آسیب عصب رادیال منجر به تورم شده باشد، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن تا حد زیادی کمک کننده خواهند بود.‌

درمان گرفتگی عصب رادیال دست

فلج عصب رادیال بعد از شکستگی استخوان بسیار رایج است. بالای ۹۵ درصد افراد بدون نیاز به جراحی به صورت کامل بهبود پیدا می‌کنند. گاهی پزشک از بیمار می‌خواهد که برای ثابت نگه داشتن دست و بازو از ابزارهای نگه دارنده استفاده کند.

اگر شدت شکستگی بازو زیاد باشد، و یا اگر وضعیت با استراحت و دیگر اقدامات بهتر نشود، جراحی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیگر درمان‌های اولیه برای آسیب عصب رادیال عبارتند از:

  • داروهای ضد تشنج یا داروهای ضد افسردگی تری سیالیک که برای درمان درد تجویز می‌شوند.
  • تزریق استروئید
  • پماد‌های بی‌حس کننده
  • اتل بندی
  • فیزیوتراپی برای حفظ و بیش‌تر کردن قدرت عضلات
  • ماساژ
  • طب سوزنی

برخی از بیماران روش تحریک الکتریکی عصب (transcutaneous electrical nerve stimulation) را انتخاب می‌کنند. در این روش درمانی چندین الکترود روی پوست در نزدیکی منطقه آسیب دیده قرار داده شده و این الکترود ها جریان الکتریکی ضعیفی در سرعت‌های مختلف به عصب وارد می‌کنند.

روش‌های درمانی پیشنهادی پزشک عبارتند از:

اصلاح عصب

در این روش درمانی عصب آسیب دیده اصلاح می‌شود. در برخی از موارد، پزشک قادر خواهد بود که عصب آسیب دیده را دوباره به هم متصل کرده و در نهایت ترمیم کند.

اگر آسیب عصبی بسیار شدید باشد، پیوند عصب انجام می‌شود. در این روش‌ها عصب از دیگر نقاط بدن برای ترمیم عصب آسیب دیده برداشته خواهد شد.

پیوند تاندون

در این روش درمانی تاندونی که عملکرد خاصی ندارد، برداشته شده و به جای آن تاندون فعالی از جای دیگری از بدن پیوند زده می‌شود. این روش درمانی برای درمان آسیب عصب بسیار رایج است. برای اجرای این جراحی بیمار به بیهوشی عمومی و یا موضعی نیاز دارد.

بعد از جراحی بیمار باید به مدت یک یا دو ماه از اتل یا گچ استفاده کند تا تاندون‌ها به خوبی بهبود پیدا کنند. همچنین برای بهبودی بهتر باید فیزیوتراپی هم انجام شود. برای اینکه مشخص شود که آیا جراحی موفقیت آمیز بوده است یا خیر، گاهی بیش‌تر از یکسال باید زمان سپری شود.

پیوند عضله

اگر آسیب عصب بسیار شدید بوده و پزشک قادر به ترمیم عصب نباشد، یک ماهیچه فعال باید به جای آن پیوند زده شود. این روش درمانی بسیار جدید بوده و در آن یک ماهیچه از نقطه‌‌ی دیگری از بدن به جای ماهیچه‌ی غیر فعال جایگذاری می‌شود.

مدت زمان ترمیم عصب رادیال

مدت زمان ترمیم عصب رادیال آسیب دیده به شدت و علت آسیب بستگی دارد. در بیش‌تر موارد، فرد به صورت کامل درمان می‌شود. در صورت اجرای روش‌های درمانی اولیه در بسیاری از موارد عصب رادیال آسیب دیده تا ۱۲ هفته بهبود خواهد یافت.

اگر آسیب عصب رادیال نتیجه یک مشکل زمینه‌ای مانند دیابت و یا سو مصرف الکل باشد در این مورد و برای کنترل علایم و نشانه‌های بیماری حتماً با پزشک خود مشورت کنید. افراد جوان‌تر و افرادی که آسیب‌های عصبی بیش‌تری دیده‌اند با سرعت بیش‌تری بهبود پیدا می‌کنند. اگر نیاز به جراحی باشد، بهبودی کامل بین ۶ تا ۸ ماه طول خواهد کشید.

منبع:

medicalnewstoday

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
62 نظرات
  1. زهرا ظفری می گوید

    سلام بنده در اثر حادثه ای استخان بازوم شکست و دکتر گفت باید جراحی بشه و پیم و‌پلاک گذاشتن اما دکتر معالجم گفت عصب (فک میکنم رادیال) بین دو تا استخان گیر کرده بوده و سالم بیرونش آورده و‌ الان کاملا آزاده و ممکنه یکم له شدگی داشته باشه الان شرایطم به این صورته که انگشتام خم میشن اما بالا نمیان و مچم افتاده و بین انگشت شصتم سوزش مثل سوختگی حس میکنم و روی مچ دست تا آرنجم هم باز بی حسی دارم..گاهی اوقات در اثر ماساژ ومالش با روغن یکم این حس بی حس بودن پوست از بین میره اما باز برمیگرده دکتر برای بنده فیزیوتراپی نوشتن و گفتن احتمالش هست بین سه تا شیش ماه درست بشه خاهش میکنم راهنماییم کنید با توجه به علایمم امکان بهبود هست یا خیر..من خیلی نگرانم و حالم بده با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      نگران نباشید بهبودی عصب زمانبر هست
      به نظر پزشکتون اعتماد کنید و اقدامات لازم رو انجام دهید
      برخی مکمل ها هم کمک کنندس با نظر پزشکتون مصرف کنید

  2. حمید می گوید

    سلام من دوسالی هست که تصادف کردم به سمت چپ سرم که ضربه خورده پنجه پای راستم از کار افتاده ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه و بررسی صورت گیرد تا بتوان نظر داد
      بهتره توسط متخصص طب فیزیکی معاینه شوید

  3. امیرعلی احمدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من رزمی کار هستم و در یک فایت ضربه پا تقریبا محکمی تو عصب بازوم برخورد کرد و دست من کمی بی حس و احساس خواب رفتگی و لرزش زیاد داره و قدرت دستم بسیار کاهش یافته
    عصب دست من پاره شده یعنی ؟؟
    میشه راهنمایی کنین درمانش چطوریه یا چه اتفاقی دقیقا افتاده

  4. رامین اسماعیلی می گوید

    سلام وقت بخیر .
    بازوی دستم راستم تو ورزش ژیمیناستیک شکست و جراحی کردم پیچ و پلاک گذاشتم و بعد مجدد در آوردم … خدا رو شکر همچی خوب پیش رفته و الان مجدد ورزش رو بصورت حرفه ای پیش گرفتم . فقط مشکلی که هست و از دکترم نپرسیدم اینه ک قسمت خارجی بالای آرنجم وقتی دستم رو خم میکنم و عضلاتم را منقبض میکنم یه تو رفتگی ایجاد میشه . توی اینترنت اسم عضله بالای آرنج قسمت بیرونی بازو رو نتونستم پیدا کنم . درصورتی ک سمت بازوی چپم این تو رفتگی در اون حالت ایجاد نمیشه.
    امکانش هست بگید دلیلش چیه ؟

  5. بیتا می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من حدود یک سال هس عصب دستم ب دلایلی از بازو آسیب دید .برام پیوند زدند الان نسبت ب قبل بهترع حس داره البته ن کامل .ولی انگشتام کامل خم نمیشه فقط تا حدودی اونم خیلی کم..
    احتمالا اینکه خوب شه کامل هس؟؟؟
    یا اینکه نیاز ب پیوند داره دوباره؟؟

  6. حسین می گوید

    درود بر همه دوستان من روی دستم خوابیدم الان دکتر متخصص مغز و اعصاب گفته روی دستت خوابیدی پشت بازوی یه عصب رادیال است پیغام هارو به انگشتات نمیرسونه ۷ جلسه فیزیو تراپی رفتم کمی بهتر شده ولی باید ده جلسه فیزیو تراپی انجام بدم تا انگشتای دست راستم کامل باز بشن اگه ده جلسه ام کامل باز نشدن چیکار باید بکنم لطفا درمورد این مشکلی که برام پیش اومده راهنماییم کنید خواهش میکنم کمکم کنید تا زودتر دستم خوب بشه ممنونم

  7. نگار موسوی می گوید

    سلام وقت بخیر مادر من ۴۰ ساله هست و دوروز میشه که عمل کیست گانگیلون انجام داده و کیستو خارج کرده گویا کیست نزدیک به نبض دستش بوده و دکتر شریان دستش رو بسته یا یه همچین چیزی ولی خب این به چه معناست؟
    (انگشتاش و دستشو میتونه حرکت بده)

  8. محمد غلامی می گوید

    سلام . خسته نباشید.
    من هفته قبل انگشت شصت دستم تقریبا عمیق برید .
    الان بعد از یک هفته انگشتم راحت باز و بسته میشه و در حالت عادی درد نداره اما وقتی تاندونش کشیده میشه درد می‌کنه و هنوز پوستش بی حسه و سوزن سوزن میشه . خاستم ببینم خودش خوب میشه یا باید به پزشک مراجعه کنم . ممنون

  9. فایق قادرپور می گوید

    سلام من در۱،۱۱۴۰۲تصادف کردوبازوم شکسته وپلاتین انداختن واالان که۷۵روزازتصاف میگذردمچ دستم بی حس۱۵ جلسم فیزیوتراپیم رفتم ولی هیچ جوابی نگرفتم وانوارعصب گرفتم گفتن عصب رادیال گفتن عصب خوش اخلاقی وااگرشمالطف کنیدجوابموبدیدکه خوب میشم خیلی نکرانم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      محل دقیق آسیب عصب و میزان اون مهمه
      توصیه من‌ اینه جهت بررسی دقیق به فوق تخصص دست مراجعه کنید

  10. ننگیالی می گوید

    سلام ! معلومات تان برایم منطقی وقناعت بخش بود چون من بعد از یک حادثه ترافیکی وشکستن بازو عصب رادیلم آسیب دید وبعد از گذشت یکسال داکتر های افغانستان برایم میگفتن مچ دست تان تداوی ندارد وخوب نمی‌شود، به هندوستان رفتم اونجا هم یک داکتر بنام للیت بافنا پشت بازوی مرا تا آرنج پاره کرد صرف پولم را گرفت و عذابم کرد یک فیصد هم خوب نشد بلکه بدتر شد وخودم کم کم به کمک گوگل ویوتوب حرکات را انجام می‌دادم و دوسال می‌شود در سوئد هستم‌ اینجا هم دنبال تداوی آن هستم ولی بالای داکتر های افغانستان شکر کشدم اینها که هيچ کاری نکردند ولی حالا کمی احساس میکنم که شست وانگشت شهادت‌م که ۴۰ فیصد حس داشت حالا شاید ۶۰الی ۶۵ فیصد حس پیدا کرده من صرف اینرا میگم که آیا مچ دستم بدون جراحی بعد از این مدت(سه سال) خوب خواهد شد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز نمیدانم چه اقدامات تشخیصی برای شما انجام شده
      نوار عصب عضله دادین؟ کدوم عصب آسیب دیده؟
      تاندون ها همه سالم هستن؟

  11. پوریا حاتمی می گوید

    سلام من ۱۹ سالمه من کارگر هستم من توی یه از کارام که مدام فشار روی دست راستم بود وهر با جسم سنگینی را با دستم حمل می کردم ودست دائم خم وراست میشد آسیب دید و دستم کامل از سرشانه تا نوک انگشتانم بی‌حس وحالت خواب رفتگی و گزگز شدن داشت من باخودم گفتم ولشکن خودش بااستراحت خوب میشه ویک ماه شد خوب شد ولی وقتی جسم سنگینی بلند میکنم دستم درد می کنه و توانایی مثل گذشته نیست باید چه کار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      نیاز به معاینه و انجام نوار عصب عضله هست
      باید حتما پیگیری کنید و به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  12. صفرمحمد می گوید

    آرنج دستم توسط چاقو هم بریده شده وهم آرنجم شکسته منتها مچ دستم دردداره ومچ دستم بالا نمیادعلاجش چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید از نظر آسیب به عضلات و پارگی تاندون ها و اعصاب دست بررسی بشین و
      به متخصص” ارتوپدی مراجعه کن

  13. مهدی می گوید

    سلام
    من بحثم شد با چند نفر بعد با چاقو زدن از انگشته کوچیک دستم رگ عصبش و تاندومش قطع شد عمل کردیم
    الان 8 ماه هست ولی هنوز خم مونده هرکاری میکنم باز نمیشه دکترم گفتم با توپ ورزشش بده و با روغن ماساژش بده درست میشه ولی درسته نشده چیکار باید کنم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره توسط متخصص” طب فیزیکی معاینه شین و فیزیوتراپی لازم انجام شه

      1. امیرحسین می گوید

        سلام خسته نباشید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام و تشکر

  14. محمد می گوید

    سلام من مهر ماه عمل لبروم شانه کردم و بعد از آن متوجه شدم دستم از آرنج بالا نمیاد و ماهیچه بازوم منقبض نمیشه به پزشک معالجم مراجعه کردم گفت عصب موسکولوکوتانیوس دچار پارالیزی شده است و ظرف پنج شیش ماه دیگه برمیگرده و خوب میشه به نظر شما عصب دستم برمیگرده یا نه باید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره توسط متخصص” طب فیزیکی ویزیت شین و فیزیوتراپی انجام شه

  15. بابک فتحی می گوید

    سلام من از ارتفاع ۳ متری افتادم دستم از آرنج و مچ شکست بعد عمل کردن و بعد از باز کردن گچ از دستم معلوم شد به عصب دستم آسیب دیده و افتادگی دست دارم فیزیوتراپی هم میرم الان مچ دستم بالا میاد ولی انگشتام بسته میشه ولی بالا نمیاد می خوام بدونم به مورور زمان خوب میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله به مرور بهتر میشه
      توصیه من اینه به فوق تخصص دست مراجعه کنید

      1. محمد رضایی می گوید

        سلام من ۳۳ سالمه شب خابیدم صبح بیدار شدم از مچ فلج شده دستم یک ه
        فته گذشت هنوزم خوب نشده به دستم ک فشار میارم زیر ب
        ِلو رو ساعدم درد میگیرن ولی تو این دو هفته کاملا از ناحیه مچ افتاده دستم حس ندارم

      2. سیما هاشمی می گوید

        سلام وقت بخیر من 6ماه قبل تصادف کردم استخوان بازوم شکسته وبه عصب رادیال آسیب وارد شده 30جلسه فیزیوتراپی رفتم همراه با طب سوزنی ولیزر ومگنت ممنون میشم راهنمایی کنید چقدر طول میکشد بهتربشم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگر قطع کامل عصب باشد خوب بسیار زمانبر هست
          منتها اگر فقط آسیب هست چند ماه زمان میبرد
          زیر نظر چه متخصصی هستین؟

  16. ی بنده خدا می گوید

    سلام من پدر بزرگم ۷ ساله سمت چپ بدنش بر اثر سکته مغزی اسیب دیده الان تمام نقاط بدنش کاملا کار میکنه حس داره ولی دست چپش نه هنوز فلجه چیکار کنیم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به میزان آسیب داره
      برخی موارد با فیزیوتراپی بهتر میشن

    2. امیر می گوید

      سلام من دست راستم پنج سال پیش براثر تصادف کتف دستم شکست وبعداز درمان شکستگی دستم هیچ حسی ازبازو تا انگشت شصت ندارد حرکت هم نمیتونم قشنگ بدم مچ دستمم کلا افتاده بود تکون نمیخورد و دکتر هم رفتم که فیزیوتراپی نوشت مچ بند تجویز کرد برای بعتر شدن که بعد از یکی دوماه بعتر ازقبل شد دگ پیگیری نکردم بخاطر وضیعت مالی که داریم حتی فیزیوتراپی هم کامل نرفتم الن ۱۸ سالمه یه سال خورده ای که باهمین دست کارمیکنم ورزش هم پشت گوش میندازم دستم به حالت بدی داره پیش میره روز به روز انگارداره بدتر میشه میخواستم بدونم راه حلی هست که بتونم درمانش کنم بنظرتون یانح

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیزم
        حداقل کاری که میتوان انجام داد اینه که از بدتر شدنش پیشگیری کرد
        به فوق تخصص دست مراجعه کنید
        اگر هزینه ها براتون سنگینه به بیمارستان های دولتی مراجعه کنید

  17. Moha mad می گوید

    سلام من 35سالمه پشت فرمان موتور با سرعت خيلی کم تو پیچ تقاطع ترمز جلو قفل ميشه من با کف دست به زمين ميخورم بعد 24ساعت مچ دستم با همه انگشتانم مثل اینکه الج شده هيچ جوری نميتونم تکانشان بدم میخواستم بپرسم دستم خوب شدنی هست يا نه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عکس لازمه

  18. پریناز می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    دست چپم از آرنج به پائین بطور ناگهانی به فاصله دو الی سه روز فلج شده اصلا نمیتونم حرکتش بدم ، ۳۲ ساله هستم
    کجا باید مراجعه کنم، ممنونم🙏🏻

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به متخصص” مغز و اعصاب یا به متخصص” ارتوپدی مراجعه کنید

  19. علی می گوید

    سلام
    پسرم عضله پشتی بزگ در ناحیه شانش شکل نگرفنه چکار میشه براش کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر کودک هست به فوق تخصص ارتوپدی اطفال مراجعه کنید

  20. Hadi می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    دوستم تصادف کرده استخونای مچش خورد شده و عصب اسیب دیده، الان مچ دستش حس و حرکتی نداره. آیا با گذشت زمان ممکنه خوب بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به روند عمل جراحی دارد و اینکه آیا آسیب به عصب رسیده یا خیر
      اگر آسیب جدی ندیده باشد با گذشت زمان و فیزیوتراپی و…احتمال بهبود هست

  21. مهدی فاضلی می گوید

    سلام وخسته نباشید .من براثر خوابیدن روی دست راستم عصب رادیال آسیب دیده چیه انگشت دستم به سمت بالا راست نمیشود ودستم را خیلی مشکل میتوانم به سمت بالا بیاورم .راه درمان آن چیست و آیا درمان دارویی هم دارد و بعد از چه مدت درمان کامل میشود .باتشکر ازشما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      چند وقته علایم دارین؟ و اینکه آسیب به عصب رادیال هست رو خودتون احتمال دادین یا پزشک تشخیص داده؟

  22. فرهاد می گوید

    عالیه

  23. مرضیه محمدی می گوید

    سلام من هجده سالمه آلان دوسالی هست که جسم سنگین برداشتم عصب پام آسیب دیده الان چی کار کنم پام اذیت می کنه درد داره ضعف بی حسی کزکز مور مور توان راه رفتن نداره وقتی راه می رم رنگ پا سیاه می شه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      حتما بررسی دقیق لازمه
      اگر پاتون سیاه میشه باید عروق خونی هم بررسی شن علاوه بر اعصاب
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

  24. محیا می گوید

    سلام
    من ۱۸روز پیش رفتم ازمایش خون بدم که پرستار سوزن اشتباهن به عصب دستم زدن الان بعد ۱۸روز درد تو کل دستم پیچیده دکتر عمومی رفتم چند قرص مسکن برای کاهش درد داد
    میخوام بدون لازم پیش متخصص برم واینکه توی این حالت چقدر طول میکشه دستم سالم بشه ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه درد ادامه داره

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      1. زینب می گوید

        سلام خانم دکتریکی از عصب های حسی انگشت شستم با شیشه برید که ترمیم عصب انجام دادم بعد از بیست روز بخیه دستم کشیدن الان قسمت بخیه بسیار سفت شده من نمیتونم راحت انگشتم و جمع کنم این سفتی اذیتم می‌کنه کشش پوستم خیلی کم شده میخواستم بدونم این سفتی طبیعیه با گذر زمان ازبین میره لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم ممنون متشکر

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          با پزشکتون مشورت کنید تا در صورت صلاحدید فیزیوتراپی براتون درخواست بشه

  25. رامین می گوید

    سلام خسته نباشید من 6 ماهه تصادف کردم شکستگی بازو داشتم عصب رادیال له شده، افتادگی مچ بی حسی و… داشتم الان که شش ماه گذشته مچم برگشته اما انگشت شست و چهار انگشت دیگم بالا نمیاد آیا ممکنه با صبر کردن برگرده یا خیر ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام الان بايد نوار عصب عضله بديد و p> برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      1. مبینا می گوید

        سلام من تو مدرسه با رفیقم رفتم بالا حصار بد ک داشتن پایین می اومدم دستم کشیده شده و صدا داد شکست.
        رفتم دکتر پلاتین انداختن تو ارنجم
        مچ و انگشت هام بالا نمیاد
        اصن
        خوب میشه خودش یا باید عمل عصب دست انجام بدم؟

        ا

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگر حرکات همراه با درد هست که میتونه بخاطر شکستگی باشه
          اما اگر توان حرکت ندارین میتونه قطع تاندون عضلات یا آسیب به اعصاب اصلی باشه
          معاینه دقیق و حتی ممکن mri و نوار عصب عضله لازم باشه
          با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

    2. شایان می گوید

      سلام من در حین تولد عصب دستم کشیده شده و دست راستم کامل صاف نمیشه و کامل بالا نمیاد و از اون دستم کوچیک تره

      من الان ۱۵ سالمه و هنوز هم همینطورم
      راه درمانی وود داره؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام عزیز
        باید معاینه شین تا بشه نظر داد، ممکن فیزیوتراپی موثر باشه
        به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید

  26. ناجیه نبیزاده می گوید

    سلام روزتون بخیر بنده تقریبآ مدت سه ماه پیش در یک عمل جراحی لگن رگه پام قعط شد و دوباره رگمو پیوند زدن آیا امکانش هست که دوباره رگم خوب بشه و به حالت عادیش برگرده؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ممکنه

      1. امیرحسین ++++++++++++++ می گوید

        سلام و خسته نباشید دست چپم افتادگی مچ دست پیدا کرده. در کشتی کتفم در رفت و به عصب رادیالم اسیب رسوند. بعد به بیمارستان مراجعه کردم و دکتر متخصص ارتوپدی بودن بعد سی تی اسکن و ام ار ای گفت ورزش کن خودت نیازی به فیزوتراپی نیس بعد گفت عصب نیم قطع شده و بعد ۲ روز اتل خریدیم و بردم تا دکتر واسم در حالت صحیح نصب کنه بعد گفتم دستم میسوزه دست میکشی اقایی دکتر گفت خدایا شکرت عصب در حال برگشت است و الان نزدیگ ۸ هفته است و انگشت کوچیکم و کناریش و عصب وسطی حرکت می‌کند ولی کم حرکت می‌کند بسته نمیشه کلااا و انگشت صبابم یک کوچلو اینور اینور تکون میخره بعد دیگه حرکت نمکند باز انگشت شستم خیلی کوچولو حرکت می‌کند ورزش میکنم مساژ با روغن میشه بگید خوب شدن چقدر دیگه لازمه و هرچی میدونید بگید بسیار ممنون انشالله خدا جبران کنه توکل به خدا انشالله کلا حرکت کند. می

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام و تشکر
          دوست گرامی، ترمیم عصب رادیال در صورتی که قطع نشده باشد به زمانی حدود یک تا ۶ ماه نیاز دارد
          حتی ممکن است بیشتر زمان ببرد
          ورزش های مخصوص و فیزیوتراپی کمک کننده هستند

  27. علی می گوید

    سلام خسته نباشید .
    بنده متولد 1382هستم. در اتفاق ناخوشایندی به دست راست چاقو خورده جای بازو بالاش و رگ رادیال قطع شده و عمل کردم .ترمیم شده .ایا به عمل دوم نیاز دارد ایا خوب میشود ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي داپلر بديد و نوار عصب عضله تا مشخص شه نياز به عمل دوم هست يا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر