دلایل حواس پرتی چیست و چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟

علت حواس پرتی چیست؟ چرا همه چیز را فراموش می‌کنید یا تمرکز کافی نداریم؟ چگونه می‌توانیم تمرکز لازم را برای داشتن یک برنامه‌ی منظم به دست آوریم؟ دراین مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

یکی از عواملی که ممکن است بسیاری از افراد را از رسیدن به دستاوردها و اهداف خود بازدارد، عاملی آزاردهنده به نام حواس پرتی است. آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که هنگام انجام کارها، تمرکز خود را از دست می‌دهید؟ نتیجه حواس پرتی و عدم توانایی در تمرکز کردن می‌تواند احساس افسردگی و ناامیدی باشد. 

در صورت داشتن مشکل حواس پرتی و عدم تمرکز دو راه پیش روی شما وجود دارد: یا اینکه خود را به عنوان یک انسان حواس پرت و ناتوان در تمرکز کردن دیده و همین امر را بهانه‌ای برای انجام ندادن کارهای خود و تلاش کردن می‌دانید، یا اینکه حواس پرتی را امری طبیعی در انسان -با توجه به سبک زندگی جدید و وجود اینترنت- دیده و سعی می‌کنید بر آن غلبه نمایید. در این مطلب به بررسی این معضل و روش‌های غلبه بر آن خواهیم پرداخت.

رفع حواس پرتی

پنج علت عدم توانایی در تمرکز

  1. بیش فعالی بزرگسالان: تصور اشتباهی که در این زمینه وجود دارد این است که اغلب گمان می‌شود اختلال کم‌توجهی یا بیش فعالی که با نام مخفف ADHD نیز شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که تنها در کودکان وجود دارد. در واقع باید این را بدانید که بیش فعالی بزرگسالان وجود داشته و با علائمی کمی متفاوت‌تر نسبت به کودکان خود را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی، بیشتر از بی توجهی و عدم تمرکز رنج می‌برند.

اگرچه ابتلا به بیش فعالی می‌تواند بهانه مناسبی برای مشکل حواس پرتی شما باشد، اما در صورتی که به این بیماری مبتلا نباشید، اینگونه تشخیص‌های بی پایه و اساس و غیرعلمی می‌تواند باعث این شود که هیچگاه به دنبال علت اصلی حواس پرتی خود نرفته و در نتیجه راه حلی نیز برای آن پیدا نکنید که در نهایت این معضل، باعث ناتمام ماندن بسیاری از کارهای شما در زندگی شده و شما را متوقف می‌کند.

بنابراین، در صورتی که احساس می‌کنید به بیش فعالی مبتلا هستید، برای مطمئن شدن از این مسئله به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 

  1.  نداشتن خواب کافی: با مطالعاتی که تاکنون انجام شده و تحقیقاتی که در حال حاضر در حال انجام است، خواب انسان هنوز رازهای فاش نشده‌ای در خود دارد. البته می‌دانیم که خستگی روی توانایی در تمرکز کردن تاثیر منفی دارد، اما علت این مسئله چیست؟

در یکی از تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه کالیفرنیا، روی افراد مبتلا به آپنه (وقفه تنفسی) خواب (عارضه‌ای که در آن خواب فرد مختل می‌شود) صورت گرفته است، سرنخ‌هایی از ارتباط اختلال خواب و افزایش سطح کورتیزول پیدا شده است؛ در واقع افزایش سطح کورتیزول در بدن، روی عملکرد شناختی (توانایی تفکر و فعالیت‌های ذهنی) تاثیر منفی خواهد داشت. 

در صورتی که در کارهای روزمره خود از حواس پرتی رنج می‌برید، وضعیت خواب خود را بررسی نمایید؛ دقت داشته باشید که در این زمینه، کیفیت خواب مهم است نه کمیت آن. به عنوان مثال، شاید شما در طول شبانه روز هشت ساعت بخوابید، اما بنا به دلایل مختلفی، الگوی مراحل خواب شما بهم ریخته باشد؛ در این حالت تعداد چرخه‌های REM (یکی از مراحل مهم خواب که در آن مغز خود را برای شروع مجدد فعالیت خود آماده می‌کند) لازم برای تازه سازی فعالیت مغز در روز آینده را دریافت نخواهید کرد. 

در صورتی که به بی خوابی مبتلا هستید و راهکارهای بهتر خوابیدن روی شما جواب نمی‌دهد، بهتر است برای درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه نمایید. بی خوابی می‌تواند دلایل بسیار زیادی از جمله استرس، افسردگی خفیف یا مشکلات هورمونی داشته باشد.

  1. بودن در رابطه‌ای ناسالم: روابط، حتی در صورت اتمام و شکست نیز می‌توانند روی الگوهای ذهنی ما تاثیر زیادی داشته باشند. درگیری‌های فکری ناشی از روابط می‌توانند ذهن شما را پر از الگوهای فکری وسواسی کرده و فضای زیادی از مغز را اشغال کنند، در نتیجه فضای کمی برای سایر الگوهای مربوط به قسمت‌های دیگر زندگی باقی خواهد ماند. 

متاسفانه این نوع حواس پرتی که در اثر روابط ناسالم به وجود می‌آیند، معمولا چندان جدی در نظر گرفته نمی‌شود و دلیل این مسئله نیز، نشان دادن “عشق دیوانه وار” و سوختن در آتش عشق به عنوان امری شایسته و جذاب توسط رسانه است. دقت داشته باشید که زندگی کردن در فقر به دلیل اینکه یک فرصت شغلی مناسب را به دلیل درگیر بودن ذهنتان در یک رابطه ناسالم از دست داده‌اید، یا تصادف کردن در جاده به دلیل حواس پرتی، یا سوء استفاده از احساساتتان و موارد بیشتر، هیچ‌گونه هیجان و جذابیتی نخواهد داشت. 

در صورتی که احساس می‌کنید در رابطه ناسالمی هستید یا به شخصی احساس وابستگی دارید، حتما این مسئله را جدی گرفته و با خواندن مقالات و کتاب‌هایی که در این زمینه وجود دارند یا مراجعه به مشاور متخصص در این زمینه، به دنبال راه حل آن بگردید. 

  1. تجارب و احساسات سرکوب شده: آیا تاکنون سعی کرده‌اید که یک توپ ساحلی را زیر آب نگه دارید؟ در صورت انجام این کار، برای جلوگیری از بالا آمدن توپ روی آب، باید از تمام تلاش و تمرکز خود استفاده کنید. مخفی کردن تجارب گذشته که از آن‌ها شرمسار هستید یا سرکوب احساساتی که از بروز آن‌ها ترس دارید نیز دقیقا مانند نگه داشتن توپ ساحلی زیر آب است. 

در صورتی که مدام احساس خستگی دارید، هنگام فکر کردن به گذشته حافظه یادآوری ضعیفی دارید، به یک سری از مسائل، واکنش‌های احساسی بیش از حد نشان می‌دهید یا خواب‌های شما به طور مکرر با کابوس یا حملات عصبی همراه است، این احتمال وجود دارد که اتفاق سرکوب شده‌ای در گذشته شما وجود دارد که مدام حواس شما را پرت می‌کند. 

البته ممکن است دقیقا واقعه سرکوب شده در گذشته خود را بدانید، اما تا زمانی که میزان انرژی که از بهبود احساسات شما نسبت به آن واقعه جلوگیری می‌کند را آزاد نکنید نمی‌توانید پیشرفت و بهبودی در این زمینه داشته باشید.

البته همه ما می‌دانیم که رو به رو شدن با گذشته و ترس‌ها، کار مشکلی بوده و ممکن است هنگام انجام این کار به جای بهتر شدن، احساس بدتری نیز داشته باشید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که به این مسئله دید بلندمدتی داشته باشید و آینده رها شده خود را ببینید. در این زمینه، شما فقط مجبور به کنار آمدن تنهایی با مشکلات خود نیستید، بلکه بررسی و کار کردن روی مسائل عمیق گذشته، با حضور یک مشاور یا روانشناس متخصص در فضایی امن می‌تواند در بلند مدت باعث آرامش خاطر و افزایش انرژی و تمرکز شما نیز بشود. 

  1. نگران موفقیت خود هستید: گاهی اوقات ما با پرت کردن حواسمان از پیشرفت خود جلوگیری کرده و با دستان خود، موفقیتمان را خراب می‌کنیم. 

دلایل مختلفی برای هراس داشتن یک شخص از موفقیت خود وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است به شدت نگران این مسئله باشید که در صورت رسیدن به سطح بالایی از موفقیت، دوستانتان را از دست خواهید داد، خانواده‌تان شما را جدا از خود دانسته و با شما احساس راحتی نخواهند داشت یا اینکه سطح توقع اطرافیانتان از شما افزایش یافته و شما قادر به پاسخگویی به این توقعات نخواهید بود. به عنوان قدم اول در بهبود این وضعیت، می‌توانید به بررسی باورهای اصلی خود از موفقیت بپردازید.

البته دلایل پزشکی هم‌چون کم خونی، افسردگی، مشکلات تیروئیدی نیز می‌تواند منجر به حواس پرتی شود، اگر این موضوع شدت یابد بهتر است به روانپزشک یا پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند با انجام آزمایشاتی علت این موضوع را تشخیص دهد.

راهکارهای افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که گاهی قصد انجام کار خاصی را دارید و پس از آماده سازی همه چیز و شروع فعالیت مورد نظر (به عنوان مثال انجام یک پروژه در برنامه‌های آفیس یا مطالعه برای امتحان)، تنها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی احساس می‌کنید که باید مقداری به خود استراحت بدهید؛ در این شرایط، ممکن است یک دفعه به خودتان بیایید و ببینید زمان زیادی را صرف کارهای متفرقه کرده و تقریبا روزتان را تلف کرده‌اید. 

در ادامه مطلب قصد داریم تا راهکارهایی را برای افزایش تمرکز و جلوگیری از پرت شدن حواس به شما ارائه دهیم اما پیش از آن، سه نکته مهم است که باید به آن‌ها اشاره داشته باشیم:

  • جلوگیری از پرت شدن حواس کار سختی است: مطمئن باشید که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را تجربه کرده‌اید. به طور کلی، هنگامی که باید چندین ساعت یکجا روی انجام یک کار وقت بگذارید، حفظ کردن تمرکز در طول انجام این کار مشکل است، هرچند عده‌ای از افراد توانایی انجام آن را دارند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا شما نتوانید این کار را انجام دهید؟ در ادامه مطلب به شما در حفظ تمرکز کمک خواهیم کرد.
  • شما حفظ تمرکز را یاد نگرفته‌اید: مسئله جالبی که وجود دارد این است که ما در تمام دوران تحصیل خود، نحوه یادگیری و حفظ تمرکز را آموزش ندیدیم، هرچند این تمام کاری است که در این دوران باید انجام داد. در واقع، پس از پایان دوران تحصیل، بعضی از افراد نحوه انجام این کار را یاد می‌گیرند در صورتی که عده‌ای دیگر همچنان با مشکل عدم توانایی در حفظ تمرکز دست و پنجه نرم می‌کنند. 
  • ابزارهای کمک به پیشرفت مهارت شما در تمرکز کردن: از آنجایی که یادگیری نحوه تمرکز کردن و جلوگیری از حواس پرتی، امری است که به خودمان واگذار شده است، این وظیفه شماست که راهکارهایی برای بهبود توانایی تمرکز خود بیابید. در ادامه مطلب به چندین مورد از این روش‌ها اشاراتی خواهیم داشت.
کنترل حواس پرتی
  1. یادآوری مداوم چشم انداز و اهداف

پیش از هر کاری، این سوال را از خود بپرسید که چرا به تمرکز کردن و متمرکز ماندن نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید یک نوازنده ماهر شوید؟ آیا می‌خواهید یک نویسنده مشهور باشید؟ آیا به تازگی کارکردن در خانه را آغاز کرده‌اید؟ 

دانستن دلیل اینکه چرا به تمرکز نیاز دارید و فکر کردن به آن، باعث می‌شود تا برای حفظ تمرکز به خودتان فشار بیاورید و برای رسیدن به اهدافتان، کارهای سخت و خسته‌کننده را انجام داده و به پایان برسانید. 

  1. با فکر کردن به دو الی سه کار مهم، میزان آشفتگی و پراکندگی برنامه روزانه خود را کاهش دهید

به نظرتان در صورتی که هر روز 20 کار مختلف برای انجام دادن داشته باشید می‌توانید تمرکز خود را برای انجام آن‌ها حفظ کنید؟ قطعا خیر.

در واقع، هنگامی که ذهن پراکنده‌ای دارید نمی‌توانید کارهای خود را به بهترین شکل به انجام برسانید، بنابراین باید تعداد کارهای خود را کم کرده و کارهای ضروری را در اولویت قرار دهید. سعی کنید برای یک روز، روی دو تا سه کار مختلف تمرکز کنید (حتی یک کار نیز قابل قبول است) و نه بیشتر؛ این تمام کاری است که با انجام آن، یک قدم به سوی اهداف خود حرکت کرده و خود را در مسیر سریع‌تری برای رسیدن به آن‌ها قرار خواهید داد. همیشه به یاد داشته باشید که پیشرفت کندتر و طبق برنامه، بسیار بهتر است از اینکه به دلیل سنگین و پراکنده بودن کارها، اواسط راه جا بزنید. 

  1. کارهای موجود در لیست اولویت تان را هر چه سریع‌تر انجام دهید

برای اینکه آن دو تا سه کار مشخص شده در روز را حتما به پایان برسانید، سعی کنید هر چه سریع‌تر برای انجامشان اقدام نموده و آن را به بعد موکول نکنید. در واقع، از زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، می‌توانید برای انجام این کارها برنامه ریزی لازم را در نظر بگیرید؛ بنابراین، پس از بیدار شدن از خواب و صرف صبحانه، به سراغ کارهای ضروری خود بروید (قبل از شروع کار یا رفتن سر کار، بهترین زمان برای انجام این موارد است).

مطمئنا، انجام سریع کارها آسان نیست و با فشار همراه است، اما این را بدانید که هرچه برنامه ریزی خود را عقب‌تر بیندازید، فکر شما پراکنده‌تر شده و حواس پرتی ایجاد شده در ذهن شما، قدرت اداره‌تان را به شدت کاهش خواهد داد، به گونه‌ای که ممکن است در نهایت کارهای خود را به روز، هفته یا ماه بعد موکول نمایید. در صورتی که رسیدن سریع به اهدافتان برایتان اهمیت زیادی دارد، کارهای خود را به سرعت انجام دهید، به گونه‌ای که فرصتی برای پرت شدن حواس یا پیدا کردن بهانه نداشته باشید.

  1. در زمان انجام کارها،  تنها روی کوچکترین بخش از کار خود  تمرکز داشته باشید

یکی از ساده‌ترین راه‌های تخریب تمرکز، این است که رسیدن به هدف خود را در پی انجام کارها و دستاوردهای بزرگ ببینید. اکثر اهدافی که ممکن است انتخاب کنید، برای محقق شدن به چند هفته یا چند ماه زمان نیاز دارند و فکر کردن به این مسئله ممکن است شما را دلسرد کرده و احساس کنید تا ابد باید برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. فکر کردن به این مسئله باعث می‌شود تا یکی از دو اتفاق زیر برایتان بیفتد:

  • به دلیل بزرگ بودن هدفتان، از رسیدن به آن ناامید می‌شوید.
  • در مورد احساسی که پس از رسیدن به هدف خواهید داشت خیال پردازی می‌کنید.

هر دو حالت باعث از بردن تمرکز شما خواهد شد. کاری که شما باید انجام دهید این است که روی کوچکترین بخش‌های کار خود تمرکز داشته باشید. در ادامه، برای درک بهتر این مسئله به مثال زیر توجه کنید:

“نوشتن دویست کلمه در روز” یا “نوشتن حداقل دو جمله در روز”؟

“انجام 20 حرکت شنا در روز” یا  “انجام حداقل یک حرکت شنا در روز”؟

نوشتن موارد دوم به عنوان هدف، بهتر از موارد اول بوده و آن هم به دلیل وجود کلمه “حداقل” است. در واقع، قطعا شما از مقدار حداقل عبور خواهید کرد، همچنین میزان حداقل خود را به مرور زمان افزایش داده و بازده بیشتری از کار خود خواهید گرفت. 

  1. خود را در حال انجام کار تصور کنید

ما در تکنیک شماره 4، به این اشاره کردیم که تجسم و خیال پردازی، بیشتر از سودی که دارد می‌تواند به ضرر شما باشد، اما یک راه مناسب وجود دارد که از این خیال پردازی در جهت مثبت استفاده کنیم و آن هم تصویرسازی از خود در حال کار کردن است (نه هنگامی که موفق شده‌اید).

قهرمان‌های دو نیز از این تکنیک خیال پردازی استفاده می‌کنند. آن‌ها در ابتدا خود را برنده مسابقه تصور می‌کنند، سپس تمامی روند برنده شدن را از آخر به اول انجام داده و تمامی مراحل برنده شدن را از آخر به اول احساس می‌کنند. 

یکی از راه‌های سریع برای استفاده از این تکنیک، این است که خود را در حال انجام بخش کوچکی از کار خود تصور نمایید. 

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید نواختن گیتار را تمرین کنید، اما گیتار شما آن طرف اتاق بوده و فاصله زیادی با شما دارد (برای این مثال، بیشترین حد تنبلی را در نظر می‌گیریم). کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا نخستین کار، یعنی بلند شدن از جا را در ذهن خود تصور کنید. هنگامی که شما بلند شدن از جایتان را تصور و احساس می‌کنید و در ذهن خود تصویر آن را می‌سازید، انجام آن بسیار ساده خواهد شد. در ادامه به همین شکل مراحل پیش روی خود را تصور و سپس آن را اجرا می‌کنید و تا زمانی که گیتار در دست شما بوده و در حال نواختن آن باشید این کار را ادامه می‌دهید. روند تجسم کارها، باعث می‌شود تا حواستان از اینکه تمایل به انجام هیچ کاری ندارید پرت شود و از طرفی با تصور مراحل، بدن خود را آماده انجام آن‌ها خواهید کرد.

  1. حواس پرتی ذهن خود را کنترل کنید

حواس پرتی ذهنی، یکی از مشکلاتی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. در این زمینه شما باید راهکارهایی را بیابید که ذهنتان را برای انجام فعالیت‌های مورد نظر آماده کرده و از منحرف شدن آن به سمت افکار غیر ضروری جلوگیری کنند. 

یکی از راه‌های خوب برای جلوگیری از انحراف ذهن، داشتن محل کار مشخص است. در صورتی که همیشه در محلی مخصوص کار‌های خود را انجام دهید، ذهن شما محیط مورد نظر را به عنوان مکان انجام امور کاری دانسته و کمتر به سایر امور منحرف می‌گردد. همچنین دقت داشته باشید در زمان‌های استراحتی که میان کارها به خود می‌دهید، حتما محل مورد نظر را ترک کنید تا به طور کلی محل کاری و غیرکاری را در ذهن خود تفکیک نمایید. 

در نهایت، مشخص است که تمامی کارهایی که برای جلوگیری از حواس پرتی انجام می‌دهید، برای پیشبرد کارها و رسیدن به اهدافمان است؛ بنابراین سعی کنید در عوض فکر کردن به اینکه چه اتفاقاتی در ذهنتان در حال افتادن است، روی انجام دادن و تمام کردن کار مورد نظر تمرکز کنید و بدین شکل، تمام جهت گیری ذهنی شما روی انجام آن کار متمرکز خواهد شد. 

  1. از بین بردن عوامل بیرونی حواس پرتی

این مورد بسیار ساده بوده و نیاز به توضیح چندانی ندارد؛ تنها کاری که باید بکنید، دور شدن از چیزهایی است که حواس شما را حین انجام کار پرت می‌کنند. 

آیا تلویزیون باعث پرت شدن حواستان می‌شود؟ سعی کنید در اتاق دیگری کارهای خود را انجام دهید. آیا بچه‌هایتان حواس شما را پرت می‌کنند؟ سعی کنید زودتر از آن‌ها از خواب بیدار شده و به کارهایتان برسید. آیا اینترنت عامل حواس پرتی شماست؟ هنگام کار مودم خود را خاموش کنید. 

  1. از چیزهایی که نمی‌دانید، بگذرید

یکی از نکات مهمی که هنگام انجام کارها باید به یاد داشته باشید همین مورد است. در صورتی که با چالش یا گره‌ای در کار خود مواجه شدید و احساس کردید که در آن گیر کرده‌اید، از آن عبور کرده و بعد به سراغ آن بروید. به طور کلی شما باید تمرکز خود را روی آنچه می‌توانید انجام دهید بگذارید و به هر قیمتی شده کار خود را جلو ببرید. به طور کلی، در ابتدا شما باید روی بخش‌های ساده کار تمرکز کنید.

در انتها، به سراغ بخش‌های سختی که جا مانده‌اند بروید و تا آن زمان، یا به راه حل مورد نظر رسیده‎‌اید یا اینکه ذهن شما آنقدر در طول انجام کار ساخته شده است که در صورت مواجه شدن با این چالش، تمرکز خود را حفظ می‌کند و می‌توانید بسیار راحت‌تر به دنبال راه حل بگردید.

  1. بهبود نظم و انضباط با تمرین تمرکز

یک سری تمرین مربوط به تمرکز وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید نظم کلی برنامه‌های خود را ارتقا دهید.

نخستین تمرینی که می‌توانید انجام دهید، مدیتیشن (مراقبه) است که به طور ساده، تعریف تمرکز در عمل است. در این کار، شما بدون انجام هیچ‌گونه کاری در یک جا می‌نشینید. انجام مدیتیشن به شما در تقویت مهارت تمرکز، رفع استرس و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند. 

تمرین دومی که می‌تواند بسیار مفید باشد، روشی به نام روش پومودورو (Pomodoro) است. این کار به شما کمک می‌کند که تمرکز خود را در انجام کارها به خوبی حفظ کنید.

  1. مدیریت حرکت در مسیر اهداف

حرکت داشتن در مسیر اهداف نیز مانند داشتن نظم و انضباط، عاملی است که باعث ماندگاری ما در مسیر دستیابی به هدف می‌شود. یکی از کارهای نادرست، ایجاد وقفه و استراحت در مسیر رسیدن به اهداف است؛ زیرا با انجام این کار، حرکت خود را در مسیر از دست می‌دهیم و همین امر کارمان را سخت می‌کند.

حرکت در مسیر هدف، یعنی هر روز در این مسیر چند قدم به سوی جلوی برداشته و کارهای قابل توجهی را در این جهت انجام دهید (حتی در روز‌های تعطیل). هنگامی که به “کارهای قابل توجه” اشاره می‌شود، به معنی انجام کارهای بزرگ نیست، بلکه منظور کاری است که شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان به سمت جلو حرکت بدهد. 

به عنوان مثال، در صورتی که هدف شما حفظ سلامت جسمیتان است، کار قابل توجهی که بتواند شما را چند قدم به هدفتان نزدیک کند، روزی پنج دقیقه پیاده روی، حتی در ایام تعطیل است.

منتظر زمان مناسب برای رسیدن به هدفتان نباشید!

این را بدانید که هیچ زمان ایده آلی برای رسیدن به اهداف یا شروع حرکت در مسیر آن‌ها وجود ندارد و در صورتی که قصد رسیدن به هدفی را دارید، باید از همین لحظه شروع به حرکت در مسیر آن کنید. 

منابع:

harleytherapy

lifehack

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
24 نظرات
  1. کویر ابراهیم زاده می گوید

    سلام خوب هستین
    عشقم منو ول کرده ولی بازم که فراموشش کردم ولی وقتی کار می کنم کلا حواسم پرت میشه می بینم اصلا اون کارو نکردم یا چیزیایی که ذهنمه فراموش کردم یا اصلا نمی تونم یه متنی رو حفظ کنم کلا خودم هم از ذهن خودم خسته شدم انگار خاموش‌میشه ذهنم می تونم ساعت ها بدون فکر کردن به چیزی نگاه کنم

  2. بنده مطیع می گوید

    سلام
    من در پیدا کردن اشیای خیلی واضح جلوی خودم مشکل دارم مثلا سه تا چیز با رنگ های یکسان کنار هم هستن و از من یکی میخواد یکی شو بدم من اینور اون ورو میگردم😐

  3. عرب. می گوید

    سلام.من چند وقته دچار حواس پرتی شدم و همیشه یه چیزی رو جا میذارم.بعد هرچی فکر میکنم کجا دستم بوده و کجا جا گذاشتمش اصلا یادم نمیاد.

  4. امیر جوادی می گوید

    سلام و عرض ادب. بنده چند وقتی هست که دوار حواس پرتی شدم، در حالی قبلا اصلا سابقه نداشته، جدیدا وسایلم رو جا می گذارم، یا کاری که باید انجام بدم رو فراموش می کنم، از اونجایی که شغل و زندگی من بسیار گره خورده به دقیق بودن، بسیار این موضوع من رو نگران کرده، امیدوارم راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست گرامی
      حواس پرتی علل متنوعی دارد.مشغله زیاد، عدم تمرکز ،بیماریهای خلقی مثل افسردگی و اضطراب ،بیماریهای داخلی مثل کم کاری تیرویید و برخی کم خونی ها ،برخی مشکلات مغزی و‌…
      جهت بررسی به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  5. ساناز می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه ۶ ماهه نامزدم فوت شده من خیلی هواس پرت شدم مثلا هواسم جایی نیست داشتم لباس می‌پوشیدم فقط روسری مونده بود یهو رفتم آب خوردم اومدم عوض اینکه روسری رو بپوشم لباسی که پوشیده بودمو در اوردم فقط یبار نیست و فقط لباس نیست و ذهنم چیزای کوچیک رو نمیتونه در یاد نگه داره در زمینه درسی یه مطلب رو بیش از ۱۰ بار میخونم موقع پرسش که میشه یادم نمیاد یا نمیتونم جملاتو کامل بیاد بیارم قبلا اینجوری نبودم و دو ساله که حس میکنم بخاطر مشکلات و فضای مجازی اینجوری شدم لطفا بگید چیکار کنم
    خیلی ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یکی از علل اصلی حواسپرتی اضطراب و استرس و افسردگی هست
      با توجه به سن کم شما و فوت نامزدتون قطعا در شرایط روحی نامناسبی قرار دارین ، باید جهت درمان به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  6. مائده موسوی می گوید

    سلام من یه دختر ۱۸ سالم و وقتی وارد مکان های عمومی میشم، حواس پرت میشم و اصلا فکرم و ذهنم و نمیتونم جمع و جور کنم و خیلیم زود عصبی میشم مثلا اونروز رفته بودم دکتر کارمند بیمارستان گف ورقه رو از صندوق بگیر و بیار پیش من ، من بگیر بیار پیش منو نشنیده بودم و برده بودم به پذیرش دیگه ای بعدشم که منو صدا کردو گف خنگی من قاطی کردمو بیمارستانو گذاشتم روسرمو بهش گفتم خودت خنگی و فوش دادم و فلان و اصلا نم به مردم توجهی نداشتم که منو نگاه میکنن و فلان یا انگشت اشاره شون بشم درحالیکه بیمارستان پر بود ، ولی مدیریت بیمارستان ازم خوشش اومده بود و میگف تو خیلی خوب بلدی از خودت دفاع کنی و استعداد وکیل شدن داری و فلان ، حالا من زیاد جدی نگرفتم و راستی موقع عصبانیتم دست و پام بعداز گفتن حرفام میلرزه و دستام سرد میشه و تپش قلب میگیرم و گریم میگیره البته چون در حضور دیگرون بودم، گریم نگرفت

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      تا حدودی ممکن سوشیال فدبیا یا اضطراب اجتماعی مطرح باشه

    2. کاظم می گوید

      با سلام‌
      بنده ۴۰ سالمه . یکسالی هست حواسم بد پرت شده شبها نمیتونم بخوابم تا خود صبح‌بیدارم . و سر کار هیچ تمرکز ی ندارم با اینکه کارم با کامپیوتره و تمرکز بالایی میخواد تعمیرات و نرم افزار .مثلا یک بار ماشبنمو تو پارکینگ ۳تا ۴ساعت روشن کرده بودم که پدر بنده متوجه شد .مشکل اصلی من خوابمه شب نمیتونم اصلا بخوابم متاهل هم نیستم ولی حتی صبح هم از خستگی بعضی وقتا تو ماشینم دراز میکشم یکدفعه میفهمم ۳ساعته خواب رفتم .و سر کارم نرفتم لطفا کمکم کنید با تشکر

  7. مائده موسوی می گوید

    سلام بسیار عالی و کاربردی خیلی متشکریم ازتون🙏

  8. سعید می گوید

    سلام بنده تکنسین تعمیرات برق ی کارخانه هستم از لحاظ دانش علمی خیلی خوب هستم فقط هواسم پرته و تمرکز ندارم خوابم بهم ریخته ساعت ۲ شب بیدار میشم دیگه خواب نمیبره و صبح با کسالت بدی سرکار مبرم بهدی که انجام دادن یک کار ساده پیش پا افتاده تمرکز کافی ندارم تورو خدا کمکم کنید دارم شغلم ازدست میدم😔😔

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون لازمه چکاپ بدین و به متخصص” روانپزشکی مراجعه کنید

  9. محمدی می گوید

    سلام من ۳۲ سالمه تازه گیا به شدت حواس پرتی دارم مثلا ماشینم پارک میکنم میرم در زمان برگشت میگم کجا گذاشتم باید چند ثانیه صبر کنم یاد اوری بشه برام یا اینکه اسم شاگردانم را کاملا فراموش کردم باید کلی فکر کنم تا یاد اوریم بشه از مکانی میرم بیرون فراموش میکنم که لامپ و یا سیستم رو خاموش کنم راه حلی اگر دارید بمن بگین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر استرس و اضطراب یا دغدغه ذهنی مداوم دارین میتونه این حالت رو ایجاد کنه و نیاز به درمان داره
      به متخصص” روانپزشکی مراجعه کنید

  10. Queen می گوید

    باسلام من یک دختر ۱۸ ساله هستم در یک سال اخیر واقعا از فراموشی و حدم تمرکز رنج میبرم . برای مثال نزدیک به شش ساله در جاده های خلوت ماشین میرونم اما چون حواسم پرت میشه هنوز نتونستم بهش تسلط پیدا کنم . مشکل دیگه اینه واقعا فراموشکار شدم خاطرات یک هفته قبل رو که مرور میکنم انگاری ده سال از اتفاق افتادنشون گذشته.یا در همین حال حاضر با کسی حرف بزنم بعدش که حرفمون تمام شد اصلا هیچی از حرفهاش متوجه نشدم . لطفاااا پیشنهاد بدید من چیکار کنم بر ذهنم تسلط داشته باشم. متشکرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر اضطراب و افسردگی باید بررسی شین، یک ویزیت روانپزشک لازمه

  11. رویا می گوید

    سلام من مادرم دچار حالتی شدند ک مثلا فروشگاهی ک نزدیک خونمونه و کاملا میشناسه و هرروز میره مشکلی هم نداره ولی مثلا یکبار از ۵۰ بار رو یدفعه ای با خودش فکر میکنه عه راه کجاست مسیر کدوم وری بود ن این ک ندونه کجاست انگاری یدفعه ای مسیر یادش میره پیش خودش فکر میکنه حالا از کدوم ور باید برم ی چند دقیقه فکر میکنه تا یادش میاد
    مامانم ۵۶ سالشه ( پدرش یکسال قبل از فوت ی لخته تو سرشون پیدا شده بود ک باعث سردرگمی و فراموشی شده بود ولی ن فراموشی کلی تو چیزای جزئی و زمان اتفاقا)
    برای همین کمی نگرانم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول از نظر اضطراب باید بررسی شن
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به روانپزشک مراجعه کنید.

  12. ناشناس می گوید

    خیلی عالی و موثر بود

  13. محمودی می گوید

    مادرم از صبح تا حالا به حواس پرتی دچار شده و حرف های عوضی میزند و امدیم مسافرت ونمیدانیم پیش چه دکتری ببریم ویا لااقل راه درمان چیست ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید

  14. مریم می گوید

    من شوهرم فراموشی شدید گرفته جوری که اصلا فامیل آشنا و گذشته فراموش کرده و صحبت نمیتونه بکنه خیلی حالش بده نمیدونم چه کار کنم همه دکتر میگن افسردگی شدیده تو رو خدا کمکم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید شرح حال کامل گرفته شه و دارو تجویز شه

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با روانپزشک استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.