خارش آلت تناسلی در زنان و مردان؛ علت و درمان را می‌شناسید؟

خارش آلت تناسلی موضوع کم‌اهمیتی نیست چون امکان دارد پای دلایل جدی و مهمی به‌ میان باشد. این مشکل هم در مردان رخ می‌دهد و هم در زنان. گاهی علت بروز آن قارچ است و گاهی اگزما یا انواع دلایل ریز و درشت دیگر؛ برای رفع این مشکل باید پزشک متخصص مراجعه کنید. بنا به دلیل بروز خارش، روش‌ها و درمان‌های مختلفی برای کنترل وضعیت وجود دارد. در این مقاله درباره خارش ناحیه تناسلی مردان و زنان برایتان گفته‌ایم.

خارش اندام تناسلی نشانه چیست؟

میل به خاراندن پوست در بخش‌های مختلف بدن به وجود می‌آید. گاهی هم ناحیه تناسلی هم در مردان و هم در زنان دچار این حس می‌شود. تقریباً همه کم‌وبیش چنین احساسی را گاهی در ناحیه تناسلی احساس می کنند اما اگر خارش ادامه پیدا کند، اوضاع نیاز به پیگیری پیدا خواهد کرد. خارش ناحیه تناسلی به چه علت است؟

علت خارش ناحیه تناسلی

خارش آلت در زنان و مردان می‌تواند ناشی از مشکلات زیر باشد:

  • اگزما
  • درماتیت
  • تبخال تناسلی
  • پسوریازیس (Psoriasis)
  • خارش بعد از لیز موی زائد
  • آزردگی پوست ناشی از تعریق
  • خارش ناحیه تناسلی بعد از اصلاح
  • لیکن اسکلروزوس (Lichen sclerosus)
  • آزردگی پوست ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ
  • آزردگی پوستی ناشی از مصرف شوینده‌ها و صابون‌ها

این دلایل می‌توانند باعث خارش ناحیه تناسلی در مردان و زنان شوند اما دلایلی اختصاصی برای خارش هر یک هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

خارش ناحیه تناسلی بانوان

ناحیه واژن یعنی بخش درونی دستگاه تناسلی زنان به دلایل مختلفی دچار خارش می‌شود. از جمله این دلایل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عفونت‌های قارچی؛ انواع قارچ‌ها می‌توانند باعث بروز عفونت و خارش درون واژن شوند.
  • یائسگی؛ با شروع دوران یائسگی، استروژن بدن کاهش پیدا می‌کند و بروز خارش از عوارض آن است.
  • واژینوز باکتریال (Bacterial vaginosis)؛ این وضعیت در نتیجه به هم‌خوردن تعادل باکتری‌های مفید موجود در واژن ایجاد می‌شود.
  • تریکوموناس (Trichomoniasis)؛ عفونتی انگلی است که از راه تماس جنسی ایجاد می‌شود و خارش ناحیه تناسلی را به همراه می‌آورد.

خارش ناحیه تناسلی قبل از پریود یا بعد از آن هم رایج است. دلیل این موضوع می‌تواند ریشه در نوسانات هورمونی بدن در این دوران داشته باشد. استفاده از برخی محصولات بهداشتی مانند تامپون‌ها و پَدهای بهداشتی هم از دلایل ایجاد آزردگی در ناحیه تناسلی و بروز خارش است.

خارش دستگاه تناسلی آقایان

مردان هم علاوه بر مواردی که پیش‌تر مطرح شد، با دلایلی ویژه خودشان دچار خارش آلت تناسلی می‌شوند. برای مثال:

  • خارش ژوک (Jock itch)؛ این بیماری نوعی عفونت قارچی در ناحیه تناسلی مردان است. ژوژک باعث بروز خارش می‌شود.

نگاهی به دلایل خارش آلت تناسلی در زنان و مردان

همان‌طور که گفته شد، خارش ناحیه تناسلی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اگر خارش در نتیجه استفاده از مواد محرکی مانند شوینده‌ها یا تنگی لباس باشد، بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می‌کند.

بعد از اصلاح موهای زائد شرمگاهی هم احساس خارش در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از چنین وضعیتی باید پیش از اقدام به استفاده از تیغ یا وسایل مشابه از فوم‌های مخصوص یا کف صابون کمک بگیرید. اگر خارش در پِی مشکلاتی مانند عفونت و حساسیت به وجود بیاید، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص علت خارش آلت تناسلی چگونه است؟

در صورت تداوم خارش ناحیه تناسلی باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان هم برای بررسی وضعیت و کشف علت دست به معاینه ناحیه می‌زنند تا ببینند که آیا:

  • رنگ پوست ناحیه تناسلی تغییر کرده است یا خیر. سفید، قهوه‌ای یا قرمزشدن غیرعادی است.
  • بافت ناحیه را بررسی می‌کنند تا ببینند که ضخیم و غیرعادی شده است یا نه.
  • ظاهر و بافت پوستی ناحیه تغییری کرده است یا خیر.

علت خارش واژن

اگر لازم باشد، پزشکان با نمونه‌برداری (بیوپسی) از ناحیه تناسلی، سعی می‌کنند که علت خارش را متوجه شوند. توصیه پزشکان این است که بیماران از خاراندن ناحیه خودداری کنند. با خاراندن زیاد، امکان بروز قرمزی و زخم‌شدن پوست بالا می‌رود و همین‌ها می‌توانند منجر به عفونت‌های پوستی شوند.

درمان خارش ناحیه تناسلی چگونه است؟

روش درمان خارش آلت تناسلی در گرو علت آن است. اگر این خارش به خاطر ابتلا به مشکلی مانند اگزما ایجاد شده باشد، احتمالاً پزشک داروهای استروئیدی برایتان تجویز می‌کند. دلایل دیگر هم درمان‌های مخصوص به خود را می‌طلبند؛ برای مثال، اگر دچار لیکن اسکلروزوس باشید، نیاز به نوردرمانی خواهید داشت.

در نوردرمانی (لایت‌تراپی) از تابش نور برای از بین‌بردن مشکلات پوستی استفاده می‌شود. برای درمان عفونت‌های قارچی هم که انواع داروهای ضدقارچ وجود دارد و پزشک باید با در نظرگرفتن شرایط، دارو تجویز کنند.

توصیه‌هایی از سوی طب سنتی و درمان‌هایی گیاهی هم برای بهبود خارش اندام‌های خصوصی مطرح می‌شوند اما اثرگذاری و صحت آنها چندان قابل تأیید نیست.

برای مثال، درمان خارش ناحیه تناسلی با سرکه از توصیه‌های این درمان‌ها است اما شاید استفاده از چنین ماده‌ای تعادل اسیدی فضای واژن را در زنان از بین ببرد و باعث بروز مشکلات دیگری شود. در استفاده از روش‌های سنتی و درمان‌های گیاهی دقت زیادی به خرج بدهید.

درمان خارش ناحیه تناسلی چقدر طول می‌کشد؟

تشخیص و مدت درمان خارش آلت تناسلی وابسته به علت بروز آن است. برای نمونه، مشکل پسیورازیس درمانی ندارد اما علائم و نشانه‌های آن قابل کنترل هستند. تریکوموناس هم مشکل دیگری است که می‌تواند خارش ایجاد کند و با درمان مناسب در عرض یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

راه‌های پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی چیست؟

رعایت بهداشت ناحیه تناسلی در زنان و مردان بسیار ضروری است. هم زنان و هم مردان با در نظرگرفتن اصول بهداشتی می‌توانند مانع از مشکلاتی نظیر خارش در این بخش از بدن شوند.

در شست‌وشو و رعایت نظافت باید دقت کنید. یادتان باشد که استفاده بیش از حد از صابون برای این ناحیه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله خارش شود. تعویض روزانه لباس زیر هم به همه افراد توصیه می‌شود. پوشیدن لباس زیر مرطوب هم در زنان و هم مردان می‌تواند سلامت ناحیه تناسلی را تهدید کند.

پیشگیری از خارش اندام تناسلی

به جز رسیدگی به اصول بهداشتی، مراقبت از برقراری رابطه جنسی هم ضروری است. خارش ناحیه تناسلی بعد از رابطه می‌تواند نتیجه عفونت‌هایی باشد که بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌کنند.

برای پیشگیری از بروز خارش، توصیه‌هایی جداگانه برای زنان و مردان هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

روش‌های جلوگیری از خارش آلت تناسلی زنان

  • بعد از اجابت مزاج، ناحیه تناسلی را از جلو به سمت عقب پاک کنید تا مانع از ورود باکتری‌های مقعدی به واژن شوید.
  • از دوش‌های واژینال و اسپری‌های بهداشتی زنانه استفاده نکنید. این محصولات تعادل اسیدی واژن را از بین می‌برند و باعث خارش می‌شوند.
  • برای شست‌وشوی لباس‌های زیر نباید از حجم زیادی پودر شوینده استفاده کنید. گاهی محصولات شوینده باعث ایجاد حساسیت و خارش واژن یا ناحیه بیرونی اندام تناسلی می‌شوند.
  • محصولات کنترل خارشی که بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند هم می‌توانند در بلندمدت اثرات منفی و معکوسی به وجود بیاورند. پس اگر دچار خارش ناحیه بیرونی تناسلی زنان یا واژن هستید از آنها استفاده نکنید.
  • گاهی بعضی از روان‌کننده‌های واژن باعث بروز خارش می‌شوند. اگر به آنها مشکوک هستید، باید مصرفشان را متوقف کنید.
  • از اصلاح‌کردن زیاد از حد ناحیه تناسلی دوری کنید چون باعث تحریک پوست حساسش می‌شوید.
  • با دنبال‌کردن رژیم غذایی سالم و مناسب به حفظ تعادل باکتری‌های مفید واژن کمک کنید.

خارش آلت تناسلی

روش‌های جلوگیری از خارش ناحیه تناسلی مردان

  • آلت تناسلی را به خوبی بشویید و به نظافت این ناحیه و لباس زیرتان اهمیت بدهید.
  • اگر در طول روز زیاد عرق می‌کنید، حتماً لباس زیرتان را مرتب عوض کنید.

مراقبت از ناحیه تناسلی و مشکلاتی نظیر خارش مهم است

در بسیاری از مواقع، خارش آلت تناسلی در مردان و زنان نیاز به درمان ندارد و بهبودی بعد از مدتی حاصل می‌شود. با این حال، اگر علائم و نشانه‌های دیگری هم در این بخش از بدن ظاهر شد و خارش مدام حالت شدیدتری پیدا کرد، نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

گاهی‌ اوقات، خارش ناحیه تناسلی ناشی از مشکلی جدی است که حتماً باید پیگیری شود. برای ملاقات با پزشکان می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر هم استفاده کنید.

پرسشی درباره خارش ناحیه تناسلی دارید؟ اگر فکر می‌کنید که نکته‌ای از دید ما جا مانده، حتماً بگویید تا به آن رسیدگی کنیم.

منبع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
177 نظرات
  1. افشین می گوید

    سلام من یه پسر ۲۲ساله ام که از همون اول موهای زاعد شرمگاه و بیضه هام میخاره با ژیلت بزنم که در عرض ۳روز رشد میکنن و میخارن با پودر بهداشتی هم در عرض۸روز رشد قوی دارن رشد میکنن و خارش میکنن از همون اول به همون صورت بود گفتم شاید رفته به رفته بهتر بشه رشدش کم تر بشه یا یکم نازک تر بشه که ن خیلی بد خارش میگیره.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در مواردی که به ژیلت و پودر موبر حساسیت دارند ، لیزر موهای زائد گزینه خوبی هست

      1. افشین می گوید

        اها یعنی من باید لیزر کنم
        بعد ببخشید موهای زاعد که لیزر بکنم رشد میکند یا ن

  2. شاهرخ می گوید

    سلام خانم دکتر 48سالمه بدن سالم جوانی دارم یک هفته هست اول آلتم باد کرد و بعد دور ختنه گاهم چند زخم کوچک ویک برآمدگی پیدا شد که همین الان پماد کلومتازین زدم آیا خطر ناک است چه باید بکنم لطفاً راهنمایم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به معاینه دارد
      باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  3. محمد می گوید

    سلام. آلت تناسلی ام سزش خفیف همراه با خارش شدیدوداره. همچنیان دو طرف کشاله ران هم گاهی خارش شدید داره. کمی التهاب همراه با ورم هم در ناحیه وسط آلت وجود داره

  4. حسین می گوید

    با سلام من مرد هستم ، چند وقتی هست که تمام جاهای بیضه و آلت خارش داره و پوست روی آلت از طرف بیخ آلت تا نصفه خشک شده انگار پوست روش پیر شده باشه، اینطوری شده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر قارچ پوستی، گال و…. باید بررسی بشین
      به متخصص پوست مراجعه کنید

  5. مهدی می گوید

    سلام من چند وقتی هست که پوست زیر نافم نزدیک به آلتم پوشت پوشت شده و قرمز اساس خارش و وقتی میخارونم میسوزه مشکل ار چیه مو های دور آلتم رو هم نزدم از اول ۱۸ سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به عدم شیو موها،
      از نظر قارچ ناحیه تناسلی و شپش عانه باید بررسی شوید
      به متخصص پوست مراجعه کنید

  6. باران می گوید

    سلام من دختر مجردم تقریبا چند هفته هست قسمت بیرونی سمت چپ آلت میخاره و عرق سوز شد بعد پاهام و بازوهام هم خیلی میخارید الان دست و پاهام خوب شدن اما باز اون قسمتم هنوز میخاره و سمت چپ قهوه ای شده پماد کلاندولا میزنم خارشش موقت کم میشه چی کار کنم؟

  7. بانو می گوید

    سلام خسته نباشید،میشه برای شیوکردن ازداروی نظافت استفاده کرد؟ چون بخش داخلی واژن هم بایدداروی نظافت استفاده شودآیاخطرعفونت یا…..وجوددارد؟تازه استفاده ازاین پودر،قسمت‌های خیلی حساس رابدجورزخم می‌کند.باتشکروسپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای پوست های حساس توصیه نمیشود
      همچنین نباید داخل واژن برود

  8. محمود می گوید

    سلام و عرض ادب دارم خدمت شما.

    من یه پسر ۱۴ ساله ام و رابطه ی جنسی برقرار نمی کنم و خودم آلتم رو تحریک می کنم و باعث بیرون آمدن مایع درون آن می شوم.
    ولی خارش دارم گفتم لطفکنید راهنماییم کنید.

  9. سهیل علی زاده می گوید

    دلیل خارش بعضی اوقات چیست

  10. سهیل کلی پور می گوید

    سلام من بعضی اوقات الت تناسلیم میخاره فقد بعضی مقه برای چیه میشه بگین چون لباس های تنگ میپوشم هم اینجوری میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لباس تنگ و‌ چسبان‌خصوصا اگر جنس نخ پنبه نباشد میتواند سبب تحریک پوست و خارش بشود

  11. علی موسوی می گوید

    سلام من بعضی اوقات الت تناسلیم میخاره فقد بعضی مقه برای چیه میشه بگین چون لباس های تنگ میپوشم هم اینجوری میشه

  12. رضالطفی می گوید

    سلام خسته نباشید من ۱هفته پیش رابطه داشتم با کاندوم امدم خونه دچار خارش کشاله ران ها و نو ک کلاهک الت تناسلی یه چیز قرمز در امده و از داخل کلاهک یه چیزه ریز مثل حشره میخاره انگار یه چیزی هستش داخلش ممکن هستش از زنه باشه بعدش ایدز نباشه من قبلن ارضا خودانزالی که میکردم جلوشو میگرفتم نمیزاشتم بیادخطر پروستات نباشه پمادمیزنم خوب نشده زیرآلت تناسلی و کلاهک خیلی میخاره حتیا دوتا جوش در امده ولی داره خوب میشه هیچ دکتری نرفتم تا الان

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به معاینه از نظر زگیل و گال و… میباشد
      به متخصص پوست مراجعه کنید

  13. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من چند روزی هست که دور اطراف آلت تناسیلیم و زیر بیضه ها حتی تا مقعد هم احساس خارش دارم و هرچی میخارونم فایده نداره بیشتر شبا خارش دارم ولی روزا کمو بیش وقتی هم میخارونمش بدتر میشه خارش بیشتر میشه چیکار کنم کمتر بشه

  14. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من چند روزی هست که دور اطراف آلت تناسیلیم و زیر بیضه ها حتی تا مقعد هم احساس خارش دارم و هرچی میخارونم فایده نداره بیشتر شبا خارش دارم ولی روزا کمو بیش وقتی هم میخارونمش بدتر میشه خارش بیشتر میشه چیکار کنم خارش کمتر بشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه لازم است، به متخصص پوست مراجعه کنید

  15. ناشناس می گوید

    سلام قسمتی از التم کبود شده وخارش دارد پوست ان قسمت نازک وله شدهگی داره لطفا میشه گفت علت چیه

  16. علی می گوید

    سلام اطراف تناسلیم میخواردوسرخ میشود ازپماد فولوئسینیلون میزنم ریشه کن نمیشه مدتی هست که صورتم جوشهای تاول زا وهمراه خارش وپوسته پوسته میشود ایا اگزما است چه دارویی خوب میکنه

  17. sh می گوید

    سلام خسته نباشین چنروزی هست ک قسمت الت تناسلی به شدت میخاره و پوست پوست میشه و شب ها هم خیلی میسوزه در حدی که کلافه میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لباس زیر نخ پنبه بپوشید و بعد از شستشو خودتون رو کامل خشک کنین
      پماد کلوتریمازول و تریامسینولون ان ان هر ۸ ساعت به طور موضعی بزنین تا ۳ روز و درصورت عدم بهبود به متخصص” زنان مراجعه کنید

  18. رها می گوید

    سلام من ناحیه تناسلیم وکنار کشاله های ران قرمز و ملتهب شده مثل کهیر و میخا ره

  19. حمیدسمیعی می گوید

    ببخشید التم میخاره دکتر ارولوژی بهم پماداسیکلوویروکلوتریمازول داده اثری نداره چی پیشنهاد میدین بعد ایشون گفتن تبخال تناسلی هست ولی من میگم تشخیص شون خوب نبوده راهنمایی کنید ممنون

  20. حسین می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من خارش و جوش تناسلي دارم ۲ بار رفتم پیش دوکتور کمی بهتر شد حالا دوباره شروع کده به جوش زدن وخارش میشه برام بگین چی کارکنم

  21. حمیدسمیعی می گوید

    سلام قرص اعصاب افسردگی میخورم التم راست نمیشه ارولوژی بهم قرص تدافیل 10وویزارسین 100هم میخورم بازم مشکل دارم چی قرصی دیگه پیشنهاد میدین ممنون میشم

  22. حمیدسمیعی می گوید

    سلام ببخشید التم تناسلی ام میخاره پیش ارولوژی رفتم خوب نشدم بنطرت پیش دکتر متخصص پوست هم برم قرصهای اعصاب میخورم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر خارش پوستی هست به متخصص” پوست مراجعه کنید اما اگر داخل مجرا خارش دارین مجددا به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید

  23. الیاس می گوید

    سلام ببخشید من پسری ۱۷ ساله هستم چند وقتی هست داخل مجرای ادراری خارش دارم و گاهی اوقات هم شبا تکرر ادرار پیدا میکنم آزمایش ادرار هم دادم اما جواب کاملا منفی بود بگید من چیکار کنم که بهبود پیدا کنم 😢

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید به متخصص” اورولوژی مراجعه کنید اگر امکان ویزیت حضوری ندارین از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; متخصص اورولوژی استفاده کنید

  24. فریبا قراوندی می گوید

    درود مادرم ناحیه تناسلیش میخاره البته فقط روش و ترشح غیرعادی نداره و اما رنگ پوست التش تغییر یافته دورنگه شده خیلی میترسیم قرارخ البته متخصص بره ممکنه خیلی خطرناک و غیرقابل درمان باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      بعید مسیله نگران کننده ای باشه اما حتما لازمه معاینه شن

  25. حمیدسمیعی می گوید

    سلام خسته نباشید علت ریزش مودست چیست چی کارکنم راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی به نوع ریزش داره
      سکه ای هست؟ همراه با خارش و قرمزی و سوزش ؟ پوسته ریزی؟
      بهتره جهت معاینه به متخصص” پوست مراجعه کنید

  26. رفعتی می گوید

    پسرم اندام تناسلیشوخیلی میخارونه گال داره هرپمادی میزنم اثرنمیکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای درمان گال چه داروهایی استفاده شده ؟ و آیا به متخصص” پوست مراجعه کردین؟

  27. یاسین می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آلت تناسلی من یک هفته میشه سفیدک زده و خارش شدیدی داره دلیلش چیه، آیا به پزشک مراجعه کنم یا خیر؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکن قارچ پوستی باشه جهت درمان به متخصص” اورولوژی یا به متخصص” پوست مراجعه کنید

  28. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    می خواستم بدونم دلیل اینکه بعد از اسپری الکل روی بیضه ها سوزش بشدت زیاد غیر قابل تحمل میده چیه؟
    تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      پوست بیضه نازک و حساسه و الکل سبب سوزشش میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.