علل و علائم شکستگی آلت تناسلی مردان + مراقبت و درمان

خلاصه این مقاله را بشنوید

علت شکستگی آلت تناسلی مردانه چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟ درمان این مشکل چقدر طول می‌کشد و باید به چه نکاتی توجه کرد؟ دراین مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

شکستگی آلت تناسلی مردانه واقعه‌ای نادر و در عین حال ترسناک است که ممکن است در جریان رابطه جنسی منجر به دخول رخ دهد. شکستگی آلت تناسلی مانند شکستگی استخوان نیست. بلکه، شکستگی در دو ناحیه‌ی آلت جنسی است که کار نعوظ را انجام می‌دهند. این دو ناحیه جسم غاری (corpora cavernosa) و غلاف آلت (penile sheath) هستند.

از آنجایی که این آسیب می‌تواند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری روی عملکرد جنسی و دفع ادرار مردان داشته باشد، بسیار مهم است که به سرعت اقدامات پزشکی انجام شود.

علائم شکستگی آلت تناسلی مردانه

شکستگی آلت تناسلی مردانه یک جراحت دردناک است که معمولاً در دو سوم پایینی آلت رخ می‌دهد. علائم این عارضه عبارتند از:

  • خونریزی از آلت 
  • مشاهده کبودی‌های تیره رنگ روی آلت
  • مشکلات دفع ادرار
  • شنیدن صدای ترک خوردن و یا تق تق
  • از دست دادن ناگهانی نعوظ
  • دردی که از کم تا زیاد در حال تغییر است

بر اساس تحقیقات، علائم شکستگی آلت تناسلی که شامل شنیدن صدای تق تق یا از دست دادن ناگهانی حس نعوظ نمی‌شود، نوع دیگری از آسیب آلت تناسلی است.

در طی شکستگی آلت پزشکان از واژه بادمجان تغییر شکل یافته (eggplant deformity) استفاده می‌کنند. در این شرایط آلت تناسلی بنفش و متورم می‌شود. علائم کم‌تر شایع‌تر از شکستگی آلت تناسلی شامل ورم کیسه بیضه و خون در ادرار است.

دیگر عارضه‌ها که علائم مشابهی با شکستگی آلت تناسلی دارند، عبارتند از پارگی ورید و سرخرگ‌های آلت تناسلی و پارگی رباط معلق (suspensory ligament) است.  پزشک از روش‌های تصویر برداری و معاینه جسمی برای تشخیص تفاوت بین عارضه‌ها استفاده می‌کند.

علت بروز شکستگی آلت تناسلی چیست؟

آلت تناسلی مردانه دارای بافتی اسفنج مانند  به نام جسم غاری است. زمانی که آلت دچار نعوظ می‌شود، خون آلت تناسلی در این ناحیه متمرکز می‌شود. زمانی که آلت سفت می‌شود، یک یا هر دو طرف جسم غاری می‌تواند دچار پارگی شده و در نهایت شکستگی آلت تناسلی رخ دهد. 

شکستگی آلت تناسلی تنها در حالت نعوظ آلت رخ می‌دهد. آلت شل و افتاده معمولاً دچار شکستگی نمی‌شود، چرا که در زمان‌های عادی جسم غاری به بزرگی زمانی که آلت در حال نعوظ است نمی‌شود. 

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیش‌تر موارد شکستگی آلت تناسلی در ایالات متحده آمریکا در طول دخول و در حین رابطه جنسی رخ می‌دهند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که مرد به سرعت آلت خود را به درون استخوان شرمگاهی و میان دو راه یا پرینیوم (perineum) یا فاصله بین منطقه تناسلی و مقعد وارد می‌کند. این کار باعث می‌شود که جسم غاری پاره و یا شکسته شود. 

لزوماً برای شکستگی آلت نباید رابطه جنسی خشن برقرار شود، اما برقراری رابطه جنسی در پوزیشنی که آلت به شدت به استخوان برخود می‌کند، احتمال شکستگی آن را افزایش می‌دهد. 

همچنین احتمال شکستگی آلت در شرایط زیر هم وجود دارد: 

  • غلت زدن در تخت خواب در حالی که آلت در حال نعوظ است
  • برخورد آلت به چیزی همچون چارچوب در یا مبل 
  • افتادن روی زمین در حالی که آلت در حال نعوظ قرار دارد

چه زمانی باید برای مشکل شکستگی آلت تناسلی مردانه به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مردی مشکوک به شکستگی آلت تناسلی باشد باید هر چه سریع‌تر مراحل درمان را انجام دهد. پزشکان از شکستگی آلت تناسلی به عنوان یک مورد اورژانسی اورولوژی یاد می‌کنند‌، چرا که این عارضه می‌تواند سلامت جنسی و عملکرد دفع ادراری فرد را به طور کامل مختل کند. 

بسیاری از مردان برای درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند. هر چه قدر فرد برای درمان شکستگی سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کند، امکان درمان و ریکاوری کامل او هم بیش‌تر خواهد بود.

تشخیص شکستگی آلت تناسلی

پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد چگونگی رخ دادن شکستگی و معاینه آن عارضه را تشخیص خواهد داد. روش‌های تصویر برداری، مانند رادیولوژی اشعه ایکس هم ممکن است استفاده شود. همچنین از سونوگرافی برای تشخیص اختلال و تشخیص محل دقیق و ناحیه‌ای که آلت دچار آسیب شده است استفاده می‌شود. اگر پزشک قادر به تشخیص شکستگی با سونوگرافی نباشد، ممکن است از ام‌آرآی استفاده کند.

درمان شکستگی آلت تناسلی

درمان شکستگی آلت شامل درمان خانگی و جراحی است.

اقدامات اولیه در  شکستگی آلت:

  • قرار دادن پکیج‌های یخ پوشانده شده با پارچه برای ده دقیقه روی آلت تناسلی برای کم کردن ورم آلت تناسلی
  • استفاده از کاتتر فولی (Foley catheter) برای خالی کردن مثانه و کم کردن تروما وارد شده روی آلت تناسلی
  • مصرف داروهای ضد التهابی همچون ایبوپروفن برای کم کردن درد و تورم
  • بعضی از اوقات، یک پزشک توصیه می‌کند تا آلت تناسلی پوشیده شده و یا از آتل‌های مخصوص استفاده شود، تا آلت در یک جا قرار گرفته و از فشار روی آن کاسته می‌شود.

استفاده از درمان‌های خانگی به تنهایی بعد از شکستگی آلت تناسلی موثر نبوده و احتمال بسیار بالایی وجود دارد که خطرات و عواقب بعدی به دنبال داشته باشد. برای مثال از جمله مشکلات می‌توان به درد در زمان نعوظ و یا حتی ناتوانی در نعوظ اشاره کرد.

عمل جراحی شکستگی آلت تناسلی چگونه است؟

در نتیجه، بسیاری از پزشکان انجام جراحی اصلاحی و درمان‌های پزشکی را پیشنهاد می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که جراحی می‌شوند در نهایت به نتایج بهتری دست پیدا خواهند کرد.

درمان جراحی بسیار به شدت آسیب بستگی دارد. برای مثال اصلاحاتی که ممکن است بعد از شکستگی آلت رخ دهد، عبارتند از:

  • از بین بردن هماتوم و یا جمع شدن خون در آلت در نتیجه شکستگی
  • متوقف کردن خونریزی و اصلاح هرگونه رگ خونی آسیب دیده
  • بستن هرگونه بریدگی و یا پارگی که باعث خونریزی می‌شود

اگر میزراه هم آسیب دیده باشد، آن هم در عمل جراحی ترمیم خواهد شد برای ترمیم شکستگی آلت، پزشک یک برش در پوست ایجاد کرده که مناطق پاره شده دسترسی پیدا کند. پزشک با بخیه زدن این پارگی‌ها را برطرف خواهد کرد

اگر درمان انجام نشود، امکان دفرمه شدن دائمی آلت تناسلی وجود خواهد داشت. همچنین درمان نشدن شکستگی آلت تناسلی منجر به ناتوانی در نعوظ می‌شود که از آن تحت عنوان اختلال نعوظ یاد می‌شود.

مراقبت‌های بعدی و ریکاوری بعد از درمان شکستگی آلت تناسلی مردانه

سهولت ریکاوری بعد از شکستگی آلت تناسلی بسته به شدت آسیب دارد. در حالی که بسیاری از مردان بعد از طی مراحل درمان می‌توانند به خانه باز گردند، اما پزشک توصیه می‌کند که حداقل تا یک ماه رابطه جنسی برقرار نکرده و اجازه دهند تا منطقه‌ای که تحت جراحی قرار گرفته است هم درمان شود.

در موارد نادر که مردان قادر به جلوگیری از بروز نعوظ در طی دوران ریکاوری  نباشند، پزشک داروهایی را برای کاهش احتمال بروز نعوظ مانند داروهای مسکن یا داروهای هورمونی را تجویز خواهد کرد.

درمان فوری برای شکستگی آلت تناسلی بسیار حیاتی است. این کار به مردان این اطمینان را می‌دهد که دوباره می‌توانند عملکرد جنسی و دفع ادرار خود را باز یابند.

منبع:

 medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
145 نظرات
  1. آرشام می گوید

    سلام، آیا آسیب خفیف آلت تناسلی (شکستگی) به مرور زمان ترمیم و جبران می‌شود، و اینکه چقدر طول میکشد؟

  2. اصغر می گوید

    سلام خدمت شما،من چندماه پیش درحین سکس دردی درآلت تناسلی خودم حس کردم وتاچندروزبعدازسکس مخصوصاموقعه نعوظ درد شدیدی دارم ودر وسط آلتم رو دست میزنم بادوانگشت فشارش میدم انگاری ساچمه وسط آلتم هستش میخواستم بدونم احتمال شکستگی هست،حین سکس نعوظم کمترشده،ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درد ناگهانی هنگام نعوظ داشتین و سفتی در آلت دارین بله احتمال آسیب هست ، باید جهت معاینه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  3. رضاکاظمی قربانکندی می گوید

    سلام آقای دکتر خوبید من ۳۲ سال سن دارم دیشب در حالت نعوظ آلتم داشته ام اندازه میگرفتم که آلتم صدا داد ولی کبود نشده و خونریزی ندارم آلتم شکسته یا نه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با اندازه گیری به تنهایی اسیب وارد نمیشه
      اما اگر ضربه خورده و درد، تورم، کبودی، از دست دادن نعوظ همان موقع و بعدا دارین لازمه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  4. رضاکاظمی قربانکندی می گوید

    سلام آقای دکتر خوبید من ۳۲ سال سن دارم چهار روزپیش در حالت نعوظ آلتم داشته ام اندازه میگرفتم که آلتم صدا داد ولی کبود نشده و خونریزی نداره آلتم شکسته یا نه اینم بگم از اون روز حس میکنم دیگه نعوظ ندارم مشکلم حل میشه یانه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر نعوظ کم شده یا از بین رفته باید معاینه شین
      بله درمان دارد هر چه زودتر مراجعه کنید بهتر است
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  5. M.j می گوید

    باسلام
    اگرشخصی آلت تناسلی اش بشکندحداکثرچه قدروقت داردتا برای درمان اقدام کند

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور اورژانسی بهتر است به بیمارستان مراجعه کند

  6. M.j می گوید

    باسلام
    درحین رابطه باهمسرم کمی به آلتم فشارواردشددرحین فشارصدای تقی راشنیدم ولی هیچ دردیاعلامتی ندارم که نشان از شکستگی باشدآیاامکان داردکه آلتم شکسته باشد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر صدا ایجاد شده امکان شکستگی هست
      به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  7. حمید می گوید

    با سلام
    حدود دو هفته پیش به علت فشار در حالت نعوظ متوجه فرورفتگی در کنار سمت چپ الت شدم که کامل مشهود است و از ان نقطه به سمت چپ در حالت نعوظ هست. هیچ تاثیر و یا اثر دیگری نبوده و نیست. البته در حالت عادی به در همان ناحیه کمی سفتی احساس میشه ولی هیچ تورمی نبوده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لازم است معاینه شوید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  8. Mahdi می گوید

    سلام الت من هنگام نعوظ مقداری خم شد و تق گفت ولی بعد اون هیچ اتفاقی نیوفتاد نه ورم نه درد(فقط یه حسی بعد یه روز از اطراف التم داشتم انقدر خفیف و کوتاه بود نفهمیدم از الت بود یا نه)نه کج شدن و نه مشکل در ادرار و همچنین در هنگام نعوظ هم مشکلی ندیدم نعوظ صبحگاهی هم دارم با توجه به این ها باید من مراجعه کنم؟خیلی شرایط مراجعه به دکتر هم ندارم مشکلی نیست نرم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر هیچ مشکلی ایجاد نشده و نعوظ و توان جنسی مانتد سابق هست اقدام اورژانسی لازم نیست

  9. احمد می گوید

    سلام خیلی ببخشید این سوال رو میکنم،من بعلت حجم بزرگ الت تناسلیم حدود یک پیش وقتی درحال سکس بودم ،همبشه خانم خودش روی من مبخوابه تا اذیت نشه .یک شبی وقتی درحال سکس بودیم از مایع روان کننده استفاده نکردم وحس کردم که درد خفیفی در ناحیه التم ایجاد شده،حالا بعداز یک سال این دوماه هست که متوجه شدم التم درحال نعوض کمی از وسط انگار ضعیف شده واز بالاکلفتر شده می شه لطف کنید به من بگید چکارکنم..من عرب هستم ۴۴ سالم هسش لحن فارسیم ضعیف اگه خوب ننوشتم شرمنده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید جهت معاینه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

  10. فرزان می گوید

    من ۱۹ سالمه و در ۱۰سالگی دچار شکستن آلت تناسلی شدم من باز هم در سن ۱۹ سالگی دچار شکستن آلت تناسلی شدم به جز درمان با جراحی راه کار دیگری هم وجود دارد؟
    ممنون میشم جواب منو بدید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر انحراف ایجاد شده باشد خیر راهی نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.