کرونا در کودکان؛ از علائم تا تشخیص و درمان

کرونا نامی آشنا و دوست‌نداشتنی برای همه ماست. این ویروس با سرعت انتشار بالا و نداشتن درمان قطعی توانست خیلی سریع به دغدغه اول دنیا و بحرانی بزرگ تبدیل شود. مهم‌ترین ویژگی این ویروس، جهش یافتن مداوم آن از بدنی به بدن دیگر و عوارض متفاوت آن برای افراد، مختلف است. این ویروس با اینکه درصد کشندگی کمی دارد (حدود 2 درصد)، اما می‌تواند هر کسی را درگیر کند. کودکان هم با وجود سیستم دفاعی قوی‌تر نسبت به بزرگسالان، از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در این مقاله قصد داریم شرایط، احتمال ابتلا و علائم کرونا در نوزادان و کودکان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آیا کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

در ابتدای شیوع کرونا این شایعه مطرح شد که «کودکان به دلیل سیستم دفاعی قدرتمند در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار ندارند». این شایعه به سرعت توسط منابع معتبر علمی رد شد. NHS یا سیستم ملی سلامت انگلستان می‌گوید: «کودکان هم در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا یا کووید-19 قرار دارند؛ اما به دلیل سیستم دفاعی قوی‌تر، احتمال ابتلای آن‌ها کمتر بوده و خطر بروز علائم شدید و مرگ هم بسیار کمتر از بزرگسالان خواهد بود».
البته باید توجه داشت که کمتر بودن علائم کرونا در کودکان، آن‌ها را به ناقل‌های بسیار خوبی برای این ویروس تبدیل کرده است. یعنی ممکن است کودک شما با خفیف‌ترین علائم به کرونا مبتلا شود و شما بدون آگاهی از وجود بیماری، او را در آغوش کشیده و به ویروس مبتلا شوید.

کرونا در کودکان چگونه است

کودکان سیستم دفاعی قوی‌تری نسبت به بزرگسالان داشته و در نتیجه کمتر از آن‌ها در معرض این خطر قرار دارند. اما در عوض مراقبت از آن‌ها در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی (دست نزدن به دهان، استفاده از ماسک، شستن دست و صورت و فاصله‌گذاری اجتماعی) سخت‌تر از بزرگسالان است. 

والدین باید پروتکل‌های بهداشتی را به کودک خود آموزش داده و با زبان کودکان، او را از اهمیت رعایت آن‌ها با خبر کنند؛ چرا که فرضیه‌هایی در مورد آثار ابتلا به کرونا در کودکان در بزرگسالی وجود دارد. به‌طور‌ خلاصه می‌توان گفت که بله، کودکان در معرض این ویروس قرار دارند؛ اما احتمال خیلی کمی برای آن وجود دارد. با این وجود نمی‌توان این احتمال را نادیده گرفت؛ چرا که آن‌ها ناقل خوبی برای ویروس بوده و این بیماری ممکن است در بزرگسالی آنان باعث بیماری‌های مزمن تنفسی شود.

نقش کودکان در شیوع بیماری کووید ۱۹ چیست؟

کودکان به علت سیستم دفاعی بدن خود در زمان ابتلا به کرونا، علائم خفیف‌تری نسبت به بزرگسالان از خود نشان داده یا هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. علاوه‌بر‌این، کودکان مدام در حال بازیگوشی، لمس سطوح مختلف و دست زدن به دهان و چشم خود هستند و در نتیجه بیشتر از بزرگسالان پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند. این یعنی ممکن است کودک خود را بغل کنید بدون اینکه بدانید مبتلا به کرونا است. کودکان با همین شیوه می‌توانند ده‌ها بزرگسال را در خانواده و اطرافیان خود مبتلا کنند. در واقع ابتلا به کرونا در کودکان بیشتر از خودشان برای اطرافیان بزرگسال خطرناک خواهد بود.

کرونا در کودکان با چه علائمی شروع میشود؟

بر اساس گفته NHS، مهم‌ترین علائم کرونا در کودکان عبارت است از:

  • دمای بالای بدن
  • سرفه‌های خاص و ادامه‌دار (مثلا یک ساعت پشت سر هم سرفه کردن کودک)
  • از بین رفتن ناگهانی حس چشایی و بویایی در کودک

علائم کرونا در کودکان زیر یک سال و نوزادان

کرونا در کودکان زیر یک سال یا به عبارتی نوزادان، خیلی خفیف، با علائم خیلی کم (مثل افزایش دمای بدن) یا حتی بدون علائم اتفاق می‌افتد. این بیماری برای کودکان زیر یک سال زیاد خطرناک نیست، اما به گفته CDC، احتمال ابتلا به بیماری‌های زیر را در بزرگسالی افزایش می‌دهد:

  • آسم
  • دیابت
  • بیماری‌های متابولیک و ژنتیکی
  • کمبود گلبول قرمز
  • مشکلات قلبی
  • ضعف در سیستم ایمنی
  • چاقی
  • پیچیدگی پزشکی

علائم کرونا در کودکان زیر دو سال

بدن خردسالان زیر دو سال بیش از هر چیزی با تب به بیماری واکنش نشان می‌دهد. در صورت مشاهده دمای بالای بدن در کودک خود، سریعا با متخصص کودک تماس گرفته و مشورت لازم را دریافت کنید. همچنین سعی کنید به همراه کودک قرنطینه شده و از تماس با دیگران خودداری کنید. 

علائم کرونا در کودکان بین دو تا سه سال

در این مرحله از رشد، ابتلا به کرونا با سرفه‌های ادامه‌دار، تب و از بین رفتن ناگهانی حس بویایی و چشایی ظاهر می‌شود. البته توجه داشته باشید که بروز این علائم به‌طور صددرصد بیانگر ابتلای کودک به کرونا نیست و می‌تواند ریشه در سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشد. به هر حال اولین کار شما پس از مشاهده علائم کرونا در کودکان بین دو تا سه سال، باید تماس گرفتن با متخصص کودک یا پزشک عمومی باشد.  

علائم کرونا در کودکان ده ساله

کودکان در این سن در حال رسیدن به مرحله بزرگسالی هستند و بدن آن‌ها دچار تغییرات می‌شود. برای همین سیستم دفاعی ضعیف‌تری نسبت به خردسالان داشته و علائم شدیدتری در زمان ابتلا به کرونا از خود نشان می‌دهند. این علائم بر اساس گفته CDC (مرکز پیشگیری و کنترل بیماری) عبارتند از:

  • تب
  • سرفه‌های خشک و ادامه‌دار
  • آبریزش بینی
  • خشکی گلو
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکمی
  • بدن درد و سردرد
  • از دست دادن اشتها، حس چشایی و حس بویایی به شکلی کاملا ناگهانی

علائم کرونا در کودکان دیابتی

دیابت باعث شدیدتر شدن علائم کرونا در فرد می‌شود. کودکانی که به دیابت مبتلا هستند باید تحت مراقبت ویژه‌تری نسبت به دیگر کودکان قرار گیرند. چرا که ترکیب کرونا با دیابت نوع یک، باعث التهاب یا ورم داخلی و بروز عوارض خطرناک‌تر از حالت عادی در فرد خواهد شد. دیابت دو نوع دارد که کودکان و نوجوانان معمولا به نوع یک آن مبتلا می‌شوند. 

اگر کودک دیابتی شما به کرونا مبتلا شد، بلافاصله با پزشک او تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از او جویا شوید. همراه داشتن داروهای فشار خون یا انسولین برای دیابتی‌هایی که به کرونا مبتلا می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

چگونه از ابتلای کودکان به کرونا جلوگیری کنیم؟

کنترل کودکان در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار ساده‌ای نخواهد بود. چرا که آنان نمی‌توانند اهمیت موضوع را کاملا درک کرده و به خاطر داشته باشند. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای کودکان به کرونا، کم کردن ارتباطات اجتماعی و محدود کردن ملاقات‌ها به فضای باز است. 

نباید فکر کنیم چون کرونا در کودکان با احتمال و شدت کمتری اتفاق می‌افتد، پس جای نگرانی نیست. باید توجه داشت که کودکان می‌توانند بدون نشان دادن علائم، مبتلا شده و آن را به ده‌ها بزرگسال منتقل کنند. همچنین ابتلا به کرونا در کودکان احتمال بروز بیماری‌های مزمن را در بزرگسالی آن‌ها افزایش خواهد داد. پس تا حد ممکن از بردن کودکان به فضای بسته جلوگیری کرده و دستان آن‌ها را دائما ضدعفونی کنید.

کرونا در کودکان و درمان

همانطور که می‌دانید هنوز درمان قطعی برای کرونا مشخص نشده است. تنها راه مبارزه با این بیماری واگیردار پس از ابتلا، استراحت و تقویت بدن است. اگر کودک شما علائم گفته شده را از خود نشان داد، خود را قرنطینه کرده و از تماس با دیگران تا حد ممکن خودداری کنید. همچنین سعی کنید قبل از انجام هر کاری نظر پزشک متخصص کودکان را بپرسید. مصرف نوشیدنی‌های گرم و گیاهی و مکمل‌های غذایی در این دوران باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و از بین رفتن ویروس با سرعت بیشتر خواهد شد. 

درمان کرونا کودکان در خانه

سعی کنید محیطی آرام و به دور از استرس را برای کودک فراهم کنید تا استراحت کند. کرونا درمان قطعی نداشته و مهم‌ترین ابزار در مبارزه با آن، تقویت سیستم دفاعی بدن است. برای تقویت سیستم دفاعی بدن بهترین راه استفاده از دمنوش‌های گیاهی و مکمل‌های غذایی خواهد بود. البته سعی کنید قبل از انجام هر کاری با متخصص کودکان یا پزشک عمومی مشورت کنید. 

کلام آخر

کودکان به علت سیستم دفاعی قوی‌تر خود، احتمال خیلی کمی برای ابتلا به کرونا دارند و در صورت ابتلا هم شدت بیماری در آن‌ها معمولا بسیار کم است. اما نباید از این نکته غافل بود که همین ویژگی‌ها، آن‌ها را به ناقلان بسیار مناسبی برای این ویروس تبدیل می‌کند. چرا که آن‌ها بدون علائم، ویروس را حمل کرده و به ده‌ها بزرگسال منتقل می‌کنند. علاوه بر این، ابتلا به کرونا در کودکی احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی و دیگر بیماری‌های مزمن را در سنین بالاتر افزایش خواهد داد. 

برای همین است که نمی‌توان خطر کرونا را برای کودکان جدی نگرفت. والدین وظیفه دارند کودک خود را در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش داده و تماس او با محیط‌های پرخطر را تا حد امکان کم کنند. در صورت ابتلای کودکان به کرونا، تنها راه موجود، حفظ آرامش و قرنطینه خانگی است. در دوران قرنطینه بهتر است با یک پزشک متخصص کودک در ارتباط باشید و از خوراندن دارو به کودک به صورت خودسرانه خودداری کنید.

سوالات متداول

آیا کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

بله، کودکان هم مانند بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند. اما به دلیل تفاوت‌های بدنی آن‌ها با بزرگسالان، احتمال ابتلا بسیار کمتر بوده و علائم آن‌ها معمولا خفیف‌تر است.

آیا ابتلا به کرونا در کودکان خطرساز است؟

نمی‌توان چیزی را با قطعیت گفت. دانشمندان در حال بررسی اثرات کرونا روی کودکان هستند و در این زمینه فرضیه‌هایی به دست آمده است. می‌توان گفت خطر کرونا برای کودکان، کمتر از بزرگسالان تهدید محسوب می‌شود، اما نمی‌توان خطر آن را رد کرد. 

آیا درمان خانگی برای کودکان کرونایی ممکن است؟ چگونه؟

بهتر است کودک خود را به قرنطینه برده و جزئیات کار را مدام با پزشک متخصص کودک در میان بگذارید. برای کودکان به جز در موارد حاد، درمان خانگی بسیار مناسب‌تر از بستری شدن خواهد بود.

کرونا در کودکان با چه علائمی ظاهر می‌شود؟

مهم‌ترین علائم کرونا در کودکان، تب و از دست دادن حس بویایی و چشایی به طور ناگهانی است. گاهی هم این بیماری، خود را در کودکان با سرفه، حالت تهوع و استفراغ نشان می‌دهد.

منبع:

madarsho

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. نوری می گوید

    با سلام
    دختر سه ساله ام دوروز است که تب ۳۸ الی ۴۰ درجه دارد،مخصوصا شبها ،موقع خواب.
    کم اشتهایی و خواب زیاد و لکه روی انگشتان دستش دارد.تب اش رو با استامینوفن کنترل میکنیم ولی برای خوردن دارو و پاشویه کردن مقاومت و بیقراری میکند.
    آیا وضعیت اورژانسی هست که دکتر ببرم ؟
    و اینکه با درمان خانگی میتوان مهار کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بايد حتما متخصص اطفال معاينش كنه

  2. امیر حسین علیزاده می گوید

    سلام پسری 7 ساله دارم که تب ولرز وسردرد وحالت تهوع وکم اشتهایی وخشکی گلو دارد چه چیزی برای تقویت سیستم ایمنی اش استفاده کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اين آزمايشات را انجام دهد
      Cbc.diff esr crp
      و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اطفال مراجعه کنید.

      1. ناشناس می گوید

        سلام پسر 7 ساله من تب داشت بعد استفراغ هم می‌کرد بعد الان تبش خوب شده ولی پا ودست صورتش قرمز شده مشکل چیست

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          معاینه لازمه
          احتمالا عفونت ویروسی مطرحه

          1. سعید می گوید

            سلام دختر بچه ۹ ساله دارم اسکن گرفتم درگیری ریوی ولی کم بالای ریه داره بیمارستان هم رفتم تخت خالی ندارن تو رو خدا بگین چیکار کنم ممنون

          2. مشاور سلامتی می گوید

            سلام عزیزم
            یا فورا و هم‌ اکنون به فوق تخصص عفونی کودکان مراجعه کنید
            یا اینکه در اورژانس بیمارستان تحت نظر باشد تا تخت خالی شود
            کدام شهر هستید و به کدام بیمارستان مراجعه کردین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر