دمای بدن در کرونا با حالت عادی چه فرقی دارد؟

بیماری کرونا در حال حاضر یک بحران جهانی محسوب می‌شود. این بیماری خیلی سریع منتشر شد و هنوز واکسن یا درمان قطعی ندارد. از علائم کرونا می‌توان به تب، سردرد، درد عضلانی، از دست رفتن حس بویایی و چشایی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، این بیماری از نظر علائم، اشتراکات زیادی با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. سوال اینجا است که آیا دمای بدن در کرونا با دمای بدن در آنفولانزا متفاوت است؟ و اینکه آیا می‌توان با بررسی دمای بدن به وجود یا عدم وجود ویروس کرونا در آن پی برد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. در پایان هم راهکارهایی برای کاهش تب کرونا در خانه به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید. 

آیا می‌توان کرونا را با تغییر دمای بدن تشخیص داد؟

کووید-19 یا کرونا ویروسی است که با سرعت بسیار بالایی در بین افراد منتشر می‌شود و از همه مهم‌تر، با انتقال از یک بدن به بدن دیگر جهش پیدا می‌کند. یعنی برای مثال ممکن است در بدن فرد اول علائمی همچون بدن درد و تنگی نفس را ظاهر کند و پس از انتقال به فرد دوم به شکل تب شدید و سرفه‌های خشک ظاهر شود. با این وجود، تب کردن به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علائم ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) معرفی شده است. به توصیه این سازمان، افراد باید تا زمان تمام شدن همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، در صورت مشاهده تب، بلافاصله خود را قرنطینه کرده و با دکتر متخصص مشورت کنند. دمای بدن در کرونا تفاوت چندانی با دمای بدن در آنفولانزا یا سرماخوردگی شدید ندارد، اما به‌ دلیل سرعت انتشار بالای این ویروس، بهتر است در صورت مشاهده تب، فرض را بر ابتلا به کرونا بگذاریم. 

تب بالای چند درجه نشانه کرونا است؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود 15 درصد از موارد ابتلا به کرونا، شدید (Severe) بوده و 5 درصد از آن‌ها شرایط بحرانی (Critical) دارند. شرایط بحرانی زمانی رخ می‌دهد که بیمار برای تنفس به دستگاه ونیلاتور احتیاج پیدا کند. این سازمان همچنین اعلام کرده است که احتمال بروز علائمی مثل تب و آبریزش بینی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. 

به طور کلی درجه تب کرونا عددی بین 38 تا 43 درجه (بسته به شدت بیماری) بوده و میزان دمای بدن در کرونا مشابه بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد بود. در واقع بروز تب در بدن یک انسان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما در شرایط فعلی منطق حکم می‌کند برای محافظت از سلامتی خود و اطرافیان، بلافاصله پس از مشاهده دمای غیرعادی در بدن، وارد شرایط قرنطینه شده و در صورت امکان تست کرونا بدهید. بر اساس گفته مجله اخبار روز پزشکی، ظهور کامل علائم کرونا ممکن است تا 14 روز طول بکشد و در این مدت بیمار با قطع و وصل تب روبه‌رو خواهد شد. این زمان برای آنفولانزا نهایتا چهار روز است. 

درجه تب کرونا
تب‌سنج دیجیتالی، ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق دمای بدن

تب در کرونا چند روز طول می‌کشد؟

کرونا ویروسی به‌ مراتب پیچیده‌تر از آنفولانزا یا سرماخوردگی است. این ویروس می‌تواند چندین روز بدون بروز علائم در بدن فرد بماند. بررسی‌های سایت HopkinMedicine مشخص کرده است که دمای بدن در کرونا گاهی با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود. یعنی ممکن است تب فرد به طور ناگهانی قطع شده و پس از چند روز دوباره ظاهر شود. به همین علت است که نباید با قطع شدن تب، قرنطینه را ترک کرد. 

تب کرونا ممکن است بین 1 تا 14 روز به طور مداوم یا مقطعی طول بکشد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی به بیماران کرونایی توصیه می‌کند از زمان ابتلا تا 14 روز خود را قرنطینه کرده و تنها در صورت منفی شدن تست PCR قبل از این تاریخ، قرنطینه را به پایان برسانند. قطع شدن علائم، هیچ‌گاه به طور قطعی پایان این بیماری را نشان نمی‌دهد و احتمال انتشار آن حتی در دوران نقاهت وجود خواهد داشت.

روش‌های تشخیص کرونا به کمک اندازه‌گیری دمای بدن

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)، تب زمانی به کرونا مربوط می‌شود که در کنار این علائم ظاهر شده باشد:

  • سرفه
  • تنگی نفس
  • درد عضلانی
  • لرز
  • از دست دادن ناگهانی حس چشایی و بویایی

به‌ عبارت‌ دیگر، احتمال اینکه تب به ‌تنهایی در فرد کرونایی ظاهر شود بسیار کم خواهد بود. بنابراین اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید، دمای بدن را اندازه بگیرید و در صورتی که عدد تب‌سنج بیشتر از 38 درجه سانتی‌گراد بود، وارد شرایط قرنطینه شوید. همچنین توجه داشته باشید که کودکان بیشتر از بزرگسالان کرونا را با تب بروز می‌دهند. در صورت مشاهده تب و آبریزش بینی در فرزند خود، خیلی سریع وارد شرایط قرنطینه شده و با متخصص کودکان تماس بگیرید. کودکان در صورت ابتلا به کرونا با خطر جدی مواجه نخواهند بود، اما می‌توانند میزبان و ناقل خوبی برای این ویروس باشند. به همین دلیل تشخیص سریع بیماری در آن‌ها و ورود به شرایط قرنطینه برای حفاظت از سلامتی اطرافیان بسیار مهم است. 

کاربرد دوربین‌های حرارتی در تشخیص کووید ۱۹

دوربین‌های حرارتی با استفاده از تکنولوژی اینفرارد، آزاد شدن گرما از بدن انسان را به نمایش درمی‌آورند. دمای طبیعی بدن انسان 37 درجه سانتی‌گراد است. دوربین حرارتی به ما نشان می‌دهد بدن مورد نظر چه مقدار از دمای طبیعی فاصله گرفته است. در واقع با دوربین حرارتی می‌توان وجود تب در بدن انسان را کشف کرد. اما این تنها یکی از چندین علائم ابتلا به کووید-19 یا کرونا است. 

درجه تب کرونا هم عدد مشخصی ندارد، پس تنها در صورتی می‌توان از وجود آن در بدن فرد مطمئن شد که تب کردن در کنار علائمی مثل بدن درد، از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی، حالت تهوع، تنگی نفس و سرفه خشک در بدن فرد بروز کند. دمای بدن در کرونا ممکن است به صورت نوسانی یا یکنواخت از دمای طبیعی فاصله بگیرد و این یعنی بهتر است با مشاهده تب در بدن خود، قرنطینه را بلافاصله آغاز کرده و در صورت امکان تست کرونا بدهید.

تب کردن ممکن است به دلایل مختلفی مثل عادت ماهانه بانوان یا سرماخوردگی ساده اتفاق بیفتد؛ اما احتیاط لازم برای شرایط فعلی (همه‌گیری جهانی ویروس کرونا) حکم می‌کند فرض را بر ابتلا به کووید-19 قرار داده و با مشاهده تب، قرنطینه شویم. 

چگونه در خانه تب کرونا را کاهش دهیم؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، تنها 5 درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا نیازمند مراقبت‌های ویژه پزشکی و بستری شدن در بیمارستان خواهند بود. بیشتر موارد ابتلا باید با برقراری حالت قرنطینه، مشورت پزشک و استراحت مطلق با این بیماری مبارزه کنند. سوال اینجا است که چگونه می‌توان در خانه با این بیماری مبارزه کرد؟ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای درمان کرونا در خانه، مهارت پایین آوردن تب است. 

روش‌های پایین آوردن تب در خانه

بر اساس گفته مجله خط سلامتی (Healthline)  راه‌های زیر برای پایین آوردن تب در خانه وجود دارد:

  • نوشیدن مایعات: بالا رفتن دمای بدن باعث عرق کردن و در نتیجه از دست رفتن آب بدن خواهد شد. برای جبران آب ازدست‌رفته می‌توان از نوشیدنی‌های غیرگازدار مثل شربت، آبگوشت، چای و قهوه بدون کافئین یا دمنوش‌های گیاهی استفاده کرد. 
  • استراحت مطلق: بروز تب در بدن شما نشان‌دهنده شدت گرفتن مبارزه سیستم دفاعی با ویروس است. شما می‌توانید با استراحت مطلق و دوری از استرس تا حد ممکن، به بدن خود برای پیروزی در این مبارزه کمک کنید.
  • خنک نگه‌داشتن بدن: توصیه می‌شود در صورت دسترسی به وان در حمام، مدتی را در آب ولرم بنشینید. علاوه‌ بر‌این، بهتر است در اتاقی قرار بگیرید که هوای خنک و تهویه مناسبی دارد. 
پایین آوردن تب
تاثیر نوشیدن مایعات در پایین آوردن تب

کلام آخر

کووید-19 یا کرونا یک بیماری واگیردار و مرموز است که در هر فرد به شکل متفاوتی ظهور می‌کند. این بیماری بعضی از افراد را تا بیمارستان کشانده و بعضی از افراد را تنها یک روز درگیر می‌کند. در چنین شرایطی تنها با مشاهده علائمی مثل تب یا از دست رفتن ناگهانی حس چشایی و بویایی می‌توان به وجود آن پی برد. اما باید توجه داشت که بروز تب ممکن است به‌ خاطر دلایل دیگری باشد. در واقع تب را زمانی می‌توان تب کرونا دانست که در کنار علائم دیگری مثل بدن درد یا تنگی نفس بروز کرده باشد. دمای بدن در کرونا با دمای بدن در آنفولانزا تفاوت چندانی ندارد؛ اما با توجه به وضع موجود و واگیردار بودن این بیماری، متخصصان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده تب، خود را قرنطینه کرده و در صورت امکان تست بدهید. این تب به سادگی در خانه قابل رفع خواهد بود. کافی است خود را از استرس و فعالیت بدنی دور کرده و مایعات سالم بنوشید.

سوالات متداول

آیا تب کرونا با تب آنفولانزا تفاوت دارد؟

دمای بدن اگر از 38 درجه عبور کند اصطلاحا آن فرد تب کرده است. این تب با توجه به علائم همراه آن (سرفه، سردرد، بدن‌درد و…) ممکن است مربوط به کرونا یا آنفولانزا یا حتی سرماخوردگی باشد.

چگونه می‌توان تب کرونا را تشخیص داد؟

تب کرونا معمولا در کنار علائمی مثل بدن درد، حالت تهوع و از دست رفتن ناگهانی حس بویایی و چشایی ظاهر می‌شود. با مطالعه مقاله می‌توانید نظرات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) را درباره این موضوع بدانید.

آیا تب کرونا قطع و وصل می‌شود؟

در بعضی موارد ابتلا به ویروس کرونا، قطع و وصل شدن تب مشاهده شده است. در کل تب به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای برای ابتلای فرد به کرونا باشد. اما بروز تب با توجه به شیوع کرونا نیازمند پیگیری و شروع قرنطینه است.

تب کرونا چند روز طول می‌کشد؟

کرونا ویروسی است که به جهش پیدا کردن شهرت دارد. یعنی بروز علائم این بیماری در هر بدن متفاوت است. تب کرونا ممکن است چیزی بین 1 تا 14 روز طول بکشد. اما اغلب طی هفته اول، علائم کم‌کم باید بهبود یابد.

منابع:

healthline

hopkinsmedicine

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
66 نظرات
  1. کیمیا می گوید

    سلام دکتر خوبید داداشم ۱۷ سالشه تب داره تبش ۳۹ ونیمه بهش استامینوفن ۵۰۰ دادیم سرفه داره نمی دونم آنفولانزا یا کرونا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بقیه علایم هم باید بررسی شه

  2. کاظم می گوید

    سلام.دکتر من روز اول تب نزدیک به چهل کردم و دکتر تشخیص کرونا داد و تحت درمان قرار گرفتم.الان در روز دهم حوالی صبح ۳۶.۸ هستم و شبها ۳۷.۳.علتش چیه؟ممنون.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر سایر علایم خوب شده و سرفه و تنگی نفس و بی اشتهایی شدید و…ندارین موردی نیست

  3. fatemeh hi می گوید

    سلام مامانم کرونا گرفته فک کنم ۴۷درصد درگیری ریه لز بیمارستان مرخص شد الان ۲۱ روز گذشته از قرنیطه شدنشون..اوایل سرفه نداشتن ولی الان سرفه میکنن و نفسشون یکم میگیره البته با ۱۰روز اکسیژن گرفتن خوب شدن ولی تنگی نفس هنوز هست…چرا الان که رو به بهبود هستن سرفه میکنن اخه اوایل نداشتن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام مكانيسم دفاعي هستش براي دفع خلط و موكوس تجمع يافته در ريه

  4. محسن می گوید

    دختر چهار ساله ام فقط تب داشت پزشک گفت قطعا کرونا داره دو روز تب نکرد روز سوم مجددا تب کرد ایا واقعا کرونا داره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یکی از علل شایع کروناست
      ولی باید حتما آزمایش cbc, diff, esr, crp, u/a,u/c بدهد

      1. فرزاد می گوید

        سلام خانم دکتر من pcr هم مثبته
        فقط از ناحیه گوارش اذیت میشدم ، متخصص گوارش قرص معده داد الان معدم اذیت نمیکنه
        اما تب دارم میانگین ۳۸.۵
        متخصص عفونی سه تا رندسیور نوشت گفت
        D-dimer ت بالاست (۴۰۰)
        آیا به نظرتون بزنم یا با همین مراقبت خونگی (خوراک و ثابت نگه داشتن تب) دوره رو بگذرونم؟
        پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          با توجه به دی دایمر حتما به نظر پزشک عفونی اعتماد کنید

  5. زهرا می گوید

    سلام
    پدرم نزدیک به یک هفته است درگیر کرونا هست
    سی تی اسکن داده ۱۵ درصد ریه درگیره
    الان دو روزه تب میکنه
    چیکار کنیم که تب اش بیاد پایین؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر عفونت ثانويه باكتريال بررسي شوند لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

  6. محمد می گوید

    ۹_۳_۱۴۰۰
    سلام من پنجاه سالمه از دیروز کمی سر درد و دیشب لرز و تبم روی ۳۶،۵ تا ۳۷ رسیده بالاتر نرفته ایا تست کرونا بدهم ممنون .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله جتما بايد تست pcr covid بديد

  7. مهدی می گوید

    سلام پنجشنبه هفته قبل سرفه هام شروع شد(30/2) و وتا صب جمعه تب داشتم رفتم اوژانس و برم هگزین داد و چند تا انتی بیوتیک ب صورت تزریقی ب مرور حس بویاییم از دست رفت یا ضعیف شد
    روز پنجم ک میشد سوم خرداد رفتم اوژانس گفتم سی تی برام بنویسه، سی تی دادم فرداش به یه متخصص عفونی نشون دادیم اوکی بود و درگیری نداشت
    دیروز رفتم یه دکتر عمومی برای چک وضعیت معاینه کرد و نفس کشیدنمو چک کرد مشکلی نداشت (روز هشتم)
    درطی این مدت داروی خاصی مصرف نکردم
    البته فک کنم صبی با تپش قلب بیدار شدم
    با اوکسیمتر گرفتم صبی 110 بود قلبم البته بعد چود دقیقه درست شد
    اکسیژنمم غالبا بالای 94 ایناست
    کی دوباره برم سی تی بدم؟ نگرانم
    پدرم با 15 درصد درگیری تحت درمانه روز یازدهمش هست کی سی تی بدن دوباره؟ اکسیژنشون هم پایینه اون موقعم ک کرونا نداشت کلا پایین بود 85 تا 92 اینا بازی میکرد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سی تی اسکن مجدد لازم نیست اگه سرفه و تنگی نفس ندارین و حال عمومی رو به بهبود
      سی تی اشعه زیادی داره و خطرناک

  8. ف.س.ص می گوید

    دختر ۶ سالم ۳ روزه تب داره روزا بهتره شبا بیشتر میشه..هیچ علاینی دیگه نداره فقط یکبار استفراغ کرده..ینی کروناست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه
      لطفا تست covi pcr بديد براش و آزمايش خون و ادرار هم براش انجام بديد

  9. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر. کسی که دو شب نخوابیده و درس خونده و تب کرده و ضعف داره ولی علایم دیگه ای نداره، ممکنه کرونا داشته باشه یا این بخاطر بیخوابی و خستگی هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه بعد از رفع بي خوابي مشكل ضعف و تب برطرف نشد بايد تست كرونا انجام دهد

  10. پری می گوید

    سلام یک هفته پیش تست pcr دادم منفی بود الان چهار روز هست پیشونی و چشمام حرارت داره و تبم از ۳۶/۵ تا ۳۷/۸ بالا و پایین میشه و سابقه سینوزیت و میگرن هم دارم دکتر رفتم آنتی بیوتیک داده ولی علایمی دیگه ای ندارم ‌دوباره تست بدم یا خیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سي تي اسكن ريه بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

  11. نیکزاد می گوید

    تب در ناحیه گردن تا روی شکم ودر ناحیه پشت از علایم کرونا هست یا نه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      میتونه باشه

  12. ناصر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من پدر و مادرم تست کروناشون مثبت شده من حدود یک ساعت قبل از اون دیده بود مشون
    الان از سر شب دمای بدنم رو چک میکنم از ۳۶ به ۳۶.۵ رسیده ممکنه کرونا باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این درجه تب نیست

  13. توکلی می گوید

    سلام.من پسرم لوزه داره .۱۲ سالشه.بعدفوتبال ک تو حیاط تنها بازی میکرد فالوده یخزده خورد و از نصفه شب سرفه همراه خلط وگلو درد داره دمای بدنش ۳۶.۵ هست .حالت زکام و گرفتگی بینی داره .سردردو تهوع و تنگی نفس نداره و چشایی و بویاییشم از دست نداده .بازهم خواستم بپرسم ایا کروناست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام احتمالش هست
      بايد تست كرونا انجام دهد

  14. اربابی می گوید

    چه دارویی برای پایین آو ردن تب خوب است
    آنتی بزوتیک
    افراد مبتلا به کرونا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد پزشك تجوبز كنن
      لطفا

      برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

  15. الهه می گوید

    سلام، شوهرم تبش به 40درجه میرسه، 15درصد ریه اش درگیر شده، الان نه روز گذشته ،ولی همچنان تب و لرز داره، داروهاش 10میلیون میشه، نمیتونیم بخریم، جایگذین داروی ارزونتر نداره، یا فقط بهش مایعات بدم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر خطرناکه حتما باید مصرف کنن

  16. پرینا می گوید

    سلام بچه 6ساله مندچارگرفتگی بینی وگلودردشده تب نداردبچه دوساله هم آبریزش بینی داردایاممکن است کرونا باشدیاسرماخوردکی است

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکنه کرونا باشه چون باهم علامت دارن

  17. درسا می گوید

    سلام وقت بخیر من روز اول عادتم هستش و تب ۳۸.۱ دارم ممکنه کرونا باشه یا به خاطر عادتم هستش میشه راهنمایی کنید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اين عدد مربوط به پريودتون نيست بايد از نظر كرونا بررسي شيد

  18. شادیه می گوید

    سلام .مامانم فقط تب میکنه وسینه درد داره وخیلی بیحال هست دکترم بردیم فقط قرص استامینوفن وآزیتروماسین داده وچندتا آمپول زده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای بررسی دقیق شرح حال،

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص داخلی استفاده کنید.

  19. سامان می گوید

    سلام.من چن روزیه حس بویایی چشاییم کار نمیکنه..فقط همین از اول عید تا الان دو بار تب شدید داشتم ک خوب شدم.رفتم دکتر بابت تست توضیحاتم را شنید گف برو منزل قبلا گرفتی در حال سپری کردنشی.نیاز ب تست نیس ینی؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه تب و بی حالی در حال حاضر ندارین خیر

  20. عرفان می گوید

    سلام
    من در شب چهارم کرونا تب ۳۸ درجه دارم
    این میتونه علامت چی باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر درگيري ريه بررسي شيد
      بايد سي تي اسكن ريه بديد

  21. علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    30 سالمه الان حدود یک هفتس ک تبم 38 و حالت تهوع دارم
    نصف روز حالم خوبه یهو حالت تهوع پیدا میکنم حالم که بهم میخورم تبم میاد رو 35 بعد اروم اروم میره بالا رو 38 وامیسه
    تست کرونا دادم هنوز نیومده سردرد ندارن سرفه ندارم
    موقعی که میخواد حالم بهم بخوره فقط سرفه هست
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كرونا هست
      بايد سي تي اسكن ريه بديد و p> برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  22. محسن می گوید

    خسته نباشید ۲۸ساله سه روزه فقط اسهال روز سوم+دلپیچه مشکل از مسمومییته یا کرونا؟ غذا بیرون زیادمیخورم باتشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه كرونا باشه
      لطفا تست covid pcr بديد

  23. سميه می گوید

    سلام دكتر جان
    من و دو تا دخترم ٢روزه علايم گوارشي داريم ،اسهال و حالت تهوع و كمي سردرد و بيحالي .تست pcrمن مثبته ولي دكترم گفته كورنا نيست و فقط رينگر و دميترون و استامينوفن دادن ،تشخيصشون درسته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام تست covid pcr بديد لطفا

  24. ص ک می گوید

    سلام من خانمم کرونا داره بعد از سه جهار روز از تشخیص الان تب کرده و سرفه میکنه.درضمت قبلا کیسه صفراش را خارج کرده ولی من خودم هیچیم نیست البته مثبت بودم چکار باید کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حال جهت مشاوره،

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص عفونی استفاده کنید.

  25. وحید می گوید

    با سلام خدمت شما دکتر عزیز.دختر دوساله ای دارم که سه روز تب داره و پس از مراجعه به دکتر و انجام تست خون و ادرار و تست crp برای کرونا همه منفی بوده و فقط تست ادرارش مقداری خون یا هماچوری دیده شده به نظر شما دلیل تب همین بوده یا خیر.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله احتمالا همینه اگه سایر ازمایش ها نرمال
      هرچند بدون pcr نمیشه قطعاکرونا رو رد کرد

  26. اصغر مردای می گوید

    آیا اگر کسی سردرد خفیف و تب خفیف داشته باشه و هیچ گونه علایم دیگه‌ای نداشته باشه ممکنه که به کرونا مبتلا شده باشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله احتمالش هست بايد تست covid pcr بديد

      1. اهورا می گوید

        سلام من تبم روی 37 هست و سردرد دارم و کمی لرز ، میخام بدونم این به کرونا مربوط میشه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          سردرد و لرز بله مرتبطه

      2. مهسا می گوید

        خانوم دکتر روز هشتم کرونا هستم ولی ثانیه ای تب۴۰درجه پایین نیومده متخصص جز استامینوفن هیچی نداده بیمارستاناهم پره اشتها هم نداریم چی تجویز میکنید این تب تا کی ادامه داره

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام سي تي اسكن ويه بديد لطفا
          تب مقاوم نشاندهنده درگيري ريه هست
          بايد

          برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

    2. آمنه می گوید

      سلام روزتون بخیر
      همسرم مبتلا به کرونا شده و در منزل تحت درمانه
      اما متاسفانه امروز ۱۰ روزه که تب داره
      میخواستم بدونم طبیعیه یا نه. روزها تبش کمه اما شبها به ۳۹ میرسه
      اکسیژن خونش نرماله خداروشکر تنگی نفس هم نداره

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام تب با توجه به كرونا طبيعي هست بايد درمان را شروع كنيد
        لطفا

        برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  27. ازاده می گوید

    سلام ایا گلودرد به تتهایی نشانه ی کروناست؟بعد ۵ روز گلودرد کم شده و علایم دیگری اضافه نشده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه بدليل الرژي هم باشه
      بهتره تست covid pcr بدبد

  28. اريا می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشيد ايا كسي كه به كرونا مبتلا شده و اينتوبه هستش ٦٠ درصد ريه درگير باشد ٣ روز اعلائم ان استيبل باشد به جه معناست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام يعني وضعيتشون فعلا به ثبات رسيده اما توسط دستگاه نفس ميكشن فعلا و تنفس خودبخودي ندارم

  29. مهران غفاری می گوید

    سلام من 5روزه درناحیه قفسه سینه حالت تنگی نفس دارم ولی تب وهیچ علامت دیگری ندارم ممکنه کرونا باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بدون علایم دیگر بعید
      اما خود تنگی نفس نیاز به بررسی و معاینه دارد تا علل معده،قلبی و ریوی بررسی شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.