نکاتی که هنگام کاهش وزن باید به آن‌ها توجه کنید + مصاحبه با دکتر کرمانی (ویدیو)

چاقی یا افزایش وزن یکی از مهم‌ترین مشکلات رایج در دنیای مدرن امروز به شمار می‌رود. سبک زندگی اغلب ما به ‌گونه‌ای است که میزان تحرک و فعالیت بدنی در آن به حداقل رسیده و معمولا به ‌دلیل مشغله کاری به عادات غذایی خود توجه نمی‌کنیم. غافل از اینکه ریشه بسیاری از بیماری‌ها، افزایش وزن و مصرف مواد غذایی ناسالم مانند فست‌فود و غذاهای نیمه‌آماده است. اما برای تغییر سبک زندگی‌مان و شروعی دوباره برای سالم زیستن هیچگاه دیر نیست؛ تنها کافی است با افزایش آگاهی و دانش خود و کمک گرفتن از متخصصان تغذیه و ورزش، برای رسیدن به هدف خود یعنی کاهش وزن، تلاش کنیم. در همین راستا ویدیویی را برای شما آماده کرده‌ایم که در آن دکتر کرمانی متخصص تغذیه، به مهم‌ترین سوال‌های شما در رابطه با کاهش وزن پاسخ می‌دهد.

 
 
 

برای تعیین مقدار کالری مصرفی روزانه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مقدار کالری مصرفی روزانه برای افراد مختلف، متناسب با ویژگی‌های فیزیکی و شرایط جسمی ‌آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه تجویز کرد و نیاز است که دکتر متخصص بر اساس مشخصات پنج‌گانه قد، سن، جنسیت، وزن و میزان فعالیت روزانه رژیم غذایی مناسب را تعیین کند.

به‌طور کلی افرادی که قد بلندتری دارند، باید مقدار کالری مصرفی روزانه‌شان بیشتر از افراد کوتاه قد باشد. با افزایش سن نیز مقدار غذایی که در روز مصرف می‌شود باید کاهش یابد. بافت ماهیچه‌ای در بدن مردان نسبت به زنان بیشتر است و از آنجا که این بافت تقریبا 13 برابر بیشتر از چربی کالری مصرف می‌کند، باید مقدار کالری مصرفی روزانه مردان بیشتر از زنان باشد تا انرژی مورد نیاز آن‌ها تامین شود. علاوه بر این، دو پارامتر وزن و میزان فعالیت روزانه نیز در تعیین مقدار غذای دریافتی موثر هستند.

در هنگام رژیم چه کاری انجام دهیم که عضله‌ها تحت تاثیر قرار نگیرند؟ یا عضله‌سوزی نداشته باشیم؟

بافت عضله در بدن نسبت به بافت چربی به انرژی بیشتری برای سوخت‌وساز نیاز دارد. به همین دلیل هرچه بدن عضلانی‌تر باشد، میزان کالری‌سوزی نیز بالاتر می‌رود. در هنگام رژیم، توجه به حفظ ماهیچه‌های بدن مهم است و با رعایت نکاتی مانند تنظیم مناسب میزان کالری دریافتی، کاهش ورزش‌های هوازی و استفاده از وزنه، مصرف پروتئین و خواب کافی می‌توانید از عضله‌سوزی جلوگیری کنید.

آیا پیاده‌روی در کاهش وزن موثر است؟

پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش دائمی وزن  مخصوصا در رژیم شوک است؛ چرا که با هر 1 ساعت پیاده‌روی آهسته، می‌توانید به اندازه 10 حبه قند کالری بسوزانید. در مراحل اولیه رژیم بهتر است به جای ورزش‌های سنگین با پیاده‌روی شروع کنید و کم‌کم میزان فعالیت روزانه‌تان را افزایش دهید. هرچه سرعت راه رفتن خود را بالاتر ببرید، مقدار کالری بیشتری سوخته می‌شود. بهتر است در فضای باز و در محیط شهری پیاده‌روی کنید تا اینکه در خانه از تردمیل استفاده کنید؛ زیرا معاشرت با بقیه روی روحیه شما نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد.

آیا بدون ورزش می‌توان به کاهش وزن رسید؟

برای لاغر شدن نباید صرفا روی کاهش وزن و سایزتان متمرکز شوید؛ بلکه حفظ سلامت جسمی و جلوگیری از شل شدن پوست نیز از عواملی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. انجام فعالیت‌های بدنی یا ورزش به شما کمک می‌کند تا از عضله‌سوزی و افتادگی پوست جلوگیری کنید. بدن برای تامین انرژی موردنیازش از بافت‌های چربی و عضله استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر هنگام کاهش وزن ورزش نکنید، نصف بافت ماهیچه‌ای خود را از دست می‌‌دهید و دچار ترک و افتادگی پوست می‌شوید.

دکتر کرمانی
تاثیر ورزش بر کاهش وزن

آیا مصرف مکمل‌ها در کنار رژیم لاغری ضروری است؟

مکمل‌های غذایی که معمولا به صورت قرص، پودر و ژل عرضه می‌شوند برای تامین ویتامین‌ها و املاح بدنی موردنیاز بدن ساخته شده‌اند. برخی از افراد برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز و پوکی استخوان از مکمل‌ها استفاده می‌کنند. توجه کنید که مکمل‌ها باید توسط پزشک تجویز شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند.

به‌طور کلی با مصرف مواد غذایی سالم، ویتامین‌های موردنیاز بدن تامین می‌شود. اما به‌طور معمول بعد از کاهش 5 تا 6 کیلوگرم وزن، سطح ویتامین‌های بدن پایین می‌آید و باید با مصرف مولتی‌ویتامین‌ها این کمبود جبران شود. افراد بالای 50 سال در مقایسه با جوانان به ویتامین‌های بیشتری نیاز دارند؛ به همین ترتیب همراه با رژیم غذایی و با تشخیص پزشک، مصرف مکمل‌های کلسیم، ویتامین  Dو ویتامین‌های B6 وB12 برای آن‌ها تجویز می‌شود.

کلام آخر

همان طور که دکتر کرمانی هم در این ویدیو اشاره کرده‌اند، بهتر است که متناسب با ویژگی‌های جسمی خود به فکر لاغری و کنترل مصرف کالری باشید و از یک نسخه واحد برای لاغری استفاده نکنید. همچنین اگر به دنبال حفظ سلامت و جلوگیری از شل شدن پوست هستید، ورزش را به برنامه لاغری خود اضافه کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.