اصلی‌ترین راه‌ های انتقال اچ پی وی hpv زگیل تناسلی (تایید شده توسط پزشک زنان)

بیشتر از ۳۰ نوع رده از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. این ویروس‌ها می‌توانند ناحیه تناسلی در مردان و زنان را عفونی کنند. بعضی از انواع این ویروس زگیل تناسلی به وجود می‌آورند. انواعی از آن هم هست که بسیار خطرناک‌اند و عوارضی جدی در بدن ایجاد می‌کنند. چه خطراتی؟ برای مثال، سرطان دهانه رحم. با اقداماتی می‌توانید از انتقال و ابتلا به ویروس اچ پی وی جلوگیری کنید. در صورت ابتلا هم باید به پزشک زنان مراجعه کنید. در این مقاله از مجله دکتردکتر می‌خواهیم به شما از راه‌های انتقال اچ پی وی بگوییم تا با اطلاعات بیشتر بتوانید از خودتان بهتر مراقبت کنید.

محتوای پزشکی این مطلب توسط دکتر افسانه رستگار، متخصص زنان، زایمان و نازایی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

دکتر افسانه رستگار

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

راه‌ های انتقال اچ پی وی (HPV) چیست؟

ویروس اچ پی وی می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن را عفونی کند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد و برخی از آنها باعث ایجاد زگیل‌هایی در دست، صورت، پا، اندام تناسلی و نقاط دیگر بدن می‌شوند. اچ پی وی دهانی هم وجود دارد که بسیار خطرناک است.

حدود ۳۰ نوع از این ویروس‌ها می‌توانند ناحیه تناسلی مردان و زنان را تحت‌ تأثیر قرار بدهند. اندام‌های جنسی و تناسلی مانند دهانه رحم، فرج، بیضه‌ها، مقعد و آلت مردان در خطر عفونی‌شدن با ویروس اچ پی وی هستند.

HPV نوعی از ویروس که اندام‌های تناسلی را نشانه می‌گیرد از راه تماس پوستی منتقل می‌شود و یک بیماری مقاربتی است. باید بدانید که بسیاری از انواع اچ پی وی بی‌خطر هستند از جمله همان نوع ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود.

بعضی از انواع ویروس می‌توانند باعث بروز سرطان‌هایی در بدن شوند. اگر این مشکل زود شناسایی و درمان شود، باز هم جای نگرانی وجود نخواهد داشت. با شناخت راه های انتقال اچ پی وی می‌توانید از ابتلا به آن به‌ سادگی جلوگیری کنید.

راه های انتقال اچ پی وی

تمام زگیل‌ها از نوع اچ پی وی هستند؟

بله! پاسخ به این پرسش مثبت است. ویروس‌های اچ پی وی که در ناحیه تناسلی زگیل به وجود می‌آورند، خوشایند نیستند اما بی‌خطر هستند. نوع ۶ و ۱۱ این ویروس بیشتر از انواع دیگر باعث زگیل تناسلی می‌شوند.

باید بدانید که تمام زگیل‌های پوستی در نتیجه ویروس اچ پی وی به وجود می‌آیند اما تمام انواع ویروس‌های اچ پی وی باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند. دقت کردید؟ پس عامل زگیل ویروس HPV است اما تمام اچ‌پی‌وی‌ها زگیل‌زا نیستند. با راه های انتقال اچ پی وی آشنا شوید و نگذارید که در تله‌اش به دام بیافتید.

اچ پی وی در زنان

ویروس اچ پی وی هم در زنان عفونت‌هایی ایجاد می‌کند و هم در مردان اما بروز آن در زنان خطرناک‌تر است. چرا؟ چون اگر درمان نشود، امکان دارد که منجر به سرطان دهانه رحم شود. آزمایش‌های HPV و پاپ‌اسمیر روش‌هایی برای بررسی ابتلا به این ویروس هستند. درباره زگیل تناسلی زنان یا همان اچ پی وی می‌توانید در یکی از مطالب مجله دکتردکتر بیشتر مطالعه کنید.

اچ پی وی در مردان

ویروس HPV باعث زگیل تناسلی مردان هم می‌شود اما در آنها خطرات کمتری نسبت به زنان ایجاد می‌کند. البته اچ پی وی هم می‌تواند منجر به سرطان‌هایی در مردان شود اما در مواردی بسیار نادر.

انتقال اچ پی وی از طریق تماس پوستی

نوعی از ویروس اچ پی وی که منجر به زگیل تناسلی می‌شود از راه تماس پوستی انتقال پیدا می‌کند. زمانی که رابطه جنسی برقرار می‌کنید، تماس پوست و رابطه‌های مقعدی و دهانی امکان انتقال ویروس را تقویت می‌کنند.

اگر اندام تناسلی‌تان مانند فرج، واژن، مقعد، دهانه مقعد، دهانه رحم، آلت مردانه یا بیضه‌ها در تماس با فردی قرار بگیرد که دچار عفونت است، شما هم می‌توانید به احتمال زیاد به عفونت مبتلا شوید.

یادتان باشد که امکان انتقال ویروس از راه تماس دست با اندام‌هایی که گفته شد، وجود ندارد. اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد، بسیار نادر است و هنوز تحقیقات زیادی درباره‌اش انجام نشده است.

بسیاری از بانوان بارداری که به اچ پی وی مبتلا هستند، نگران زیادی بابت انتقال این بیماری به جنین خود دارند. در این راستا مطالعه مطلب زگیل تناسلی در بارداری را توصیه می‌کنیم.

انتقال اچ پی وی ساده است؟

باید بدانید که متأسفانه، ویروس اچ پی وی بسیار مسری است. از آنجا که این ویروس از راه تماس پوستی منتقل می‌شود، ارتباط با فردی مبتلا می‌تواند شما را به راحتی دچار زگیل تناسلی کند.

حتماً لازم نیست که مایعاتی از بدن در رابطه جنسی ترشح شود تا شما و شریک جنسی‌تان به زگیل تناسلی دچار شوید. در واقع، بدون ترشحات جنسی هم و فقط در حد تماس پوستی در رابطه می‌توانید به عفونت مبتلا شوید.

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی باید روابط جنسی‌تان را کنترل کنید. کسانی که در تماس جنسی با دیگری نیستند از زگیل تناسلی هم در امان می‌مانند.

واکسن گارداسیل

روش‌های جلوگیری از انتقال اچ پی وی چیست؟

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی باید روش‌های زیر را به خاطر بسپارید:

  • واکسن اچ پی وی
  • معاینه و چکاپ مداوم
  • رابطه جنسی مراقبت‌شده
  • حفاظت از شریک جنسی

واکسن اچ پی وی

بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV واکسینه‌شدن است. در واقع، پیش از آنکه هر فردی از نظر جنسی فعال شود، باید این واکسن را تزریق کند. استفاده از واکسن اچ پی وی برای تمام کسانی مقدور است که ۹ تا ۴۵ سال سن دارند. نام واکسنی که برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده می‌شود هم گارداسیل است.

معاینه و چکاپ مداوم

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم در نتیجه عفونت اچ پی وی باید حواستان به معاینه‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای باشد. آزمایش‌های اچ پی و و پاپ‌اسمیر از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی هستند. با تشخیص زودهنگام عفونت اچ پی وی و استفاده از انواع درمان‌های علمی و درمان خانگی زگیل تناسلی می‌توانید سلامت‌تان را حفظ کنید.

رابطه جنسی مراقبت‌شده

استفاده از کاندوم‌ها یا وسایل پیشگیری از بیماری‌های ناشی از رابطه دهانی می‌توانند در جلوگیری از عفونت‌های HPV مؤثر باشند. دقت کنید که زگیل تناسلی مانند بیماری‌های مقاربتی دیگر از راه ترشحات بدن منتقل نمی‌شود و تماس پوستی است که آن را به دیگری سرایت می‌دهد. با این حال، استفاده درست از وسایل پیشگیری در کاهش خطر عفونت نقش دارد.

حفاظت از شریک جنسی

اگر دچار زگیل تناسلی شده‌اید، حتماً به شریک جنسی‌تان اطلاع دهید. او هم باید متقابلاً چنین کاری انجام بدهد. با توقف رابطه جنسی با فرد بیمار می‌توانید سرایت را قطع کنید. با آگاهی از راه های انتقال اچ پی وی در مسیر پیشگیری و حفظ سلامت قدم بردارید.

یادتان باشد که زگیل تناسلی در مردان و زنان پیش می‌آید و همه باید نسبت به سلامتی خود و شریک جنسی‌شان در این زمینه محتاط و حساس باشند.

راه های انتقال اچ پی وی

راه های انتقال اچ پی وی را بشناسید و ا ز آنها بپرهیزید

ویروس اچ پی وی باعث زگیل تناسلی می‌شود. از آنجایی که این عفونت به شدت مسری است، باید با راه‌های انتقال آن آشنا باشید. این ویروس از راه تماس پوستی منتقل می‌شود.

اگر با فردی در ارتباط جنسی قرار بگیرد که اندام‌های تناسلی‌اش دچار عفونت هستند، شما هم با احتمال بالایی به این بیماری مبتلا خواهید شد. برای پیگیری وضعیت ابتلا به ویروس اچ پی وی به پزشک مراجعه کنید.

سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر راهی ساده و بهینه برای برقراری ارتباط با پزشکان خبره است.

اگر درباره انتقال زگیل تناسلی سؤال دیگری هم در ذهنتان مانده است، حتماً از ما بپرسید.

منبع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
221 نظرات
  1. Mary می گوید

    سلام وقت به خیر
    احتمال ابتلا تو استخرها هم هست؟ کلر آب استخر ویروس رو از بین نمی بره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر انتقال از طریق آب استخر صورت نمیگیرد

  2. مهسا می گوید

    اگر شخصی که HPV داره و داره با خانواده زندگی می کنه احتمال داره اعضای خانواده رو مبتلا بکنه؟؟؟ از طریق وان حمام و حمام و دستشویی و دستگیره در که دست آلوده باهاش برخورد داشته و …… که به صورت مشترک در بین اعضای خانواده استفاده میشه
    و سوال دوم این که من HPV داشتم و خبر نداشتم و تو این مدت با خواهرزاده ۸ ساله‌م بارها حموم رفتم و خودشو چسبوند به من و تو وان نشستیم و آب بازی کردیم و اینا، الان به شدت نگران هستم که اون دختر بچه مبتلا شده باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      سوال اول: بعید است منتقل شود
      اگر تماس پوستی در حمام داشتین بهتر است معاینه شود

  3. دخترک می گوید

    سلام پارتنر من واکسن زده و منم پارتنر های زیادی نداشتم و رابطه هام امن بودن
    اما یبار یه سری دونه ریز سیاه رنگ رو بیضه های پارتنرم دیدم ممکنه که با وجود اینکه واکسن زده الوده به زگیل باشه و به منم منتقل کنه ؟ هنوز باهاش رابطه کامل نداشتم یعنی بعد دیدن این دونه ها یکم نگران شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      واکسن را بعد از ابتلا هم میشود زد
      اگر ضایعه مشکوکی دیدین ویزیت لازم است

  4. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر ایا از طریق پروپ شکمی سونوگرافی احتمال انتقال وجود دارد؟
    ویروس تا چه مدت روی پروپ ابدومینال زنده میماند؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بعید است

  5. گیتا می گوید

    سلام از اون خیش میکونم به ایمیلم جواب بدید من تازه خبر شودام که به ین بیماری مپتللا شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      سوالتون چیه؟

  6. مهدی می گوید

    سلام، وقتتون بخیر
    من با مچ پای فردی که احتمالا زگیل بوده تماس داشتم، بعد تماس دستم به ۱،۲ قسمت بدنم فقط تماس کوتاهی داشته و بعدش با صابون کامل دستهام رو شستم. آیا این تماس باعث انتقال میشه ؟
    البته بعد از حدود ۱۰ دقیقه تمام قسمت‌های بدنم که دستم خورده بود کامل شستم.
    یه سوال هم اینکه، آیا شستشو با صابون ویروس رو از دست پاک میکنه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر مستقیما با زگیل ها تماس نداشته بعید است انتقال رخ دهد

      1. مهدی می گوید

        مستقیم تماس داشتم، ولی بعدش دستم رو شستم
        چیزی هم که فکر میکنم زگیل باشه، یه لکه قهوه‌ای کم رنگ نزدیک انگشت شست پا هست.

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          نگران نباشین
          اگر بثوراتی بروز کرد ویزیت شین

  7. حامد می گوید

    سلام
    اگر به ویروس HPV مبتلا شده باشیم ولی هیچگونه آثاری مثل زگیل نداشته باشیم، باز هم فردی که با هم رابطه داریم مبتلا میشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      پارتنر شما باید حتما واکسن‌ گارداسیل بزنند چون احتمال انتقال هست

  8. نیما می گوید

    باسلام
    من تیغی که برای اصلاح صورتم استفاده میکنم، یک بار تو حمام افتاد روی کف حمام، آیا از این طریق امکان انتقال هست ؟
    و یا لباسی که از بیرون میخریم، ممکن یه نفر دیگه امتحان کرده باشه، آیا از این طریق هم امکان انتقال هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر از این طریق قابل انتقال نیست نگران نباشید

  9. گلنوش می گوید

    من hpv دارم ولی تحت درمان هستم . قبل از اینکه زگیل داشته باشم و متوجه بشم که hpv دارم با یک تیغ که فک می‌کنم ممکنه کسی ازش استفاده کرده باشه بعد از من ، شیو کردم ، ولی اون موقع هیچ زگیلی نداشتم . ممکنه کسی با اون تیغ مبتلا بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با ضایعه برخورد نکرده بعید است
      ضمن اینکه ویروس در محیط مدت طولانی زنده نمی ماند

  10. رها می گوید

    آیا تماس طولانی دست مرد مبتلا به اچ پی وی تناسلی با واژن زن باعث سرایت اچ پی وی به زن میشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

  11. محمد می گوید

    سلام تا حالا کسی درمان شده؟

  12. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجو هستم و در خوابگاه دخترانه زندگی می کنم ایا اگه کسی این بیماری داشته باشد از طریق سرویس بهداشتی و حموم قابل انتقال است ؟

  13. فیفی می گوید

    سلام
    دوست من ک hpv داره با موچین من ابروهاش رو برداشت بعد از چهار پنج ساعت من با عطر تمیزش کردم و با آب و صابون و آب داغ هم سشتمش و بالای واژنم ی جوش داشت و موچین رو زدم ب مو و اون جوشه(یجورایی زخم باز محسوب میشه دیگه ) ممکنه ازش گرفته باشم؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر عزیزم بدین شکل منتقل نمی شود

  14. یاس می گوید

    سلام همسر قبلی هسرم اچ پی وی داشت اما همسر من روی آلتش هیچ نشانه ای ندارد آیا ممکن است که همسر من ناقل باشد و به من انتقال دهد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بدون هیچگونه بثوراتی بعید است انتقال صورت گیرد

  15. نیاز می گوید

    سلام
    مدتها یک زائده زگیل مانند بین کشاله رانم بود الان مشکوک ب hpvشدم . و فقط باهنسرم رابطه داشتم ولی ازایشون و روابطشون مطمئن نیستم‌..
    گاهی اوقات خواهر کوچکترمو میبردم حمام ممکنه بچه الوده شده باشه؟
    یا لباس زیرم میزاشتم تو حموم ک بشورم یا ژیلتم ک داخل حمام بود و اگ کسی استفاده کرده باشه ممکنه منتقل بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با روش ها و مواردی که فرمودین امکان انتقال کم و بعید هست
      من بعد بیشتر رعایت کتید.

  16. حسن می گوید

    اثا ممکن هستش خون مریض بریزه روی لباسمون یا پوستمون و مبتلا بشیم حتی بعد از شست و شو با مایع شست وشو

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام.خیر بدین صورت منتقل نمیشود

  17. Gazal می گوید

    ایا دست کسی که hpvدارد به ناحیه تناسلی فرد سالم بخورد ان فرد hpvمیگیرد ؟
    و اورال سکس بدون هیچ گونه زگیل باعث انتقال hpvمیشود اگر اره hpvدهانی میشود یا تناسلی ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر منتقل نمیشود
      سوال دوم اگر زگیل و زخمی نباشد بعید است
      هم‌ در دهان و هم ناحیه تناسلی به شرط زگیل امکان انتقال هست

  18. سایه می گوید

    سلام وقتتون بخیر… من ی سوال داشتم..‌‌من لیزر رفتم … و همه چی لیزر رو قبل استفاده عوض کردن … ولی من یاذم رفت زیر اندازم رو پهن کنم رو تخت با زیر انداز یک بار مصرف دراز کشیدم… ایا امکان انتقال ویروس تو این حالت هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر عزیز بدین شکل انتقال صورت نمیگیرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر